UIT DROEVIGE DAGEN
V^raVI
tóaaE
Amsterdamsche Bank
H. ELZENAflR
DE EEMBODE
R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort
en Omstreken
Vrijdag 6 Juni 1924 No. 20
Acht en Dertigste Jaargang
ABONNEMBNTEN kunnen elke week In gaan, doch oplegging van
abonnement moet geachleden voor den aanvang van een nieuw kwartaal.
Prjs per drie maanden 11.00. Bulten de gemeente Amerafoort 11.10.
Afionderltke nummer» 10 ct.
KANTOOR: LANGEGRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG
ADVBRTBNTIÊN 25 cent per regel. Billlke tarieven voor handel en
nijverheid bfl geregeld adverteeren. Advertentltn moeten Dinsdag
en Vr|dag vóór 8 uur worden besorgd. Een bepaalde plaats kan
niet worden gegarandeerd.
Wat het leven tot een last maakt,
dat is de innerlijke leegte, het gevoel
dat men tegenover de wereld zijne plaats
niet waardig verruit. Grootere trouw
aan uwe beroepsplichten en meerdere
inkeer tot uzelf en uw toestand
Wordt draaglijker.
Pinksteren.
«Uwe zonen en uwe dochters zullen
propheteercn.i' had Joël voorzegd. En
op het eerste Pinksterfeest ging voor
het toegestroomde volle dit woord in
vervulling. Dc krachtigste der zonen
uit het nieuwe Israël sprak, voorgelicht
door den H. Geest.
Daar was moed noodig om te durven
zeggen tot een vijandige massa «Jezus
de Nazarencrhebt gij door de handen
van goddeloozen aan het Kruis gehecht.»
Maar wie liefde voelt voor zijn
Meester en eene andere liefde voor het
volk, dat dien Meester niet kent,-die
weet van geen aarzeling en toont heiligen
Wat wij noodig hebben zijn mannen
en vrouwen met de wijsheid Gods, met
een vlammende liefde en een heiligen
l Het Pinksterlicht was niet gekomen,
dan na een langen nacht. Drie jaren
had Christus zijne wondermachtgetoond,
maar Hij was ook vervolgd en ten
slotte schandelijk gestorven. Zijn ver
heven leer had Hij aan zijn vrienden
verkondigd, maar verklaard had Hij ze
slechts ten deele. Dan werd aan het
verlangen een voorloopig halt geboden
met den troost»lk zal u mijnen Geest
zenden, die u alle waarheid leeren zal.»
De laatste dagen waren vol geweest
van strijd tusschen angst en verwachting.
De Meester nu was heengegaan eene
wolk ontrok Hem aan hun oogen van
dal oogenblik was een zwarte nevel in
hunne zielen neergevallen. Door bitteren
tegenstand omringd waren ze wegge
scholen. Wanneer ntcn den Goddelijkcn
Meester niet had gespaard, zou men
hen dan sparen
Nu wordt het licht, en de vurige tong
boven ieders hoofd getuigt van een
klaarheid, die in hun geest is ontstoken.
Geen geloof zonder moeite, geen
weten zonder offer. Het groote euvel
onzer dagen is dc onverschilligheid
tegenover den geloofs-inhoud. Het ge
loof leeren kennen is het leeren waar-
deeren. Maar die kennis volgt slechts
op hooren, lezen en nadenken. Dat zijn
geen ontspanningsbezigheden, maar 'l
is een inspanning, die niet terstond hare
bevrediging geelt, ja zelfs meermalen
een strijd verwekt tusschen verwachting
en angst. Het licht des H. Geestes is
een bovennatuurlijke gave en eischt de
natuurlijke medewerking van hem, die
gelooven wil. Wie aan dezen eisch
voldoet, ziet ieder beletsel wegvallen
en zal den geloofsinhoud wet
klaren en te verdedigen.
