fit
en Advertentieblad
Katholiek Nieuws-
voor Amersfoort en Omstreken.
Sluiten Prolongaties en
Beleeningen.
DE EEMBODE
Telefoon No. 314.
Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort
Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Prijs per drie maanden zestig
cent; voor buiten Amersfoort verhoogd met vijf cent voor incassokosten.
Afzonderlijke nummers vijf cent per exemplaar. Abonnementen kunnen elke
week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aan
vang van een nieuw kwartaal.
Vrijdag 18 Mei 1917. No. 14. 31s,e Jaargang.
AdvertentiënPrijs per regel 12'/» ct., met bewijsnummer. Voor Incasso wi
vijf cent per maand-nota in rekening gebracht. - Billijke tarieven bij geregeld adverteeren.
AdvertentiCn moeten Dinsdag- of Vrijdagmorgen vóór elf uur ten Kantore van De Eembode
worden bezorgd. Mcdcdeellngen, Ingezonden stukken en advertentiën te zenden aan de
Directie van De Eembode, Langegracht 13, Amersfoort.
Bij dit
behoort een bijblaadje.
J. B. SCHEUER
AMERSFOORT.
Langegracht 9 - Telefoon 254.
Administratie- en
Effectenkantoor.
Aankoop en verkoop van
HNecten, Verzilveren van
Coupons. Sluiten van pro
longatie.
Kantoor geopend van 9—3 uur.
Vrijdenkerij.
Niet allen, die onder dc vlag der
vrije gedachte dienen, hebben de
zelfde inzichten en eischen er is cene
meer wetenschappelijke opvatting te
onderscheiden en eene meer vulgaire.
De vrijdenkersklasse, die wetenschap
pelijk wil zijn, verstaat onder gedachte
vrijheid de eigenschap „zich alleen door
zijn eigen vernuft, en niet door ecnigen
invloed buiten zichzelf, in zijn denken
te laten regelen", ófwel „cene afwijzing
van allen invloed, niet alleen den in
vloed van een gezag, maar ook den
invloed van de natuur zelf'.
Dc denkende mensch zal zichzelf
alleen als denkwet hebben I
Dc gedachte staat buiten alle gezag,
slaat ook buiten de werkelijkheid der
dingen om ons heen. Dit is de for-
muul der zoogenaamd wetenschappe
lijke vrijdenkers.
Het program der gewone vrijdenkers
zegt, dat dc vrije gedachte aan geenc
autoriteit, van welken aard die ook zijn
moge, ooit het recht kan toestaan, zich
te stillen tegen het menschclijk ver
stand, of dit in zijn werking regels
voor te schrijven en uitdrukkelijk ver
werpt men niet slechts alle geloofs
dwang, maar ook alle gezag, dat tot
geloofsleer wil uitnoodigen.
Zij vorderen dus. dat de gedachten
vrij blijven van alle leerstelling, vrij
van elk leerambt, vrij van alle autori
teit. Hun program eischt om
kort te zeggen onafhankelijkheid
van de kerk i n van allen bovennatuur-
lijken godsdienst. Het is id.ntisch met
hetgeen wij gewoonweg ongeloof ple
gen te noemener is geen feitelijk
verschil.
Wat nu den wetcnschappelijken v
van vrijdenkerij aangaat, in een korte
beschouwing kunnen wij de volstrekte
voosheid, ja de holheid van dit systeem
aantoonen. Zij willen vrij rijn van alle
objectiviteit, dit is onafhankelijk van
liet vooiwcrp. dc zaak, liet ding waar
op de gedachte zich beweegt, en
vtij van alle gezag. Moet dan dc ge
dachte niet vrij zijn van de gegeven
werkelijkheid? Niet de werkelijkheid zal
een regel zijn voor de gedachten, maar
dc dingen zelf in hunne werkelijkheid
zullen zich naar het denken moeten
regelen Denk nu maar eens dat
andert dit het historisch feit zijner ne
derlaag Denk dat de sneltrein, die
Berlijn de hoofdstad van China is,
wordt dit daarmee waar Denk eens
dat Napoleon bij Leipzig overwon, ver
volgens officieel plan zes uur vertrekt,
om negen uur gaat denk dat gij
millionair zijt enz., meent gij dat de
wereld zich naar uw gedachten rege
len zal?
Denken kunnen wij alles en allerlei,
maar iedereen ziet met een enkelen
blik in het leven dat deze denkvnjheid
volslagen krankzinnigheid wordt.
