OPRUIMING legen spotprijzen. Algemeene Vergadering- bu Joh. Vingerhoets LO 'IS HANLO DIENSTMEISJES Prijsaanbieding. Geëmailleerde Huisnummer- en Straatnaamborden. Nieuwe Dienstregeling SCHROEFSTOOM en MOTORBOOTEN. Houtzaager& heineman. 1. A. VOS, Hellingstraat 24 Timmerwerken W. J. Fijnenberg Gas-en Waterleiding Electr. Schellen enz. Reparatie-Inrichting Nieuw Parijs Hotel Place Royale Lamperanden Wilt f^-8C! iWRïSï Lamaison BouwerS Co. Electro Technisch Bureau DENIJS 'AN ROON Licht- en Krachtinstallatiën Firma Wed. W. SMIT, Kamperbinnenp. 3, Amersfoort. (loud- en Zilverwerken, dat die engelen toch niets kunnen zon der God, dat al hun macht en goed held, zelfs hun vermogen om ons te helpen, gaven Gods zijn. Van aanbidding, bedoeld in den zin van eerbewijzing, die alleen aan God toekomt, is hierbij geen sprake. (ie begrijpt dus, vriend, dat we zells een uitstekende gave Gods onbenut la ten, als we de engelen niet vereeren en aanroepen. Is 't niet zoo? Wil je nog een serie schriftuurteksten? A. Dank je, ik begrijp schriftuurteksten heb ik al In Potters gezien. Nu de tweede opwerping: do rationalisten beweren, dal alles, wat in den Hijbei staat over de engelen, ont leend is aan andere godsdiensten. K. Ik weet wat je bedoelt. Kijk, /e zeggen zoode Joden hebben hun geloof aan 't bestaan der engelen tc danken aan hun omgang met de Per zen tijdens hun ballingschap, en hristus heeft dat gelool ongemoeid gelaten, zelfs in hun idee voorgepraat, omdat het een volksopinie was, die wel voor deel, maar geen scha kon brengen aan zijn te stichten Godsrijk. Nu, dat Christus ons omtrent deen- gelen in de dwaling zou gelaten heb ben, is al een heel malle veronderstel ling. Van de kribbe tot hel graf krioelt het van engelen in de Evnngclitiri. Neen. als de Joodsdie meening een dwaling was had Christus ons niet in dc dwaling gelaten, maar er ons in bevestigd, ja ons nog veel verder op 't dwaalspoor gebracht. Kn dat kan men niet veronder stellen. Maar we liehhcn deze redeneering niet eens noodig, want de allereerste opzet deugt niet. Om tc bewijzen, dat de Joden in lum ballingschap pas hel bestaan der engelen leerden kennen, beweren de rationalisten le dat in d<- Hoeken der II Schrift, die vóór de ballingschap geschreven zijn. maar uiterst weinig engelen voorkomen. Nu. 't kan nog al, dunkt me. Al- Adam en Eva uit het paradijs verbannen zijn staan er al de cherubijnen met vlam- te bewaken naar den boom des leven»; Agar ill de woestijn krijgt verschijning valt een engel ven engel houdt Abrnm» ann tegen al- llij Izankga.it slachtdieren engelen worden gezonden 0111 de God. b wraak uit te voeren over Sodoma i-n li imorrlia; Jacob z.ict opklimmende door'ncngelbci i neerdalende engelenhebt. dreven heeft door tc verklarenWan neer men valt dc dunden opstaat dan Iniwt men, noch wordt men gehuwd, maar dan zijn ze als engcler hemel", Doch wel twee eeuwen vóór onze Heer deze woorden sprak, bestond er reeds een soort roman over die engelen-huwelijken, getiteld „het boek van Henoch". Dit boek werd nog al gelezen door