Zotratnp. He Noorschc viermaster „Tas man" is in dc Noordzee omgeslagen. Zes leden der bemanning werden ge red, 13 man zijn verdronken. Fransche zeden. Men schiet te l'arijs tegenwoordig elkaar dood, even lucht hartig als nten elkaar goeden dag zegt. Het leven moge duur zijn. de dood is te geef, zegt een Parijsch blad. Rij de minste kwestie grijpt men naar de re volver zooals bij een regenbui naar een parapluie. Eenige voorbeelden uit de laatste weken. Man en vrouw krij- 5en geschilde vrouw schiet den man ood. Waarom? vraagt de rechter; n had toch ook scheiding kunnen aan vragen. En de vrouw antwoordde met beminnelijke openhartigheid„Maar ik wou graag het salon-ameublement be houden". Een opzichter vindt een werk man slapend. Om hem te wekken, jaagt hij hem een kogel in het hootd. Wanneer men elkaar niets meer te zeggen heeft, laat men het kruit spre ken. Een revolver zegt liet blad is in de Parijsche zeden opgenomen en we zouden niet weten hoe hij weer uit zou verdwijnen. Een wet? 1 ken er niet op. Men moet onzen p lementsledcn niet vragen de misdaden te beperken: dat heeft geen enkel kiezingsbclang. Amersfoortsch Nieuws. tijdvak van 1 Mei 1014 tot en met 30 April 1915. Maandagavond had in den -K. K. Volksbond de laatste Apologetische Cursusvergadering plaats. Er was groote belangstelling, de groote zaal tot in de niters :n was bezet. Nadat door den Eerw. adviseur P. J. m Schaik eenige vragen, die schrifte tijk waren gesteld, waren beantwoord, begon Z.Ecrw. met zijn lezing Biecht. Evenals Naanian <lc Syriër met geld zijn gezondheid wilde koopcu van den profeet Elisaeus, en weigerde het ge ringe te doen. wat dc profeet van hem verlangde, zoo worden er ook heden ten dage verschillende menschen gevonden, die wel voor geld hun vergiffenis wil len koopen, maar weigeren dat geringe te doen, wat van hen geeischt wordt. God heeft nooit van de menschen langd, dal zij zouden biechten, wan biecht is niet anders dan een uitvin ding der pausen of der priester- beweerd men. De biecht kim echter dc uitvinding niet zijn der menschen. Wie heeft de biecht dan uitgevoiu De naam van iemand, die zulk ingrijpende maatregel als dc biecht heeft ingevoerd, kan niet in vergetelheid zijn De lezing over de Passiespelen Oberammergau door den Weleerw. heer C. van Dijk. Zondagavond in het Pa tronaat aan het Zand gehouden, trok veel belangstellenden die met stichtende aandacht de beschrijving van de ver heven spelen volgden. De mooie beel den. zeer scherp genomen, gaven een kostelijke illustratie. Tot onderwijzer aan de Chr. school voor Meer uitgebreid Lager onderwijs, aan de Blankenbeimstraat is benoemd de heer L. van N'ieuwenlmizeii te Utrecht. Wij vestigen de bijzondere aandacht van ouders en voogden op dc aankon diging der gelegenheid lot inschrijving voor plaatsing op de handelsschool. Reeds meermalen werd betoogd dal handelsonderwijs hoogst nuttig ii den aanstaanden zakenman. Een goede opleiding is een onmisbare la welslagen. De directeur der school, de lieer J. Peper, is gaarne bereid alle inlichtingen dc handelsschool betreffen de te verstrekken. - De Commissie voor Kindervoeding heeft rekening en verantwoording ge daan aan den Raad van dc wijze waarop het geld. ten behoeve der voeding en klceding van schoolkinderen toegestaan, is besteed. Gedurende dagen werd aan 7420 kinderen spijs verstrekt. Voor klompen werd uitgegeven f245. I>e totale uitgaven voor voeding bedroe gen f947.70. Het gemeentebestuur bericht, dat aan H. Lensiug en A. van de Vijzel vergunning is verleend tot het oprich ten van een zuiggasinstallatie voorh drijven van een motor van 30P.K. t het in beweging brengen van versch lende machines voor houtbewerking een perceel aan dc Kcmstraat. Ook heeft het gemeentebestuur a; H. Meester vergunning verleend tot het oprichten van