DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort ea Omstreken Vrijdag 23 Nov. 1923 - No. 68 Zeven en Dertigste Jaargang ABONNBMBNTBN kunnen elke week In gun, doch opzegging vin abonnement moet geichleden voor den unving vin een nieuw kwartul. Hr|» per drte maanden 11.00. Bulten de gemeente Amerifoort 1.10. Afxonderljkt nummer» 10 Ct. KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEPOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VR1JDAOMIDDAQ ADVBRTBNTifiN 25 cent per regel. Blllgke tarieven voor handelen nijverheid bij geregeld adverteeren. Advertenties moeten Dinsdag en Vr|dag vóór 8 uur worden bexorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd. TWEEDE BLAD VRIJDAG 23 NOVEMBER 1923 Godsdienst en Kerk. Epistel en Evangelie 27e ZONDAG VA PINKSTEREN. Broeders I Wij houden niet op voor u te bidden en te smeeken, dat gij vervuld moogt worden met de kennis van Goda wil in alle wijsheid en geeste lijk verstandopdat gij wandelt, Gode waardig, in alles welbehBgeljk zijnde, vrucht dragend in alle goed werk en opgroeiend in de kennis van God, ver sterkt zijnde naar de macht zijner heer lijkheid, met alie kracht tot alle Ijd- zaamheid en lankmoedigheid met blijdschap, God dea Vader dankend, die ons waardig heeft gemaakt om deel te hebben aan de erfenis der heiligen in het lichtdie ons onttrokken heelt aan de macht der duisternis en overgebracht heeft in het Rijk van den Zoon zijoer liefde, in wien wij hebben de verlossing door zijn bloed, de ver giffenis der zonden. EVANGELIE volgens den H, Mattheils XXIV, 15—35. In dien tijd sprak Jezus tot zijne leerlingen Wanneer gij den grpwel der verwoesting, waarvan door den Profeet Daniël gesproken is, zult zien staan in de heilige plaats, die het leest, dat hij het begrjpel dat dan zij die in Judea zijn, vluchten naar het gebergte en die op bet dak is, dale niet af om iets uit zijn huis te nemen en die op het veld is, keere niet terug om zjn kleed te halen I Wee echter haar, die zwanger zijn en die zoogen in die da gen Bidt ook dat uwe vlucht niet plaats zal hebben in den winter of op eenen Sabbatb. Want er zal dan eene groote ellende zijn, gelijk er niet ge weest is van het begin der wereld af tot nu toe, noch wezen zal. En waren die dagen niet verkort, geen vleesch zou behouden wordenmaar om der uitverkorenen wil zullen die dagen ver kort worden. Alsdan, zoo iemand u zeggen zal Zie, bier is de Christus of ginds is Hij, gelooft het niet. Want valscbe Chris tussen en valsche profeten zullen op staanen zij zullen groote teekenen en wonderen doen, zoodat (indien het mogelijk ware) zelfs de uitverkorenen in dwaling gebracht worden. Ziet, Ik heb het u voorspeld. Zoo men u dus zegtziet, Hij is in de woestijn I gaat er niet heenziet, in de binnenkamers I gelooft het niet. Want, gelijk de blik sem uitgaat van het Oosten en schit tert tot io het Westen, zóó zal ook de komst van den Zoon des menschen zijn. Overal waar een lichaam is, daar zullen ook de arenden zich verzamelen. En terstond na de verwarring dier dagen zal de zon verduisterd worden, en de maan haar licht niet geven, en de sterren zullen van den hemel val len, en de krachten der hemelen zullen geschokt worden. En dan zal het tee- ken van den Zoon des menschen in den hemel verschijnen; en dan zullen alle geslachten der aarde weeklagen, en zij zullen den Zoon des menschen op de wolken des hemels zien komen net groote kracht en majesteit. En jne engelen zal Hij zenden met eene bazuin en groot geschalen zij zutleo :ijne uitverkorenen vergaderen van de rier winden van de uiteinden der he melen tot aan derzelver uiteinden. Leert ook de gelijkenis van den jgeboom. Als zijn tak reeds