levensbeginselen n
't Zijn juist deze
juist de venerea levensvreugde
r de Katholieke
voren brengt
l juist deze beginselen, die wij
na dezen crisistijd L
lijden.
De drankbestrijding is voor alles
een zedelijk godsdienstige qauestie, de
onthouding is volgens de wensch onzer
kerkelijke overheden een vrije wilsactie.
De geheelonthouding is wel
prijzenswaardige daad, doch de afschaf
fing is evenzoo zeer aan te bevelen,
gelet op de uitspraken van Pausen en
Bisschoppen. Daarom is Geheelonthou-
ders-dwang af te keuren. Eer en hulde.
Alsnu genoten we van een drietal
fijne muzieknummertjes ten gehoore
gebracht door het dameskoor
Elly Geuer. Jammer dat nu
het rumoer der omgeving den zang
overstemde.
Na de pauze kwam aan het woord
de WelEerw. kap. Hoovi
versum, die behandelde het punt: Heeft
de drankbestrijding haar doel bereikt.
Neen, luidt het antwoord. Ondanks de
aanwezigheid van zooveel duizenden
medestrijders op dit meetingsterrein.
Al zouden de idees van allen aanwe
zigen inzake het drankvraagstuk geheel
gewijzigd zijn. Want dat zijn slechts
plaatselijke successen, 't Alcoholisme
bestaat nog, niet omdat
20.000 dronkaards in ons land zijn, dat
er nog jaarlijks een 200 gekken moe
ten worden opgesloten. Wat willen we
dan Uitroeiing van 't alcoholisme.
Nu zet Spr. uiteen wat dit is, om dan
na te gaan hoe diep de drinkgewoon
ten zijn ingekankerd.
De gevolgen van 't alcoholisme zijn
verval van den godsdienst, van de
zeden, 't brengt lichamelijk en gees
telijk verval. Wij drankbestrijders wil
len weder een matig volk, want matig
heid maakt den mensch groot, sterkt
de ziel, beheerscht de driften.
Wij hebben ons doel niet bereikt,
want ondanks de dure tijden stijgt de
drankaccijns schrikbarend en heeft het
volk nog niet geleerd in de school
van God. Wij moeten ons versterven
en boete doen, dat is aangenaam
aan God.
De drankbestrijders moeten echter
den moed niet verliezen, maar volhar
den. Onze overtuiging laat geen mid
del onbeproefd, zij kweekt helden.
Daarom, drankbestrijders, houdt vol I
Geheelonthouders, doch ze veroi
deelen in sommigen erg fanatisme
hun propaganda. Dit heeft bij velen de
drankbestrijding in een verkeerd dag
licht geplaatst. De geheelonthouders
moeten niet eenzelfde offer verlangen
van hun medebroeders, hun daad
een vrijwillige acte zijn, niet i
drongen. De matigheid toch is gesanc-
tionneerd door Paus en bisschoppen.
Daarom staat de R. K. Drankbestrij
ding èn matigheid en geheelonthouding
voor. Zij moet echter vóór alles
geestelijk, een zedelijk doel nastre
't Alcoholisme leidt tot godsdienst-
verslapping, tol godsdiensttubcrculose.
De drankbestrijding moet kennis bij
brengen, want kennis is macht
bij den jongeling, zij moet van hem
vormen een prachlpaapbij het meisje,
dat geloof hecht aan de belofte vi
den drankzuchtige verloofde en dat
het huwelijk zoo vaak wordt ontnuch
terd. 't Alcoholisme is de oorzaak van
uithuizigheid, twijfelzucht godsdienstig
en zedelijk verval. Onze actie wil van
ons maken menschen van beginsel, die
zullen pal staan na het einde van den
oorlog, die een uiting is van een be
schaving zonder God.
Spr. doet een beroep op zijn hoor-
deren om naar zijn woorden te luis
teren en om mee te strijden den strijd,
die geen slachtoffers maakt, die
echter mobiel maakt, die meer
vaart brengt, meer levensblijheid, i:
levensgeluk.
