Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken.
Zondag 12 December a.s.
Liefdadigheids Predicatie
DE EEMBODE
Kantoor: Lnngegracht 13, Amersfoort
Telefoon No. 3141
Dit Blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond en wordt uitgegeven door de
Vereeniging De Bembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent.
Afzonderlijke nummers vijf cent. - Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, dcch
opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal.
Vrijdag 10 December 1915. No. 73. Negen en twintigste Jaargang.
Advertentieprijs: Van één tot vijf regels vijftig cent. Elke regel meer
tien cent. - Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. 'Alle mededeelingen,
ingezonden stukken en advertentién gelieve men in te zenden ten kantore van
De Eembode, aan de Langegracht no. 13, vóór twaalf uur op den dag van verschijnen.
ml in de kerk vim den H. 1'ltANCISCUS XAVKHII'S aan het
Zand te Amersfoort onder liet Lot, dat te zes uur aanvangt eene
worden gehouden duur den Zeereerw. Heer
G. J. liÜOymAN,
waarna collecte met open schaal voor de liefdewerken der
St. Vincentiu*-Vereenigiug te dezer stede.
Deze collecte wordt bizonder aanbevolen, daar de behoeften der
annen in deze tijden steeds grooter worden.
J. B. SCHEUER
AMERSFOORT.
Langegracht 9 - Telefoon 254.
Administratie- en
Effectenkantoor.
Aankoop en verkoop van
Effecten, Verzilveren van
Coupona. Sluiten van pro
longatie.
Kantoor geopend van 9—3 uur.
Voor de armen.
Hen massa van stoffelijke en geestc- Waarlijk, wanneer <le aalmoes voor
lijke. van sociale en moreete ellende ''c armen, Hem onzen Heer en Heiland
hoopt zich op in once steden. toegereikt. Hem geweigerd wordt, zoo
De oude wijze Solon was gewoon te weten wij wat ons te wachten staat,
zeggen: „Dc steden zijn bergplaatsen Als Hij zeil in den persoon der armen
van mcnschctijke ellende." ons om hulp vraagt, om een aalmoes
Maar dan kunnen de tegenwoordige smeekt, dan kan van ccne weigering
steden wel groote magazijnen van men- Ucc" sprake zijn.
schclijkc ellende genoemd worden. Daar Als een lichtstraal kwam
roept werkelijk de cene afgrond den Het heidendom het woord K
anderen m en loopt de eene afgrond «Ie ongelukkige, de ellende is
in den anderen mlde afgrond der iets heiligs, maar het kon den kouden
ellende in dien der zonde en des ver- nevel .Ier verachting van dc armen,
derft, der hardvochtigheid jegens Ken niet
Over al deze afgronden zijn nood- doordringen,
bruggen gelegd. Daar kwam Gods Zoon, die zelf aim
Ik zie. zoo schreef Mgr. Van Kcppler «eid en zich met de armen gelijk stel-
eens, hoe dc christelijke liefdadigheid de daardoor heeft Hij den stand der
onvermoeid hare voorzorgen neemt cn »"»cn een heiligen en adellijken
hulp biedt om dc mcnschcn. vu.'.r zij *ta,ul verheven.
zich in den afgrond storten, te redden, Daardoor heeft Hij onder zijn volk
hoe zij reddingsboeien neerlaat, om Jen ccnig. bevoorrechten stand geseha-
menschen aan deze afgronden te ont-pen. deze met zijn eigen majesteit om
rukken, ja, hoe zij zich met veel moeite kjeed. voor dezen dezelfde liefde ge-
wegen ondaag naar die afgronden baant eischt, die Hij voor zich zelf moet en
cn zelf naar beneden daalt om nog in kan vorderen. Nu kwam tot stand wat
deze diepten haar licht te laten schij-het Oude erbond als wensch was
nen, hare troost en hare hulp te bic- uitgesproken, dat rijken cn armen cl-
den en naar boven te brengen, water kandcr zullen ontmoeten, onidat Hij,
nog te redden valt. die hen schiep, hun beider God is.