Naast het geloof gaat de profane
wetenschap. En wanneer men zegt, dal
elk van deze eene andere richting heeft,
dan kan men slechts de menschhcid
bedoelen die zich zelf in tweeën splitst
om voor of tegen den Christus te zijn.
Als wetenschap waarheid is, dan is het
geloof] haar levensgezel gelooven
en weten steunen elkaarbeiden wor
den door den Pinkstergeest gezegend
beide behooren ons lief te zijn, en
daarom is de christen die uit den bodem
tsdjap nieuwe vondsten weet
l\ren altijd de beste apologeet
der heilige kerk.
De liefde. Niet de philantropie, die
ontspringt aan een gelijk medelijden
met alle leed en niet veel hooger staat
dan gcliefhcbber in dierenbescherming.
Maar het zich geven aan de zaak van
God en den cvenmensch met al zijn
middelen, en met geheel zijn persoon
lijkheid, belangloos en desnoods ver
borgen. Het is zoo moeilijk niet, inden
kouden winter warm gekleed neer te
dalen van zijn stoep om evei) de ellende
te zien in een steeg, in een krot en
gauw een geldstuk te geven en daarna
met een gevoel van innige behagelijk
heid, omdat men het zooveel beter
heeft zijn wandeling of rijtoer door te
zetten. Neen, hij of zij die zich aan de
charilas geeft moet voelen broeder,
zuster van al die menschen te zijn.
mededeelcn van zijn kennis, zijn
beschaving en ervaring. Tijd, geduld,
veel opoffering is daarvoor noodig.
Geen heer zijn, maar man geen
dame maar vrouw. Dat zal moeite
kosten. Ga dan iederen dag in de school
St. Vincentiusof St. Elisabeth w;
de meditatie voor het kruisbeeld
den lijdenden God u zal opwekken
het groote liefdewerk dat u staat te
wachten.
Getuigenis geven van de waarheid.
Daartoe is moed noodig. Neen durven
zeggen, als anderen ja knikken. Ja zeg
gen, wanneer een offer wordt gevraagd
dat niemand waagt te brengen en dat
ter algemeenen t utte moet worden ge-
Christelijke durf openbaart zich hierin
__it men geen menschen vreest. Men
zal u uitlachen, bespotten, tegenwerken,
haten gij, ga gij doorvolg den stem
van uw geweten en uw christen plicht.
Zijn de eerste christenen niet vervolgd i
Zijn dc eerste drankbestrijders niet
spot Zijn de eerste verdedigers
de rechten des volks niet uitgekreten
vuurrood De vrouw die zich de
verderfelijke mode van het lijf houdt
en een costuum propageert, dat past
bij den eenvoud van het christelijk
vrouwenhart, zal waarschijnlijk
lijksoortig lot ten deel vallen.
Geloof en kennis, liefde en durf, zijn
de gaven waaraan de wereld der
godsgetrouwen behoefte heeft. Moge
de Geest van het Pinksterfeest
ite over onze hoofden
Binnenland
De Hanze.
De centrale raadsvergadering wordt
gehouden op Woensdag 25 Juni
Deventer.
6) Dot)' A. F. VAN BEURDEN
De Raadsheeren zaten op dien
roemruChtigen Augustuszomerdag
ervoor en wilden geen half werk
doen.
Ten zevende zag men het ge-
loovige Roomschc buitenvolk, de
huysluiden, wier kerken gesloten
waren, hun troost zoeken in de
armelijke stadskerkjes. Dat gaf
redenen lot ergernis, daar ze naar
de Mis kwamen. Zij moesten daar
om door den Officier geweerd
worden. Maar dat was eerder ge
zegd dan gedaan, want men kende
alle omwegen en manieren, om er
toch te komen.
Ten achtste moesten de Sabbath-
dagen en voorgeschreven officieele
bededagen ontzien wordende
kinderen mochten niet op 't Hof
spelen. Er moest rust zijn.
