edieten. ionnier, BERN. BROM, Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en «rsl j»rf en kanerverhuirders. Nicolaï Lebrel, Electrische Installaties. Amersfoort. DE EEMBOD W. Chr. Jansen Bouwkundige Picter l'ijpcrxxtrnnt 43 AMERSFOORT. I Dinsdag 3 November 1914. No. 61. 26e laargang. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond en wordt uitgegeven door de Vereeniging De lïembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent. Afzonderlijke nummers drie cent. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch op zegging van abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort Telefoon No. 314. Advertentieprijs: van één tot vijf regels veertig cent. Elke regel meer zeven en een halve cent. Reclames: tien cent per regel. Advertentlön in het redactioneel gedeelte vijftien cent per regel. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. Alle mededeelingen en advertentiën in te zenden vóór twaalf uur op den dag van verschijnen. De veelvuldige goede diensten, welke op allerlei gebied door de Katho- lieke bladen worden gepresteerd, moe- i ten den Katholieken een aansporing zijn om het niet alleen als eene goede I daad maar als een dringenden plicht te beschouwen, die pers te steunen. De cenige practische manier om te steunen I is abonné worden. Mgr. WurrasiDK. Zielenverschijningen. Apologetische bijdrage van lac. i. ZeiJ, S. J /.eer vele Spiritisten zijn van mee ning, dat de zielen der overledenen, door middel van gehypnotiseerde per sonen (mediums), of door middel van scriptoscopen (soort van letlcrborden), kunnen opgeroepen worden ten einde aan ons. levende mcnschcn, mededee lingen te doen omtrent verleden, tegen woordige of toekomstige gebeurtenissen Ziehier een beknupl en tamelijk vol ledig antwoord. lo. Dat een ziel, op 'l oogenblik, dat ze het lichaam verlaat, of l.ort te voren, daarvan op «enigerlei wijze ken nis kan geven aan afwezige personen, schijnt zeker te zijn. l)a zielen .Ier door Cods overledenen kunnen t de zielen, door eig. icllt, die vosehij lijks haar eerste, laat stapn haar laatste woord gezegd. Geeft het mcnschelijk lichaam aan de geleerden nog altoos veel slof tot onderzoek, dc n.cnschctijkc I ziel nog veel meer. 't Zal ook nog wel een tijdje duren, alvorens zij bepaald hebben, hoe groot de kracht der ziel, naar l.uiten uit, kan wezen op '1 oogen blik, dat zij 't lichaam verlaat. Laat me hier even wijzen op iets, dat wel wel is waar niets bewijst, maar toch wel te denken geeft. Hoe helder van geest zijn soms ster venden bij hun laatste» doodstrijd. derde stervenden, hebben, zooals Herder, Mülller, en anderen, in hunne ite oogenbiikken door uitroepen verrukking getuigenis afgelegd van Ihi.i plotseling vcrlicht-worden en gees teskracht Zelfs waanzinnigen, bij wie lichamelijke storing der hersenen oor zaak was hunner jarenlange geestes- krankle, ontwaakten in die oogenbiikken ot een wonderbaarlijke klaarheid van erstand Stervenden leggen somtijds liet alleen een terugziende, maar ook ooruit/iende gecsles-schcrple aai. den dag, vooral omtrent die aa.igclegenhe- over zij gedurende l.u.i leven bezorgd waren. Kn wij, wij overeenkomstig .Ie ondervin ding aller tijde», wanneer wij hunne 1ste woorden mcl slechts als heilige inde», maar ook als profetische l aad iiigcu i. levende meiischi niie.i opgeroepen ju. Dal het ildrukkelijk vei veilden i korte be iprt fhanii vijlde eiste stellingen, en blij' •en volgenden keer bewaard. Dal een ziel, op 't oogenblik, p ze 't lichaam verlaat, of kort op I indere s kan geven aan een a zigen persoon, schijnt zeker te zijl Ken voorbeeld uil honderde. Scho penhauer schrijft ergens „Kort gele den stierf hier te Frankfurt in het Juoil- schc hospitaal des nachts een meisje. Den volgenden morgen kwamen haar zuster en haar nicht. - de een woont hier, de ander een mijl van hier. tegelijk aan 'l hospitaal, 0111 naar haar te vragen, want ze was aan bei den des nachts