N.V. Middenstands-Credietbank
Credieten - Incasso's - Deposito's
Bel dan op No 42
DE EEMBODE
R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort
en Omstreken
ABONNEMENTEN kunnen elke week In gaan, doch opzegging van
abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal.
Pr(e per drie maanden f 1.00. Bullen de gemeente Amersfoort 11.10.
Afionderll|ke nummers 10 ct.
Dinsdag 20 Nov. 1923 - No. 67
Zeven en Dertigste Jaargang
KANTOOR; LANOEORACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG
AOVERTENTlfiN 25 cent per regel. B!ll|kc tarieven voor handel en
nijverheid bi) geregeld adverteeren. AdvertentlCn moeten Dinsdag
en Vr|dag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan
niet worden gegarandeerd.
Wie iels degelijks wil tot rtand
brengen heeft geen buitengewone gewen
noodig, geen genie, maar... gezond ver
sland en volharding. Vandaar dal
groote dingen worden gedaan minder
door geniale dan door gewone menschen,
gezonde denkers en daders.
De kerkvervolging in
Soviet=Rusland.
(Slot.)
Reeds onmiddellijk nadat de nieuwe
machthebbers iedere wereldlijke over
heid ten val hadden gebracht, werd ook
God-zelf door hen voor afgezet ver
klaard.
Toen de orthodoxe patriarch Tychon
na zijn gevangenneming zcidc, dat hij
zijn lot in God's handen legde, ontving
hij het cynische antwoord »God is in
hel gebied der Sovjet-republiek oabe-
In de nieuwe strafwet zijn de vol
gende bepalingen opgenomen
Art. 121 »Hct onderricht van min
derjarigen en in 't algemeen van on-
votwassencn, in godsdienstige zaken op
openbare inrichtingen, wordt gestraft
met gevangenisstraf van ten hoogste
Art.' 124: »Het houden van gods
dienstoefeningen en het ophangen van
godsdienstige schilderijen of teksten,
wordt gestraft met gevangenisstraf van
ten hoogste drie maanden of met een
boete van 300 goud-rocbcl.«
Hel arbeiders-commissariaat heelt
een decreet uitgewerkt, waaroij het ten
strengste verboden is, personen be
neden de 18 jaar met hun wil of tegen
betaling, tot klooster, kerk of synagoge
toe te laten.
Daarentegen moet door >aanschouwe
lijk onderricht het atheïsme reeds vooi
kinderen aannemelijk worden gemaakt.'
In l'etrograd bijv. laten de commu
nislischc onderwijzers de kinderen Onzen
Lieven Heer bidden om.... snoepgoed.
Daarna vraagt de volkscommissaris
waar is nu het lekkers, wat ge gevraagd
hebt De kinderen zijn dan verlegen
en zwijgen.
Gij ziet dus», gaat de
voort, »dal er geen God is die U
hoort en U snoepgoed geeft. Nu zal ik
het eens anders aanleggen.»
«Vraagt de Soyjel-regccring eens
lekkers.» Dan zeggen de kinderen
koor»\Vij vragen de Sovjcl-rcgeering
om lekkers». De commissaris grijpt in
z'n zakken en werpt lekkernijen onder
de kinderen, die er natuurlijk allen op
afstuiven. Daarna moeten zij de gevolg
trekking uitspreken
•Er is geen God en het heeft geen
nut tot Hem te bidden. In plaats v
God is de Sovjet-regeering gekomen
deze vervult al onze wcnschcn.»
Afschuwelijk niet waar?
Thuis gekomen, verklaren de kinde
ren dan, dat het geloof in God een
sprookje is. Zij verrichten nóch hun
ntorgen-, noch hun avondgebed r
Over de natuurlijke resultaten
zulk een meibode van opvoedig,
de sociaal-democraat Dr. F. Ginsburg
in zijn »Das Russische Kiudcrsterbei.
