N.V. Middenstands-Credietbank
Credieten - Incasso's - Deposito's
DE EEMBODE
R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 23 Mei 1922 No. 15
ZES EN DERTIGSTE JAARGANG
CiDtoor i LsD(S(rsebt 28,
verschijnt Dinsdag- eo
Vrijdagmiddag.
ABONNEMENTEN kunnen elke week In
gaan, docb opzegging van abonnement moet
geschieden voor den aanvang van een nieuw
kwartaal.
Prijs per drie maanden 11.00 Bultende
gemeente Amersfoort 11.10. Afzonderlijke
nummers 10 ct.
AD VERTENTIËN 25 cent per regel. BillQke
tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld
adverteeren.
Ad verten Il6n moeten Dinsdag en Vrijdag
vódr 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde
plaats kan niet worden gegarandeerd.
Uoor 's timen tiemeivaart.
Wanneer wij weten dat de versierde
paaschkaars het symbool is
verheerlijkten uit den dood verrezen
Verlosser cn dat wij op den veertigsten
dag na Paschen de herinnering vie:
dat Hij is opgeklommen ten hemel
nu zit aan de rechterband van God
Zijn Vader, dan zal, als wij op Hemel
vaartsdag die kaars zien uildooven, de
zin van die cermonie niet duisterrijn.
Niet altgd zagen wij in den paasch
tijd de paaschkaars brandend, slechts
op de paaschdagen en op de Zondagen
in de Hoogmis en onder de Vespi
Ook dit beeft voor den Christen
diepen zin, daar het niet voortdurend
branden van die kaars, die Christus
voorstelt, beteekent, dat Hij na zijn
Verrijzenis niet meer voortdurend bij
Zijn Ap stelen was maar hun slechts
nu en dan verscheen met hen spreken
de over het Rijk Gods. Op Hemelvaarts
dag brandt die kaars weer tot bet einde
van het Evangelie, maar nauweigk;
heeft de priester de woorden gezon
gen en dc Heer Jezus werd opgeno
men ten hemel en is gezeten aan Gods
rechtethand, of de kaats wordt cn
nu voor goed uitgedoofd, helgeeQ
zeggen wil: Christus heeft da wereld
met zijn zichtbare tegenwoordigheid
verlaten. De uitgedoofde kaars blijft
echter nog staan om aan te duiden dat.
al missen wij ook Zijne zichtbare tegen
woordigheid, Hy toch nog wezeniyk
en waarachtig by ons blijft, zg bet ook
verborgen achter den sluier des Ge-
loofs evenals de Ark des Verbonds
achter het voorhangsel des tempels.
De laatste woorden welke de Apos
telen tot hun Goddeiyken Meester richt
ten waren dezeHeer, zult Gij nu het
Koninkrijk van Israël herstellen Zy
begrepen nog niet dat het koninklijk
van het ware Israël, Christus' Kerk,
reeds gesticht was en dat zy de prin-
:n in dat Rijk zouden wezen. De laat-
s.e woorden welke Jezus tot hen richtte
waren dan ook de te: het is niet a;
u tijden of stenden te weten, die c
Vader in Zijn eigene macht heeft g
steld, maar gij zult nu kracht ontvaugc
als de H. Geest over u zal gekomen
zyn en gy zult My de getuigenis zijn in
Jeruzalem... en tot het uiteinde der asrde,
Toeu ging Hy h.-en opstijgend ten
Hemel hen zegenend en een wolk nam
Hem weg uit hunne oogcu. Verbaasd
hieven zij baar den hemel staren want
zij meenden dat hun Meester w. er da
delijk uit dc wolken zou neerdah
maar toen huune vermoeide oogen zich
weer keerden naar de zwarte aarde,
zagen zij twee engelen die hun
warden geest deden begrijpen, dat al
hun staren op den hemel voorceist nog
vruchteloos was, maar dat toch eens die
hemel weer zou opengaan ca „deze
Jezus" zóó zou wederkomen zooals zij
Hem op de wolken hadden zien been-
Toen begiepen zg al was het ook
vaag de taak die hun nu te vervul
len stond.
Zij moesten Jezus' getuigen zya tot
n hel uiteinde der wereldzy inoes-
n de wereld op Jezus' wederkomst
voorbereiden en sidderend voor die
roeping waartoe zy nog geen
krachten in zich gevoelden, sloten zy
:h weer op in de zaal te Jeruzalem
afzondering en gebed den hun uog
onbekenden Trooster cn Versterker af
wachtend die hun beloofd was «niet
i vele van deze dagen*.
