Mej.A.E.Bashnizen
Degelijke St.NicolaasCadeaux
Van Lent's
mi
Haarwerken, Crepe's enz.
„Goedkoope Bazar" Krommestr. 50, Langestr. 25.
Heeren Landbouwers!
Zeer geschikt voor St. Nicolaas-Cadeaux
Gebr. van Eeden
St. NicoIaas=Cadeaux
Joh. Vingerhoets,
Geen beter St. Nicolaas-Cadeau
Amersfoortsch
Wissel- en Effectenkantoor
(Mr. 8. G. m Weldaran Baroo Raogers)
KORTEORACHT 11.
Telegram-adres „Wisselkantoor"
Tel.lnterc. 176.
issurantiSn. Effecten,
kredieten. Incasseering van
Wissels en Quit.
Vreemd Geld.
Wissels op Binn.
en Buitenland.
Verhuurt loketten in zijn daar
voor speciaal gebouwde kluis (Safe
Deposit) volgens tarief, op aanvrage
verkrijgbaar te zijnen kantore.
Coupons.
Deposito's.
Eerste Amersloorlsche
Qlizenmsschiiij en Puihemssthing
V/ilt gij dat de werkzaamheden in
bovengenoemde branche voor U door
vaklieden verricht worden, wendt U
dan tot
Glazenwasscherij en
Puibewassching.
Tevens solied adres voor net
Schilder- en Behangerswerk.
KANTOOR: LANGESTRAAT 12.
KROMMESTRAAT 44.
Beveelt zich beleefd aan voor
Dames Hoofdwassching
met machinale drooging 40 Cent.
Geachte Stadgenooten!
De drie conferentiën van den li. Vin-
centius a Paulo, hier ter stede, doen een
beroep op uwe liefdadigheid, waaraan
zeer gemakkelijkkan worden voldaan,
en waaraan gij, wij weten het, ook
zeer gaarne wilt voldoen.
Bijna in elke, wij mogen wel zeggen,
in elke huishouding zijn goederen,
hetzij kleedingstukken.beddegoed. huis
raad, meubels, enz. enz., te veel om op
te noemen, die als overtollig zijn op
geborgen op zolders, in kasten of laden
van welker bestaan gij soms niets meer
weet; geeft ons die afgedankte kle
dingstukken, die versleten dekens, die
vergeten meubels, die oude lakens of
ondergoederen en wat dies meer zij,
wij weten alles te gebruiken en te
plaatsen in onze bezochte gezinnen,
die vaak het allernoodzakelijkste derven.
Menigeen zal zeggen, dat hij niets
ouds, niets af te danken heeft! Och
doe eens de moeite uwe kasten en
laden te doorsnuffelen, wij weten zeker,
dat gij iets zult vinden, wat voor U
niet meer bruikbaar is en zoo wel door
U, noch de Uwen nooit meer
worden gebruikt, dus voor U waarde
loos is. Wij herhalen het U, schenkt
het ons voor onze arme gezinnen; zendt
een boodschap bij een der onderge-
teekenden.
Het zal U en de Uwen ten zegen
en onze armen ten goede komen.
C. Hehenkanip, Langestraat 50.
II. Hehenkamp, Langestraat 63.
F. J. Willenborg, Krommestraat 3.
J. Lohman, Langestraat 37.
G. A. van Loo, Kampstraat.
J. H. Verheij, Stationsstraat.
leven ,„nS wa« a» heef. vM. ™e„ in ™ime hee.e. «p»fc leeg... P"i""
Voor DAMES.
Portret- Poëzie- Zwartjes- en Briefkaartenalbums. Pluche-, Houten
en Japansche Naaidoozen, Portemonnais, Wandeltaschjes, Horloge
standers, Colliers, Broches, Armbamden, Klokgarnituren, Nikkelen
Theelichtjes, Theepotten, Koffiekannen.
Theestellen, Kookstellen, Keukenbak
jes, Theebladen, Theetafels, Tafel-,
Ontbijt- en Theeserviezen, Presenteer-
trommels, Nieuwe Kralen Lantpenran-
den in alle maten, Fluweelen Teksten
met eiken of goudlijst, Japansche en
Delftsche Vazen 2, 3 of 5-deelig,
Wandborden, Piëdestals, Beelden, Ko
peren en Majolica-
bloempotten, Kapstok
ken. Portemanteaux,
Parapui-Standaards.
Luxe Tafelflacons, Eau y)
deCologne.Taartschep- ff/
pen, Vleeschvorkjes.
Religieuze Artikelen.
f - 'AfAa Goudkruizen, Beelden met of zonder stolp -
J 'PfSw H. Harten - H. Jozef en Maria - H. Familie
l -§■ Engelen - Eiken of zwarte staande of Hang-
1 - Sa» kruizen - Wijwatervaatjes - Rozenkransen -
Kerkboeken - Medaillons - Kandelaars.
