DE EEMBODE KATHOLIEK NIEUWSBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN DINSDAG 23 AUG. 1921. 35ste JAARGANG No. 43. Kantoor: Langcgracbt 28, DE EEMBODE verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. ABONNEMENTEN kunnen elke week In gaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw Prijs per drie maanden It. 00 Bulten de gemeente Amersfoort 11.10. Atzondcrlljke nummers 10 ct. ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren. j en Vrijdag Ween blij met de kinderen /.eer hen blij zijn, goed gestemd ook na teleurstelling, getroost in driet. Leer hen genoegen vinden in hel vervullen van liun plicht. De kunst van bet lezen, Hel lezen is een ernstige kunst; moet tenminste als zoodanig en aldus worden beoefend. Dat iemands karakter louter door 't lezen zou worden gevormd is sterk overdreven. Het lezen richt zich ook karakter. Lezen en karaktervorming hangen Niemand, die nagaat hoe de schen meestal lezen kan het vei deren dat de groote meerderheid der beschaafden zoo onzelfstandig, zoo onbe kwaam om zelf te denken, zoo afhanke lijk van aDderer oordeel, zoo wankel moedig eo zoo karakterloos is. Hoe zou het anders Een eigen oordeel mag de moderne mensch niet hebben, want daardoor wordt hij onbekwaam zich bij ee partij aan te sluiten en zoodoende ev weinig geteld als de Paria in Indië, De partijmeening schrijft hem e partijblad voor. Vóór hij dit gelezen heeft, denkt hij in 't geheel niets. Heeft hij dit gelezen, dan denkt hij wel is waar ook niets, maar hij zegt toch na, wat hem voorgezegd werd. Erger wordt het nog, als bij zich de onwaardigheid van dit napraten bewust gewordeD, om zich onafhankelijk te maken, naar de bladen der tegenpartij grijpt. Ledig van alle zelfstandige tuiging, neemt hij alles wat hij leest in zich op, gelijk de dakgoot alles wr" Zoodoende houdt hij elke vijf minuten iets anders voor aanneembaar, zonder de waarheid naderbij te komen, zich steeds voornamer schattende hij alles wat anderen zeggen, vinniger bespot. Hoezeer zulk courantlezen het ka rakter bederven moet, ziet eenieder ge makkelijk in. Helaas is het met het boekenlezen in zooverre daar sprake van kan zijn niet veel beter. Want wie kan zeggen, hoe vele boe ken gtltscn worden. Kan men zelfs van populair geschre ven boeken, die men opslaat om over een vraagpunt mede te kunnen spreken, ja zelfs van boeken tot ontspanning zeggen, dat zij gclcsen worden? Men bekijkt de platen, men zoekt in den tekst naar de verklaring ervan, men doorbladert ze om te zien hoe de geschiedenis eindigt. En daarmee is de zaak afgedaan Oppervlakkigheid, stukwerk, halfheid it is onze geestesbeschaving en zoo ook is haar productons karakter, Om dit kwaad te ontgaan zou onze aniei van lezen grondig veranderd moeten worden. Hierin rust op ouders en opvoeders in onzen tijd een plicht I Vooreerst is het zeker, dat ons ge slacht te veel leest, te veel en te ve lerlei, waDt trots dat veellezen wordt nog Diet veel gelezen. Minder lezen, maar goed, dezen grond regel moesten alle volksopvoeders op hun program plaatsen. Ten tweede moesten zij de leergi rige geesten aansporen ernstig te lezen. Dat bladeren, neuzen, dat springen in den hak op den tak, dat school voor de karakterfout dii grilligheid noemt. Dit gebrek wordt daardoor bedwon gen, dat men leerlingen noodzaakt langzaam en ordelijk ten einde te lezen, at zij lezen. Dat geeft aan het karakter volharding i sterkte. Ten derde moet het lezen zoo inge- :hf^worden dat de geest zelf in vast heid van beginselen en van overtuiging toeneme, want slechts op dezen grond slag kan eene gezonde karaktervorming gedijen Daartoe is nu het lezen een goed middel. In plaats van zonder oordeel in ruwi haast te verslinden