BERN. BROM,
Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
Nicolaï Lebret
Electrische
Installaties.
DE EEMBODE
XXVIIk laargang No. 27. Dinsdag 7 Juli 1914.
UITGAVE VAN DE VEREENIGING DE EEMBODE TE AMERSFOORT.
Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond.
Prijs per drie maanden zestig cent. Afzonderlijke nummers vijf cent.
Aboiieinciiteii kunnen eiken dag ingaan, doelt opzegging van abonnement moet geschieden vóór den
KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13. AMERSFOORT. - TELEFOON No. 314.
t per regel.
Billijke tarleve
Alle mcdedeelingen en adverlentiiin gelieve men i
p den dag van uitgifte.
Engelen.
K. een katholiek.
A. De zevende les van jullie
Katecliisnnis, daar heb ik het mijtte
niet van. Zou je ntc niet eens kunnen
bewijzen, bewijzen, zie je, wat tiaar
allemaal beweerd wordt van engelen,
duivelen en engelbewaarders Er be
staan zoo verbazend veel grieven
tegen jullie Katholieke leer o|> dit ge
bied I l)e Protestanten /.eggen, dat
jullie afgoderij pleegt door Engelen le
aanbidden. De rationalisten rekenen je
voor. dat heel tie Katholieke weten
schap tier geesten ontleend is aan tien
Persischcn godsdienst, 'k Heb ook al
ergens gelezen, tint zelfs de Katholieke
Kerkvaders en godgeleerden daarom
trent zeer uilccntoopcmle opinies er
u|> na houden. De Spiritisten willen
niets weten van engel noch duivel
wat bij jullie een engel of een duivel
doet, dat doen bij hen tlt* zielen. En de
Theosofen... j.t de Theosofen
K. O, ik zal je wel helpen, tie
I hcusolcn staan ook in het strijdperk
getuige ilit eenc zinnetje in hun
standaardwerk. ,.dc geheime l.eer". I-te
tleel bladzijde f>42: „Wij bestrijden
Uoomscli-Katliolickcn en Protestanten
wegens een aantal dogmatische theo
logische geloofsjnmten van mciisclielij-
ken en sectarischeo oorsprong. W ij
stemmen met hen overeen in hun ge
looi aan geesten cn verstandig werken
tlt Machten, al aanbidden «ii geen
..Engelen", zooals Koimiseh-Kalhohc
ken il.it doen".
A. Nu. wat zeg je tiaar allemaal
K. Ikzt
fundamenten van ons katcchctisch
gebouw tleze vier waarheden zijn. ken
baar uit de rcdcnecringcn cn uit de
;cschiedcnisl i er bestaat een albe-
.tierend fpperwezen, God, tlie aan
>ns, iiicnselicu. een bepaalden gods
kan openbaren, 3 dit ook ge-
heeft door middel van iemand,
de geschiedenis Jezus Christus
en ten 4i dat deze godsdienst,
Hen en onvcrvalscht, alléén hij
tie Katholieken wordt gevonden. Als
t zoo is, en tie vijf Katholieke Bis-I
:ho|>|)en van Nederland zetten hun
kna|)stc priesters aan 't werk om geza
menlijk een Kalecllismustc verv aardigeii. I
leeringen
heet.
tegen tien godsdienst. Die liggen op
een gebied van geschiedenis, van bijbcl-
kundc, van wijsbegeerte. Is men nu o|>
tlie gebieden met thuis, dan kan 'l best
gebeuren, dat men de bezwaren niet
kan oplossen twijfelt men dan daar-
liever! We bewaren dan de tweede toegang te verkrijgen tot het land van
vraag voor den volgenden keer. Doch belofte met zijn onuitputtelijke!) ovcr-
tle eerste is te vlug beantwoord, om I vloed, en zalige gemeenschap voor den
uit te stellen. Zie je. beste vriend, wij,troon van den Grondicgger der maat-
kathoheken. nemen deze stelling oa-schappij.