7 *r Nikkelen en Koneren Rook- en Inktstellen, Schrijfdoozen, Portefeuilles, Sigarenkokers, Tabaks- en Sigarenpypen,
Voor Heeren KSZnais, Tabakszakken. Tabakspotten en doozen Schleerstellen, s^ZaklSfeï'ligam I
lassen. Haarborstels, Borstelgarniluren, Vogelkooien en Standaards, Nikkelen- en Double Horloge-kettingen, Zakmessen. Zaksel»™, u garen
doovers, Lucifers-hulzen. Schilderstukken. Bureauklokjes enz. j
Kinderspeelgoed. alle prij'zen. Poppenwagens vanaf
35 cent tot f 13.—. Haren Paarden vanaf 40 cent tot f 20. Toover-
lantaarns en Stoommachines, Schooltasschen enz.
Koopt zooveel mogelijk overdag en wacht niet tot de laatste-
dagen, dan is het mooiste er uit. Alles wordt soliede verpakt en op
verlangen op tijd bezorgd.
Krommestraat 50, Langestraat 25.
In voorraad Bietenmachines vanaf f 15 tot
f60. Snijmachines in verschillende soorten
en prijzen. Alles onder garantie.
J, HAARSMA, Landbouwsmederij.
KAMPPOORT.
Groote sorteering Reis- en Handkoffers, Reis-Necessaires,
Portemonnaies, Schrijfmappen, Damestasschen, enz.
vindt U het best in het van ouds bekende
Magazijn van
Horlogemaker, Goudsmid, Opticien.
LANGESTRAAT III, naast Sociëteit Concordia.
De grootste keuze
BRILLEN en PINCE-NEZ
in alle metalen.
Arnhemschestraat 6
als SNOEREN'S SCHOENWERK.
Dames- en Heeren-
Viltpantoffels
vanaf 45.55,65,75,85, lOÜct.en hooger
Kinderen- en Meisjes-
Viltpantoffeltjes
vanaf 25, 30, 35, 40, 45 en 50 een».
Vetleer-, Rijg- en
Gesp-Bottines,
bij ons alléén, vanaf f 3.00, f 3.25,
f3.50 en hooger.
Dames- en Heeren
chroomleder-Laarzen
vanaf f3.50, f3.75, f4.— en f4.50.
Aanbevelend, Alph. Snoeren, Langestraat 10 Amersfoort.
Apologetische Bijdragen
van Pater Jac- J. Zeij. S- J.
MICHAEL.
In deze voorstelling, opgeteekend
«ie Heilige Schrift, vond men aanlei
ding, Michael „Vorst", te no
hem als den bijzonderen beschermer
te beschouwen van het volk Israels.
Geen wonder, dat ook de Katholieken,
die het naar Christus' stijl herstelde Is
raël zijn, bij deze hemelsche macht
bescherming zoeken gingen. De aard
van mijn betoog laat niet toe -- 't is
een heerlijke stof voor deskundige li-
lurgistcnthans verder te ontwikke
len, hoe de Katholieke Kerk, in Mis en
getijden, Michaels verschijning, in de
5<lc eeuw op Monte Gargano eiken 8slen
Mei, en die op den Engelenburcht eiken
29sten September herdenkthoezijn naam
tweemaal met eerbied genoemd wordt
in onzen „Confiteor"; hoe hij. bij de
bewierooking des altaars onder de II.
Mis, en in liet Offerande-gebed van de
Misse der overledenen, wordt aange
roepen; wij weten nu, dat Michaël „Aan
voerder" ot „Vorst" is in dubbelen zin
een gebieder over engelen, een be
schermer van liet uitverkoren volk.
2) Een ander, nog schitterender vi
sioen, aan den Heiligen Joannes op liet
eiland I'aitnos geopenbaard, leert ons
een tweede bijzonderheid omtrent
MichaiÜ.
Als men voor oogen houdt, dat de
vrouw, waarvan sprake is, de Katho
lieke Kerk verbeeldt, het kind dat zij
voortbrengt, elke Katholiek is, weder
geboren in het Doopsel, en de draak-
liet hoofd der gevallen engelen, -zal
men de betcekenis dezer groolsche
verschijning gemakkelijk vatten.
Daar verscheen aan den hemel een
groot tceken, namelijk ecne vrouw: met
de zon bekleed, terwijl de maan onder
hare voeten zweefde, en op haar hoofd
stond een diadeem van twaalf sterren.
En zie, op hetzelfde oogenblil; ver
schijnt een ander tceken aan den he
mel Zie, een groote bloedroode draak,
met zeven koppen en tien hoornen, en
op ieJeren kop een kroon. En zijn
staart slingert een derde der sterren en
stort die ter aarde1 >an treedt de drank
recht toe op ilc vrouw, en wacht, om
haar kind te verslinden.
