Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
DE EEMBODE
Vrijdag 29 januari 1915.
No. 85.
28e laargang.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond en wordt uitgegeven oor de
Vereeniging De Eembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent.
Afzonderlijke nummers drie cent. - Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch op
zegging van abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal.
Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort
Telefoon No. 314,
Advertentieprijsvan één tot vijf regels veertig cent. Elke regel meer zeven en een
halve cent. Reclames: tien cent per regel. Advertentiön in het redactioneel
gedeelte vijftien cent per regel. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. Alle
mededeelingen en advertentiën in te zenden vóór twaalf uur op den_dag van verschijnen.
Provinciale Staten van
Gelderland.
Bij de Dinsdag in liet district Putten
gehouden verkiezing voor de Provin
ciale Staten van Gelderland werden
candidaat gesteld Baron Mackay, bur
gemeester van Ermeloo en jhr. Haersma
de Willi, rentmeester van liet Kroon
domein te Putten, beiden Christelijk
Historisch.
Wij noodigen de Katholieke Kiezers
in het district Putten zeer dringend
uit eenparig hun stem uit te bren
gen op
Jhr. Dr. VAN HAEiRSMA
DE: WITH,
voorstander van samenwerking der
Christelijke partijgroepen.
producecren,
itschappelijke
verhoudingen, dan veranderen ook de
Godsdienstige overtuigingen, de be
grippen omtrent recht, plicht, enz. enz.
Men begrijpt, «lat hij, die aldus re
deneert, daarbij uitsluit een persoonlij
ke Ciod, die vaste wetten gesteld heeft,
door Wien wij vasten maatstaf heb
ben voor wat goed en kwaad is en
zijn zal,
Uit begrepen velen die Socialist wer
den. /.ij beweren evenwel, dal men
het economisch Socialisme kan om
helzen, zonder de grondslag daarvan
liet historisch materialisme, te nanvaar-
be wet
wil i
dat i
s andcis op vinden,
moeiteom hen niet af te schrikken
hult de wolf zich gaarne in schaaps
klederen.
Dit bleek op een socialisten-congres
toen ter sprake kwam cene brochure,
in een afgedwaald Katholiek trachtte
te bewijzen dat Godsdienst en Socia-
line wel vcreenigbaar zijn.
Ilie brochure bevatte volgens inr.
Mcndcls vcrderfelijken onzin. Van der
Goes zeidemen kan er slechts om
lachen en Sneevliet sprak over „den
dien inhoud".
Toch werd die brochure, die den
nzin" bevatte, waarom men „slechts
lachen kon", ondanks ,,'len mallen in
houd" in hel Socialistisch hoofdorgaan
hoogclijk geprezen en zeer aanbevolen.
Gidsdianst en Smil-Duwili!.
T^\ c Godsdienst en de Soclaal-Dcmo-
■L'cratic a la Marx zijn vlakweg met
elkander in strijd, sluiten elkaar uit en
zijn onverecnigbaat.
Mcnschcn die zeggen Sociaal-Demo
craat te zijn en toch hun geloof be
houden te hebben zijn ofwel mislei
ders, of zij kennen die Sociaal-Demo-
De Sociaal-Democratie a la Marx
tocli is een wetenschappelijke leer. die
gegrondvest is op de materialistische
opvatting van de geschiedenis.
Wat beteekent dal?
Een materialist is een stofvergodcr.
iemand voor wien ei slechts stof be
staat, die loochent dat er buiten de
stof nog iels zou kunnen bestaan.
Er zijn dus voor een materialist voor
alle verschijnselen en gebeurtenissen
slechts stoffelijke, oorzaken te vinden,
daar buiten de stof niets bestaat, geen
geest, geen ziel. geen God.
Alles wat er dus reeds geschied is.
alle wereldgebeurtenissen welke er voor
vielen, alle toestanden, zooals deze
zich ontwikkelden, zijn zoo gebeurd,
zoo geworden door stoffelijke oorzaken.
Men verklaart de wereldgeschiedenis,
de historie geheel en al materialistisch
en liet wijsgecrig Socialisme is geheel
op dit historisch materialisme gebouwd.
