Amsterdamsche Bank
R. K. Spaarbank - Amersfoort
Bel dan op No 42
Amersfoort,
OE EEMBODE
R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort
en Omstreken
Dinsdag 10 Maart 1925 No.
Acht en Dertigste Jaargang
98
ABONNEMENTEN kunnen elke week In Rian, doch oplegging van
abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal.
Pr|s per drie maanden 11.00. Bulten de gemeente Amersfoort 11.10.
Afaonderllke n
KANTOOR: LANOEORACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAQMIDDAO
abvbrtbntiAn 2" cent per ratel. Blll|ke tarieven voor handel er.
nfverheid b| geregeld adverleeren. AdverlentlFn moeten Dinsdag
en Vr|dag róór uur worden bcsorgd. Een bepaalde plaats kan
niet worden gegarandeerd
De eerste stap tot de wijsheid is,
niet mee te doen met de dwaasheden
der meerderheid. De wijzen zijn wijs,
omdat zij den moed hebben tot de
minderheid te behooren, d.w.z. tegen
den stroom op te roeien; de meerder
heid laat zich liever met den stroom
afdrijven.
Bolgotba.
Eens ging de zonne ver en breed
In zee van eigen goud vervloeien,
En vlood de glans van 't verre gloeien
Dofrood laogs 't zwarte wolkenkleed.
Toen hing aan 't kruis in schemergloed
Ontkleed Gods Zoon en strekte d' armen
Wijduit in godlijk schoon erbarmen.
En zachtkens drupte en viel het bloed
Van 't lange baar en doornen kroon,
Langs stillen mond en bleeke wangen,
Waar versch uit wonden droppen hangen
Als dauw uit roode rozen schoon.
Toen klonk luid-door zijn stervenskreet
En boog Hij 't hoofd na 't laatste
[zuchten,
Diep schokte d' aard, Zijn hooners
(vluchtten,
Kaar een blijft staan en weent in liefde-
(leed.
T. G,
Over Opvoeden.
Pater Dalmatius v. d. Geest gftf dezer
dagen in een lezing over opvoeden de
volgende rake beschouwingen ten beste.
Opvoeden is een moeilijk werk, voor
al in onze dagen met zijn ontzettende
jeugd verwildering.
Eén troost is er bij dit werk nl. dat
't »bonum naturae., zooals St. Thomas
het noemt, altijd in een menscheobart
blijft. AI zinkt hij nóg zoo diep, zeide
de begaafde Dominicaan, het goede in
hem zat nooit geheel verstikken.
Al zou er in 't hart van een kind
een boom gegt eid zijn als Janljes
pruimeboom, vol geladen met slecht
heid en verdorvenheid, dan ligt er toch
altijd in datzelfde hart, naast dien boom,
nog een zaadje goed.
Een kind moet worden opgevoed
voor het maatschappelijk en voor het
eeuwig leven. De opvoeding voor het
eeuwig leven is natuurlijk het voor
naamste.
Toen de Egyptische prinses den klei
nen Mozes aan de oevers van den Nijl
tusschen het riet gevonden had, gaf zij
het kind aan zijne moeder over en sprak
»Neem dit bind, voed het voor mij op
en ik zal er u voor beloonen..
Dezelfde woorden spreekt God tot
elk ouderpaar.
De ouders moeten het kind opvoeden
voor God en wel door het te leeren
Gods wil te doen,
Gods wil doen, d. w. z. het goede
doen en het kwade laten.
Het is niet voldoende het kind in te
prenten wat het niet mag doende
ouders moeten het kind ook leeren wal
het wel moet doen.
Een dame vroeg aan een klein meisje
hoe het heette. En het kind antwoordde
Annic-laat dat!
Zóó noemde het zich zelf, omdat het
nooit iets anders te hooren kreeg dan
An lie laat dat I Annie, blijf af I Annie
"i mag je niet, dit mag je niet
Uit dat »)aat-dat. bestaat hel hecle
opvoedingssysteem van vele oudcro.