In zijn dankwoord wekt de Wel.Eerw.
heer C. v. Dijk de vrouwen en i
jes op zich ook aan te sluiten, te
omdat Mej. Vetter, de 2e spreekster,
bericht had gezonden om gezondheids
redenen niet te kunnen optreden.
Na deze gloedvolle toespraak stel
den de deelnemers zich weldra weder
op, om langs den zelfden weg den
terugtocht te aanvaarden. Tc ruim half
rriveerden ze voor de kerk
Xaver
plechtig Lof met predikatie van den
Zeer.Eerw. pastoor Hoorneman dl
meeting besloot.
Moeten wij u nog weergeven deze
boeiende predikatie, waarin de gewijde
redenaar een beroep doet tot aanslui
ting. een beroep tot vrijwillige onthou
ding, om God te vermurwen ten einde
dc harten der volkeren te richten tol
den vrede i Moeten wij u nog schetsen
hoe het gelegenheidskoor van dezen
avond zich kweet van zijn tas!:
noeg is 't te melden, dat dit plechtig
Lof wezenlijk den titel van plechtig
verdiende.
Hoogstvoldaan keerden allen huis-,
waarts, blijgestcmd over het slagen
van dezen propagandadag en vol dank
aan lien, die hun dezen dag zoo suc
cesvol hadden bereid.
Geen spies en maakt soo diepe wonden,
Als achterklap cn boose monden.
's Wereld goed, dat dikwijls doet
Den mensch bekoren,
Wordt moeilijk vergaard, met zorg
Met rouw verloren.
Vosoia.
Naar aanlaidingvan een rede.
I.
het Krui
de parochie van d;n H. l'ran-
<averius heeft de Eerw. advisi
kap. v. Dijk een rede gehouden, die
volgens het verslag zeer belangrijk eri
wel de moeite waard is, wat nader tc
Spr. meent, dat zijn meening de grond-
slag gelegd heeft voor uitgebreide ge-
dachtenwisseling ter bevoegdcr plaatse.
dat de gastvrije
De Eembode een bij
uitstek bevoegde plaats is.
Spr. ziet een donkere toekomst te
gemoet voor de drankbestrijding. Nog
op den berg harer glorie, daalt
reeds af. zonder ons de resultaten
gebracht te hebben, die
gaarne hadden gedroomd.
Spr. gaat de oorzaken
et in den oorlog een oorzaak van
zegt hij„De R.
Vakvereenigingen hebben nog n-
zoo'n bloei gekend, ondanks den
Niet zoo aanstonds, stem ik dat to
Dat de oorlog een belangrijke factor
bij de berekening van drankweer-verval
i toch een feit. Juist in den tegen-
•oordigen tijd, nu zoovele en hoogere
belangen met alle klem de aandacht
vragen, ziet men de drankbestrijding
over het hoofd. De drankbestrijding
beschouwde men steeds en ook nu nog
als een sport, een liefhebberijbeweging,
:en hors d'oeuvre. Van een degelijke
rolksoverluiging in alle geledingen
>nzer Roomsche maatschappij is nooit
iprake geweest, 't Was te veel reclame-
werk, negatief werk, geen bezonken
overtuiging. Men werd drankbestrijder
{Kruisverbonderl omdat een Kruisver-
bond was opgericht, en 't tot de „bon
•en goed Katholiek behoorde
anti drank te zijn georganiseerd, omdat
cende, dat een goed en over
luigd Katholiek niet vreemd mocht zij:
reik liefdewerk ook.
overtuiging werd men zelden of
drankbestrijder, men deed het uit,
zij het ook een zachten drang,
boven af.
dus de gloedvolle
tuiging mist, is het te begrijpen, dat
men licht geneigd is andere belangen
op den voorgrond te plaatsen in een
Sturm und Drang"-periode, zooals wc
nu meemaken. Onze tijd staat in hel lee-
ken van den „struggle for life", den strijd
om het bestaan, zooals nog nooit te
voren. Zich de eerste levensbehoeften
verzekeren, is nu het voornaamste
streven. Prius vivere deinde philosci-
pliarc. Eerst lever, en dan philoso-
pheeren zeiden de ouden en de hcele
wereld zingt het hun nu na in alle
toonaarden.