de eerste Christenen, ook door de oude Katholieke schrijvers, die van heidensehe afkomst waren. Kn daar nu de heilige apostel Judas Tltad Incus in zijn brief woorden bezigt, die letterlijk in „het boek van Henoch" ge schreven staan, ofschoon over heel iels anders handelend dan over die howclijks- gcschicdcnisscn, heelt men in de eerste waarde gehecht bedenkend, hoe onhoudbaar die engelen-huwelijken zijn Christus' uneven aangehaalde ver klaring. Doch in de 4de en 3de eeuw hchbcii de kcrklccrnrcn Johannes (Tiryscistomus, Theodoretus, Cyrillus van Alexiituhie en Augustinu» zoo dui delijk de onwaarheid van die opvatting bewezen, dal de dwaiittg voor goed van de baan gleed. Inlusschen, wat de dwaling veronderstelde, de licha melijkheid, de stedelijkheid der engelen, bleci ut» een vaststaand leit in het biein Ie hoofden nestelen. Hadden dc engelen dan met zulke lichamen al- wij. menschcn. ze bezaten toch, meende tuen, een ol ander stoffelijk omhulsel, rnarin ze aan de nicn-chen konden erschijnen. Doelt dc Heilige Joanne hmostomus, Thcorctus, en anderen bestreden deze meening. en wel op ver- duttende grondenInergens wordt i de II. ~<chrift uitdrukkelijk melding gemaakt van zulke stoffelijke omhulsel- il.it engelen soms in zichtbare gedaante iclnjnen, bewijst niets. 1'. dc II. l'niilns geelt hun den naam van gi e-len, een naam, die ook zielen dragen der mcttschcn, nooit de menschcn zelf, f. j uil «len aard dezer geschapen wereld j word» het reeds begrijpelijk, dat. als er i louter stoffelijke dingen, en schepselen deel» stof deel» geest, bestaan. o«>k louter geesten bestaan zullen. Met dat al hieven nog langen tijd de ineciiingfii der geleerden verdeeld, totdat in dc 13de eeuw, vooral na de le wijze van uitdrukking, door ncilic van l.nteraiien gebezigd, vorigcti keer gein gische geloofspunten van menschelijken cn sectarischcn oorsprong." Maar 't is iets ondenkbaars in de Katholieke Kerk een geloofspunt van menschelijken oorsprong. Als er iets in onze Kerk van menschelijken oorsprong is. kan hel onmogelijk bij ons geloofspunt zijn Onze geloofspunten zijn daarom geloofs punten, omdat ze van goddelijken oor sprong,dit is, door God geopenbaard zijn. En, opdat wij niet zouden dwalen in dc kennis derj Goddelijke Openbaring, heeft de Godinensch Christus hij't be gin zijner Kerk aan de Apostelen ge zegd: ,,!k ben mei u alle dagen tot de voleinding der wereld". Wi< -och dus houdt aan fan- en Concilie, kan niet dwalen. Muur wie de geloofspunten bestudeert, bijvoorbeeld den aiud en tatuur der engelen, om meer v.m tc weten, kan wel dwalen. Hegrc- pen A. Jawel, maar 'k moet 't nog eens laten bezinken. Mag Ik later weer bij je terugkomen Natuurlijk Ik reken er zelf» op. 1280. Vzarscn f 160 ft f 240. Pinken f 110 ft f 170. Melkkoeien I IHfi A 1290. Knlfkovlrn 1220 ft rm Vaarskoclt.il I ISO i f 27.1. Vette koelen 1190 ft 1290. Ruwharige tarwe 10 ft I 00,--. Zomertitwe 10,- ft 10,-. Rogge 15.50 ft 10-5, Boekweit fff— t rff—, (Tcrsl 10,- ft M Haver 13,65 ft (5,- Imiveboonen f0, ft 10, aardappelen 13,00 ft 5.00 per li et. Boter 11,40 ft 11.50. Bieren (4,50 ft 15.