dclijk en ties nootls blinde-1 Dit alles onder leiding
Is lings aan. om de doodeenvoudige reden,God gesteld, tweeledig, kerkelijk
dienst Neen niet waar - dat we zeker weten, dat ze komt van I burgc'.iik gezag. dat. volgens dezelfde
A. - Je heb gelijk. Maar je g..eiliet hoogste gezag in tic katholiekevoorschriften, tien plicht heeft, om
ie toch toe, dal hel voor emi zoekende kerk. en als Goddelijk geopenbaarde meerderen en minderen vooral tie
an belang is. die bezwaren uit den waarheid verkondigd wordt. Kon tic laatste, als uitmakend het grootste ge-
eg te ruimen. katholieke kerk hierin dwalen, dan be- j deelte der
K. - Niet alleen voor een zoekende, zat ze geen onfeilbaarheid, dan wasvan natuui'
laar ook voor een tlie tie waarheid zij de kerk van Christus met. of Chris- gelijkelijk
:eds bezit. Want jui-t door die pogm- tus iiad onwaarheid gesproken. Doch ming op t
en om 'Ie moeilijkheden uit den weg dat dit alles onmogelijk
zijn godsdit
goddelijk recht, eerlijk,
rfdevol in zijn bescher-
s hoogcr waar-
'ver de grondslagen van
:k Geloof', gelezen hebt.
Ik ga er van avond nog
beknopt maar duidelijk, staan bijeen degelijker kennen
gegroepeerd, dan kan men toch wel deeren. In alle eeuwen van liet christen-1 Ka
denken, dat er geen onhoudbare stel- dom zijn 't .Jist de ketterijen geweest,
lingcu in gevonden zullen worden. 1 'I die aan de Christenen zelf hun eigen bc;
ge moet weer gaan twijfelen aan de geloofsschat beter hebben leercn ken- K. Heel goed', 'ie zult er uit be-
grondslagcn. tien. ,.1'it hoor cn wederhooren. wordt grijpen, hoe de Katholieke Kerk in dit
A. Die rcdcnccring is juist, ik 'helder licht geboren". Juist gelijk in opzicht voor ons de vaste rots is. die
kan er geen speld tusscheu steken. Ik I «Je booglamp liet licht ontstaat, wanneer de eeuwen trotseert, de petra, waartegen
jok al gekocht, de twee tcgengestchh
i. Ma.)
r naden
de poorten -
mogen. En
c-chiedcnis
r hel n
zelfs ij
jeilijkheden. die tegc
als ik In
I hel j.
r dat j.
aarhei
hebh
ik je even zeggen wat me op de lip
pen lag. ik |e in de rede dreigde t
vallen. Is dat nu zoo redelijk, hel eei
het ander met aan ie nomen, roe
Met alle moeilijkheden, die don
•gen worden ingebracht.
verwondert u
zeer: Je vraagt over de ..zevende los",
heli je een Katechismus gekocht
A. Gewis! "k wil ook den Katho
lieken godsdienst kennen, 'k heb liet
l'iotestantisme al bestudeerd, en liet
Leger des llcils, en het Spiritisme, en
de Theosolle ,w.il is die moeilijk!.
K. 'i Is genoeg, arme jongen I
Wal ben ik blij, dat je mi hel katho
licisme te pakken hebt. Je doet me
denken aan ..bliiidcmannctjcspelen".
Als een geblinddoekte heb je romige
tasclit. Ze riepen van links en van
ii-chts„koud. koud" 01 „warm. warm",
maar nu roep ik „heet. heet" hooi 1
A. -- We zullen eens kijken! Die
Katechismus bcwccit veel. maar bewijst
weinig.
K. Dal heb ilt ook altijd gezegd.
Maar die Katechismus is dan ook niet
gemaakt voor andersdenkenden, die
zoeken in de blinde. Trek eerst den
blinddoek af, en bekijk de geloofswaar
digheid van den Katechismus.
A. Waar is die te bekijken r
K. Bijvoorbeeld in het boekje
„Over de Grondslagen van ons Katho
liek Geloof' Daar kun je vinden, dat
opg<
Welnu
lien z
zult
Da
De reden, waarom men zoo iets aau-
toch niet. il.it men er geen
enkel bezwaar in ziet, maar wel. dat
doorslaande, positieve redenen
heeft om hel aan te nemen. En die
kunnen vaak zoo positief, zon
doorslaand zijn, dat men, wanneer een
leiljjkhcid opdoemt, wel
belangstelling kan koesteren in de
wijze, waarop de moeilijkheid moet
irdett opgelost, maar intusschen in 'tj
minst niet geschokt wordt in de over
tuiging van wat men eenmaal met
zekerheid heeft ingezien. Wanneer ze
een berekening voorleggen,
ze bewijzen willen dal een
vliegmachine onmogelijk in de lucht
kan omduikelen, dan is 't mogelijk,
dat je op 't eerste gezicht de moei
lijkheid niet oplost, mogelijk, dal ge
uiterst nieuwsgierig zijl. hoe die moei
lijkheid moet worden opgelost, maar
.ehen twijfelt ge geen oogenblikj
Ie waarheid van het feit, want ge
hebt zelf l'cgoud zien duikelen, en ge
kor van uw zaak, dal ge
cn al zegtdaar moet een
fout zijn in de berekening.
