BERN. BROM, Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. Electrische Installaties. DE EEMBODE Dinsdag 8 September 1914. 28c Jaargang. No. 45. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond en wordt uitge geven door de Vereeniging De Eembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent. - Afzonderlijke nummers drie cent. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch opzegging van abon nement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort - Tel. No. 314. Advertentieprijs: van één tot vijf regels veertig cent. Elke regel meer zeven en een halve cent. Reclames: tien cent per regel. AdvertentiCn in het redactioneel gedeelte vijftien cent per regel. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. Alle mededeelingen en advertentiCn in te zenden vóór twaalf uur op den dag van verschijnen. Dc Katholieke Kcrlc heeft hel on berekenbare voordeel, lal /.ij steeds trouw en waar is jegens zich zelve dat zij niet is onderworpen aan het vernederende en verzwakkende politieke spel, out den oenen dag iets anders te moeten zeggen dan den anderen dat ij staat <ip de rots der eeuwige be- Bidden en Helpen. Ken oorlog, zooals thans gevoerd wordt, overtreft in verschrikkingen alles, wat de geschiedenis van vroe gere oorlogen verhaalt. Kn het is waarlijk geen wonder, dat de afschuw van de moordpartijen op groote schaal, die Ktiropa than- te aanschouwen geelt, ieder heelt aangc- Ma'ar wat er gebeurt in deze schrik kelijke tijden, het geschiedt met (iods toelating en hel afschuwelijke van de catastrophe, die wij beleven, kan loeit niet verhinderen te erkennen, dat int deze ellende ook goeds geboren kan Kr komt over de volkeren een gloo ien ernst, men kccil lot zich zelve in. I'.n meer dan anders gaat liet mensch' iloiuliet schuldige meiischilom, toe gankelijk Worden voor de geduchte aan een eeuwige Rechtvaardigheid. Wie zal ontkennen, dat het inetiach- ■lom zich ulmecr alkeerde van (iod en /.ijti gehoden, dat al meel slechts aardsche duigen den mcusch bezig hielden, dat Ook zij. die geloofden, leelilcii alsol zij niet geloolden. Wie zal ontkennen hel ontzettende zedenbedei 1. dut in alle lauden om zich henen greep, de toeneming der schuldige lichthartighrid, dei zondige weelde. Waarlijk, dat de slralleude hand Gods zich verheit om den schuldigen mcnsch te kastijden, behoeft niet te verbazen. Moest mei veeleer verwondering "Us| treilen, dut de Rechtvaardige steeds duldde. Kn is het niet een strat Gods dit I woeden van den vreeselijken oorlog, een strut voor het schuldig al wijken van den weg, die ons gewezen i-r God laai toe deze verschrikkelijke vijandschap der volkeren, omdat de volkeren verkozen in vijandschap met Hem te leven. (iod laat toe, dat de volkeren elkan der kastijden en Hij zendt Zijn ont aarde kinderen deze vrceselijke beproe vingen, opdat zij lot inkeer komen. Onze Heilige Vader, de helaas over leden Pairs l'ius X. deed dan ook kort voor zijn sterven nog een beroep op geheel de Katholieke wereld om door gebed en boete de er banning des He mels af te smecken over hel geteister- Wraakroepende zonden zijn er. die Gods toorn over individuen en volke ren afroepen, reeds hier op aarde. kót ach. zijn deze wraakroepende zonden niet bedreven, in onze lijden .Doch wij welen ook. dal gebed en boete den toorn t iods doen ophouden, dat niet vergeefs de erbarming van den Barmhartige wordt afgesmeekt. In tijden van nood staal de mensch dichter bij God. Hij voelt zich als hel kind. dat ut zijn angst ile bescherming van den vader zoekt, hij smeekt den vader 0111 zijn hulpe. Daarom is het dwaas le klagen en te wanhopen en beter is het nu in ge bed en