teeder is n zijne bladeren uitspruiten dan weet gij dat de zomer nabij is. Zóó ook gij, als gij al deze dingen ziet gebeuren, weet dan dat het nabij, voor de deur ii. Voorwaar, Ik zeg u: dit geslacht zal niet voorbijgaan, tot al deze din gen geschieden. Hemel en aarde zul len voorbijgaan, maar mijne woorden zullen niet voorbijgaan. Liturgische Kaltnder. ZONDAG 25 November. St. Catharina, Feesteigen 25 Nov., 2e geb. en laatste Evang. van deD laat- sten Zondag na Pinksteren. Praef. v. d. H. Driev. MAANDAG 26 November. H. Silvester, 26 Nov., 2e geb. St. Catharina, 3e geb. H. Petrus 26 Nov. DINSDAG 27 November. Mis van St. Catharina 25 Nov., 2e geb. v. d. laatsten Zond. na Pink steren, 3e geb. v. d. H. Maagd, Con cede. Of wel (in groen) Mis van ge noemden Zondag met 2e geb. St. Catharina, 3e geb. Concede. WOENSDAG 28 November. Mis van St. Catharina, 2e geb. Con cede, 3e geb. voor de Kerk, Eccle siae, of voor den Paus, Deus DONDERDAG 29 November. H. Radboud, Neder 1. 29 Nov., 2e geb. H. Catharina, 3e geb. en laat ste Evang. Vigilie H. Andreas, 4e geb. H. SaturniDUs (3 en 4 Feest eigen 29 Nov.). Of (in paars)Mis Vigilie, 2e geb. H. Radboud, 3e geb. H. Catharina, 4e geb. H. Saturninus. VRIJDAG 30 November. H. Andreas, 30 Nov. Credo, Praef. v. d. Apost. ZATERDAG 1 December. Alles als Woensdag. St. Franciscus en zijn werk. De gccstesstrooming der laatste jaren is franciscaanschi, zegt een leerd schrijver. Merkwaardig is het inderdaad, hoe in onzen tijd de begeestering voor deo H. Franciscus van Assisië in -11e rangen en standen der maatschappij steeds aan houdt en stijgt, een verschijnsel, dat niet alleen bij geloofsgenooten, ook bij andersdenkenden open baart, die met bewondering opzien die machtige «Figuur der Middel en». Geleerden van allerlei rich ting maken den «Patriarch van Assisit» voorwerp hunner studiën, schilder dichtkunst wedijveren met de muziek, i den «Grooten Arme van Umbrië» te huldigen. Vanwaar die bewondering, dat stij gend enthusiasme Franciscus is een dier heiligen door voorzienigheid aan de Kerk geschon- :n in dagen van bijzonder gevaar. Hij geweest, zooals Paus Innoceotius m zag en Giotto hem in beeld bracht de steunpilaar der Kerk in zijn eeuw in godsdienstig en zedelijk verval. Hij stichtte de nu reeds meer dan wen eeuwen bestaande Orden van Minnebroeders en Clarissen. Met zijn volgelingen trok hij rond om te prediken. Hij wees op de wonden vao zijn tijd, geeselde de aardschgezicdheid afwijking van den Evangelie-geest, te recht de scheeve verhoudingen tusscben oversten en onderdanen en strooide uit de zaden van een nieuw christelijk leven. En onder zijn invloed ontkiemde een warm weldadig katho licisme. Hij zag om zich heen drommen van mannen en vrouwen uit stand, die om strijd verzochten onder zijn volgelingen te worden op genomen. Franciscus beloofde aan bun verlangen te zullen voldoen. Wijl hij echter begreep, dat het niet ging allen zijn eerste of tweede Orde in te en, schreef hij op goddelijke ingeving i levensregel, geschikt voor eiken staat en stand, voor eiken leeftijd en beroep, een regel, zegt Paus Leo XIII, niet zoozeer uit eigen gevonden voor schriften bestaande als wel geworden uit de wetten van het Evangelie, een leefregel derhalve, die geen Christen te bard kan toeschijnen. Zoo vormde St. Franciscus een mach- »e en groote vereeniging van mannen i vrouwen, die te midden der wereld zich zouden toeleggen op volmaakt christelijk leven zoo stichtte hij zijn Derde Orde, die als een mid- delstaat kan beschouwd worden tusscheD het kloosterleven en het leven wereld, een navolging van het klooster leven, niet zoozeer naar uitwendige leefwijze, maar naar den geest, die de