Dit loffelijk streven ontbreekt de Ka- j Nu «etc de leerling van Jezus, de
tholicken niet. Christen, dat dc rijke voor het weizijn
Niemand zij de meening toegedaan, der armen en de arme voor het heil
dat dc plicht der christenen. 0111 aal- rijken le zorger. beeft, dat het ge-
nuiezcu te geven, overgegaan is aan ve" va" aalmoezen en het weldoen
den Staat. voor beiden even noodzakelijk en even
Hier treedt niet alleen het mensche- heilzaam is. voor hem, die geeft en
lijk medelijden met de armen op, ooi; voor hem, die ontvangt,
de christelijke geloofsbeginselen cn de Dit zijn Christelijke geloofs- en Ic-
christclijkc liefde komen tot haar recht, vcnsbegmsclei). welke altijd van kracht
1 Iet ééne woord van onzen goddc- blijven, gelijk ook altijd het woord des
lijken Zaligmaker, waarmede Hij zijn 'jceren geldt: „Armen hebt gij altijd
vonnis van zaligmaking of vcroordeeling bij u.
zal rechtvaardigen cn bekiachtigen Van deze beginselen mogen ons zelfs
„Ik zeg u, wal gij aan een der gering- "iet afhouden de droevige ervaringen,
sten onder mijne broedus hebt gedaan. welke dikwijls op de inspanning, die
hebt gij aan mij gedaan wat gij tlc dienst der armen van ons vrangt.
hem daarentegen niet hebt gedaan, hebt werken als de koude rijp op bloesems
der lente.
Het ntag waar zijn, dat tegenwoor
dig in de wereld de ondank, de onte
vredenheid, dc onbeschaamdheid, het
misbruik der gaven, de ten hemel schrei
ende uitplundering der milddadigheid
door leugen en bedrog in verschrikke
lijke mate toenemen, maar ook wan
neer wij de droevigste ervaring hebben
opgedaande gevolgtrekking
hen heb ik afgedaan, ik geef niets
meer", zou toch onrechtvaardig
christelijk zijn.
Slechts ééne zaak volgt daaruit, dat
wij in het weldoen cn in het gei
van aalmoezen zoo voorzichtig,
verstandig mogelijk moeten zijn, w
doelloos en onverstandig, ondoordacht
geven is ook geen christelijke gift.
Orde in hel geven van aalmoezen,
organisatie zelfs der particuliere liefda
digheid is onvoorwaardelijk voorge
schreven.
Dit voorschrift heeft de bloeiende,
weldadige vereenigiugen in het leven
geroepen, die jaar m jaar uit hare stille,
zegenrijke werkzaamheid ontwikkelen
de Vmcenlius-vereeniging voorop.
Deze vercenigingen zijn opgericht
bezield met dit beginsel, dat het wel
doen verpersoonlijkt moet wordendat
liet geven eerst daardoor eene werke
lijke weldaad wordt als de gever zich
persoonlijke, levende, liefdevolle be
trekking tot den ontvanger plaatstdat
de beste wijze van hulp verleencn, die
welke niet slechts geld brengt daar,
ar dit niet is, niet slechts oogenblik-
kchjke hulp verleent, maar die behoef
tige gezinnen, welke in benarde om
standigheden hulpeloos, moedeloos,
troosteloos zijn geworden, nieuwen le
venskracht, nieuwen levensmoed, nicu-
atbcidslusl instort, hen in staat
stelt zich wederom op te heffen, zich
If weer te helpen.
Een zaak van het grootste gewicht
wel, arme kinderen, wier opvoeding
wordt verwaarloosd cn wier toekomst
bange zorg vervult, uit hunne
verderfelijke omgeving te verlossen cn
te brengen in een nieuwe omgeving,
aar iets goeds uil hen kan geworden.
De gewichtigste hulpbion, de eerste
St. Vincentius Vereeniging.
li den algemecncn president
„Zij heelt tot doel de heiliging h
In liet Bulletin der Vereeniging vanrer leden, en zij tracht dit te bereikt
den H. Vincentius van Paulo van door de beoefening van werken v.