Onze gedachten zijn photographieën.
Niet wjj stellen dc dingen door de ge
dachten maar dc dingen bepalen onze
gedachten van het voorwerp krijgt de
gedachte inhoud en vorm.
Wie derhalve goed en behoorlijk
denken wil, die moet dc voorwerpen
denken zooals zij zijn, die moet zijn
gedachten dus binden. En doet dal
niet ieder verstandig mensch Wie den
dag goed wil bepalen van den slag
bij Sedan, bindt zijn geest aan den
datum 1 September 1870; hij is dus
niet vrij. Wie het verloop van den slag
bij Leipzig goed wil verhalen, is aan
het feitelijk verloop, zooals de geschie
denis het vasthoudt, gebondenhij kan
zich daaraan niet onttrekken; hij is
wederom niet vrij van de objectiviteit, j
Vrijheid in denken is dus volstrekte
Dc eisch van vrijheid van allenuto-
eit, dit is vrijheid van allen bepalen-
don invloed door andere geesten op
onze gedachten, is even dwaas, De
mensch zou dan uit eigen kracht alle
kennis moeten verwerven, en zelf. alleen,
alles een oordcel moeten vormen.
Is dat mogelijk? Is dat verstandig?
Een Iccraar houdt in de klas een
voordracht over den oorlog van 1870/71
en vertelt zijnen leerlingen over ge
vechten bij Würth, enz. Dc leerlingen
wijzen als in koor die beschrijving af
en zeggengeachte Heer, wij laten
ons geen vreemde beschouwingen of
stellingen opdringen, wij leggen naar
eigen believen ons dc geschiedenis van
den Frcinscli-Duitschen ootlog uit; wij
zijn vrijdenkers
'/.on dit een verstandig gedrag zijn
Zijn die hoogero burgers in staat de
bronnen te bestudcercn en zich een
juist beeld van dien oorlog te schep
pen En verder: zullen zij zelf alle
landen en werelddeclen kunnen berei
zen en zich bekwamen in aardrijks
kunde of door eigen onderzoek in
astronomische, phyische, chemische
proeven natuurkundigen worden Of
moeten zij bij dit alles niet gelooven
aan de voorstellingen en verklaringen
van dc leeraren En is dat gelooven
nu den mcnschen onwaardig? En
dat onwetenschappelijk
Zouden die leerlingen verder komen
als zij met trotscli gebaar al die lessen
afwezen, zeggendeWij nemen geen
gedachten van anderen over, wij den
ken vrij, geen dogmatisme op welk
gebied ook I
En was zulk eigenwijs optreden
mogelijk, zou het dan nog noodig zijn
Hebben die leerlingen werkelijk geen
goed inzicht in de gebeurtenissen der
geschiedenis, in andere wetenschappen,
zoolang zij self door eigen werk en
eigen onderzoek zich van alle» niet
hebben vergewist?.... Htt is toch te
dwaas om er een oogenblik aan te
denken, en niemand ter wereld verlangt
dat onmogelijk persoonlijk werk.
Maar, als men in profane weten
schappen en in gewone dingen zooiets
niet vordert, waarom dan dien eisch
gesteld in godsdienstige zaken?
Vele aanhangers der vrije gedachte
geven ook de noodzakelijkheid toe, van
gezag gebruik te maken, maar zij be
dingen een aan hun believen overge
leverd gezag, eene nutoritcit die leer
stellingen aan hunne keuze voorlegt,
ine autoriteit zonder geloofsdwang.
Nu, het is toch wel klaar als dc dag,
it wanneer God staal boven ons en
die God tot ons door de openbaring
ipreckt, die God ook het recht heeft
>ns verstand, onze gedachten te binden.
Elke waarheid is onverdraagzaam
de berekening 12X12 heeft maar één
resultaat: 144; zij wijst alle andere
uitkomsten af, zij duldt geen meer en
geen minder omdat dit alleen de
En Gods woord, volstrekt onfeilbare
waarheid, zou naast zich moeten dul-
in een zwerm van allerlei vrij vcr-
nnen dwalingen 11
Legde God met dc openbaring geen
plicht op aan de menschcn om de
waarheid aan te nemen, dan ware Hij
*n de waarheid zijner woorden niet
zeker, óf voor de handhaving der waar
heid niet bezorgd beide is onmogelijk.