Men weet, dat Amersfoort van
oude tijden af is geweest eene
drukbezochte bedevaartplaats ter
eere van O. L. Vrouw. Men gaf
Rector van Reijsen. f
De ZeerEerw. Heer van Reijsen,
rector der Eendrachtskapel en hoofd
redacteur van dc «Maasbode» is te
Rotterdam overleden.
De overledene werd 4 Augustus
1879 geboren en was sinds 1914
hoofdredacteur van de «Maasbode».
De Mbd., wijdt woorden vol waar
deering aan den overledene.
•In breede kringen, zoo schrijft het
blad, zal dc dood van dezen beminden
ipectabclen priester met leedwezen
worden vernomen voor ons, die met
hem samenwerkten aan «de Maasbode»,
beteekent het onverwachte heengaan
dezen beniinnelijken mensch een
gevoelige slag.»
Katholieke Staatspartij.
De vergadering van afgevaardigden
in R. K. Kieskring-organisaties uit
geheel het land te Utrecht gehouden
onder leiding van Baron van Wijubergcn
heeft een gunstig verloop gehad.
nimissic-Bongaerts, zag haar
voorstellen waardoor een nieuwe
methode van candidaatstellen wordt
tgevoerd, aangenomen.
Enkele verbeteringen werden nog
aangebracht, maar hel hoofdbeginsel
bleef onaangetast.
De vergadering kenmerkte zich door
:n bezadigd wikken en wegen van de
verschillende voorstellen cn duidelijk
bleek het verlangen naar het tot stand
komen eener rechtvaardigebevredigende
regeling van het kiesreglement, waar
door de eenheid zou worden bevestigd
i versterkt.
Voorafgegaan is een diepgaande be-
'spreking over de hoofdpuntende
samenstelling van het adviseerend col
lege, de volgorde van het politiek
advies, de indeeling van het land in
drie groo'.e kiesdistricten, en de ver
houding van candidaten op de alpha-
betische lijst tot die van het politiek
advies.
Op behoud van dc samenwerking
der Christelijke groepen bleek men
algemeen prijs te stellen, overwegende
dat die samenwerking in 's lands belang
geboden is.
In antwoord op een telegr;
hulde seinde Mgr. d; Aartsbisschop
terug
«Dankbaar voor betuigde gevoelens
smcckeit wij Gods zegen af over uwe
30 hoogst gewichtige vergadering,
'elke, naar wij hopen, zal brengen
de absoluut noodzakelijke ééne R. K.
partij.»
Onderwijs.
In de Tweede Kamer wordt beraad
slaagd over de voorstellen door Minister
dc Visser ingediend en aanbevolen,
beoogende eene bezuiniging op het
lager onderwijs over de geheele linie.
Het is practisch gebleken dat ons
onderwijs zoodanig is geregeld, dat het
méér kost dan in deze benarde tijden
kan betaald worden.
Minister Dc Visser wil de uitgaven
beperken zonder het eigenlijke onderwijs
der jeugd te schaden.
Dat hij hierin ten volle zal slagen,'
zullen maar weinig deskundigen toe
geven hij zelf ook niet. Maar de nood
dwingt tot beperking der uitgaven en
daarom zal de groote meerderherd der
Kamerleden wel accoord gaan met de1
voorstellen.
Felle aanvallen heeft de minister te
verduren van den kant der Socialisten,
men nochtans in gebreke blijft
practisch aan te geven hoe of men het
bczuinigingsdoel langs anderen weg
ou kunnen benaderen.
Eenliberaal hoofdorga an senreefdezer
dagen «Wij hopen, dat de Minister
er zijne wet door zal krijgen. Het wordt
tijd, dat er rust komt op Onderwijsge
bied, en aan de bezuinging kunnen wij
toch niet ontkomen. En ze zóó te
maken, dat iedereen er zich bij neerlegt,
eenmaal absoluut onmogelijk».