Weer gevoelden zg' zich verlaten
en verweesd als op tien Gotdtn Vig-
dag. alleen de hoop op den beloofden
H. Geest gaf hun kracht om de toe
komst in te gaan.
De brave christenen in onze droeve
dagen slaan eveoals de apostelen Daar
den hemel te zien waarheen zg weten
dat hun hoop en heil is opgevaren.
Met de apostelen vragen ook zy
Heer is het nu de lijd nog niet dat Gy
alles weer zult herstellen wat de boos
heid der menschen op aarde heeft ver-
Doch de hemel biyft gesloten en
schyat voor hun vragen doof.
Hooger stygt de vloed des verderfs,
grooter wordt de nood op alle gebied,
hopeloozer de toekomst docb de
Redder daalt niet af.
Hoelang zal Hy nog toevei
Het is niet aan ods lijden of stonden
te weten welke de Vader m Zijn macht
heeft gehouden.
Dan richt de christen vermoeid
het starend verbeiden weer zyn oog op
de aarde rondom zich en als hy dan nog
niet het aardsch geluk met voorspoed,
weelde en welvaart ziet komen, zooals
hg zich had voorgesteld, dan begint
soms den moed te verliezen en sluit bi
zich op in treurigheid en troosteloosheid.
Nooit mogen wg zoo handelen.
Nooit mogen wij versagen 1
Nooit ons aan kleinmoedigheid 't
geven 1
Zeker, de tijden zyn slecht, de
komst is donker, maar wy zijn kinderen
God en Christus is in den hemel
onze bemiddelaar bij den algoeden
Vader.
Heeft Christus niet gezegd: aanziet
dc leliën des velds en de vogelen des
hemels, zy zaaien en spinnen niet e
toch voedt hen de hcmelsche Vadei
Zijt gij niet meer dan de vogelen des
hemels
Daarbgal komt voor ons oi
op aarde weelde en welvaart en genot,
eens en misschien spoedig zullen ook
wg heengaan naar Boven, waar Christus
is is voorgegaan om ons een plaats
bereiden. Daaiom
Hoe zouden wy niet vroulgk zijn
De hemel is de onze I
Da Vroolijke Makkers.
Toen wij het graf bereikten, ontblootti
ik het hoofd, keck Gordon Dunaway
recht in 't gelaat en zeide
•Gods Voorzienigheid had toegcsl
dat een mai aan doodsgevaren
snapte hg was arm, hij was naakt, hij
was een vreemdehog, hy had alle rechi
op uw medeiyden misschien was hel
de beste der menschel), behulpzaam eo
edelmoedig misschien ook was hel
een ongelukkige, beladen met zonden,
voor wien de dood de deur dei hel
geweest. Ik vraag het u in het aai
schijn des hemels »Wat h:bt gy met
dien mensch gedaan, voor wien jezu;
Christus heeft gr leden en is gestorven ?i
Hy sidderde bij deze laatste woorden,
maar antwoordde niet, cn zijn gela
drukte niets uit. dan een vage onrus
»U hebt mij geleerd, uw huis te be
schouwen als het ouderlijke huis, daar
om ook heb ik riet de bedoeling u te
beleedigcn, als ik zeg God sia»t toe
dat het kwaad ons tot het goede brenge
en voor wie gten redeloos schepsel is,
kan de zonde het begin zijn dei deugd.
God heelt u [gewaarschuwd door deze
misdaad. Hg waarschuwt u nog
door dit grafmaar indien u weigert
u te bekeeren, wat kan er dan andets
Binnenland
Finis.
De parlements film in «De Vryheid*
bevat eeu woord van afscheid aan de
Kamerleden, die vrijwillig en voorgoed
heengaan
Het Binnenhof is leeg. De deuren
gesloten. D: Tweede Kamer is een
keikhof gelijk.
Dus een woord van afscheid.
Afscheid allereerst aan het negen-tal,
dat vrijwillig voor goed is heengegaan
(tn weerwil van open oog, warm
hart, breeden blik eo vaste hand) niet
wenscht terug te keereD ia September
Rink, Lely, De Kanter, Fruytier, Pocls,
Van Veen, Ankerman, Oüdegeest en
Wijk, ik groet u, negen-manr.ea 1 Veel
heb ik van u geleerd en veel van i
genoten. Het meest van u, Oüdegeest
Indien bet widr is (en het is waar) dal
de beste redevoeringen nog altyd zyn
uitgesprokene, dan, Oüdegeest,
zyt gy een sieraad der volksvertegen
woordiging geweest. Evenals Fruytier,
Poels en Wijk, die met z'n allen nog
ider hebben gezegd, dan Jan Duys
één interruptie. Overigens moet ik
i den heer Oüdegeest verklaren, dat
zijn uiterlijke gedaante mij zelfs niet
schemerachtig v. or den geest staat.
