Nieuws- e' Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. DE EEMBODE XXVIIc Jaargf'g- No- 74- UITGAVE VAN DE VEREENIGINO DE EEMBODE TE AMERSFOORT. Dit blad verschijnt Jinsdag- en Vrijdagavond. Prils per drie maanden vijftig eer'- Afzonderlijke nummers Jw!nem5"en kunnen eiken dag :'gaan <loch opzegging v sollieden vóór den aanvang van een r-ouw kwartaal. imers drie cent. n abonnement moet gi Vrijdag 12 December 1913. KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13. AMERSFOORT. Alle mcdedeelingen Billijke tarieven bij abonnement. advertentiEn in te zenden vóór drie uur op den dag van uitgifte. TWEEDE BLAD Eenheid. Iti den laatste» tijd hebben de Ka tholieken herhaaldelijk heftige verwijten moeten hooren over de scheiding, die zij zonden brengen lusschen de burgers van één vaderland. En waar men bij voorkeur als wapen tegen een beginsel de uiterste consequenties van dat be ginsel aangrijjit, zoo schreef Obs in De Maasbode, zoo beeft UK lend gesproken van R. K. geitenfok- kerij, eierveilingen enz. Bij de algemeene beschouwingen de Staalsbegrooting waren het de liee- ren Troelstra en Tydcman, die hierovi hun vonnis streken; de eerste ironiscl. scherp als over een kortzichtige dom heid, de laatste verontwaaidigd, vrees aanjagend, als over „paepschc stoutig heden". Dat de heeren der Linkerzijde er zoo over denken, kunnen wij slechts betreuren, maar er dient voor gewaakt, dat die valsche aantijgingen en sopliis- inen ingang vinden in Katholieke kringen. Immers de lieer Tydcman gewaagde reeds van „de velen in toonaangevende Katholieke kringen, die aan dien sepa- ratistischen dwang niet wilden meedoen". Xu die „toonaangevende" Roomsclie kringen des heeren Tydemans hoeven we zoo hoog niet aan te slaan, wc kennen ze wel. Het zal dien heeren dan ook vreemd in de ooren klinken, maar het is toch waarheid: zelfs dan, wanneer het z.g. „separatisme" streng-principiëel wordt doorgevoerd, is een verdraagza me en vredelievende omgang tusschen Katholieken en andersdenkenden be staanbaar. Het moge paradoxaal klinken, maar 't is toch waar. Immers, wat die heeren gelieven te noemen„separatisme" afscheiding Wanneer sommige leden der maat schappij zich vereenigen tot 'n geza menlijk doel dat hetzelfde is als dat der geheele maatschappij maar dat zij op hunne manier zekerder en veili ger meenen te kunnen bereiken, is dit dan zich afscheiden van de maatschappij? Maar dan is elke handels- en industri- ëele onderneming 'of boerenbond afscheiding van de overige handelaren, inilustriëelen en landbouwers! Neen, dat is geen afscheiding, het concentrcercn van homogene krach ten otn vlugger, veiliger en beter tot het doel te komen. Welnu, zoo concentrceren dc Katho lieken ook op sociaal gebied al dc ho mogene factoren tot één einddoel, ont door de gelijkvormigheid van stoffelijki strevingen te bevestigen. Het is dus een verdedigingsmiddel, een samen op trekking ter bereiking van het einddoel. Afscheiding is dus niet ons doel, maar slechts 'n onwillekeurig gevolg, waaraan wij ons perspectief houden, evenals een dokter die een patiënt opereert, ofschoon deze tengevolge daarvan eenige weken moet te bed blijven. .1 Bovendien maken wij die „hokjes niet op openbaar terrein, maar op eigen erf. Als wij. Katholieken, afzonderlijk! spoorweg-coupé's, eigen regimenten ii het leger cischten, ja dan Maar we blijven oj> ons domeinliet verenigingsleven, in liet bijzonder: di vakvereniging. Neen, we plaatsen geer hekjes in de burgerlijke samenleving, dan om ons vaderlijk erfdeel te bevei ligen. Maar hoe principiëeler, hoe mééi degelijk onze Katholieken worden, hot minder streng die afscheiding van on, erfdeel behoeft te zijn. Het komt er dus op aan te vormer principiëcle, goed-ondcrlegde. degelijke Katholieken, die zich en godsdienstig