TARWENA
N.V. Middenstands-Credietbank
Credieten - Incasso's - Deposito's
Bel dan op No. 42
.•v.5 - ij ir->
DE EEMBODE
R. K. Nieuwsblad voor Antersfoort
en Omstreken
SN VEN
let'iJ
ABONNEMENTEN kunnen elke week In gaan, doch opzegging van
abonnement m<f I geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal.
Prijs per drie traanden f 1.00. Bulten de gemeente Amersfoort f MO.
Afzonderlik? rummers 10 et.
Dinsdag 3 April 1923 - No. 1
Zeven en Dertigste Jaargang
KANTOOR: LANOEORA^HT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCWJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG
Eene gee:
wij niet ova
verstandswee
beginselen li
•tljke verslapping zullen
innen doordat wij ons van
eenige nieuwe grond
en voorschrijven,
tot modelmei chen zullen maken, zonder
zeiven behoeven te over-
slechts daardoor, dat wij
ons aan de( nstige wet Gods overgeven
met de tronv van soldaten, met de
zelfopojferint van helden, ja van marte
laren.
Pftiscb'klaniun.
Er ging efcn kreet door het volk
Weg met Hem I
En de krfet klonk hol, maar als hij
iterven girgJ nanl een ander hem over
:n langzaam sterker, zwelt de kreet
:ot een roepen van velen, men hoort
en doet tr.ee en schreeuwt, schreeuwt,
luidtr
Weg tart Hem I
Velen rijn gedwee en dom en het!
wordt eeq krijschen van wilde beesten:
Weg reet Hem I
En als hét volk het hoort klinkt het
ruw
Hij heelt gezondigd, wie anders zou
Hem verwerpen.
Wat Hij deed w&s eigenbelang en
deed Hij1 [{bed het was huichelarij.
Weg rti:t Hem, weg met Hem.
Een wordende zee van geluiden deint
en golft en klotst hrt rechts gevoel
weg vanItjcn die nog wankelen.
Weg kift Hem, aan het Kruis met
Hem, en Hij die gevierd was als geen,
is nu vedelen en verlaten.
Wie iii| ons zou er trouw blijven
Ais zus-- een goll slaat over het land
wie blijft tr trouw als het sterke schip
een wrak wordt, als de storm blijft
razen en de hemel zwart wordt en
zwarter tn het bliksemgoud kerft en
bakt doqr de lucht.
Wle'Mjft er trouw?*
Het wss in de gorde week dat Chris-
lus, de nachtige, werd gemarteld en
geslagen.
Hij hetft gezegd, dat Hij Gods Zoon
was, maa- wie zal het gelooven als Hij
daar hanjt aan het Kruis:
Zij hebben mijn handen en voeten
doorboor zij hebben al mijne beenderen
geleld.
Mijn Cod, mijn God, waarom hebt
Gij mij' tzrlalen
Het is of de Kerk vreest dat onze
zwakheid zal geërgerd worden in den
hoon en de vernederlnger, die de men-
schen Jezus, door het Kruis zullen aan
doen zegt Paler Huf, en wees daarom
Zij ons ia het midden der goede week
al op dt verheerlijking die datzelfde
Kruis den Heer zal brengen, op de
vruchten die door Jezus aan het Kruis
hout greeiden.
Dit zegt God de Heer:
Zegt aan de dochter van Sion Zie
uw Verlosser kom', zie, zijn loon (de
Zegeprail der Verlossing) is met Hem.
Wie is hij, die van Edorn komt, in
(met bloed) geverfde kleedercn van
Bosra.
H9 schoon in zijn gewaad, vooit-
schrijdend in de volheid zijner kracht,
Ik ben het, die gerechtigheid spreek,
cn kamprechter ben ter redding (die
heil bre.tgt aan dc wereld).
Ik heb h:.i vertreden in mijnen toom
en hen vertrapt in-mijn verbolgenheid
en hun bloed is op mijne kleederen
gespat en al mijo gewaden heb ik bc
eoedeld.
Want de dag der wrake was in mijn
hart,-het jaar mijner verlossing was
gekonlcr.
Hij die stierf op het kruishcif'door
Zija dood den dood overwonnen.
Paschen.
Dag van vreugde voor Christus en
Christen.
Hg versloeg den Satan, verworpen
door de wereld, heeft Hg over
haar gezegevierd.