Hij heeft 4 X f3000 112.000 op
gestreken, pius vrij reizen ecrsle-klas.
Dat is een presentiegeld van f 3000
per vergadering. Voor on uitgesproken
redevoeringen geen onaardig hono-
Ik groei b:t negen tal. Ik wensch
gezonde toekomst, B.yft gezond,
heeren. Ü.w.z. wordt geen Kamerlid
meer. Het zy u verge»en.«
De Nieuwen l
De Utrechtsche beer Swane scheet!
't volgende
»Ik las dat de heer Verburg terug
keert tot de Roomsch-Katholieke Staats
partg, als een gevolg van een onder
zoek uaar de samenstelling der candi-
dalcalijst der N. K. P. Het opgegeven
motief kan juist of onjuist zijn. Zeer
juist is echter, dat de heer Verburg my
meer dan eens heelt medegedeeld,
buitengewoon ontstemd te zijo, dat hg
de laatste plaats op de lijst der candi-
daten inneemt. Hy verdiende daarop
een betere plaats, was zyn meening.
Oorspronkelijk stelde bg dan ook voor
candidatuur de voorwaarde, dat bg
minste met lager zou staan dan vier
toen gezegd werd, dat het comité dau
de candidatuur' niet kon overwegen,
schreef hy, dat hy besloten we
candidatuur te aanvaarden, »ei
zonder eenig voorbehoud*.
De namen van alle candidaten
den heer Verburg bekend; eerst toen
hem bekend was, dat zgn plaats de
allerlaatste was, kwamen de bezwaren.
Naar de stembus.
De stembasstryd wordt gevoerd
beginselen en de politiek raakt wel
degelgk onze beginselen. Het
mogeiyk voor een Katholiek va
tuiging onverschillig te zyn ook in het
politiek leven, zeide dezer dagen pater
Borromaeus de Greeve in een Katho
lieken vergadering.
Er zyn zoo veel zaken, die ter sprake
komen in de Tweede Kamer, waarin
wy Katholieken een stem in het kapittel
moeteo hebben.
Zijn er niet onderwijs, Missie I Is
niet een Processieverbod Het zedelijk
belang onzer militairen in leger en vloot,
heeft dat niet te maken met ons katho
liek beginsel t
Door onze politieke macht moeten
wy beschermen de heiligheid van
huwelijk, hooghouden ons beginsel
betreft zedelijkheid, waartegen syste
matisch wordt opgetredeu. Der.kt aan
de heiligheid van het moederschap. Wij
katholieken, hebben gelukkig nog een
goeden naam, maar ook in de katho
lieke gezinnen wordt een bedekte pro
paganda binnengesmokkeld- Wij moeten
macht htbben om die verdei lelijke pro
paganda tegen te gaan. Wat zijn dc
zedeiykheid:wetten, wanneer wij ze-
kunnen utvoeren.
politiek heeft «d degcyk
maken met ons katholiek beginsel ook
op sociaal terrein. Moeten wij het rente-
en woekerviaagstuk overlaten aan Wyn-
koop Wanneer wy het godsdienst-
element uit het sociaal werk wegdoen,
heel ons vereenigiugsleven een
ontzetten de ramp, dan wordt het egoïsme
van bel individu overgebracht op de
massa, dan wordt de hartstocht losge
laten, de zonde vrijgelaten en het fa
milieleven uit elkander gerukt. Ja. de
politiek heeft iets te maken met ons
beginsel 11
Gemengde Berichten
.-beuren, dan een noodlottig oordeel
Terwijl ik 9prnk, hadden de oogen
in mijn oom zich van de mijne afge
wend eene onbeschrijfelijke verande
ring had in zijne trekken plaatsmet
bevende hand wees hij in de verte naar
achter mg. en dat zoo dikwijls her
haalde woord kwam op zgne lippen
«De Christ-Anna.<
Ik keek in de richting van het wrak
en al verschrok ik niet zooals hij, daar
ik er, God zij dank, geenc reden voor
h3d, toch was ik diep verrast. Een
mensch-lijke gedaante stond rechtop op
de overbiyfselen van de verongelukt!
brik, met den rug naar ors toe. Dli
man scheen den horizon te onderzoek'n
terwijl hy zijne oogen met de hand be
schermdezijne gestalte scheen te
achtig, nu zij zoo legen de lucht
uitkwam. Ik hrb honderdmaal
gezegd, dat ik niet bijgeloovig ben,
op dit oogenblik, vervuld als ik was
met gedachten aan zonde en dood,
veroorz iakte de onbegrijpelijke
wezigbeid van een vreemdeling op dit
eenzaam eilandje een hevigen indruk
op mijne zenuwen. Het scheen ai
lijks mogelijk dat een menschelijk i
levend had kunnen landen in een
als die van gisteren het eenige
tuig dat mijlen in den omtrek t<
ras geweest, lag nu te midden dr
..-Vroolijke Makkeis* ik gevoelde mij
door onuitstaanbare gedachten gekweld
en om er een einde aan te maken,
praaide ik den onbekende als een schip.