een gasmotor van 4 P.K. tot het drijven van een cirkel zaag en draaibank voor machinale be werking van vaatwerk in een perceel aan de Hellestraat. In de Staatscourant is opgenumci de wet van den 20sten Febr. 1914, to goedkeuring van een onderliandsclien verkoop aan liet Hoogheemraadschap „De Bunschoter Veen- en Veldfendijk" te Amersfoort, van dc voormalige bat terijen ten Oosten van de haven te Spakenburg (gcm. Bunschoten). De Intendant bij dc IV Divisu. Vrijdag 20 Maart c.k. ten twaalf in hel militair magazijn van levensmid delen (lnfanteriekazerne) openbaar besteden de levering van brandstoffen ten dienste van de militaire gebouw en inrichtingen alhier gedurende het geraakt- Wanneer Mc priesters de biecht heb ben ingevoerd, waarom hebben zij zich zelf dan niet uitgezonderd van dc plichting Zij hebben zicli dan een groo- i zware last op den hals gescho- die hen weinig genoegen, maai onaangenaamheden kan verschat een inspannende arbeid. die ben finanticel ook niet: helpt. Nieuwsgierigheid, om familiegehei- ncn te kennen, kan evenmin tot de in- .telling der biecht hebben aangezet, li le vrijheid der biecht niet altijd een roorwerp geweest van aanhoudende zorg der Kerk Heeft ieder katholiek niet ruimschoots gelegenheid bij gele genheid van 40-uren-gebed enz. bij een anderen dan zijn biechtvader te bicchten?' Dc lieerschzuchl kan evenmin hebbt geleid tot invoering van de biecht. de biecht is de biechtvader dc dienaar iederen biechteling. Kan dokter of rechter van heerschzucht be schuldigen. wanneer hij een zieke reert of een vonnis velt? Waarc zwaait dan de priester zijn heerschappij Over de gewetenswil hij die aan ba Jen leggen? En de bieclu ontlaaijui het geweten. Voor de biecht voelt de biechteling, dat zijn geweten aan kluis ters ligi geslagen, na de biecht hij ziel) vrij en gelukkig. De biecht is geen heerschappij aan liet geweten I biecht werkelijk een uitvinding is der priesters, hoe is het dan met de ir voering gegaan Plotseling of geleidt lijkHet eerste is onmogelijk, liet 2i ii schijn lijk. l)e geschiedenis 1 verhalen van de invoering verschillende nieuwe gebruiken, tlevo- juist van dc bicciit niet. De geschiedenis verhaalt ons wel van zet legen de nieuwe maatregelen Paus en Bisschoppen, b.v. dc strijd keizer Hendrik tegen den Paus ove investituur der Bisschoppen, maar een verzet tegen tic biecht, als nieu1 maatregel, die liet volk in, al zijn lagen moest aantasten, geen spoor. Ook het Concilie van Lat; 1215 onder paus Innoccntins UI heeft niet de biecht ingevoerd, nu plichting om minstens eens in het jaar te biechten. Het heeft dus niet dc biecht uitgevonden, maar geregeld. In dien tijd vindt men dan ook van tegenstand geen spoor. Voor liet Lataraansch concilie i hebben reeds verschillende schrij' concilies over de biecht gehandeld. Spr. somt verschillende dioc kerkvergaderingen op. die reeds 4e, 5e en 'ie eeuw over de biecht spraken. De oudste geschiedbronnen, de handelingen der Apostelen, kerk- vaders, heiligenlevens, verhalen 15 Apologetische Bijdragen van Pater J. Zei], S. J. THEOSOFEN EN THEOSOFIE. Beste Willem, Aangewender gewoonte zal ik inijn antwoord maar weer geven als straatje met genummerde huizen. l.j Wat ge schrijft over dien Indi- sclien jongen, Krishnamurli gchcctcn, maar door Annic liesanl Alcyone her doopt, schijnt niet uit de lucht gegre pen. Of en hoe 't proces is afgcloo- pen, weet ik niet, doch, daar dc da mes in kwestie, waaronder Lady de la Warr, Lady Eiriilic Lutgycrs, de we duwe van den bekenden Engclschcu staatsman J. Bright, dc Vicomlcsse Churchill, nog al rijk zijn, en men den vader wel aan 't verstand zal gebracht hebben, dat hij die aanbidding zijner kinderen niet al te letterlijk moet op vatten, zal 't zaakje wel zonder veel herrie gesust worden. Dit is zeker, dat de naam van dien jongen op de tweede plaats slaat aan gegeven in de lijst van de Hoofdbe stuursleden der „Orde van de Ster in het Oosten", een vcrccniging van per sonen die gelooven, dat een groot Lceraar spoedig in de wereld zal ver schijnen, en zoo wenschen te leven dat zij waardig zullen zijn, hen kennen, wanneer hij komt. Die J. Krishnamurli of Alcyont heeft ook een boekje geschreven, it. 