111111
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort
en Omstreken.
bis
DE EEMBODE
KantoorLangegracht 28, Amersfoort
Telefoon No. 314.
Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Prijs per drie maanden zestig
cent; voor buiten Amersfoort verhoogd met vijf cent voor incassokosten.
Afzonderlijke nummers vijf cent per exemplaar. Abonnementen kunnen elke
week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aan
vang van een nieuw kwartaal.
Dinsdag 6 Nov. 1917.
No. 63.
31ste Jaargang.!
AdvertentiënPrijs per regel 127a ct., met bewijsnummer. Voor incasso wordt j
vijf cent per maand-nota in rekening gebracht. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. jl'
Advertentiën moeten Dinsdag-of Vrijdagmorgén vóór elf uur ten Kantore van De Ecmbode I
worden bezorgd. Hededeelingen, ingezonden stukken en advertentik'n te zenden aan de I
Directie van De Eembode, Langeg'=>rht 28, Amersfoort.
EsDvoudiQB GtliülsitiMgiii.
Neen, Eerwaarde, ik vind het heel
mooi van 14, dat u probeert om mij
weer lot het Geloof te brengen, maar
het is vorgeefschc moeite. Ik heb te
veel gezien van dc wereld, cn ik ben
daardoor tot de overtuiging gekomen,
dat al dat pralen over God cn Gods-
Zoo, beste vrind, dat spijt me
maar a propos, heb je wel eens ge
hoord van de Egyptenaren, dc Assy-
riörs en de Babyloniërs. Zie je, dat
waren menschen, die woonden zoo
ongeveer in de buurt va» de Middel-
landschc zee, cenige duizenden jaren
geleden. Die menschen maakten van
die mooie pyramiden, en ook spliin-
xen, wezens, die b.v. half mensch,
cn half dier waren. Dat schijnen bar
geleerde nienschen geweest tc zijn
cr> wat in beeld en geschrift van hen
nog over is, spreekt van hun geloof
aan een godheid, lien je misschien
ook wel eens in dc binnenlanden van
Z. Amerika, of bij de negers van Afrika
geweestdie munten nu juist niet
mt door geleerdheid „maar hoe laag
ze ook gezonken zijn, men bchoelti
hen het bestaan van God niet te loc-
ie» dat wordt cr algemeen eikend."
(Getuigenis v. Livingstone). De Giic-
ken, Mscodomëig of Romeinen, die
licn j« misschien beter, maar ook zij
een klein gctalletje Godloochenaars)
of de overtuiging (en die is bij dc
mecstcn niet vast) van dat kleine
getal, 't Is werkelijk waar dat woord:
„dc dwaze zegt in zijn hart, cr is geen
God. Je hart zegt het, omdat je geen
God verlangthet is je tc lastigeen
God te dietun, en daarom wil je Hein
niet erkennen maar je verstand zegt
je„cr bestaat een God," eu daarom
is de ontkenning een dwaasheid.
„Maar, Eerw., dat algemeene geloof
der mcnschheid aan een Opperwezen,
komt door de priesters, die het aan
dc menschen voorpraten."
O, nil begin je met uitvluchtjcs't
duurt te lang daai over te praten daar
zullen we het de volgende keer eens
hebben.
Gèr. WIEGERINCK, Kap.
dan de
njn hai
lUChuistC waarheid, ik zou bijna ze;
g< 11, dc waarheid der waarheden, d.
ral geen teclll hei ft
dden
paitijiji
goden in godinnetjes op na.
ligstu, dunkt me. moet Janus geweest,
zijn, die vooruit er achlciujl kou kijken
met z'n twee gezichten. Een van deze
menschen, l'lutarchuv, zegt„als ge
de aarde dooikniist, zult ge steden
vinden, zonder vcidedigingsmurcn ti'z...
maar niemand heeft een volk gekend
zonder God." En de geleerde Cicero
zegt„cr hccmclit verschil omtrent de
dc natuur der goden, maar niemand
ontkent hun hettaars.