Het sluit God en Godsdienst dus
geheel en al uit cn meent dat de be
grippen, welke er thans hecrschen om
trent God, zedelijkheid enz., afhanger
van de stoffelijke omstandigheden. Me
andere woorden wat nu onrecht heet.
wat men nu onzedelijk acht, dat zal
geen onrecht, niet onzedelijk zijn als
de menschen in andere economische
omstandigheden vcrkccrcn. God, eeu
wigheid, enz. zijn dus slechts droom
beelden, die zich wijzigen, naarmate
de menschhcid zich in meerdere of
mindere welvaart verheugt.
En vele Socialistische
als Marx, Engels en anderen hebben
met zoovele woorden gezegd: Di
schappelijke orde berust gchec
op de nijverheid en de omzet der pro-
duktcn. Verandert deze grondslag, vindt
Mijke oorzaken het heelal
regccrcn, en de geloovigc dan meent,
dat God. die oorzaken stelde.
Maar volkomen tcrccltl werd daar
tegen reeds opgemerkt, dal in het stel
sel van het wijsgecrig Socialisme geen
God past, aangezien daarin alles, ook
liet Godsbegrip, verklaard wordt uit
iffclijkc oorzaken, daar buiten de stof
niets werkelijks wordt aangenomen.
Neen, omdat liet Socialisme steunt
op het historisch materialisme, dat God
en Godsdienst als volkomen onredelijk
buintusluit, daarom zijn Godsdienst en
socialisme met clka.ir in lijnrechten
itrijd cn onverzoenlijk.
Het wordt ontkend, zeker, maar
leclils door menschen, die op vangst
uit zijn. Van Socialistische zijde tracht
men liet te verbergen, om geloovige
arbeiders niet af te stootcn, maar on
wraakbare getuigenissen bewijzen, dat
ncn dit wel heeft ingezien.
Hebei zcidc het„Christcndi
iocialismc staan tegenover elk.i
uur en water". Schaper schreef: „het
:an niet uitblijven, wij moeten ook den
jodsdienst ondermijnen", en dr. l'anne-
kock erkende „ecu Katholiek die ern-
icialisme propageert,
r de keuze gesteld
worden tusschcn dit cn de Kerk".
Deze aanhalingen zijn met talrijke te
fcrincerderen.
Nu is het waar, men kan er legen-
iver zetten gezegden van anderen, zelfs
ran de eigen Socialisten, waaruit blijken
uoct, dat men wel Godsdienstig
socialistisch tegelijk zijn kan, dat n
geloovige blijven kan ook ai
•ciaal-democraat. Die getuige-
n echter in flagrante» strijd
met de werkelijkheid en met de theorie.
Die getuigenissen deugen niet omdat zij
den gegeven niet een bedoeling,
r. l'nnnekoek schreef in „De Nieu-
Tijd", dozijn partij noodzakelijk Gods
dienstloos moet wezen, maar hij voegt
bij„Wij kunnen echter, dat, wat
tegen de vooroordeclcn indruischt. zoo
noodig wat verbergen, het is reeds dik
wijls gezegd, zij het alleen maar
n liet woord te kunnen komen".
Men verbergt dus soms de noodza
kelijke Godsdienstloosheid van
cialisme, om de geloovige a:
et af te schrikken.
Ja, om de geloovigc arbei
lokken, daarvoor doet men 1
Wa:
Wel
ndat
liet
gaarne voorgesteld ziet alsof Godsdienst
•n Sociaal-democratie niet met elkander
ii strijd zijn. Daarmee wil men
jcloovige arbeiders lokken.
De Socialist Gerhard kwam eens ver
duren, dat hij het niet eens was in zake
het behoud van de Godsdienstige gc-
rulhcid in de S. D. A. I'. Gerhard
leende, dat Katholieken, Protestanten,
nz. wel lid kunnen worden van de S.
1'. maar dat zjj dan niet meer
Is zoodanig Katholiek. Protestant enz.
Dat mcencn wij ook.
En daarom waarschuwen wij voor
et roodc gevaar.
Binnenlandsche Berichten.
De Tweede Kamer
bewilligde in het voorstel der Regee-
ring haar te machtigen de militie- en
landweersohlateii tot 1 Juli onder de
apenen te houden, zoo zulks noodig is.
Geheel eenstemmig was de Kamer
hieromtrent. De socialisten stemden
tegen cn meerdere leden beklaagden
zich (lal ze de noodzakelijkheid van
dien maatregel niet konden beoordeelen.