Het »laat-dai< dwingen ze af met de
mattenklopper I
Als de kinderen nu maar de ergste
streken nalaten, als de jongen maar
geen Al te grootc strop is en vader
met op te hooge kosten jaagt door
het stuk gooien van ruiten bijv. en het
vernielen van buurman'» goed, als het
meisje maar vlug met de handen is en
moeder Hink wat helpt bij 't omwos-
schen en 't naaien, welnu, welnu dan
de opvoeding klaar
De nest gaat van zelf.
Jawel, vanzelf verkeerd dikwijls I
Ouders moeten niet alleen verbied
machines zijn, die het kind, door al
maar op te spelen en ransel desnoods,
duidelijk maken wat het laten moet:
neen, ouders moeten op de eerste plaats
het Itind leeren wat het doen moet om
:n goed christenmensch te worden.
Onders moeten hun kind opvoeden
tot deugd.
Dut is moeilijk, zeer zeker, dat kost
:jjd i:o die tijd is dikwijls moeilijk te
vinden, bijv. als de melk staat te koken I
Maar toch, die tijd kan en moet ge
vonden worden I
Men moet dus voor de kinderen geen
politie-agent, maar opvoeder tot deugd
n een. kind goed te leiden moet
het goed kennen. De moeders
bennen vaak de kinderen beter dan de
vadeits omdat die overdag zoo veel
weg zijn. Maar ook de vaders kunnen
hun kinderen uitstekend leeren kennen
op den Zondag. Vaders, gaat wandelen
met een of twee van uw k nderen, laat
ze praten en u zult ze leeren kennen
met ai hun hebbelijkheden. Doe een
spelletje met hen en ge zult ook spoedig
hun eigenaardigheden ontdekken. En
praat ook eens met de onderwijzers en
onderwijzeressen.
Moedig uw kind aan in zijn pogingen
n braaf te leven en goed te leeren.
Er was eens een jongen, een echte
strop van een jongen bij was natuurlijk
Misdienaar.
Hij haalde allerlei streken uit en
leerde weinig of niets.
Toen moest hij naar de kostschool
i de jongen veranderde totaal.
Na twee jaar kwam hij met een rap
port thuishij had voor alle vakken
een 10, voor één vak een 9.
Dat is zeldzaam I
Zijn vader krijgt het rapport te zien
i met een onverschillig schouderop
halen merkt hij op: Hm, 't schikt nog
al I In mijn tijd had ik altijd -f- 10
Afschuwelijk, niet waar, zoo'u op
'ocdingsmethode op z'n smalst 1
Moedig uw kinderen aan.
Vertel aan uw kinderen.
O, met vertelsels kunnen moeders
:n vaders zoo spelenderwijze de groote
levenswaarheden in het hart van een
kind inprenten.
Vertellen is zoo verrukkelijk voor het
romantisch gestemde kindergemoed.
Leer uw kinderen ook zingen. Laat
een zonnige opgewekte stemming,
echte blijmoedigheid zijn in uw huis.
Uw kamers moeten vol hingen met
vroolijkheid en kwinkslagen. Daardoor
hecht u uw kinderen aan uw huls
-n uw kir deren op te voeden tot
karaktervolle, levensblije mrnschen,
I ge eerst zelf levensblij, karaktrr
vol zijn.
Zelfopvoeding moet aan de opvoe
ding voorafgaan en er steeds mee ver
gezeld gaan. Gij moet altijd in slle
levensomstandigheden vastbernd-n ei
met vasfhoudendheid uw plicht doen,
dan zullen uw kinderen 'iel ook doen
Gij moet siemar.d» zijn en niet «nie
mand* de hemel is niet voor nulliteiten.
Gij moet edel zij l.
Adeldom van karakter dit komt
ize tijd te kort.
Er is bijna niets dan schurkerij, be
drog, valschheid, g: meenheid, laster
i sarcasme om ons heen. Vlakweg
vertrouwen is bijna niemand
Adel van karakter moeten we hebben
daardoor zullen we hoogstaande men-
chen worden en ons 'niet verlagen,
i Adel van karakter moeten vooral
ook de moeders hebben.
Wie de moeders heeft, heeft de
toekomst 1
I
Binnenland
onder controle Centrale Accoontantedienst Ned. Boerenbond
De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw
BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT
des ZONDAGS van 12 tot I uur; WOENSDAG AVONDS van 7
tot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur
Dadelijk ingaande rente 3*/io pCt.