en zedelijk één voelen in een kracliti- gen bond van samenhoonghcid. Immers, voor wie is de omgang met andersdenkenden - - van Katholiek c punt het noodlottigs! Voor halfslachtige» en lauwen Zij staan zou er" vast in dc schoenen, zij liezen gemakkelijk hun Katholieke le vensbeschouwing. Maar voor de degc- lijken, strenggeloovigcn, is dat gei zoo dreigend niet. Welnu, zoo roepen wij den vrijzin nigen toe: Geeft ons vrijheid, o eigen school, laat ons onze eigen 1' onze eigen vakvurcenigmgenLcn lliolick, die in vrijheid op een Katho lieke school Is opgevoed, dagelijks zijn Katholieke krant leest, zijn Katholieke vakverenigingen en bonden heelt, vreest den principiëclen strijd niet. en kan zonder gevaar in de burgerlijke sa menleving tegenover u verdraagzaam heid en welwillendheid betrachten. (ieeft ons vrijheid in de opvoeding en de vereniging, dan borgen wij u vredelievendheid en waardeering! Maar zoolang gij ons dat tracht te onthouden, ons daarom bitter en heftig bestrijdt, zal dit slechts aanleiding geven tot achterdocht en behoedzaamheid van onzen kant en werkelijk scheiding ook in het ilagelijksch leven teweegbrengen Epistel en Evangelie. Derde Zondag van den Advent. LES uit den brief van den H, apostel I'aulus aan de PhilippciiscnIV, 47. Broeders I Verblijdt u in den Heer te allen tijdenogmaals zeg ik uver blijdt u! Uwe zedigheid zij allen men- schen hekend de Heer is nabij. Weest ets bekommerd, maar laat in alles door bidden, smcekend niet dankzegging begeerten bekend worden bij God. dc vrede Gods, die alle begrip te boven gaat, beware uwe harten en uw verstand, in Christus Jesus onzen Heer. EVANGELIE ■Igens den II. Joannes; I, 1928. In dien tijd zonden de Joden uit Je ruzalem priesters cn Levieten tot Joan nes. om hem te vragenWie zijt gij Hij nu beleed en loochende het niet; en hij beleedIk ben dc Christus niet. En zij vroegen hemWat dan zijt gij Elias? En hij zeide: Ik ben het niet. Zijt gij de Profeet? En hij antwoordde: Neen. Zij zeiden dan tot hemWie zijl gij ojidat wij antwoord geven aan degenen die ons gezonden hebben wal xegt gij vail u zeiven? Hij zeide: Ik ben de stem eens roependen in de woestijn: maakt recht don weg des Heereil! gelijk de profeet Isaias ge zegd heeft. De afgezondencn nu wa ren uit de Pharizcën. En zij vroegen hem en zeiden tot hem: Wat doo|>t gij dan, indien gij de Christus niet zijt, noch Elias, noch dc Profeet? Joannes antwoordde hun, zeggende: Ik doop met water; doch midden onder u staat Hij dien gij niet kentHij is degene, na mij komen zal. die vóór geweest is, wiens schoenriem ik waardig ben te ontbinden. Dit is ge schied te Betliania, aan dc overzijde van den Jordaan, waar Joannes doopte. MISAANWIJZING. H. Mis. Gaudetc. 2de gebed v. li. Octaaf. Credo. Praefatie v. d. H. Driev. al militieplichligcn. [Vergoeding f4.] 24 Dcc.27 Dcc. Mannen uit Utrecht en Nijverdal. [Vergoeding f4.| 29 Dec.1 Jan. Mannen en Jonge lingen. [Vergoeding f4.[ 3 Jan.6 Jan. Mannen uit Almelo. [Vergoeding f4.) 10 Jan.13 Jan. Mariaverceniging van Amersfoort. [Vergoeding f 4.] 17 Jan.20 Jan. Propagandaclub uit Wijk bij Duurstede e. a. pl. [Verg. f4.[ 22 Jan.—25 Jan. Meisjes. [Verg. f4.] 27 Jan.30 Jan. Huismoeders. [Ver goeding f 4.1 31 Jan.3 Eebr. Ongehuwde Dames. [Vergoeding f6.] 8 Febr.11 Eebr. Gehuwde Dames. [Vergoeding 1 6.| Vie wcnsclicn deel te nemen aan dezer retraitcn, worden beleefd doch dringend verzocht, minstens vierdagen voor het begin der retraite zich aan te melden bij dc Directie van het St. Al- fonsusretraitenhuis te Amersfoort. DE MAAND DECEMBER. ZONDAG 14 December. 