De kinderen worden lui en nalatig
;p school en bovendien zedeloos. Daar
:e maar steeds hooren praten over de
'ernietiging van het gezin, daar zij cri-
liek rr.ogen uitoefenen op hun onder
wijzers, trachten ze hoe langer hoe meer
gebruik te maken van hun vrijheid. Het
absoluut gebrek aan lucht, brengt hen
tot diefstal in en buiten dr school en
tot alle ondeugden. De kindermisdrijveo
zijn in de laatste jaren tot het zesvou
dige van vroeger gestegen. Ook zijn er
10 milliocn analfabeten. Een onder
wijzer, die volgens het veria;.gen der
ouders op school onderwijs geeft in
de godsdienstleer, begaat een misdaad
tegen den Staat,»
Volgens de Mcskoucche «Fiavda»
indeigaat het communistische blad de
Brzhogniik» (de Aihiïsr), dank zij de
propaganda der communistische jeugd-
vereeniging, een orlzagtijke verbreiding,
'let wordt uitgegeven door Spitzberg,
Te Moskou is een speciaal
eminarie opgericht tot vorming van
degelijke anti-godsdienstige orderwij-
ers »en men is daar begonnen met dm
bouw van een inrichting t t versprei
ding van hel ath'ïsme».
Haast ongelooflijk, doch helaas waar.
Kort vóór Kerstmis van het vorig
ar. hebben de ai beid 'Syndicaten van
de Russische Sovjets een verordening
het leven geroepen, die bepaalt dat
de keislboemcn geen geschenken of
mebcelden van gedsdienstigen aard
eer mogen dragen.
Niels mag aan de vroegere kerke
lijke ceremonicn herinnerenmen nroet
alles doen, om een heidensch, anti
christelijk karakter aan het feest te
geven.
De Sovjet-regeering sprak de hoop
t, dat het Kerstfeest te Moskou zou
rrvangen worden door een soort volks
feest met concerten, fakkeloptochten,
ïurwerk enz. Zoo geschiedde het dan
Op openbaie pleiner, te Moskou lazen
profanecrende onbevoegden, Grieksch-
orthodoxe Missen, met afschuwelijke
verhaspeling van liturgische gebruiken
dit alles onder het ruwe gelach van
de verzamelde partijgenooten.
De gebeden waren »bij wijze van
ap« doorspekt met Marx-slische uit
spraken en geestigheden van de straat.
hoorders slaken de tong uit en
bekruisten zich met comische over
drijving. Gebaarde Joodsche rabbijnen
natuurlijk met aangemaakte baard, n
zongen psalmen, eveneens bij wijze
l grap. Oc-stcrsche derwischen maak-
salto-moitales en andere kunsten
groote groepen nagebootste Grieksch-
oribodcxe priesters wisselden hun
gemurmel van gebeden af met eer.
indachtig slurpen van sterken drank.
De »clou«, het h :ogtepunt dezer
schandelijke vcrtoor.ing. werd ben
het verbranden van een reusachtige
stroopop, die den naam «Almachtige
God» droeg, op eeu brandstapel,
jonge vrouwen en iecgioopers om heen
huilden en dausten. Deze stroopop had
een kolossalcn rooden neus, uitpuilende
oogen en een stoppelige baard. In de
ecne hand droeg xij een geldzak, in de
andere een kiuis, Ook een op Joodsche
wijze aangekleed? Jehova-pop werd cp
die wijze verbrand. Tegi lijk organiseerd'
de communistische jeugd nieuwe groote
optochten, waarin gruwelijke caricaturcn
van Christus en Mozes, Boeddha en
Confucius, Mahomet en Osiris, van den
engel Gabriel, den H. Georgius,
Abraham en de Moeder Gods werden
rondgedragen.
Op een doodkist, die door vier krach
tige kerels getorst werd, 2al schrijlings
een communistisch student, die in
priesterlijk gewaad den zegen gaf aan
de menigte. Honderden plakkaten, die
in den sloel werden meegedragen, ver
toonden het schandelijke opschrift
Godsdienst is opium voor de massa",
iets dergelijks. Dit alles geschiedde
de oude Russische hoofdstad Moskou
Te Petrogad hadden soortgelijke pro
cessies plaats, met dat verschil, dat
daar de verschillende goden en gods
dienststichters niet verbrand tnaa>(ont-
boofd werden.
e »Ruskulla« berichtte zelfs, dat
communistische jeugdvereeniging
Rusland, een feest heeft ingesteld,
dal der >a(zetliug» van God», hetwelk
onder bescherming van de commu
nistische wetten, dit jaar met Kerstmis
al worden gevierd.