- per 100 Amersfoort, 20 Juli. Kaasmarkt. Aangevoerd 29 wagens, be vattende ongeveer 6425 K.'J. kaas. Prijs per 50 K.'J, I27.O0 ft (29. Gestempelde p. K.G. (31.(10. Handel vlug. Nijkerk, 20 Juli. Boekweit (tl. aio Boter f 1.40411.50 eren 14 *41 4 15,60 IX nel'(20. ft 14. Hlggi-n 41 St. 18. A l 12. - Runderen i luk- 2'" ft 1330. 0 Sdiapenl At 23 N'uchl-re Kalveren (10. 5 2ti Kuipen stuks rota* ft I 1,3o. lianen 10 stuks fo.35 iii.M5. Kinken» -tuks M. - ft 11.40 41 Kenden (0.404 0.60. Tamme luleen 45 «luk* (0.15 ft 10,25. Tamme konijnen 30 stuks (0.20 ll"i jonge Hanen In .15 ft t'l.fzi. Kerkelijke berichten. AMERSFOORT Parochiekerk 0. L Vr, Lange Gracht. Dinsdag om 7 uur Km. Woensdag om 7 uur lof. Donderdag, Om 7 uur Lof. Dagelijks dc 1111. Mi»-en Amersfoortschc Bond voor Lichamelijke Opvoeding. op WOENSDAG 22 JULI 1014, des avonds te ACHT uur, in de groote zaal van dc sociëteit „Vereeniging" (ingang Valkestraat). Advertentiën. Voor tie waarlijk treffende en veel zijdige belangstelling, ondervonden bij de heropening vnn bet bedrijf na de daarin aangebrachte vernieuwingen, i betuigen ondcrgeteekenden hunnen har- (dijken dank. H KONING Zn. Arnhemsclicstraat 24 j Amersfoort. 20 Juli 1914. PP- ZIE ETALAGE Horlogemaker Goudsmid Optlclën. Langestraat UI. AMERSFOORT Telefoon 3-9, Parochiekerk St Franc Xav Zaterdagavond om 7 uur rc van de H. Maagd. Dagelijks de llll. Missen i Parochiekerk St Henricus. Borstraat pocNt bult geen half Dinsdag om 7 uur Lol ter ccre den II. Anmntus. Gedurende de week de II. Mi UTRECH i AMERSFOORT Zand Brecdairnat 20 (I.,. 460). Kortograchl 8 (Tcf. 98) Belast zich met het aan- cn verkoopen van Effecten en Inschrijvingen Grootboek; het verzilveren van coupons, het geven en nemen van gelden op prolongatie, het plaatsen van gelden A deposito tip korten uur np een paar cn langen termijn, het verschaffen van credletbrieven en reiswissels, schoenen Gebruikt „l-KA" scin.cn- het voeren van administratief beheer, het foumeeren en plaatsen van creme. dan hebt ge d« schoenen in een vrtcmt| gC|,j (.n van cheques op hel Minnen- cn Buitenland irdcn iichl.Isains met Serafijnen in het visioen zijner roeping: dit alle* i- gebeurd vuuril.it dc Joden tijden» lum ballingschap van dc l'crsische geesten- len op dc hoogte konden komen, 't Is du» dwaasheid, te beweren, dat er in ile boeken der II. Schrift, die vóór -lug balling-chap zijn samengesteld, ui'.crsl weinig van engelen gewag word. ge maakt. Kn nu het tweede bewijs2o dc Jo den kenden vroeger geen enkelen enge- zen geleerd hebben, verschijnen in hun boeken, dc namen Michael, Gabriel, Maar dit is ook al ccn bewijs, dat niets bewijst. W.int vooreerst zijn dit geen Pcizische namen, maar woorden van zuiver Ji-odsclie vorming: en daaren boven Verschilt hel karakter van de Pemschcu geesten hemelsbreed van dat der engelen Michael, Gabriel en Raphael, 't Is dan ook niet recht „ecu steen zoeken om een hond te gooien", zoo- als dc rationalisten naar van alles grij pen, om ons weg tc jagen. Maai we zijn niet bang voor een beetje, zeker met voor zulke stcckluu/c rcdetieeriii gen. Wil je misschien eens hoorc-n, wat Mevrouw Hlavatsky schrijft ovet ■lie engelen der heidenen, ilte aniesha spento's of onsterfelijke weldoeners ge noemd worden Dan zul je wel begrij pen, il.it het begrip van onze aartsen gelen onmogelijk aan die heidensehe opvattingen kunnen ontleend zijn. A. Niet noodig! 