De Minister van Oorlog, de sprekers
beantwoordende, viocg zich af of de
Kamer zich wel bewust is van
ern-l der omstandigheden. De regeering
heelt medegedeeld, wat zij kon, ma;
moet verder vertrouwen vragen va
de volksvertegenwoordiging. De regei
ring moet soms impulsief kunnen han
delen terwijl zij voor allerlei vraag-
leckcns cn onbekenden staat, daarom
zal zij ook in comité-generaal niet alles
kunnen zeggen.
lel een beroep op de wet verdedigde
Minister het in dienst houden van
oudste l.mdweerlichting. Wanneer
begonnen kan worden met de naar
zending der landweer, zal de mi-
beginnen met de oudere lick-
Het scheppen van een nieuwe orga
nisatie, om de oudste landwecrlichting
huis te kunnen zenden, is onmo
gelijk op het oogenbtik, dat de be
staande organisatie in werking zal wor
den gesteld. Misschien is dit later wel
mogelijk. De Minister voelt veel voor
omische belangen, het denken
ivcr heeft hem slapelooze nachten
gekost.
Wat de tuinbouw betreft, liee
minister nagenoeg het advies van den
tuinbouwraad gevolgd. Wat landbouw
veeteelt betreft, zullen de ministers
i Oorlog en van Landbouw de
noodigc maatregelen nemen om te zor
gen, dat geen stuk land onbebouwd,
geen koe onverzorgd blijft.
Minister Cort van der Linden ver
klaarde, dat de regeering bewust is
van de zware offers door het volk ge
bracht, offers zwaarder wegend naar-
de mobilisatie langer duurt. De
regeering heeft zooveel mogelijk ge-
ilaan om daaraan tegemoet te komen.
Dat ons land buiten den oorlog bleef,
is vooral te danken aan den indruk in
het buitenland, dat de regeering aan
haar internationale verplichtingen vol
deed cn een ongerepte weermacht
achter zich heeft. Ieder oogenblik kun-
len zich incidenten voordoen, die het
iptreden van onze geheele weermacht
noodig maken, onafhankelijk van cenige
krijgskans en eenige voorkeur zullen
nze neutraliteit handhaven tegen-
iederecn.
r. vroeg of tengevolge van den
indruk door de weigering der Kamer
de regeering te steunen, onze kracht
ons nationaal volksbestaan te hand
haven, niet zou worden verminderd.
De bevordering van onze nationale ge
dachte wordt niet bevorderd door woor-
:n maar door daden.
Het verkeer tusschen Nederland
en België.
De Duitsche gouverneur-generaal
heeft de volgende bekendmaking uit
gevaardigd
..Den laatsten tijd beproefden her
haaldelijk weerbare personen in het
geheim over de Xederlandschc grens
trekken om zoodoende te kunnen
worden opgenomen in het leger der
bondgenooten. Ik bepaal daarom het
olgcnde
lo. Alle concessies, die in het grens
verkeer naar Nederland gelden, worden
'oor weerbare Belgen opgeheven.
2o. Belgen, die in strijd niet het
bod over de Xederlandsche grens pogen
te trekken, stellen zich bloot aan het
gevaar door de grensposten te worden
doodgeschoten. Weerbaren worden
geval zij wórden aangehouden, gestraft
en als krijgsgevangenen naar Öuitsch-
land gezonden.
3. Wie in strijd met het verbod
weerbare Belgen naar Nederland brengt
of hen helpt naar Nederland te komen,
wordt volgens de krijgswetten behan
deld. Dit geldt ook voor de bloedver
wanten van weerbaren, die den over
tocht niet verhinderen.
Als weerbare mannen,
in deze verordening, worden be
schouwd alle mannelijke Belgen
16—40 jaar.
Alle geruchten volgens welke Belgen
bij het Duitsche ieger zouden worden
ingelijfd, berusten op kwaadwillige
zinsels".
Roode Kruis.
Het Eerekruis van Verdienste
het Neder!. Roode Kruis is verleend
mr. dr. G. baron van Hugcnpoth tot
Aerdt cn G. C. D. d'Aumale baron
Hardenbroek,
het Roode Kruis bij de 4 divisie van
:t veldleger.
Nederlandeche Spoorwegen.
Met ingang van 1 Februari 1915
wordt de beperkte dienstregeling der
reizigerstreinen gewijzigd en uitgebreid.
De spoorboekjes en aanlfeldigings-
biljettcii zijn tegeft de daarvoor vast
gestelde prijzen verkrijgbaar.
Uit het Buitenland.
DE OORLOG.