Nu is bg beloond, die met vertrouwen
geloofde in Zijn Godheid, die begreep
dat Christus dit alles igden moest om
is arme zondaars te redden,
God schiep den meosch en wenschte
hem te maken tot een boveD alle
schepselen uitstaand Iemand, tot een
schepsel met verstand en met vrijen
wil begaafd.
De vrge wil geeft den mensch het
recht zichzelf Heer der schepping te
noemen, de vrge wil maakt ons waar-
igk grooter dan wat om ons is.
En de mensch, die vooral hoog
moedige,' misbruikte den vrijen wil en
verlaagde zichzelf daardoor tot het
redetooze dier,
et voornaamste, dat God hem ge
schonken had, zijn verstand en zgn wil
kwamen in opstand tegen den schepper
le mensch had zijn roeping gemist,
lag neer in diepe ellende.
De mensch, zooals God hem bedoeld
had, de mensch naar Zgn Beelden
Gelijkenis, was niet meer.
in plaats dat God deD mensch
ter ven liet en terug biacht tol het
rgo, nam Hg zelf de gedaante
van dien verachtelijken mensch en
herschiep ons door Zgn Eigen Dood
cn Lijden, waschte onze zouden af
Zgn Eigen Goddelgk Bloed.
En toen de verlossing een feit w:
Christus verrezen, verrezen zooals
Hg gezegd heeft.
Met God hebben wg den dood
Dnnen, hopen wij op een opstanding
ten Eeuwigen Leven.
Paschen, feest dan van vreugde van
Lichaam en Ziel,
Onze ziel is verrezen.
Ons lichaam zal eens ven ijzen.
Paschen, feest van Geloof.
Ons geloof wordt nu wonderbaar
be vcstigd door dc Goddelijke bevestiging
in Jezus' Godheid.
Paschen, feest van Hoop.
De hoop zegevieit, want nu werd
de grondslag gelegd van onze hoop op
:n totkomstig verrijzen.
Paschen, feest van liefde.
Van liefde tot den Vader die
Zijn Zoon schonk als Verlosser en Hem
verbeerlgkt tot den Zoon, die
verloste tot den Heiligen Geest,
wiens genade ons deelachtig maakt aan
de onschatbare verdiensten van 'sHeercn
leven, ïgden, sterven en verazen.
Waarigk, dit is de dag, dien dc Heei
gemaakt heef'.
Laten wij daarop jubelen en ons ver
blijden. Alleluja I
Mooi en schoon en heerlijk is wel
ons geloof, dat ons opbelt na dage:
van spanning eu Slichten tot de biijdt
oneindigheid van eeuwige glorie.
0 God. wg zgn U dankbaar, vooi wal Gij
oor ons gedaan hebi.wij piijzen U om uw
groote goedheid, wij loven U uw barm
hartigheid, wij bidden U in uw Almacht.
Gg zetoit thans in dc woontecten
vs Vaders,
Gij zijt gezeten aan Gods rechterhand
1 Gij zult oordeelen overlevenden en
dooden.
Wij bejubelen uw glorie, die wordt
geroepen van Noord lot Zuid en van
Oost tot West.
Aan uw grootheid zgn geen grenzen
Gg zgt de Heer en meester van hemel
en aarde en van alles wat daarboven,
daarop en daaronder is.
Gij zgt de Koning, Christus.
Nederig buigen wij ons hoofd en
vragen U
God wees oni .zondaars genadig.
Buigt U nog eenmaal tot ons neder
t ons heel ellendige meuscbjes, helpt
izen wil. die gericht moet zgn op het
goed:.-, die er op gericht moet zgn U
te dienen en U eens te aanschouwen.
O God, neem ons nu op in uw
men, overwint in ons de weield en
het slof, voer or.s op tot de hoogten
U te dienen in dit leven, tot het
alleen-geluk van U-te aanschouwen in
Eeuwigheid.
Alleluja, alleluja!
HEIN V.
Rotterdam, Paaschdag 1923.
PUDDING, VLfl's
FklN5Te voor PUDDin
DUIJVIS'
V HEERLUK- VOEDZAAM -VOORDEELIGr
De R. Kaf». Kerk van
Socsterberg.
Over dit vriendelijk gelegen kerkge
bouw kau ik het volgende meedeelen.