't Nederlandsch vertaald onder den ti tel „Aan de voeten van den Meet waarvan reeds 't 7de duizendtal in 1913 ten onzent 't licht zag. De presidente der Theosofische Vcrccniging Annic Bcsant schreef de voorrede. Nu moet ik ii dus verklaren, wat „Theosofieschc Vcrccniging" ei Theosofie is. wie Annic Bcsant wordt onder „Mee: 2.1 Theosofische Vereeniging"lu de „Statuten en Huishoudelijk Reglement", van tie Nederlandsche afdccling der The osofische Vcreenigingstaathet volgende: „Dc titel van deze vcrecniging, die gesticht werd te New-York in de V cenigde Staten van Amerika op <1 17 November 1875 is dc Theosofische Vereeniging". De doeleinden der TV. zijn een kern van L'nivcrscele Broederschap der Mcnschheid vormen, zonder ondei scheid van ras, geloof, sexe, koste c„ kleur 2) de vergelijkende studie van godsdienst, wijsbegeerte en wetenschap aan le moedigen 3) «Ie nog klaarde wetten der natuur en de ver borgen krachten in den nicnsch re on dcrzocken. De 1'. V. bemoeit zich niet met po lillek, kasteregels en maatschappelijk! de belijdenis der zonden. Kr bestaat dus een biecht. 1 fit feit. dat door niemand kan geloochend worden. Van waaruil stamt zij dan al- Niet den mcnsch maai Jezus Christus is isteller van de biecht. De biecht is eisch van Jesus Christus. In het Evangelieverhaal vinden wij dc iiistel- ling beschreven. „Wier zonden gij zult vergeven, die zijn ze vergeven, wier zonden gij zult houden, dien zijnjze ge houden." Volgens deze woorden wordt in ons de belijdenis der zonden ge- seht. De vernedering in de zelfbekentenis jor den plaatsbeklecder van den al- wetenden God is juist een voorwaarde tot vergiffenis der zonde. God is tend en toch heelt hij Adam, dcS Te vrouw en de boetvaardige kruiseling laten biechten. Menschen die gaarne snoeven op hun euveldaden, zien er tegen Op, diezelfde euveldaden te biechten, omdat zij zich daar moeten vernederen, zelf moeten erkennen, dat hun daden geen helden daden maar zonden zijn. Dc biecht is ook een eisch van ons gezond verstand Zelfbekentenis is de eerste en be slissende stap op den weg der beter schap. Zij is de beste oefenschool der zelfkennis. Spr. haalt getuigenissen aan i protestanten, w. o. van Luther, die biecht noemde het beste middel om zich zelf te kennen en '.e wantrouwen. De biecht is een eiseli van het ge weten. De zonde verontrust het geweten, het booze geweten is ile worm. die voortdurend knaagt. Hij heeft rust noch duur. totdat hij door bekentenis van zijn euveldaad dc schuld van zich heeft afgewenteld. Spr. illustreert dit door een jk voor te dragen uit de Macbeth ui Shakespeare. De biecht is een eisch van het men- schelijk hart. In het leven van teleur stellingen is de priester een goede 'riend. de bieclu een bron van ver- roosting, een bron, waaruit nieuwe kracht wordt geput voor liet leven. Bij oe katholieken vindt men naar verhouding minder zelfmoorden dan bij le niet-kutholiekcii. Dc biecht i< hieraan Uit den Omtrek. drijf van deze vuile lasteraars en zegt. I Van Eimeren. penningm De Wit c dat niet de biecht "I den biechtvader. Dekker, leden, maar alleen de schrijvers van stilleen laster blaam kan treffen. De aanvallen tegen de biecht bewij zen een keer te meer, dat een Kerk niet zulk een instelling als de biecht niet hel ,vcrk kan zijn van een menscli, maar dzii God zelf. De Voorzitter dankte den Spreker van liezen avond en de overige Sprekers van den Socialen en Apologetische!) Cur