Godsdienst en Kerk A\AIS01W„Ii'HIR0NDEUiE" V^Sg^AT^|SJESHOEDE~ □aivies twIVlt AMEi^FOORt W.VAiNi ROSSEJ/M Amersfoortsche Nieuwsberichten. - De journalist J. Corn. Rugaart, die onge- r jeer acht maanden den inhoud der Antcrsf. Courant verzorgde, is naar Groningen ver- L: trokken. Hij wordt opgevolgd door den jour- "Tl Oudens^uit Purmerend. H l derde met vertegenwoordigers der V. roenten-commissie naar aanleiding van nei onvoldoende aandacht schenken door het njcente-bostuur aan gegronde klachten tr de levensmiddelenvoorzienlng. N» medcdceling van een onderhoud van r de consumenten-commissie niet het Oe- I meevite-bestuur besloot men at te wachten i de bevredigende toezeggingen, door het i Oemecntc-bcstuur gedaan. r Aan de Directie der Orgellabriekls voor- raardclijk vcgunning verleend tot liét ult- r breid, n van de fabriek door het plaatsen van Ettctro-Motoren, ter vewanging van den p Zuiggasmotor. - Voor schooltuinen is bestemd an de Kruiskatnp. Voor 200 kinderen zullen Jaar tuintjes worden ingericht vierkante Meter. - Een door L. G. Ponne ingediend jm vergunning tor het uitbreiden t. electro-tcchnisch bureau en machine-fabriek F achter aan den Vlasakkcrweg No. 46 ligt ter visie. Dinsdag, 26 Maart is er gelegen- lieid ten Raadhuize bezwaren tegen het i breiden van de inrichting in te brengen, p-, - Niet Dinsdag-, maar Donderdagavond zal 'Prof. dr. Hoogveld zijn Cursus in wijsbe geerte van .Geloof en Weienschap" VI'.— Donderdagavond was door de R. K. Kies- vereeniging .Recht eu Orde" in het gebouw ■i van den R. K. Volksbond een groote open- r bare vergadering belegd, die flink bezocht i was. met als sprekers de heeien Bruu 'uit Hilversum en kapitein Schuepman ge I tacheerd alhier. Als eerste spr. werd door den ■an den heer Brouwer tiet woord Deze begon met een beschouwing te geven van den nieuwen toestand ver ü'zaakt door Te Grondwetsherziening. Hoe die Grondwels- -•-;t kiesrecht heelt gegeven aan jrsfoken. Dit heeft tot ge.olg dat er velen bij de nieuwe kiezers gevonden zullen wor den voor wien het noodig is dat er voorlich ting omtrent stemmingen gegeven wordt, De inigingcn zullen zich in deze niet d talen, als zijnde de leerscholen op politiek terrein. R Spr. treedt vervolgens in details omtrent de totstandkoming van de grondwetslierzie- I ning met als gevolg algemeen •lesiccht en f ver. taart hierbij hel standpunt door dc Ka F tboticken in deze ingenomen. Hoe de belo - ten van gelijkstelling van bijzonder en open- onderwijs het de regeering mogelijk e de Grondwetsherziening door 'c i. Spr. is niet erg gerust met die belo te, |,:i*ijzende op de houding der linkerzijde in zake de quaestic der K. K. Hoogcre Burgcr- Khool te Helmond. De beste wig, aldus spr., om het onder- wjjs-vraagstiik op te lossen is, er voor te 1 dat d: Rechterzijde dit jaar de ineer- d krijgt, dan hebben wij Katholieken eer u te wachten, maar slechts te willen, t Dan wijst spr. op de ver-eerde opvattingen samenstellen van de groslijsten. Hogelijk is dat er soms 7U ■ndidaten worden gesteld. Er schuilt 1 egoisme en geen dienen val belang. Spr. brengt naar vore Je Katholieke kiezers toch vooral meer reke- Hng zullen houden met de partijleiding, op- Ui geen anarchie ontstaat, f Hierop bespreekt hij eeuige punten van valholieke Staatsprogram, gebaseerd op ni Jnliefdc en christelijke rechtvaardigheid. ET't Schijnt, aldus spr., dat in onzen