K. Spaarbank Amersfoort
Bel dan op No 42
DE EEMBODE
R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort
en Omstreken
Dinsdag 8 April 1924 - No. 3
Acht en Dertigste Jaargang
ABONNEMENTEN kunnen elke week In gaan, doch oplegging van
abonnement moet geichieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal.
Ptge per drie maanden 11.00. Bulten de gemeente Ameraloort 11.10.
Alxonderl(ke 'nummers 10 ct.
KANTOOR: LANOEQRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAQ- EN VRIJDAQMIDDAQ
ADVERTBNTIÊN 25 cent per regel. Blll|ke tarieven voor handel en
nfverheld bq geregeld adverteeren. Advert en lijn moeten Dlnadag
en Vr|dag vóór 8 uur worden beaorgd. Een bepaalde plaats kan
niet worden gegarandeerd.
Volle, diepe, hechte levensopvatting
naar Roomsch begrip is een eisch voor
Roomsch blijven in de tegenwoordige,
zeer gemengde samenleving. Een
machtige verwekker en onderhouder van
die Roomsche levensbeschouwing i:
katholieke courant.
Bet Christendom en de
Urouw.
De, der goede gemeente in allerlei
toonaarden voorgelloten aantijging, dat
het Christendom zich niets heeft laten
gelegen liggen aan de verheffing der
vrouw, klinkt velen nog als zui-
muziek in de ooren.
Het zijn vooral de leministeD t
anti-clericalen huize, de socialisten
communisten, die dat sprookje als waar
heid in woord en geschutte toegang
trachten te verschaffen bij huo hoorders
en lezers.
Zoo herinneren we ons, dat de be
kende communiste, mevrouw HenriCtte
Roland Holst, enkele jaren geleden
een te Amsterdam gehouden rede, zi
der blikken of blozen durfde beweren
•Ook het Christendom heeft niet veel
gedaan voor de verheffiog der v
Zij, die zóó spreken, kennen
de Geschiedenis niet, "f zij doen willens
en wetens de waarheid geweld aa:
Om te kunnen beoordeelen, hoe
xaglijk veel het Christendom vooi
verheffing der vrouw heeft tot stand
gebracht, moet men in gedachten terug
gaan tot den tijd, dat het Christendom
zijn zegenrijken intocht nog niet in dc
wereld gedaan had.
En om niet te uitvoerig te worden,
zullen we er ons ditmaal toe bepalen,
een kijkjte nemen bij de Romeinen,
toen de stoffelijk: beschaving in het
heidensche Rome haar toppunt had
bereikt.
De verhouding van de vrouw tot den
man, die een der grondslagen uitmaakt
van alle maatschappelijk leven, die ver
bintenis waardoor de maatstaf der
zedelijkheid welke in een volk huist,
het beste wordt aangewezen, beant
woordde bij de Romeinen allerminst
aan het oorspronkelijk doel, waartoe
God man en vrouw heeft geschapen.
Wél was de veelwijverij bij de
Romeinen niet door de wet gesaoctlon-
neerd, maar de echtscheiding was bij
hen zóó algemeen in zwang, dal het
huwelijk daardoor misschien nog meer
ontheiligd werd.
leder oogenblik werd een vrouw, de
moeder van 't gezin, om de nietigste
reden verstoeten, om plaats te maken
voor een andere, die op haar beurt, al
heel gauw hetzelfde lot te wachten
stond.
Een tijd lang had alleen de
recht zijn vrouw te verlaten,
spoedig matigde de vrouw zich ook
hetzelfde recht aan tegenover den
Jpvcnalis,
die binnen 5 jaren met niet minder dan
mannen was gehuwd
De H. Kerkvader Hierooymus, die
leefde ten tijde van den val van het
Romeinsche Keizerrijk, toen het zeden-
bedetf te Rome een hoogtepunt had
bereikt, dat alle beschrijving tart, deelt
zijner weiken mede, het geval
rn man die zijn twintigste buis-
ten grave zag dalen, van welke
hij zelf de drie-en twintigstee chtgenoot
is geweest.
