R. K. Spaarbank Amersfoort Bel dan op No 42 DE EEMBODE Dinsdag 25 Maart 1924 No. 103 Zeven en Dertigste Jaargang «Hiiucn ci« wc« m gaan, aoch opieralng van II II aDVBRTENTiBn 25 cent per reeel. Bllllkc tarieven toot handel en abonnement moei geschieden voor den aanvang van een nleuvr kwartaal, KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 nflverheld bq geregeld adverteeren. - Advertenüïn moeten Dlnadag AUondttllke'nnmnOTlO et de8eBeeD,e Amer,,00rt M,,°' DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAOMIDDAO en Vrgdag vóór 8 uur worden beiorgd. Een bepaalde plaaU kan nummers iu ci. 0|et worden gegarandeerd. R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken ABONNBMHNTHN kunnen elk. n,..k l.e..i.u Hetgeen noch door vasten, noch door een legerstede op den blooten grond, noch door nachtwaken, noch door eenig ander goed werk bereikt wordt, dat bewerkt de redding eener ziel. St. Joan. Chrys. De Ooorboede vooruit! Gedurende de maand Mei van d jaar zullen wij De Voorhoede op zei ruime schaal over het geheele land verspreiden. Ieder propagandist, die zich belasten wil met de verspreiding of met de col portage wende zich tot ods bureau. Wjj geven aan een ieder die oordeel kundig wil verspreiden of colporleeren gratis en franco exemplaren. Over den wedstrijd, die wij tegelijker tijd organiseeren, in het aanbrengen van nieuwe abonnementen, volgen nadere mededeelingen. De maand Mei leent zich bij uitstek i nieuwe abon- Hoeveel nieuwe gezinnen vorme jonggehuwden niet in die maand? Eb dan, de werkloosheid gaat minderenvelen die hun Koomsche courant moesteo opzeggen, kunnen thans weer een goedkoop weekblad nemen. Met kracht en vertrouwen moeten wij ons zoo nuttig werk wederom Wij doen een beroep op de oude garde onder de propagandisten en zullen mede de jongere welkom heeten. Over de geheele linie moet weer de strijd voor de goede pers gaan herleven. Mei 1924 zal van oude kracht en jonge levenslust getuigen. De Voorhoede voorwaarts I Richt uw aanvragen om propaganda- N. V. FUTURA LEIDEN Spreken. Niet in den vorm maar in den inhoud is het wezen van een gesprek gelegi Gebrek aan geest wordt niet door breedsprakigheid of grappigheid gevuld. Daarom juist zijn c-i de openbare redevoeringen ca de persoonlijke ge sprekken vaak zonder merg of pit. De jongeren spreken in 't openbaar voordat zij iets geleerd hebben en de meer bejaarden trachten in de omgangs taal de knapen in grappenmakerij te overtreden. Na ernstigen arbeid wordt een ernstige geest eerst dan weder tot nieuwen arbeid in staat gesteld, wanneer hij zich aan eene ernstige zaak gesterkt heeft. Daarom moet ieder beschaafd mensch zich behalve met zijn eigen beroeps bezigheden nog met een of andere zaak van algemeen belang vertrouwd maken, zoodat hij instaat zij daarover te spreken. Dit is heden ten dage des te nood zakelijker omdat door de zoogenaamde arbeidsverdeeling, de beroepen zich al meer en meer vertakken. Eeoe hoofdvereischte voor goed redeneeren is vaardigheid in de eigen lijke spreektaal. Hier echter zich het gebrek aan vorm en tucht van den moderneD geest in den hoogsten ~-aad. Bij velen is het, alsof er voor het gesproken woord geen wetten der spraakkunst meer bestaan. Schijnt reeds de geschreven taal allen taalregels den oorlog verklaard te heb ben, de omgangstaal beschouwt ze als geheel afgeschaft. Zeker is de meerderheid te veront schuldigen, daar men hen nimmer op dit gebrek opmerkzaam gemaakt heeft, men bun nooit