Katholiek Nieuws-
en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
DE EEMBODE
Telefoon No. 314.
Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort
Dit Blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag en wordt uitgegeven door de
Vereeniging De Eembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent;
voor buiten Amersfoort verhoogd met vijf cent voor incassokosten. Afzonderlijke
nummers vijf cent per exemplaar. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, dóch
oplegging van abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal.
Vrijdag 7 April 1916.
No. 2.
Dertigste Jaargang.
AdvertentieprijsVan één tot vijf regels vijftig cent. Elke regel meer
tien cent. Voor incasso wordt vijf cent in rekening gebracht. Billijke
tarieven bij geregeld adverteeren. Alle mededeelingen, ingezonden stukken en
advertentiën gelieve men in te zenden ten Kantore van de Directie van De Eemoode,
Langegracht 13, Amersfoort, vóór twaalf uur op den dag van verschijnen.
TWEEDE BLAD.
De Goede Moordenaar.
„Heden (i
(Sij mci
n het
tin Jesus, Smart-verzaad aan 't kruishout
(hangend,
Gedoogt, dat elk Hem lastere en
vergui/.'
Dat boven 't lijden, 't arme lichaam
jprangend,
Nog smaad en hoon Hem 't minnend
Harte krui»*.
Met bittren spot drenkt Hem in over
vloede
De heiden met de zonen van Zijn
l'c slaan in liet gekruisigd Hart dc
Gij hebt mijns Jctus' Godheid hoo
Gij hadt den moed /.ij'
(iij llebt Zijn dood
«bedroefde zit
'getroost
icnlijk Ij keerer
•e Heiland, .he slechts
1 Zijn heerlijk Kijk zal
o Jesus, uw miskende Hart
:ner kloeke liefde kronen,
De sociale arbeid der
R. K. Vrouw.
Zoo luidde de titel van een lezing l
welke dezer dagen baron Van
Wijnbergen voor een der at'deelingen
van den K. K. Vrouwenbond hield
Hij drong aan vooral zorg te dragen,
dat «Ie. maatschappij de echt-chrislelij-
ke moeder behoudt. Het streven hier
bij moet zijn, dat de vrouw, de moeder
vóór alles, vrouw blijftzich als vri
ontwikkelt; als vrouw beantwoordt
de bestemming haar als zoodanig door
God in 't moederschap gegeven.
Deze beschouwing kan niet
gedeeld door heil, die niet aan
reldbesticr van God geloovcn, ni
is de onze, die b'j elk streven hebben
te letten op het mcnschelijk einddoel
die in 't einddoel hebben te schouwen
of een handeling goed is of verkeerd,
Zóó geeft ook dit einddoel voor de
vrouwenbeweging een vast richtsnoer,
waarlangs zij moet gaan-
In de moderne, te verwerpen leuze:
algcheclc gelijkstelling van maii en
vrouw wordt de wijsgecrige grondslag
vertreden, dat door God voor man en
vrouw een afzonderlijke eigen bestein-
.ining, eigen doel is weggelegd.
De vrouw is in zoo menig opzicht
superieur aan den man, en zou zij deze
superioriteit niet moeten prijsgeven
wille der gelijkstelling?
Is trouwens die gelijkstelling er
in de allervoornaamste zaak, waai
man èn vrouw zijn geschapen i
Gods beeld en gelijkenis?
Maar de gelijkheid, eens verkregen,
zou tot schade zijn der vrou
maatschappij.
Zooals een landschap met hoogten
en diepten, met berg en dal door ge
lijkmaking zijn schoon karakter verliest
en wordt een woestenij, zóó zullen ook
de man en de vrouw, die elkander aan
vullen, door gelijkstelling daarvan het
nadeel ondervinden.
De sociale taak der vrouwenbe
ging is, te zorgen, dat de vrouw
antwoordt ajtn haar bestemming, haar
roeping, baar doel, en dc eigenschap
pen, welke zij voor dat doel van na
ture heeft meegekregen, te ontwikke
len. En hier valt te denken aan bet
mocdeiscliap, waarvoor de vróuw door
God is geschapen.
Zoo aantoonbaar velen worden wel
iswaar niet tot liet werkelijke moeder
schap geroepen, cu deze althans zou
den elders haar sociaal werk te zoe
ken hebben, wordt geopperd. Op ander
gebicu. I.angs andere lijnen van ont
wikkeling.
