BERN. BROM, Katholiek Nieuws- en Advertentieblad vr Amersfort en Omstreken. Nicolaï Lebret, Electrische Installaties. DE EEMBODE Dinsdag 20 October 1914. 28e Jaargang. No. 57. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond en wordt uitge geven door de Vereeniging De Èembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent. Afzonderlijke nummers drie cent. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch opzegging van abon nement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort - Tel. No. 314. Advertentieprijs: van één tot vijf regels veertig cent. Elke regel meer zeven en een halve cent. Reclames: tien cent per regel. Advertentien in het redactioneel gedeelte vijftien cent per regel. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. - Alle mededeelingen en advertentiën in te zenden vóór twaalf uur op den dag van verschijnen. Zielsverhuizing. Apologetische bijdrage van Jac. J. Zeij. S. J. II. In bovengenoemd boekje „Het levens raadsel". enz. lezen we opbladz. 20: „In de Wijsheid van Salomon wordt vermeld, dat het terugkomen in een onbezoedeld lickaam de belooning was voor „goedheid". Christus nam haar aan zeggende, tot Zijne discipelen, dat Johannes de Dooper Elia." De eerste dezer twee bewijsplaatsen kan ik bij Blavatsky in „De geheime leer" niet vinden, doch de tweede wel (III, bladz. 72), waarbij door laatstgenoemde nog andere Schriftuurplaatsen worden aan gehaald. Bezien wij ze cén voor één. 1. In Wijsheid 8. 19 en 20. zegt Salomon van zich zelf: „Ik nu was een begaafd kind en had een goede ziel bekomen. En daar ik beter was, kwam ik tot een lichaam zonder gebrek." I)it is de vertaling uit den Latijuschen tekst, en niemand, die onbevooroordeeld is, zal ontkennen, dat de voor de hand liggende betcekcnis dezer woorden is„daar ik beter, als kind in beteren toestand, was dan anderen door geboorte, opvoeding, enz. kwam ik, geraakte ik niet het toe nemen der jaren, op volwassen leeftijd tot een lichaam zonder natuurlijke ge breken en zwakheden. In deze verkla ring is er geen sprake van vooralbe- Maur misschien geven de t heosofen de voorkeur aan den Griekschen tekst. Welnu, daar staat of liever tol heler gezegd) daar ik goed was, kwam ik tol een onbesmet lichaam"en dan is dit dus een verbetering van het eerste gezegde „Ik nu was een begaafd kind en had een goede ziek bekomen," en wil Salomon slechts duidelijker te ken nen geven, dat de volmaaktheid van zijn lichaam afhankelijk was van de volmaaktheid zijner ziel. Al zouden dus, buiten zinsverband, de woorden „kwam ik tot een lichaam" passen in het Theosofisch stelsel, daar uit volgt nog volstrekt niet, dat die woorden ook zóó moeten verklaard worden. Bewijskracht voor de Theoso fie zit dus iu dezen tekst heelemaal niet. 2. ,,/jjt gij Elias vroegen ile Jood- sclie priesters en Levieten aan den Dooper. En Christus zeide van den Dooper„hij zelf is de Elias, die ko men zou." Ziet ge wel, zeggen de Theosofen, dat de Joden vermoed heb ben, en dal Christus heeft bevestigd, dat Elias' ziel was teruggekeerd in een ander lichaam, en aldus Joannes de Dooper heette 't Is wat moois De Theosofen ver geten hierlo. dat Elias niet gestor ven is (4 Kon. 2,11: Eccli 44. 16 48, 13; Hebr. 11. 5)dus van opnieuw inenscli worden geen sprake kan zijn 2o. dat Christus daarom den Dooper Elias noemt, omdat evenals Elias' te rugkomst op aarde de wederkomst des Hccren op den jongsten dag zal vooraf gaan, zoo Joannes de Dooper de éérste komst des Hccren, in liet vleescll. voorafging. Van zielsverhuizing dus weer geen sprake. 3. ja maar, Christus heelt och ook lol Nicodcmiis gezegd: „Gij lieden i opnieuw geboren worden." nadat Hij evcil van te voren gezegd had„Voor waar, voorwaar. Ik zeg uindien iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien." Antwoord: Juist! En wat voor eer „opnieuw geboren worden" is dal Christus verklaart dat zelf in vers 5 „uit water en geest". Dat dit bcteekent uil het doopsel en de genade Gods, behoeft hier niet bewezen te worden. '1 ls genoeg, dat de Theosofen met hun herboren worden heelemaal geen herboren worden „uit water en geest" bedoelen. Ook dit Schriftuurwoord past dus geenszins op hun reïncarnatie-theorie. 