de kunst van denken, schrijven en spreken geleerd heeft. En toch, zooveel schoonheids- en elvoegehjkheidsgevoel, zooveel streven iar harmonie van geheel zijn wezen o:st iedere mensch in zichzelf be zitten, dat hem het streven naar innerlijke volkomenheid tot beheersching van het uiterlijke, althaos tot beteugeling der tong aandreef. Hiermede is reeds aangeduid, dat t de kunst van spreken ook behoort zelfbeheerscbing.' Deze mag men van elk onzer eiscben. Niet iedereen kan over groote, ver hevene dingen het woord voeren, wèl rer ernstige, den mensch waardige, Kan hij dit niet, dan past hem bet stilzwijgen. Niet eenieder heeft de gave der schoone voorstelling. Maar zielskracht, zedelijke deugde lijkheid en zelfbeheerscbing, die zich toont in goed en geregeld spreken, die kan men bij iederen geestelijk gezonden meDsch verwachten. Gebruiken wij dezen maatstaf bij het gepraat der menigte en beoordeelen wg de menschen daarnaar, dan kunnen wij met den besten wil ter wereld geen gunstig oordeel veilen. De meeste vergrijpen spruiten t een verwaarloosd gemoed e slechts door zedelijke loutering te verhelpen zijn, dat moest niemand zich ontveinzen. Zelfs beschouwt men de verstrooid heid en hare gevolgen, het zich ver spreken b.v. als een treurig voorrecht der geleerden en verklaart die t 'ermaat van diepdenkendheid. Ten onrechte. Het is zedelijke zwak heid evenals de onoplettendheid bij kinderen. Ook de raadselachtige ziekten het zieleleven, die de moderne psycho logie zoo interessant toeschijnen, de splitsing, de verdubbeling van het ik, de machteloosheid tegen hypnose ei suggestie dat alles is ziekelijk, d.w.i grootendeels een gevolg van de ver- waarloozing van den wil en stellingsvermogen. Het geneesmiddel De vaste menschelgke wil, waardoor hij zich zelf uiterlijk en innerlijk vol komen meester is. Niemand, om ons tot het spreken te bepalen leert goed spreken, als hij er niet naar streeft goed te denken, goed te willen en goed te zijn. Hoe zal iemand een goed samen hangend gesprek kunnen voeren zonder ordelijk denken Hoe zal hij dit leeren, als hij er zich niet op toelegt zoo innerlijk als uiterlijk ingetogen te leven, zijne gedachten te beheerschen, verstrooidheden strijden, fantasie en zinnen te beteugelen Hoe zal iemand de liefhebber.) weer staan altijd zichzelf te hooren spreken, altijd van ziin eigen persoon en van dingen die hem belang inboezemen, hoe zich oprecht interesseeren voor anderer aangelegenheden, als hij niet sterk in zelfverloochening en opoffering lor de naasten is Maar, dat is een halve cursus in ascetisme die iemand gevolgd zou moeten hebben, eer hij zich aan een gesprek waagt. Ja natuurlijkDat is juist, wat ik zeggen wilde 1 Er is veel tucht des geestes, veel wilsbedwang veel oefening in het be heerschen van het egeïsme, veel achting en liefde jegens den naaste noodig, opdat iemand de kunst van het spreken Gemengde Berichten onder controle Centrale Accountantsdienst Ned. Boerenbond De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAGAVONDS van 7 tot 8 uur en VRIJDAGS van IC tot 11 uur. Dadelijk ingaande Rente 3°/io pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. Zalen tegen zeer billijk tarief te huur. Inlichtingen bij den concierge. Den minister van Waterstaat, Van Swaay heeft een droevige slag getroffen. Zijn te Apeldoorn wonende zoon, in genieur bij het Eleclrisch bedrijf is toen bij doende was met een electrische stallatie, doodelijk getroffen. Het tragische