tijd geen jde.i meer beslaan en alles er op bere- I is het materialisme te dienen. Macht boven recht. En hoe meer het libera- c veld wint, des te meer moeten de Ka- i daartegenover hunne beginselen n het landbouw- gocde komen, in, den handelen idigen. eisch van I |enbaarheid inzake buitenlandsch beh it spr. met voorbeelden loc, o.a. hoe I I de toekomst mogetijk moet worden akt. dat een oorlog zooal» die thans woedt ir arbitrage kan worden voorkomen, let belaslingvraagstuk besprekende, toont aan dat progressieve belasting het doel- llgst i». üc uivoering hiervan zal tot gc- g huil ben dal de bronnen van inkomsten >t de schatkist worden gezocht waar zc ,i. Ook moet rekening worden gehouden rt de hoegrootheid van het gezin. Betere 'hg lunchen Rijks- en gemeente en moeten worden bedongen, ■nit spr. bij hei onderwijs. Dat onze e kiezers toch mogen begrijpen dat genecg is dat onze kinderen stoffe- e wetenschap opdoen; neen, ook gccstc- c kennis moet worden bijgebracht. In onzen lijd van verwildering, achtte h lel!-. onze liberale minister nooJig man I te beteugcle B Neen, Minister, aldus spr., daarin ligt n "t middel. Dc kinderen moeien godtdici Igtr worden opgevoed. Uok de schouivrije (Ügd moet worden vastgehouden in patro- jlcn enz. met steun van den staal. (Een enquitc over 1918 wat wordt gedaan nir dt jeugd zal wel OpenbMr gemankt _rden door dc rcgccring. maar niet wie jt leeuwenaandeel hierin hebben. ir recht dan wie uok vragen wij :er volmaking van het onderwijs. Jc bet kind van den arbeider moet gcle- Qhcld hebben door studie vooruit tc n besprak spr. dc vuikshulsvcsllng t-n l« met cijfers het tekort aan muulrege- in In deze muct getroffen. Wanneer dit vu" ''ing, aldus spr. niet terdege wordt lotiien, tal het bouwen van groote e kerken geen nut hebben. jt landbouwvraagstuk achtte spr. daarna n groot gewicht, vooral in dezen tijd, nu Dn zooveel afdoet op min. Posthuma, alsof 1 het is die zegt, zooveel brood mag men Neen, aldus spr.. niet door min. •Ihuina, maar in New York en Londen Eïdt bepaald, hoeveel wij mogen eten. En 'and van melk en honing. Spr. og vele H.A. ontgonnen kunnen onl aan, dat in het geld in liten daarvoor niet ontbreken, k stelde Spr. hierbij in 'I licht, I land van melk men bijna melis :r ziet als Vitello, Klappa, Buk. Een betere behartiging vraagstuk zal ons volk I Ten slotte haalde Spr. Industrie. Een algemeen streven van arbeiders, mid denstanders en landbouwers om lot bloei van deze factoren te geraken, moet tot uiting komen. Verder vragen, neen eischen wij uitvoering van de beloften aangaande de sociale Een groot staatsman in Duitschland, aldus Spr. heeft verklaardwil men botsing voor komen, dan moet gezorgd worden voor ge zonde toestanden. Laten dc kiezers in 1918 zorgen, dat die wetten, waarvoor zoo hard is gewerkt, in werking treden. Onze Maatschappij is ziek; en willen wij haar genezen, aldus Spr., dan moe ten wij zorgen, ze tc regelen naar de begin selen die wij, Katholieken, belijden. 'Alles te herstellen in Christus! met deze woorden eindigde Spr. onder applaus. De voorz. was ongetwijfeld de tolk van de aanwezigen, door den heer Brouwer een woord van dank te brengen voor het ge sprokene, waarbij hij den wenseh uitte, dat Spr. eenmaal in ons parlement mocht mee erken aan hetgeen hij hier besprak. Toen was het woord aan kapitein Schaep- Spr. begon met te verklaren, dat hij dade lijk was ingegaan op de uitnoodiging van de kiesvereeniging om te komen spreken. 