4. Dé Heer heeft ook gezegd „l)och zij, die de andere wereld en de opstan- -ding uit de dooden waardig gekeurd worden, zullen noch huwen noch uitge huwd wordenwant ze zullen ook niet meer kunnen sterven." (Luc. 20, 35). En nu voegt Blavatsky in „Geheime l.eer", 111, bladz. 73 er triomfantelijk bij „hetgeen bewijst dat zij reeds ge storven waren en veel tncer dan een maal". Veel meer dan eenmaal Waai staat «lat Als iemand zegt„ze zullen niet meer kunnen sterven," volgt daar dan uil, dat ze vroeger meerdere malen konden sterven 't ls een erg viecmde conclusie 5. Nog twee teksten worden gehaald en besproken. „Dat echter de dooden verrijzen, heeft ook Moscs te kennen gegeven in het Braambosch verhaal, als hij den Heer noemt den God van Abraham en den God van Isaac en den God van Jacob. Hij nu is niet een God van dooden, r van levenden allen toch leven r Hem" (Luc. 20, 37 en 38). ls men nu weet: 1. dat deSaddu- i, tot wie Jesus toen sprak, daarom de verrijzenis loochenden, omdat zij de onsterfelijkheid der ziel loochenden (zie bij Mat. 22, 32), 2. dat de Joden zelf de begrippen „verrijzenis" en „onsterfe lijkheid iler ziel" met elkander plachten te verbinden (2 Mach. 7, 9, 14; 12, 43, 44). 3. dat God zelf zich God van Abraham, God van Jacob, God van Isaac noemde (Ex. 3, 6), hoewel deze aartsvaders reeds lang gestorven waren, als inen deze drie zaken weet. zoo als de toehoorders van Jesus die wisten, zal niemand er aan twijfelen of Jesus t er hier op, dat Abraham, Isaac Jacob voor God zijn als levenden. Maar dat zouden ze niet zijn, als hunne zielen thans in andere lichamen waren, de ziel van Abraham in een ander am. is „Abraham" niet nicer. In voorden des 1 loeren ligt dus wel opgesloten, dat de zielen der gestorve- nog leven en dat hunne lichamen weer zullen leven, maar niet de zielen der overledenen thans ii dere lichamen waren. Blavalsk) redeneert er anders e De zinsnede, dat de dooden opgewekt zijn sloeg blijkbaar up de toen tot stand gekomen wedergeboorten van de Jacobs en Laak-, en niet op huil toekomstige opstanding, want in dat geval zouden in dien tusschentijd nog dood ge rest zijn en konden zij niet „de le- uideii" genoemd worden." Waarom niet1 Hun beste deel, hun ziel. leefde nog; hun andere deel. hun lichaam, weer gaan leven bij de verrijzenis de menscben, aan tijd gebonden, n zij „dooden". maar voor God, wien alles tegenwoordig is, w zij „levenden." - Daarenboven vertaalt Blavatsky verkeerd er staat nietdat de dooden opgewekt zijn, maar de dooden opgewekt worden. Toen de Apostelen over blindgeborene vroegen „Rabbi, heeft gezondigd, hij of zijne ouders, dat hij blind geboren werdantwoordde Jesus: „Noch hij heeft gezondigd noch zijne ouders, - maar opdat de werken Gods in Item geopenbaard worden", ,Jo. 9, 3 en 4). L'it deze woorden be sluit Blavatsky dat die inensch „ir •origc incarnatie gezondigd had." Dat lolgt ten eerste heelemaal niet, en ti tweedeals alle lijden een gevolg van vroegere zonde, lol welk een gods- lasterende gevolgtrekking komt met dan omtrent het lijden van Christus De slotsom is dézenoch zij, dit wetenschappelijke bewijzen willen, noch zij, die de ware leer van Christus wt ichen te volgen, kunnen gelooven zielsverhuizing. Langestraat 27, Amersfoort. Vertegenwoordiger van het Ingenieurs-Bureau Utrecht. Uit het Buitenland. DE OORLOG. Nog geen beslissing. De ellendig-langc en bloedige strijd duurt voort cn er wordt natuurlijk beide zijden ontzaglijk geleden. lederen dag dooden en gewonden i zieken. Want dit laatste moet men niet gelen. De uitputting, het dagenlang liggen in dc