Hij wendde zich om on scheen ver
bijsterd. Dat gaf mg moed. Ik verdub
belde myne signalen hij sprong op lit
zand en kwam langzaam, wei'
nader. Opnieuw moedigde ik In
een gebaar aar.. Waarschijnlijk had dezi
onbekende de gastvryheid onzer eilan-
hooreu roemen en inderdaad,
de Schotten der kust, etn wei
mrden van ons, hadden toen
o treurige beruchtheid,
Kijk riep ik uit. «die rr in
Op helielfde oogenblik h or
door aandoening cir.htrkenbaie s
mijn oom vloeken en gebeden
Hy was op de knicëi gevallen, mn
verwrongen gelaat. By eiken slap «ii
de sch pbrcukeliog naar ons toe deed.
verdubbelde my» oom r.yne verwen-
schingen cn gebeden. Ik noem dit bid
den, by gebrek aan een ander woord.
Ik liep op den ongelukkige toe,
nam hem bj de schouders en zette
hem overeind.
•Stil I* zeide ik, «eerbiedig I
in uwe woorden den God, dien gy door
uwe handelingen hebt beleedigd. Hiet,
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. J04
D-positorente van 3% -5%
Er oDtstond brand
schuur achter de stroohulzenfabriek
Leende. Die schuur, en de heele fabriek
werden een prooi der vlammen. Ook
het woonhuis van v. Engelen
brandde. Vandaar sloeg het vuur over
boerdery, die eveneens met
stallen en inboedel totaal afbrandde.
Het tusschengelegen raadhuis brandde
rheel uit.
Uit nadere berichten betreffende den
verwoestenden brand biykt dat het
halve dorpplein rondom de kerk ver
beid is.
Afgebrand zyn een stroobulzenfabriek,
:t gemeentehuis, vijf alleenstaande
lizen, een boerdeiy en twee stallen.
Het zusterklooster kon slechts met
tenslotte behouden
de
biy-
Het vuur was van stonde of
wegens den grooten voorraad s
van 100.000 kilogram ontzaglgk. Boven
dien stond er een zeer sterke wind.
De brandende stroobossen vlogen hoog
de lucht in, zoodat de brand zich iu
oogenblik tgds aan de fabriek zelf
medegedeeld. Machinerieën
gingen verloren.
Binnen vgf minuten tijds wa
deze gebouwen nieis meer te zie
de brandkast welker inhoud van
devolle papieren en boeken ongedeerd
gebleven.
Daarop raakte de woning van dei
fabrikant in brand en het oude school
huis, die [spoedig eveneens tot den
grond afbrandden. Daarop
dak van het gemeentehuis vlam, dat
gtheel is uitgebrand.
De Burg-meester was in Eindhoven
i weid direct gewaarschuwd, daar hy
het bezit was der sleutels van de
kasten, waarin de registers, het kadaster
mopgeborgen. De burgemeester
er auto spoedig ter plaatse en
begaf zich persoonlek roet den onl
anger eri tvn ambtenaar in de vlam-
nen, om boeken en bescheiden
den. Dit gelukte en de boeken werden
achter een boerderij neergelegd
bewaking der burgerwacht.
Vervolgens brandden het café »de
Gouden Leeuw*, de woDing van een
graanhandelaar, een schuur en een
boerdery, het café Van Engelen en een
stal af.
Tenslotte deelden de vlammen zich
aan het klooster, de school, het gast
huis en het oude mannen- en vrouwen
huis mee. De Eerw. Overste was naar
Tilburg cd de Eerw. Zusters waren in
de kapel by het Lof. Het Lof werd
direct gestaakt, waarna de Weleerw.
kapelaan het H. Sacrament naar de
dorpskerk overbracht. De zilveren
kandelaars enz. werden aanstonds in
veiligheid gebracht. De oude verpleeg
den werden naar tuinen van het klooster
De Eindhovensche brandweer was
intusschen gearriveerd en haalde met
een kilometerlange slang het water uit
de Aa. Zy wist het klooster te be
houden.