geest is van het Evangelie, geest doordrongen kwam er n in 't volle leven der wereld een keur bende van leekcn-apostelen, die, bezield den geest van hun H. Vader stichter, een hervorming hebben stand gebracht, die door een n katholieken geleerde wordt genoemd «een der grootste gebeurtenissen der middeleeuwen» en door den rationalist Renan zelf wordt vergeleken met de beweging, die eens van Galilea is uit gegaan. Naast persoonlijke deugd en de herleving van den echten christe- lijken levenswandel ontsproten aan de Derde Orde, als aan hun wortel, huise lijke vrede en openbare rust, reinheid van zeden, menschlicvendheid en ge moedelijkheid in den omgang, verzor ging van zieken en hulpbehoevenden, wettig gebruik en verzekerd behoud van privaatbezit, noodzakelijke dingen tot instandhouding en goede regeling der menschelijke samenleving. Door den in vloed der Derde Orde is den doodsteek gegeven aan het destijds heerschende en het mindere volk uitbuitende leen stelsel en heeft het toen ontluikende vereenigingsleven der gilden met hun godsdienstig en maatschappelijk karak ter 'n machtigen stoot ontvangen. Door niemand kan betwist worden, dat de Derde Orde van Sl. Franciscus zich eervolle en verdienstelijke pi: de geschiedenis heeft veroverd. Na den dood van baar H. Stichter is deze instelliog, dank zij de aanmoedi ging der Pausen en de bevoorrechting, waarmede zij haar boven andere ver- eenigingen begunstigden, gebleven, wat zij krachtens hfire instelling zijn moeit. Wat een heerlijke lijst van zegenrijke vruchten voor Godsdienst, buisgezin eD maatschappij heeft haar geschiedenis ons geboekt 1 Mgr. de Ségur en de H. Pastoor van Ars bewerenOm stedeD dorpen, waar de goede geest ge weken is, tot een godsdienstig en zede lijk leven terug te brengen en er bovenal de liefde te doen blc rien is, boven alle andere werken van geloof en ijver, de Derde Orde het geschiktste middel. Geen enkele instelling van charitatieven en socialen aard bleef haar vreemd: ver zorging van melaatschen, zieken en armen, stichting van huizen voor ver laten kinderen, dakloozen en ouden van dagen, inrichtingen voor blinden, doof stommen en krankzinnigen, oprichting patronaten voor jongens en meis jes, van tehuizen voor dienstboden en arbeiders, van leenbanken voor land bouwers en ambachtslieden en van de bekende «Instelling van barmhartigheid Monies pietatis» ter bestrijding van den woeker, enz. enz. Het kan dan ook geen verwondering wekken, dat de Pausen ook nu nog her haaldelijk aandringen op de verbreiding der Derde Orde en van den Francis- caanschen geest, en dat zij daarin het middel zien, om de wereld op te heffen uit den cbaos van ellende, waarin zij verzonken ligt. P. RUDOLPHUS, Breda. O. M. Cap Maandag 14 Januari. Jan Boezer, tooncelspeler te 's Gravenhage«De Man van Keriotb» (naar C. Verschae- en een keur van humoristische schetsen. 8 uur in Monopole. G. en W. Maandag 11 Februari. Pater Lector Otten, O. P. over «Apologetisch werk onder niet-Katholieken.» 8 uur, Monopole. G. en W. Maandag 10 Maart. Pater, J. Zeg J., over «Uit Vondel's Altaarge heimenissen» twaalfde lezing (met l.jbtbeelden) over het H. Misoffer. 