wat hem in der weg komt, moet de geest leeren me zelf beheersching en waakzaamheid ieder woord te onderzoeken, eer hij het in zich opneemt. Daarom moet men steeds met de pen de hand lezen, niet om werktuigelijk i te schrijven, maar ten eerste om het gelczeoe te ziften en te ordeneD, ten tweede om zich rekenschap te ge in of het waar of valsch is, en wi En ten derde om voor zich-zelf maken hoe het eigenlijk zijn mi Op deze wijze wordt het lezen een middel tot vorming van stijl en logica en, wat nog meer is, een gewichtig, opvoedingsmiddel voorgeest en karakter. Oude Grafheuvels in Eemiand. Door T. PLUIM. II. De Koepelgraf bouwers, omstreeks 900 v. Chr. Zij kwamen zich vestigen opdeVe- luwe, Drente cd ,Overijsel, maar ook De Vuursche. Zij verbrandden min als de Hunebedbouwers hun lijken niet; zij begroeven dus hun dooden nog. Deze volksstam had de gewoonte daartoe een »koepelgraf« te maken. Om zulk een graf te verkrijgen legde men in een grooten kring (soms 60 passen in omtrek) boomstammen op den grondhierop een tweede, kleineren kring; daarop een derden, iets kleiner, en zoo al verder en hoo- ger, totdat men ten laatste een soort koepelgewelf had, dat wel wat op een reusaebtigen bijenkorf geleek. In dit gewelf nu, werd de doode bijgezet (in gehurkte houding, terwijl hij allerlei gereedschappen en sieraden meekreeg) daarna werd de koepel met zand be dekt, zoodat er een groote heuvel ont stond. Deze gelijkt veel op de latere grafheuvels, waarin men de urnen zette met de asch der verbrande lijken, maar hij is toch veel en veel ouder. De bron- voorwerpen en vooral het vaatwerk en er duidelijk op, dat men hier t een afzonderlijk volksstam te doen heeft. Aan de Vuursche zijn nog in 1919 a. een bronzen beitel en twee bronzen mringen (voor een vrouw) gevonden, i wel in de streek der koepelgraven. Want ik mag zoo goed als zeker aan- nemen, dat ook aan de Vuurlelie de Koepeigrafbouwers gewoond hebben. Ik kan er n.l. een 12-tal koepelgraven alle vrij wel bij elkander. Wel zijn ze nog niet geopend, maar Holwcrda, dien ik er persoonlijk rondleidde, moest erkennen, dar zij er uiterlijk alle rnerkteekenen van bezitten. Een zeer prachtig exemplaar van een koepelgraf vond ik op 't landgoed de Hooge Vuursche, niet ver van de reeds genoemde graven. Dit exemplaar bezit nog duidelijk een gracht met vier toe gangen (dammen). Ook op de heide tusschen Hilversum en Laren heb ik eenige koepelgraven gezien (o.a. één halverwege het lïetspad van 't Bleek tar 't St. Jauskerkhof). Het vorige jaar fietste ik van de Py- ramide over de Leusderheide naar Amersfoort. Onderweg zag ik ook eenige oude grafheuvels, maar de tijd ontbrak mij om te onderzoeken (uit- 'endig natuurlijk), of hetkoepelgravco 'aren (900 v. Chr.), dan wel Saksische braDdgraven (d.w.z. met urnen, 300 n. Chr. of latei). Ook in de buurt van den Dolder ziet men van di t grafheuvels liggen. Maar da zooals reeds gezegd is gevonden heeft, zijn het ver moedelijk geen koepelgraven. Toch is dit nog geen bewijs. Immers de latere volken gebruikten vaak de oudste graf heuvels (waarin dus lijken begraven lagen) tot bijzetting hunner u lijkenasch. De/.e urnen staan hooger, in den heuvel, terwijl delijkeD in den grond of »gclijkvloers«, dus vrij diep onder den ,:euveltop ligg: III.. De Gal'ische stammen kwamen omstreeks 300 v. Chr. in Nr. Brabant; zij waren het eerste volk is ons land, dat dooden verbrandde. Zij zetten dus hun urnen in »braodgraveo «Natuurlijk vindt men dir Gallische graven in streken niet, IV. Germaansche eo V. Saksische heuvels (dus van 100 j. v. Chr. ai) vindt men in vrij groot getal in Eem- land verspreid: Leusderheide, Soester- heide. De Vuursche, Gooische heide. Eens bijv. ontdekte Notaris Perk te Hilversum op de Gooische heide een brandheuvei, waarin 50 urnen bijeen gezet waren. Uit de versiering en den vorm der urner. kunnen de geleerden thans zien, hoe oud ze zijn. Op een hoogst merkwaardige en voor is land éénige vondst wil ik nog in 't kort wijzen. zuidoostelijkste hoekje der pro vincie Nd.