Zooals de drankbestrijding tot nu
toe door ons gevoerd is, is zij te spe-,
culatief, om in deze benarde tijdsom
standigheden veel belangstelling te
verdienen.
De vergelijking met de vakvereeni
gingen gaat niet op. Deze vereenigin-
gen bewegen zich primair op stoffelijk
gebied, de zorg voor het best:
mobilisatie of liever de oorlog!
den aankleve van dien is de grootc|
hefboom geweest voor de vakvereeni-1
ging. Deze heeft ontzaggelijk
geen drankbestrijder. Geheelonthouding!
is drankbestrijding, de rest is lapwerk.
Afschaffing is de kraan van liet drank-
vat laten doordruppelen, geheelonthou
ding is hem afsluiten. De drankbestrij
der wil een voorbeeld geven, vrijwillig
een offer brengen om 'n ander, die het
misschien meer iioodig heelt dan hij,
tot onthouding te brengen. Door zijn
voorbeeld wil hij een beslissendcn
strijd aanbinden tegen den daemi
het alcoholisme.
Niet iedereen is geroepen ti
apostolaat der onthouding, niet iedereen
is soldaat in het leger tegen den al
coholvijand, maar toch moet hij, die
zich daartoe geroepen acht, den strijd
voeren niet met houten rapieren,
met echte wapenen, niet met sabels
van blik, maar met het tweesnijdend
zwaard van gloedvolle overtuiging en
schitterend voorbeeld.
Voor den zich noemenden drankbe
strijder moet de drank uit den booze
zijn, volgens hem is voor den alcohol-
slaaf de G. O. het eenigste redmiddel,
volgens hem ligt voor zijn zwakken
broeder, dien hij door zijn voorbeeld
redden wil, de grens tusschen gebruik
en misbruik op den drempel der apo
theek, Zijn voorbeeld moet trekken,
maa> welk voorbeeld geeft een afschaffer
in dc drankbestrijding Hij geeft het
voorbeeld van matigheid. Zeker, maar
dat geeft de matige drinker
enkelen borrel toch ook. Dc laatste
kan zich met hetzelfde recht op de
matigheid beroepen als de eerste. Aan
genomen. dat zooals de drankbestrij
ders beweren, dat voor verschillende
individuen matigheid in gebruik tot
misbruik voert, moet dan niet de matig
heid uit den booze zijn. Matigheid is
voor den zwakken broeder
maar ook beslissende stap op den weg.
die naar het misbruik voert, moet dan
dc voorbeeldgevende broeder door zijn
voorbeeld zijn zwakkere op dien weg
Voor de zwakken is ieder matig ge
bruik een gevaar. Wie het gevaar be
er in vergaan. Zoolang de
mol Ont de kaars vliegt, zal hij ieder
oogenblik zijn vleugels kunnen
gen. Doof dc kaars zoo gij de mot
vilt redden. Zoo is liet ook met den
{wakkeren broeder. Laat hem i
millk'u van alcohol, laat hem
heen bewegen, hij zal er vroeg
of laat in vergaan. De drankbestrijding
werk van christelijke nassielicfde,
niet een ieder is geroepen,
hij die zich daartoe geroepen
were geen half werk maar kant
werk, rccltt op het doel af.
iLatce we het maar ronduit bekennen,
c geheelonthouding is te zwaar voor
velen, dat offer kost te veel. Ze
willen ook een steentje bij dragen aan
een straaltje bij brenger,
■ehingswerlc, zij hel ook in dc
onderste verdieping, maar laten /ij zich
dan geen drankbestrijders noemen, maari
drankmisbruikbestrijders er. hierin ben
Ik liet met den spreker volmaakt eens,)
hetzelfde wil.