De opwerping gaat mank. Velen
worden niet tot iict werkelijk moeder
schap geroepen; duch ligt 't niet voor
een deel aan dc dwaasopgevoerde
wcelde-cischun, welke voor het aan
gaan van een huwelijk, tegenwoordig
vaak gesteld worden Dc toename der
weelde houdt zij niet 't huwelijk tegen?
Indien dat dan waar is. moeten we
dan niet met die mistoestanden reke
ning houden, ol moeten we veeleer dc
oorzaken daarvan die weggenomen
kunnen worden, wegnemen
Realiteit in elk geval is, dat 't t-.r
komstig geslacht door de moeder tri
liet gezin zal worden opgevoed, on
verschillig of aan meer of minder vrou
wen het werkelijk moederschap '.en deel
valt. Van de moeder zal het afhangen,
wat de komende jongens en meisjes
op religieus cn sociaal gebied zullen
Daarom heeft de Koomschc Vrou
wenbeweging te zorgen, dat de moe
ders christelijk zijn cn haar moederlijke
eigenschappen ten bate van het gezin
<-ii ile maatschappij ontwikkelen.
Maar zij. die met geroepen worde;,
ontvangen zij dan toch geen verkeerde
opleiding voor haar maatschappelijke
taak r /.iet onze nooit genoeg te prij
zen Koom-clic kloosterzusters! D.e
hebben niet het moederschap. Doch
wat zij zijn. wat zij geven aan[
schappij, zijn cn geven zij daar uit
den rijkdom barer rijk ontwikkelde moe
derlijke eigenschappen. Van haar ar
beid aan het ziekbed, op de scholen,
de bewaarscholen, welke enkel door
uoinsciic zusters schijnen in
itaud te kunnen gehouden, verstaat
van iets ook maar de man I.ee-
ken noch religieusc broeders kunnen
haar vervangen. Tol haar arbeid zijn
leen dc vrouwen, heerlijk moederlijk
Eu het beeld, dat hier ons oog treft,
tal de gansclie maatschappij ons bie-
inecr in de vrouw dc moeder
lijke eigenschappen tot volle ontwik
keling zijn gebracht. Aan die eigen
schappen heeft dc maatschappij be-
omdat zc behoefte heeft aan
zachtheid, aan liefde.
Wat dr. Schacpman van de Romein-
schc wereld dichtte en op die van zijn
tijd toepaste, geldt ook voor de 20ste
ten, die den oorlog wel niet bepaald
onvermijdelijk maakten, maar toch zeer
stellig tot een conflict met de andere
partij konden voeren en ten slotte ook
gevoerd hebben? Zooals ook Grieke-
land's houding tot een oorlogsverkla
ring van de zijde der Ccntralen aan
leiding had kunnen geven.
En nu zeggen dc gerusten van hart
maar wij zullen onze neutraliteit op
lïcre wijze handhaven! Wij zullen niet
toegeven aan ccnige aandrang tot het
plegen van handelingen, die ons met
ile andere partij in conflict kunnen:
brengen
Dat alles moge waar zijn en ook
wij verwachten van onze rcgccring
met anders, maar daarmee is het laatste
woord niet gezegd. Want zoowel het
een als het ander kan tot conflicten
voeren. Men kan in grootc moeilijkhe
den komen door te veel toe te geven
aan dc ecne partij, maar die zelfde
moeilijkheden kunnen voortvloeien urti
een weigering oin aan de geopperde
wrnschcn tegemoet te komen.
Men niet genoeg te loven beleid
hebben Asquith en Grey tot heden
weerstand geboden aan dc aansporin-
;en om aan de afsluilings-poliriek een
.eberper karakter te geven. Maar zal
iic weerstand blijvend mogelijk zijn
De heer Colijn legt er den nadruk op.
hij de Engelsche contrabandc-poli-
begrijpen kan. al billijkt hij haar
ook niet. Het laat zich verstaan dat
alicen die regelen van oorlogsrecht
werkelijk worden nagekomen, welker
naleving geen schade doet aan he
hoofddoel van eiken oorlog het over
winnen van dc tegenpartij.
Zoo begrijp ik dus ook Engeland'
.-chappij to: I afs'.uitings-pohtiek en kan ik niet niet
moeder worden geschonken. |al te veel moeite berusten in de kwel
lingen die ons daardoor worden aange-
dc toewijding. Nochtans dc vrou.w alleen
kan dit niet zoo zeer wrochten, als
wel de vrouw vcrcenigd, en dan, liet
voorafgaande verduidelijkt het voldoen
de, natuurlijk Roomsch vcreenrgd.
