DE EEMBODE KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN KANTOOR LANGEGRACHT 28, AMERSFOORT VRIJDAG 17 MEI 1918 32* JAARGANG No. 14 Dit Blad verschijnt Dinsdag- cn Vrijdag middag. Prijs per drie maanden 65 et. bulten de stad Amersfoort 71 et. Afzonder lijke nrs. 5 cl. per exemplaar. Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden vóör den aanvang van een nieuw kwartaal. bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. J, B. SCHEUER AMERSFOORT. Langegracht 32 - Telefoon 2S4. Administratie- en Effectenkantoor. Effecten. Verzilver Coupons. Sluiten v Kantoor geopend vai Pinksteren. Het was heilzaam, dat Hij heenging, „want indien ik niet heenga, zal (naar goddelijk opzei) de Helper niet tot u komen". (Joh. 16. 17). Nu op l'inksteien voelen de twaalf, dat de Meester gelijk had op dien bcwustcn avond, toen ze in bange onzekeihcid over naderend onheil, voor het laatst met Hem naar den Oiijfhof gingen, Zij voelden de scheiding te pijnlijk om te denken aan dc goddelijke bedoeling, die opgesloten lag in den terugkeer tol den Vnder. In kortzichtig onverstand vroeg niemand hunner,,\Vaar gaat gij heen Maar de goddelijke paeda- goog, die hun nog zooveel had tc zeg gen, waarvoor hun zielen nog niet ont vankelijk waren, liet dit over aan een anderen leernar, die op het juiste mo ment met kracht van redenen dc we reld van zonde, van gerechtigheid cn het gerecht zou overtuigen, aan de Apostelen echter inzicht zou schenken in dc grondcloozc diepte van Gods Óp Pinkstermorgen zouden de Jerusa- lemmers zich bewust worden van dc ontzettende waarheid, dat Jeruzalem had gezondigd tegen den H, Geest, dat aan hun handen kleefde het bloed den „Heer des levens''. Hun onwil te gelooven had met Paschen een weg gevonden het volk liet zich nog paaien met het praatje, dat het lijk van den Nazarcner was gestolen. Nu rukt de Geest Gods die wit-gepleisterde graven open, cn overtuigt die massa nieuwsgierigen.dat slechts zondige hard nekkigheid en dwaas vooroordeel hun overlieden hebben gediend. Het klinkt ais een bazuinstoot door dc verblufte menigte: „Laat nu het gcheclc huis van Israel met zekerheid erkennen, dat God tot Heer en tot Messias heeft ver heven, juist dien Jezus, dien gij go. kruisigd hebt". ,H. A, 36). De Geest Gods legt hier den vinget op de wondeplck vau Gods volk. Daar liet de hand ter redding toegestoken trotscli van zicli sloeg en de hemelsche wijsheid van Jezus krankzinnigheid i dc, ziet liet nu in vlammende letters zijn eigen wijsheid als een dwaasheid gebrandmerkt. Gelijk „de rechtvanrdlge leeft uit het geloof' (Rom. 1. 17) en zijn twaalf getrouwen na eenvoudig gelooven begecrlg waren gaan luisteren naar Jezus' „woorden des eeuwigen levens," zoo is het ongeloof dc bron, waaruit de wereld wordt overspoeld niet een vloed van zedelijk bederf. ie beginnen met de eerste zonde, die voltrokken werd, toen Eva de be loften van den leugenaar van het para dijs meer geloofde dan de waarschu wing Gods, bleef het ongeloof de chro nische kwaal, waarin alle geestelijk leven kwijnt cn sterft. Op den eersten Pinksteren kwam de Geest Gods op aarde, om in koelte van een zacht ruischenden wind den menschen de overtuiging bij te brengen van de zonde van ongeloof. Nu op Pinksteren na 1900 jaar bul dert het kanon de menschheid in de dlit ongeloof ook is de sociale hoofdzonde, waardoor alle maatschap pelijke welvaart ligt lamgeslagen, niacin en recht, rechtvaardigheid eu grof egoïs me synoniemen zijn geworden. De eeuwige beginselen bleken nok nu weer dc onmisbare basis voor liet levens geluk van individu en maatschappij, cn liet ongeloof bewees zijn eigen prac- tische onhoudbaarheid en theoretische monsterachtigheid, nu het reeds vier jaar lang hel recht van den sterkste proclameert nis factor voor de