i'il men dc drankbestrijding laten
als ze nu is met onthouding alsj
:c en grootste middel tot bereiking
liet doel, dan is geheelonthouding
j wel degelijk liet redmiddel en is de af-
schaffing een onding, gewoonweg non-
tens. Laten we liever onze drankwccr-
crccnigingcn omzetten in matigheid-
gedaan tol leniging in"ÏÏT n7odI
6 s I overlaten aan dc particuliere liefheb-
door den oorlog
a dc gezin
a enkelen, die zich iiits/uf/tiiif
arbeider. Mij heeft del''"''
i de vak.ereeniguiE.n,n 'n-nghouden jnd dc redding
voordeelen
aan den lijve gevoeld, van daar di
hooge vlucht die de vakbeweging i:
de laatste oorlogsjaren genomen lucft.
De drankbestrijding is dank zij het
gemis aan volksovertuiging voor :e
velen een sport cn liefhebberij. Nu ii
het een feit. dat sport en liefhebberij
geen blijvertjes zijn. Men beoefent ze
zoolang men het lust, belieft men het
niet meer dan verlaat men de gek
deren der drankbestrijding met een even
gerust geweten, als oen voetballer die
:u van liet trappen is, liet vocib:;'
Dat zijn lidmaatschap ecu zedelijke::
eun beteekent voor rijn zwakken
broeder is hem niet duidelijk ofwel
kan hem niet schelen. M. h mist <i.-
b re ede zoom van 't drsrikbcstrijdevsrlom
overtuiging noodig voor een zaak
gewichtig als zij heelcn voor te
drankbestrijding, zooats ze nu
gevoerd wordt, is voor rle (nccstcn
geen offer, vandaar weinig of ge-c»
enthousiasme. Wat offers kost is dier
Dc liefde spreekt zich uit in
Welnu, waar van geen offer»
sprake is, is ook geen liefde, geen feu
een opgeschroefde bewe
ging. die geen tand houdt cn nood
zakelijk moet terugvallen in h>
Gemis san overtuiging is c
oorzaken van het gesignaleerde
der!
Volge
=Pr-
redmiddel, hij kan '-ven-
het oogenblik geen vrijheid
vinden, om het met anderen eens tc
omdat nog niet bewezen is, dat
geheelonthouding het middel is.
Wat het laatste betreft, zou ik aim
onds kunnen zeggenquod grati:
scrilur gratis ncgatur, dal wil zooveel
zeggen als: ..Dat zegt U wel, maai
dat bewijst U niet".
Wie den naam drankbestrijder wil
dragen, moet geheelonthouder zijn de
afschaffer, voor wicn het offer der ge
heelonthouding te zwaar valt, noeme
zich een matighcidsman, maar toch
drankzuchtigen cn dat zijn
v.ciuigcn, die gered uit de klauwen
v in den drankduivel in geheelonthou
ding Ir n cenigst middel zien om
-in inde te blijven. Alleen in dit laatste
geval in geheelonthouding mij sympa
thiek, anders kan ik in geheelonthou
ding niet anders zien, dan een aanlei
ding om elkander, broeders en zusters
in Christus, tc verketteren cn verdacht
maken. Geheelonthouding die geen
ander doei ken! als het hierboven aan
gehaalde leidt tot dwetpen cn onwaar
heid, Waarom is dc drank slecht
i 'rndat er enkdeo misbruik van maken
Waarom wil men aan een katholiek
als verplichting opleggen zich te ont
houden v.-.n de gaven in Gods schepping.