Toen de straatweg van Utrecht
Amersfoort den hollen zandweg
voorheen deed vergeten en het verkeer
toenam, ontstond er op de hoogte dei
tegenwoordige R. K. Keik iets, wat op
i dorpje begon te gelijken. En totn
die omgeving ook jaarlijks een leger
kamp werd opgeslagen, nam de be
volking nog meer toe. Daar de kerken
van Soest en Zeist op groote afstanden
lager, kwam er behoefte aan een eigen
Godsgebouw.
Op het uitgestrekte landgoed «Sterren-
berg» woonde nu destijds Jhr. Charles
Theodore Jean Bosch van Drakesteijo
met zgn Echtg. Leopoldina Antoinetla
Steenbc ghe, Het echtpaar nu was zoo
milddadig om al den benoodigden grond
voor een kerk, pastorie en begraafplaats
kosteloos af le staan. In afwachting der
■oltooiing van 't gebouw werd reeds op
7 Aug. 1837 de Eerw. Heer Ludovicus
Rademaker tol Pastoor dezer nieuwe
parochie benoemd. Hg begon zgn ambt
iu een schuur, die tot hulpkerk was in
gericht.
Intusschen werd met dea bouw dc
kerk en der pastorie beide onder cé
dak begonnen en den 21 Aug. 1839
werd de kerk plechtig ingewijd cn op-
gedtfgeu aan den H. Carolus Borro-
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304
Depositorente van 3'/2 - 5%
r, de eerste dienst werd geleid door
den HoogEerw. Heer Mgr.. Cornelius
Ludovicus, Baron v. Wijckersiooth, Heer
Schalkwijk, Bisschop v. Curium i. p. i.
Ik laat een naamigst der Eerw. H.H.
Pastoors volgen.
1. Ludovicus Kademaker, geboren te
Mijdrecht op 7 Aug 1795; in 1825 te
Munster tot Priester gewijd. Op 7 Aug.
1837 werd hg Pastoor van Socsterberg,
'waar hij op 19 Dec. 1872 overleed.
2. Johannes Wilhelmus Dionysius
Pee/en; werd 17 Jan. 1873 tot Pastoor
van Socsterberg benoemd en 2 Dec.
1887 naar Breukelen verplaatst, waar
hij reeds een jaar later overleed.
2. Martinus Mots, gob. te IJselstein
op 30 Jan. 1842 werd 4 Dec. 1887
Pastoor van S. en werd 30 Nov. 1896
iar Vinkeveen verplaatst.
4. Hcnrieus Mathias Cornelius Mün-
hghojf, geb. «e Deventer op 14 Sept.
1851, werd Pastoor te S. op 30 Nov.
1896 en werd 15 April 1906 naar
's Heerenberg verplaatst.
5. Bernardus Leonardus Snelting,
erd op 17 April 1905 (tot dusverre
als kapelaan te Schalkwgk werkzaam)
tot Pasloor van S. benoemd, en op
14 Mei 1912 naar Blaricum verplaatst.
6. Tjebbe Cornelis Bonekamp, geb.
27 Dcc. 1871 te Wymbritseradeel; be
noemd tot Pastoor van S. op 20 Juni
1912 en 15 Dec. 1916 aldaar over
leden.
7. Henrtcus Mocking, geb. 30 Dec.
1875 te CotheD, sedert 9 Febr. 1917
Pastoor van Soesterberg.
Baarn. T. PLUIM.
Gemengde Berichten
De toestand in 't Russische hoDger-
gebied moet als volgt zgnHet aantal
noodlijdenden in het Wolga-gebied en
de Krim bedraagt ongeveer 5 millioen.
Het aantal van hen, welke door de re
geering worden ondersteund is meet
dan een milloende buitenlandscbe
hulporganisaties verdeelen twee duizend
dageujksche porties. Er bigven dus
gevcer 2 millioen over, welke hulp
noodig hebben voor den igd van drie
maanden, tut aan den nieuwen oogst,
e een zeer gunstig resultaat belooft,
et secretariaat van de Nansen-actie
deelt mee, dat de dienst voor de ver
zending der pakelten voor Rusland zijn
s» c kzaamheden voortzet. Men weet,
dat dank deze dienst meer dan 150,000
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort,
paketten naar Rusland konden worden
gezonden, zoowel aan groepen geadres
seerden als aan particulieren. Het stel
sel van uitreiking tegen een regu onder-
dertcekend door den geadresseerde,
sluit elke mogeigkheid van verlies of
bedrog uit.