't Komt echter, aldus Spr., zelden voor, dat een militair in openbare vergaderingen als spreker optreedt. In den legenwoordigen lijd, nu rondom ons de verschrikkelijke wereldoorlog woedt, is hel optreden van den militair. Spr. zelf wil ook liet stelsel niet en ziet in icderen soldaat geen militarist. Spr. acht het echter niet van belang ontbloot, ecnige beschouwingen over ons leger te geven, om aan te toonen, wat er gedaan kan worden in den geest en het belang van Spr. wil geen militairisme als drijven naar 't steeds hooger opvoeren van de weermacht, waarmee, zooals duidelijk is gebleken in dezen oorlog, geen vrede wordt bewerkt. Neen ook S r. is voor ontwapening, zooals doorZH.den Paus wordt aangegeven. Thans is echter daarvoor den tijd nog niet gekomen. Hel komt er dan ook slechts op aan, nu het leger nog steeds een noodzaak is, dat her goed bestuurd wordt.Of de middelen voorde weermacht afgestaan, goed worden besteed? Enkele feiten doen zien, dat hieraan wet eens at hapert. Behalve^ matcricele belangen, aldus Spr. :eit de Slaat uok te zorgen dat het geeste lijk peil in het leger niet daalt. De leef tijd, waarop onze jonge mannen geroepen worden voor hei vaderland, is wel dc ge vaarlijkste. En menig ouder word', met angst vervuld, als zij er aan denken hun zoon te .-ten prijs vcvcn aan vc keerde invloeden in een korten poos alles wat met kosten zorg op onze Roomsche scholen werd aangekweekt, weer tc niet te zien gaan. Wij mogen hier niet te oppervlakkig zijn. in hot zooveel geschledqn tot verheffing iet zedelijk peil onzer jonge mannen bij het leger. Er wordt door liet rijk zooveel besteed aan ontwikkeling en ontspanning der soldaten, terwijl de gelden voor de geestelijke belangen slechts karig worden afgestaan. •>51. noemde hier de subsidie van ióO.OOO _in 400 militairen tehuizen, wnar onze Katho lieke soldaten gelegenheid vinden zich gesstc- e onderh uden om staande te blijven in eer dikwijl» verderfelijke atmosfeer van kazerneleven. Wil men de Katholieke beginselen 'in het leger invoeren, dan is dit slechts te bereiken door middel van het stem- iljci. met goed te stemmen, opdat ook in ..et landsbestuur mannen veitegenwoordlgd zijn, die het zedelijk welzijn van ons leger beouge.i. Een langdurig applaus volgde op deze uit eenzetting. Voorzitter Kroes was dan ook weder aller tolk bij zijn dankwoord, toen hij kapitein Schaepman noemde, de rechte man op de rechte plaat» in onze volksver tegenwoordiging. omdat hij het voetspoor van onzen grootcn dr. Schaepman z. g. (fami lielid va» den spr.) zal volgen. •ien 0mt~e HOOGLAND, liet l< dag20M..ar: e.k. eci den, K. Ziekenfonds onder- sverbond zal op Woens- leocnve'gadering hou- i der schoollokalen van liet Leogesticht. NIJKERK. Voor Ie leden der R. K. Kies vereeniging trad op de heer Olthcten uit Groningen. Hij behandelde: ,Hcl Partijprogram der R.-K- Staatspartij." HIJ Buitenlandsche Zaken Is betoogd de noodzakelijkheid van meer invloed der Volks vertegenwoordiging op het beheer der Bui tenlandsche betrekkingen. Wanneer reeds lang een beslissing genomen is door dc Di plomatic, dan eerst verneemt men wat ge schied is. Dc tegenwoordige wereldoorlog eelt geleerd welke noodlottige gevolgen dat ■n hebben, Krachtige medewerking met elk ernstig reven naar geleidelijke internationale ont wapening, en internationale geschillen oplos- >cn door scheidsgerechten is ons doei. Dc ontzettende schuldenlast, die nog ongelijk» onrustbarend toeneemt, noopt tut beperking. Voort» verlangen de Katholieken «elasiiug naar draagkracht, rekening houdende rnel de grootte van liet gezin. Volgens de tegei woordige ueeljns op su'ktr b.v. betaalt drijven; kunstmatig!