Januari 1914, werd dc rondgaande barmhartigheid. Zij is tegelijkertijd
brief opgenomen van den nieuwen al-1 ccne vereeniging van gebed
geineenen president. liefdadigheid.
Dat Bulletin is een maandschrift,
waaruit lief en leed der vereeniging te
lecren zijn waarin aan de leden wen
ken en aanwijzingen omtrent karakter,
doel en middelen der vereeniging ge
geven worden „oin den oorspronkelij-
ken geest van vroomheid, eenvoudig
heid cn broederlijke eenheid" te be
waren en te bevestigen.
Dat Bulletin is in hoofdzaak voor
de leden bestemd. En op een andere
wijze is de Vincentius-Verceniging niet
gewoon over zichzelf te spreken.
Toch kan het van nut zijn, als over
haar eens een woord gezegd wordt.
Bij ccnige meerdere kennis van haar
wezen zullen velen zeggen, dat dc V.-
V. niet aan menschenliefde doet, zoo
als eene neutrale Hcfdadigheidsverco-
niging. maar dat zij eene vereeniging
van liefdadigheid is, die over het li
chaam hare zorg uitstrekt tot dc ziel.
Want zij beschouwt in den arme den
levenden Christus, dien zij kleedt cn
voedt.
Gewis, hoogc lof wordt zoo gege
ven aan de vereeniging, maar dan
verschilt zij ook in niets van andere
Kalh. liefdadigheidsverenigingen dan
wellicht in een of andeten vorm van
liefdebetoon.
Er is echter een dieper gaand karak
ter-verschil tusschen haar en andere
vereenigingen van liefdadigheid,
Klaar cn duidelijk zijn de woorden
„Zij is Koomsch-Katholiekalleen
Katholieken die hunne godsdienstplich
ten vervullen, kunnen tot lid worden
aangenomen.
„Zij is een leeken-vereenigingals
zoodanig is zij etkend door alle 1'
sen, die in dc laatste tachtig jaren
den Stoel van Sint Petrus bekleed
hebbenmaar altijd heeft zij getoond,
inrdelijk onderworpen te zijn
i de heilige hiërarchie.
,Zij is eene vereeniging, die uitslui
tend werktzij praat niet, zij begeeft
zich niet in redetwisten en bovenal, zij
doet niet aan politiek.
,Van den aanvang af heeft zij het
huisbezoek bij de armen als voorn:
ste liefdewerk aangenomen, omdat dit
werk in zich echt Christelijk is en ge
schikt voor allen."
Uit deze woorden blijkt dus, dat de
vereeniging van den H. Vincentius
van l'aulo tot doel heelt dc heiliging
van hare ledendat zij tot middel
heeft gekozen, behalve de gewone
middelen, waardoor de H. Kerk hare
kinderen heiligt, de beoefening der
werken van barmhartigheid en dat zij
als eisch cn voornaamste liefdewerk
het huisbezoek voorschrijft.
voor dezen arbeid is niet
het geld, maar het geven van zijn eigen
persoon, de persoonlijke liefde, die de
armen opzoekt, zich met hen bezig
houdt, in hunne levensomstandigheden
doordringt en den nood en de ellende
de oorzaken aangrijpt en deze weg-
emt en uitroeit
Tot hen, wier positie, beroep, zorg
or eigen gezin persoonlijke medewer
king onmogelijk maken, moet, des te
nadrukkelijker de waarschuwing worden
gericht, dat zij aan dc vercenigingen
dc noodigc geldmiddelen ter beschik
king stellen
Wc'k een zorg zijn onze steden voor
aat cn Kerk, voor iedcren christen
menschcnvricnd.
Hoeveel uiterlijke glans, hoeveel rijk
dom cn schittering, hoeveel levenslust
levensgenot, hoeveel arbeidsijvc
koortsachtige werkzaamheid, welke
telooze bedrijvigheid.
daarbijwelke droeve toonec-
armordc, van ellende, van
wanhoop, hoevcle hartverscheurende
klachten, welke uitspattingen van on
matigheid cn zedeloosheid, hoe menig
ellendig levensbestaan in kelders op
dakkamertjes, in achterhuizen cn krotten.
