DE EE MB ODE KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN KANTOOR LANGEGRACHT 28. AMERSFOORT VRIJDAG 11 APRIL 1919 33" JAARGANG No. 4 TWEEDE BLAD. Jlrbeid. »Dat is ook een grondbeginsel van hel Christelijk-sociale leven dat men arbeidt om de vreugde van den arbeid, omdat men het werk liefheeft". Deze woorden, door het Kamerlid Snoeck Henkemans in 's lands verga derzaal gesproken, verdienen vooral in den tegenwoordigen tijd wél de aan dacht. Het ii in 't belang zoowll van de arbeiders als van de werkgevers, dat de arbeid met lust en opgewekt heid verricht wordt. Al geldt dit voor allen arbeid, ik denk nu speciaal aan den arbeid in de groot-industrie, met haar ver doorge voerde arbeidsverdeling, waar helaas van werkliefde en werkvreugde zoo bitter weinig te bespeuren valt. Voor een deel ligt dit aan het werk zelf. De op de spits gedreven arbeids- vcrdecling heeft wel de productie enorm verhoogd, maar heeft tevens den arbeid eentonig en geestdoodend gemaakt en den arbeider ontnomeu de scheppings vreugde van den vroegeren handarbeid. En daarom juichen wc vooral in die grootbedrijven den 8-urigcri werkdag toe. wijl zoo de arbeider gelegenheid heeft om buiten de fabriek, door vrij willige bezigheid, aan te vullen wat lichaam en geest te kort komen bij het eentonige, vaak versuffende werk der moderne fabriek. Er zijn nog meer voorwaarden, welke vervuld moeten worden, zal de arbeid met lust en ijver worden verlicht. Er moet een goede verstandhouding zijn tusschen patroons cn arbeiders, iets wat zeker 't best bevorderd wordt door Collectieve arbeidscontracten, welke den arbeider practisch doet be seffen, dat 'them niet wel kan gaan, zoo het den patroon niet goed gaat. Maaralle middelen zullen falen, zoolang de arbeid.rsziei wordt ver zuurd en verkankerd door de lieldelooze, materialistische levensbeschouwing van t socialisme. En hier kom ik tot «I- p iecipieele, allesbeheerscltei.de oorzaak van het 'droeve feit, dat n.e m de c 'ipi j| sen onzer giootc fabritlo-u den zoo weinig bespeu.t can de v.-.mc Ids vreugde. Men behoeft gven diep ziel kundige Ie zijn, om op menig stroef gelaat te lezen wat dam omgaat in die donkere zielen Itcat t-g n tkii ..kapi talist", ontevredcrlitid over „liet sla venwerk," d it zij legen een honger loon" mokkend verrichten ten bate der „uitbuiters." Opzettelijk kies ik hier dc bekende rèóde krachttermen, daarmic tevens aanduidend de ecr?,ie oorzaak van dien -«troeven cynischtrt geest, die mokkende eu morrende óntevredenheid, welke op menige fabriek de plaats ingenomen heeft van den blij-n Inch en 't vroolijk lied, waarmee eens de handarbeid werd verricht. .Die oorzaak is 't socialisme, met zijn klassenstrijd en haatprediking. Want hoe kunnen de arbeiders met opge wektheid hun arbeid verrichten, wan neer hen dag-in-dag-uit wordt voorge houden, dat zij zijn de zwoegers voor 't kapitaal, die hun zweet geven ten bate der rijke leegloopers. Zal men werken met lust en liefde, dan moet men zich op dc- a plaats los maken van die socialistische dwangvoorstellen, los maken eenzijdige, neerdrukkende levensbe schouwing van 't socialisme opwerken tot de Christelijke leer, dal de arbeid is een gave Gods, die, denk baar uit Zijn hand aanvaard, vreugde en voldoening zal schenken. „De godsdienst," zegt Dr. reken, weet den arbeid, zelfs den slaaf- schen arbeid, te adelen, door hem krachlens zuivere nteening en genade te verheffen tot een navolging van Christus." Ik herhaal: er mag niets ongedaan blijven om dc arbeidsvoorwaarden zoo gönstig mogelijk te maken. Maar ten slotte zal slechts de Christelijke levens- - beschouwing in staat stellen zelfs den -zweren arbeid moedig en blij brengen. Jezus Christus, onzen God en Heer. Almachtige, eeuwige Gcd, die niet den dood der zondaren, maar steeds1 hun leven zoekt, aanvaard genadig ons gebedverlos hen van den