Wai
eenigen tijd zegge twee
weken geleden de algemecne indruk
nog, dat de Duitschers overal échec
leden cn terrein verloren, de laatste
dagen heeft het er toch veel van of
zij over het gansche front althans niet
ongelukkig zijn.
Tegen te spreken valt het feit ten
minste niet, dat zij op vele punten
terrein hebben gewonnen. Verdere ge
volgtrekkingen zijn daaruit voor het
oogenblik nog niet te trekken. Dikwerf
ging het krijgsgeluk aan 't front heen
I weder.
Ter zee.
In Engeland was dagenlang gejubel
;er den zeeslag, waarbij 't Duitsche
slagschip Blucher naar den kelder ging
en de Engclsche. vlooide Britsche kust
bewaarde voor een herhaalde beschie
ting. Om echter van een grootsche
overwinning te kunnen spreken is méér
noodig. Het blijkt immers dat de En-
gelsche vloot, die de Duitsche tot den
aftocht dwong zwaarder en meer ver
dragend geschut had dan haar tegen
standster. Zulks is beslissend, want hel
maakt de zwakkere partij als 't ware
t een weerlooze schijf.
Met dat al blijft het een zwaar ver
lies voor den DuitscUer. F.en schip dat
twaalf milliocn gulden kostte, te ver
liezen. is wél een slag, die wordt ge
voeld.
Het Suez-kanaal.
Er zijn hier te lande berichten ge
komen over een stremming der
door het Suez-kanaal. Voor ons,
landers, die den koristen
Indiü zien afgesneden, ii
ongelukkige geschiedenis.
Voorzorg.
Duitschland maatregelen
getroffen betreffende een regeling
den handel in graan en meel er
de vleeschvoorraden. De
Duitschers zullen dientengevolge, meer
in tot dusver het geval is geweest,
gevolgen van den belemmerenden
voer ondervinden.
Er wordt, te beginnen met 1 Febr.,
beslag gelegd op alle voorraden tarwe
en rogge, alsmede op tarwe-, rogge-,
haver- cn gerstemeel. Ieder is verplicht
de voorraden op te geven die hij bezit.
Ook voor de vteeschprijzen worden
lorwaarden gesteld. Aan de steden
i de grootere plattelandsgemeenten
ordt de verplichting opgelegd te
gen dat er voldoende voorraden
duurzaamdc vleeschwaren aanwezig zijn.
zulks
Er wordt ter toelichting en verklaring
van deze maatregelen op gewezen dat
"at dusver gegeven voorschriften
voldoende waren om een zuinig
gebruik van den aanwezigen voorraad
graan, waar brood van gebakken moest
rorden, te verzekeren.
De verplichting voor de restaurants
en bierhuizen, om aan het onbeperkt
gebruik van kleine broodjes een einde
te maken en het voorschrijven van een
termijn voor het bakkersbedrijf was
'et voldoende. Ook moet het bezigen
m graan als veevoeder worden belet.
De regeering stond voor de keuze
buitengewone verhooging der graan
prijzen. waardoor het brood in Duitsch
land veel duurder zou worden of liet
beslag nemen van alle graanvoor
raden, waarbij aan de gemeentebesturen
de proportioneele vcrdecling er van
onder de bevolking zal worden over
gelaten. 't Laatste is gekozen.
Door deze maatregelen zal voorko
en worden dat Duitschland wordt
uitgehongerd 't plan van den vijand
en er zal,voldoende bakmeel over
blijven tot den eerstvolgenden oogst.
Daardoor zal Duitschland ook in
economisch opzicht onoverwinnelijk
rorden, beweert men
De Russen aan 't werk.
In tegenstelling met de officiëele
verklaring van de Russische overheid,
dat zij geen Katholieken dwingen zal
tot liet aannemen van de Russische
orthodoxie, gaan de Russische onder
officieren steeds voort met hun streven
de katholieke boeren uit de omge
ving van Lemberg over te halen tot
de Russische orthodoxie. Dat deze
ijverige dienaren niet zoozeer theolo
gische als handtastelijke middelen
daarbij gebruiken, spreekt wel vanzelf.
Tegen de Roetheensche boeren, welke
aan de Katholieke Kerk trouw blijven,
wordt dikwijls de bedreiging geuit, «lat
indien zij het „ware geloof' van
tsaar niet willen aannemen, naar
:rie zullen gezonden worden. Daar
op geven de Katholieke boeren dikwijls
antwoord„Gaat je gang maar,
in Siberië bestuurt God de wereld".