Zoo gaal hel ook met de bezwaren
leerden, dat de grootste.
i zake dan. Wat de zevende genieën, de vcrmaardsle vernuften, de1
,-uii den Katechismus betreft, hier j omzaglijkste geleerden van elk der.
ic „Verklaring van den Kaicchi— j negentien vervlogen ecuwen zich 't
der N'ederlaiisclic bisdommen hoolii te pletter liepen tegen die stecn-
I', Potters, le dee-1uitgever: mts. zoo zij niet nederig aannamen, al
v. feiilings. 's Hoscll l'->l!i" Mier wat uitdrukkelijk gezegd weril door liet
je lezen, van bid/.. 1110 tot 233, I onfeilbaar gezag, dat de Godmenseh|
bewijzen van ons, Katholieken op aarde achterliet, vóór hij opsteeg
engelen, duivelen cn engclbcwaat- ten Hemel. zijn we ook geenszins
Houd hei boek uu maar dicht, beangst voor nieuwe beweringen van
zullen de lieeie stof samen nieuwe genieën. vernuften cn geleerden.
ons engelcngeloof of aan verbeel-
ig "1 aan bangmakerij, of. zooals de
icosofcn. aan „dogmatische" cn „scC-
■isehe" verbasteringen van den oor
spronkelijke!) Indischen godsdienst loc-
Langestraat 27, Amersfoort.
Vertegenwoordiger
van het Ingenieurs-Bureau
Utrecht.
behandelen, door een \r«
h-/.waren te weerleggen.
Heel gra.ig, 'k ben gehei
- 'in dun vooreerst hot goed
van ons cngcleitgeloof sast te
tl. dienl ge le welen dat het Ton
vuil I.uIcmiicii in 121:') «le Katlio-
wereldbeschouwing. zooals die
blijkt uil de Goddelijke Openbaring,
aldus heelt samengevat
en is hel beginsel van alles, de
Schepper van alle zichtbare en onzicht
bare. geestelijke en lichamelijke we
tens. die dour zijn almacht, bij den
taiivung van den lijd. een dubbele
ichcpping uit het niet heeft voortge
bracht, een geestelijke en een stullë-
lijkc, namelijk de wereld der engelen
de wereld der stof: en daarna de
ischclijke wereld, als 't ware een
tusschcnschepping, bestaande toch uit
geest en uit iichnan). Want de duivel
le andere booze geesten zijn wel
aar van nature als goede geesten
geschapen, doch zij hebben zich zelf
slecht gemaakt. De menseh echter heeft
gezondigd tengevolge van de inblazing
iles duivels"
Nu gaan we geleidelijk voort en vra
at lo. moeten we deze stelling on-
lorwaardclijk, des noods bundelingv
aan vaarden -'o wat behelst deze stol
ling
Goed, maar 't spijt me dat
ik weg moet. Mag ik nog eens terug
komen
- Wis en zeker Hoe meer hoe
l\. Dat zijn we ook, zeker
:kig I En ik wetlsch jou gee
minder, hoor!
Besten dank I Tot zien
J. J. ZKIj.
-In tj\
Wat zijn jullie. Katholieken.
cli gelukkig, dal jullie ",|vi I
Uit het Buitenland.
Engeland.
e I.ouden overleed. S4 jaar oud,
•f t 'liamberlain, een Engclsch «taats-
i. wiens naam in onze Hollandselit
i) juist geen aangenaiiien klank
J-
Het doel.
ie maatschappij is een samenstel
meerdere huisgezinnen, edele en
der edele, niet ongelijk aan de samen
voeging der verschillende ledematen,
nutte en minder nutte, tol één nien-
schclijk lichaam.