verschenen. De direc teur van het hospitaal, die dit mede deelde, verzekerde, dal zulke gevallen méér vuorkwainen." Ja, 't is niet te ontkennen, /ulk< vallen komen, in sterkeren en zwa ren vorm, ook nu, men zou haast zeg gen, bijna dagelijks voor. Stervenden, en zelfs in levensgeval verkeerenden, schijnen, hoe dan 00 bewust of onbewust, bij afwezige pe soneii gedachten, of voorstellingen kunnen opwekken. De wetenschap heeft hier nog nauw In liet 17tle hoofdstuk van Maltlieils wordt verhaald, dat de Zaligmaker, op den berg, en ten aanschouwen van l'olrus, Jacobus en Joannes, van ge veranderde, „en /ie, hun vcr- Muses en Klias, .lie mcl llem 1 de verschijning van Klias nt, naar '1 algemeen gc- iclirlftgelecrden, is Klias niet dood, 1 gaan FEUILLETON. ONTVOERD ,1 et vuur drukte I leracics de hand - l van zijn vriend ofschoon hij de ondeugden van I'aulus niet verbloemen kon, begreep bij, dat betere hoedanig heden in groot aantal met de slechte eigenschappen vermengd waren. Hij erkende in hem. behalve een hart van toegenegenheid, een soort van nederig heid, welken den armen jongen deed inzien, wat hij werkelijk was en waar door het onzen held mogelijk was hem de verwijtingen te doen, welke hij v diende. I'aulus onderbrak Heracles zijne gedachten, door zijn vriend aan te herinneren, dat het noodig w: aan de gewichtige samenkomst te di hen, welke deze met Roland hebben zou. De beide vrienden overwogen zorgvuldig, wat de voorzichtigheid hun gebood en tot in de kleinste omstandig heid werd de houding van Heracles tegenover den zwerver vastgesteld. Vervolgens sloegen zij den weg naar de O. L. Vr. kerk en toen niet ver meer van hel gebouw verwij derd wa'cn, trad onze held alleen tiaar liet groote voorportaal, uit welks sch; duw een man op hem toetrad. foor eigen kracht aan nog levende menschen verschijnen Hieromtrent zijn dc geleerden liet Lcpicicr en zeer vele anderen mce- icn, dat de ziel 11a den dood volkomen inmachlig blijft, om zelfs '1 geringste itolje te bewegen. Waar r Het lichaam bezielende, zeggen zij, kon de ziel •clits iets bewegen door middel van dc bezielde stofdus, opgehouden heb bende het lichaam te bezielen, kan de ziel ook niets meer bewegenderhalve niet uit eigen kracht verschijnen, want verschijnen wil zeggen zich op n of andere stoffelijke wij/c aan de ituigcn of aan de verbeelding ver- tooncn. Dr. W. Schneider daarentegen, steu- nd op de geleerde Conimbricenses, denkt er anders over. Gegeven nu een maal, zegt hij, dat de ziel gescheiden 111 het lichaam, niet in haar gewonen cstand is. en gegeven, dal zij in dien estand toch haar denk- en wil-verm >11 kan uitoefenen, waarom zou luj d; >k niet haar beweeg-veimogen kuiuii (oefenen, zoodat zij op de stof kan werken /ooals de engelen dat innen - en iets laten zien of voeler 111 de levemle menschen Hoc 't /ij. in ieder geval is dit zeker Maa s de ia al ■nwb.'ii r zal c rst sl relil op hel punt is te v Doch Moses. hij was sinds lang gi :ii begraven, en toch verschijt hij en spreekt met Jesus. zelfde Kvangclie, hoofdstuk lezen we, wat er gebeurde bij en 11 dood„de graven gingen open -Ie lichamen van heiligen, die slapen waren, verrezen, en de graven Hatend, kwamen zij (die heilige z et hunne lichamen) na Zijne op ding in de heilige stad en verschenen 111 velen," Doch, deze gebeurtenissen doei nor als wonderen, als rechtstreeks door ods almacht veroorzaakte feiten, lull kan vragen Mo. Kunnen de zielen der overli wisselden eenige woorden, d herkenningsleeken waren vastgesteld, uil zijne kleederen het portret van vader te hebben te voorschijn ge haald, bood Heracles het Kolundaa het eenige oogenbiikken in het 11 licht bekeek. „Dat is het, er valt niet meei twijfelen," mompelde hij in zelve», „zijne gelaatstrekken en blonde haren doen hem als de zoon der gra herkennen, Ha, havervolgde hij lijde, wij zullen nog eens te zanu praten, mijnheer de graaf Antoon I" Terwijl hij deze woorden