3de Zondag v. d. Advent. MAANDAG 15 December. Octaaf v. Maria Onbevl. Onlv. DINSDAG 16 December. H. Eusebius. Biss. en Mart. WOENSDAG 17 December. DONDERDAG 18 December. VRIJDAG 19 December. ZATERDAG 20 December. Woensdag, Vrijdag en Zateidag, geboden Vasten- en Onthoudingsdagt (wegens Quatertemper) Kerkelijke berichten. AMERSFOORT. Parochiekerk 0. L. Vr., Lange Gracht. Zondag de HH. Missen om 7. half en om half II dc Hoogmis. Om kwart over twaalf Catechismus. Om 3 i'cspers. 's Avonds om 6 uur Lot met liefdadighcidspreek, waarna col- ;tc voor de St. Vincontius-Voreenigiiig. Dinsdag om 8 uur gezongen St Woensdag r gezongen Gulden- 8 e dc week de H. Miss Parochiekerk St. Franc. Xav., 'tZand. Zondag de Hll. Missen om li; cn 11 uur en om half 10 dc oogiuis. Om 12 en 2 uur Catechismus Om 3 uur Vespers met rozenhoedje Woensdag 9 uur gezongen H. Mn (Gulden Mis.) Zaterdagavond 0111 7 uur Lol. Gedurende de week de H. Miasm Weekkalender. Gemengde Berichten. Aanranding, Te Parijs is een aanslag gepleegd op een wissellooper. Tw jonge apachen gooiden hem peper iet gezicht, cn wierpen hem tegen den grond. Tegelijk trachtten zij hem va zijn portefeuille te bcrooven. Burgei schoten echter te hulp en de aanrai ders sloegen op de vlucht. De looper heeft een hersenschudding bekomen. In zijn portefeuille zaten slechts 2.000 francs, maar tien minuten, voordat de iranding plaats had, was een andert selloopcr met effecten ter waarde 1 één millioen gepasseerd. Pensioen-slachtoffers. Dinsdagmiddag kreeg een man op het postkantoor te Udcnhout, waar hij voor den eersten keer zijn pensioen hoopte te ontvangen, een beroerte en zakte ineen. Dc dokter kou slechts den dood constatccren. Ook te Amsterdam stierf bij die gelegenheid van blijdschap. De suffragetlen van Belfast hielden eer jaarvergadering, maar hoe! Dc dame; enkele heeren waren bijeengekomen de groote zaal van de universitei doch dat was een doorn in het oog di mannelijke studenten, die herrie be gonnen te maken. In grooten getale zij de zaal binnengestroomd, en en der leidsters liet woord nam. begonnen de studenten snuif te strooien. Het gevolg was een geweldig nics- orkesl ec niet tevreden, staken de stu denten zevenklappers en voetzoekers af welke een algemcenen schrik onder de dames brachten. Om haar wat op te vroolijkcn,voerden zij een student binnen, die als oud man-wijf gekleed was cn in een dolzinnige speech het stemrecht eisclite Daarmee was echter de maat vol. De professoren kwamen tusscltcnbcidc en ontruimden dc zaal, waarop de dames poogden in ecil andere zaal de ver gadering voort te zetten. Maar ook hier konden dc spreeksters zich niet stannbaar maken, wijl de student ile gangen een oorverdoovend I; geld en de bank van Bergen de ver zending medegedeeld. -Deze wachtte maar zag nóch wagon nóch geld. Uit 'I'ourcoing werd gemeld, dat de kost bare wagon verzonden was. Te Mous- was hij gekoppeld aan den trein laar Bergen reed, maar te Bergen kwam hij niet aan. Tenslotte werd hij, naar lang zoeken, gevonden te Tour- coing, verloren tusschen de andere wa gons En zoo kwam het, dat men 48 naar het verloren millioen heeft ten zoeken. Strooperswraak. Leon de Theux te Frouville werd 's avonds gewekt, door revolverschoten, die gelost werden in het naburig bosch. Hij riep zijne twee wachters op en samen trokken zij het bosch in, op den rand van hetwelk schot gelost werd, waarvan de la- dinghem in 'tvolle gelaat trof. De wach ters schoten terug cn doodden een der stroopers. De tweede strooper werd insgelijks getroffen. Men bracht de Theux :n naburig huis, waar hij stierf. Moord. Te Beilinghen is een afschuwe lijke moord gepleegd op twee vrouwen. Zondagmorgen werden de twee gruwe lijk verminkte lijken van de weduwe Brancard en haar dochter gevonden. i een der dorpelingen voorbij hel huis kwam, bemerkte deze het lijk van de dochter bij dc gracht; in huis tre dende, zag hij ook liet lijk der wedu we liggen. Onmiddellijk werd het par- van het geval in kennis gesteld, is reeds dc