goede werken van Hem liulpe te vragen, Die onze Vader is. Inniger dan ooit stijgc ons gebed ten hemel, opdat God niet loclalc dat iiel krijgsgeweld ook op onzen vader- landschot bodem woeden ga, opdat spuedig de volkeren van Kuropa in vrede en eendracht weer mogen samen- Kn aan oils gebed zij kracht bijge zel door goede werken. Godc Ier eer en uit liefde tot den naaste verricht. Zoo o.ut, dan vindt onze hand thans veel le doen. Kr valt zoo veel troost Welnu, 'i.i.il ons1 hart'bewogen zijn. deunen en helpen nu eens goed, wat ik ga doen", en hij opende het horloge, haalde het uurwerk er uit, hield dit m zijn rechterband, terwijl zijn linker de horloge kast bleef vasthouden, ..Wat van de twee likt nu. kin deren Het uurwerk of het kastje ..Het uurwerk, mijnheer „Maar zou het kastje ..,,k tikken Luistert eens." „Neen, mijnheer, 'k hoor niets Verondersti riep de kleinste. was, vóór ze Kan niet tikken, want 't is zouden nu eens de moderne de moderne wetenschap gewapend, zijn verstand laat lichten op deze kwestie, kan ze dan nog op de- worden opgelost O ja. als verstand maar een gezond Dit zal blijken uit liet zelfde v dat ntodcr verstand i volgende. dat u zelfzuchtige zorgen willen neiui De gebeden en de hat lelijke naasli keren, zij mogen ernstig schuldbew bewegen Zijn sti.it! slechts eigen lefg, mijnheer", riep de grootste. ..'ie hebt gelijk, kinderen zei de onderwijzer. „Welnu, ge hoort het: liet uurwerk loopt, zelfs al is het bui len liet kastje. Zuil i> 't nu ook met de ziel. l'w lichaam is het kastje, waar de ziel in zit. Al gaat, dooi den dood, de ziel er uil, dan blijft ze toch leven, want ze is onsterfelijk, geschapen naar het beeld van God I )e oogjes der kinderen schitterden, 'l Was of ze in eens de onsterfelijkheid iler ziel begrepen Ken aanschouwelijke voorstelling is nog geen bewijs. Kn elke vergelijking hinkt. Men zou kunnen vragen dit uurwerk werd builen liet kastje gemaakt en er toen ingedaandit uurwerk bestond misschien reeds vóór dal hel kaslji gemaakt werd is dit van toepassing l.angestraai 27, Amersfoort. Vertegenwoordiger van het Ingenieurs-Bureau Nicolaï Lebret. Utrecht. Wat zegt hieromtrent i apvaltiug ut zegt hieromtrent katholieke Bestond ie till teeds 1101 hel lichaam Apologetische bijdrage van iac. J. Zeij, S. J Niet lang geleden las ik in een Franseli tijdschriftje het volgende Ken voortreffelijk onderwijzer, uit den ouden liid, het nooit een gelegenheid! voorbijgaan, om de Item tocvcitiouwdi jeugd tc wapenen tegen de valscln leerstellingen van het materialisme. Op zekeren dag nep hij de kinderen der laagste klasse rondom zijn lessenaar, jonde hun zijn horloge en sprak „Wat doet dit horloge, kinder „Het tikt, mijnheer - „Dat is zoo, kinderen, maar kijk ui. zulk' dt geschape een geheel ver lichaam. Gelijk le svillen, ile nulla •elijk (iod, alk en tegelijkertijd inigd wordt met zulks willen, het stoffelijk heelal deed unt- an, zoo brengt Hij, allecll doür zulks willen, telkens zoo'n wezen voort, t wij, „menschenzicl" noemen, wan- cr de stol gereed is liet le ontvangen. I schept buiten liet lichaam, eu. na ar geschapen te hebben, op 't vol gende oogenblik in 't lichaam voert en. ile ziel wordt geschapen binnen grenzen van hel lichaam, en ze is •g nooit buiten '1 lichaam geweest ordat de mensclt sterft. Hoe weten de Katholieken dat nu Staat dtt uitdrukkelijk in de 11. Schrift Neen Stelt het onfeilbaar leergezag der Katholieke Kerk dit voor ai- geopen baarde waarheid Neen De eigenlijke reden is deze": door tllc eeuwen heen was dit zóózeer itandvastige opvatting der heiligste knapste kerkleeraren, werd het bij de en in de gcloofsvcrklaringen zoo- als vanzelfsprekend verondersteld, stemden alle godgeleerden zóózeer daarin overeen, dat men het moet be schouwen als een „Katholieke waar heid". en hel wel niet ketterse!), maar toch zeer vermetel zou zijn, daaraan lichaam zat. Dan gevallen mogelijk Ofwel ze i- dan tegen haar be uling in later met uw lichaam ver en, o| wel overeenkomstig haar beslemming. Doelt beide gevallen zijn onaannemelijk. Bijgevolg is 't niet aan te nemen, dat de ziel vóór het lichaam bestond. Wij verklaren ons nader omtrent de twee gevallen. 