ontwik keling cn maatschappelijke welvaart. Hij dc puinhoopen van Europa wordt dagelijks duidelijker, dat een zuiver tech nische cultuur op den duur een tech nische onmogelijkheid is, Als hot contact met het Jenseits is verbroken, alle hoogere leven wordt overvleugeld dooi de matcricele verfijning, maar de cul- tuur der ziel, welke voor „hem, die in Christus gelooft" de hoogste levcns- irmt, wordt verwaarloosd, dan blijkt elk schip van staat te pletter te loepen tr.gcn de ijsschotsen cht cn egoïsme. Men beschouwde het als denkbeeldig gevaar, dat de half be schaafde tassen langzamerhand in het bezit kwamen van de technische. hulp middelen onzer beschaving. Maar het ongeloovig Europa geeft wel een droe vig voorbeeld, boe zij, die pronken met geestelijke rijpheid, hun ontdekkingen dienst stellen van een verwoede )m^ de wereld in deze verblinding de oogen te openen, helpt geen Anti- lograad, evenmin als een vredes paleis. Genezing brengt alleen een Pinksteren, waarop de Geest Gods het licht der eeuwigheid uitgil over alle aardschc verhoudingen. De waarborgen voor een gezonde ontwikkeling vinden we alleen in liet door dc eeuwige zedenwet ondersteunde natuurrecht. Een verdieping cn 1 breeding van den christelijker) geest rechtvaardigheid en naastenliefde kan alleen aan de volkcnrcchtcrlijke afspr: ken die onontbeerlijke absolute ve: plichtheid verzekeren, die voor dc be- trekkingen der stalen onderling onmis baar is. De Geest der waarheid, die als een goddelijk levensbeginsel in Christus' kerk is blijven werken, inspireerde Pe trus' opvolger, die zich het hoofd niet liet op hol brengen door den „Kullur- vorschritt," maar in zijn eerste Ency cliek de oorlogsramp naar bare ware gedaante schilderde. „Nog nooit misschien heeft men het woord van broederliefde zoo dikwijls slechts niet den mond beleden nis he den ten dage, ji, men ging zoo ver evangelie der liefde, de pr.-diklr g Hcilands en der Ircrk te vergeten broederliefde als hel groote resul- tc prijzen, dat dc beschaving van cn tijd opgelevcro zou hebben. In werkelijkheid echter is er nog nooit minder liefde onder de menschen uit geoefend dan juist lieden ten dage". Moge de Geest Gods op den Pink- iren van het vierde oorlogsjaar op het gebed van het g.-'.oovige volk op aarde als Vredebrenger komen om het evangelie der lieftk te herstellen, om door de leer van Jezus het aanzien der larde te vernieuwen. Conus. B. Tn. STOVER INCK, R. K. I'r. Binnenlandschs Berichten. Roomsche Politiek. In Mei 18'J7, zoo sprak Mgr. Nolens op den bondsdag te Utrecht, werd door tie kiezers antivan-d het program, door de Kamerclub opgesteldthans een program tot -tand gekomen 'olgens alle rcgrls der democratische kunst. een slechte orgat kiezersthans rijzen de l< gingen als uit den grond op. Die plaatselijke verccnigir-gi-n vinden hare bekroning in den Algemcencn Bond. Nu is er ongetwijfeld ecnigc stroef heid geweest in de organisatie, maa in 't algemeen mag worden verklaard dat, zoowel bij liet vaststellen van he program als in het stellen der canth daten, de vcrecniging een voorbeeld geweest is voor andere orgsnisati- s. Daarvoor een woord van dank vöoral aan Int bestuur van den Bond T s de katholieke partij bijl steeds minderheid en nog wel eens onderling verdeeld. Thans is onze partij reeds tweemaal en, terwijl de eenheid sterker is dan >it tc voren. Wij wenschen den ons toekomenden Invloed uit te oefenen en zoo moge lijk te bevorderen. Wij wenschen geen voortrekken, maar ook geen achteruit stelling wij willen den strijd niet om den strijd, cn verlnngen niet den vrede N.V. Centrale Crediet- en Landbouwbank AMERSFOORT, Langosr. 8, Tal. Int 363 SCHERPENZEEl, Tel Interc 6. SOEST, Van Woadealr. 206, Tel. Int. 6 UTRECHT, Tel. Intero. 