8 in Monopole. G. en W. JImtrsfoortsebt Agenda. DagelijksR. K. Openbare Leeszaal en Biblotheek, Nieuwstraat. Uitgebreide verzameling boeken op elk gebied. Tijdschriften- en courantenleeszaal. Kos teloos toegankelijk voor alle personen boven 18 jaar. ZoDdag 25 November. Tooneeluit- voering door «Euripidus» in S». Aech- d, aan het Zand, half acht. Maandag 26 November 8 uur, in St. Jozef, cursus-les door Rector de Groot over «De Missie in Oost-Indië«. Donderdag 29 November 8 uur, in St. Jozef, buitengewone bijeenkomst van de leden van St. Jozef. Spreker Wet houder Krijgsman van 's Bosch. Zondag 9 December voor de leden der Ver. v. d. H. Vincentius Paulo, morgens lO'/i uur H. Mis in de Kerk O. L. Vr. Hemelvaart, Langegracht. Algemeene H. Communie iD dezelfde kerk, vóór de Mis van half negen. De jaarlijksche algemeene collecte wordt door de leden in de vier Parochiekerken onder alle H. Missen op dezen Zondag gehouden, 's Avonds 7 uur, algemeene vergadering in het Vincentiuslokaal van de R. K. Jongensschool aan de Bree- Maannag 17 December. Mevrouw Ellen Russe, over «De Parsifatsage en het Ridderschap van den H. Graal» 8 Monopole. G. en W. Burgerlijke standen BARNEVELD. Geboren: Cornells, z. v. C. Klomp i T. Westeneng Jannetje, d. v. P. v. Harten en J. Mulder Jannetje, i Prins en A. Robbertsen Evert, z. v. H. v. Ee en M. E. v. d. Brink Jan, z. v. J. Admiraal en J. Bujs Hendrik, z. v. W. Versteeg H. Ruiter Leven), kind v. A. Boeve en M, Mulder. OndertrouwdJ, M. Groenewoud en W. H. v. Voorts R. Middendorp J. Blankenspoor R. v. d. Hessen- g en L. Kraan M. Boonzaijr en v. Middendorp G. Mastenbroek E. Brom B. Bos en E. Burgerhart D. Kevelam en H. v. d. Koot. Gehuwd: J. Brunekreeft en E. van Loojjengoed C. Schuurman en T. Teunissen. Overleden: Maria v. d. Ham, 18 j. G, Kraaikamp, 69 j., gehuwd met J. Berkhof. LEUSDEN. Geboren: Jannetje, d. v. B. Bloemen dal en G. v. Doorn Gerrit, z. v. J. Wanner en M. v. Apeldoorn. OndertrouwdG. v. d. Hee. en G. J. Kruijf. GehuwdP. Koller en M. v. d. Koedijk. STOUTENBURG. GeborenDirk, z. v. D. Garderen en i G. v. Egdom. Gehuwd A, v. Esveld en A. v. Laar W, Brouwer en A. E. J. Mulder. ft. ONZE DAGI •Gij kuut uw strijd wel staken 1 Geloof me, weggegooid Is al uw tijd en moeite Uw doel bereikt ge nooit» 1 Wij niet, maar na ons komen, die sterker zijn dan wij, En eenmaal zal hij dagen, De dag, hoe ver hij zij, Waarop de strijd volstreden, Waarop de zege wenkt, Waarop de laatste tapper Zijn laatste borrel schenkt. 12 UIT HET GOUDLAND. «Daar zijn wij nu, mijnheer Osborne, zei Jake, toen Dick zijn hoofd door de deur stak. «Ik geloof, dat wij goed deden, als wij naar een souper omzagen. Een van de Chineezen bracht vleesch. Dick had te veel honger, om er veel op te letten wat bij at en dronk en Jaki deed zjn best, om hem alle gewensche inlichtingen te geven en hem te amu seeren. Hij liet zelfs in bet geheel niet bijken, dat hij eenig belang stelde in de plannen van den jongen Engelsch- man, terwijl hij steeds bereid was in lichtingen «e geven, wanneer deze ge vraagd werden. Deze tactiek had in zooverre succes, dat bij, vóór het souper was afgeloopen, alles was te weten gekomen wat hij verlangde, zonder één vraag te hebben gedaan. Dick had hem gevraagd of het blanke mogelijk zou zijn over de passen te komen en de Yukon te onderzoeken onder behulp van een gids en alleen met IodiaanBChe dragers. En Jake gaf hem den raad, er niet aan te denken zulke streken te bezoeken zonder jager of een gids. Lang voor hun maaltijd geëindigd s het geluid Happen e e stemmen tot hm door gedrongen en daarlusschen voegde zich nu het geluid van ruwe drinkgelagen en het tokkelen van eeD piano uit de gelag kamer. Dick kreeg lust eiken reiziger trouwens eigen de gewoonten der bevolking te bestudeeren door zijn eerste ervaring op te doen in een bar-room van het uiterste Noord-Westendoch Jake trachtte hem, om goede redenen, van dit denkbeeld af tc brengen. Hij weoschte de kennismaking met zijm moeders gasten te voorkomen en eers een gesprek :iiet zija moeder te hebben vóór Dick zich vrienden of vjanden zou kunnen maken. Dus bleef h j zitten rooken en praten, tot Dick slaap kreeg i naar bed ging. Een half uur