Mogen tot leenrg en waarschuwing
■trekken van de andere volken, vooral
n ons volt, de verschrikkelijke ge-
Igen der nienschonleerendc dwalingen
op godsdienstig en zedelijk gebied,
welke de merischelijke geest in Rusland
doorliep, totdat dn; geest thans het
edeloozc dier heeft overtroffen
itachlige uitingen en een werktuig
jeworüeu van den duivel, in deo
Satar.ischen strijd, dien de commu
nistische wereld tegen den almachtigen
God heeft aar-gebonden.
Haarlem. JOS P. H. HAMERS.
Binnenland
Bond van R K Kiesveresnigingen in
den Rijkskiaskring Utrecht.
Algemeene vergadering op Zaterdag
December 1923. des voormiddags te
half rieo uur, io hel Gebouw der R K.
ikbedenvereeniglng »Sr, Joseph»,
Kromme Nieuw: Gracht No. 1, ti
Utrecht.
Agenda
1. Opening. Notulen. Mededeelingci
in het Bestuur.
2. Bespreking van het Voorstel va'
Bestuur van den.Algemecnen Boni
van R. K. Rijkskieskring-organisaties i;
Nederland, betreffende de vaststelling
de hoofdpunten dienende als richt-
t bij het ontwerpen van een voor
alle R. K. Rijkskieskring-organisaties
geldend Algemeen Kiesreglement,
"ct Algemeenc-Bondsbestuur
de volgende hoofdpunten vr
stellen
Vóór de verkiezing van candidate!
voor het lidmaatschap der Tweede
Kamer der Statcn-Generaal wordt eeo
politiek advies uitgebracht, en wel op
roodanig tijdstip, dat dit advies ge
geven wordt vóórdat in de Kiesver-
eenigingen terzake der candidaatstelling
cenigerlei maatregelen worden getroffen
of actie gevoerd.
2. Het politiek advies wordt gegev
door het Bondsbestuur, nadat dit besti
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304
Depositorente van 3% - 5%
zich door mondelinge besprekingen en;
noodig door schriftelijk overleg
heeft georiëotetrd omtrent de meemng
ooraanstaande R. K. personen en
van besturen van katholieke vereeoi-
gingeri, op wier oordeel het Bonds
bestuur te dezer zake prijs stelt en voor
er deze personen en besturen daar-
b;reid worden gevonden, en
nadat het Bondsbestuur overleg h?eft
gepleegd met een vergadering van af-
i v- ardigden uit de RijkskieskrÏDg-
igarisalies.
3, Het politiek advies wordt ver
deeld over de Rijkskieskrirgcn in be
paalde lijilen. Deze Lijsten vormen te
men ééa lijstengroep.
Daarnaast kunnen nevenlijslen door
kiezers worden ingediend. Neven-
sten, in verschillende kieskringen ia
gediend. kunnen worden verbonden,
echter alleen zóódanig, dat 'n lijst
slechts met één lijst uit iederen anderen
kieskring kan worden verbonden.
Praeadvies van het Kringbestuur
Het Kringbestuur geeft in overweging,
dat deAlgemeeoe Vergadering in plaats
r de bovenstaande, zich voor
de volgende hoofdpunten uitspreekt
moet naar gestreefd worden,
door verbetering van de bestaande
Reglementen te komen tot één Alge-
Kiesreglement
Bij dat Reglement moet de samen
stelling van een Verkiezingsraad of Ad-
'es-commissie worden voorgeschreven
3e. De aanwijzing der leden van
dezen Raad moet uitsluitend geschieden
door de georganiseerde kiezers
4e. In dezen Raad mogen geen direct
belanghebbenden worden opgenomen
De Raad dient van advies, vóó;
•erkiezingsactie in de verschillende
organisaties aan de orde wordt gesteld
~'t advies moet niet 't karakter
krijgen van een candidaatsulling en
'i voor eiken kieskring niet bepalen
juist zooveel cardidaten nut pk
vangers als vermoedelijk in
kieskring zullen gekozen worden, r
de leden der kiesvereenigingen de
keuze laten.
nenslelliog van den Verkiezings
raad zou volgenderwijze kunnen ge
schieden
Elke kieskring-organisatie wijst vil
gens nader te bepalen regelirg cé i lid
aan voor den Raad. De aldus gevormde
Raad wordt door het Algerneene-Bonds-
bestuur met 18 leden aangevulddeze
36 leden kiezen buiten hua midden een
Voorzitter.
Hebt 11 een
Taxi of auto noodig
Amersfoort.