-Holland niet ver van den Zwaluwberg was nu 70 jaar geleden (najaar 1852) een arbeider bezig met omspitten der heide en stiel daar tel kens op stecnen, die blijkbaar opge stapeld in den grond stonden. Eindelijk, na dathij er heel wat feitelijk vernield had, gaf hij kennis van zijn vondst aan den Burgemeester van Maartensdijk, die al ipoedig begreep, dat hier een merk waardige vondst gedaan was. Hij schreef den Directeur van 't Leidsche Museum, die terstond overkwam en alles nauw keurig onderzocht. Het bleek, dat elke hoop stcenen een vuurhaard was, en dat hier in overoude tijden een dorpje l gestaan hebben, van omstreeks 50 woningen (hutten), tenminste zooveel werden er ontgraven. En wat bleek bij dat nader onderzoek? Dat de bewoners nog in het steenen tijdperk hadden ge leefd alle werktuigen, die men opgroef, De vuurhaard had aan drie zijden een opgestapeld muurtje de vloer lag 1 el onder den grond (natuurlijk is die vloer later zoo diep ondergestoven)men vond vóór elke haard allerlei steenen werktuigenwiggen, pijlspitsen, een mesje, slingerbailen (om 't wild dood te gooien), een spijlsteentje, enz. Natuurlijk bracht deze ontdekking de geheele wereld (ook buiten ons land) in beroeringmen meende hier een dorpje te hebben gevonden uit den grijzen voor tijd, zooals nog nergens een gevonden Doch later vond men in de stee muurtjes ook een stuk van een Romeinschen steen zoodat het dorpje ct zoo oud wsa, als men eerst meende. Toen ik met dr. Holwerda deze plek bezocht, gaf hij zijn voornemen te ken- ueD, daar óók eens te gaan graven. Hopen wij dat dit gebeurt, want dan zal hij ongetwijfeld dit geschiedkundig raadsel zooals hij wel zooveel an dere reeds deed, voor ons* oplossen. Baarn, Juli 1921, Binnenland. Dringende bede om hulp en s dige voor het R. K. Mil. tehuis en de legerplaats Harsksmp •Voor hel laatst vraag ik in de rten want, vóór den komenden winter >el Tehuis en Kerk hersteld worden, anders is de schade niet te overzien. Katholiek Nederland, wat wilt ge de jongens zonder Kerk en Tehuis laten op een plaats, waar zij drie uui gaans van de bewoonde wereld zijn verwijderd. «Van uw gave, hangt de subsidie der regeering 'af. Zij heeft subsidie toegezegd, als het gebouw eerst geheel hersteld werd. «Ach versmaadt toch deze bede van den herder niet, wiens plicht het is de schapen in den waren Schaapstal te behouden en de verloreneu daarin terug te brengen. Pastoor A.GOWTHGRPE, Barneveld.* gemeenteraad, HeldsdiDgen, een der veteranen van de Sociaal democratische Arbeiderspartij. Vele jaren was hij pro pagandist en geruimen tijd maakte hij deel uit van het partijbestuur. Zijn opvolger als lid der Tweede Kamer is Hiemstra uit Leeuwarden. Door vonken uit de locomotief van de tram, ontstond boschbrand tusschen Doorn en Leersum. Het trampersoneel 'oorbijgangers probeerden het vuur Een geneesheer te Zandvoort heeft iemand moeten behandelen, die drie maal per dag een zeebad nam, plus zonnebaden. Huid en Tichaam van dezen patiënt waren dan ook zoo aangedaan, dat ernstig gevaar voor zijn leven Op 13 November a.s. zal de leider der Katholieke Kamerfractie Mgr. Dr. Nolens, zijn zilveren jubileum als Tweede Kamerlid vieren. Te Bussum zal de nieuwgebouwde rcchausseekazerne, die meer dan f 100.000 heeft gekost, over enkele :n in gebruik worden genomen door brigade marechausse te paard, be staande in 1 opperwachtmeester en 4 marechaussees. Te Gasselte heeft een drietal per- li ingebroken bij den logement houder H. Thalen. Deze en diens vrouw werden met een revolver bedreigd. Het kabinet werd open gebroken en een 'rag van f800 medegcoomeo. 