Doch nauwelijks was het kind ter we
reld gekomen, of het werd opgeheven
naar God ongeplaatst voor Gods troon.
Dan Ontslaat er een groote strijd in
den liooge. Michael en zijne engelen
strijden met den draak, en de draak-
vecht in gezelschap van zijll geesten,
oogenblik af is er geen plaats meer
voor lien daar omhoog. „En de draak
i« neergeworpen, de oude slang, die
ook duivel genoemd wordt, die heel
de wereld in verleiding leidt"....
Wat al nog-niet-vervulde profetieën
in dit visioen liggen weggedoken, wij,
Katholieken, vinden er een redelijken
grond, om, wetend, dat de booze gees
ten het menschelijk geslacht ten ver-
derve zoeken te brengen naar lichaam
en vooral naar ziel. de hulp in te roe
pen van Micliaël en zijne medestrijders.
3) Nog ééne uitdrukking in ons ge
bed tot Micliaël behoeft een kleine be
lichting: „God gebicde hem", of „Dat
God Item gebicde", of, zooals een goed
oude Pastoor bad: „Dat God hei
Wij weten uit de H. Schrift, dal nii
alleen geen enkele Israëliet tegonwou
dig was bij den dood van Mozcs, ma:
zelfs nooit een mensch zijn lijkgezicn heeft
of zijn graf kan aanwijzen. God lie
lijk begraven door den aartsengel Mi
cliaël. Terwijl deze daarmee bezig was
kwam de duivel en poogde zich inces
ter te maken van dit kostbaar stoffe
lijk overschot, Micliaël werd niet tooi
nig, schimpte noch vloekte den buoxci
geest, doch gaf hein slechts deze ge
lachte te kennen: „de Heer gebicde u'
ol, volgens het iriekscll„de llec
leze gebeurt,
len Aartsengel, al-, wij
"in hulp in d'-n snijd
biede, smceken wij o Uinoedig"
als Micliaël zijn wij er van overt
dat de booze geest niets, niets doen
kan zonder toelating Gods ter
beproeving; evenals Micliaël denken
wij terstond aan God, als ,1e duive
weerstaat; gaarne nemen wij op
stoffelijke lippen het woord, waai
de groote Micliaël geestclijkorwijze
de booze bedoelingen des duivels ver
ijdelde. nederig en vertrnuwvol hopend,
dat onze beschermgeest nog eens dat
woord moge spreken, nu niet het lijk
van den groote» profeet, maar liet le
vende, mystieke lichaam van Christus,
ile Kerk. door de klauwen des bouzcti
bedreigd wordt.
Wel merkwaardig is, dat de Heilige
Apostel Judas Thaddaens in zijn briefje
dit woord van Micliaël aanvoert tegen
zekere riwaallccraars en guddclooze
meilscllcn. die lasteren en vloeken al
wat heilig is. Zoo iets deed zelfs tegen
den duivel in persoon de aartsengel
Micliaël niet eens. zegt de apostel. En
ook de II. Petrus, in zijn tweeden brief
gewagende van de vloek vonnis vellende
gmldeloozen verklaart, dat zelfs Enge
len dit niet doen tegenover dc duivelen.
I -aal dil voor ons een levensles we
zen. Al* we jegens liet éénigc schep-
ii moeien haten,
altijd, volgens 't
li, vervloekingen
toch
jeten vermijden en het oordeel aan
ui overlaten, hoeveel te ineer dienen
<ms dan te wachten voor schemp-
scliiniptaal tegen hen, die nog kun-
n beërven de eeuwige bfideeling der
DE GEESTENWERELD.
Ve willen precies weten hoe liet is
liet naadje van de kous!
s 't niet zoo Alles wordt tegen-
irdig op de keper bekeken, en nog
mier werd dc menschhcid zoo be
drogen als nu! Men wil van alles het
uiderste uit de kan, maar liet malste
s, dat er altijd zijn, die uit vrees van
liet lid op den neus te krijgen, bij hoog
ij laag beweren, reeds het onderste
e kan binnen te hebben
was een tijd, dat het bij de niet-
ilelijkc geleerden tot de mode be
hoorde, rationalist te zijn, den Schep
er der wereld op te sluiten in zijn on
laakbare woning, en vervolgens te
•ggen we zien Hein niet, dus Hij is
nietWat is dan liet beste dat over-
hiet- De mensch 1 O ja. de niensch,
koning, dc vrije vorst der schepping,
aai. uls 't ii belieft, zonder cngclhc-
aarder, en zonder duivelsclicn boe-
aii, ja, ook nog zonder geestelijk Ie-
iisbeginscl of ziel: we zien dat alles
dus
Wordt voortgezet.