Dit weinige, waartoe we ons zullen
bepalen, spreekt op zich zelf boekdeelen
en maakt het feitelijk overbodig, in
verdere, hier moeilijk te schilderen bij
zonderheden te treden over de positie
iw in het heidensche overbe
schaafde Rome.
uit dien tijd, d e nog al scherp uit den
hoek kon schieten, verwijt aan de
Romeinsche matronen, dat zij heur
gaven even goed vermochten
tellen naar haar verschillende echtge-
nooten, als naar de regecrende consuls.
Elders spreekt hij van een v
Het leren vin ft Heilige lidwina
un Schiedam.
Door THOMAS A KEMPIS.
En deze getrouwe belofte is in deze
heilige maagd zonder twijfel in ver
vulling gegaandoordat Christus zijn
wonderheden in haar zoo liefdevol
mogelijk wrochtte. Want ofschoon zij
in de eerste helft bijna van haar ziekte-
tijd, zeer sober en bovenmenschelijk
weinig voedsel gebruikte, zooals ver
haald wordt in hel eerste deel van dit
boek en bovendien voor den geheeit
overigen lijd van haar leven volstrekl
geen voedsel noch drank totzieh nam,
kon deze heilige dienaresse Gods zich
toch niet geheel onthouden van deze
levengevende spijs en van dit levend
makend Sacrament van Christus'
Lichaam. Want naarmate zij door
lichamelijke verzwakkingen afnam
lichaamskracht, nam het verlangen n;
dit hcmclsch en goddelijk Brood
itaar loeen hierdoor werd zij in
geest versterkt en leefde inwendig
geestelijke, Vandaar dat zij gewoon
was in het begin van hare ziekte ge
durende drie of vier jaren eens inhei
jaar omtrent Paschen de Heilige Com
munie te ontvangenlater echter, toen
Het Christendom zuiverde de in de
verrotting van het Heidendom weg
zinkende wereld en verrijkte haar met
de leer, dat God man en vrouw, in
rdighcid aan elkaar gelijk, had ge
schapen.
Beiden moesten eikaar de hand bieden
in de opvoeding der kinderen.
Omdat het Christendom leerde, dal
man en vrouw gelijk waren in waardig
heid, verdwenen al heel spoedig
tot het Christendom bekeerde heidenen,
de vooroordeelen die tegen de i
bestonden.
Op de eerste plaats stelde het Chi
dom, wat oorsprong en bestemming
betreft, de vrouw aan den man gelijk.
De vrouw werd daardoor
maatschappij in haar oorspronkelijki
waarde ah menieh hersteld en de echt
scheiding was onbestaanbaar
uitdrukkelijke leer van den Goddelijken
stichter van het Christendom.
Het was vooral in de Middeleeuwen,
in de zoo dikwijls als barbaarsch
gekreten Middeleeuwen, dat de
grippen der gelijkwaardigheid van i
en vrouw, van de achting en bescher
ming, die men der vrouw verschuldigd
het diepst wortel scheten in de over
tuiging der volkeren van Europa.
De Katholieke Keik die zich toen in
ontzaglijk overwicht op der volkeren
gedachiengaug mocht verheugen, waakte
niet sltchis met nauwlettende zorg over
de heiligheid van het huwelijk, maar
aakte ook over de vrouwelijke
kunne in 't algemeen.
Op gewelddaden tegen een vrouw
gepleegd, stonden zware kerkelijke
straffen.
Het was de Kerk, die de heiligheid,
eenheid en de onverbreekbaarheid
in het huwelijk, door Christus zelf tol
een Sacrament verheven, leerde
'erdedigde.
Daardoor aileen reeds mag zij als de
grootste weldoenster der maatschappij,
als de geduchte vijandin van het zeden
bederf worden geprezen.
as voorwaitr geen gemakkelijk)
taak voor onze moeder de H. Keik,
die heiligheid, die eenheid, die
onverbreekbaarheid van den huwelijks
band, haren kinderen ais een dure plicht
op te leggen en te doen naleven
practijk des levens.
In den loop der eeuwen, waari
de puinhopen van het Heidendom, de
Christelijke maatschappij met haar tegen-
nnen vooral, die de teugels hun
'gelegd om de onverbreekbaarheid
i het huwelijk te eerbiedigen, ellen
lang wilden vieren.
