5t. Aagtenklooster
onaantastbaar is. godsdienst, privaatcigen- zegd. nog veel ellende en misstand onder
dom. koningschap, vaderland! het kleine volk. kan het socialisme des-
Ilet beginsel van den klassenstrijd eischt.ondanks maar niet llmk wortelen en op
dat do arbeider ontevreden zij niet zjjn lot,bloeien. En waar zou dat heugelijke teit,
moppere en morre over alle overheid en anders aan te danken Zijn, dan aan den
gezag; dut. hjj de patroons beschouwe als louden, diepen godsdienstzin, welke liet volk
ellendige wezens; dat bij in het leger nietsj kenmerkt, die de ontevredenheid ouderdrukt,
anders zie, dan een waakhond bjj bet geld en zoodoende noch het ongodsdienstige, noch
der „bourgeoisie en in den oorlog een door bet ontevreden element levert, welke beide
geldmannen gewilde slachting van liet arme als de sappen zjjn. waar het socialisme van
volk! I leeft 1
Gelukkig, dat niet alle belijders dor socia- En boe meer die godsdienstzin wordt
listisclie klassenstrijds-theorie zóó vol baat j aangewakkerd, boe meer van den anderen
zitten als die theorie zelf! Maar wjj weten kant de misstanden en daardoor de reden
uit de praktijk, hoe verderfelijk de l'eer toch der ontevredenheid OU deze zelf wordt weg-
is, ook in luire daadwerkelijke gevolgen «iu Igenomen, boe slechter bet socialisme zich
en voor diegenen, welke haar aanhangen, j kan handhaven en boe minder voortgang
Onbegrjjpeljjk en absurd is daarom het het maakt!
beweren geweest van sommige inensclien, i
die „desocialistische beweging hebben durven
gelijkstellen met de christelijke beweging
v«» ..v., iii ii„,«i„ri.i»r.n" ui. [)e laatste Priorinne van
verschillen als engel en duivel.
De predikers van het Christendom eischen
van de goloovigen toewijding en opoffering; j a t i
zjj bereiden de zielen voor op het komende. 16 tlmCrSTOOrt.
leven. Zjj integendeel, die het socialisme
prediken, spreken alleen van aardsche ge-aar waren er echter twee op den
metingen en zetten aan tot haat en verdel- IF binnenhof, die blijkbaar een ander
ging. Welke offers vraagt het socialisme den onderwerp voor haar gesprek hadden,
mensch, welke deugd, welke zielskracht'?,dan de mededeeling dei'gevoelens, die 's Bur
geen enkele. gemoesters onholljjko taal in aller gemoe-
Eu is wat wij bier zeiden van bet anti-1 deren opwekte. Heiden waren in nog jeug-
godsdienstige en liefdelooze der socialistische digen leeftijd: de ocne droeg den geèerden
leer. niet duidelijk te zien, ook in 't geennaam Alevde Zoes van dienzelfden stam, die
zich voordoet bij de verspreiding van het aan 't hof van Utrecht reeds een l'rocureur-
soeialisme zelf'? Is het geen algemeen erkendGeneraal, aan den Hoogen Itaad van Mechelen
feit, dat het socialisme juist daar het bestuitstekend Raadsheer geschonken had,
en het weligste tiert en groeit, waar het Zij kon nog slechts 24 jaren of daaromtrent
den rotten, voor hetzelve zoo gunstigen oud zjjn, en droeg op het gelaat, met den
bodem vindt van ongeloot en ontevredenheid adeldom, dien de afkomst uit een uanzienljjk
In die landen juist waar het geloof in de geslacht er op had gedrukt, dien stempel
massa des volks baast dood lijkt, waar liet van onwrikbare geestkracht en diepgaand
moderne heidendom het diepste is doorge- verstand, die eene ziele aanduidt, geschikt
drongen en waar de toestand der arbeiders- om zich boven den gewonen loop der dingen
klasse hij meest tot ontevreden beid aanzet, te verheffenen schoon ook bare vriendin
zooals in Frankrijken Italic, sommige streken Maria .kuise een meer dun gewoon uiterlijk
en groote steden van Engeland, Duitsclilaud, bezat, miste deze echter dien fjjncn trek, die
België en ook van ons land. Diiiir i< de {eigenaardige bleekheid, en dat hooggewelfde
godsdienst weg en pust het godsdienstloos voorhoofd, die nimmer hij gewone karakters
socialisme als van zelf,daar is ontevreden- wordt waargenomen. Heiden waren gepro-
lieid over de bestaande maatschappij en over feste nonnen: ze hadden in het hetzelfde
het gezag, en het socialisme mei zijn klassen-jaar 15Ï5 hare professie gedaan en sinds
stnjd en meiischenhaat komt er als geroepen. dien tjjd eene onscheidbare vriendschap aan-
lu het Kath. Zuiden, al is er, 'tmoet ge- geknoopt, zoo zelfs dat ze niets voor elkander