2500 zilverbons van f2.50 zijn derweg gestolen uit de ijzeren kist, welke door den rijksbetaalmeester te Amster dam, die wegens het meer en meer in circulatie komeD van zilvergeld, de zilverbons inhoudt, naar de algemeene rekenkamer was gezonden. De bons zijn herkenbaar aan de vier gaatjes ter hoogte van de handteekening. De grootste glasfabriek te Schiedam zal deze week worden stopgezet, v door liet aantal werkloozen met wordt vermeerderd. Er wordt onderhandeld met den directeur-generaal den arbeid om weder tot invoering den nachtarbeid te mogen overgaan. Indien dit echter wordt geweigerd, zal onvermijdelijk tot stopzetten m< worden overgegaan: Na een langdurig ziekbed is op 71- jarigen ouderdom overleden het Tweede Kamerlid en lid van den Haagschen rijksveldwachter Helmond uit Laren, die van Naarden naar Laren fietste, was halfweg de Laarschehoogte toen het frame van het rijwiel brak, tengevolge waarvan de man over den weg werd geslingerd en bewusteloos bleef iiggen. De leden der Apologetische ver- eeniging »Pelrus Canisius», vergaderden te Utrecht onder voorzitterschap van Dr. Sloet. In het jaarverslag werden gememo- eid dc brochures en boekwerken, door de vereeniging uitgegeven of wel met het stempel der ivereenigiog ver schenen. Voor de bibliotheek werden 20-tal boeken aangekocht. Dank zij enkele bijzondere financieele bijdra gen kon de propaganda ODder oiet- Katholieken o.a. door het plaatsen der bekende advertentie »Niet-Kathoiieke landgenooten*, krachtig worden ge voerd. Deze advertenties hadden tot resultaat, dat inkwamen 421 algemeene en 184 bijzondere aanvragen om inlich tingen, drie bekeeringen en 20 aan staande bekeeringen terwijl nog met 44 aanvragers een geregelde corres pondentie gevoerd wordt. Op ruime schaal werd onder niet-Katholieke apo logetische lectuur verspreid. Amersfoort De bronzen gesp voor 18 jaren trouwen dienst wordt toegekend aan wachtmeester L. G. Wielaert le regi ment hnzareo. De luitenant Sas is overgeplaatst bij de Ve Infanterie-brigade te Amersfoort De aanslagbiljetten der gemeente lijke inkomstenbelasting worden uitge reikt.De aanslag geldt voor 16 maanden, n.l. van 1 Jan. 1921 tot 30 April 1922 is daarom hoog. De twee Buurlui. Zie zoo, buurman Schaafs, du weet ge het. Maar nu nog iets. Ge zoudt me plezier doen met u voor meer met mijne zaken te bemoeien. Als ik raad noodig heb, wend ik mi tot Onzen Lieven HeerWat wilt gi hier, zoo laat op den dag?« snauwde hij een bijna armoedig gckleeden ma toe, die met een stevigen stok in c hand, met vermoeiden tred naderde. •Een reizend tuinier verzoekt om ec kleinigheid. Maak dat ge wegkomt, ik geef niet aan vagebonden Dat ge me niets geven wilt, is zaak, maar ge hebt niet het recht, mij te schelden». En gij hebt het recht niet, den tuin in te komen Hier, vriend, hebt ge een kleinig heid*, sprak de schrijnwerker, den ma een zilverstukje gevend, »ga met God" De vreemdeling vervolgde zijn weg. Als ik zoo vrijgevig was, zou ik spoedig ook zoo'n bedelaar zijn«, zeide Brommer nijdig, •Nu ja«, zeide baas Schaafs, »ik heb vroeger ook op mijn ambacht ge reisd en •Dus. buurman Schaafs, ge zult hierover wel mededeelen, wat ik u Brommer greep zijn twee gieters liet Schaafs staan. Toen hij weer terugkwam, zeide de ichrijnwerker: «Buurman, uw Karei moet toch leven -I.aat hem werken«. -Hij moet toch eerst werk hebben. Als ge hem niet in uw huis wilt ont vangen, moet ge hem toch wat geld geven, opdat hij zal kunoeo leven, hij werk vindt*. -Zoo? Moet ik dat? et ik dat?