Gelijk de laatste noodzakelijk, elk door
•igenaardigc verrichting samenwerken
tot behoud van het leven en de gezond
heid. - zoo ook behoorcu de vele
:n velerlei huisgezinnen, volgens
.Ie voorschriften van het evangelie en
Ie daarop berustende encyclieken van
Paus Leo XIII en Pius X allen in
liun verschillenden stand en staat, door
godsdienstigheid, rechtvaardigheid en
vooral liefde. die de band der vol
maaktheid is, - elkander te steunen
maatschappelijk en kameraadschap
pclijk, nietlscllwaardig en gezond nan
'el en lichaam, zoetjes aan naar he
indje van dit leven te kuieren, en alzoo
Van Chamberlain sprekende, herin-
ui zich de wreede wijze, waar
op deze man de Boeren van Vrijstaat
Transvaal hun onafhankelijk volks-
•slaan ontnam tegen alle recht en
billijkheid in.
Dc man maakte zich toen gehaat
jor allen die van mceiiiiig zijn, dal
acht nog geen recht is.
Op latere» leeftijd kwam Joe, zoo
noemden z'n vrienden hem, in 't ver
geetboekje. Hij werd ziekelijk en zwak
zijn invloed slonk.
Voor hij in de grootc politiek ging.
deed Chamberlain van zich spreken
stekende kwaliteiten als
gemeentebestuurder. Op dat gebied
hij een baas, «lat erkent thans nog
ieder, vriend en vijand.
Volgende week zal de Etigelsclte
arine eens haar macht ontplooien.
Meer dan 10.000 matrozen en 4000
servistcn zullen gemobiliseerd worden.
In liet geheel aal de mobilisatie zich
403 schepen uitstrekken, waaron-
13 slagschepen, 4 slagschipkruisers.
63 kruisers. 187 torpedo-vernielers, 83
torpedobooten. 5" onderzeeërs en ver
der mijnleggcrs en hulpscliepen.
Op de reede van Spithead zal de
koning een vloot van 200 schepen
inspecteeren.
In een deftig Engelsch tijdschrift
gaal een dame van hoogen stand te
keer tegen het waanzinnig optreden
der kiesrechtvrouwen, maar tegelijker
tijd ook tegen de zwakke houding der
huidige regeering.
„Wat mij [verbaast en verontrust,
zegt de schrijfster, ,,is de ziekelijke,
zwakke houding van de mannen. Uit
wat voor stof zijn de hedendaagsche
mannen gemaakt, dat zij dc vrouwen
I maar schilderijen en andere kunstwer-
I ken moedwillig laten vernielen, en dan
I er^ nog bang voor zijn om dc verniel-
Er is inderdaad alle reden voor. om
zich eens at te vragen, wat den En
gelsman, die anders zoo flink uit den
hoek pleegt te komen, toch mankeert.
Het wordt hoog lijd. dat er een eind
gemaakt wordt aan dat misdadig ge
doe der „wilde wijven" Het leven des
konings wordt zelfs bedreigt.
I In den vroegen morgen, zoo melden
de bladen, verscheen in hel Bticking-
hatn-paleis een eenvoudig geklccde
dame, die den koning wensclitc te spre
ken. Haar zonderlinge houding viel zeer
op. zoodat men haar naar de anti-
[chainbre leidde en politic ontbood om
j haar te fouilleeren.
Men vond toen op haar twee scherp
geladen revolvers. Ondervraagd om
trent het doel waarvoor deze bestemd
waren, kon de dame geen antwoord
geven.
Albanië
blijft onze aandacht trekken. Vooral
omdat Xcderlandschc officieren er vci-
blijvcu ter organiseering van de gen
darmerie. Dat was althans de hen op
gegeven taak, doch de luop der om-
uandighede» heeft gemaakt, dat zij er
li zeer moeilijke positie gekomen zijn.
De Albaneesche verwikkelingen wor
den uil verschillend oogpunt beschouwd
:n in de beoordeeling van den toe-
itand loopen de meeningen ver uiteen-
Maar hierover zijn alle beoordeelaars
eus, dal de Xederlandsclle óflicie-
zich als helden gedragen, dat
hun ijver, plichtsbetrachting en moed
allen lof verdienen.
Hel is een eigenaardig land en een
•igenaardig volk.
De Albaneezen zijn krijgshaftig en
,-rijheidlievend. Eeuwenlang streden zij
tegen allerlei vreemde indringers als
'Turken, Grieken, Monienegrijuen. en
dat zij, soms in naam cn schijn ouder
worpen. toch steeds goeddeels onaf
hankelijk bleven, danken zij hun ber
gen, woest en weinig toegankelijk.
aarin zij zich terugtrokken.