vierde moord, welke dit jaar in deze streek gepleegd is, ;ondcr dat de polilie er in geslaagd s de misdadigers te ontdekken. Rattenplaag. Te Dalen is een big van i landbouwer door ratten doodgebe- cii half opgevreten. Bij. een ande- ingezetene werden in één nacht 42 kuikens doodgebeten. De man hoen derfokker en klompenmaker brengt 's avonds zijn overige kuikens in kisten naar het woonvertrek en zet ze daar voor zijn bed neer! Dat is liet eenige veilige plekje in heel zijn huis. Roofpartij. Op eenigen afstand van Winnipeg (Vereen. Staten) drongen gemaskerde roovers een bank binnen, vermoordden den kassier en de bedico- den, waarop zij met een buit 10,000 dollar in een gestolen auti vlucht namen. Plots (lood. Terwijl de R. K. koster te Doesburg, zich gereed maakte, om een overledene naar zijn laatste rust-| plaats te brengen, bleef hij plotseling dood. Aan het sterfhuis was alles ge regeld cn wachtte men op zijn komst. Ten einde raad bracht men het lijk grafwaarts, doch op liet kerkhof aan gekomen, weigerde de doodgraver het lijk ter aarde te bestellen, omdat hij geen bewijs had. Nadat ook dit bezwaar opgeheven was, had de begrafenis plaats. Dit is liet derde plotselinge sterfgeval binnen 14 dagen. Ingezonden. [Builen verantwoordelijkheid der Redactie.] Parochiekerk St Henricus. Borstraat- Zondag de H. Missen om 5 en 7 uur i om 'iu uur de Hoogmis. Om 1'-' Alom organisatie. Ie Wekerom op do uur Catechismus. Om vijf uur Lof illcl Vcluwo is een stroopersverociliging Rozenhoedje opgericht, welke den naam draagt Maandag om 7 uur St. Gcrardiis- „Draagt elkanders lasten", cn ten Majciia-Mis. heeft, gezamenlijk de beloopcii boelen Dinsdagavond om 7 uur Lof ter re van den H. Antonius vail Padua. Woensdag 8 uur gezongen H. Mis (Gulden Mis.) Gedurende de week «Je I I. Missen om Retraiten. in liet St. Alfonsusrctraitenlinis, Amers foort. 2U Dec.-—23 Dec. Jongelingen, voor- te betalen. Dc leden dezer vereeniging openlijk, dat ze in de nfge- loopen weck tezamen 44 hazen, 23 konijnen, 7 fazanten, 8 patrijzen, 5 kor hoenders en 1 snip hebben goscllotfcn. Verloren en teruggevonden. Enkele dagen geleden zond een bank van Rij- sel naar Bergen een millioen in vijl- frank-stukkeii. De 200.000 seliiji zakken geborgen, werden in cc gon geplaatstdc wagon werd De vrije uitoefening der geneeskunde. (Open brief aan prol'. Hector Tronb, lar aanleiding van zijn artikel over: De vrije uitoefening der geneeskunde, opgenomen in de „Vragen des tljds" en in liet kort in de groote dagbladen.)1 Geachte collega! Ik hoop niet. dat a behoort tot die categorie van nien- sclien, die verwaand genoeg zijn te be geren op eigen wieken te kunnen rond drijven en liet buiten een bestuur, een energie, een intelligentie, een scheppen de macht of kracht, of welken naam wij daaraan geven, te kunnen stellen maar door een samenloop van omstan digheden op de wereld zijn gekomen, aldaar 't zich aangenaam trachten te maken, cn na van liet goede der aarde genoten te hebben, voor goed verdwij- i en in de stof oplossen. behoort u tol die ptrsonen, die wel degelijk aan een intelligentie ge en, die orde brengt cn houdt in machtigen chaos, in dat heelal, 'van de hoegroutiicid niet benaderen, cn die ook ons leidt en die met de groote gaven, die allen zonder onderscheid geschon ken zijn, ons in staat stelt van ons le ven te maken wal wij willen, mooi of Icclijk, groot of klein. Wan werkelijk zoo is. wat ligt er prachtig verschiet vóór ons e anderen kant, wat een groote verant woordelijkheid rust er oj> uiis, als groot deel de makers van ons eigen leven. En wanneer u, naar ik hoop, tot deze laatste categorie behoort, dan moet u deze zienswijze tot nederigheid en dank baarheid stemmen, om onze kleinheid tegenover den Schepper en om, onze grootsche taak, die ons ter