sus onder applaus der talrijk aanwezigen. C. v. D.. 47 jaar. koopman alhier werd door de rechtbank le Utrecht iiiicring van ecu handeling door den agent van politic E. v. D. verlicht, tot hel opsporen van sirufba- ■e feiten, tot l"3 boete sub. 5 dagen hechtenis veroordeeld. Hij hel telefoonnet is aangesloten met No. 325 de lieer 4 Utreclitsclie weg. -- In de Zaterdag gehouden vergade ring van de Kamer van Koophandel besprak Ue Voorzitter dc nieuwe liuïs- iiummering. In verband met het adro; van Handel en Nijverheid en dc Mail ie vernummering heelt gevraagd va bezwaren lie voehl worden. Daar deze ring echter geleidelijk zal worden uit gevoerd. zijn de bezwaren leitelijk ver vallen. Na eenige discussie werd beslo ten in te gaan op liet voorstel der Kamer te Orleans om bij de spoorwe- le dringen op meerdere vei ligheidsmaatregelen. levens werd op i den heer Hamers beslo ten, samenwerking te zoeken niet Ne derlandsche Kamers, óm deze actie nationaal te voeren. Er waren klachten ingekomen over de bediening n liet postkantoor. Het publiek moei vaak lang wachtenhet werk is blijk- >:iar voor de ambtenaren te oinvang- ijlt. Een grief was ook liet laat bezor- niet vreemd. Na de pauze besprak Spr. debctee- kenis, die de biecht heeft voor liet in dividu en de maatschappij, hoe dc biecht voortreffelijk middel is tol verbe tering des levens en voortgang in iiet goede. Spr. haalde hier verschillende jetuigenissen aan van protestanten en ungeloovigcn o. a. van Leibnitz, Voltair J. J. Rousseau. Voor de gemeen schap, de maatschappij heelt de biecht bctcekcuis. De miniatuur-maatschappij, liet huisgezin, ondervindt dc zegenrijke rking van de biecht. Imwclijkstrot huiselijk geluk en kinderlijke geho zaamheiil worden door dc biecht v meerderd cn bestendigd, hoeveel i litutie's en eerherstel geschieden er i op last van den biechtvader. Dok het groote huisgezin, «ie si; dervindt de zegenrijke werking - biecht. Wat geen rechter of politie rmogen, dit vermag de biechtdc biecht alleen tast het kwaad aan in den wortel. Protestanten stemmen hierin overeen. Zij betreuren, dat zij dit krach tige middel tot bestrijding der voorl- vockerende onzedelijkheid niet meer ronden; men erkende de terugkeer tot de biecht als heilzaam en noodzakelijk. Het ongeloof, de zegenrijke invloed van de biecht erkennende, heeft alles aan gewend. om deze burg der Christelijke deugd te bestormen. Onder het voorwendsel van op te komen voor de zedelijkheid, hebben de ongcloovigen, vrijdenkers en bun perr als wolven in schapenvacht hun waar schuwende stem verheven tegen d« „zedeloozcn" instelling. Ja men ontzie: zieii zelf niet, de niuraaltheologic var den H. Alphonsus dc Liguori hel handboek der biechtvaders in de nu dcrtaal om te zetten als publick doiln voor den leek, enkel en alleen om a te willen tootlen de zcdeloozc strekking krachtige fi ii het schaamteloos be- voorschriften. Zij is onseetarisch vraagt voor toelating als lid gecne stemming niet eenig geloofs-forinulier. Dit lijkt tamelijk onschuldig, hoewel 't cene neutrale vereeniging dus blijkt, en de droeve ondervinding ons, Katho lieken, geleerd heeft voor alles wat neutraal wil zijn, op onze hoede tc En hier komt dit uitstekend te pas. Want leest men nu dc boeken, boek jes, brochuren en tijdschriften der Theo- solen, dan komt men al dra tot ontdekking, dat minstens 3 van ue vier hool'dlcerstukkeii der Theosofie, lijnrecht in strijd zijn niet dc Katholie ke Geloofsleer. Zie maar.,.. Ik volg hier Jos. II. Fuxell, secre- vali de Ullivcrscele Broederschap en het Tlicosophische Genootschap, waarvan hel internationaal llooldkwa- tier gevestigd is te Pont Lorna in (Ja- lifornië. .X'niverseelc Broederschap als i de natuur, waardoor de mcnsch '"plicht ziet haar te erkennen, cr mede samen te werken en in zijn omgang