Waar derhalve God gesproken heeft,
volgt vanzelf noodzakelijk, dat de
mensch door dat woord gebonden Is.
En juist hetzelfde geldt van de Kerk,
Indien God eenmaal aan cene Kctk dc
verbreiding zijner leer opdroeg en die
Kerk met onfeilbare zekerheid van
leering toerustte, volgt vanzelf, dat de
mensch de verplichting heeft, zijn den
ken door die autoriteit te laten binden.
Het gewone vrijdenkersdorn werkt
minder met bewijzen dan met bewe
ringen en machtspreuken.
Men beweert eenvoudigEr is geen
God, cr is geen hiernamaals, de gods
dienst Is een begoocheling, enz. Alsof
met beweringen iets waarheid of on
waarheid kon worden I
Ik kan ook bewerener is geen zon
daarmee zal de zon wel niet verdwij-
Ik kan zeggende brand van
Moskou is eene mythe; zou daarmede
het feil ongedaan zijn? En zulke bewe-
ringen kan men ook laten drukken,
papier is zeer geduldig en men kan
die dingen voordragen in volksverga
deringen en ze luid verkondigen
de wereld zij worden daardoor e
min waarheden als mijn bewering dat
er geen zon Is.
Dit ziet de alledaagsche vrijdenkerij
voorbijzc handelt veeltijds naar het
recept van Nietzsche„Niet bewijzen
maar steeds beweren." Beweringen
nochtans zijn bewijzen voor schreeuwers
of leugenaars.
Veeltijds steunen gewone vrijdenkers
ook op zekere dooddoeners ..Niemand
hoe dikwijls moesten wc dat hooren
niemand heeft ooit de andere we
reld gezien". Hoe geestig I
Geen Euiopeaan had vóór Columbus
Amerika gezienduw vóór Columbus
bestond er geen Amerika I
Of ook, gelijk in het Boek der Wijs
heid, komt men met dc geliefde uit
drukking „Er is nog niemand bekend,
die uit het andere leven terug
kwam er is dus geen hiernamaals".
Weder even geestig
Men denkc zich een gioot zeilschip
dat in de Zuidzee voor een onbekend
eiland komt landen een bootje met
matrozen wordt ter onderzoeking uit
gezonden de mannen gaan het land
t komen niet terug een tweede
e volgt en dringt de wildernis
komt niet terug, een derde volgt
et gaat cvenzoo. Nu bemerkt
iemanddaar op bet eiland schuilen
vijanden. O, neen, zegt een slimmerd,
er is nog niemand teruggekomen van
de uitgezonden mannen cn niemand
bracht ons bericht over vijanden in het
oerwoudderhalve zijn daar geen
vijanden, en geen gevangenschap en
geen dood I
Uit het Buitenland.
COMMANDITAIRE BANKVEREENIGING
H. L.. A. DULLAERT Co
AMERSFOORTLangegracht 30 - Tel. 363.
SOESTVan YVcedcstraAt 206 - Telefoonnummer 6.
SCMKRPENZF.EL: Rijksstraatweg - Telefoonnummer 2.
der deportaties enz. ging van het
Vaticaan uit, evenals de verzorging
met levensmiddelen van den Libanon
cn SyriC, do verbetering in den toe
stand der Armeniërs en zooveel meer.
De documenten daarover, alsmede
over 't streven, den weg te vinden tot
het eindigen der slachting en tot den
vrede, zijn gewichtige stukkende
Paus behoeft het oordeel der geschie-
■lledige uitzondering omtrent
alle abonnementskaarten komt ten goede
de beroepsreiziger».
Met ingang'van 16 Mei moet op
de adreskaarten, bchoorende bij post
pakketten, bestemd voor het binnen-
iand, soort en hoeveelheid der goede
ren, waaruit de inhoud bestaat door
den afzender worden vermeld.
Bij voorkeur worde daarvoor gebe
zigd, de ruimte onder het opschrift
Van den Oorlog.
Kardinaal Bourne, aartsbisschop van
Westminster, heeft den nadruk gelegd
op de volstrekt onpartijdige houding
die de H. Stoel gedurende heel den
oorlog tegenover beide oorlogvoeren
de partijen ingenomen heeft. De H.
Stoel koestert dezelfde liefde jegens
allen, die aan beide zijden in het vuur
i, of door den oorlog cn zijne
.lijke gevolgen worden getroffen.
Als de Vader van allen staat Hij noch
den eenen, noch den anderen zoon
terug, doch reikt beiden de handen.