Zelfstandig gaan wc onzen weg, en
assimilecren ons niet. zooals aan d'over-,
zij, op elk terrein met den man. 't
Nuchter.: volk zag daarvan het dwaze
reeds lang in Geen smadclijkcr .(uali-
calic voor de vrouw immers volgens
dc volksuitspraak, dan die van man-
Steeds zal er verschil van terrein
zijn, waarop man en vrouw zich moe
ten bewegen, orndat wij aan alles den
godsdienst ten grondslag leggen, die
men aan d'overzij uitschakelt. Weder
om een reden om confessioneel ook
op sociaal gebied ons te vcrccmgcn.
Daarbij moet in 'c oog gehouden, dat
optreden naar buiten niet baat, al» het
individueel opgevoerde geloofsleven
onze uiterlijke daden niet bezielt.
Dan alleen zal de wereld het ver
schil constateercn tusschen moderne
en Katholieke organisaties, daar naar
de gedragslijn der leden geoordeeld
wordt,
't Werk, dat dc Koomschc vrouw
heelt te verrriehten, moet geen na-aperij
zijn van dat de» mans. Op charitatiel
gebied wende .-.ij haar kracht aan m
de werken b.v. van ziekenverpleging,
stationswcrk, katcchisinuswerk werken
van geduld cn lankmoedigheid; w.iar-
in dc moederlijke eigenschappen kun
nen geraken tot volle ontplooiing.
Onder 't Kiuts gaf Christus de Za
lige Vrouwe aan de wereld tot moe
der moge, in navolging, door den
Koomschcn Vrouwenbond de
Binnenlandsche Berichten.
et elke vrouw ziclftn eenig op
zicht als moeder weten te geven aan
.ar gezin of aan de maatschappij.
Uit die speciaal moedelijke .;igcn-
'happen in dc vrouw door God aan
tar natuur geschonken, wordt 't dui
delijk, dat haar werking essentieel anders
iet dan die van den man. Ook voor
uw dus vastgehouden aan de
leerdat alles volgens Gods wil zijn
bepaalde bestemming heeft, aan welke
bestemming de goedheid of verkeerd
heid van elke handeling van ecu wezen
toetsen is.
Die bestemming zal nooit bereikt
worden, indien toegegeven wordt aan
de agitatie der moderne vrouwenbe
weging, waarin men onze Koonische
vrouwen wil meesleuren, maar waarin
hare heerlijke eigenschappen noodza
kelijk zullen ten gronde gaan. Eu dar
wil de inoderde beweging van gelijk-
itelling.
't Is daarom, dat wij, principieel
tegen die beweging zijn gekant. Uit
de ministèrieele motiveering van vrou
wenkiesrecht, uit taal en toon, domi
noerend op bijeenkomsten der moder
ne vrouwen, blijkt al te zeer reeds, dat
de natuurlijke eigenschappen der v
daar de grootste kans loepen te
den vernietigd.
Om dit gevaar in het belang der
vrouw zelf en der maatschappij af te
weren,is er onze Roomschc vrouwenbe
weging, die de moeder hergeeft aan
gezin, en in 't algemeen der vrou
met haar .moederlijke eigenschapp.
aan dc maatschappij.
Dan regeert weer op aarde de liefde,
Nederland's positie.
Dc kroniek ..Over den Volkerenkrijg"
in den oud-minister Colijn in dc
Stemmen des Tïjds was ditmaal zeer
belangwekkend.
De beschouwingen van den heer
Colijn over hetgeen 111 den oorlog lol
iu toe van weerzijden (niet! bereikt
verd, de betcckenis der oorlogsdoel-
:indcn en de kans op een zeer langen
duur uitputtings-oorlog) ter lezing aan
bevelend, nemen wij het volgende hier
omdat het wellicht thans juist
bijzonder actueel is.
De heer Colijn schrijit
Steeds sterker wordt de overtuiging
dat de aangegeven oorlogsdoelen niet
bereikt zullen worden, dat noch de wa
penen noch dc tijd aan een der par
tijen de gewenschte beslissing zullen
brengen.