460. Tnlegramadres „Credo". SPECIALE CONDITIES VOOR DEN LANDBOUW. Safe Deposit. daarom bewaakt zij angstvallig dc grondlijnen aan in de Keruni Novaium. rechten van haar Kerk. I In oner dagen, ziet men vooral ala Wij - hebben hiermede aangegeven, het middel aan: de collectieve eon- waannede onze partij overeenstemt rnc' tracten. Werkgever* en werknemers de andere, maar ook het verschil. zullen niet alleen krachtig georgani- De katholieke partij is een volks- sccrd moeten zijn tegenover e>kaar, pfrtij, daar moeten gekozenen cn hie-1 maar ook met elkander, zers rekening mede houden. Dc geko Een streven daarnaar is merkbaar, zenen moeten daarom evenwicht bren Wij moeten dat steunen e.i de regee- gen tusschcn afwijkende strevingen. ru g moet die organisaties erkennen De kiezer* moeten zorgen, dat onder door haar deel te geven in de uitvoe- de gekozenen alle groepen der partij ring der wetten, crtegcnwoordigrl zijn, Wij gaan nu met dit program den Er moet dus overleg, vergelijk plaati verkiezingsstrijd tegemoet. Wij bchoe- hebben in d. katholieke partij, opdat ven ons daartoe niet te rlêfften tegen allen zich één gevoelen, verbonden andere partijen en evenmin te trnch- door hoogctc beginselen. Dit is nlci ten van andere partijen kiezer* af te logelijk zonder program. Den kiezers troggelen. Wij hebben slechts te EENE JAARMARKT IN DE EERSTE 2) HELFT DrR ZESTIENDE EEUW. De vader echter droomde altijd van een gcestigen, vroolijken schoon zoon, als het dan toch éóns moest gebeuren, een bol, die nog eens zoo nu cn dan een kan door een glas durfde gooien als het te pas kwamwant hoewel hij trotscli was op de hoeda nigheden zijner dochter, was hij te kort zichtig en te levenslustig 0111 nnri lioo- ger zieleleven zijne oplettendheid tc schenken, en liet hij zich licht bepraten door dezen of genen wclbespraakten nieuwigheidzoeker, zooals er toen in menigte werden gevonden, te meer daar hij zich de dwaze cn gevaarlijke ning had cigcil gemaakt, dat m; die in alles wat den godsdienst betrof niet met hem overeenstemden, huiche laars of dweepers waren, zaakte dat hij met Godelii hij op deze stelling doordraafde, dan een klein geschil had; want welk een zedig en onderworpen kind zij ware, déze opvatting kon noch mocht zij toe stemmen. Overigens nam hij zijne gods dienstplichten vrij nauwgezet waar en meende, zooals hij zelf dikwijls tc ken nen gaf, dat alles dan al heel wel was Godeliva echter droomde niet veel van zulke dingen, 't mocht zijn dat Lecndert de vergulder, liet gewezen buurkind, tegelijk met de kerkboekskens, die hij zoo aardig wist tc bewerken, Wij streven naar positieve nclic cn ,-eteu een regcering, waaraan wij gceo deel hebben, toch zooveel mogelijk steun te vcrlecncn. Wij maken geen drukte en springen niet tegen dikke muren, waartegen toch niets tc doen is. Dat ligt in den aard van de partij Het gezag kunnen wij steunen, omdat wij niet zijn een partij van een dag. maar vele jaren achter ons en, naar wij hopen, ook voor ons hebben. De tegenstanders kunnen dus gerust zijn cn zijn zij het niet, wij wel. Niemand betwist het bestaansrecht der Katholieke Staatspartij. Wij zijn thans goed georganiseerd en hebben nu te behartigen het algemeen belang, algemeen opgevat als al-om vallend. Dc katholieke partij is geen partij v:.n een groep. Het negceren barer begin selen acht zij een ramp voor het Land door hare zinnen vloog; i__H ging hiermede als met de geuren der bloemen, die zich nu eens laten ver- i dan wéér voor langen tijd zijn geweken. I-Iet kamertje, welks be schrijving wij nog schuldig zijn, was het heiligdom der jeugdige Godcli' het had, gelijk reeds gezegd is, i allerliefst uitzicht, eensdeels op dc schoonc plaats, die achter liet huis der Duitschc ridderen gelegen was, cn ve: der op hunnen eigenen ruimen hof, c daar achter zag