Zij ontbraken in geen enkelen stand
der maatschappij, men evenmin als ni
Ze ontbraken allerminst in de rije
van de grooteu der aarde.
der machtigste, talentvolste
van zijn tijd, een volst die
bovendien uitmuntte door edele karakter-
eigenschappen, was Philips August,
koning ven Frankrijk,
Deze, in met ig opzicht zoo uitstekende
heerscher, was persoonlijk bevnend met
der grootste pausen, die ooi
den Stoel van Sint Petrus zetelden
paus, die als een adelaar boven zijn
glorierijke eeuw zweefde, met Paus
InnocenliusMU (1198—1216.)
Maar toen de Fransche monarch zijn
wettige echlgenoote Ingeburga
Denemarken had verstooten en mi
andere vrouw AgDes de Méranie
huwelijk was getreden, toen wa
uit met de vriendschap tusschen paus
:n koning.
Tevergeefs trachtte Philips August
dc toestemming van den Vader der
Katholieke Christen! eid voor zijn erger-
s wekkende daad af te dwingen.
Innocentius bleef onverzettelijk.
»Door de ingeving van den H. Geest,
- zoo klonk het den kor.ing. den
maligen vriend, in de ooren hebben
Wij ons voorgenomen, om r och door
gebeden, i "jh door geschenken,
door de liefde, ruib door den haat,
ons van de paden der gerechtigheid
laten afleiden, maar Wij zullen den
koninklijken weg beneden, noch ter
rechter-, noch trr linkerzijde afwijken,
en oordeel vellen zouder aanzi
personen, omdat trfl God geen
van persoon is.«
Heerlijke woorden uit den mond der
eik, want, waar Petrus, waarde Paus
ipreeki, daar spreekt door zijn mond,
Katholieke Kerk
Heerlijke woorden; zij doen het hart
in eiken katholiek met fierheid klop
pen, bij de herinnering aan Paus Inno
centius 111, die grootmoedig
biddelijk iu hei kiijt trad voor de ge
schonden huwelijksrechten eener zwakke
vrouw tegenover den machtigen Fi
schen monarch.
En Philips August Hij was genood
zaakt het uotsche koninklijke hoofd te
buigen voor ds zedelijke grootheid des
Pausen, voor den wil van God, die
hem bij monde van diens plaalsbe-
kleeder op aarde, in de ooren klonk.
Hij herstelde zijn wettige gemalin
Ingeburga in hare rechten en zond
Agnes weg.
Zoo zouden we nog tal
relden uit de geschiedenis kunnen op
diepen en ze als schitterende bewijzen
vo >r de oogen onzer lezers kunnen
toon spr iden, over de zorg, waarn
de Kerk over de eer en de rechten der
vrouw waakt.
We herinneren hier slechts in't vt
bijgaan aan Paus Clemens.VII, die
verzettelijk de rechten der echtgenoole
moeder, van Calhirina van Arragon
onder controle Centrale Accountantsdienst Ned. Boerenbond
De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw
BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT
ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAGAVONDS van 7
8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur.
Dadelijk ingaande Rente 36/io pCt.
Spaarbusjes gratis verkrijgbaar.
Zalen tegen zeer billijk tarief te huur. Inlichtingen bij den concierge.
bleef handhaven tegenover haren echt
genoot, den Engelschen tiran, koning
VIII.
:e beschouwing in vogelvlucht
wij voldoende te hebben aan
getoond, wat er o vei blijft van de aac-
lijging, dat het Christendom zich weinig
niets gelegen heeft laten liggen aan
verheffing der vrouw.
En de
Holst, die in haar aangestipte rede, de
leuterpraat ten beste gaf, dat »het
Christendom niet veel gedaan heeft om
r te verheffen*, geven we in
gemoede een raadBestudeer ijverig
geschiedenis der Katholieke Kerk,
die voor u een boek schijnt
gesloten met zeven zegelen.
DaiK zult ge in de toekomst met christe
lijke, veel hooger slaande vrouwen -
figuren voor uw gehoor kunnen op
treden dan met Sapbo, de dichteres en
geliefde, Aspasia, de minnares van
Periclés en Xantippe, de zeer onaange-
ie, tirannieke huisplaag van Socrates.
Haarlem. JOS, P. H. HAMERS.