„De Paus heeft zoo zeide de
kardinaal verder geen gelegenheid
onbenut laten voorbijgaan, om den
oorlog te doen eindigen en de ver
schrikkingen van den oorlog tc ver
minderen, het treurige lot der krijgs
gevangenen te verbeteren cn voor de
bezette gebieden verlichting te ver
krijgen.
De verzorging van Belgiö met levens
middelen is liet resultaat van gewich
tige onderhandelingen, waartoe liet
Vaticaan den eersten stoot gaf. De
onoverkomelijke moeilijkheden,
die dit werk in liet begin ontmoette,
werden enkel cn alleen opgelost door
het krachtige optreden van den H.
Stoel, die zich door den tegenstand
niet liet afschrikken. Bekend is, wi
Paus deed, om het overbrengen
zieke krijgsgevangenen en vaders van
gezinnen in Zwitserland mogelijk te
maken, Dit laatste is een begin van
het groote werk van bevrijding dat de
li. Vader zou willen voortzetten, daar
Hij wenscht, dat deze vaders van ge
zinnen geheel zouden worden vrijge
laten en aan hunne familie terugge
geven. Het initiatief voor de uitwisse
ling van krijgsgevangenen, het ophouden
Binnenlandsche Berichten.
Het Tweede Kamerlid, de heer
Scheurer, had den Minister van Oorlog
enkele vragen gesteld in verbnnd met
het feit, dat voortaan R. K. geïnter-
len niet meer verpleegd zullen
worden in het sanatorium „Sonnevanck"
Harderwijk. De heer Bosboom heeft
hierop geantwoord, dat de reden van
dit door den opperbevelhebber genomen
besluit is gelegen in het ook tegenover
R. Kath. patiënten handhaven van de
itreng confessioncele huishoudelijke
•egels van dit Protestantschesanator'
Met de verpleging zelf, die niets
lof verdient, staat het besluit in gecner-
lei verband.
De burgemeesters hebben een
tcllrijving ontvangen, dat de oproeping
van de landstormjaarklasse 1908 voort
gang moet hebben.
Deze weck zal het personeel van
de petrolcummnatschappijen die in het
klein verknopen, worden ontslagen
wegens gebrek aan werk.
De Minister van Landbouw herin
nert, dat de Distiibutiewet alle hande
lingen verbiedt, die er toe leiden, dat
dc te velde staande rogge voor een
ander' doel wordt gebruikt dan voor
memchelijk voedsel en met name
maaien van de onrijpe rogge er
gebruiken van deze als veevoeder.
Overtreding wordt gestraft met hech
tenis van ten hoogste 6 maanden of
geldboete van ten hoogste f 600.
Van de tijdelijke verdere verhoo
ging der spoorwegtarieven zijn alle
abonnementskaarten van elke soort,
dus ook schoolkaarten en werklieden-
kaarten, uitgesloten, evenals bewijzen
militair vervoer.
De Tweede Kamer heeft met 37
i 29 stemmen de motie-Sanne*
aangenomen, waardoor de verplichte
ouderdomsverzekering uit de Invalidi
teitswet gelicht zal worden minister
Lely zal het desbetreffend wetsontwerp
dien zin wijzigen.
Het wetsontwcrp-Marchant c.s. tot
i hooging der onderwijxersminima met
f 100 is met 61 tegen 16 stemmen
aangenomen.
De Eerste Kamer heeft fltf voor
stellen tot Grondwetsherziening bij
hoofdelijke stemming met algcmeer.e
stemmen aangenomen.
De beroemde bouwmeester dr. P.
H. Cuypcrs ix ter gelegenheid van
zijn 90sten verjaardag, van vale zijden
gehuldigd.
zigd, de ruimte oi
.Stempelafdrukken."
Gemengde Berichten.
De „Haagsche Post" hoopt, dat de
kennisgeving der spoorwegmaatschap
pijen tot verhooging der tarieven erna.
tige protesten zal uitlokken. Zij be
schouwt den maatregel als een tesul-
taat van de fusie en al» „van de
hoogste beteekenis voor ons geheele
zakenleven, dat staat en valt met goed
koop transport
Zij z I dit opnieuw veel duurder
maken. Van handel en verkeer zullen
eenvoudig nieuwe tollen worden ge
heven. opdat de sporen een nieuwen
gouden oogst naar binnen kunnen ha
len, waartegenover geen proportioneel*
rerhooging hunner bedrijfskosten zal
,taan. Wij hebben hier niet te doen
met een verkeersmaatregel, maar met
financieel foefje. En daarom is het
nicer dan billijk, dat geheele cxe-
dent der ontvangsten, voortvloeiend
13
FEUILLETON
Het vierde gebod.