1- te 't mogelijk, dat de ziel legen haar oorspronkelijke bestemming in met bet lichaam verbonden werd >ude, lieidenschc wijsgceren, die ar niet konden verklaren, waar de ellende in de wereld vandaan komt. meenden een oplossing gevonden tc hebben in de bewering, dat de zielen iler mcnscheii, van wege een vroeger drijf tut straf in lichamen opgesloten. De christelijke wijsgeer t. irtgtnes deelde die opvatting, doelt zijn leer werd ui 543 door l'aus Virgiliu: .leclil. i tok Priscilliatlus' leer, die op hetzelfde neerkwam, onderging eeil- namelijk in ütil onder l'aus Joannes III. Kn terecht. Want .'e mensch is do. iod gemaakt tot zijn beeld en gelijkt us. z.ooals ile 11. Schrift leert. Maar iat kan men niet zeggen van een ïiciisch, bestaande uit twee deelcn. ■v-larv.ut liet een tol straf in liet ander til. Daarenboven i- de verrijzenis des ilecsChes alles behalve een weldaad itemd zou zijn, zich met een lichaam e verccnigcn. Ook belioelï ot zulk ecu vroeger beslaan zijn toe dacht te nemen, teneinde de ellende Ier wereld ml te leggen, daar de God delijke tpenbaring ons leert, dat eerst door de zonde de duod m de wereld 1 den aankleve van dien. Katholieken, is 't dus een uitgemaakte zaak, dal de ziel niet tegen haai oorspronkelijke bestemming het lichaam verbonden werd, menschelijk verstand dan misschien een andere reden vinden. de ziel legen haar oorspron kelijke bestemming in, met het lichaam verbonden zou zijn Door een beschik king van God Dat kan niet, want dan God, door een vrije ziel aan 't lichaam te binden, zijn schepseltje ver slechterd hebben. Door eigen beweging van de ziei zelf. die tegen haar bestem ming in, een lichaam tot woonplaats koos'1 Dat kan ook niet, want dan zou 't voor de hand liggen, dal ze ook uil vrije beweging er weer uittrok de ziel zou iets willen, wat met haar na tuur in strijd is 't zou een groote ver nedering voor de ziel zijn haar wil om zich met liet lichaam te vereenigen dan telkens moeten samenvallen met de voortbrenging van het lichaam geelt een goede reden op, de ziel zulks uit vrije bewe ging zou doen 2. Er schiet dus alleen maar over, dat de ziel van den beginne af aan be stemd zou geweest zijn. om zich nu verloop van tijd met een lichaam te vereenigen. Doch dit is ook niet aan enten. Want dan zou God de zie- gcschapcn hebben in een zeer ge- brekkigen toestand. Konden ze in dien v. -órtijd niets doen, dan hadden ze ook geen reden van bestaan. Konden ze in dien tijd wel denken en willen, wie verklaart ons dan, waarom wij ons daarvan niets bewust zijn r En wie geelt een aannemelijke reden voor dat vóór bestaan r Wij zien derhalve met in. wat de gezonde rede nog voor bedenkelijks zou kunnen inbrengen legen de Katholieke waarheid, dat een menschenziel niet bestond vóór en buiten het lichaam, door God geschapen wordt op het, ot een volgend oogenblik, dat liet lichaam ziel-vaardig en zielwaardig is. In den tijd van Sint Thomas van Aiptinen maakte men tegen deze stel ling de volgende curieuze moeilijkheid. Men redeneerde aldus„Tol de vol maaktheid van liet heelal behoort vooral de aanwezigheid van onstoffelijke zeil standigheden, zooals