Dc stoere Germanen, je eigen voor
vaderen. sidderden tot in incig cn been
als de machtige Wodau in zij» zege
wagen door de lucht rcc.-l. Men had
111 Athene nog niet voldoende aan z'n
goden - cn ze hadden er nog al wat,
daarom richtten ze een tempel op „voor
den onbekenden God." De Eransche re
volutie gooide alles, overhoop, maar ver
kondigde bij monde van haar „hhoge
priester" Kobispieire: „dc natie gelooft
in een Opperwezen. Als je pronte,
ziet, waarop do Geallieerden tegen dc
Centralen optrekken, dun staat cr in
groote letters onder„Mars aan het
werk"dat wil niet zeggen, dal d e
soldaten „op marsch" zijn, maar dat
eertijds het afschuwelijke oorlogvoeren
beschermd werd door den god Mars.
Mij i beste, goeie vrind, die zooveel
gek zen hebt, is die algemeene over-
tuiging van alle volkeren van geloof
aan cci» hooger Wezen,- ook totje
doorgedrongen, stond die ook beschre
ven in je boeken, of niet? Wat zou
nu waar zijn, de overtuiging van inilli-
ocucn Katholieken, Protestanten, Maho-
medanen, Joden en Heidenen d.i. van
het hcele mensclidom (verminderd met
Na 't Lutherfeest.
l.utlicr is in de laatste dag-n
Doo
ijheid
en ccotei fcuciiiK
lijheid om dc wu.-
ctcliermd met d»t
anders
:id 1;
,»d tc
ihcid heeft te aan
aarden wat waarheid is, wordt op heel
'oorname wijze en zoo plechtig moge.
lijk genegeerd.
Begrijpt men dan niet, dat ten op-
:htc van dc waarheid eenvoudig ui-T
and vrij is t if heeft soms iemand
het recht te verklaren of aan tc nemen,
I twee maal twee geen vier is
M.iar als God nu aan de menschen
.vrinden opcnbnait, cn aan een levend
tgezag opdraagt, die geopenbaarde
arheden tc ondci wijzen cn voor die
taak zijn bijstand toezegt, en de men
schen verplicht naar dal levend leer
gezag te luisteren, heeft dan iemand
hel recht te zeggen ik luister niet naar
dit mij door God aangewezen Iccrgetag;
ik leg de geopenbaarde waarheid op
lijn eigen boutje 1111laat ik daardoor
gevaar loopeu tc dwalen en misschien
<1 Iki tegenovergestelde ie zeggen
1 hetgeen bedoeld is, het doel er
t toe, ik wil vrij zijn?
Maar dan kan icmar.d met evenvee!
-lit zeggen hoor eens. ik wil niet
gebonden zijn om aan tc nemen, dat
twee maat twee vier is, ik wil vrij zijn
an te nemen, dat twee maal twee
aovecl is als ik zelf verkies en niet
list precies vier. Deze eenvoudigste
'aarhcul verliest men uit het oog. als
ten jubelt over vrijheid van cor.scicn-
c. omdat Luther het gezag der Kerk.
hel door Christus aangewezen gezag
heeft verworpen en daarvoor het privaat,
liet individueel menschelijk gezag in de
plaats heeft gesteld.
Ja, di\n gaat men buigen voor
gezag van menschen, dan stelt
voor tie goddelijke openbaring
menschelijkc opvatting in de plaats
maar niet, als men luistert naar het
gezag der Kerk, het gezag door Chris
tus zelf gegrondvest, het gezag, dat hij
bestraalt met zijn liebt.
Zal men dan nooit inzien, dat Ket bij
de geopenbaarde waarheid te doen is,
niet om dc letter, maar om den zin,
en dat zoolang omtrent dien zin ver
schillende cn tegenstrijdige opvattingen
geoorloofd zijn, zonder een gezag, dat
•zoo noodig kan ingrijpen cn zeggen
zóó is het, men ilc geopenbaarde waar
heid feitelijk niet bezitcn dat nie
er hopeloos van versto
ken is
Meen
;n, dat God zóó zal open-
-penbaart God niet, zoo
heeft Hij niet geopenbaard. Maar Hij
heelt zijn openbaring overgegeven aan
een levend leergezag. Dit leergezag zal
Hij bijstaan en blijven bijstaan tot aan
Int einde der wereld.