Doch dit rijk van ellende en zonde
heeft zijn eigen engel den engel der
christelijke barmhartigheid.
Deze droogt tranen, heelt wonden
i brengt brood cn hulp, troosi
gen. Hij komt tot allen, tot de
cn de rijken. Hij klopt aan de deur
der rijken, om zijn liefdegave te halen
wee hem, die hem hardvochtig de deur
Dc tranen van den engel zuil
zijn ziel branden.
Hij neemt edele harten, bereid tot
opofferingen voor zich in cn fluistert
hen toeKomt en helpt mij.
Hij richt zich ook tot onshij
ieder in de oogen, in hel hart cn inaam
dringend „Ook gij zult uwe bijdrage
storten voor het groote werk der chris
telijk liefdadigheid
Bankvereeriiging H. L. A. Dullaert Co.
AMERSFOORT
LANGEGRACHT 30
Scherpenzeel Soest
TELEFOON 1NTERC. 363.
SAFE DEPOSIT
Koopen en verkoopen Vreemd Qeld.
Fourneeren Cheque's op
Binnen- en Buitenland.
Binnenlandsche Berichten.
Tweede Kamer.
Het comité-generaal der Tweede Ka-
ner is achter den rug. Ingrijpende
•erandcring in zake de maatregelen op
militair gebied schijnt niet te wachten
te zijn.
Dc minister van Justitie heeft mede
gedeeld, dat van de Kegeeiing geen
maatregelen tot beperking van de druk
persvrijheid zijn te wachten.
Provinciale Staten van Utrecht.
In dc winterzitting der Prov. Staten
werd geïnstalleerd liet nieuw-gekozen
lid J. C. Wentink.
Naar de afdeelingen werden verzon
den dc verschillende subsidie-voorstcl-
grondgedachte bij de wording, zij is de
leidende gedachte bij hare ontwikkeling
n uitbreiding gebleven.
Het ontslaan mag verondersteld
orden bekend te zijn. Toen in 1833
dachten die jonge mannen, studenten
de Hoogeschool te Parijs, er
zooveel armen te ondersteunen
als tegenwoordig. Zij vleiden zich niet
al het goed te zullen doen, wat later
mogelijk geworden is.
„Niemand onzer dacht, dat dAAr de
kiem sluimerde van een groote vi
niging. Wie had toen kunnen denken,
wat Gods goedheid uit deze bijeen
komst van ccnige leeken-studenten zou
laten groeien". Zj wenschten elkander
in het geloof te bewaren door onder
ling voorbeeld in het beoefenen der
deugd en door wederkeerige opwekking
tot liefdadigheid zich te volmaken.
„Een drang naar Christelijke vro
heid heeft ons samengebracht", was
het antwoord der angstvallige beschei
denheid, waardoor de oorsprong der
Confercntiön van den H. Vincentius
van Paulo langen tijd in het duister
lag. Maar dat antwoord geeft i
zijn eenvoud en kracht het scherpe
omlijnde doel aan der vereeniging,
eene drang naar christelijke vroomheid.
Op dat streven naar beter christen
worden, naar volmaakter leven drong
ook de nieuwe president aan als nood
zakelijk voor dc leden der Vereeniging.
Immers naar buiten moet hare actie
zich uitstrekken over de armen en
over de arbeiderswerelddAAr bereikt
De heiliging der leden staat dus op zij de zielen door de zorgen welke zij
den voorgrond. Deze waarheid, dat zij wijdt aan de lichamen 't is de me
hare leden beter wil maken, kan niet thode van den 11. Vincentius van Paulo.
genoeg bciichl worden. Zij was de I „Onze medebroeders moeten de or
len, het voorstel tot het verleenen van Bureau snakken naar de centen.
duurte-toesiag aan provinciale amb- De klaagzang over de nalatige pen-
tenaren en bedienden, en dat tot ver- ningmeesters bracht anderen tot het
hooging der opcenten, terwijl de voor- aanhffen van treurliederen over de
stellen inzake de waterstanden in „De lauwe wijze van werken in vele comités.