later, nadat «mjnheer Baxter» zich eerst ook kwansius op zjn kamer had teruggetrokken, opende deze voorzichtig de deur en sloop naar gelagkamer, waar hj zijn best deed met het gezelschap goede vrienden worden. Toen de laatste gast was verdwenen en de laatste lamp boven dc groene tafel was uitgedraaid, bad bj vrj dollars weggeworpen, op rekening biijnheer Rupert Malahldeen door het rjgevig wegschenken van alcohol had hj werkeljk invloed gekregen. Moeder Mursell kwam tusscheo ij whisktyflesschen te voorschji plofte neer in een atmstoel, vlak de bar, van waar zj gewoonljk bel toezicht op de zwelgerijen hield. In het vage licht, in den walm van slechte whiskey en zware tabak, zag zj als een heks. «Kom eens hier, Jake, ik duld mjn huis, als ik er mijn deel niet in krijg. Wat spel ben je begonnen je brengt een Engelschman bier en ji springt hier met de menschen om, to it ze je nog gaan toejuichen.» Ronduit vertelde Jake haar nu wa hij voornemens was want hij had haar hulp noodig en wist te goed, dat, als hj zjn moeder niet in zjn volle trouwen nam, deze nooit zou n vóór zj zjn plannen in de war gestuurd. Met groote koelbloedigheid hoorde zj hem aan en zj gaf haar ver bazing te kennen, dat hj onderweg zjn plan niet ten uitvoer had gebracht. Jake grinnikte. «Dat werk doe ik niet met mijn eigen handen, zoolang ik niet in een hoek word gedreven,» antwoordde bovendien weoschte ik eerst uw oordeel omtrent het verhaal van dien dooden mijnwerker te weten. Als er iets waars in dat verhaal is, zou het veel beter zjn, Osborne eerst naar de Yukon te laten trekken en mjn plan ten uitvoer brengen als hj terugkeert. Veronder- :1 eens, dat hj dit goud vond, dan zou bet veel meer de moeite loonen om hem in het oog te houden dan avond. Maar is er goud?» goud aan de Yukon, maar geen groot goud,» antwoordde moeder Mursell beslist. «Er zijn meer verloopen kerels in Circle City dan mijnwerkers, er zjn wegen genoeg om naar huis gaan, zonder hier weer in de nabij heid te komen.» 'Zoo I» zei Jake. «Dan zal ik de zaak zoo spoedig mogeljk beginnen. Ik heb reeds mjn oogen laten gaan, toen ik kennis maakte met uw volkje. Die groote kerel, met dat rosachtige haat Rooie Rube, noemden ze bem, geloof ik. is niet gemakkeijk. «Schiet op het gezicht,» antwoordde moeder Mursell bevestigend. «Hj heeft eens op mj gevuurd, maar ik was hem te vlug af en bad hem reeds onder den loop, voor hj zjn revolver ge trokken bad. «Dan is hj de man, dien ik vi mjn geld Doodig heb,» zei Jake, zal morgen eens met hem praten en daarna heii> in het programma op nemen. M.iar wat voor meid is die Vick toch geworden Zj scheen van avond den duivel in het lijf te hebben en scheen woedend, toen Rooie Rube haar een hand wilde geven.» Vick is gek,» was het moederljke antwoord. «Voor den een is zj zacht, voor den aDder woest. Maar bekommer je daar niet over. Zj was van avond haar humeur, omdat ik op haar naar geschoteD had, juist toen gj binnenkwaamt. Zj kan Rooie Rube in n geval uitstaan, ofschoon ik geloof er geen beter kerel is en dat er ook niemand beter met een vuurwapen kan omgaan.» is mj voldoende,» zei Jake opgeruimd. «Mejuffrouw Vick zal ge noodzaakt zjn een onschuldig aandeei te nemen in het vullen van de koffers der familie. Deze Engelschman is wat je noemt «een fjn mensch». Wat haat ik dat soort menschen I en als b j iets van dien aard ziet, zal h j bepaald op treden voor de belecdigde onschuld. Dan zal Rooie Rube toebjten dat is. wat ik bedoel, ouwe.» En moeder en zoon lachten zóó harte- Ijk, dat weer het kraken der deur achter de toonbank hun ontging, welke deur nu zacht gesloten werd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1923 | | pagina 5