De H. Schrift zegt het duidelijk
(iaat cn onderwijst alle volken cn leert
hen onderhouden al wat ik u bevolen
en zie. ik ben met u alle de dagen,
tan het einde der eeuwen."
)io u hooit, hoort Mij, die u ver-
tdt, versmaadt Mij."
rgcii zulke uiispra'.-rn Gods loopt
dc concicr.ticvlijheid m den zin
Luthcr te pletter.
Het Kanaal.
De Kanaal-Vcrecniging „De Gelder-
schc Vallei" stelt zich ten doel het
bevordeieu van dc totstandkoming van
een doelmatig sctiecpvaartkanaal door
de Gcldcrsclic Vallei, om zoodoci.de
te scheppen de kortst'; verbinding van
Amsterdam met Waal, Bovcn-Rijn en
M m»-'Waal-kanaal, en het verdere ach
terland met de I.imburgsche kolenvelden.
Buiten de groote coinmerciëele en
economische voordeden, zou hiermede
ook bereikt worden een afdoende ver
betering, in het b.Iang der landbouw.'
der afwatering dier Vallei. Een en an
der weid reeds nader toegelicht in bro
chures van W. J. van Haren Nornan
Jr. cn I'. W. B. van Goor.
Om genoemd doel te bereiken is
echter veel geld noodig. voornamelijk
voor het doen van onderzoekingen, het
maken, uitgeven en verspreiden van
plannen met kostenraming, en ook voor
het opwekken van verdere belangstelling.
Alleen door algemeene, krachtige
samenwerking kan dit alles bereikt wor
den. Wordt dus lid dier Vereeniging I
Aanmelden bij den Burgemeester van
AmersfoortGraaf van Randwijck.
Binnenlandsche Berichten.
Geen rijst meer.
Dc rijst wordt afgevoerd van de lijst
:r ingevolge de Distributiewet aange-
ezen goederen. Dit artikel zal voor
taan slechts beschikbaar worden gesteld
voor zieken cu ter vervaardiging
kindermeel.
Boekweit,
De Minister van Landbouw heeft
bekend gemaakt, dat het hem wensche-
lijk voorkomt, dat aan landbouwers
van hun eigen verbouwde boekweit
voor eigen gebruik eene hoeveelheid
van 1 H.L. per gezin wordt terugge
geven (zoogenaamd gelaten) met dien
verstande, dat deze boekweit uitsluitend
voor eigen gebruik mag worden aan
gewend en onder geen omstandigheid
mag worden verhandeld, ten geschenke
gegeven, of voor veevoeder bestemd.
Deze boekweit moet zijn verbruikt op
uiterlijk 1 September 1918. Alle op
dien datum nog aanwezige boekweit
van den oogst 1917 moet worden in
geleverd bij de regccringscommis-
Tarwe cn rogge konden en kunnen
den landbouwer niet worden gelaten,
deze na vermaling met andere
grondstoffen moet worden vermengd
de totaal voor dc broodbereiding
wezige grondstoffen *00 lang mo
gelijk te rekken. De geringe hoeveel
heid boekweit, welke hier te lande
rordt verbouwd, kan daarin practisch
niet worden gebezigd.
Oe baantjes.
Blijkens de statistiek der bevolking
was tc Utrecht 35 pCt. K.K. terwij! onder
J --ibtcnarcn cn beambten der ge-
e slechts 1 pCt. tot de Roomsch
Katholieken behoort.
Drankweer.
In den Gelderschen Achterhoek
rgaderde dezer dagen een R. K.
Drankweerpropagandaclub.Daarbij werd
door den Zecrccrw, lieer Pastoor van j
Aalten o.m. het volgende ten beste
gegeven
„Men zegt altijd, dat de lioogere
Handen drinken. Maar juister isin
de hoogere kringen wordt gewoonweg
gezopen. Geen j-ncver of brandewijn,
maar cognac, whisky, absinth enz. De
absinth heeft hier al vasten voet ge
kregen. Het Kruisverbond heeft al jaren
gewerkt, en nog altijd bestaat het al
coholisme met zijn trenrige gevolgen.