- prijsopdrijving zal krachtig moeten worden bestreden. Onderwerpen betreffende de handhaving der publieke zedelijkheid en liet tegengann der moderne zedenontanrdlng ontbreken niet. Een dankbaar applaus loonde spr. voor zijn duidelijke rede. UTRECHT. De Rechtbank deed o.m.de'vol- van sparreboomen f5 boete sub». 5 d. h. I) J. A. de B., 45 j., zonder beroepII) I. O., 27 i., hulsvr.J. H„ III) G. B„ hui»vr. H. H-, 24 j„ allen le Soes.. iluu'M.il v.ni boomen t.n. van du erven F. B. v. D., allen bij verstek f5 boelc subs. 5 d. h. B. H,, 18 J., koopman te Amersfoort, dief stal van lood en koper t.n. van de gemeente Amersfoort, vrijgesproken. Gemengde Berichten. Het was bekend, dat er in het fort Blauwkapel bij Utrecht gestolen werd. Fietsen, militaire uitrustingstukken, prik keldraad, alles was »an de gading der laagvingers, Dezer dagen wist, dc re cite; cite te Nijkerk twaaf rollen gesto ten prikkeldraad in besiag te nemen. aanhouding werd gevolgd door beslaglegger op kleine partijtjes militaire dekens bij verschillende Utrechtenaren. Een e.i ander leidde nestatie van zes personen. j Nadruk verboden Epistel en Evangelie. PASSIE-ZONDAG, s uit den brief van den H. apostel Paulus aau de Hebr;£n; IX, 11. Broeders 1 Christus, opgetreden zijnde- als Hoogepriesler der toekomstige goederen, is door den grooteren ei meer volmaakten tabernakel, die nici met handen gemaakt, da: is, niet vai: deze schepping is, en niet door bloec van bokken of kalveren, maar door ziji: eigen bloed Lb maal in het heiligdom binnengegaan, na eeuwige verlossing verworven tc hebben. Want indien het bloed vim bokken en slieren en de be- iprenkcling met de as eener jonge koe lesnietu-n heil gt tot reiniging des vlceschcs. hoeveel meer zal het bloed Christui, die door den Heilige» Geest Zich zeiven onbevlekt aan God heeft opgeofferd, ons geweten zuiveren van doode werken, om den levenden God te dienen) En daarom is Hij Mid- foar van een nieuw Verbondupd.it, wijl een .lood tusschenbeide ki de- rtiedip onder het vorig Verbond, zij, die gc- roepen zijn, de belofte ontvangen nv>- der eeuwige erfenis, in Christus jezus onzen Hoer. EVANGELIE volgens den H. Joan nes; VUL 4659, Tn dien tijd sprak Jesus to: dc scharen i dc.- Joden Wie van u zal Mij van zonde overtuigen? Indien Ik uden,.ar- gcfooft gij Mij niet? Wie i God i t Go daarom li- ut gij rc met, omdat gij uit God zijt. De Joden anlwu -r.l dan en zeiler: Hem: Zeggen wij te recht, dat Gij ec» Samaritaan zij •renen duivel ,ii hebt? Jesus aritw.u de: Ik h«l» gi-enen duivel; maai vereer mijnen Vader, cn gij hebt ontcerd. Echter zoek Ik mijne eer met er is iemand, die ze zoekt en die oor deelt. Voorwaar, voorwaar, Ik i; ur indien iemand mijn wn-jrd bewaart, hij zal den dood niet zien in cruwigheid. De Joden zeiden aan: nu erkennen wij, dat Gij oenen duivel in hebtAbtalu' Mij gestor P:of< hij ruwiglioi .der Abruii. I'roftti .and mijn woord bc- dood Zijl Gij gicc zijn gestorvr: Gij L (elvenf Jc .is art, ik Mij zilv.M ver rer ijkmg ni'ts. Hel i .Ijj verheerlijkt, var. dat Hij uw God i- Maar lk a lijk, is ui reide dut Ik Hem niet ken, zou Ik zu i gelijk zijn, een icugenaar. Maar 1 Hem <:i hcuv.zr Zjn woord. Abu et een ki |>j, om geleidelijke accijnzen op de eerste "Bij'onderwijs'wordt ueüischtGelijkstel- het openhaar en hel bljz. onderwijs, jurlig o -k in dc kolome», waar hoveudi o oplietflng van alles wat de Missie-arbeid be lemmert of tegenwerkt. Voor de belangen der arbeiders is goed gezorgd door de hejiallngen betreffendeBe vordering der arbeidsgelegenheid, bestrijding van werkloosheid, invoering van de invalidi- teilswet, ziekteverzekeringswet, maatregelen tot voorkoming en beslechting van geschillen tusschcn werkgevers cn werknemers door de wettelijke regeling van het Collectieve Ar beidscontract enz. De landbouwers zien wcnschen bevredigd in: Herziening pachtcontract, J.iclitwel, Bevor dering van hel klein grondbezil, ontginning i landaanwinning. Voor den Middenstand wordt een afzon derlijke aldecling gevraagd bij 't Dejiarte- cm van Landbouw, Handel en Nijverheid. Zoodra de toestand het gudoogi, moe, men terug kceren tot dc vrijbuld der be. hriig.t^dat hij ini;V ii J'.den zeiden (l-iu i. i ijfii« jw«n *'i< r"j \biaham gezien! J- v om waar, voorwr. ir Abrnhuni werd, bei Ik. Zij n.iincu <1-, Dg zou zien luj ich verblijd. D< L-rn Ni g< ud, c.i Gij hebt sprak ti Ik ;eg i GELGOFSVERDEDIGING. VOLSLAüliN ONGELUKKIG. Voor den Katholiek is het ccn punt de* gelocfi, dat de .zielen van hei., die in vijandschap met God, dat is in staal van doodzonde, atci onmiddellijk ter heli'' worden verwezen cn daar eeuwigdurende straffen nu Ongeloovigcn en allen, die een leven iden, dat onvermijdelijk naar de hel icrt, mogen hun eigen boos gcwcti dat van anderen in slzap trachten te wiegon met de bewering, dat er geen hel en geen eeuwige straffen zijn. een», vroeg of laat, en zeker vroeger dan zij dachten, zullen zij God* recht- dighcid moeten etkej'uai, nl* *ij minste niet tot inkeer komen. l weten we niet, ook niet uit het Geloof, wiidr dc hel is, toch is de leer over haar bestaan en hare straffen zóó ontwijfelbaar zeker, dat alleen ccn dwaas uf een in liet kwaad verharde booswicht j zc kunnen loochenen. Reeds het uatuurlijk gezond verstand zegt ons, zooals we in het artikel „On sterfelijk" bewezen, dat er voor den mensch na dit leven een plaats moet zijn, waar het gepleegde onrecht, dat op aarde ongestraft bleef, hersteld zal worden. God immers is rechtvaardig cn handelt zonder verschil vtn perso nen. Hoe dan te verklaren, dat som mige booswichten hier op aa-de huu misdaad met den dood moeten boeten, terwijl andere aan huu verdiende straf ontkomen Als er dus geen hel hoe en waar zouden dan dzze laatsten gestraft worden Het natuurlijk gezond verstand verlangt, alzoo, dal dit in het andere leven geschiedt. En wijl dc doodzonde een zware beleediging van God cn daarom in zekeren een oneindige misdaad, verdient zij ook cenen in zekeren zin oneindige straf. De hevigheid der pijnen kan echter niet oneindig zijn. De straf moet derhalve oneindig zijn van duur, dat eeuwig, zonder einde. Deze zekerheid van het bestaan der hel cn «a:i hare stiaffen, wortelt zóó vast in 's mcr.schen geweten, dst deze leer werkelijk bij alle volkeren van alle lijden vindt in een of anderen vorm. Zelfs de ketters der eerste eeu wen hebben het bestaan der hel nim mer in twijfel gctioklten. En