r.dat anderen die heciiijke gaven
misbruiken tot bevrediging van
hartstocht
Welk recht beeft dan ook cci
heelonthouder een niet-onthoudi
beschouwen als een minder-waardig
nu-tisch, als iemand, die liet zoovei
nog niet heeft gebracht in de maat
schappelijke volmaaktheid als hij
De teetotaler heeft zijn eigen gods
dienst, die tot waanzin dreigt over te
dn.tn. De onthouding is hem alleen
heilig cn dierbaarhij vergeet dat er
nog andere middelen cn grooischerniid-
:le:i bestaan in zijn godsdienst dan
Hij staalt zich blind op zijn eigen
offer, dat hij brengt met uit liefde voor
titel tc hebben zich te kunnen stellen
Hij vergeet dat cr nog sacramenten
u:i gebed zijn. de grootste middelen
van (ion godsdienst om de matigheid
Nog eens, wil men tot redding van
dr; .nkzuclltigcn, onthouding, dan ook
Gomdat een liaif voorbeeld ccn
slecht voorbeeld is.
Goed zoo. Willen die menschen man
nen en vrouwen, gedreven door uitslui
tend christelijke geest zich samenbinden
:en instituut tot redding?v»n drank
zuchtigen uitsluitend als een werk van
liefdadigheid waar aan de middelen in
den godsdienst geboden, dc hoogste
waarde worde toegekend.
Het zij zoo. Zij kunnen nuttig wer-
n, mits zij met hun G.-o. niets an
ders beoogen dan liet voorop gezette
doel. Hel offer, dal zij brengen in alle
nederigheid des harten, zonder opge
blazenheid als tjj: l'harizeeiir uil liet
Evangelie, zal door God met blijdschap
worden aanvaard cn door de menschen
worden gewaardeerd.
In een volgend artikel willen we d
rede van Spreker verder loelscn.
Uit den Omtrek.
SOEST- Woensdag 26 September
3 uur zal in de openbare lagere school
gelegenheid tot kostelooze inenting
hcrinenting gegeven worden cn
Donderdag 28 dezer des namiddags om
3 uur in de school met den Bijbel op
Hees cn om 4 uur in de openbare
lagere school te Soesterberg.
De ouders der kinderen moeten hunne
trouwboekjes medebrengen.
De Symphonic der St. Joseph-
Jongcliiigenverecniging gaf het aange
kondigde vocaal- en instrumentaal con
cert. Dc groote zaal was lot in alle
hoeken bezet en dc toehoorders heb
ben geen spijt van hun bezoek gehad,
daar alle nummers keurig werden uit
gevoerd onder de talentvolle leiding
van directeur Horvers.
Sport.
Voetbal.
- Zondag speelde het jeugdig He
il van Rapiditas een eerste conipeli'-ic-
edstrijd tegen Vooruit III uit Utrecht,
l'recics 1! uur blies Scheidsrechter
Hoogbergen dc beine elftallen binn
de linies van het Kapiditas-tcrrciu. I
ontdekken wij dal Vooruit maar O m
ir: liet veld brengt, terwijl Rapidit
haar volledig elftal geplaatst ziet.
In den aanvang ontwikkelt zich e
vurig spel bij Rapiditas cn zien wij ree
haar eerste aanvaten ondernemen
de Vooruitspelers, die telkenmale wor
den afgeslagen.
Onder de uitblinkende spelers i
Rapiditas zien we W. Pijpers, P.
Kceken, K. Hoogenboom, Massing
Niiiiwcgen, terwijl anderen niet
onderschat mogen warden. Het geheel
v.n een vurig spel.
Kust wordt geblazen cn sta:',
tand 0—0;
Na rust werd frisch ten eir.d gespeeld
:n zou Vooruit tweemaal zijn doorge
broken dc laatste drie minuten zien v.i
de derde maal 't Rapiditas-doel
naderen cn écu doelpunt trappen. 1—0
>or Vooruit.
Had Rapiditas niet met schand ver
loren, Vooruit had niel-vcrdicnd ge
ien, Ken volgende maal iets beter.