uitsprak, itraalde zijn gelaat van helsehe vreugde. Daarna wendde hij zich tot Hi :los, die van de alleenspraak van 1 bandiet niets begrepen had, cn zocht hem meer in de schaduw portaal te willen komen. „Mijn jongen," zcide hij eindelijk, „je wilt je moeder terugvinden, niet iel 1 gestorvene is 1.1 1 de hel. of in 'l vat lar de ongedoopt gc- ijn, en. als ze uil eig 'schijnen kan, il.m kaï ouder uitdrukkelijke» .elating van God. de vierde stelling 1 den ■orgenni ader a /aken 1 go i «durende dit sterfelijk de incnsch een pelgrim, die gebruik sag maken van al het stoffelijke, elfs van God heerschappij over o angen heelt om liet Ie benutten lerciking van zijn einddoel. Waniii Ij in dien beproevingstoestand macht lilocfcnt op andere levende mensch lan kan dat rechtens alléén zijn. 1 eu gezag, dat van God komt, hoogcrc belangen van opvoeding karaktervorming (ouders en omlcrwij- maatschappelijk welzijn (regee- ringsmacht), eeuwige zaligheid (kerk gezag). K11 die machtsuitoefening ge schiedt dan nog altijd door uitwendig! dingengesproken of geschreven gebot of verbod, controle, strafbedreiging, enz. Maar wat zou uu een levende mensch voor macht kunnen uitn op een /iel, bij \Vie geen spraki is van opvoeding, karaktervorming, maatschappelijk welzijn, opleiding tt eeuwige zaligheid? Dp eene ziel, die buiten 't lichaam is, en dus stoffelijke oigane-n mist. om machtsuitoefening te ondergaan van den kant «Ier levende menschel) Strikt genomen hadden we wel waar toch van God het vermogen kunnen ontvangen hebben, om macht uil te oefenen op dc zielen, doch dat wc 't feitelijk niet ontvangen hebben, blijkt uit dc ondervinding. Bezat dc op aarde levende mensch een natuurlijke kracht, om de zielen der overledenen te beïnvloeden, dan zouden de meeste irmalc menschen daar ten minste iets in moeten bespeuren. Doch het te gendeel is waar. In alle tijden is om gang met overledenen of als iets bo vennatuurlijks, of als iets zeer geheim zinnigs beschouwd, c. De derde reden, waarom wij dc mogelijkheid, zielen naar willekeur op tc roepen, beslist blijven tegenspreken, is deze, dat er door hen, die deze mogelijkheid willen bewijzen, geen enkel deugdelijk bewijs geleverd wordt. Ik verwijs hier even naar dc vorige likelen over het Spiritisme. Noch de gelijkenis der verschijnende gestalten, noch de gelijkenis van hel icllijnende handschrift, noch de ge lijkenis der gecstenphotogralieén, noch de openbaring van verborgen zaken, bewijzen wetenschappelijk, dat men met Je zich aldus voorgevend'' zielen tc doen heeft. Integendeel de kinderachtigheid der ie nemen voorzorgsmaatregelen, de bespottelijkheid dor meubelbewegingen, de tegenspraak der geestenantwuorden, de nadeelige gevolgen der seances en seriptoscoop raadplegingen voor 't ze nuwgestel en hel zedelijk leven, dal alle- wij-l op heel iets andels dan op Wal er we den volgenden keer I hel uitdrukkelijk verbod bij den Schepper, om zelfs po wedde willckc 1 verbinding lien we veilig verklari zielen zegt"0111 te gaan, lar van Geloof ilcrld is. Dc Oordeelt niet. lorlogvoerende partijen, zt geschreven, e schildering van schanddaden besparen, welke de eene partij soldaten der andere toeschrijft moesten niet trachten te bewijzen, dat de tegenpartij barbaren zijn zonder hart. ,,St. Olaf', een Koorsch blad, acht dit zeer juist gezegd, Vooreerst immers zijn deze vertelsels voor de helft verdichtselsecu aan merkelijk deel van de rest is overdreven en een ander deel blijkt verklaarbaar, wanneer men later de omstandigheden hoort waaronder ze hebben plaats gehad. Maar in geen geval kan een ver standig mensch een heel volk er voor verantwoordelijk stellen, dat een deel zijner soldaten of zelfs een aanvoerder zich schuldig mankt aan een openbaar isdrijf, dat in dc meeste gevallen j ior de eigen landslieden afgekeurd wordt, zoodra zij de hecle waarheid en ook in ons blad reeds eerder gezegd, maar zc dienen nog wel eens herhaald tc