Vergaderingen zijn er gehouden bij
100-tallcn. Talrijke met-drankbestrijders
hebben de redenaars hooren spreken.
iultaat is, dat de meesten na af
loop thuis of in dc kroeg cr centje op
gedronken hebben. Met al onzen goe
den wil schieten we niet hard op. De
noet eens geducht bij de horens
gegrepen worden. Onze volksvertegen
woordigers moeten er niet tegen opzien,
eens flink op te treden. Er zal
'de zaken, niet het minst op de
gestichten, gevangenissen enz. heel wat
meer bespaard kunnen worden dati het
verlies, dat op de accijnzen zou wor
den geleden".
R. K. Voetbalbeweging,
r gelegenheid van een jaarfeest
der Utrechtsche R. K. Voetbalvereni
ging sprak pater Borromaeus de Grecvc
O.F.M. de feestrede uit
Goddank, zeide de Spr., het is be
grepen, dat jeugdorganisatie noodzake
lijk is om dc katholieke jeugd te be
schermen tegen de moderne gevaren.
Daarom patronaten, waaiin de geeste
lijken gaarne veel van hun tijd voor
de jeugd opofferen. We kunnen echter
niet vergeten, dat groote stuk van het
jongensleven de uitspanning, het ver
inaak. Het vermaak kan dienen als de
graadmeter der beschaving van een
volk. Daaruit kari men begrijpen, dat
de belangstelling van de priesterschap
voor de uitspanning der jeugd redelijk
is en was te verwachten. Paedagogisch
van aard wordt deze belangstelling,
wanneer het spel is georganiseerd plaat
selijk en landelijk, internationaal. En
dat is het voetbalspel.
Spr. wil het voetbalspel gaan ver
heerlijken voor alle opvoeders, uit krachi
van geestelijke kracht. Dc voctbalbe-
weging is spel en organisatie samen.
Dc sport maakt het lichaam ontvan
kelijk voor een sterke ziel. Zij is een
teeken van gezondheid en, doelmatig
beoefend, een oofzaak van gezondheid
tevens. Spr. citeeide prof. Pel, die
de sport dc hygiene van het gemoed
noemt. „Mens sana in corpore sa;io";
gezonde ziel in een gezond lichaam.
Natuurlijk moet dc sport doelmatig
worden beoefend. Om de dwaze ex
il van enkelen behoeft een heer-
ontspan' ing nan velen niet ont
houden te worden. Hot voetbalspel zai
in de ziel van de jeugd heerlijke pas
sies kwecken. Ten eerste dc saam-
hooriglieid wordt cr geleerd. De jonge-
gaat b-.grijpen, dat hij een stuk
1 het geheel. En saamhouriglieid,
op liet voetbalveld geleerd, dat is een
sociale deugd. Ecu tweede mooie pas-
de zucht n»3r organisatie, eerbied
tucht en orde, eenheid en leiding.
„Het is een voordeel van de spert,
dat baldadigheid cn slraatsch ntdenj er
door wordt tegengegaan". Dat is een
uitlating van den Amstcrdamschcn
commissaris van politie Roest van
Limburg. Een derde mooie passie is de
gerstdrift, welke het voetbalspel op
wekt. Zou cr écn andere sport zijn,
elke zoo'n geestdrift veroorzaakt?
Spr. heeft de waarde va:i hel voet
balspel afhankelijk gemaakt van t
voorwaarde: mits de katholieke jonge
ling speelt in confessioneels clubs. De
saamhoc-righeid, op het voetbalveld
geleerd, moet juist door den katholie
ken voetballer worden toegepast, nu
liet geldt, te treden in een katholieke
organisatie. Laten we niet komen tot
verheerlijking van voetbalhelden. Met
spelen komt men de wereld niet
cn de ernst van het leven vraagt 1
den goed kunnen voetballen.
Duitschers en Oostenrijkers kan w&r-i
De gezwollen stroom werd!
overgetrokken en de aan de overzijde]1
gelegerde Italianen verstrooid.
Belangrijke Italiaansche troepenmach
ten loopen nog kans door de vanuit'
de bergen in de vlakte afdalende Duit
schers te worden omsingeld.
Venetië loopt gevaar.
Frankrijk zond reeds 300.000 mark
hulptroepen, maar die komen natuurlijk'
eer te laat.