D. W. S. I—Rapiditas I, 0-1
Op het 1'. V. C.-terrein te Uticclu
speelden om den Beker D. W. S, I
'dius I. liet mocht J. v. d. Gang
gelukken zijn club de leiding te geven,
1— O, welke stand tot het eind toe ge
handhaafd bleef. Door deze overwin
ning plaatste Rapiditas zich in de tweede
ronde. v. M.
H. V. C. ontving hier voor dc
competitie „Wageningen". Voor rust
H. V. C. bijna voortdurend sterker.
Stand met rust J voor li. V. C. Na
gaat liet spel meer gelijk op. lien
oogenblik denken wc Wage.-iingen ge
lijk te zien maken maar het schot ketst
dc paal terug, liinde komt met 1- -0
ovciwinning voor II. V. C,
ljuick I ging naar Tiel en wist daar
tegen Theole gelijk te spelen 22.
Ingezonden.
Een proef van Socialistische
Samenleving.
Zoo even heb ik een piocf achter
den rug. dc moeite waard cv
hooren. Socialistische liceren leeren, dat
wij menschen halve dieren,
ccn dierlijke neiging hebben, dat dit
moet veranderd worden, en ook dat
.■I le menschen gelijke rechten moeten
hebben, cn dc een niet meer zal heb
ben om te leven als de andere, niet
meer om te klcedcn en allen gclyk in
Ja dan zal hot pa» goed gaan in de
wereld, cer.c staathuishouding allen
moeten evenveel hebben tc eten, drinken,
kleereu, huis enz. enz.
Nu dacht ik bij mij zelvcn, hoe znl
ik daai een proef van kunnen nemen
of dat goed zoude gaan. Ik liep ccmgc
malen mijn kamer op en neer. en
ziet ik vond een (linke gelegenheid om
ccn proef te nemen van bovenbedoelde
samenleving, en het lukte mij uitstekend.
Ik heb een kooi met kanarievogels,
10 in getal, dc kooi is 1 M". dus een
mooie ruimte voor 10 vogeltjes, cn och
over de ruimte van dc woning werd
üict veel strijd gevoerd, dal ging best.
Maar ik heb nog vergelen U tc zeggen
ik had alle vogels ieder een naam ge
geven, om tc zien wie het liet verdra-
gchjkstc .vas. Zoo dc eerste heette
Troelstra, dc andere N'ieuwenhuis, een
derde Schaper, een vierde weer anders
zoo alle tien ccn socialisten-naam.
eerste wat ik deed was hel zaad-
wmm
bakje te vullen met frisch zaad,
zitten op een afstand om zoodoende
alles goed op te merken. Troelstra was
eerste die dan link* dan rechts keek,
fcip. wip en nog eens wip. Daar zat
hij aan het zaadbakje dat voor allen
bestemd was, cn dus voor de een net
zoo goed als de andere, een beetje van
dat lekkere gekleurde zaad. Maar wat
een teleurstelling volgde Mijnheer
Troelstra, kreeg gezelschap naast zich
aan do zaadbak, pik, pik, weg vloog
Domein Nieuwenhuis, ik daclit dalTroel-
strn hem dood pikte, dc anderen bleven
natuurlijk van zelf weg. Eindelijk had
mijnheer zooveel gevreten, wip,
wip, daar zat hij weer boven a.
stok, daar komt Schaper aan, die doet
ook al zoo. maar hij gaat ietwat op
slide, maar niet genoeg
de.
Domela Nieuwenhuis, zoodat hij niet
tegenstaande zijn bebloede kop van het
eerste gevecht, toch pik, pik, pik, Scha- -
per zijn staait uitpikte en die goede sul
suf zit te kijken, dat had hij niet ge
dacht, was dat dan den dank dat hij
die hecrcn zoo netjes had nageloopen.
Zoo ging het door tot de strijd afgc-
loopen was en ik de lamp uitdraaide
lagen er 4 dooden en 6 gewonden in
het witte zand te spartelen, och wat
teil teleurstelling, ik dacht nog wel dat
zoo'n samenleving zoude goed gaan.
e:i nog wel met de generaals der loge.