geval, gebeurde bij het verrichten eener bezigheid aan een transformator in de buurt Wormen. Van Swaay raakte den transformator met de punt van een potlood aan, de stroom sloeg, zonder bet bout te dereo, door het grafiet met vlammen om het potlood heen naar zijn hand, die geheel zwart werd. De hoed de lorgnet bet potlood lagen in de nabijheid het lijk, i woning aan de Klokstraat te Apeldoorn ontstond een binnen brand vermoedelijk door een lek in de gasslang veroorzaakt. Op het hulpge roep van de vrouw des huizes, die zich geheel alleen bevond, schoten de buren toe. De beer Mossel trok de de brandende kleeren van het lijf en legde het met brandwonden overdekte lichaam te bed. De toestand van den moedigen Mossel, die aan beide handen en armen vreeselijke brandwonden bekwam, welke hem eenige weken beletten zullen beid te verrichten is redelik. In de R. K. Kerk te Nieuwenbagen (L.) is ingebroken. Door een kelderluik, hetwelk uitkomt in den tuin pastoor, hebben de dieven kans gezien de kerk binnen te dringen. Om in het bezit te komen van een drietal offer blokken zijn twee altaren geheel omver gehaald. De vandalen hebben verder naar den sleutel van de brandkast ge zocht en daartoe de geheele sacristie zonder succes onderzocht en alles van zijn plaats gebaald. Het is reeds de zesde maal, dat in deze kerk wordt gebroken. In de chemische fabriek op de Ruigeplaat te Schiedam is een arbeider, die aan toevallen leed, in een kuip met water is gevallen. Toen de man ge vonden werd bleek hij reeds overleden zijn. Tusschen Hurwenen en Rosum is ii boerderij afgebrand. Acht stuks e, drie varkens, twee geiten en zestig kippen zijn in de vlammen omgekomen. De aanwezige voorraad ging verloren. De bewoners konden zich met moeite redden. Overdrijving. Gij onthouders over drijft, zegt men. Men kan van alles te veel nemen. Te veel eten is ook niet goed. Wie te veel spijzen gebruikt verkort ook zijn leven. Heel aardig gezegd. Maar heel leuk merkt de B. V. op Is alcohol een voedsel Heeft soep een man ooit gek gemaakt Trekt visch een man ooit onder de tafel Of krijgt een man een zwaar hoofd door brood? Als hij vandaag biefstuk eet, wil hij dan morgen de geheele koe verslinden en als hij bet niet krijgen kan, slaat hij dan daardoor de boel kort en klein Komt na bet eten van groente ieroaDd jit naar huis om zijn vrouw te bandelen en zijn kinderen te slaat Moet een vrouw ooit aan een bergier vragen om haar man geen pannekoeken meer te verkoopen Wijzen levensverzekeringen menschen ooit af. omdat zij verslaafd zijn aardbeien met room Maken gestoofde peren ooit een zijn neus rood? Of kan een man door 't eten ippelmoes het sleutelgat van de deur niet vinden Taxi of auto noodig Amersfoort, In Midden-Limburg wordt door Duitsche kooplieden een geweldige opruiming gehouden in de paarden stallen der Limburgsche fokkers. Zelfs stamboekdieren van f4000 f5000 gaan van de hand. In de laatste dagen moeten reeds meer dan 500 exemplaren zijn uitgevoerd. Plaatselijk Nieuws Woensdag 26 Maart, des avonds 8 r, vergadert de R. K. Vrouwenbond het R. K. Spaarbankgebouw. Bij die gelegenheid zal.de heer N. J. Hoevers i lezing houden over oud-Amersfoort. Nieuwe aanwinsten van de openbare Leeszaal en Bibliotheek aan de Nieuw- straat. Gijsen Methode om in 6 maanden de Fransche Taal te leeren lezen, schrijven en spreken. Fransch Leesboek et Hollandsche vertaling. B. van BeursDe Roman. GenlisDans l'Incendie tropical. Angkor-Java-Burma-Iodia. Ratisbonne: Histoire de Sairt Bei- Hebt U een nard, 2 dln. RuscheblattSt. Jozef. BourdaloueOeuvres completes. W. van Koeverden De Zwakheid Gods. Kolping Huwelijk en Huisgezin. Leonard de Port-MauriceOeuvres completes. B. van MeursGolgotha. Rodriguez: Pratiqua de la Perfoction Cretienne. J. A. S. van SchaikHet Wezen der Liturgie. MoreuxDe geheimzinnige weten schap der Pbarao's. Konflikt in de Twentsche Textiel industrie. KutterZij moeten. Open brief aan de Christelijke Samenleving. DaurigoacHistoire de la Compagnie de Jesus. La France Chretienne dans l'Histoire. Kuiper: Tweerlei Vaderland. Scholtens: Een boek over Karthuizers. StokvisVan Wingewest nasr zeff- bestuur in Nederl. Indiê. Practisch Handboek voorDecorateurs. Werumeus BuoingHel Tooneel- :cor. v. GelderPottenbakkerskunst. De Lorm Het gezellige Binnenhuis. PlasschaertKorte Geschiedenis der Hollandsche Schilderkunst. Ed. Von Sacken Katecbismus der Baustile. Abraham a Sancta'Clara Abraham's Loofhut of een lustig Zomerprieeltje. Idem Nuttig mengelmoes voor Rijke i arm, oud en jong, enz. Idem De nelvoorziene Wijnkelder. Idem s'Werelds mooi en leelljkheid. Foersrer: Christus en het mensche- lijke leven. GervasiusEucharistische Opvoeding. N. van HasselZedenontaarding. J. van Rijnketke OltbuisDe vrouw baar huis en daar buiten. - Vaststelling der Kiezerslijst. Burgemeester en Wethouders maken bekend, dat de door hen vastgestelde kiezerslijst voor het jaar 1924/25 van 23 Maart tot en met 21 April a.s. op de secretarie der gemeente (bureau Dit Iihi in it Mill lidwina in Schiedam. Door THOMAS A KEMPIS. Hij was hierover ook ten zeerste verbaasd en vroeg, vanwaar zij hem zoo kende, en zij antwoordde hem eenvoudig weg, door te zeggen: De Heer heeft dit gegeven.Dcze twee voor beelden zijn voorloopig voldoende, en deze heeft broeder Hugo weleer sup- prior in den Brief uit den mond van hen, wien zulks overkomen is, per soonlijk zelf gehoord. Over de uitstraling en dc kennis het licht des engels bij haar. Hoofdstuk XIII. Schitterend werd vervuld in deze zwaarbeproefde maagd, wat God eer tijds sprak tof Mozes en tot de kinde ren van Israël, wanneer zij het beloofde land zouden betreden. „Zie ik zend U mijnen engel, opdal hij U voorga en U steeds beschermeen opdat hij uwe reisgezel zij. In vele boeken der heiligen leest men van de verschijning der engelen: en ook nu kunnen dergelijke bewezen worden, in deze nederige, arme maagd Lydla uit het getuigenis van vele kloosterlingen. Zij werd dan zeer dikwijls bezocht door den heiligen engel, door wien zij zijn gezelschap waardig en gesteund door zijn be scherming, dikwijls werd aangeraakt en dien zij zoo persoonlijk kende, als een vriend zijn vriend kent. Ook kende zij de engelen van haar biechtvaders en van haar huisgenooten en andere vertrouwden en van vele vreemden. Haar verscheen dezeltde engel onder schillende gedaantensomtijds in den vorm van een zeer schoonen jongeling, altijd echter met een zeer grooten glans, als een engel des lichts, als de dienaar en standaarddrager van het eeuwige Licht. Somtijds was die heldere glans zoo groot, dat indien duizend zonnen in volle kracht gelijktijdig hun licht zouden verspreiden, zij niet met deze schittering des engels zouden kunnen vergeleken worden. Somtijds verscheen de engel minder luisterrijk; steeds echter droeg hij het teeken des kruises op het voorhoofd: opdat hij niet valschelijk zou verwisseld worden wellicht door den engel van Satan, die haar meermalen