dienst der afgoden en doe hen tot lof en glorie van uw Naam deel uitmaken van uw H. Kerk. Misttehuis van den Geest te Weert (Lj. Limburg, waar Holland's toekomst ligt op geestelijk en stoffelijk terrein, k een rijke bron voor de wereld- oneering door zijn zonen en doch ters, door zijn missiehuizen. Een dezer geestelijke bionnen is het nog weinig bekende te Weert in 1904 opgerichte Missiehuis van de Paters van de Con gregatie van den H. Geest. Deze Con gregatie opgericht te Parijs in 1703, heeft tnn doelde Evangelieprediking het Zwarte Ras in Afrika en Ame rika. Tellen zij 500 leden in Afrika (voor 36 millioen Negers) 200 zoeken de Zwarten op die als slaaf gevoerd zijn naar de Vereenigde Staten, Haiti, Martinique, Guadeloupe, Trinidad en de Indianen aan de Amazone. 262 medebroeders verloor deze Congre gatie door den dood, gedurende en gevolge van den oorlog. Het Mis- uis te Weert, hetwelk 50 studeu- herbergt (uitsluitend Hollanders) er sinds 190+ 14 tot het Priester schap opgeleid. Jaarlijks moeten tal van aanvragen tot opname worden geweigerd wegens plaatsgebrek. Door liet Maandschrift -dc bode van den H. Geest» (prijs f 1.50) tracht men geld bijeen te krijgen om hst gebouw uit breiden. Godsdienst en Kerk. Aartsbisdom Utrecht. Z. D. H. de Aartsbisschop Utrecht heeft benoemd tot kapelaan Ie Dcnckamp den weleerw. heer H. W. Dijkmantot kapelaan te Uithoorn den Weleerw. heer G. H. I. Waanders, Retraitsn In het St. Alfansus- Retraitanhuis te Amersfoort. 14 Mei, Vrouwen en Meisjes. 6—9 Mei. Vrouwen en meisjes, 10—13 Mei. Maria-vereen. Arnhem. 15—18 Mei. Congrcganisten Utrecht. 2225 Mei. Ongeh. dames midden- and, verg. f7.50.' 2730 Mei. Vrouwelijke Huisgeno n van de leden v. d. Overijselschi Boerenbond, verg. f 5. 31 Mei3 Juni. Leden van den A. B. T. B„ afd. Steenderen en omstreken. 710 Juni. Mannen en Jongelingen uit Bussum e. a. plaatsen. 12—15 Juni. Vrouwen uit Enschede i andere plaatsen. 1922 Juni. Mannen en Jongelingen. 2427 Juni. Geh. dames midden stand, verg. f7.50. 28 Juni1 Juli. Herren Vincentianen. 3 —6 Juli. Meisjes uit Enschede verg. f5 1215 Juli, Ongeh. dames midden stand, verg. f 7 50. Beleefd verzoek zich uan te mtlden bij de Directie van het retraitenhuis. des Heeren glorie aanschcuwen. EVANGELIE volgen, den H. Mattheüs; XXI, 1—9. In dien tijd, toen Jezus Jeruzalem genaderd en te Bethfage aan den olijf berg gekomen was, zond Hij twee zijner leerlingen en zeide tot hen Gaat het vlek, dat tegenover u ligten aanstonds zult gij eene ezelin vastge- bcaden vinden en een veulen met haar maakt ze los en brengt ze tot Mij, Eu zoo iemanp u iets zeggen mockt, zegt danDe Heer heeft ze noodigen ter stond zal hij ze laten gaan. Dit alles is geschied, opdat vervulde zoude worden wat gesproken is door den Piofeet, die zegt; Spreekt tot Sion's dochterzie. uw Koning komt tot u, zachtmoedig, zittend op eene ezelin er. :en veulen, het jong eener jukdra- gende. De leerlingen nu gingen en de- deu zooals Jesus hun bevolen had. En zij brachten de ezelin en het veulen, legden hunne kleederen daarop en deden Hem daarop zitten. 1 de zeer talrijke sehare spreidde hare kieederen op den weg, en anderen sneden takken van de boomen en strooiden die op den weg. En de scha- die vooruitgingen en die volgden, riepen en zeiden Hosanna den Zoon David 1 Gezegend Hij, die komt in naam des Heeren I Buitenland tflissie-aetie. Gebed van de Kerk op Goeden Vrijdag voor de Heidenen. Bidden wij ook voor de heidenen, opdat de almachtige God de boosheid were uit hun harten en zij zich, na hun afgoden verworpen te hebben, mogen bekeeren tot den levenden en .wwjcii God i;i: t. t JZjjn etnigrn Zoon Epistel en Evangelie. PALMZONDAG. Les uit het boek Exodus; XV, 27—XVI, 7. In die dagen kwamen de zon atü's in Eliot, waar twaalf wat pnneu en zeventig patmboonen v ien zij sloegen hunne tenten op bij de