Maar dan is de oorlog ook doelloos
geworden, tenzij men het dooden
eenige honderdduizenden mcnschen, de
verwoesting van geheele landstreken
de uitputting van geheele natiën
zichzelf als doel wil beschouwen. 1
vredesbegeerte die in de eerste mar
len van het vorig jaar viel waar
lemen schijnt teruggedrongen door de
verbittering, dikwerf gezellin vai:
vertwijfeling. En uit dat alles, uil
uitblijven der beslissing ondank:
grootc ii spanning, groeit t een toene
mend gevaar voor de neutialen.
De schrijver herinnert er aa
achtereenvolgens verscheidene i
len in het geding moesten betrokken
worden Italië eerst, toen Bulgarije,
Griekenland kwam onder pressie
volgde Portugal.
Naarmate dc oorlog langer duurt,
moeilijkheden zich sterker doen ge-
lelcn, hel uitzicht op overwinning af
neemt, naar diezelfde mate hebben wij
veriasingen te wachten. De
pyschologie der Volken en der Regee
ringen is een factor waarmede ernstig
:n valt en liet is verontrustend
dat daarmee in Nederland zoo weinig
gerekend wordt. Men voelt zich gerust
omdat men kan zeggen, dat
voldoende gebleken is dat geen der
naastbetrokken oorlogvoerenden, Enge
land noch Duiischland, on
strijd betrekken wil.
meent men dan soms dat En
geland of Duitschland het er bepaal
delijk op hebben toegelegd om Por
tugal bij den oorlog le betrekken
Ligt het niet veeleer voor de hand
dat Portugal heeft toegegeven
een aandrang gekomen van
zijde om zekere handelingen te verrich-
dsan. Vooral omdat de Engelsche
geering zich inderdaad beijverde
or.s belang rekening te houden
ver als dat in hei nu eenmaal
vaarde systeem mogelijk was.
Het voortbêstaan van dit betrekke
lijk bezonnen optreden is echter
gewaarborgdintegendeel, reeds
duldt men die bedachtzaamheid bij de
Engelsche regeering meer dan dat
haar goedkeurt, en het is juist in
'ijzigende volksstemming, dat het
voor onaangename verwikke
lingen schuilt.
juist voor Nederland is dat ge-
het grootst, omdat wij alleen
staan. De drie Scandinavische Rijken
hebben zich aaneengesloten en nemen
daardoor een heel wat krachtiger po
sitie in dan Nederland, dat bovendien
niet alleen le rekenen heeft
grondgebied van het Rijk in Europa,
lar ook met zijn uitgebreide koloniën
het Oosten. Er is dus weinig reden
gerustheid. Als men afziet van de
rste drie oorlogsmaanden dan is I
gevaar eer toe- dan afgenomen, of
zooals ik hel elders uitdrukte sinds
het einde van 1914 heeft de toestand
zich eer te onzen ongunste gewijzigd
dart dal hij zich -te onzen gunste
beterd zou hebben.
dat geldt niet alleen mei
oog op het bovenstaande, maar gaat
ook door op militair gebied. Men be
denke toch wel, dat de oorlog vastge-
loopen is op alle fronten. Er is nergens
een gat meer waai men door kan. Be
halve dan maar Nederland en E
nemarken zijn neutraal 1
Nu zij uitdrukkelijk vooropgesteld
en moet voorzichtig zijn om niet m
verstaan te worden dat ik geen i
kei oogenblik de mogelijkheid onder
stel dat Engeland voornemens is
in vorming zijnde nieuwe legers op
Nederlandsche kust te doen landen.
.Denemarken blijft m. i. buiten beschou
wing, omdat op de Deensche kust geen
geschikte havens zijn om een landing
in grooten stijl uit te voeren.) Wij heb
ben Engeland's verzekering, door As-
quith in het Lagerhuis uilgesproken,
it het onze neutraliteit eerbiedigen
1, en wij vertrouwen op dat woord.