„Ure vermomming is valsch en
doorschijnend," sprak hij„laat mij
deze eerst voltooien," en hij haalde
een paar doosjes te voorschijn met
kleurstof, nam wat op don vinger cn
teekende daarmee Jasper op het gelaat,
die hein zonder een woord te spreke»
liet begaan.
„Komaan," sprak hij na eeltige
oogcnblikken zijn werk met genoegen
beschouwend, „thans zijt gij Wijnand
van Arnhem en dus een bekend aan
hanger van lieer Adolf en zijne moeder,
onze hertogin. Onthoud dat."
Jasper begreep Item niet, maar kot
ook geen uitlegging vragen, dewijl ilt
man zich verwijderde cn naar de sloot
langs den weg stapte. Daar gi"g hij
zitten, cn teekende eveneens zich zel-
vcn met zijne kleursels, terwijl hij zich
over het water boog, dat hij als cc
spiegel gebruikte otn het effect zijni
kunstbewerking waar te nemen. Kort
daarna wenkte hij Jasper zich bij hem
te voegen cn noodigde toen deze:
1 het spiegelgladde wal
De jonkman gehoorzaamde cn kon
een kreet van verbazing niet wet
houden. Hij herkende zich zeiven ni
meer, doelt zooveel te beter zag hij
zijne figuur den ridder, met wiens -laatn
de vreemde man licni had aange
sproken. Thans ineende hij diens toe
leg tc begrijpen.
Dc goochelaar die zich in een knaap
had veranderd, zou hein als Wijnand
van Arnhc.n in de legerplaats van
Bourgondiër brengen, en zich ze
voor diens schildknaap uitgeven. Hij
glimlachte over dc behendigheid van
zijn nieuwen schildknaap cn deze die
zag, dat hij begrepen werd, stond e-;
maakte eene buiging voor den joni-.i
en zeide op eerbiedig lachenden too:
„Heer Wjjnnnd, ik hoop u et
schildknaap tc zijn, die u met trou
en cere dienen zal. Frank Pieck wacht
op uwe bevelen."
„Tc pnard I" riep J-isper,
„Niet tc vlug. lieer. Laat oils dezen
weg volgen, wij kunnen ons dan
gen bij het gevolg van Adoll cn vrc
Cathanna, die op weg zijn om
Bourgondit'r in zijne legerplaats tc
„Jasper stond verbaasd. Hoe
deze man alles wat cr gebcurdt
zou gebeuren? Hij maakte echter gccnc
aanmerking en reed zwijgend naast zijn
geleider voort. Niet lang behoefden zij
tc gaan, of Jasper zag dat zijn gezel
met liet volste teel» een toovenasr
mocht hcctcn, dewijl zij op eene ruiter
bende stieten aan welker hoofd Adolf
en zijne moeder draafden. Een oogen
blik hielden deze stil.
„Gij komt vrij laat, heer Wijnand I"
riep Adolf Jasper toe „maar nog tijds
genoeg om het doel niet tc missen.
Sluit u bij ons aan. Wij spreken later
ter uwe zending."
Jasper boog zwijgend en deed wat
Item bevolen werd en in vliegenden
draf ging het verder. Hij had nu de
zekerheid dat dc goochelaar zijne zaken
goed had gedaan.
Naarmate men Spankeren naderde
werd liet Woeliger op den weg, zelfs
ontmoette men kleine bende Bourgon
diërs, Weldra vertoonde zich in do
verte liet legerkamp, waar het krioelde
van do rootte wapenrokken, de Bour
gondische Wapendracht. Dc lonvennar,
die de zijde van Jasper niet had ver
laten, hield ongemerkt den draf \an
zijn paard in en gaf Jasper door een
treken tc verstaan zijn voorbeeld
volgen.
„Heer," sprak hij nicht, toen zij zich
ver genoeg van de andere verwijderd
zagen om niet gehoord tc worden,
„blijf in de achterhoede cn houd bij
dc eerste tent uw paard in ik zal u
gelegenheid geven, otn daar af
stijgen."