worden. Bij alle mededoogen met de ramp zalige slachtoffers van dezen ontzetten- den wereldoorlog, dient men zijn hoofd koel, zijn bloed rustig te houden. Over zeer veel dingen zal 111011 zijn oordeel moeten opschorten. ie durft beweren, dat de begaafde ichinan, dc Kngclsche gentlcmufl. de gemoedelijke Oostenrijker. de zacht zinnige Belg, <lc trouwe Duitscher nu een hand omd aaien een troep moor- naars cn roovers zijn geworden Maar is Tiet dan niet een eeuwige schande voor dc Duitscher#, dat zij dc neutraliteit van Luxemburg cn Hclglö schonden, die ze toch plechtig gegaran deerd hadden cn dat zc monumenten verwoestten, die door geen nieuwe vervangen kunnen worden Is dal be schaving Volkomen waar 1 Maar hebben de Duitschers dat ge daan of de Duitschc machthebbers Kn is het dan wel beschaafd, de Kngelschen doen: Japanners roepen 0111 Christelijke mcdcmcnschen tedoo- NOGA. NOGA. als Frankrijk. Afrikaan*chc negers, en al» Kngcland, Indiërs naar Europa brengen, om daar bij dc Kuro- rancn de beschaving vooruit te helpen? Maar is daarvoor het l-ransche c' het Kugelsclic volk aansprakelijk, e. Hen met lijngcvooligcr maar hij doet I 1 noch bij den een, noch bij den ander, b OmtfGnt DfilS PH7 Maar ook de oorlog heelt niet uit-P v/iiiiicill CllL. i"?":1, November schriftelijk SLA Te,aris der commissie ar.lige daden mode -JQ. 1 0. Binnenlandsche Berichten. u wem pér ons. Voortdurend verkrijgbaar bij dc Firma H. DE JAGER Hof 9 - Amersfoort - Tel 182. 'MEABRIEK VAN SUIKERWERKEN iinissie voor Amersfoort ■llen een betrouwbare te dcclcn, die ook de-ze en in elk leger, tc aanschouwen geelt cn die bewijzen, dat de oorlog niet alle menschelijkheid en alle christelijke deugd heelt gedood. Kn dan de groote vraag Wie draagt eigenlijk de schuld van dezen verschrik- kelijkcn oorlog Du raag up Illcn beantwoorden, terwijl dc grootste politici zich nug (overgeeft liet hoofd er over breken. Kr kunnen tientallen van jaren ovci heen gaan. eer dc historici met xclcci- held het antwoord er up kunnen geven. Het is dus ecu onredelijk verlangen, dut wij, die niet achter de coulissenM, kijken, daarop zouden antwoorden. Deze opmerkingen zijn niet uit 'HT. - WOERDEN - ZEIST. Reserven f 150.000. bezit van zijn huis „Ja, Roland," antwoordde Heracles, „en ik zal jc rijkelijk belooncn, als je me helpt dat doel tc bereiken. Jc zult •10.000 livres hebben van de bezittin gen, welke mij eenmaal zullen toebc- llooreii." „Zeer goed," antwoordde Roland „maar wie verzekert mij, dat je de aan Dc maan schitterde aan den hemel mij gedane belofte houden zult Ik :n goot hare heldere stralen op de ben zoo dwaas niet, om aan het woord aarde neder, Heracles en de vreemde-1 van een jongen te geloovcn, die als hij in ,10 rang gekomen is, gcneei /al Kunnen vergelen, wat hij den armen Zigeuner beloofd heeft." „Maar," zei Heracles, „welken an deren waarborg kan ik je aanbieden dan mijn woord? Want ik bezit nu niets meer dan eenige kledingstukken en mijn marmot." „Ja, ik weet het, je bent arm slechts één woord, één enkel woord uil mijn mond kan je onmetelijk rijk cn geluk kig maken dat woord zal ik uitspre ken, als je mij een voldoend onder pand voor het houden van je belofte geeft." „Waardoor kan ik je dit onderpand verschaffen?" vroeg Hciactes. „Door een zeer eenvoudig middel,' Roland „door met vertrouwen ji persoon in mijne handen te stellen ei bij mij te blijven, totdat je moedor di belofte vervuld heeft, welke jij mij hebt jcdaan. Dan zal ik je zelf irii.cn voeten. 