met zijtic iiiedemetisclieu broe derlijkheid tot .le springbron zijner ban delingen te maken". I Nu, daar wij. Chrixfencli. ook het groote gebod: „Bemin uw evennaaste als u zeiven" moeten om', -rliouden, kunnen we met deze leennp meegaan mits men die Uuiverscelc Broederschap' jen van de eerste post, ve ooi zaak t lour het wachten op den eet sten trein fit liet Noorden en Rotterdam. De vainer was van oordcel. dat liet beter s om alles, wat cr is um 7 uur te >estellen en die beide pus cn m «le wccili- bestelling op te iieu en. Over le klachten zal een adres a; i den di- rectcur-gcneraal gezonden vu rden. - Ter heden gehouden vee mil lit be- sleedde men voor kalfkoeie f 19(1 .1 2o0 en voot kalfvaansen l' 1 70 a 1200. lu de Turnzaal van „Hel Booni- ije" aan den Heiligerbt-rgei Vi-g werd loor dc V. 1'. N. besloten t. -Tiling ccnei eier veiling alhier. Dev lering werd geleid door den heer vi ook en •ierverkoop-aulorileiten en ten van elders gaven advies Zo» h.v. de lieer Heurskcns van Roermond die wees op de veiling aldaar, waar jaar tijds 24 milliocn eitjes w verhandeld. Hij was voor verplichte aanvoer door leden van de V. i'. N. De heer Van der Linden waarschuwde editor voor dwang. Ilij plaatste zeer juiste opmerking dat de belang hebbenden hier nog t' -gevoel hebben. vee eierhandelaars verklaarden ziCtl tegen 't zaakje, 't Gaf toch 't brengt te veel kosten mede, en Inch werd met 48 tegen 31 stem men besloten dc zaak aan te pakken. Er zal spoedig wéér vergaderd worden. De voorz, had van het gemeente bestuur toezegging dat voor een op slag- en inpakplaats zal worden gezorgd. Aan ile afnemers van kippenvoer' zal 2 pCt dividend worden uilgekeei Maandagavond werd hier een a van den Kappers- en barbiers-bu opgericht, beoogende behartiging der patrooiisbelangcn in «lat gilde. Op 't program slaat o. m. volledige Zondags rust en verhoogde prijzen voor scheeren cn knippen. Voor de oprichting van een coop, scheerwinkel was men ti vergadering met bang die bad ncrgci vatbaarheid. Zestien leden traden to en kozen zich een bestuur als volgi P. Dcelor). voorz.Boshuizen, secr Baartl- Hel gedeelte van den Hilver- iclienweg tusschen liet domein en de Huogc Vuursclic wordt door den Alg. Ned. Wieir. Bond flink verbeterd. Behalve een hoofdweg zal aange- gebraclit worden een rijwiel- en ruiter pad en wellicht ook nog een wandel pad. Langs den Ainsterdamschen straat weg tusschen de spoorbrug en Gruene- 1 zal een wielerpad worden gelegd, 'ijl ook voor het wielrijdend pu bliek wegen zullen worden gemaakt (iooischc 'heide en door de liiisschen. Als eerste weg staat op hel programma één tusschen Laren en 'Cld. Tot aanleg cn onderhoud dezer wogen is een vereeniging opge- Tker bestuur bestaal uit de heeren -Ir. P. V. Astro, voorz. \V. II, Dickc, secr. en F. André de la Porte, penningmeester. De verkiezing of caudidaatstelling 'oor ceil lid van den gemeenteraad, acature A. J. Bicker Caarten. is be paald op Dinsdag 17 Maart a.s. De K.K. kiesvereeniging zal met geen eigen eau- ilnlaat uitkomen, doch dien der Christ, Hist, steunen. Door dezen zal worden c.mdidaat gesteld dc lieer J. C. (lelie- 11 lis Kapleyii. Hilversum- De camlidaatsielling voor drie raailsvacatures in district l zal plaats hebben op 27 Maart, de stem ming op 8 April en de herstemming op 20 April. Maandag heelt de verkiezing plaats 9 bestuursleden voor dc opge richte Kamer van Koophandel. Daar zich slechts 12 personen hebben op gegeven voor liet lidmaatschap dezer Kamer en zijn toegelaten, zal uit deze 12 personen het bestuur gekozen wor den. Men krijgt dan een echte l'amilie- regcerlng. daar o van de 12 worden vertegenwoordigd door tweemaal 3 Busaum. Rij de stemming voor den ge meenteraad werden la"» geldige Mem men uitgebracht. Hiervan verkregen dc heeren J. Banis 47: dr. II. Gorter 20; J. van de Kielt is. d. a. p.i 402; S. F. l'uslinn i'hr.