verstilling is voorgelegd. En wanneer wij in deze stemming verkeeren, dan worden ons zelf duidelijk onze tekortko mingen in ons tnedisch weten, die wij de universiteit met of zonder lof orven hebben. Als assistent be merkten wij reeds een tekort en een maal in de practijk neemt dit reuzen- afmetingen aan, tenzij men met een isme en een gewetenloosheid behept dan hindert ons dat niet, maar, o als 't gevoel van onmondigheid gaat bcheerschen en wij dus maar al te zeer bemerken hoe weinig onze wetenschap ons de diensten bewijst, die wij behoeven. Een enkel voorbeeld slechtsde psychosen, wat weten wij daaraan te ver beteren en lioe kunnen wij die genezen Immers, de krankzinnigengestichten zouden toch niet zoo propvol zijn, als het geval is. En wanneer ik nu werkelijk voorbeelden gezien heb van genezing van krankzinnigen door een magnetiseur, gestaafd door bewijzen van verschillenden kant, is het dan niet begrijpelijk, dat ik verzocht, dat in de wet ook anderen, van dergelijke gaven voorzien, tot de behandeling werden toegelaten Mr. S. van Houten zegt terecht: „De tsen zijn de eenige wetenschappelijk gegradueerden, die geen vertrouwen hebben op eigen waarde en verdienste en op monopolie aanspraak maken." Een monopolie, 'n brevet, een octrooi zijn alle dingen, die ingesteld zijn, om- concurrentie vreest. Wanneer niet bestond en men over tuigd was van zijn hooge waarde, waren die uitsluitingen niet noodig. Of nu het magnetisme en aanverwante zaken wer ken door suggestie of een fluïde, laat ik hier buiten bespreking. levrcdeii zijt met uw vijf zin tuigen, is uw zaak, maar dat een zesde en zevende zintuig boven uw horizon gaat, enkel omdat u ze niet beruiken, betasten, bekijken, beluisteren, of proe ven kunt, met „ucroscoop, balans, Röntgenstralen of reinculturen niet te voorschijn kunt halen, dat vindikkort- ichtig. Dat u mijn beschouwing borrelpraat noemt, daarover kan ik dit zeggen, dat eerste plaats al sedert jaren geheelonthouder ben van alcohol en tabak, dat ik me door die beide ver giften niet meer laat bedwelmen, en 2e tot die aanschouwing ben gekomen geheel nuchter cn niet in een keer, maar door langdurig onderzoek in ver schillende richtingen. Uw geilede wijze van optreden ge tuigt van zelfoverschatting e'n'gebrek aan nederigheid, want ik geloof maar al te zeer. dat al de wijsheid tegen mij, die u verkondigt, dat u die allemaal hebt vergaard uit de derde en zooveelste hand, ze is dus vanzelf onbetrouwbaar. Mag ik u een raad geven? Stel u geheel op de hoogte van een en ander. Ga naar Parijs, loop daar de colleges af over magnetisme of misschien nog beter, tracht in contact te komen met den desbetrcffcnden hoogleeraar. Wan neer u in Engeland komt, bezoek prof. Croolces, den bekenden physicus, en ook hier te lande kunt u terecht bij den hier nog vertoevenden Engelschen psychonctrist Peters, dan twijfel ik niet, of u zult anders gaan praten en toe geven, dat die zintuigen, gelegen resp. nabij liet liart en in den schedel, geen fantasieën zijn van een verhit brein. Nog dit wenschte ik u te zeggen: Waar ik voor opkom, is voor waarheid rechtleugen en onrecht verafschuw ik. Met alle macht, die in mij is, tracht ik hiertegen te strijden, al ben ik daar door velen ongevallig. Tracht mij te helpen in dezen kamp. Misschien dat er nog eens een lijd komt, dat wij iff deze kwestie tot een vergelijk, een over- istemming komen. Moge die niet tc zijn. Maar laten wij daarom eerst kinderen worden en laat geen voorop gezette mcening ons in den weg staan op dit- zoo navorschbaar terrein; dan zal een nieuw, helderder licht onze we gen en werken beschijnen cn zullen wij God daarvoor hebben te danken. Uw dwnr. W. F. WAGTHO. arts. Amersfoort, 5 Dec. 1913.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1913 | | pagina 5