Maar het is de vraag en nu kom
ik tot de psychologie van de Duitsche
regeering en het Duitsche volk het
is de vraag wat men in Duitschland
daarvan denkt. Indien men bij
oostelijke buren zich ernstig bevreesd
gaat maken voor zulk een gebeurtenis,
welken invloed zal het dan hebben op
de houding van Duitschland jegens
ons De Duitschecs, zoo mogen,
moeten wij aannemen, zijn geheel
de hoogte van ons verdedigingsvermo
gen. Als zij dat vermogen
'oldoende achten en tegelijk van oor
deel zijn dat een Engelsche inval door
Nederland in Duitschland te duchten
zou het dan zoo vreemd zijn dat
van die zijde werden benaderd met
oorstellen, waaraan wij niet kunnen
toegeven, omdat wij dan onze neutra
liteit jegens dc geallieerden zouden
prijsgeven
'k weet wel, dat men hiertegen kan
voeren, dat Engeland geen landing
doen; dat wij indien zij beproefd
rerd volkomen in staat zijn eer.
voorgenomen opmarsch in oostelijke ot
zuid-oostelijke richting te stuiten, maar
alles is niet ter zake dienende. Het
ie vraag niet wat wij de.iken, maar
zij, dat zijn de Duilsch :rs, denken.
Zoo is er dns naar beide zijden toe
nemende kans op conflict. Maar met
dit verschil, dat wij tegenover mogelij
ke moeilijkheden met Engeland alleen
een afwachtende houding kunnen aan
nemen en in dc hoop moeten leven
dat men ons het recht zal laten onze
strikte onzijdigheid te blijven handha
ven, terwijl we ten aanzien van Duitsch
land bovendien nog iets positiefs kun
nen verichtcn.
Wij kunnen nl. door het het op de
been houden en door het voortdurend
;rsterken onzer weermacht, de over
ging vestigen niet alleen van onzer
i. maar ook van ons vermogen orr
elke bedreiging tegen Duitschland':
open liggende flank af te snijden. Dal
kost ons naast veel geld ook zeer
zware persoonlijke lasten en dit ver
moedelijk ter keering van een slechts
denkbeeldig gevaar. Maar daaraan is
nu eenmaal niets te doen, omdat wij
bij deze dingen veel meer te rekenen
hebben met de zienswijze der oorlog-
oerenden dan met de onze.
Wij zijn dus, zelfs als dit naar
ize meening niet noodzakelijk
mocht zijn. verplicht om naar het Wes
ten te blijven front maken en als we
dit naar het Westen doen brengt onze
geheele neutraliteitspolitiek mee naai
het Oosten en Zuiden eenzelfde ge
dragslijn te volgen.
Men kan dit betreuren, gelijk ik het
doe, omd^t het lasten voor ons mee
brengt, die haast ondragelijk schijnen.
Indien echter ook wij door de zuiging
der gebeurtenissen zouden worden mee
gesleept, omdat wij niet genoeg reke
ning gehouden hadden met de inzich
ten en de geestesgesteldheid der oor
logvoerenden, dan zouden de schorpi
oenen de geeselen vervangen en dii
kans, zij moge dan door sommigen ge
ring worden geacht, mogen wij
loopen.
Ouderdomswet.
De Tweede Kamer verwierp
51 tegen 41 stemmen een motie-Loh-
man om, met het oog op de tijdsom
standigheden, de Ouderdomswet van
de agenda af te voeren.
Minister Cort van der Linden had
vóóraf verklaard, dat Regeering er geen
bezwaar in ziet om met de behandeling
het ontwerp te beginnen.
teit stipt te handhaven. Die maatregel
is niet het gevolg van bestaande po
litieke verwikkelingen, maar berust op
gegevens welke een toeneming der ge
varen, waaraan ons lar.d bloót staat,
doen duchten. Het zou niet in 's ltnds
beHng zijn, omtrent den inhoud dezer
gegevens eenige nrededeeling te doen."
Maximumprijzen.
Er is weer een bekendmaking
_:plakt, waarin de burgemeester de
aandacht vestigt op de maximum-prij-
bij verkoop in het klein, door den
er van Landbouw vastgesteld
regeeringsbrood, tarwebloem, tar
wemeel, boter, kaas, rijst, havermout,
suiker, peekoffie, cichorei, zout, soda,
petroleum en visch.
Overeenkomstig den wensch vi
inister zal aan de maxima streng de
hand worden gehouden. Voorts wordt
herinnerd, dat het niet in acht
daarvan kan leiden tot inbezit
neming ingevolge de Levensmiddelen-
wet en dat mededeelingen nopens den
verkoop van artikelen tegen prijzen
boven dc daarvoor vastgestelde maxi-
a dagelijks door het gemeentebestuur
ontvangst worden genomen.
Oe Toestand.