wateren. En van Elim vertrokken :ij, en de gansche menigte der Israels'* kwam in de woestijn Sin, die tusschen Elim en Sinaï ligt, op den vijftienden dag van de tweede sedert zij uit Egypte vertrokken waren. En de gar.sche vergadering der zonen Israel' morde in de woestijn tegen Mozes e AJiron, eu dc zonen Israel's zeiden tot hen; Ach! dat wij gestorven waren door de hand des Hee'en in Egypte- land, toen wij bij de vlceschpotten zaten en brood aten tot verzadiging I Waarom hebt gijlieden ons uitgevoerd naar deze woestijn, om het gansche volk van honger te doen sterven En de Heer sprak tot Mozes Ik zal voor u broaden uit den hemel doen regenen I Dat het volk uitga iozamele zooveel als voldoende is vi eiken dagopdat Ik het op de proef stelle, of het in m|ne wet wandelt, al dan niet. Doch op den zesden dag moeten zij toebereiden wat zij indragea, cn dit zal het dubbele zijn van betgeen zij voor eiken dag plegen in te zamelen. En Mezes en Airon zeiden tot al de zonen Israel'sDezen avond zult| gij weten, dat de Heer u uit Egypte- land gevoerd ^ceft. rn morgen zu't gij Uit den nieuwen Russischen heil- at verhaalt een Hollander die er toefde, het volgende Wat is bolcbevisme? vroeg hij. Wat zijn de bolsjewiki. De naam bolsjewiki betcekent naar zijn oorsprong Waar begint het ontstaan van deze bacil, die zich in zeer korten tijd over de hcele wereld heeft verspreid, eveaals de Spaaasche ziekte Iu de straten van St. Petersburg. Heel klein begonnen, schijnbaar onschuldig, maar snel toene mend als een lawine, en ten slotte dood .en verderf brengend over heel een volk. Schijnbaar onschuldig, daar het heette bevrijding tc rullen brengen en demo cratie, maar eindigend met alle vrijheid te ver mooi den. Vrijheid, heerlijke vrjjheid I riep spr. uit. Waardeert toch de vrijheid, die gij geniet, volk van Nederland I Gc moest eens 25 jaar onder den knoet gezeten hebben, om uw vrijheid te kunnen decrcn. Neen, erger nog: ge t onder het bolchevieksche schrikbewind hebben verkeerd I Lenin en Trotzki kunnen zich eer op straat vertoonen vanwege het doodsgevaar dat ook ben bedreigt, 't Loopt uit op een groote moordenaars bende. Wenscht men dan het Czarisme? Neen, die geleefd heeft onder het knoet regiem, zal dit voor geen volk wen- schen. Maar dat toch nog honderdmaal liever dan het bolchevisase, want dit brengt een slavernij, zooals er zelfs in Rusland, ook vóórdat de slavernij offi cieel werd afgeschaft, nooit is geweest. Men is dag en nacht omringd bajonetten, die al wat nog «enigszins naar vrijheid lijkt, in bloed smoren. Die vroeger iets bezaten, zijn nu doodarm; niets hadden, maar als moordennars dieven gewoed hebben, zijn pitalisten. Matrozen loopeu rond met colliers van 50,000 roebel waarde. geen kapitalist is, heeft niet vanwege de fabelachtige prjjti der levensmiddelen. Men wordt ee oudig voor de keus gesteldden hoe» gerdood sterven of bolsjeviekj worden.' Nu een mensch wil blijven leven, zoo lang hij maar eenigszins kan en dus bijna iedereen wordt bolsjeviek. Dat is de heerlijke vrijheid. En de gelijkheid en broederschap? Ja, er is geen mijnheer en geen mevrouw meer. Allen hebben éênzelfden nr - die betcekent: »genoot«. Nu, men niet daar 1 De grootste ellende die zich denken kan. En wat is de I al die ellende Men wil geen gods dienst meer. God moet weg uit de Kerk, uit de huizen, uit de school, uit het volk. En wie dat wil, gaat den af grond tegemoet. Daardoor is het Rus sische volk in den afgrond der diepste ellende gestort. Recht is er niet meer, vrijheid is er niet meer. Er is slechts heerschappij van dievea en moordenaars. Verschillende tafereelen, door den verhaler zelf bijgewoond, illustreerden dit op de vreeselijkste wijze. Men zegt wel: wij willen geen geweld, maar de 300 meisje», die in het keiierlijk paleis de regceriog van Kerenski wilden ver dedigen tegen de bolsjeviki, de 