Binnenland
de Goddelijke vertroostingen begonnen,
ontving zij Christus iweemaal gedu
rende eenige jaren. Daarna als haar
moeder gestorven was, groeide haar
verlangen zoo sterk aan en haakte zij
zoozeer naar de Heilige Communie,
dat zij zesmaal of meer liet lichaam
van Christus ontving vol geloof en
voornamelijk met de godvruchtige be
doeling om haar ziel op bijzondere
wijze te hulp te komen en te verlich
ten, en zij zou die nog menigvuldiger
ontvangen hebben, als de pastoor der
kerk het haar niet geweigerd had.
Vandaar als zij soms van hem vroeg
Christus lichaam in de Heilige Com-
te ontvangen kwam hij tamelijk
tegen zijn zin en onwillig lot haar,
waarover zij zelf zeer bedroefd was.
Want hoe langer zij op haar ziekbed
neerlag, zooveel le meer werd zij
lichamelijk gelijk gekweld en verzwakte
zij. en hoe meer zij in haar lichaam
leed, zooveel te meer ontstak zij in
goddelijke liefdeen zooveel le meer
zij ontstak in liefde tot God, zooveel
werkte de genade
almachtigen God in haar uit.
Daarna had de maagd die brandde
van verlangen om te Communie It
gaan een zekere wonderbare verschij
ning. Want een bepaald zeker beeld
een gekruisigd kind met vijf won
den verscheen haar, terwijl zij op haar
ziekbed neerlag en later veranderde
dit beeld in de geconsacreerde;! lostie
met dezelfde wonden, en hing in
licht boven het laken waarmede
maagd gedeeltelijk bedekt- was.
zond dan een bericht aan den pastoor
der kerk om lot haar te koine n en
Christus' te zien, die Zich in de ge
daante eener hostie aan haar vertoonde,
welke ook vele anderen met eigen
oogen gezien hebben. Q^n vroeg zij
om haar die Hostie ter nuttiging te
geven en haar woorden en werken
welke God in haar wrochtte niet
wantrouwen.
Als hij dit vernomen had, gaf hij,
schoon in twijfel haarde H. Hostie welke
hij zag en welke de maagd vroeg haar
geven cn zij ontving die eerbiedig. F
deze wonderbare verschijning d
Hostie en na liet godvruchtig ontvan
gen werd de maagd in zulk een god
delijke liefde en verlangen naar di
Heilige Communie ontvlamd, dat zi
verscheidene jaren alle veertien dagen
het Hoogwaardig Sacrament des Altaars
uit de hand des priesters ontving
hij moest veel voorzichtigheid en zi
zaamheid aanwendenomdat zij
anders wegens zwakheid niet
hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort.
Tweede Kamer.
Bij de behandeling van de begrooting
in Arbeid kwam een motie van
socialist Schaper voor den dag, wa
werd uitgesproken, dat onder geen
slandig'ieden de volledige uitvoering
van de Abreidswet langer mag worden
uitgesteld en dat ten spoedigste alle
groepen onder de werking van deze
moeten worden gesteld,
inister Aalberse moest nogmaals
verduidelijken, dat hij thans tot geen
verder invoeren van de bepalingen der
Arbeidswet omtrent werk- en rusttijden
kan meewerken. Iu de eerste plaats
moeten nu alle krachteu worden gericht
het mstand.houden der welvaarts
bronnen, op het gebied van handel,
industrie en vei keer. Alles m
den vermeden wat dit streven zou kun-
belemmeren.
Het beginsel van den achtu-en-dag
blijft Minister Aalberse eerbiedigen.
'.Vel zullen waar noodigverschil
lende overwerkvergunmngen worden
verleend.
Het atbe dsverbod voor den alleen
werkenden bakkers-patroon zal
het verkoops-verbod goed heeft ge
werkt worden geschrapt. Eene Land-
arbeiderswet zou meer dan een ton
kosten. Daarvan komt dus voorloopig
Eieren zoeken.
De Minister van Landbouw heeft be
paald, dat in het geheele Rijk
a. het zoeken, rapen en buiten open
bare wegen en voetpaden vervoeren
ut eieren van wilde eenden is toege-
aan tot en met 15 April a.s.;
b. het ten verkoop in voorraad heb-
koop aanbieden, verkoopen,
afleveren en langs openbare wegen en
wilde eenden is toegestaan tot en met
bet zoeken, rapen, ten verkoop
voorraad hebben, te koop aanbieden,
verkoopen, afleveren of vervoeren van
eieren van het overige in art. 1 der
Jachtwet 1923 genoemd waterwild is
niet toegestaan.