Christus, d;e op narde kwam, ook om de menschen de waarheid te I leei-en omtrent het leven hii herhaalde uitdrukkelijk, dal er een hel bestaat, en bare straffen eeuwig Met dit vonais. dal Chiislus op den grootcn oordeelsdag tegen de boozen zal uitspreken, leerde Hij ons niet al leen, dat de he' dóór is, waar zich de duivel cv. de gevallenenge'.c:. bevinden, maar ook, welke straffen daar wachten, die in vijandschap met God sterven. Zij zullen namelijk volslagcr ongelukkig zijn. Alleen door het aanschouwen, b-.- minnen en bezitten van God kan di mensch volmaakt gelukkig zijn. De vervloekten in dc hel echter zijn God gc-scheide-i en daarom zijn zij volslagen ongelukkig. Gelijk dc niet bestaan kan zonder God, zoo kan hij ook niet gelukkig zijn zonder H' Met het verlies van Gud verloren de vervloekten ook alle goed. dat zij den wenschen. Niet liet minste goed zal hun ooit geschonken ;:on onlescbbnre doisi naar geluk blijfi hen kwellen. Eu dit folie»t hen tc- meer, omdat zij thans zoo innig gevoelen, d.ii in de aanschouwing, dc litfde en hel bezit van God hun volmaakt geluk gelegen is. dit de bereiking geluk :n hun macht l-.g, n» door de doodzonde God den rug heb ben gekeerd, cn God. Il---: "gstc oneindige Goed cn de onuittpickehjki Bron vin si ie goed en geluk, moed wiliig vcr.iohl en verioicti hebben. Atie andere folteringen der hel zijn slechts bijkomende stro firn. maf.r toch ióó verschrikkelijk, d»t wij daarvan geen fl.uw denkbeeld ku- Als de vlam eer.c-r kaars reeds zóó pijnigen kan, wat moet het dan yii-i. als >geson(en< tc worden door het hellevuur, zooais Chiisius zekerde. Veel Protestanten beweren, dat het hellevuur geen weritclijk, stoffelijk vuur is, maar enkel cn alleen bt-s gewetenswroeging, woede cn wanhoop der vervloekten. Ol'sch nu de Katholieke K-rlr daar-: ovv- g:ti gcioot'i.bc.-üs-i' K„f. is hi toch ec:i onbelAi :ba:c -.vaarhe-id. «i: de vervloekten door eir. werkelijk, stoffelijk vuur gefolterd wnrdvi. Kerk- vod'rs tn Godgelee rden hebben die waarheid altijd verdedigd en Christus ue 11. Apostelen spreken zoo duide lijk van cm werkelijk, stoffelijk vuur, dr.t elke redelijke twijfel is uitgesloten, Terwijl liet vuur der «arde echter door God i* geschapen tot welzijn van den mt'iscli. verlicht en verteelt, en onmiddellijk mets vermag tegen geeste lijke wc/ rs, is het vuur der lt-1 ont- sijke-i om den me sch te ni'.ifleri. Het verlicht cn verteert niet en foltert on middellijk ''.e duivcleti cn de vervloekte zielen op wonderbare, ina \r loeit werke Ijkt wijze, zoo de H. Auguslinus ICn de eeuwigheid der straffen maakt juist de hel tol hel. Bestond er ook maar de geringste kans, verlost te worden, dan zou de hoop al het ver schrikkelijke aan de hel ontnemen. Voor de vervloekten echter is er zelfs geen schijn van hoop. Ze zijn en blij- en eeuwig vervloekt in het eeuwig uur, en dat doer eigen schuld. God „wil, dat alle menschen zalig 'ot den en tot de kennis der waarheid komen," leert de H. Paulus. En daarom schenkt God icderen mensch de noodige middelen ter zaligheid. De mensch is geheel vrij om die middelen te gebrui ken of niet, dus heeft hij het zich zelf te wijten, dat hem na den dood ces een eeuwige hel wacht, en hij daar volslagen ongelukkig is en blijft, a hij in doodzonde sterft. P. REIJS, S.J. Na dc v zulten ook dc licha- r gefolterd worden door het cn vooral die li mensch liet in'-est