Ik heb van af heden de hcele socialis
tische samenleving maar uit mijn hoofd
gezet en iieb iedere vogel maar weer
in zijn eigen kooitje gezet, dc vier slacht
offers heb ik doen begraven, in een
kistje met een opschrift op hun grai-
grafstecn Hier rusten dc vier slacht
offers van de socialistische samenleving.
Ook had ik toch iedere vogel maar
in zijn eigen kooitje laten zitten, de
een in een koperen ltooi, de andere in
een sigarenkist, een andere in een
papegaaiekooi de vierde in een klep-
ltooi enz enz., dan had alles goed ge
weest. Och die goede oude lijd. O be
treurenswaardige moderne tijd. N.
Kerknieuws.
Z. D. H. de Aartsbisschop van
Utrecht heeft aan den weleerw. heer
A. B. van Blaricu.u, op zijn verzoek,
ingaand.- 2ó Oct. a.s., ontslag verleend
als pastoor tc Montfoort.
Agenda's
ZONDAG.
Van 12 tot 1 zitting voor omvan
gen en uitbetalen van spaargelden
door de K. K, Spaarbank, in dc K. K.
Jongensschool, Brccstraat.
Van 1212J/, uur inning contributie
Retraite-penning van den R. K. Volks
bond, in het Bondsgcbouw.
Eiken len en 3cn Dinsdag der maand
van halt v:cr lot half vijf uur vergade
ring de; St. C.v.hnrina-verccnighig, Elle
boogsteeg 8.
WOENSDAG.
Van 7 tot 8 zittit g voor ontvan
gen en uitbetalen van spaargelden
door de R. K. Spaarbank in de R. K
Jongensschool, Brccstraat.
Dveuicht Yerkoopingen
DONDERDAG 27 Sept.
half
c Ros
i 1c Bai
•ld, "'8 eiken i
nabij Achterveld te voren 11 uur) in
de Korenbeurs, 40 H.A. bruine --lain-
bonnen bij Butselaai onder Barnevcld.
WOENSDAG 3 Oct.
11 uur. in 'l vcrUooplok.nl tc Vmul-
huizen, bij toeslag, hel gebouw „Hm
Binnenveld" niet houw- en weideland
helde en hout. nabij hel station Voort-
huizen, groot mini 7 H.A. Vowts de
boerenhofstede „Dc Horst," aldaar,
ruim 2" H.A, groot, en bijna 21 H.A.
jonge dennenbosschcn.
415e STAATSLOTERIJ
Vijfde klas
>17^(2100 lotei
Ten kantore
R. O. Lein
:k.
nummers te beuit gevallen
Prijzen van f70
2448 5660 13695 16346 16354 en
.19542,
Te zamen prijzen. 1
Zonder prijs zijn uitgetrokken
2465 247o 2477 2485 2403 5657
6404 '>405 1367013677 13682 10341
16342 16352 16355 16372 16381 16287
16391 en 16305.
Trekking van 21 Sept. ,700 loten).
Prijs van f 100 op no. 565r'.
Prijzen van 170:
13668 en 16363.
Te zamen 3 prijzen.
/.onder prijs zijn uitgetrokken
2452 2453 2469 2480 2487 en 16345,
Volgends trekkingen geschieden: 24,
25, 27 en 28 Sept.; 1—4 en 8—12
October 1917.
Behalve de premie van f30.000 voor
n laatst uitkomenden prijs van I KXXJ
of hoogcr en de premie van f3000
voor het laatst uitgetrokken lot, zijn
ingebleven de navolgende prijzen: 1
van f 50.000, I van f25.000, I van
f15.000, 1 van 10.000. 1 van f2000.
van f1500, 49 van 1 1000, 51 van
4U0, 58 van f200, 141 van f 100 en
3019 van f70.