Toen een metselaar te Den Bosch
onderzoek wilde instellen naar een
defect in een privaatput van een steegje
aan de Markstraat, stak hg een lucifer
aan om beter te kunnen zien. Toen bg
den brandende lucifer in den put liet
vallen, volgde door de aanwezige gassen
een hevige ontploffing, ten gevolge
waarvan een muur en een gedeelte van
het pakhuis instortten.
De metselaar en twee andere in de na-
bgheid zijnde personen werden onder het
puin bedolven. De metselaar bekwam
brandwonden aan gelaat en handen.
De Rotterdamsche politie heeft
proces verbaal opgemaakt tegen een
dertigtal steuntrekkende werkloozen,
wegens het ontvaDgen van gelden van
den gemeentcigken dienst voor maat-
schappeigk hulpbetoon, waarop zg geen
recht hadden.
Leden van hun gezin, vrouw of kin
deren dezer gcverbaliseerden, waren
werkzaam in verschillende bedoven,
hetgeen tegenover de controleerende
ambtenaren werd verzwegen.
Op deze wgze zgn bedragen van
f50 f400 verduisterd, terwgi men
vermoedt, dat nog meerderen zich hier
aan hebben schuldig gemaakt.
Tegen een patroon, die dit spelletje
de hand werkt, is eveneens proces-
veibaal opgemaakt.
Te Enkhuizen hebben inbrekers zich
toegang verschaft tol het spoorweg
station, de brandkast geforceerd en het
aanwezige geld ontvreemd. Daar
's avonds voor de inbraak nog f 4500
aan loonen was uitbetaald was het nog
aanwezige bedrag niet groot.
Ook iu het kantoor van den Enk-
buizei-houthandel is ingebroken. Hier
woidt slechts een kistje met akten en
wat sigaren vermist.
3 Hoe eeno roeping komt
«Dat het Zwarte Kleed naar de wig
wam (hui) van zijne stam lerugkcerc»,
antwoordde hg ten laatste, «de kiijgs
lieden der stam van de Muis hrbben
den godsdienst v n Jezus, Zoon vat-
Maiia, verlaten.»
«Hoewel gij misschien nimmer aan
de onschatbare waarde van eene ziel
hebt gedacht, misschien zelfs niet
die van de uwe,« voegde de priester
er bg, een doordringenden blik op mij
werpende, «kunt gg trch begapen,
mgoheer, hoe gioot mgti droefheid was.
Ik smeekte met klim, met tranen den
Indiaan tot betere gevoelens tc koe
ik poogde hem te t e-tvederen, i
aan te jagen, te verlokken. Niets mocht
mij baten. Hg bleef koud en stomzijn
besluit stond onherroepelijk vast
stond ik op en sprak
«Luister, gij, die het opperhoofd zijt,
rn gg alien, die hier rondom mij staat,
luistert ook naar de woorden var
Blcekgczicht. Ik heb aan het vuu:
vele stammen gezeici, ik heb de
c -mulct (pijp) met de oppeihoofden
van ieder harcr gerookt, terwijl ik overal
kiijgslieden en dapperen heb gevon
den In de stam van de Muis zie ik
niets als vrouwen bet opperhoofd ec
zgn metgezellen zijn luiaards.» En een
pijl in verscheidene ikken brekende,
wierp ik die het opperhoofd voor de
«Eeu gemompel van verontwaardi
ging ontving mijne woorden, eenige
bijlen w rden opgeheven het opper
hoofd richtte z.ch in zgn voile Icngli
op, inet trillende lippen en vlammend:
«Arrow Raii,« antwoordde hij me
een stem, die hg trachtte kalm tc doen
zijn, «spot met de beieedigingen
het Zwarte Kleed. Indien de geest
den bietken man niet blinder was
de oogen van de mol, zou hij geen
onzinnige woorden spieken.»
«Neen, d: blecke inai heeft nil
oogen van de molwant hij ziet, dat
Atrifw Raii ea zijn stam den godsdienst
van Jezus, Zoon van Maiia, verlaten
hebben, dewijl zg den moed niet heb
ben Zijn geboden te ondeihouden.»