men als een verhevc tuin de vrolijke iij,:n van boomrri, was mede de stadswallen beplant war,- De raampjes, welke dit lieve uitzie! vergunden, had Liva's vader, die alli aanvatte wat zijne dochter liet leven veraangenamen, met gckii glaasjes laten verlooirn, hetwelk, neer zij gesloten waren, cene zeer genamc uitwerking deed; eene sierlijk lofwerk uitgesneden slaapstede iet saaien voorhang, een zilveren wij- -atersbakje, met een groen stukje palm r achter gestoken, en een fraai ge kleurd houten Marla-beeldje met hel kindeke, dat op een schrijn stond, gaven aan liet kleine vertrek eene zoete har monie cn eene zalige kalmte. Nog stond er eene eenvoudige bid bank, en daar boven hing het „Onze Vader" en liet „Wees gegroet", zeer net op perkament geschreven en met gekleurde hoofdletters versierd. Gaarne vertoefde Godeliva in dezen :n gekozenen moet duidelijk voor den geest staan, waarvoor gewerkt, waar naar gestreefd wordt. Bij dit program moeten de begin selen voorop staan. Absoluut noodig daarvoor niet een program van be ginselen, omdat deze beginselen altijd vinden zijn in onze leer. Wij vloden ze in den catechismus, welke niet al leen is voor <le kinderen, maai voor geheel het leven. Wij vinden den leidraad ook in d, to ftVUuutll 111 tma gebed, lijk aan inhoud. :ne nadere uitwerking van die bc giaselcn vinden wij in een reek» va-, encyclieken, leder op zich van groote waarde. Het program van 1896 was te ge lijk een program van beginzelen en een program van actie. Het eerste deel is behouden gebleven, het twcedi deel ten deele verwezenlijkt en nu aan gevuld. Meer dan ooit snakt dc wereld nan 'rede. Do wereld zucht onder den last van den oorlog, nu nog tuischen landen, straks lussclicn wcrclddeelen. Ook op economisch terrein wordt de vrede verstoord door stakingen. Op intcrnatiouaal gebied zal er daarom gestreefd moeten worden naar scheld- gerechten. Hel ligt op nnzen weg, neen het is pl cht van ons, katholieken, onze mede- w iliing te vcrleencti aan het stievei i.ir vreedzame oplossing van gc schillen. noodzakelijk i* het steunen va :vcn naar den bediijfsvred; Een vicdc. het deel onzer mldde ook thnns zoo bcge< renswaard. Leo XIII gaf daarvoor de gen, dat alle katholieken op de katho lieke lijst stemmen. Om dit te bereiken moeten wij ons eren tegen dc kapers, welke op de kust zijn. Die kaper* zijn op de eerste plaats de vrijzinnigen van alle scha- kecruig. Wij hebben gekend de libera,*1- kntholleken, maar daarvan bespeurt ,icn nog maar «poradlsch exemplaren n welhcht hier of daar een nest. Een tweede groep kap>rs zien wij voorzien op dc katholieke arbeider* cn willen ook dezer ontevredenheid ex- ploitcercii. Zij hebben weinig kan* bij dc georganiseerde katholieke arbeider*. Dc derde kaper is dc Economische Bond. Aantrekkelijk vooral door liet voorop «tellen van het economische. Deze bond is als ccn der vele poll- ilekc veirassingen, waaraan Treub zijn hart verpand heeft, te beschouwen. Deze bond zal er wel niet aan den ken oen katholiek op zijn lijsten te wordt gevlast op katholieke «temmen. Op onderwijsgebied verlangen de katholieken niet ander* dan een eer lijke uitwerking van hel onderwijsarti kel, AI* de schoolstrijd weder ont brandt, zal dat de schuld aijn van de inkschc partijen. Het spreekt vanzelf, dat cr op het program van den Economlschen bond punten voorkomen, welke onze Instem- niing hebben, maar niet moet worden vergeten, dat voor deze punten door ons reeds lang gestreden is. WIJ gaan du* aansturen op een zoo groot mogelijke Kamerfractie en, als het moet, als sterke minderheid zoo veel mogelijk invloed oefenen op de Regcering. kleinen tabernakel Wan vrouwelijke net heid, De dingen, die hem versierden, meestal door hare, zoo zij hoopte, nu zalige moeder in geplaatst, en rncr eerbiedige nauwgezetheid liet zij alles bijna onaangeroerd staan. Op den bewusten ochtend toen dc voornaamste dng van de kermis zou ivangcn, wel verre van, zooal* dt este meisjes van haren leeftijd en stand zouden doen, om, al* eene ijdcl it, haren hju aan de grappen dei itpskkeiulc kermisgasten te vergapen, g zij langer dun anders op hare bid- ink geknield, en haar gebed was i nigci cu vuriger dan ooit. Zij wist toch heden vele zonden zouden g-: «chieden onder den schijn van cr.U-1 vermaalt te beoogen, en zij wist ru-p zérf.