'k Heb er meer dan genoeg van I k. Dan komt het derde bezwtt. unit de beurtWat was dat ook wee A. Dut de Katholieke Keikvade en Godgeleerden zeer uiteeilloopem opinies koesteren over de engelen, dat ze elkaar tegenspreken, en de Katho lieken dus met weten, waar ze zich aan te houden hebben. K. O Jal Dut is een interessant puntje. Tevens xeer leerz.oam i oog op liet verschil titsschcn geloofsschat" en „dc kennis va geluolsschut", Dc geschiedenis is deze, In het zesde hoofdstuk van liet boek der Schepping wordt verhaald, dal zij, die daar liccten „zonen Gods", echt verbintenissen aangingen met haar, die daar hcctcn „dochters der menschcn". Nu laat dc schrijver van dit Hoek der Schepping vrij duidelijk verstaan, dat deze, laat ik ze mengde" huwelijkt van het schaamteloos zedenbederf, dat het mcnsclidont bchcerschte vóór den zondvloed. De meest voor de hand liggende verklaring van de namen „zonen Gods" cn „dochters der schen" is natuurlijk, dal met de eersten bedoeld worden dc braaf gebleven af stammelingen van Adam's zoon Sctli, tl met de anderen dc dochters en klein dochters en achtciklfindochtcrs van ilcit goddclooz.cn am. Maar wat wil nu liet geval? De Joden vertaalden de uitdrukking „zonen Gods" door „enge len Boils" omdat in de latere boeken des Bijbels dc engelen wel God» licetcu. Aldus kwam Je wereld, dat engelen kunnen trouwen, een waan, die Christus voorgoed bijna algchcele eenstemmig heid i- gekomen; met dit gevolg, dat t wel niet zeggen kan't i- ons lod geopenbaard, dat de engelen totaal stofloos zijn. maar wel 't zou vermetel wezen, daaraan ook maar oogenblik te twijfelen. Ziedaar dc heclc geschiedenis! Wat hebt ge d.iar tegen V - Ik dank je wel voor je belang wekkende uiteenzetting, 'k Had 't nog nergens zóó duidelijk gelezen. K. Dan heb ge nog niet veel gelezen, 'k heb liter wel een dozijn boeken staan waar go in vinden kunt, ik je nu vertel. Maar 'l is zoo, jullie, andersdenkenden, - jij maakt gelukkig een loffelijke uitzondering I durlt maai geen katholieke boeken lezen, vandaal dat jullie zulke averechtsche voorstel hugen hebt van onze geluotslcci. A propos I 't Verwondert me toch, dat ge geen bezwaar maakt. A. Ja, ik heb ook een bezwaar Uit vle verhaalde gebeurtenissen, blijkt nu toch. dat de Katholieke Kerk tijdlang gedwaald heeft Alt! daar heb ik je! 