3. Verkiezing uit het Bestuur van 5
afgevaardigden en 5 plaatsvervangers
uaar de Algemeene Vergadering van
den Algemeenen Bond op Vrijdag 14
en Zaterdag 15 December 1923.
4. Verkiezing van een lid in het
Bestuur voor Utrecht I, wegens het be
danken om gezondheidsredenen van
Mevr. P. Hallebeekvan Montfoort.
(Het Bestuur vestigt er de aandacht
op, dat Mevr. Hallebeek het eenige
vrouwelijke bestuurlid was).
5. Rondvraag. Sluiting.
Namens het Bestuur
van den Bond
G. H. J. VAN SPANJE, voorz.
J. SUR1NG, i
Utrecht,
Maarssen,
Elke plaatselijke Kiesvereniging
heeft het recht, zich ter Algemeene
Vergadering te doen vertegenwoordigen
door ééa afgevaardige waooeer zij min
der dan 100 leden telt, door 2 alge-
vaardigden op een ledenaantal van
100 -200, enz.
Schriftelijke overdracht vao stemmen
is geoorloofd.
15 November 1923.
Amersfoort
Da Gemeentebegrooting
Burgemeester en Wethouders hebben
Zaterdagmiddag aan de leden van den
Gemeenteraad de gemeentebegrooting
>or 1924 thuis gestuurd.
De begrooling is anders van samen
stelling dan voorheen en anderhalve
pagina der memorie van toelichting
wordt benut om daarop te wijzen.
De inkomstenbelasting moet in 1924
volgens B. en W. een millioen zeven
duizend en vijf honderd - gulden op-
De slechte tijdsomstandigheden ver
minderen het bedrag van vele aansla
gen, maar door bevolkingsaanwas stijgt
liet getal der aanslagen.
Verlaging der gemeentebelasting is
olgens B. en W. nu niet mogelijk.
Voor Armbestuur (waaronder steun-
21 liiiin un Prlii 1. un druilt»
Missionaris van het H. Hart.
Ik zou te paard gaan maar 'i paard
wilde niet door dc rivierc'
met den muilezel. Deze ezels zijn
trouwens betere bergbeklimmers en
kunnen meer uithouden dan een paard.
M'n lange beenen leden ook geen nood,
want mijn rijdier was zeer hoog Voor
uit dus. Juist toen ik weg wilde rijden
kwamen de schooljongens terug van dc
visclivangst, Ze hadden met dynamiet
visch geschoten, meer dan bü pond.
Nog niet eens veel. Soms hebben zij
met een patroon 200 pond. Dc reis
leidde eerst door een kokosplanting,
dan tweemaal door dc rivier en ver
volgens de bergen in. Ik beklaagde
m'n arme muilezel. Wat een gestijg
Voortdurend ging 't over oen smal
rotsig bergpaadje, soms zoo smal dat
dc ezel nauwelijks zijn paoten naast
elkaar kon zetten. En dan geen glad
of gelijk bergpaadje, maar z<
ongelijk, dat de Baarnschc weg er nog
asphaltweg bij is. Een misstap cn wc
gaan de diepte in. Maar geen nood.
De ezel kent zijn weg. Waar'
lijk is, cn de weg albrokkclt, daar zet
hij zijn pooten zoo voorzichtig, alsof
de weg met spijkers begroeid w:
rijden voortdurend door 't woud want
heel de berghelling is dicht begroeid.
Voor 't eerst van mijn leven werd ik
bevangen door wal men nc
stilte; van het woud." 't Is werkelijk
iets vreemds. Ofschoon men voort
durend een koor van duizendc groote
sprinkhanen hoort zingen, ligt er toch
iets over 't landschap dat je aandoet,
een, om zoo te zeggen, geweldige stilte
van alles wat je gewoon ben te hooren,
menschclijke stemmen, of gerucht van
grootere dieren i 't is, alsof je voelt
dat jc van bewoonde streken afbent.
't Eentoonig gesjilp der sprinkhanen
•crgect men daarbij. Ik genoot va
omgeving, 't Is werkelijk de mt
waard, zoo'n oerwoud, ook al kan
er niet naar kijken, zonder te trans-
pireeren. Want 't zonnetje scheen ge
ducht, en omdat aan eene zijde de
boomen lager liggen, en soms,
de rotswand steil naar beneden gaat,
viel lager, heeft men van die zijde geen
beschutting tegen de zon, zoodat ik
dikwijls eclit gebakken werd. Eindelijk
kom ik op dc plaats van bestemming.