400 offioieren, die hun leven in de waag schaal gesteld hadden voor hun land, de honderden onschuldige kinderen ondervonden het wel anders. Speelt niet in Nederland met den geest van bolchevisrae I Hij wekt wan hoop, waardoor alle mcnschelijk gevoel wordt uitgeschud, zelfs door de anders teergevoelige vrouw. Kapitalisten, burgers, boeren, arbei der», allen hebben vreeielijk geleden en lijden, voor zoover ze leven, nog vreeselijk. De laatsten, de arbeiders, nog het meest. Geen wonder, dat de boeren en ook de arbeiders zich hoe langer hoe meer gaan versetten, gaan organi- seeren tegen de bolsjeviki. Vragen wc nu, wat het boIchevi»me bewerkt he»ft, dan zegt ieder dia de toestanden kentniets goeds en ont- laglijk veel kwaad». Wie zal dan toch too dwaas »ijn, om zoo iets te begee- ren De uitkomst isgeen eten meer of zoo duur, dat het niet te betalen is dan nog zoo slecht, dat men er i wordt. Kiecding idem. Geen recht ea geen wet meer. De onschuldigen veroordeeld, de grootste bandieten vrij rondloopend. ja, ten slotte alle vrouwen van 18 tat 40 jaar van staatswege ge prostitueerd (zooals in Saratov). Wenscht gij dat? Met een krachtig woord van waarschuwing, eindigde de verhaler. In 1917 stierven in Duitsch-Oosten- ijk 100.000 menschen meer dan in 19.6 tengevolge van andervoedingin 1918 was dit getal nog aanmerkelijk hooger. Te S'cgcn werd het heele gezin den arbeider Petri uit Alsdarf wegens ondervoeding naar het zieken huis gebracht. De ongelukkigen waren zóó uitgeteerd, dat twee kinderen reeds onderweg, de grootvader spoedig aankomst in het ziekenhuis overleed. Man, vrouw ea vier kinderen leven nog, doch hun toestand is zorgelijk. Binnenland ernstige heidebrand gewoed, hoogst- rschijnlijk ontstaan tengevolge van ontplcffea van een granaat, b| mili taire manoeuvres achtergelaten. Een oppervlakte van ongeveer 40 H.A. heide is afgebrand. >r zoon van notaris van Heyst Wijk bij Duurstede, werd doer den oachtwacht aan den ingang van het bosch Duurstede bewusteloos, met een schot- lid door het hoofd en badende in zijn bloed gevonden. De ongelukkige overleed eenige uren later. Twee agenten vati politie teljmuiden kregen tijdens hun nachtdienst eene woordenwisseling, welke zóó hoog liep, dat men elkander met sabels te lijf ging. Beide vechtersbazen, van wie de één aan den arm en de ander aan het hoofd een wonde kreeg, zijn voorloopig geschorst. - De werkman M., te Weert had •ondje aan zijn hand, waatop hij nau lijk» lette. Dezer dagen zwol zijn arm hevig op en constateerde een ontboden geneesheer bloedvergiftiging. thans voor Doopsgezind predikant voor bereiden, zijn tien, dus juist de helft, vrouwen. De kolenschaarschte kostte ons land per jaar 112 milloen gulden. Ir is een aanvang gemaakt snet uitvoer van aardappelen. Voor bionenlandscb gebruik is voldoende voorraad. naar ons land belangrijk af. Het vet der buisslachtingen zal ia den loop dezer maand worden vrij gegeven. Bij een huizoeking bij een smokke laar te Belliogwolde is 80.000 mark in beslag genomen. In den nacht is te Nijmegen ge deeltelijk afgebrand de Eiermijn, welke tijdelijk was ingericht tot stalling van paarden. Niet minder dan 11 paarden, toebehoorendeaan den heer Leenknecht, kwamen in de vlammen om. Een groote partij hooi en stroo werd eveneens door het vuur vernield. Vijf auto's konden nog bijtijds in veiligheid worden ge bracht. De Nijmecgsche politie heeft aan gehouden een monteur en een koop man. verdacht van inbraak met diefstal te Nijmegen. Zij hebben bij die gelegen heid i 4000.gestolen. Een werd r«edi geruimen tijd wegens verschillends op lichtingen door de politie gezocht. De liberale partij. De kracht, om zelf te regeeren, voelde de liberale partij vórig jaar niet, dut liet zs het roer van het Staats schip voorloopig aan reohts over met den heimelijken wenseh natuurlijk, dat rechts een