loopgraven, soms half vol water, waar de gewonden tc lang blijven liggen, de lijken een ondragelijke lucht verspreiden, dat werkt vernietigend op den gezondheidstoestand van zeer velen. Parijsche bladen me', len dat onder de Duitsche legers typhus is uitgebro ken. Dat komt nu wel niet uit een ;re bron, maar dat velerlei ziekten voorkomen onder dc troepen te velde van zelf sprekend. En dat is natuurlijk het gevat aan beide kanten, dat wordt erger, hoe meer dc winter nadert, hoe slechter het weer gaat worden. De ellende van den oorlog gaat pas volle zwaarte drukken als het tot n wintcrveldtocht komt. De Russen. Dc Russische krijgsverrichtingen val- n tot op heden niet mee. Engelschen i Transchcn moeten zich wel teleur gesteld voelen over hun Russische humlgcnooten. Nietwaar, bij het begin van den oorlog heette liet, dal dc Engelschen en Fran- schcn eigenlijk tot laak hadden dc Duitschcrs op te houden en zich niet tc laien verslaan, zoodat de Duitschers niet al hun kracht op Rusland konden gooien, n.i met Frankrijk te hebben afgerekend. Welnu, die taak, dat moet volmondig erkend worden, hebben zij goed volvoerd. Duitschland kan er niet aan denken nog troepen uit Frankrijk terug te trek ken. het heelt daar man en macht hard "oodig. Maar dan hadden nu de Russen flink moeten opdringen. Ieder bijna bad dan ook verwacht, dat de milliocnen-legers san de Ku»eii, Duitschers cn Oosten rijkers zouden verpletteren. Het viel in Oost-Pruisen evenwel leelijk legen, daar heeft generaal Von Hindenburg de Russen afgeklapt. In Gallicië drongen de Russen echter op en na dagenlarigen sUijd om Lem- berg, moest het üostcnnjksche leger terug en namen de Kussen Lentberg bet tclegrafceren geweest over bun ovei ing, hun buit, over het zoo goed ,'1 nieligde Oostenrijksche leger, dat in goede orde terugkon, dat aldoor ntrust, geheel uit elkaar raakte, an zelf is men toen een weinig gaan twijfelen of de nederlaag der "ostenrijkers wel zoo erg was. vooral en 11a hun overwinning de Russen :inig vorderden. En thans is wel gebleken, dat de nederlaag der Oostenrijkers, al was die ernstig, niet van die beteekenis was als de Russen wilden doen gelooven. Want sedert zijn dc Oostenrijkers weer gaan aanvallen en wel met goed succes. Ze hebben de vesting Przemysl ont zet en het heeft er veel van of de Rus sen ook Lcmberg alweer opgegeven hebben. Bovendien zijn afdeclingen Russen die door de Karpathen getrokken waren en zoo in Hongarije kwamen, terug gejaagd. En het gaat de Russen op de Duitsche grens al niet fortuinlijker. Nu zijn er militaire schrijvers, die dat alles beschouwen als taklick van dc Russen. Zij willen, zoo beweren deze, de Oostenrijkers cn Duitschers op eigen gebied lokken in zelfgekozen stellingen 0111 hen dan te omvatten en te verslaan, maar dat kan men voor kennisgeving :crd kan toch zeker worden, dat de Russen lot heden niet de verwachtingen vervulden, die de bondgenoolen van hen hadden. Laatste stuiptrekking. Dc Achelsche kluis, het bekende klooster der Trappisten even voor de Hollandschc grens, werd een paar dagen geleden bezet door den Belgischen generaal de Schepper met ruim 20J manschappen. Ofschoon de taak van het Belgische leger d.i.ir wel als geëin digd mag worden beschouwd, meende de Belgische generaal nog wat te moeten vechten. De Duitschers beschoten dan het convent, dreven de Belgen eruit. Ze gingen over de grens en werden door de Hollandschc grenswacht ont wapend en opgezonden. In Zuid-Afrika. Bericht werd, dat dc Hoeren in Zuid- Afrika verschillend dachten over den oorlog. I)e generaals Botha, Smuts en anderen wilden Engeland krachtig steu ncn, maar generaal Beyers en meerderen waren daar niet voor tc vinden. Als Duitschland ons aanvalt, zeiden zij, zullen wij zeker ons verdedigen, maar zij voelden weinig roeping zich druk te maken voor Engeland. Zij zijn den onrechtvaardige» oorlog van Engeland tegen hun