'k Dacht Neen, beste vriend, 't lijkt er niet op I Je maakt weer geen under- icheid tussclien het bestaan van een geopenbaarde waarheid, en dc volko- ncn kennis er van. Als ik jou een boek cadeau geel, dan heb je wat; als je dat boek gelezen hebt, dan is je bezit niet grooter geworden, maar wel de kennis van hetgeen je bezit, Zoi is het ook hier. God heeft ons geopen baard, dat er engelen zijn. wezens valt huogfrc orde dan de menschcndat heb je! Kn dorkaan heelt geen enkele eeuw, een Katholiek, die zijn geloof kende, gctvvijh-UI. Maai bijzonderheden vail die engelen zijn ons niet zoo duidelijk geojrenbuard, als het bestaan xelf van die engelenwe moeten dal boek gaan lezen en be.-iu- dcercii, en er ons gezond verstand up zetten, en onze ciigelenkcnnis verge lijken en in verband brengen mei andere geopenbaarde waarheden. Zoodoende wordt ons bcz.it met gi outer, maar dc kennis van ons bezit. Maar bij dnt stu- deeren en rcdenccrcii kan een incnscli zich vergissen, ook al is hij een Kerk vader of een Heilige, of zelfs een Tam „ERA" wedstrijd, waaraan f! Pnesterjubile Mgr van de Wetering Vr f I, (|p Vut-b,—Ji.p Mgr II iwlnkelicrUwbonennadereinHiffnwfh Wet-n-'g iclit tc K- ,n zijn 4i>-J.ing pne.terlce- handig schrijven va» den intvangen. Bisdom Breda Tot opvolger van wijlen Leijtcn i» tot bisschop vat: icnul mgr. A. Hopman- GEMEENTE AMERSFOORT. nn BURGEMEESTER cn het Bisdom. Mgr. Hopmans, dc vijlde ÜEHS tiumccntc AMERSFOORT, vragen vóór Dinsdag 1914 namiddags 2 uur. duig van te leveren Augustus prijsaanble- bisschop van het Hredasche Diocees werd geboren tc Stard.i.irhuiten 22 Aug. 18r>5. In 1890 werd hij ie Hoeven' tol priester gewijd. Nieuwe Parochie Z. D. II de Aartsbisschop van L' trccht heeft belast met de voorbereiding van de oprichting ccner parochie te Kekken bij Kibergen den Welcerw, hecrW.de "root, kapelaan te Kibergen. Retraiten in hel St. Alfonsushuis Amersfoort 25 28 Juli Meisje» uit Enschede en -latierbtirg (vergoeding 4,—,) 29 I Aug. Onderwijzeressen. 3 0 Aug. t inderwijzer». 8 II Aug. Hoeren (verg. 15—18 Aug. Mannen nu Enschede n andere plaatsen vergoeding 14. 2'JL'4 Aug. Mannen uit Utrecht beveelt zielt beleefd tuut vergoeding f4.—.) 27 30 Aug. I'ropngaiidistei hem e. a, pi, (vergoeding f4. 31 Aug. 3Sept,\rouwcncongregatieI - --------- - uit Groningen c, a. pi. (vergoeding (4.—tegen scherp coneurcerendeprljz.cn 5 - 8 Sept. Mannen cn Jongelingen uit Cnlembnrg e. a. pl. (verg. f4. II' 15 Sept. l.edei' der Marlavcr-1 eenigingeti in het Aartsbisdom verg. f4. .1 17 20 Sept. Ongehuwde Rome»(ver goeding fö. K. Een l'a nok t Pai i zich bij 't studccren cn redenecren vergissen. Alleen d.ut kan een Knus zich niet vergissen, wanneer hij, als Paus, de gcloovigcn verklaart, dat dit ot dat ligt opgesloten in de Goddelijke l )j.en- baring, door Christus ons gebracht, het cngclengev.il, dat we nu bespreken is liet dus niet de Katholieke Kerk die bij monde v leden dwaalde, maar waren het eemge knappe Katholieken die dwaalden, en wel omtrent de onstoffelijkheid der engelen, iets wat thans algi genomen en wetenschappelijk zeker, maar geen geloofspunt is, A. Ol cn nu dacht ik juist, dat de Katholieke engelenleer een geloofs punt van menschelijken oorsprong was..., K. Dan dacht ge even verkeerd, als Mevrouw Hlavatsky, die spreekt van „een aantal dogmatische tltcolo- De omschrijving ligt aan liet bureau van Gemeentewerken (Wcstsingcl ter inzage cn Is op aanvrage ver krijgbaar van de BURGEMEESTER VAN AMERSFOORT II en III. Amersfoort - Baarn - Amsterdam Van AMSTERDAM: Maandagavond 8 uur. Woensdagmiddag 12 uur Donderdagavond 8 uur Zaterdagmiddag 12 uur. accurate en snelle verzending zal worden zorg gedragen. Aanbevelend. Intcrc. Telefoon 28. Van AMERSFOORT Maandagavond 8 uur. Woensdagmiddag 12 uur Donderdagavond 8 uur Zaterdagavond 8 uur. Voor j maken van ALLE SOORTE.N Weekkalender. DL MAAND JULI. WOENSDAG 22 Juli. II. Maria Magdalena. DONDERDAG 23 Juli. II, Appollinuris. Bisschop-Marl* laar. VRIJDAG 24 Juli. 11. ('innillus ilc l.ellis. ZAT ERDAG 25 Juli. H. Jacobus, Apostel. Krommestrnnt 40, Amersfoort. Lood» en Zinkwerken MAGAZIJN VAN Burgerlijke Standen AANLEG VAN: Minzaam aanbevelend als boven NIJKERK. GEIK 'REN Gij»l.ett. J. V. (I. Kol rn M. v. Werkhoven Aart, z. van VV. Brouwer en J. v. Hoorn. I.ambcrtu» Aalbertu», G. W. Hinnckamp cn M. Hofman, Gijsje, d. van W. v. Steeg en H. v Horst. Cornelia Johanna, d. van K. I v. Slooien en J. A. Schaap. Mn.»*, z. van A. v. d. Howl en II. v. Bok horst. I ONDER IKOl'WD: S. I-rode- riks cn A. v. Elven. BARNEVELD. HKVAI.KIN: W v.m den Brink, gcb. van Zomeren. H. Kijzcr, geb, van ilt' Kamp, d. G, Hrunckiccf, geb. Roo. •■•m, d. V\' Vclthuizen, gcb. Huijs, d. G. Kllirit- sctt, gcb. vim Huren, z. M. Koop», gcb. van dc Haar. z. - A. Kient, gel», I van Veldhuizen, tl. ONDER l'Rt »t 'W D II. J. Kicft en J. I'locg. W. van den Berg cn J. Schimmel, GEHUWD: van Maren cn VV. Soetemlnal. 1 OVER LEDEN: G. van dc Kolk. 3 w. II van Hoif. 48 j. Langestraat 37. koopt dc hollen stalen Duimen ATLEET. Kunnen in elke muur geslagen worden. Marktberichten. Utrecht 18 Juli 1914. Vee 290 stuk» aangevoerd. Stieren t I8U ft Smolders vanOsch Kurt«Kr»clit I" Telttoon AMERSFOORT Afzonderlijke zalen beschikbaar voor vergaderingen, Diners vit Soupers Dagelijks verkrijgbaar Mlddagscltotcls ft 80 ct„ bestaande uit soep, schotel naar keuze, ii.igc.-i Op vastendagen vischgerechten. zonder prljsvefhooging. Betendo joada ksu Rustige kamers voor langer verblijf, legen pension-prijzen werk, lenen euMurrccictide Krak-,, cl fnpl.r vunol 10 p„|JCTi Itt, tut t ,1.1)1). Beeldjes met ol zonder groeit, Rozen, j M. H. J. VAN I.ENT Waaiers. Zcemos. Kunstbloemen, K.i»t randen. Koperen randen out inunlgas- lampen le vergruotcn, 12' ronde. 20) Vnlkerwlrnat 29-31 cent vierkante, in de Goedkoope Bazar, Kroninicstrunt 50, l.nngcstriiiit 52. SChlI.DI'H EN HEHANGt.W Tetef. 332. Emit Amirstoortschi GlutDiisscltttii tn PüihewüscFing Kortegracht 22 belastan rich mnt aan. en verkoop vaneffec ten. Wissels en Coupons. Sluiten prolongate. Safe-Inrichting. vr Plannen en begrootingen en verdere inlichtingen gratis. tiet soliedste en goedkoopste adres van alle soorten Horloges, Regulateur® en Wekker®, Bloedkoralen gemonteerd Kristol. Gouden- en Zilveren Kapp- n, Boeken. Naalden, Spelden. Inkoop van Oud Goud en Zilver Keparatie-lnrlchtinig. .IE adres voor den boerenstand.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 3