De Katholieke priesters, die aan de Kerk
trouw blijven, worden erg lastig geval
len, omdat zij schismatieke propaganda
willen tegenhouden. Zoo werd de
Katholieke pastoor van Hubiczok om
zijn aanhankelijkheid aan Rome en
Weenen met de kozakkenzweep mis
handeld.
.Amersfoortsch Nieuws.
St. Vincentius Patronaat.
De stichting van patronaten voor
kinderen uit de gezinnen, welke door
de St. Vinccntius-vereeniging worden
verzorgd, wordt voorbereid door eene
missie wier leden door den president
den bijzonderen raad alhier werden
dat de Weleerw. heer P. J. van Schaik
indertijd in ons blad de nuttige werking
dezer patronaten besprak en stichting
a aanbeval.
17
FEUILLETON.
LIEFDE EN WRAAK.
Een a«schiedenls uit Oud-Vlaandei
Hans begaf zich regelrecht naar 1
door zijne moeder bewoonde klei
huisje, maar vond dit tot zijne smar
lijke verbazing gesloten, als ware I
onbewoond.
Vol bekommering vroeg hij een buur
man naar de reden daarvan.
„Reeds bijna een maand langwi
de weduwe niet nicer in dat hui:
gaf de man ten antwoord„wij w
niet wat er van haar geworden is
zekeren ochtend heeft men de deur ge
sloten gevonden, gelijk zij nu nog is 1"
Hans begaf zich, aan cene hevige
ontroering ter prooi, naar zijn vroegerei
patroon. Deze viel den reiziger om dei
hals.
„Wees welkom, mijn jongen, want
liet is hier van daag feest in huis en
wij wachtten nog alleen op u. Buiten
dien wij waren van uwe aank
witligd."
„Mijne moeder I waar is mijne moeder?"
„Gij zult haar zien, maak i
gerust. Maar ik hoop toch ni
voornemens zijt u op ccn feestelijke»1
dag in uwe bestofte reiskleederen in1
mijn huis te verlootten? Ga naar mijnel
kamer, gij zult daar cene groote keuze
vatt nieuwe klecdercn vinden. Neem er
it u het beste bevalt i
want uwe moeder, uw
uw broeder en mijtte dochter wachten u
n utc begroeten, zoodra gij gereed zijt."
Weinige minuten waren Hans genoeg
n eene keuze te doen en van kleeding
verwisselen. Toen hij uit het vertrek
vat», nam meester Kindt hem bij de
hand en bracht hem naar de groote
gezelschapszaal, waar de jongman zijne
ntoedcr, zijne zuster en zijn broeder
vond, die hem om den hals vielen
onder hunne omhelzingen als het w
verstikten.
Poen de eerste vervoering van
'ugde des wederziens een weinig
bedaard «as, zeide meester Kindt
Hans:
„Het wordt nu tijd, Hans, dat gij de
aanleiding tot liet feest verne
cn gij die ons mededeelt, want het
geltecle geheim van ons samenzijn
uit dezen bricl' blijken. Hij is acht
dagen geleden gebracht geworden
door een bode van onzen allerge-
nadigsten vorst Z. M. den Koning
Spanje en de Vereenigde Nederlanden-
1 lans verbrak het zegel van den brief;
deze luidde als volgt
„Het is onze Koninklijke
meester Kindt, limienfabrikantte Brussel,
zijne dochter Bella ten huwelijk geve
aan Hans Crumbbrugglic en dat de
huwelijksvoltrekking, waarvan de kosten
door de koninklijke schatkist zulten
gedragen worden, nog heden plaats
hebbc. De priesters wachten de
loofden tegen twaalf uren in de kerk
i dc H. Gudula.
„geteekendCarolus, Rex."
hibescht ij lelijk was dc verbazing der
aanwezigen bij het hooren lezen van
:n brief. Alleen Bella bleef bedaard,
t er was eenige dagen te voren
deling bij haar geweest, die
«ehci
medegedeeld wat er 2
gebeuren. De beide partijen waren I
dun ook spoedig eens en men begaf
'rit naar de kerk.
Deze was versierd als voor een feest
dag. Meester Hans. vergezeld door drie
gezellen van dc weversgilde,
wachtte de verloofden in het koor.