Vee is er niet omgekomen, huisraad
ng veel verloren.
Te Leersum is een paar in onder
duw opgenomen, waarbij na het huwe-
lijk de bruidegom de vader wordt van
tgn zuster, terwyi hy tegen zyn zoon
twager moet zeggen. De bruid wordt
de schoonzuster van haar zoon, terwyi
de bruidegom oom en giootvader van
dat kind wordt.
Ingenieur van der Waarden, in
Roemenie aan de Ned. petroleumwin-
ning verbonden, en zyn echtgenoote, zyn
des nachts door sluipmoordenaars over
vallen. De heer van der Waerden werd
door een zevental messteken en zyn
echtgenoote door vyf steken ernstig
gewond. Zy zyn niet dadelijk gedood.
't Bericht werd te Waalwyk telegra
fisch ontvangen door den broeder van
den getroffene.
Het Hulpcomité voor den hongers
nood in Rusland te Genevè, heeft mee
gedeeld, dat alleen in het gouverne
ment Samara van 1 April1 Mei
110.000 kinderen van honger zyn ge
storven.
Te Lourdes-Oostacker by Gent heeft
i groote Vlaamsche bededag plaats
gehad, waaraan 20.000 deelnemers met
120 vaandels en 40 muziekkorpsen
deelnamen.
Amersfoort
Met ingang van 1 Juni a.s. treedt
eene gewgzigde dienstregeling der
Ooster-Stoomirsm in werking.
Dienstregelingen worden tegen f 0.05
verkrygbaar gesteld by de conducteurs.
Tot voorzitter van de vrijzinnig-
democratische kiesveteenigingj»Arnersf.
Gemeentebelang* is gekozen W. C.
Oosterman.
op de plaats zelve uwer misdaad, geefi
Hij u het middel, deze wederom goed
maken. Maak er gebruik van om
vang als een broeder C.ea «Uecdlgi
die zich in uwe mcdciyden aanbeveelt.
Daarop beproefde ik, hem den neger
doen naderen maar hij wierp mij
et buitengewone kracht op den grond,
:t een stuk va-i zijne las in mgi
handen en vluchtte wegik zag hc
als een gems den henvcl van den Aros
opklimmen, terwyi ik my geheel ge
kneusd oprichtte. Dc neger was vei
bt**d blgvcn staan, halfweg tusschen
mij c;i het wrak, tn tnyn oom »«s
•e- da ver weg, n> tegenovergestelde
richii' waar ik hem van rots tot rots
prmgen. Aldus tusschen twee
pi clitni gekield, koos ik dat God
het mij verge.e zoo ik ongelgk had
unsU van den armen viecmdeling,
nze kusten vcilatcn. Deze was niet
itwoordeiyk voor zgn ongeluk cn
dit ongeluk icon veihoipcn worden
maar wal te doen voor een ongences
Lijk krankzinnige als myn oom Ik ging
dus op den neger toe, die met gekruiste
armen zyn lot afwachtte. Toen ik hem
genaderd was, sprak hy my toe in eene
laai waarvan ik geen woord begreep.
Tevergeefs beproefde ik, hem van myni
goede bedoelingen te overtuigen, eerst
in het Engclsch, daarna in het Keltisch
wg moesten oas tevreden stellen met
gebate taal. Ik noodigde bem dus uit,
r»y te volgen, 't geco hy deed met ilc
rustige majesteit van een onttroond
koning; zgu gelaat was steeds onbe
weeglijk gebleven geen spoor van
angst, noch van vreugde. Als deze man
een slaaf was, had hy zeker, voor hy
tot dicu staat verviel, een hoogerc rang
in «ga land bekleed. Ik kon met nalaten,
zijne houding te bewonderen.
Toen ik hel graf voorhgging, maakte
ik het kruiste eken ten teeken van eer
bied otmuddelgk deed hg hetzelfde rn
sprak op ernstigen toon eenige woorden,
bctcckcnis ik niet begreep. tn*'ir
n ik een gebed zag. TegeUjkerigd
keek hij naar mgo oom, die op den
heuvel stond, en wees met den vinger
-ar het voorhoofd.
Wy nam .-n den langsten weg, lang»
het strand, want ik vreesde denaimen
dwaas nog meer op te winden, zoo wy
het eiland onder zyne oohen doortrok
ken terwijl ik liep, bereidde ik my
voor om dit geheim op te lossen. Ik
stond op een der rotsen stil en begon
de bewegingen na te doen van den
man, die den vorigen dag bg Sandag baai
opmelingcn had gedaan niet zyn passer.
(Wordt vervolgd.)