Het comité-generaal der Tweede Ka-
er, onmiddellijk aangevangen na
opening der vergadering, duurde 1
de hervatting der openbare
gadering heeft minister Cort van
Linden een Regeeringsverklaring afge
legd, luidende als volgt
„De Regeering stelt er prijs op
aansluiting aan het medegedeelde
comité-generaal' openlijk te verklaren,
dat het schorsen van het verleenen
van periodieke verloven een maatregel
is van voorzorg in verband met het
onwrikbare besluit om onze neutrali-
Reuter's agentschap verneemt offi
cieel dat zich niets tusschen Engeland
of zijn bondgenooten en Nederland ont
wikkeld heeft hetwelk de sensationeele
geruchten die in Nederland liepen zou
kunnen verklaren. Niets dat tegen Ne
derland gaat, is ter Parijsehe confe
rentie besproken of vermeld. Geen
waarheid bevat het verhaal dat de ge
allieerden de landing eener krijgsmacht
op Nederlandsch grondgebied overwe
gen of hebben overwogen.
Verklaring van den opperbevelhebber.
De Opperbevelhebber van Land- en
Zeemacht neemt generlei verantwoor
delijkheid op zich voor eenig bericht,
'aarbij niet uitdrukkelijk blijkt, dat het
uitgegaan van zijn Algemeen Hoofd-
kwarti*.
In den Schoonmaaktijd.
Bij den eersten zonnestraal in Maart,
die doordringt tot ,in de hoeken der
kamers, ziet het vrouwenoog, dat er
„schoongemaakt" moet worden.
En „den heeren der schepping"
zoo worden ^immers de mannen wel
genoemd slaat de schrik om
het hart.
Niet, dat zij tégen schoonmaken zijn.
Want wat is voor hen aangenamer,
dan dat het huis frisch en schoon is.
Menige vrouw drijft haar man de
herherg in, omdat het thuis alles be
halve zindelijk en net is.
Toch de schrik is er.
Morgen beginnen wij schoon te ma
ken."
de aankondiging van het
offensief om in stijl te blijven,
En denk nu maar niet, dat gij aan den
druk ontkomtalles gaat overhoop.
Als moeder natuur met u is, dan
kan het gebeuren, dat gij een veilig
plekje kunt vinden in 't zonnig-buiten.
Maar pas op I uw stoel of bank is pas
afgewasschen en nog wat vochtig.
Moet gij binnen blijven, schik u dan
aar in 't onvermijdelijke .lot en
laat die vrouwen-regeering maar aan
het bestuur. Uw rustig plekje krijgt gij
terug.
Van vrouwen-regeering naar liefda
digheid is maar een sprongelje.
De vrouw toch is uit haren aard
liefdadigheid en in die wereld gunnen
wij haar gaarne het bestuur.
Gij moet dus niet pruttelen, als uw
kleerkast bij de schoonmaak eens flink
wordt nagezien en een of ander oud
kleedingstuk, dat gij toch niet meer
draagt en maar haDgen laat, verhuist
naar 't Brokkenhuis van de St. Vincen-
tius Vereeniging waar zoo'n jas en
broek zeer welkom zijn.
Is wonder, dat sommige mannen,
als moeder-dc-vrouw zoo'n kleeding
stuk heeft weggegeven, opeens een be-
'lieging van „zuinigheid" krijgen. Dat
vil nu niet zeggen, dat zij legen lief
dadigheid zijn. Wie dat beweert is
n vreemdeling op dat gebied
Er bestaat nog een echt Roomsch
werk„liefdewerk Oud Papier." leder-
kan aan dat Roomsche werk mes
doen. Iedereen heeft toch wel een
«tukje papier, dat hij als waardeloos
wegwerpt eneen plekje om dat
waardeloos papier te bewaren.
Maar dat is niet waardeloos. De ver
zameling geeft aan enkele honderden
werk en brood, aan den H. Vader,
den Paus, een steunpenning jaar
lijks honderden guldens, die ten bate
komen aan R. K, instellingen van lief
dadigheid.
Dat is geen vertelseltje uit de sprook
jeswereld, nraar eenvoudig eene zaak,
die mogelijk is en wordt door alge-
heele samenwerktng en zaakkundige
behandeling.
Er is nu toch geen opwekking meer
noodig omdat schijnbaar waardeloos
'tukje papier op een bepaald plekje
;e bewaren en de grootc of kleine ver-
tameling aan -die mcnschen te geven,
die zich bereid verklaard hebben voor
dat oud papier verder te willen zorgen.