* -Buurman, ik kom niet hier als ad vocaat, maar alleen, om een goed woord te doen. Toen de o de Wolfram nog leefde, kwam de jongen dikwijl- in mijn huis en was bijna altijd in mijt werkplaats te vinden ik mag hem ook goed lijden, trots al zijn sociaal-demo cratische dwaasheden. In den grond hij een goede kerel*. Mij heeft hij altijd geërgerd, m allerlei gespuis heeft hij omgegaan, reeds toen hij nog een jongen was en als iemand maar tot hem zeiik heb honger, dan sneed hij hem heime lijk een snee brood af, zoo dik als een vuist; van mijn brood, buurman Schaafs!* •Nu ja, dat was niet goed, buurman, daarom zult ge hem toch ongeluk niet alleen laten staan?- -Ik wil niets meer van hem v Dan dwingt ge hem, met u af te rekenen*. Wat afrekenen? Ik ben hem niets schuldig*. Toch wel, buurman Brommer, hij kan zijn vaderlijk erfdeel eischen*. Nu liet Brommer de twee gieters op den grond vallen en zette de vuisten de zijden. Dat kwam er nog aan te ko Zoo'n fielt, zoo'n dief en bedrieg" Kijk, buurmaD, ik heb me jaren en jaren afgesloofd en nu komt me zoo'n lui aard zijn deel opeischeo. Voor mijzelf heb ik me afgesloofd en niet voor zoo'n dagdief. Maar laat hem maar komen Dan zal ik hem laten zien, wat hij mij krijgen kan. Eerst verkwisten verbrassen ze alles, wal ze verdienen, daarna keeren ze Oazen Lieven Heer den rug toe, en als ze dan gebrek krijgen, zouden ze anderen ontstelen, wat dezen met hard werken verdiend cn bespaard hebben*. •Maar buurman, daarvan in 't geheel geen spraak*, antwoordde Schaafs sussend. »Hij wil immers slechts thuis komen, hij wil niets meer van ge dan tot een jongen man van vijf- en-twinlig jaren kunnen zeggen: ga heen, gij zijt vervloekt! Als dat godsdienst is, dan geloottms r den r et ik, dat ge Christus in u en, want christelijk 1 vroegere kameraden v mond behoeft het niet.* Wat is dat nu voor praat, buur- an Schaafs?* Gelukkig is Onze Lieve Heer heel en al zoo heilig als gij. Gij zoudt irs niet dulden, dat iemand, die den verkeerden weg heeft bewan deld, uwen drempel betrad. Onze Lieve Heer is veel toegevender. Wie spijt heeft over zijne fouten, dan wascht hij zijn besmeurd kleed met zijn eigen harlebloed weder schoon zondaar rouwmoedig op de poorten van het paradijs klopt, dan verheugt zich de hemel, maar gij, gijNu, vaarwel, buurman l Onze Lieve Heer zal wei hulp zenden, ook zonder dat gij uw portemonnaie opendoet, of hart!* De schrijnwerker stak zijn pijp in den zak en keerde verontwaardigd naar huis terug. •Onze Lieve Heer zou het druk hebben, als Hij iederen luilak wilde i. Zoudt helpen 1* riep Brommer hem na. Schaafs keerde zich om>Er blijft Hem altijd nog tijd over, om zulke heiligen als gij zijt, tot beter inzicht te brengen Met deze woorden stak de schrijn werker de straat over. II. Aan den overkant in zijne woning werd hij met groote spanning verwacht, In de zeer eenvoudig gemeubeleerde, doch zeer zinJelijke woonkamer zaten een meisje en twee jonge mannen. Het venster stond open en het avondrood wierp een gouden schijn op de drie personen, die nu eens druk praatten, dan weder elkander zwijgend en be zorgd aankeken. Het meisje was Mechtilda, of kortweg Tilde, zooals men haar noemde zij zat bij het venster en keek met bezorgden blik naar buiten, hare kin rustte op de linkerhaud, terwijl de rechter nog het mes vasthield, waarmee zij zooeven de salade had schoongemaakt. De schotel met salade 'stond nog op de tafel, en zij was zoo diep in hare alles behalve aangename gedachten verdiept, dat zij er zelfs niet aan dacht, de tafel voor het avondeten te dekken, ofschoon zij wist, dat haar vader, als hij thuis kwam, wilde eten. Wordt vervolgd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1921 | | pagina 1