republieken nog niet vergeten. Er waren echter Boeren genoeg, die met Botha tegen Duitsch-Zuidwest- Afrika zouden ageeren, dc Engelschc troepen konden dan naar Europa gaan. Nu heeft evenwel kolonel Maritz, ook nog zoo'n oud-strijder, met zijn man netjes zich aan verraad schuldig ge maakt. Hij wil van de gelegenheid, dal Engeland in moeilijkheden zit, gebruik maken om voor ecu vrij Zuid-Afrika te vechten. Hij houdt voeling met de Duitschers. Dat is een dwaze houding, die weinig goedkeuring zal vinden. Men bcgrijpe goeddat overdreven bereid zich verklaren van Boeren om voor Engeland te gaan vechten, is ons ook weinig sympathiek. Doch nu weer een opstand te durven beginnen in Zuid-Afrika. waar de Engelschen het land, dal zij onrechtmatig veroverden, "ach goed besturen en waar de meesten ïcli met den toestand geheel verzoend hebben, is dwaasheid. Kolonel Maritz zal dan ook wel niet veel aanhang vinden. Generaal Botlia heeft al een strijdmacht op hem afge stuurd. Fransche generaals. Generaal Percin kreeg den kogel, éier dagen hield hij een telegram achter, waarin om versterkingen gevraagd werd zoor dc Fransche troepen in nood tengevolge dier misdadige handeling werd de linkervleugel tot den aftocht gedwongen en bracht hij den einduitslag der groote worsteling in gevaar. Deze Percin was de rechterhand van den vroegeren minister van oorlog Andre, André had van zijn bureau een verklikkingsdienst gemaakt met behulp der Loge, waardoor 80.000 officieren in een valsch licht gezet werden, daar zij clericale neigingen aan den dag leg den. Het was de beruchte Fiches-zaak, arvoor zelfs Combes de verdediging t durfde opnemen, toen zij uitlekte.1 Tok JolTre is vrijmetselaar, inaar een 1 het tamme soort. Een medewerker 1 „De Tijd" deelde onlangs mede. men hem de Loge-bladen althans wel eens „Jezuiet" noemde. Die bijnaam verdiende Joffre daardoor, dat hij niet wilde offeren aan het sec- tarisme en twee mannen aan zich ver bond. die in kwaden reuk staan. Daar door kwam Joffre zelf te dicht bij den geur van heiligheid. Zijn beide getrouwen zijn Pau en de Castelnau en deze ge neraals zijn overtuigde katholieken. Joffre zorgde dat Messimv als minister van oorlog aftrad, en zijne clericale generaals handhaaft hij. ondanks hun kleur. 0111 hun bekwaamheid. Tegenspraak. Het verhaal omtrent eene Engelsch- Belgische overeenkomst van 1906 in de Duitsche pers opeubaar gemaakt gegrond op stukken, welke te Brussel zouden zijn gevonden, wordt door de Engelschen natuurlijk tegengesproken. Geenerlei overeenkomst van dien aard heeft ooit bestaan, gelijk de Duitschers zeer wel weten, beweert John. Buil. Intosschen is liet zeer begrijpelijk dat Duitschland van zijn kant zijn inval ii België zooveel mogelijk wil rechtvaar digen, ook opdat het woord vergeten worde van den rijkskanselier die zeide. dat de Regeering onrecht deed zij wist hel maar het weer zou goed maken naderhand. Dc onmogelijkheid, dat België partij zou zijn geweest in ecnigc overeenkomst van den aangegeven aard of in eenig plan tot schending der Belgische neu traliteit wordt verder van Belgische "tijde aangetoond door dc herhaalde /erklaringen, door haar reeds voor vele jaren afgelegd, dat het tot het uiterste elke schending van zijn onzijdigheid zou weerstaan, van welke zijde of in welken vorm zulk een schending ook mocht geschieden. Mag men intusschen aan die „vond sten", waarmede eigen tekortkomingen moeten worden goedgepraat, weinig waarde hechten, de tegenspraak bc teekent vooralsnog ook niet veel. Er {zijn er ook die beweren, dat uit dit stuk geenszins bleek dal België eene verraderlijke rol zou gespeeld hebben, alleen dat hel onvoorzichtig is geweest. Immers, hel heeft zich slechts bij voor baat zooveel mogelijk gewaarborgd tegen een evcntueele schending zijn gebied door Duitschland. Maar waarlijk neutraal te zijn, had hel zich dan ook op dergelijke wijze moeten waarborgen