40.000 livres zu i'oldoeude zijn, want hel is een pen ning, dien wij, arme Zigeuners, alle dagen kunnen verdienen. Maa wil hen hebben en ik zal zc hebben, alvorens je los te lat „Ik verwerp deze drukkclijk", zei onze held, die zich den raad van I'aulus herinnerde, „Wa zou ik meer vertrouwen stellen in jouw beloften dan jij in de mijne stelt .Omdat je er toe gedwongen bent. mijn beste kleine." hernam Roland op spottende» toon, „Ik alleen cn niemand anders, ken het geheim van je geboorte 'iet zou waarlijk van mijnen kant dwaasheid zijn jc daarmee be kend te maken, zonder dat ik zeker van de belooning. welke ik door verkrijgen kon. Neen, neen, mensch heelt zich zclven het liefst jc niet van plan bent op mijn irstcl in tc gaan, welnu, loop heen blijf je geheelc leven een arme. bedelende knaap, Ik bied je aan groote rijkdommen, een hoogen rang, wat - is de liefde van eene tcedcrc Ier cn jc wilt mij niet bevredigen Ga heen en denk na, mijn besluit i: onherroepelijk dc voorwaarde, welke ik stel, of niets Teen. ik zal me niet in je macht stellen." riep onze held op verbitterden toon, „Bewaar je geheim, liever worde het met u begraven, dan dat ik in zulke voorwaarde toestem. Als het Gods wil is. dat ik ecu onbekend leven leid, welnu ik zal mij aan dien H. Wil onder werpen. Maar God kan ook, als Hij wil, de verhorgenste zaken aan het licht brengen en Hij kan mij, misschien der dan gij denkt, dc middelen verschaf fen om het geheim van mijne geboorte te ontsluieren, (ia heen, zal ik je ook toeroepen, zooals je mij straks deed ga heen. en blijf dc in dc lompen ge Langstraat 27, Amersfoort. Vertegenwoordiger van hetlngenieurs'Bureau Utrecht. e eer de ontvangst te berichten van •en, waaronder zeer vele Nouveauté's •enkokers, barnsteen en meerschuim er etui, prachtige albums in diverse ,en- cn dames-reislasschcn en koffers, fietsmanden, kinderspeelgoed, alsook rakborden, alle soorten gezelschap- I Uiineesche en Japansche artikelen, Roofjes, berlinzilveren lepels en vor- heermesscn. zakmessen en scharen. i.liteit uit de fabriek van F. Herder. 1 hulde Zigeuner, omdat je het wilt ost jc, als je honger hebt, niet de Jachte, dut je een geheim bezit, dat rijk lean maken. Je kunt heengaan. Vaarwelik heb niets meer met je te Heracles wendde zich om cn wilde heengaan, maar Roland weerhield hem cn greep hem bij den arm. „Wacht een oogenblikNiet zoo outstuimig, mijn jongen," zei hij tot hein, „toon dan toch een weinig gezond rstand. Misschien xou er nog een der middel zijn. om de zaken in het ine te brengen." „Ik ken geen ander middel," ant woordde Heracles op beslisten toon, „dan dat jc op mijn woord vertrouwt." „En als ik dwaas genoeg ben om liet tc doen, wat zal er dan gebeuren vroeg Roland met cenigen twijfel. „Dan zon je je zeiven kunnen toe juichen, omdat je den goeden weg in geslagen waart," antwoordde Heracles, „Ik ben, God zij dank, altijd eerlijk geweest en ik zal het altijd blijven. Neen. voor al het goud en alle goe deren der wereld zou ik God cn mijn geweten niet willen mishagen Met verwondering cn met een soort van bewondering beschouwde dc Zi geuner den knaap cn scheen zorgvul dig dc woorden tc overwegen, welke I hij zooevcn had vernomen. „Zeer welzeide hij„geef mij al leen tijd lol morgenavond 0111 na te denken en ik zal je zeggen, welke mijne bedoelingen zijn. Beloof jc ine morgen op dezelfde plaats en op hetzelfde uur zulten komen?" „Ja. ik zal er komen," antwoordde Heracles. „Welnu I je kunt heengeen." zei Ro land „ik zal jc morgen den uilslag 111 mijn nadenken mcdedcetcn." Heracles ging eerst langzaam, ver- ilgens sneller heen. De Zigeuner zag hem zich verwijderen. „Ik geloof, zelilc hij tot zich zclven. dat Ik mij volkomen op zijn bclolte kan verlaten. Maar ik wil eerst zijn waardigen oom, graaf Antoon van Belleville, bezoeken en hein vragen, welken prijs Inj mij voor zijn zoozeer beminden neef wil geven, Ik ben over tuigd, dat hij mij onmiddellijk KXJ.000 livres voor dit zaakje wil geven cn dat zal veel beter zijn dan 40.1X10 livres van dezen jongen." Dc ellendeling barste in een ruwen lach uil. zoo zeker was hij dezen prijs :o verkrijgen in ruil voor liet leven van Jen armen Heracles. Daarna verdween hij stiel in het net iler naburige straten, die gewoonlijk aan hem en zijn gelijken tot toe vluchtsoord dienden. Wordt voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 1