,Wij zijn uwe getuigen," sprak hij
die lutar onder de striktste
houding had 11
1 let huwelijk werd met groote plechtig
heid voltrokken en de jonggehuwden
keerden, verwonderd met ctknndci
ecnigd te zijn. naar het huis van mc
Kindt terug. Hier vond men een heer
lijke tafel aangerecht, welke mi
keurigste spijzen, prachtig zilveren
werk en uitgelezen wijnen prijkte,
zijnde eene verrassing van den koning,
die lt.nl laten weten, dat aangezien den
heer Kindt de tijd ontbroken had 0111
een feestmaal aan te richten, hij zich
met die taak belast had.
In dc feestzaal stonden insgelijk:
groote tonnen teer, beslagen niet ijzeren
randen, Op deze tonnen las
woorden Huwelijksgeschenk
weversgezel Christiaan, van Kopen
hagen.
„Het geschenk van Christiaan bederft
el ecnigszins de uitwerking
nze," sprak Jacobs, „maar dat doet
r niet toe, het zal u toch welkom zijn,
daarvan houd ik mij verzekerd."
Hij nam nu uit de handen dergenen,
die Item vergezelden, een pergament
las overluid
„De hanse van Bergen verklaart niet
eenparigheid van stemmen van al de
daaromtrent geraadpleegde gezellen, dat
Hans Crumbbrugghe zicli zeer ver
dienstelijk gemaakt heeft tegenover de
vereenigingdat zij Item aanneemt en
erkent als haar weldoener en zijn naam
ten eeuwigen dage, in de openbare
gebeden, gevoegd zit worden bij dien
der stichters van dc hanse."
De herinnering aan Duivekc had
het hart van Hans Crumbbrugghe nog
pijnlijke sporen achtergelaten, maar het
geluk, dat de jongman bij de schoonc
cn bekoorlijke Bella smaakte, wischte
die van lieverlede geheel uit. Menig
maal dacht hij aan liet verledcnc, maar
zonder smartgevoel of bitterheid. Dc
fortuin, die hem zoo lang tegen
begunstigde hem op allerlei wijze.
Dank zij zijn doorzicht en zijn onder
nemingsgeest, dank vooral' n
vriendschap, welke al de leden
hanse, niet wie hij groote zaken deed,
hem betoonden, werd Hans in
jaren tijds dc grootste koopman
Brussel. Zijn naam stond in dc geheele
Nederlanden zoo wel als in Duitschland
de handen van het Noorden
gemeenc achting.
Op zekeren dag ontving Hans Crumb
brugglic bevel aan liet hof tc verschijnen.
0111 er de bevelen van den jongen
koning Karei den Vijfden tc vernemen.
en hij bij den vorst toegelaten
sprak deze, na den jongen koop-
eenige vragen gedaan te hebben
omtrent de zoden en dc hulpbronnen
der noordelijke landen, hem volgcndcr-
wijze toe
Meester Hans Crumbbrugghe, ik heb
vertrouwd en scherpzinnig man
noodig, dien ik naar Kopenhagen wil
zenden 0111 er in het geheim cn zonder
argwaan tc verwekken, gewichtige
brieven ter hand te stellen aan den
gouverneur van het kasteel, Torbern
Oxe. Gij gaat u derhalve naar die stad
begeven onder voorwendsel van handels-
aangelegenheden. Gij zult uwe zending
onder dc grootste geheimhouding vol
brengen en zoo lang wachten 0111 naai
dc Nederlanden weder te keeren, tol
et antwoord, dat ik
verlang, ter hand gesteld hebbe. Ga
Wat hebt gij hiertegen in te brengen
waarom die aarzeling
„Sire," antwoordde Crumbbrugghe,
„Zijne Majesteit de koning van Dene
marken heeft mij met weldaden ovcr-
„Wees onbekommerd, meester I De
zending, waarmede ik u bij Torbern
Oxe belast, heeft niet anders ten doei
dan dc fortuin cn den roem van koning
Chrisiiern te vermeerderen,"
'it gezegd hebbende stelde Karei V
den koopman een verzegeld pakket
hand, cn gaf hem zijn afscheid,
bevel reeds den volgenden dag te
vertrokken.
Te Kopenhagen aangekomen, waar
in het gezicht zoo vele herinneringen
zijn hart opwekte, was dc eerste
zorg van Crumbbrugghe om zich van
den last des konings te kwijten en den
gouverneur dc papieren tc brengen,
waarmede hij voor hem belast was.
Zoodra Torbern Oxe liet pakket ge
opend en ingezien had, liet hij de
- - - verrassing en blijdschap blijken.
Wordt voortgezet.