engelen en zielen. Worden nu de zielen telkens legelijk met de gevormde lichamen voortge bracht, dan wordt het heelal dagelijks onnoemelijk veel onstoffelijke zelfstan digheden rijker. Maar dnu was het heelal in den beginne zeer incompleet. Eu dit is toch niet aan le nemen, want wij lezen in bet Hoek der Schepping„Kn God zag alles, wal Hij gemaakt bad, en liet was zeer goed. En liet werd avond en morgen de zesde dag. Vol tooid dan waren de hemel en de aarde eu al hun tooi. Eu (iod besloot op den zevenden dag zijn werk. dat Hij gemaakt had en rustte" Wal antwoordt Si. Thomas hierop 'r liod hield op met werken uit te voe ten, niet dien zin. alsof God daarna nooit meer iels tot stand zou brengen, want dan hadue Christus niet gezegd „Mijn vader arbeidt lot nu toe, en ooi. Ik antwoordmaar m dezen zin, dat Hij ophield „nieuwe soorten van schep seïen te scheppi Hij niet van de zijn werk." 't Is voorzeker ernstige gedachte, voor gehuwde personen, dat God de schepping der zielen afhankelijk gemaakt heeft van hunne medewerking. Wanneer er telken dage 14(1.000 men- -chen sterven, en het menschelijk ge dacht toch niet m aantal afneemt, kun- len we cenigszins berekenen. Itoevclc malen dagelijks de Almachtige eene nieuwe ziel schept, die na een korte beproeving in dit tranendal, mag deelcn gaan ui de eeuwige, gelukkige aan schouwing Gods. Moet dan een redelijk en godsdiens tig mcnsch niet walgen van al die te- FEUILLETON. ONTVOERD \'a deze wvorden wierpen Roland en Mnlvina Ccli op het zachte mos dat den heuvel overvloedig bedekte, en sliepen na eenigo minuten in. Nadenkend zette P&ulus zich bij liet .uur neer. Van lijd tot tijd wierp hij er hout op, opdat het mot zou uitgaan hij leende het oor aan het minste ge rucht. elk oogenblik tevergeefs hopende, dal hel schijnsel van de vlam zijn ka meraadje zou doen terug keeren. Toen hel midden van den nacht wn: aangebroken, begon de jonge zwerver aan den terugkeer van Heracles te wanhopenhij dacht alleen nog aan de vrceselijke bestraffing, waarmede Roland Item had bedreigd. Bevend van koude en vrees, slrcklc hij zich op den grond uit. De ongelukkige stelde zich zoo levendig de heftigheid voor den geest, waarmede Roland Item grijpen en bij de haren trekken zou, en de wreedheid, waarmede hij hem met zijn stok eu zijne vuisten slaan zou, dal deze enkele voorstelling zijn tranen overvloedig deed vloeien uit zijn hart steeg een gedachte op tol deli God, Die hem zag weeuen Cl Die zoo goed was, zooals Heiaele- gezegd had. Eensklaps hield hij met huilen op hij stond met ovciliausting op. streek zijne wanordelijke haren tut zijn gelaat, wierp blikken op de Inndloopers. die op tien pas afstand van Item sliepen, op liet vuur, dal dreigde uit te gaan, en duisterde op balt luiden toon „Kan ik ook niet doen, wat Hera cles heeft gedaanAls ik ontvlucht, zullen zij mij evenmin kunnen vinden, als zij hem gevonden Itebbi zal ontsnappen aan tic terechtwijzing, welke Roland mij heeft beloofd. De nacht is nog niet ver gevorderd er als zij zullen ontwaken, kan ik reedt Hij wierp een armvol hout op het tut, richtte opnieuw zijne blikken op dc ingeslapen landloupers en verliet zoo haastig mogelijk den heuvel der het minste gerucht te maken. Hij doeg den weg in, dien hij den vorigen tlag doorloopeu had, want hij luid In sloten zich naar l'arijs le begeven deze stad kende hij goed, want hij wat er geboren en opgegroeid. Haar li.» hij nok virenden en kameraden, ine wier hulp hij in zijn levensonderhoud hoopte te voorzien, Ofschoon hij zr zette hij het op i kommeide zich weinig om dc slccticu en wortels, waartegen hij in de duis ternis sliet. De angst schonk Item vleu gels