De Albaneezen wonen in het wes
telijk deel van het Balkanschiereiland,
tellen circa twee millioen zielen, waar-
1 millioen 120 duizend in het
eigenlijke Albanië wonen. Zij vormen
echter niet een eigenlijk volk. maar
zijn verdeeld in twee hoofdstammen,
welke weer onderverdeeld worden in
verscheidene kleinere groepen, die itl
voortdurenden strijd met elkaar leven.
17
FEUILLETON.
STRIJD.
Hij zelf was met zijn post niet erg
ingenomen, tl.iar hij voor den eer-
slen keer een veiantwoordelijkc posi
tie bekleeddelot dan toe had hij
sleehls blindelings gehoorzaamd, /un
der ooit rekenschap ervan le geven.
De gendarme, die zich over den
ounoozclcn koster vroolijk mankte,
meende, ilnl deze een type was va
een gcduhhgcn Duilsclter, die gewi
lig dun nek gebogen had. om de voor hei
hestemde slagen te ontvangen, en te
slotte nog voor de afstraffing bedankt,
Georg sloeg bescheiden en gelaten dc
uogen neder. „Niels geschiedt zon
der den wil des Hceren". antwoord
de hij.
„Een mooie theorie", lachte dc
l'iansclinuui. „Is de ondergang v«
stad Spiers, die op bevel van o
allergenadigstcn koning in de aseli
werd gelegd, dan ook del) wil
veeg.
de
„Menseh I" liep de gendarme, „hebt
ge dan geen gal in het lijf Kookt
bloed met bij de gedachte aan hem.
•lie uw stad heeft
gekeerd slechts céue stad in Klankrijk
den 1 hiilsclicn keizer aan de vk
werd prijsgegeven, zouden zelfs
de kinderen in furiën veranderen en
ii wraak schreeuwen I"
De gewaande koster schudde lang-
am hel hoofd.
„Wij moeten «lit ongeluk beschou
wen als een straf van boven. Mis
schien hchhcu wij liet verdiend door
0i1zc zouden, en is koning I.odewijk
slechts hel werktuig tol voltrekking
dier straf.
„Nu", zeide de Traiiscliinaii opsprin
gend, „deze philosophic is nog zoo
kwaad niet, ze verzoent den inciisch
niet zijn lot. Inderdaad een zeker phlcg-
tun is dikwijls beter dan al te grootc
drift. Man. ik benijd u ge bevalt mij I"
Georg glimlachte.
„Eu voelt ge geen wrok in het hait
tegen uw vijand", vraagde de gendar
me, „haat ge mij nicl als den vijand
van uw land?"
„Neen. de christen mag nici
haten, maar moei degenen, die hem
vervolgen, liel hebben en goed doen.
En waarom zou ik tegen den soldaat,
die slechts gehoorzamend aan het be
vel van zijn vorst in ons land kwam,
een wrok koestelen
„Aan u is inderdaad een capuciju
vertoren gegaan".
„Zulk een hoogen wensch heb ik
■looit gekoesterd ik was tevreden met
mijn bescheiden lot. want hel komt er
minder op aan. wellc ambt
kleedt, dan wel hoe dal men dat ambt
bekleedt".
De Kratischman liep heen
door het vertrek. Zulk een lijdzaamheid
had hij nog nooit aangetroffen; hij wist
of hij de gelatenheid
koster bespotten of bewonderen
in alle gevalle scheen hij hem
dig genoeg te zijn, om zich in
onveranderlijke te schikken.
„T Is hier ontzettend vervelend",
mompelde hij: „mijne kameraden eten
en smullen als groote hecren, plun
deren wat er nog te plunderen is
en ik zit hier in dit oude nest 't is
om r.i/.cnd te worden
„Wal doet gij hier!" vraagde Georg.
„Wal ik «locHa ha! Een krank
zinnig meisje bewaak ik - een mooie
taak voor een soldaat I"
„Een krankzinnig...
koster bijna tc luide. D;
zwijgen voor zich
bleek geworden.
„Ja, wal het eigenlijk le bclcekencn
heeft weet ik niet.
Caltouel zegt dat zij eeue vturadcrcs
is, met mijn hoofd moet ik voor dc
krankzinnige borg blijven 'l ls be
spottelijk I"
Georg zweeg het onderwerp scheen
hem geen belang in te boezemen.