Ronde Venen", de bemaling van de Bij overweging van een en ander
Bunschoter- cn Duister uitwatering in kwamen adviezen tot uiting, bedoelende
de eiectriciteitsvooiziening in dc verbetering te brengen in den toe-
provincie en de verhooging van 't ver-stand b.v. inspectie enz.
plceggeld voor krankzinnigen commis-Het comité Amersfoort deelde mede,
soriaal werden gemaakt. dat daar eigenlijk niets meer te werken
Na het trekken der afdeelingen werd is, waar alle mogelijke vereenigingen
den heer Knigge verlof verleend tot door de K. S. A. zijn opgericht. Het
het stellen van de vraag Of Ged. plaatselijk comité aldaar raadt reorgani-
Staten willen informeeren naar den salie aan.
stand van zaken inzake maatregelen, Zulks werd door anderen bestreden,
door een waterschap genomen en waar-Er is méér te doen dan nieuwe ver
door het verkeer tusschen Wiinis en ccnigingen cn bonden fabriceeren.
aangrenzende gemeenten is stop gezet. Er moest in de plaatselijke comlté's
De electriciteits-voorstellen werden maar eens flink worden aangepakt, werk
in handen gesteld eener commissie be- is er nog volop, zoo werd beweerd,
staande uit de hecren van TuyII, Sic-Er werd voorts gesproken over 't
carna, v. Zijst, Jorissen cn Bilderdijk. houden van een Katholieken-dag. Het
De vergadering werd {verdaagd tot j bestuur zal het plan overwegen.
Dinsdag 21 December. I Over de middelen welke zullen wor-
Onderwij. da prov. Utrecht. IjMffiïïï
1 de geheelc provincie Ltrecht redenecrd, pr0paganda voor het goede
werden de openbare scholen, eind 1914, tijdschriftje der K. S. A„ een niet te
bezocht door 12224 jongens en 10626 i v'eismaden bron van inkomsten.
meisjes. De b.zondere scholen door Te|, #loUc kwam in bespreking de
12741 jongens en 12828 meisjes. Het organisalie en vorming der midden
aantal leerlingen der openbare scholen S|andsjeugd
vermeerderde met 326, dat der biz. Hier kon ook Amersfoort meespreken,
scholen met 1290. waar dc Halue die zaak met succes
Het aantal kosteloos schoolgaande aa„pakte.
kinderen bedroeg op de openbare: In eeQ volgende vergadering zijn
scholen >046, op de bizondere 4149. J voorstellen betreffende deze zaak te
K j verwachten.
Te Zwolle haUdcnajaarsvergadeiing 1R«J,S
■te Kath. Sociale Acte in li AariD= w"
bi ■«lom U.r.cbt plaau Deve.g.J.Hng g* d>„
wa, mei drek be.oehi V« doen den L«ai« overheid In alle,
penningmeester vcmirckte mededechn- 0[Jjcrdanjg „„>de K„t; H»y
.megnn.oe.diger i, de
Aan den godsdienst moet geheel
't leven getoetst worden en kennis van
meerendeel der functionarisen houdt
zich niet aan de voorschriften en laat
de Lcidsche hoeren van 't Centraal
gelukkigen gaan bezoeken, hen helpen,
troosten en redden, hen lecren, dat
niemand het buiten God kan stellen,
dat zij aan God Zijne plaats moeten
teruggeven in het huisgezin, en dat
deze goede daden zullen doen neder
dalen vrede, vreugde en geluk, voor
zoover men ze op aarde kan bezitten.
„Hieruit volgt, dat de godsvrucht in
onze Vereeniging moet bloeienen
eenieder zich moet beijveren een vol
maakter christen te worden, wel we
tende, dat men Jesus Christus eerst
zelf moet bezitten om hem aan ande
ren te kunnen mededeelen.
„Onze vereeniging moet nederig zijn,
nederig in zich zelve en nederig in
den persoon harer leden."