M'n gids, een Bainingcr jongetje, schijnt
nog beter tegen 't klauteren te kunnen
dan dc ezel, want hij blijft ons meestal
voor. San Paul heeft met Rot;
i, dat het op verschillende heuvels
gebouwd is. De plaats waar 't ligt is
niet plat, maar op 't plateau verheffen
zich nog meerdere heuvels cn daarop lig
gen de huizen van San Paul. Overigens
heeft 't waarschijnlijk niets met Rome
gemeen. De pastoor v. San Paul, I'.
Volnier heeft de heuvels door bruggen
laten verbinden, zoodat hij tenminste
iets minder behoeft te klauteren. Hij
leidde mij binnen in zijn pastorie
oogenbltkkelijk valt de aandacht op een
groot kruis aan den wandop die
plaats werd P. Rascher vermoord.
De pater wijst mij vervolgens dc plaatsen
waar de andere paters cn zusters ver
moord werden. In de deuren zijn nog
dc bijlslagen zichtbaar waarmee de
inboorlingen de sloten deden springen
zelfs heeft men 't bloed niet verwijderd,
de wand werd bevlekt, 's Mid
dags gingen wc een bezoekje brengen
bij 't graf dier martelaars. Hun voor
beeld, 't voorbeeld van eigen confraters,
moet ons vooral sterken, om even edel
moedig ons leven te geven voor de
zielen, wanneer O.L. Heer 't vraagt.
Manus, dat ik voortaan mijn Missie
mag noemen, is op 't oogenblik wel
dc gevaarlijkste post van deze Missie.
Denk nu niet, dat ze mij daarom oogen
blikkelijk in stukjes zullen deelcn. Geen
nood. Onkruid vergaat niet, zegt 't
spreekwoorden O.L. Heer kiest zo
maar niet jan en alleman uit, om hem
voorrecht te geven, met zijn bloed de
zieltjes te mogen vrijkoopen. Maar tocli
hoop ik, dat die martelaars mij bij hun
graf de Genade afgebeden hebben van
O.L. Heer, om tenminste cenigszins
hun edelmoedigheid na ie volgen, en
geen krachten te sparen, waar 't geldt
de zielen voor Hem te winnen. Blijf die
Genade steeds voor mij afbidden
vooral daar de post mij toegewezer
moeilijk is, zal dc liefde ook grooter
en zijn, cn omdat ik weet dat mijn
krachten vèel tc kort schieten, zullen
liet destemccr vertrouwen tot O.L.
r moeten gaan, opdat Hij aanvulle
ontbreekt. Hij moet ten slotte alles
doen. Ik wilde dicnzclfdcn dag nog
terug, en verliet daarom 's avonds tegen
5 uur San Paul weer. Ik zou nu zonder
gids den weg wel vinden. Voorzichtig
ondernam de ezel den terugweg. Dalen
is al even moeilijk als stijgen.
Toen wc op een plek kwamen, w
't erg steil naar beneden ging, wilde
langoor niet verder. Zelfs een dracht
slagen hielp niets. Dus afgestegen,
zelf voorgegaan. Toen dc weg v
beter was, steeg ik maar weer op
kon nu rustig blijven zitten tot we de.
Navive bereikten. Ofschoon de muil
ezel cr 's morgens zonder bedenken
doorgewaad was, wilde hij nu van geen
d weten. Ik steeg dus opnieuw af,
begon te trekkken. Jawelals bruintje
koppig is, krijg je hem met geen ge
weld verder. De avond begon snel in
te vallen, en ik had nog een groot stuk-
weg af te leggen. Maar langoor wilde
niet. Teneinde raad, bleef ik maar een
poosje wachten, klopte toen „Peter"
weer vertrouwelijk op zijn hals, stapte
zelf in 't water en voerde Peter aan
den teugel mee. Een kleine hapering,
maar toen ging hij toch ook in 't water.
Ik zocht zoo goed als 't ging de on
diepste plaats uit en kwam zonder
verdere moeite aan den overkant. Gauw
weer opgestegen, de stok over bruintjes
rug gelegd, en daar ging 't. Maar weldra
had hij genoeg van 't hard loopen, cn
wat ik ook deed, hij bleef er bij en was
niet in draf tc krijgen.