Collecteeren en venten door kinderen.
De Minister van Binnenlandscbe Za
ken heeft een circulaire doen toekomen
de gemeentebesturen, met het ver
zoek maatregelen te treffen, om de ge
varen en misbruiken, die zich kunnen
voordoen bij bet collecteeren en venten
door kinderen, te voorkomen en tot
terug te brengen.
Staateleenlng.
Dezer dagen stellen een aantal bank-
stellingen op haar kantoren te Am
sterdam, Rotterdam en Den Haag de
inschrijving open, tot den koers van
97 pCt., op een nominaal bedrag, groot
f 60.000 000, verdeeld in stukken van
1000 en f500. van de 6 pCt. Ned.
Staatsleening 1023 B. groot nominaal
f 85.000.000. waarvan f 25.000.000 reeds
zijn geplaatst.
De betaling der toegewezen obliga
gatiën moet geschieden op 23 April
n zorg-
kunnen nuttigen. Daarna moest hij
haar het weinigje water aangeven, wat
Itij gebruikt had ter zuivering zijner
handen en van deze geringe hoeveel
heid deed zij zooveel in de keel dat
zij het nauwelijks kon doorslikken.
Somtijds echter reikte hij haar dit water
niet aan, wegens de al te groote
moeielijkheid om het door te slikken.
En dit was haar verhouding tot de
Heilige Communie lot het jaar 1421.
van dit tijdstip af tot aan Itaar dood
leed zij gewoonlijk om de drie dagen
of somtijds dagelijks aan koortsen, tot
verlichting der zielen in het Vagevuur.
In dien tijd was zij zoo ontstoken in
goddelijke liefde, dat zij gewoonlijk
gedurende den tijd, waarop de koorts
haar om de drie dagen overviel, v--
neer zij niet onderhevig was aan
koortsaanval, twee achtereenvolgende
dagen uit dc handen van haren biecht
vader de Heilige Communie ontving.
Dat Heilige en Hoogwaardige Sacra
ment van het Lichaam des Heeren was
de zieke maagd niet slechts een
verkwikking van haar geestelijke ziel,
maar het was ook een zekere verlich
ting en steun voor haar gepijnigd
lichaam. Vooral echter in den tijd,
waarin haar de genade onttrokken
werd, en waarin zij verstoken was van
Amersfoort
Het liefdadigheidsconcert, op Maan
dag 31 Maart j.l. gegeven door Amers-
foort's Mannenkoor en het Symphonie-
orkest 5aR.I., ten bate van de Ver-
eeniging «Kinderzorgo, heeft een batig
saldo opgebracht van f 175 50.
Rekening houdende met het feit dat
92 plaatsbewijzen niet verkocht zijn
de goddelijke vertroosting, ontving zij
deze hoogheilige Spijze van 's Heeren
lichaam meermalen tol een bijzondere
hulpe. Want de inwendige genade der
goddelijke vertroosting was haar een
verkwikking voor ziel en lichaam,
welke zij meermalen ondervond in
overvloed van geestelijke gaven en
blijdschap des hartenen eveneens
werd zij bij gemis hiervan zoozeer in
haar lichaam verzwakt, dat zij zonder
deze geestelijke verkwikking bijna niet
kon bestaan en lichamelijk leven.
Daarom verlangde zij zooals gezegd is,
vurig naar het Lichaam des Heeren en
ontving zij het tot instandhouding van
haar leven, opdat zij niet op haar
tegenwoordige pelgrimsreize onder den
last der kwellingen van vermoeienis
zou bezwijken. En bij het ontvangen
hiervan werd zij dikwijls door zulk
een goddelijk licht bestraald, da',
gelijk zij lichamelijk zag met dc oogen
des lichaams zag, al wat inwendig in
haar omging met het geestesoog door
schouwde. Dit gebeurde haar ook djk-
wijls in de overige tijdperken, wanneer
het Goddelijk licht daar was en bii
de verrukking van het beschouwend
leven.
Wordt vervolgd.