geweldigen blunder sou i. Doch de onuitgesproken wentch is gelukkig niet vervuld. Het versmade Christelijk Ministerie bleek nog lang niet mis te zijn en toen November kwam en Troelstra de roodc vaan wou planten, nam het rechtsche minis terie een tegenoffensief, verpletterde de roode macht, nog voor het libera lisme eigenlijk goed van zijn schrik bekomen was. Hadden we toen geen recbtsch ka binet gehad, dan zouden we nu de beroemde roode zweep van President Troelstra gevoeld hebben. Nooit is de kracht der Chrittelijke partijen en spe ciaal van de Katholieke Kerk zoo schitterend gebleken als in die bange dagen. Ko vooral door die ongehoorde organisatie van Roomsch Nederland ijn de linksche oogen opengegaan. Links bad zich eenigszins tvergistlc De leider der vrijzinnigdemoeraten, het bekende en intelligente kamerlid Mr. Marchaal heeft dezer dagen in een rede over de Statenverkiezingen te Groningen nog eens even de geschie denis der laatste maanden doerloopen. En hij heeft daar publiek gezegd tegen rijn linksch publiek»Een linkscke meerderheid tot regeeren in staat ie Te Bussum heeft de politie militairen, ten uit Naarden en een uit Zeist opge- ipoord en aangehouden, wegens inbraak met diefstal van een partij brood kaarten in de Koning Willemssbool al daar, waar in een der lokalen het Gem. Broodbureau is gevestigd, terwijl te Amsterdam nog 2 personen zijn aan houden in verband met deze saak, wegena diefstal en heling. Te Nootdorp is een arbeiderswoning afgebrand. Vier geiten kwamen daarbij in de vlammen om. Het gezin bestaande uit man, vrouw en 2 kinderen, had zich ter rust begeven, doch kon juist in veiligheid komen. Verzekering dekt de schade. De landbouwende bevolking ia Haar lemmermeer schijnt zich weinig aan den zomert jd te storen; de werkzaam heden beginnen en eindigen uur later dan voorbeen. In de meeste gezinnen heeft men de klokken niet verzetzelfs kerken eu scholen regelen zich niet naar »den nieuwen tijd.» Alle openbare gebouwen en instel lingen natuurlijk wel. Da spoorwegen geven dit jaar geen rondreisbiljetten af. u» De distributie van gedistilleerd is opgeheven. De vlektyphus behoort te Hattum tot het verleden. Bij een schoolinspectie aldaar bleken 80pCt. der kinderen luizendragers te zijn. Van de twintig studenten', die zich Gemeentelijke arbeidsbeurs. Aanvragen van werkgevers. Ie. Volwassenen2 behangers, 3 dagmeiden, 1 dienstbode, 1 fabrieks arbeider, 1 behanger (halfwas), 1 be hanger-stoffeerder, 2 kappersbedienden, 1 kleermaker, 1 loodgietersleerling, 1 elcctro-moateur, 1 loopjongen, 10 met selaars, 1 opperman, 1 rijwielhersteller, 1 schilder, 1 schildersleerling, 1 aan komend rijwielhersteller, 3 winkelbe dienden. Aanbiedingen van werkzoekenden. 1 banketbakker, 6 bankwerkers, 1 behanger, 1 boekbinder, 2 boekdrukker», 10 broodbakkers, 1 electricien, 1 fa brieksarbeidster, 53 grondwerkers, 1 boutdraaier, 1 iabiieksnaaister, 1 glas maker, 1 electricien (leerling), 1 boom- kweeker. 1 chauffeur. 6 kantoorbedien den (man.), 4 kantoorbedienden (vrouw.), 1 kellner, 5 kleermakers, 2 koetsiers, 1 kruideniersbedienden, 1 kuiper, 1 letterzetter, 3 loodgieters, 3 loopknechts, 163 losse arbeiders, 3 machinale hout bewerkers, 3 machinale bankwerkers, 4 hulpmonteurs, 1 groentetikweeker, 1 magazijnmeester, 3 handelsreizigers, 1 lompensorteerder, 1 magazijnknecht, 4 metselaars, 3 meubelmakers, 2 mon teur*, 20 opperlieden, 1 schilder, 13 schoenmakers, 28 sigarenmakers, 8 si- garensorferders, 13 slagers, 1 steen drukker, 1 stenotypiste, 1 spiegelver- gu'.der, 1 olieslager. 1 meubelmakers- leerling, 1 poltoerder, 2 schippers, 3 stokers, 3 straatmakers, 1 stukadoor, 3 suikerwerkers, 12 timmerlieden, 3 tuinlieden, 5 veldarbeiders, 7 voerlieden, 2 werkvrouwen, 1 winkelbedienden, 2 zadelmakers, 2 wevers.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1919 | | pagina 5