Daarna zette hij zonder een antwoord
Bf te wachten zij» paard weer aai
sloot zich opnieuw met Jasper aai
„Halt!" deed zich op eens, de ge
biedende stem van Adolf hooren en
zich ontkectende liep hijHeer Wij
nand van Arnhem, gij zult ons naar
de tent van den hertog van Bourgon-
diö volgen, het overig escorte wachtte....
Nog eer dc troonvolgcr van Gelder
land zoover was gekomen, kwam hem
grievende angstkreet in dc rede
vallen cn zag men den schildknaap
den zoogenaamde» Wijnand
Arnhem op den grond tuimelen,
wijl zijn paard het op een loopen i
cn niet weinig wanorde onder dc
tetbende bracht, Adolf fronste de
wenkbrauwen over dit ongeval cn
beval dat men den knaap naar de
naastbij zijnde tent zou dragen, waarna
hij zich weer tot zijn vermeenden ver
trouweling wendde, die dit alles niet
zonder zekere verbazing had .tangc-
Alvorens Adolf echter den mond
opende, steunde dc schildknaap
„Heer Wijnand, verlaat mi] niet. Ik
gevoel dat ik ccnc rib heb gebroken.
O, wie verlost mij van die pijn I"
Jasper, die de nieuwe kunstgreep
van den goochelaar ried, steeg al, cn
hoorde tot zijne groote voldoening dat
vrouwe Catharlna tot haar zoon zeide
„Laat den ridder bij den ntmen knaap
blijvenwij kunnen vooreerst ieder
gezelschap missen."
„Het z|j zoo," sprak Adolf. „Heef
Wijnand, ik wacht u straks in de tent
van den hertog, nadat ge uwe zorgen
hebt gewijd aan uw schildknaap," en
stapvoets vervolgden zij hun weg, ter
wijl Jasper cn dc goochelaar met twee
lansknechten achterbleven.
Een medicijnmeester I" steunde de
gewonde k..aap kermend.
„Gaal." sprak Jasper tegen de beide
lansknechten, „zoekt een medicijn
meester en zendt hem naar gindsche
,r ik in dien tusschentijd mijn
knaap zal overbrengen,"
Deze verwijderden zich. „Ik heb mij
waarlijk gekneusd zeide dc goochelaar,
„zoo erg had ik het niet gemeend.
Help mi) opstaan en laat mij op uw
m leunen, opdat wij ons goed houden
t wc gindsche tent bereikt hebben."
Jasper moest in weerwil van det
ernst van zijn toestand glimlachen ovc
de zonderlinge gezichten, welke zijl
gewaande schildknaap trok, torn hij
langzaam niet hem voortwandelde en
de nieuwsgierige blikken der Bourgon
dische krijgers op zich gevestigd zag.
Doch deze kneep hem in den arm
hem aan zijne rol «e herinneren
zoo naderde men ongemoeid de a
gewezen tent.
Niet ïoodta was men daar binnen
of Frank Pieck, de schildknaap, liet
zijn meester los, greep het water dat
luj daar vond staan, waschte zich het
gelaat, cn eer Jasper van ijjnc verba
zing was bekomen, stond de oude
toovenaar weer voor hem.
,Ga buiten staan," sprak deze ge
haast, „cn wacht den medicijnmeester,
die ii zal begroeten met het Latijnsche
woord salve, en laat dezen alleeo en
niemand anders binnentreden."
De hertogelijke gerant, die aan al
deze kunstgrepen gewoon begon te
raken, gehoorzaamde, zonder een woord
tegen te spreken, cn zag buiten geko-
reeds den man toesnellen, dien
verwachtte, begeleid door eenige
lansknechten. Toen hij Jasper be
speurde. groette hij eerbiedig en sprak
n bcteekenisvollcn oogslag op hem
rrpend langzaam het woord salve
t.
„Zijt gij de medicjnmeester ant
woordde deze vragend„kom spoedig
binnen en toon uwe kunst aun mijn
knaap. En gij, voegde hij de lans
knechten toe, „vervoegt u weer bij uw
meester. Zoodra ik zekerheid heb om
trent den toestand van mijn armen
knaap, kom ik bij u."
De lansknechten wendden den teugel
en vertrokken in galop. De toovenssr
ontving de twee gezanten met -loi
vinger op den mond. als om hen stil-
zwijgen aan te bevelen en wenkte dxsr-
na Jasper zijne documenten voor <leo
dag tc halen, waaraan deze ge
volg gaf.
Wordt vervolgd.