,,'t ls anders jammer van het meisje",
vervolgde «Ie g« mlarme, die behoefte
icheen te gevoelen zijn li;
mand uit te storten.
ïcorg zweeg, «laar hij niet veel lust
gevoelde zich langer met «le gemlari
bezig te houden want de mededeeling
dat de gevangene krankzinnig was. had
hem jiijnlijk getroffen. Zoo onmogelijk
ónwaarschijnlijk was «lu inderdaad
want «le verschrikkelijke gebcur-
ssen «Ier laatste dagen waren zeer
in staat geweest de arme Johanna
haar verstand te bcrooven. Hij
juoest zekerheid hebben I
„'t U werkelijk vervelend hier", zeide
hij na eenc poos. „ik ben
ledige hamlcn gekomen en
uitsti'kcnd middel om de vei
met den kostelijke» wijn te kunnen
dienen, want hij bekende ronduit, «lat
het hem verheugde, een man van zoo
goeden smaak ill zijn kameraad te heb
ben aangetroffen.
.Goeden smaak", riep «le Fransch-
n. „dat zou ik denken, ik heb ver-
statui van wijn, zooals maar weinigen".
„A propos", zeide Georg. „we spra
ken zoo even van uwe gevangene, wat
heeft deze misdaan-"
„Dat weet ik niet cn «laarovcr bekom-
„Als het
„En
liddel is
keek liii
hij wa, z.
„Kenige rtosschen oude Malvasiewijn.
waarvan ook de «lomlieeren gewoon
zijn te drinken een goede st
„(iueil. Haal den wijn, een
glaasje heb ik in «lil raitennest nog niet
gevonden".
Georg verliet het vertrek en kw.
weldra met ccuigc kiuikcn terug.
De Frauschman tastte dapper t«
want «le edele drank smaakte hem
beter, daar hij in vergelijking met zij
kameraden in dc laatste «lagen tot eenc
onvrijwillige matiglu «I was gedwongen
geweest. De koster scheen er een ge
noegen in te vinden «Ion gendarme
zal ik ze waarschijnlijk
Kunt g«' mij soms iti Hare kamer
brengen
„Neen. «lal kan niet", zeide hij na
eenc poos: ..«lat wil zeggen, viior
anderen. Gij moogl haar echter wel zien".
Georg volgde zijn halfdronken gids
door een lange gang. Zij klommen tie
smalle wenteltrap in «len toren op. tot
dc Fransclimau «Ie deur opentic van
een vertrek, «lat hij de cel der krank
zinnige noemde. Georg en «Ie geiulaiine
traden binnen. Johanna stond bij liet
venster en keek naar buiten over liet
lachende landschapzij nam niet «Ie
minste notitie van «Ic binnentredende!).
„Ma«leiu>)is«.lle zeide «le bewaker.
Johanna gaf geen antwoord.
„Komt mademoiselle u bekend
voorvraagde hij, zich t«»t den kt
ter wendend.
„Neen", antwoordde «leze. „ik kan
mij barer niet herinneren".
Bij den toon dezer stem keerde Jo
hanna zich plotseling om. Haar ge
zicht werd beurtelings bleek en rood
slechts een oogenblik vestigde zich haar
oog vragend en vol verbazing op ';e-
org. die in zijn zonderlinge klccdlng
voor haar stonddaarna begon zij
luide le lachen, zwaaide wild en waan
zinnig mei dc armen in «le lucht en
stortte plotseling door een beroerte
getroffen op den grond neer.
Georg sprong vooruit om liet meisje
op te vangen.
„Laat haar", zeide de gendarme, hem
tegenhoudend, „deze aanvallen zijn
heb haar eens \villcn|bij*taan.' maar
ai werd zij nog wilder en krabde
j in het gezicht".
lieorg bleet staan, zijn borst zwoeg-
zoodat «Ic adem hem bijna begaf:
i voorhoofd glooide, zijn vingers
openden cn sloten zich, als moest hij
den Kratischman wurgen. Johanna
krankzinnig' Dit goede, edele meisje,
ijne briiiil van haar verstand beroofd
loor dc schurkerij van een ellendeling.
Wat belette hem den soldaat neer te
vellen, Johanna in de armen te nemen
weg te dragen
Wordt voortgezet.