Gemengde Berichten
zelfs den heerlijken toren den
der H. Maagd en het H. Kind.
De bedevaart bracht zegen.
Maar ten negende ziet men dat
de Raad met leede oogen het nog
steeds voortbestaan der bedevaart
zagen hijschreefaandenStadsofficier
vóór, dat hij zou informeeren naar
„de beevaerden der Papisten"
daartegen natuurlijk maatregelen
te nemen.
Men wil dat de rechte ^Sabbath
de van de Hoogmogende Hee-
n voorgeschreven bededagen
streng in acht genomen worden,
maar men duldde niet, dat de
Roomschen op de „Paapsche
Heiligdagen" hun trafiek of han
deltje slotende vensters moesten
open blijven, zooals men ten tiende
besloot.
Ten elfde werden de dooden
het geding getrokken, dit artikel
straalt van kleinheid. Verboden
werd kaarsen bij doodkisten te
zetten op de doodkisten
greep niet dat deze lichten wezen
op het nieuwe, eeuwige licht,
dat voor de ziel ontstoken was.
Niemand zou het hoofd r
gen ontdekken bij het begraven
der lijken. Men begreep niet, dat
men Gode daarbij smeekte om
barmhartigheid voor de arme ziel
en weigerde zelfs een betuiging
van eerbied in het aanschijn van
de majesteit dés doods. Geen witte
kruizen meer ojj de zwarte dood
kisten. Het doode lichaam mocht
niet meer rusten onder het teekei
der Verlossing. En om daaraan
voor goed een eind te maken,
bedreigde men de kistenmakers
met boete, als ze het toch deden.-
Het twaalfde en dertiende artikel
was tegen de priesters of Paepcn
van Velsen en van Boeckel gericht.
De eerste was een Amersfoorter
en regelrechte Jezuit, wat zij toen
niet wisten, de tweede een Carme-
liet, ook genoemd Pater Plank.
De lijst is lang, want de Raad
is ijverig, maar ten veertiende
kwam een gewichtiger besluit,
de priesters uit alle gestichten
weren en dc regenten dit aan
zeggen, wat voor verschillende ge
stichten, die men tot zich getrok
ken had zonder de Roomschen te
kennen gemakkelijk te doen was.
SLAOLIE J
CBpK»LAW|
WJRMUMZO.
I
Een landbouwer te Haaksbergen
kwam tot de ontdekking, dat zijn
kuikental met den dag verminderde.
Hij stelde zich 's morgens vroeg ve
dekt op, en dra kwam de kuikendief
orm van een ekster opdagen,
een minimum van tijd had de
vogel er weer een te pakken, cn vloog
mede weg, evenwel voor het laatst,
want een welgemikt schot trof hem
doodelijk, terwijl zijn prooi ongedeerd
bleef. Met dit al waren toch nog van
het dozijn kuikens er vijf verdwenen.
De Tweede Kamerleden zullen
behalve de socialisten en de
5 pet. van hun schadeloos
stelling laten vallen in verband met
den slechten toestand van 's Rijks
financiën.
Enkele leden willen 10 pet. storten.
- Door onbekende oorzaak is een
boerderij te Zwartemccr afgebrand. De
ouders waren met twee zoons naai de
kerk. Twee kinderen van zes en één
jaar, waren thuis gelaten. Het jongste
kind is verbrand. Van het vee is een
pink gered, e.en koe en drie geiten
kwamen om.
Het kasteel Ter Horst te Loenen
op de Veluwe is aangekocht door J.
G.baron Taets van Amerongen te
te Amersfoort
Kspltasl f55 000. 000
Alle Bank-,Kassiers- i
Verhuring var
Kortegracht 16
Reserve f42.000.000
n Efl'ectenzakeD, Deposito's
SAFE-LOKETTEN
I
Rcnswoude voor f 64.230, terwijl men de
boomen op de perceclen benaderd
heeft voor ruim f60.000.