tegen een evcntueele schen ding van zijn gebied door Frankrijk of Engeland, Moeilijk kan dan ook de juistheid ontkend worden van de op merking der Nordd. Allg. Ztg., waar zegt: De vervulling van die plichten (van België als neutrale mogendheid) zou hebben noodig gemaakt dat de Belgische Regeering bij haar verdedigingsplannen ook rekening had gehouden met de schending van tic Belgische onzijdigheid door Frankrijk en dat zij voor dit geval overeenkomstige afspraken met Duitsch land had gemaakt, als met Frankrijk Engeland. Uit Frankrijk, In antwoord op verschillende verzoek schriften aan de regeering gezonden :rkrijgen dat in Frankrijk van officicele zijde gebeden mochten worden uitgeschreven (zooals de president der Vereenigde Staten het deed) heeft de minister-president geantwoord dat alle eerediensten vrij zijn onder de door de et gestelde voorwaarden en dat deze etten op geen enkele wijze de tus- schenkomst der regeering toelaten bij uiterlijke godsdienstplechtigheden. Dit antwoord, door de regeering goed gekeurd, beduidt dus een weigering op de verzoekschriften van het Fransche volk, dat in deze dagen wederom een geloovig volk wil heeten, Engelsch oordeel. De militaire medewerker van de Kngelsche „Morning Post" schrijft Waar de Duitschers de troepen vandaan halen, om hun linie zoo ver te kunnen verlengen terwijl zij oostelijk van de Maas tegenaanvallen doen, is een ge heim. dat op het oogenbtik niet kan worden opgelost. Men moet wel tot de overtuiging komen, dat de militaire krachten van Duitschland nog lang niet ten volle ontwikkeld zijn. Achter de geoefende troepen der le en 2e linie en de oude soldaten van den Landstorm bevinden zich ongeveer 10Ü.0U0 half geoefende 5 ntillioen ongeoefende lieden die den nood dienstplichtig zijn. FLen jonge Engelsche soldaat ver telde den correspondentMen vertelde ons, dat de Duitschers niet konden vechten, maar op mijn woord, zij voch ten bij de Aisne als duivels. De stem ming onder den vijand is over het al gemeen niet slecht. Wij kunnen zijn infanterie in onze verschansingen hooren zingen en harmonica spelen. De gezondheidstoestand. Er worden min gunstige verhalen gedaan omtrent den gezondheidstoe stand van de Duitsche soldaten aan het front. Men vreest voor besmette lijke ziekten. Prof. dr. Besserer uit Miin- chen, hing een treurig tafereel van den toestand op. Buitengewoon groot was het aantal soldaten dat aan buikloop leed en ook zeer veel gevallen van longontsteking en enkele van typhus waren reeds voorgekomen. „Maar is dat ook anders mogelijk," riep de proffessor uit, „nu zeer jveel soldaten vijf dagen en nachten achter een hebben moeten doorbrengen in de door de hevige regens half met water gevulde loopgraven, omdat ze er een voudig niet meer uit konden komen, daar, zoodra er maar een hoofd bo ven de loopgraven uitkwam, daar ook een Fransche kogel in zat. Vijf dagen lang. gedurende welke daar ook de aanvoer van proviand onmogelijk was. moest worden geteerd op het brood dat in den ransel was en dat ten slotte zelfs beschimmeld werd gegeten vijf dagen lang, gedurende welke de uit werpselen van al die menschen zich in de smalle loopgraven ophoopten en een verpestende lucht verspreidden vijf dagen lang, zonder dat doode of gewonde makkers konden worden weg gehaald I Moeten onder zulke omstandigheden uiet zeer velen van hen, die niet door een vijandelijken kogel werden getrof fen, ten offer vallen aan ziekten, die een niet minder doodelijke uitwerking hebben dan kogels en granaten Gelukkig breidt de ziekte zich niet meer uit, en zijn wij er in geslaagd haar te beteugelen het weer is nu goed, werkt mee. maar als dc strijd nog lang duurt en wc krijgen weer eenige dagen regen, waarbij dan nog koincn dc steeds kouder wordende nachten Fransche tegenspraak. l)c Fransche legatie heeft het vol gende bericht

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 1