Italië gaat nu zwaar boeten voor zijni
ongemotiveerd meedoen in den oorlog.|
In Vlaanderen speelden zich, bij
plaatselijke toeneming va-t het vuur
langs de Yser, kleine infantcric-gcvech-j
tin bij Passchcndaelc af.
De Duitschers sloegen op verschei-j
dene plaatsen aanvallen der Engcl-I
schen af. fc- j
Aan het OisneAisnc-kanaal en
ings de AüleUe kwam het tot levi
dige artillerie-actie en gevechten r
Fransche verkenningsafdcelingen.
Op den Oostelijken Maasoever n;
het overdag levendige artilleriegevicht
hevigheid tor.
Duitsche eskaders wierpen talrijke
bommen op Duinkerken en kamper
ten Westen van Nieuwpoort.
In den nacht van 1 op 2 Novembei
had de achlerwaartsche verb ggmg var
't Duitsche front aan den Chemin
Dames plaats. Deze reeds vaalt be
proefd gebleken maatregel spaart dt
Duitsche troepen een nederlaag.
Gemengde Berichien.
Oorlogsberichten.
In Italië wo:dt de toestand de:
Italianen nut der. dag gevaarlijker.
innc verliezen bedragen reeds meer
dan 200 000 aan k-ijgSgtvangcren,
gerekend de gesneuvelden.
Twee-duizend kanonnen lieten zt
Duitsche handen achter.
Even had men nog de verwachting
it 't vluchtend Italiaauschheir
rivier Tagliamento don vijand,
tegenhouden, doch 't schijnt wel of
niets de eenmaal aan 'l slaan zijnde
fan 4iAJ inbra
ndicn meldden
ir 200 pr-isol
din bestolen
verb nn. v,f
lligcff
>oJ
De onveiligheid, die tcgi
1 dc Russische- hoofdstad hcorscht
'Ordt wel bijzonder goed geillustrc
door een bericht, volgens hetwelk
den nacht van 23 op 24 Ociubi
Petersburg niet minder dan 400
k- n plaats vor.den. Bovcndi
in vier-en-twintig
bij de politie a
:n in de tramwagens.
Er zijn valsche zilverb:
f2.50 aangeboden. Deze valsche bona
hebben e-en onduidelijken blauwachti)
ondergrond, terwijl de cijlcrs 2.50
den ond:rdiuk niet voorkomen. Ovcrij
ger.s zijn deze bons vrij goed nagcr
maakt en dikwijls voorzien van ecg
nagebootst watermerk. Dc valschheitj
der bons is intusschen aanstonds t«
onderkennen aan een d'ukfout in da
iet woord „Twee". Terwijl bi
de echte zilverbons de binnenste bea
tic W gekruist zijn, is dit bp
de bedoelde valsche bons niet zoo.
Aangezien valsche zilverbons n 1 c
door het Rijk worden vergoed, zal he
publiek goed doen. nauwkeurig op d
ïgeboden bons toe te zien.
Een 72-jarige landho'hwcr bij Hal
weg kreeg iu den stal e-cn klap va
een paard tegen het onderlijf, lnwendi
zwaar verwend werd dc man na.
vervoerd, waar Dij kort n
de aankomst overleed.
In de Zuid-Willemsvaart werd nab
de grens een schip met mest aangc
houden en de lading minilicus ondcv
zocht. Er werden niet minder ilariJ
9000 stukken zeep in gevonden. W
Si Maitilm van llpislul.
Het waren voornamelijk hare buurt-
genooten, ilie haren onbesproken en
heiligen levenswandel kenden.
Eu het gemurmel, dat van ccn an
dere zijde opsteeg? Dat was van de
mannen, die haar op dc meest huichel
achtige wijze toevoegden, dat zij chris
tenen cn oprechte kaiholieken v
De toornige blikken van deze
mannen maakten de geloofsheldin ech
ter niet vervaard. Na een kort zwijgen
hernam zij
„Ik weet nauwelijks of ik zal
zwijgen of spreken onder deze gewa
pende soldaten. Dit echter moet ik
zeggen, dat liet geloof, hetgeen ik be
lijd, hel waarachtige geloof is, door de
priesters van Christus ons geleerd,
door onze, uwe en mijne voorouders
omhelsd. Mannen, het is niet hél ge
loof, dat de menschen aanzet tot aller
lei goddeloosheid en schelmstukken.