-ctl hetwelk zij schrikte zich /.'ti le bi-kennen. Had haar de abdisse in hei St. Survaas-klooster hij hn.tr laai bezoek niet gezegd, welk ccuo duister, toekomst zij tc gemocl gingen, ho - uil DuiUchl.uid, al* een aanschietend, stroom, allerlei nieuwigheden, schok kingen en lasteringen kwamen annbrui sen en hoe, als deze vreemde gevoe- lens de overhand namen, hunno liefelijke toevluchtsoorden voor het beschouwend, leven met een volkomen ondergang bedreigd werden, cn wat het droevigst was voor haar, de innig hcminacr.de dochter, wat zij niet dikwijls verplicht de vermetele gesprekken aan te liooren, die dc zoogenaamde vrienden en be zoeker» van baars vaders huis onder- j «even ure geworden was en ling voerden en waarmede haai vader I ten negen ure naar dc Hoogmis iniTemde, cn was deze niet, al Buurtkerk wilde begeven, en het slecht* in geringe rnate.^ niet meaning verkeerde dat haar vatli zich die nieuwigheden behebt i dan met minachting van a< priesters cn kloosters f „O Heer," bad zij, „spaar uw volk straf ons niet om onze oiigrrcehtlglK don, ga niet uwen dienaar niet in bet gerezht, want niemand kan voor tl» aanschijn beslaan I Wend dun geeicl uwer gramschap van ons nf, dien wij om onxe zonden verdienen, laat de Knk op nieuw bloeien en verneder ire vijanden I" Toen stond zij op. eu als In gydacli- n (luisterde zij: „Het Is ru sijl jaren geleden, dierbare moeder, dsl een. plotselinge ziekte u van onze zijde weg nam, K'i waart nog mg cn schoon, cn toch, het zon rlg.nbel.ing zijn. u teru~ te wenschen op deze verganke lijke" narde, waai het leed doorgaans de vreugde zoo verre ovcrtrcligij hebt dm strijd volatrcdcn, cn z-.o gi' om gering zonden nog in de tulvc ringsplaats moet zuchten, mogen wij toch de gegronde hoop kocstcicn, dat gij eenmaal liet aanschijn Gods zult aanschouwen I" Andermaal zonk zij op de knieén on bad: „Uit dc diepte heb ik tot l' ge roepen, Hcere, Heerc, verhoor mijn Eindelijk, dewijl het reeds later da«*[ Buurtkerk wilde begeven, mccning verkeerde dat haar v met het ontbijt zat te wachten, ging zij met spoed den rechten steektrap af iar beneden. Toen zij de kamer rondzag, gevoelde zij zich echter ecnigszius teleurgesteld- Het brood, het bier en dc eieren, alle* stond in orde op de tafel geschikt, doch cr was niemand aanwezig. Haar vader, zooal» wij vroeger gezien heb- .ilgcgiian en had zich waar schijnlijk lang- r' dan hij gedacht had opgehouden. Zij ging naar het geopende raam, om een» ui den hof te zien en mogelijk hare bespiegelingen vooit te zetten, toen haar oog viel op een aller- franitten rozenstruik, door cene geheim zinnige hand daar neérgezel/ij schonk cr echter niet lang hare aandacht aan en meende dat haar vader dien daar had laten plaatsen, om haar te verruwen. Juist stond zij peinzend nan het ge opend venster, toen haar vnder vroolijk lachende kwam aanloopen. „Wel, wel," riep hij, toen hij de onderdeur nog nauwelijks geopend had, „ik geloof dat ,k dc halve kermispret al achter den run heb. Nu, Liva, Rij zult wat sten I Ga zitten, kind. ik zal u alle» vertellen, deie dag moet geheel aan het vermaak gewdd worden, gij weet wel, het i* mv.r crus kermis In hei jaar!" Wordt voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1918 | | pagina 1