verscheen in de ge- dante van een engel des lichts. Indien zijn helderheid echter om het groote aantal bezoeken somtijds verduisterd werd, of wegens de aanwezigheid of de aanraking met sommige minder reinen eenigszins bevlekt werd, bleef zij, opdat.deze geringe smet niet lang zou blijven in dien helderen glans, en niet zonder boete verdween. Van deze be zoeken des engels en die hemeische verrukkingen voor een wijle verstoken. Somtijs ook werd haar geweten be zwaard door enkele geestelijke gebre ken, alleen aan God en den engelen bekend en bij deze gelegenheid door angstvalligheid gekweld, werd zij ook beroofd van hare gewone verrukkingen. Bedroefd door deze gewetenswroegin gen was zij gewoon dit aan haar engelbewaarder te belijden en aldus door een nederige bekentenis gezui verd, spoedde zij zich, voorafgegaan door hem daarheen, waar hij haar geleidde. Door den heiligen engel werd zij nog onderricht, wat zij aan hem en wat zij haar biechtvader moest belijden, wijl zij gewoon was dagelijks hare dagelijksche overtredingen te be lijden, volgens dit woord van den psalmist: Ik sprak: Belijden zal ik tegen -mij mijne ongerechtigheid den Heer: en Gij, vergeven heot Gij mij de boosheid mijner zonde. Over de wonderbare wijze van inwendige beroering van haar geestvervoering. Hoofdstuk XV. In die voor ons ongeloofelijke schei ding van ziel en lichaam gevoelde de heilige maagd, alvorens zij buiten zich zelf werd ^opgevoerd, op de eerste plaats zulks een beklemming op de edele deelen van het lichaam, waarop het leven berust, op de borst en oj het hart, dat zij nauwelijks kon adem halen en meende, dat zij ging sterven. Maar later door het voortdurend terug- keeren bij deze geestverrukkingen, hieraan gewoon gevoelde zij die be nauwdheden niet meer. Als zij dan in geestvervoering naar die voormelde plaatsen werd opgevoerd, bleef haar lichaam als dood en ontzield op het bed liggen, en zoo onbeweeglijk, dat indien iemand het had aangeraakt, zij het niet gevoeld zou hebben. Iets der gelijks leest men in het leven van den heiligen Thomas van Aquinoen van daar twijfele niemand aan de waarheid van deze nieuwe bijzonderheid bij onze maagd, die God heelt vertroost met zijn onuitsprekelijke verrukkingen. Het gebeurde nu bij een geestver- vervoering, dat de engel haar bij de hand nam en haar geleidde naar het altaar in de kapel van de zalige Maagd Mnria in de kerk van Schiedam. Als zij daar gebeden had, door godvruchtig de Heilige Maagd te begroeten, voerde de engel haar naar het Oosten naar liefelijke oorden vol rozen en lelieën en beplant met allerlei soort van bloe men en besprenkeld met kostbare reukwerken. Als zij deze plaatsen naderde, noodigde de engel haar uit om binnen te treden, maar zij durfde uit eerbiedige schroom hiervoor niet binnentreden, opdat zij met haar voeten die bloeiende beemden niet zou plat treden eindelijk als de engel haar verzekerde, dat deze door haar niet konden vertreden worden, trad zij op zijn aansporen en uitnoodiging binnen en volgde hem, waar hij ook voort ging. Somtijds bloeiden die bloemen tot zulk een hoogte op en waren zij zoo dicht begroeid, dat zij zich ver ontschuldigde er niet doorheen te kunnen gaan en dan droeg de enge! haar evenals hij weleer den profeet iHabacuc opgevoerd had, zoodat hij haar vasthoudend spoedig door die bloemen heenvoerde naar de plaats, waar hun tocht heen leidde. Wordt vervolgd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1924 | | pagina 1