Zegt niet dc Zaligmaker, iedere boom
zult gij kennen aan zijn vrucht. Wat
kan men dan anders van u gelooven
cn denken, dan dat gij u verheugt
de ongerechtigheid en u geenszins v
blijdt in dc waarheid."
Daar moet toch wel een straal
lioogc genade gevallen zijn in de ziele
van deze toekomstige marl
Een storm, als alleen Iran opkomen
uit de hoeken waar de geweldigste
razernij zetelt, barstte los uit de kelen
de woestelingen. Een woelig ge
drang ontstond, cn dc vuisten kwamen
bijna in aanraking met het schoone
gelaat der heilige bclijdcresse.
geschreeuw cn het gcvlcek. de dreigo-
'cn van den aanvoeder kon onder
'ilde hoop dc orde nie! herstellen.
Met al de kracht, die hij in de longen
bezat, schreeuwde hij Gccrlruydt
dat zij wat meer acht had te geven
op hare positie.
De overste der gewapende boeren
had haar reeds gerantsoeneerd, even-
oor zestig karolijnenhet geld
.getwijfeld door haren man on-
middclijk worden toegezonden. Als zij
nu ecu paar woorden ten beste gaf,
dat liet Katholieke geloof.... Het was
:11e aanmaning om te huichelen 1
„Ik wil," hernam de klockmoe-
digejtcldin, „ten gevalle van u, boe-
rcnsoldaten, niet écn nagclbrced
mijn godsdienst afwijken. De waarheid
mag voor cenigcn tijd gevaar loopen,
maar zij kan niet voor altijd onder
drukt worden. En daarom vrees ik
geenszins dc dreigementen van de sol
daten, noch de smarten en pijr
mij door uwe beulen kunnen worden
aangedaan." De taal, uit dit godvruch
tig cn vroom gemoed, bracht de ra
zernij in hel gemoed van de boeren-
soldatcn. Zij schreeuwden uit één mond,
0111 haar te dooden, De aanvoerder,
wat mcnschelijkcr, bracht in hel midden,
dut, als deze vrouw aan hunne wraak
worden opgeofferd, liet
haar niet zou worden uitbetaald.
Dat bracht wat kalmte. Maar toen trad
hare „brave Ncvc" vóór en beteckeude
den aanvoerder stoutweg in het ge
zicht, dat Gccrlruydt zijne gevangene
1 dat hij besloten had dat zij
moest.. Nauwelijks keurde Gecr-
truydt Item den blik der verachting
waardig. Zij richtte zich rechtstandig
op cn zag met hare fiere oogen, in den
kring van bloeddorstige mannen rond.
„Ha, brave heldengij zult
grooten lof verdienen dus wreed te
woeden tegen eene ingezetene dezes
lands, en dat om geen andere reden,
0111 de belijdenis hanrs gcloots,
rijt gij zelf zegt voor de vrijheid
geweten tc strijden om geen an
dere reden dan 0111 de hulpe, die ik
mijn broeder heb willen bewijzen. Neen,
ik oen mij zelve van geen misdaad of
verraad bewust. Voort, manuen, gaat
aar mannelijk tc wérk!"
Daarna sloeg zij hare oogen ten
hemel, cn terwijl dc tranen over hare
wangen vloeiden, hernam zij
„Hcere Jesu, Gij zijl mijn getuige
Gij die herten en nieren doorproeft cr
voor wicn niets verborgen isGij zijl
mijn getuige dut ik dit alles niet heb
willen bevestigen, 0111 te sterven ook
dat ik niet heb willen zwijgen,
te zondigen.
Het
1 op Zondag den 27 Ju
1573, des morgens omtrent zes uri
Gccrlruydt word door de woestelingc
naar den galg geleid. Zij trok har
overrok uit, cn legde haar linnen hoofd
kapsel af. Beide deze kleedingstukkcn
gaf zij aan een paar van de omstaan-
ders, die insgelijks in Wormer woonden.