-hist.i 762. en A. v. Wijlt Hz. (vrije.) 3ü4, zoodat er vour «leze liberale vacature herstemming moet plants hebben tusschen de heeren Van de Kielt en l'ostino, Zeist. Door liet Koude Kruis zal de zen zomer in de Scliuerweijder bus- schen een oefening worden gehouden voor de transport-eolonnes. Aan deze oefening zal worden deelgenomen door militairen c'i door de colonnes uit Amersfoort eu Ede. Het geheel zal staan onder leiding van dr. Bieren* de Haan. leider van de Ronde Kruis- aiubulance m Grieken land, Dc Cofip. bakkerij „dc Ster" op gericht op initiatief van dc K. K. Vereeniging St. Joseph, leverde deze week liet eerste brood. Ruim 81' ge zinnen betrekken ervan. Ede. bi de InfantericUazcrne werd we der brand ontdekt. l)e brand ontstond in de onderofficierskamer van het eer ste bataljon en werd ontdekt door den juist passccrenden commandant van de wacht, die zicll terstond met eeni ge slangen naar binnen gegal en er in slaagde hel vuur tc bltisschen. Terstond werd een onderzoek ingesteld. Daarbij bleek, dat in een vleugel tegenoverge steld aan dien waarin dc brand ont stond, vijf gaskranen waren opengezet. Utrecht. Ter panrdemarkt waven aan gevoerd 1275 stuks. De prijzen warenLuxe paarden T500 ii f750 werkpaarden f80a I 400 jonge paarden I 250 a 1350hitten I 75 a I 250. door Grid gewilde ouder-, liiii oedverwnnten-, en vaderlandsliefde ce te nu komt Doch de volgende leeringen zijn geheel ander allooi. B. „De csseniicclc (wezenlijke) (i ■lelijkheid van den mensch cn liet god delijk leven als dc grondslag van 1." Dit is eigenlijk „de een leering der Theosofie" en men bedoelt er zoo ongeveer mee, dal wij deeltjes, vonkjes, stukjes zijn van liet Opper wezen, terwijl wij. katholieken, toch zeet goed weten, dat wij schepselen, maaksels, en geen splinters van God zijn. „Reïncarnatie". Met andere woor den, je ziel, Willem, bestond al lang,! vóór jc lichaam, dat je nu hebt, be-1 ichien, ut in een bosjesman of neger -ii als je dood gaat, komt ze, na tijdje van rust. terecht m een ander lichaamplezierig, vind je niet „Karma de leer, dat alle leven wet bestuurd wordt, dat elk ge volg liet uitvloeisel «ener voorafgaan de oor/naak is, Deze wel is univer seel." Nu. elk verstandig inenscli •t wel, dal alles, behalve God, een '.aak heelt, en dat elke handeling •dg heelt maar de Theosofen ma- die wet zóó algemeen, dat er van 'deren 'van een Ingrijpen van God, bijv. een bepaald gevolg belet te Begin April zal door de Staatsspoor worden aanbesteed, het maken van uit breidingen niet daarmede in verband staande werken van de Centrale Werk plaats tc Zwolle. Raming f708000, kinnen) geen sprake kan zijn. noch een bovennatuurlijke orde met verlossing, genade, vergiffenis in Christelijkcn zin mogelijk is volgens hen. Dit zijn nu „slechts enkele der meest belangrijke leeringen" der moderne Theosofie, maar je bcgrijpl. Willem, dat een katholiek, onmogelijk zulke leerstellingen kan aannemen. Nog iels. In echte Theosofie ligl de overtuiging, dat de kern van alle gods diensten dezelfde is, alleen iloor iiien- schclijke uitvindsels vail ceremoniën cn averechlsclie opvattingen ovcrntolnid. De ware Theosofen eerbiedigen alle godsdiensten, doch willen die zuiveren van dogma's cn dwalingen. Dit is voorwaar de gemakkelijkste methode, om, vooral onder dc toch al zoo in sekten verbrokkelde Protestanten, veel aanhangers te winnen. Zal je nu wel duidelijk zijn. Wil lem. dat met alleen liet moderne .Spi ritisme, maar ook de voortwoekeren de Theosofie, ons Katholieken, noopt onze eigen geloofsleer omtrent God en de ziel present te hebben. I" de ver volgartikelen zullen dan ook m«er dan eens dc theosofische beginselen Ier sprake komen. Wordt voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 2