er. het zwnnrst ge zondigd heeft. En gelijk het gciuk dei henidingcn gcevtnrcdigd is a«n ieders vcrdicr-stvn, zoo is ook de straf der vervloekten zwaarder of lichter, naar mate zij meer of minder gezotidlj,.! hebben. Bij ai die pijnen komt nog een de gruwelijkslc folteringen liet snmenziji met ili: duivelen en vervloekten. Geen beulen martelen hun sluchtoff-, wreed nis dc duivelen dc vei vloekten, op aarde brengt declncmi cn leniging in het lijden. „In de idttei*," leert de H. Thomas van Aquinc, „zal het gezelschap der ellen dige» Hc ellende niet verminderen, maar vtrgrooten". I:> dc hel immers zijn geen liefde, geen medelijden, geen vreugde, geen rust, doch haat, wanhoop, ipot vcvlocklng. En dnt alles riii.de, eeuwig. WEEKKALENDER. Passie-week. ZONDAG 17 Msart. Passiezondag, Mis Judica, 2egeb. H, Gertrudis, Nedcrl. 17 Mnait, 3e gcb. H. Patritius. Feesteigen 17 Maait. Vespers van den Zondag. MAANDAG 18 Maart. Mis van Maaud. in deze we k, Mi serere, 2c geb. H. Cytilli!?. 18 Maart. DINSDAG 19 Maart, H. Jo/cf, 2e geb. en laatste E.atig. van Dinsd. in deze week. Credo. WOENSDAG 20 Maart. H. Wullrannus, Neder). 20 Maart, geb. cn laatste Evang. van Woensd. DONDERDAG 21 Maait. Mis van Dond-nd. in d»ze week. Om nia, 2e gi b. H. Benedictus, 21 Maait. VRIJDAG 22 Maart. Mis vaa Vrijd. in deze week, Mise rere, 2c geb, Zeven Smarten ZATERDAG 23 Msvt. Mis van /...terd. in deze week, Mise rere, 2e geb. Ecclesiae of De Kerkelijke Diensten. AMERSFOORT. Parochiekork 0 L. Vr. Hamolvaart Langegracht- ZONDAG. De H.JI. Missen om 7 uur en half 5 llalf elf jde Hoogmis. Kwart ov r twaalf Catechismus. Drie uur de Vespers Kwart over vijf Patronaat. 6 uur Miserere, meditatie eu lof. DINSDAG. Kwcrtii r vóór 8 gezongen H. Mi: 7 uur Plechtig Lof. VRIJDAG. Om 7 uur Kruisweg. DAGELIJKS de H.H. Missen om 1 8 cn 9. Parochiokerk van St. Frane. Xav. 't Zand. ZONDAG. De H.H. Missen om half 7, 8 c Keest san den H. Joseph. Kv. ar: vóór 8 Plechtig gezongen H. Mis. 7 uur plechtig Lof. DONDERDAG. uur K'ttiswcg, DAGELIJKS de H.H. Missen ten 7, cn 9 uur. Parochiokerk van St. Konrieus aan de Borstraat. ZONDAG. ur Meditatie en Lof. lorgens zal om tien minuten vóór de H. Communie worden uit gereikt. M VANDAG. uur H. Gerardtt»-Majella-MIs. DINSDAG Fccstdjg van den H. Joscf. Morgeus om 8 uur gezongen II. Mis. Ont 7 uur Lof. VRIJDAG. n 7 uur Kruisweg en Lof. DAGELIJKS de H.H. Missen om 7 :n 8 uur. Parochiekerk van SI. Antrridu* aan de Voitdellaan- ZONDAG. HUI itcht H. Mis. 9 uur H. Mis voor dc Militairen. 10 tiiu dc Hoogmis. Om 12 uur Catechismus voor d'- .i.mge u.inen kinderen. Om 4 uur Meditatie over het lijder. Onze* Hecren, waarna kort Lof. Schaal collecte voor de bchuefiige kii'dcrcn, die Zondng 7 April hun p'cclitigc H. Communie zullen doen. DINSDAG. Foestdiig van, den H. Joscf. Half 8 gezongen H. Mis. 's Avonds om 7 uur Lof. WOENSDAG. Avonds 7 ui den H. Jozef. voor de weldoeners van 't Ge»t|«ht, half 6 plechtig Lof. WOENSDAG. Half 6 Lof met gebeden ter ecre van den H. Jozef. VRIJDAG. Half 6 Kruisweg. ZATERDAG. Half 6 Lof met Rozenhoedje en gebed voor den vrede. DAGELIJKS do H. Mis om half 8. Zondag a.s. begint hier de Panachtijd lot cn met beloken Puschcn. Volgens dc bepalingen der Kerkelijke Wet moot elke geloovige van beiderlei geslacht, nadat hij tot de jaren van onderscheiding, d.w.z. tot liet gebruik der rede, gekomen is, ten minste £éng in het jaar bieehten, en ten minste in den Paaschtijd het H. Sacrament des Altaars ontvangen tenzij hij het op taad van den eigen Priester, om ceuigc billijke reden, beter achte, zich ei voor ccuigen lijd van te onthouden, Gummi#) liHsbniis li iimiilitit. Aanvragen van Werkgevers: 1 banketbakker, 1 behanger-stoffeer der, 2 dagmeiden, 1 clectricien, 2 fa brieksarbeidsters, 1 fotograaf, 1 beeld houwer, 12 fabriekstimincrlicden, 2 met selaars, 11 meubelmakers, 1 schoen maker, 2 sjouwer», 2 rijbio.