„Deze mijne klecdcrcn, lieve mede
burgers, verzoek ik u aan mijn man te
geven, opdat hij die aan onze kinderen
geve, om zich daarmede te klceden.
Anders heb ik niets, dat ik hun
een testament kan nalaten." De strop
werd om haar hals geslagen; zij klom
den ladder op.
,,De geest is wel gewillig,
het vlcesch is zwak. 'Ik begeerc ont
bonden, en met Christus tc zijn. Zijt
kloekmoedig en schroomt niet. De tijd
nu daar 0111 kloekhartig te strijden."
Terwijl zij, in God verzonken, een
stil gebed uitsprak, om Hem vergif
fenis te vragen voor haar cllcndigen
neef, stootte de beul haar van den
ladder. Terwijl haar lichaam bengelde
tusschen hemel en aarde, stonden dc
igelcn aan de poorten der eeuwige
Zaligheid gereed om hare ziel tc ont-
de „Swagcrinnc" te Wonncr
den marteldood van deze geloofsheldin
verhaalde, vloeide cr een vloed
tranen„alles was daar in re)
roer, daar ontstond soodanigen geween
onder de Reglsinnigen, cn daar wierd
groote rouwe bedreven, als of
daar geboodschapt wierd, dal sij allen
hadden moeten sterven."
Deze geloofsheldin had het buiten
gewone voorrecht gehad, eene gods
dienstige en uitstekende opvoeding in
het ouderlijke huis ontvangen te hebben.
Er v
brengen, om gewonden tc verbinder
Toen bij zich over een stervenden so
daat, uit de gelederen der overrompi
laars heenbukte, beschouwde hij dien
gelaat met eene uitdrukking van ve
bazing. Herkende hij hel Wabbe zi
maar al te wel, dat het dezelfde ma
was wiens gelaat h(j zoo opinerkzaai
had gadegeslagen, in het „boogie" b
Heeroom Corneliusvan den mai
dien hij buiten de St. Autlionispoo
had gebracht, cn die hem op
raderlijke wijze met een dolk
hart stootte. Dc marteldood
truydt was hem, zoo wel al»
Cornelius bekend hij
wel, dat hij die daar
he verrader was,
□3
hein lag, t?
ct judasloo)
n vier jaren verloopcn.
Amsterdam verloochende den trouw
niet, aan liet wettige gezag gezworen.
De vertoogeu van .den kant der Prius-
gezinden waren niet in staat 1
nen eed te ontheiligen; toen n
zijn toevlucht tot list en geweld. Di
de Holling kreeg in last Amster
dam tc verrassen. Di: verrassing mis-
k:emaar de poging daartoe kostte
enschetibloed.
De prinsgezinden, r.a een vorra-
delijkm moord gcplccg-l te hebben
op eenigc wachtdoende soldaten i:i di.
Haarlemmerpoort, liepen d; stad bin-
lot op den Dam. De Amster-
ners verjoegen hun van daar langs
Nteuwendijk, tot in de nabijheid
de poort U rug. Er werd hevig
gevochten; van weerszijde sneuvelden
ecnlgen. Wabbe, de torenwachter, be
vond zich met Heeroom Cornelius op
den Nietiweiulijk. De priester liep rond
te midden van lu-t strijdgewoel 0111 den
stervenden, 'i zij ze vriend of vijand
waren, do laatste troostmiddelen toe I wolTicttt wél voor het eerst na 1.
te dienen. Wabbe was hem gevolgd I kintlsChe j.tri ii, on zijn stervende lip
om gekwetsten buiten het gevecht te zegden den priester, dat dc tranen,
mgen voor zijn lage daad.
Wabbe ging tot Heeroom CornelW
i verhaalde wat hij onder vonden hap
i hij zag hem strak in hel gelast 09
te zien, op wolk gedeelte van dal g-
laat liet afgrijzen hot eerst zou te vno
;chij» treden, om te veranderen in d-
.-an haat, den voorloopcr van de wiaai
Maar Wabbe zag va.. .11 nu,
rlechts eon tra,11 wischtc do heilig
geestelijk.-: uit zij 1 oog, <n u.cn gu-
liij lol drn ellendige, boog zich ovj
hij t