In dc Raadszitting van Zwijndrecht
hebben zich niet-alledaagsche gebeurte-
ssen afgespeeld.
Toen dc heer Stolk de interruptie
bezigde«Je zuigt overal vergift uit,»
tijdens een rede van den lieer Kögeler.
verzocht de voorzitter den spreker te
daar hij hem anders uit de
Raadszaal zou laten zetten.
De heer Stolk antwoordde hierop
dat hij «dat nog moest zien gebeuren.»
De burgemeester riep daarop twee
politie-agenten binnen waarna een
worsteling onstond.
Enkele raadsleden namen het voor
hun collega ophet werd een rekken
i trekken, een schreeuwen en lawaai
Een der op den grond liggend»
vroede vaderen, de heer Los, zong al
worstelende, het Wilhelmuslied. Vrijwel
alle partijen namen aan de worsteling
deel.
Tenslotte mocht de heer Stolk
na excuses gemaakt cn na beloofd te
hebben, zich aan de leiding var
burgemeester te onderwerpen
zaal blijven.
Drie schoten werden gelost op den
Bondskanselier van Oostenrijk, Mgr. Dr.
Seipel, toen deze te Weencn aankwam.
Ernstig gewond zeeg Mgr. Seipel
Onmiddellijk werd hij naar het hospi
taal vervoerd waar de kogel, die in de
longen was gedrongen, verwijderd werd.
De schoten werden gelost door
spoorwegarbeider, een jong communist,
die onmiddellijk na zijn daad een po
ging tot zelfmoord deed. De Kanselier
was tot zijn volle bewustzijn, na de
gevaarlijke operatic ter verwijdering
van den kogel uit de longen. Prof.
Eiselbergeu deelde mede, dat hij hoop
had Mgr. Seipel te redden.
Een jongedame in Noord-Frankrijk,
mej. Dorge, legde onlangs met succes
haar doctoraat in de rechten af. Zij
heeft echter haar succes aan God wil
len ten offer brengen en wij
dat mej. mr. Dorge denzelfden dag, dat
zij promoveerde tot doctoresse in de
rechten, den kloosterlijken staat om
helsde.
Een viertal'leerlingen van de Am
bachtsschool tc Zutphcn waren aan 1
roeien, toen het bootje plotseling
den stroom kwam en omsloeg. Twee
der jongens wisten zich te redden de
anderen zijn verdronken.
Boek-en Kantoorboekhandel
Lang est raat 84 Telef. 528
Speciaal adres voor Uw Kantoor-
School-, Schrijf- en Teekenbenoo-
digdheden. - Advertentie-Bureau
Volgens het vijftiende proport
zou men de „cranterij" van den
overleden Paep Vanevelt,
noemde men de weinige altaar
sieraden en ornamenten, die hij
had nagelaten, opnemen, geen
ander zou in zijn plaats mogen
treden.
Het zestiende voorstel betrof het
trouwen van een van de religi»
met eene Roontschedan zou deze
eerst naar den Kerkenraad gezon
den moeten worden, om hen onder
handen te nemen.
Het zeventiende moest zorgen,
dat de predikanten hun tractement
kregen, dat hun toegelegd was
uit de gelden der aangeslagen
altaarstichtingen der Sint Joriskerk.
Het slot of het achttiende voor
stel betrof de vroedvrouwen. Deze
stonden oudtijds onder cede. In
tijd van nood, dat is bij sterv
gevaar moesten zij de kinderen
doopen. Nu was de vrouw van den
Chirurgijn Poth vroedvrouw en
Roomsch, en scheen zij kindertjes
instervensgevaargedooptte hebben,
zelfs van gereformeerde ouders en
buiten hun weten. Dat was niet
invoering der rijwielbelasting
zullen de rijwielplaatjes die tot bewijs
van betaalde belasting zullen dienen,
tegen f 3 per stuk verkrijgbaar worden
gesteld op de post-, bijpost en hulp
postkantoren.