Wat geven zulke woorden een
breed en diep inzicht in den aard der
vereeniging I
Het reglement der Vereeniging schrijft
over het huisbezoek.
Dat reglement heeft dc goedkeuring
der Kerk en is in den ontwikkelings
gang der economische cn sociale toe
standen door zijn grooten eenvoud e
wijze voorschriften geschikt gebleken
voor alle volken en talen over de ge
heelc wereld. Dat reglement nu, heeft
als eerste en voornaamste liefdewerk
het huisbezoek aangewezen en volge
houden en blijft er op aandringen on
danks de mecning van hen, die het
huisbezoek „verouderd" noemen.
Hier tegenover klonk het woord van
den president
„De liefde voor den naaste bestaat
niet uitsluitend in het geven van geld
of brood, van klceding en brandstof,
de christelijke liefde omvat alle daden
van goedheid, hulpvaardigheid, voor
komendheid en toewijding, welke wij
kunnen verrichten voor onze arme
medemenschen.
„De pijnlijkste kwelling van den arme
is, dat hij om zijn armoede geminacht
en overgelaten wordt aan zijn lot; als
wij belangstelling en genegenheid voor
hem toonen, als wij hem terzijde staan
met goede raadgeving, dan brengen
wij den vrede terug in zijne ziel, dan
helpen wij hem onderworpen tc zijn
en moed te houden."
Zoo een huisbezoek heeft reeds me
nig huisgezin gevrijwaard of ontrukt
aan de vangarmen van het socialisme,
heeft menig huisgezin van den weg
van ongeloof cn zedeloosheid terugge
houden. Zoo een huisbezoek brengt
ook zegen voor den Vincentiaan-zelf.
Want zijn handboek leert hem„Laat
ons, voorgelicht door het geloof, den
goddclijkcn Zaligmaker Jcsus Christus
zelf zien in den persoon van den arme."
Het is wel merkwaardig, dat juist
door het huisbezoek „die verscheiden
heid van liefdewerken in liet leven is
geroepen, waaraan de Vinccntianen
hunnen ijver wijden."
„Geen liefdewerk" moet geacht wor
den vreemd te zijn aan de Vereeni
ging," zoo begint het 2e artikel van
het Reglement.
Ziedaar de Viucenliusvereeniging in
onzen tijd.
Eene Vereeniging, welker uitbreiding
zich niet alleen op menschelijke wijze
laat verklaren, maar waarvan gezegd
moet worden zij is het werk van God.
)e ruime aalmoezen, de weldaden
haar 1; eken apostolaat, de leerschool
nederigheid en deugd, de toewij
ding aan de Kerk en de wonderbare
eenheid tusschen hare leden uit alle
talen en volken doen ons in haar be-
onderen die machtige organisatie der
Kath. Charitas, werkend „onder de
banier an het Kruis, dat Zijn armen
over de geheele wereld uitstrekt."
Trouw aan haar beginsel „zich la
ten zien, zonder tc zoeken gezien te
worden," leefde zij bescheiden en ver
borgen in de schaduw der Kerk.
Immer is zij geprezen en aanbevo
len door Paus en Bisschoppen.
En zoo is zij voortgegaan haar grond
gebied uit te breiden stil en bescheiden,
„want het goede maakt geen gedruiscb
en het gedruisch doet geen goed."
In Mei 1833 de eerste vergadering
of bijeenkomst van een zevental jonge
mannen.
In April 1913 een feestvergadering
waar vertegenwoordigd waren de ruim
13.000 werkende leden over de ge
heele wereld verspreid.
Op die eerste bijeenkomst waren
in den hoed van den penningmeester
slechts weinige franken. En het jaar
1912 sloot met ruim 16 milliocn
inkomsten. Op die lijst stond toen ons
land vooraan onder de landen van Europa.
Zoo gaat de St. Vincentius-Vereeni-
ging van jaar tot jaar vooruit in leden
tal en kracht, in liefdedaad en werk
zaamheid, zich gevend, zich offerend
voor de eer van God, velen verzoe
nend met den Godsdienst van Jezus
Christus. W. C. B,