«Luister», sprak de Indiaan, «indien
mijn broeder aan gene zijde van de
zee een gezellin in zijn hut had gehad
en gedurende zijn afwezigheid een
ander bleekgezicbl van dezelfde stam
bg Arerrassing dasr binnen gedrongei
ware en de vrouw had vermoord on
biar tc verslinden, zou mgn broeder
hem dan vergeven hebben, gelijk jesus,
Zoon van Maria, gebiedt?»
-Ik zuu vergeven hebben.»
'Indien in dezelfde wigwam mijn
biocder een dochter had gehad en de
zelfde verrader haar ontvoerd had om
baai te versln-Jen, zou hg dan ook nog
vergeven hebben
«Ik zou vergeven hebben.»
«F.n indien hetzelfde munster,» ging
do Indiaan op somberen toon v
«nog zevenmaal dezelfde misdaad had
gepleegd, zon mij i broeder dan zeven
maal vergeven hebben
«Jezus, Zoon van Maria, heeft vei-
geven aan de beulen, die Hem aan
het kruishout nagelden, Hij hoeft vo.u
hen gebeden, is voor her» gestorven.»
riep ik uilen ik begon hem hot bloe
dige drama van deu Calvarieberg te
verhalen. Langzamerhand Waren d<
wilden d.chier om n ij heengedrongen
zij luisterden met aaudcCht.
«Toen ik ophield met spreken
spreidde het opperhoofd zijn manie
van beerenvel op den grond uit en mij
naast hem doende nederzitten, begon
hg met een plechtige stem als
openbaar aanklager bet volgende
haal
«Er woonde onder ons een manhg
was een zoon van onze stam cn ook
hg wandelde op het pad van den Ge-
lisigde. Op zekeren dag, dal wij, op
de jacht zijnde, in de bosschen
slrooid waren, heeft bg mijne eenige
dochter vermoord en haar igk mede
genomen, om het later te verslinden.
Zeven andere van onze vrouwen zijn
het woud ontvoerd geworden. Het
nster had zich verborgen in een
spelonkbloedige sporsn hebben e
heengevoerdde beenderen va
vrouwen lagen daar, half afg<
en daarnaast zgn niet bloed
knods. Twe; manen zijn
loop sinds hij, zich ontdekt ziende,
gevluelit is; wg hebben onze pijlen cn
onze bijlen iu den van bloed vochtigen
grond van zijn spelor k gedoopt. Jesus
de Gekruisigde beval ons te vergeven,
de Manitous (afgodeiveroorloven de
wraak wij hebben het pad van Jesus
veriaten en wij zijn op dat van de
Manitous teruggekeerd.»
«Dit vreeseigke verhaal had du woede
van de Iudiancn weder opgewekt cn
mg met afgrijzen vervuld. Van zijne
zitplaats opspringende, zwaaide het
opperhoofd, voor mg slaande, met van
.woede vonkelende oogen, zgoc bijl,
als had hg den moordenaar de hersen
pan willen verbrijzelen. God kwam mg
te hulpalleen, wat had ik kunnen
duet» Hg gaf mg vurige woorden in
mijn rede duurde zeer lang. Welk een
vermogen bezit de godsdienst 1 Die
woedeode witdeo werden verteederd,
de genade vermorzelde die steenen
harten en die zelfde mannen, die, even
te voter, mij wilden vermoorden, bogen
het hoofd onder mijn blik en riepen
mijn mededoogen in. In eene ootmoe
dige houding smeekte het opperhoofd
mg, u'.t r.aam van dc stam, om de
gunst weder onder de wet van de Ge
kruisigde tc mogen terugkeeren.
«De Groote Geest erkent alleen als
zijne zonen degenen die vergeven.»
Dc Indiaan keek zijne broeders aan;
al de krijgslieden draaiden de spitsen
hunner pijlen naar den grond.
«Mijne broeders en ik zouden ver
geven.» gaf hg ten antwoord, «indien
wij wisten, waar onze vijand is.»
Ik kende de Indianen genoeg om
tc weten, dat eene vergiffenis aan een
afwezige geschonken hoegenaamd geen
waarde heeft.
«Ik zal hem gaan opzoeken en hem
in uw middeu terugvoeren.»
«Ga er niet heen, ga er niet been!»
riepen de jagers uil, zich om mg drin
gende als om mg te heschermen, «bg
zal u dooden es u opeten.»
Wordt vervolgd.