Het aantal van de sedert het begin
der I9e eeuw in China vermoorde
bedraagt: 7 Bisschoppen,
84 priesters, 8 broeders en 19 zusters.
Volgens de nationaliteiten zijn daarvan
78 Franschen, 16 Italianen, 16 Belgen,
5 Hollanders, 2 Duitschers, 1 Span
jaard en 1 Ier. Vijf der Fransche
martelaars werden door de Kerk zalig
verklaard.
Te Rotterdam bevond zich de 44-
jarige' assistent-stationschef sop het
emplacement, toen een locoinotirfnffl^
goederenwagens aan het rangeeren way.-*
Plots zag de machinist dat de chef
voor-over tusschen de rails viel, doch
daar hij een tamelijk groote vaart had,
kon hij den trein niet spoedig genoeg
stilstand brengen.
De locomotief e
zes wagens gingen
heen, waardoor het
i de romp gescheiden werd.
veer sloeg de blik-
an een landbouwer
te Dalfsen. Het huibrandde geheel
uit Niets kon gered den.
Boven Boedapest is een wolkbreuk
losgebarsten onder een hevigen storm.
Er ontstond storing in het tramverkeer
n verscheidene electrische leidingen
;erden vernield,
Veel water, dat van de bergen
stroomde, is in meer dan duizend kel
ders gestroomd, zoodat de brandweer
krachtig hulp moest verleenen.
In de Oranje Nassaulaan te Am
sterdam vermisten de bewoners van een
benedenhuis een Camilio-viool, geschat
op een waarde van f 2000, Zij hadden
de woning eenigen tijd alleen gelaten
gesloten.
geoorloofd en men zou daaromtrent
gegevens zien te krijgen. Men zi»
dat de Raad een zeer belangrijk
deel der inwoners door die beslui
ten op zij zette en ze buiten de
gewone wet stelde. Dat de Room
schen daar slecht over te spreken
waren en op allerlei wijzen aan
dergelijke doldriftige maatregelen
trachten te ontkomen, wie zal het
hun euvel duiden?
En er waren nog altijd men
schen, die het zich tot een God
gevallig werk rekenden de Room
schen nog verder weg te zetten.
Af en toe uitte zich dat, ook toen
tnen in ió66 weer bezweek voor
den aandrang oitt Christophorus
van Dolre een in 1636 geboren
Amersfoorter, priester gewijd 1664,
Jezuit, missionaris in de stad, te
noodzaken eerst oirlof te vragen
na zijn priesterwijding zich hier
vestigen. Als hij 't aanvroeg, dan
had men gelegenheid, om hem te
verbannen en daarom deed hij
het niet.
'tWas winter geworden en den
tweeden December 1667 meldden
I zich ten stadhuize aan de Heeren
gedeputeerden der Synode van
Utrecht en van de Classis van
Amersfoort, de predikanten Heij-
menbergh, Nevius, Noortdijck,
Coctsveld en Couwenhoven. Een
zoo gezamenlijk optrekken van zoo
vele Kerkbestuurders was voor de
Roomschen weer geen goed teeken,
wat bleek toen zij met de volgende
voorstellen tot den Raad kwamen
ie. Wering der Roomsche pries-
s, bijzonder die onlangs zulke
exorbitante stoutichheden, vuijle
superstitiën en duijvelsche beswe
ringen bedreven hebben, waarvan
den eenen een verbannen Jezuit
is en wederom ingedrongen. De
inkomende Paepsche huysluyden te
weren op Zondagen en Paepsche
heiligdagen.
3e. Geen Paepsche regenten,
boden of dienstmaagden, door wie
veel kwaad geschied, tc dulden.
4e. de reformatie van het Sint
Elisabeths gasthuis, alwaar dc
regenten altemael Paepsch zijn cn
aan niemand rekening doen te
beginnen.
Wordt vervolgd.