-kmakcrs, 1 sigarillomaker, I assistent-restaurateur, 2 tuinlieden, 3 werkvrouwen, 1 zeep zieder, 1 stopboordmaker. Aanbiedingen van Werkzockcn i 1 bankwerker, 3 broodbakkers, 2 elcc- Iriciens, 29 grondwerkers. 1 bestekzagcr, 1 huisknecht, 1 hulp in dc huishouding, 6 kantoorbedienden (mann.), 3 kelners, 1 kleermakers, 1 letterzetter, 3 lood gieter», 1 loopknecht, 57 losse arbeiders, 4 niachinule-lioutbewcrkeis, 2 metse laars, 1 meubelmaker, 4 opperlieden, 1 rijwielherstclLr, 5 huisschilders, 4 schoemnakeTR, 2 smeden, 3 slagers, 1 naaister, 2 pakhuisknechts, 1 steenhou wers, 2 stiaatmakeis, 3 stukadoors, 10 timmerlieden, 4 voerlieden, 7 werkvrou wen 1 tweede meisje, 1 vildaibeit'e Agenda's. ZONDAG. 's Middags half vier vergadering der K. K. Burger-Jongel. Vereeniging „St. Aloysius." Onderafd. der „Hanze" in hut p.v.ronar.tsgcbouw Elleboogsteeg. Te behandelen onderwerpen 1. Het Kerkelijk Jaar. (Het H. Aanschijn). 2. Dc handel. (Naaml. Venn. e. d.) 3. Vei har delingen door leden (met ciitick). 4. Vragenbus. Sport. Voutbal. Program ma Zondag a-s. U. P. V. B. Hercules IV—(Juick II Hilversum IIIAmersfoort Victoria IV—Quick III Buiten-Competitie. Quick IKampong (Utrecht) H. V. C.Belg. Grint. (Zeist).' Mededaellng. lenige verslagen en berichten, di te laat werden ontvangen, worden ii het volgend nummer geplaatst. Coöp. R. K. Boerenbond te Hoogland. NIJKERK. Parochiekerk H. Catharina. ZONDAG. H. Mis om 7 uur. Om 10 uur de Hoogmis. 4 uur Meditatie cn daaiaa Lof. DINSDAG. H. Half 8 li. Mis, hall 9 gezongen H. Maandag 18 Maart, op de Malerij, m 's o.i m. 4 tot half acht. Woensdag 20 Maart, bij Koater Schoonderbcek, van 'svoorm. half tien half twaalf: ral liet bestuur van den R, K. Boeren bond nog zitting houden lot ontvangen der contributie. Medegedeeld kan wor den, dal cr verschillende leden zijn, die looucn, dut zij voor de goede zaak veel over hebben cn die uit hulp voor ictbtdccldcii zelve meer geven, dan rij moesten geven. Voorwaar ccn schoon vooibi'i-ld cn aan hen oprechte nk. Nogmaals wordt ook ieder aange raden, zelf t,: komen, en wnar icmnnd )t, dat voor hem dc contributie tc iv. vrago hij gerust cm verlaging. In grun geval ;;al vermindering kunnen winden gegever, wanneer dc contributie aan hui» moet worden opgehaald. Dat ieder dus knmc, en icd<r zal tevreden tcrugUceren. Zij, die zaai-bockwelt wrnschcn te bedekken van de Coup. L.indbouwvcr. orden verzocht dit spoedig op tc geven an den kassier. Marktberichten. Amersfoort. MARKT 15 Maart. Hoeiiderelcren 111.50 a 112.50100 al. jjooibolcr (3.50 k 13.50 per Kilo. Kippen J 1.50-12.50 per stuk. Duiven 10.80 k 11- p. p. Wilde konijnen 10.90 11.10. lamme konijnen 11.50 4 1 3.—. Magere Varkens 150.— A f60 EIERVHIL1NG V. P. N, 8 Manrt. navoer 371)00. Hougste prijs I 12.10. Lnagslc prijs 110.25. Bciidoioren 110,80.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1918 | | pagina 2