cn luj rustic niet. voordat hij zich ver van zijne pleegouders verwijderd dacht. Toen verdween hij m het dichte struikgewas, wierp zich op het gras tl m een diepen slaap, l oeit Roland den volgenden morgen wakker werd, bemerkte hij met woede erdwijning van l'atilus. Hij en zijne w brachten nog ecnige dagen door in den omtrek naar de beide vluch telingen te zoeken, doch toen hunne nasporingen zonder gevolg bleven, ill zij van de landstreek die bun 'iidlotiig was, afscheid cn gedurende lie reeks van jaren hoorde r zcr van Roland cn Malvina, IV. Wij zullen uu lot onzen jongen held lorugkceren en zien, wat hem overko men is, nadat hij l'atilus verlaten had. Wij hebben hem alleen gel. hij met al de vlugheid van zijn kleine becncn een vlinder achtervolgde zicll daardoor meer cn meer verwij derde van de plaats, waar zich zijn ka meraad bevond. De vlinder verdween eindelijk uit zijne oogcu. erschriki zag toen het kind. dat liet zicll verlaten streek bevond, zonder dal hij wist. ol hij links ot rechts gaan. om naar den heuvel terug te keeren. Toen begon bij te begrijpen dat luj verdwaald was en Itij werd door zulkcn angst eu schrik aangegrepen, dat Itij m tranen losbrak. Hij hield ongetwijlcld noch van Ro land nocb van diens vrouw, maar hij gaf er toch de voorkeur aan in hun gezelschap tc blijven, dan alleen te dwalen ut eene woeste streek, wnhr niemand hem te eten en tc drinken zou geven cn waar hij bovendien bang was geheimzinnige wezens te onlt ten die elk oogenblik zich voor oog zouden kunnen opdoen. Hij haastte zich dan ook op zijn schreden terug te keeren. Doch in plaats van den afstand, welke hem van de zwervers scheidde, kleiner te ma ken. verwijderde hij zich meer en meer van hen, daar hij eene tegenoverge stelde richting ingeslagen had. Het arme kind liep zoo snel, als zijne zwakheid Item veroorloofde. Weldr; hijgde Itij van vermoeidheid en parcldi het zweet in dikke droppels op zijn voorhoofdeensklaps slaakt hij kreet gerucht van losrakende en lende slccncn deed zich hooien e ongelukkige Heracles viel van vrij groote hoogte in een kuil. welken dc snelheid van zijn loop hem niet veroorloofd had op tc merken. De smart, welke zijn val hem veroorzaakte, deed hem het bewustzijn verliezen en ofschoon weinig tijds daarna l'aulus op kleinen afstand de plek roepend cn schrceuwd voorbij liep, gaf liet kind geen tcaken van levenItij kon noch zien noch hooien, wat er rondom Item voorviel. Bleek en met bloed bedekt lag daar dc arme kleinezijn hoofd, dat op de steenetl gevallen was. vertoonde een diepe wonde. Na eentgen tijd liep een grijsaard in 't schilderachtig gewaad der bewoners van Boarn niet ver vandaar voorbij en bemerkte den kleinen ge kwetste. Verrast en door medelijden bewogen, naderde hij, nam hem m zijn armen en droeg hem naar een dier Inssche en zuivere bronnen, die op korten aistand van de plek uit den grond opborrelden. De goede grijsaard, die Estrclle heette, deed toen evenals de barmhar- ;igc Samaritaan hij wiesch en verbond torgvuldig de wonde cn zag niet zon der bewondering naar de schoone en zijdeachtige luren, die zulk een groote tegenstelling vormden met liet olijf kleurig gelaat van het kind. Door de gebruinde tint geleek hij ongetwijfeld i een Zigeuner, maar zulke blonde .ren zag men nooit op het hoofd van tl kind van dit ras. Eindelijk opende de kleine jongen de oogcu cn toen hij zich in de armen van een vreemdeling zag, verschrikte hij eerst hevig. Maar het gelaat van den grijsaard scheen hem zoo open toe cn zoo vol goedheid, dat luj hem vroeg hoe hel kwam, dat Itij zich op de/c plek bevond. Woidl voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 1