Spaarbusjes gratis verkrijgbaar.
Zalen tegen zeer billijk tarief te huur. Inlichtingen bl) den concierge
Os Stille Ommegang,
in de deelnemers wordt vanwege
de geestelijke leiding verzocht
le. Dat men bij het gaan naar het
Spui (uitsluitend langs Spuistraat) zich
stichtend gedraagt,
r. Dat bij de komst op 't Spul,
ig het vertrek wordt afgewacht door
zich achter de H. H. Geestelijken aan
sluiten.
3«. Dst men bij het begin van den
tocht bij de voormalige N.Z, Kapel
tusschen Enge- en Wijde Kapelsteeg
een stillen groet brengt aan de H. Plek
door het hoofd te ontblooten.
4e. Dat men den weg -olgt geheel
in zichzelf gekeerd, stil biddend, eender
uiterlijke teehenen. zelfstandig eender
tick bij een Vereeniging of Groep te
denken (voorschrift uit de bisschoppe
lijke statuten).
5e. Dat men bij sommige punten,
aar vroeger langzaam werd geloopen,
i dezelfde pas houdt.
6e. Dat men als er eenige stagnatie
een offertje brengt door rustig te
wachten en niet te dringen.
7e. Dat men na afloop ingetogen zich
begeeft naar het aangewezen bedehuis,
olgens nader aan te geven weg.
8e. Dat deelnemers na afloop der
Godsdienstoefening in de Kerk, tot bun
vertrek zich gaan verpoozen in een
net lokaal om zich daar steeds als
bedevaartganger te gedragen en per
eerste gelegenheid Amsterdam te ver
laten,
9e. Indien men na den Omgang
noodzakelijk den weg van den Stillen
Omgang moet passeeren, diene men
vooral in 't oog te houden, de bidden
de schare niet, door het minste, te
:n en zich vooral niet onnoodig
langs dien weg op te houden.
Dankbaar.
In tegenstelling met de reeksen
adressen, welke handhaving van del
zomertijd verzoeken, hebben de Chr
te Amersfoort
Kapitaal f55 000.000
Alle Bank-, Kassiers-
Verhuring va
Kortegracht 16
Reserve f 42.SOO.OOO
;n Effectenzaken, Deposito's
SAFE-LOKETTEN
I
en en Tuindersbor.d in Nederland,
het Kon. Nedetl. Landbouw-Comilé en
deR. K. Nedetl. Boeren- en Tuinders-
bond, een brief betreffende den Zomer
tijd aan den minister van blnnenland-
«che zaken cn landbouw gezonden.
-Zij stellen er bijzonder prijs op, op
rechten dank te brengen voor de be-
slissiog, genomen omtrent de vraag of
de zomertijd hier te lande dit jaar en
de volgende jaren al dao niet zou blij-
gehandhaafd.
Door deze beslissing heelt men ge
toond een open oog te hebben voor
de reéele bezwaren en nadeelen, die dc
invoering van den zomertijd zoowel
voor de boeren en tuinders persoonlijk
als voor de uitoefening van hun bedrijf
medebrengt.
»Deze beslissing is niet dan na rijp
beraad geuomen en zij vertrouwen dan
ook, dat het zal gelukken de Kamei*
der Staten-Generaal te overtuigen van
de noodzakelijkheid en de genomen
beslissing te bekrachtigen.*
Amersfoort
Nieuwe boeken in de R. K. Leessaal.
Buddiogh, Verhandeling over het
Weslland.
Elderink, Oet et Laand van Aleer.
Tweother Vertelsels.
Havard, De bedreigde grenzen.
lndië in Woord en Beeld. Geïll.
Boas, Isragl's Uur.
Brom, Katholiek.
Gorris, Maria in de Katakomben.
Thomas a Kempis. Wat hier en daar
'er de heilige Maagd Maria geschreveu
is. (Latijn).
Duval Slothouwer, De Wetgeving der
Waterschappen in het bijzonder in de
provincie Utrecht.
Vlaming, Lessen over het huwelijks
recht volgens den Codex. (Latijn 2 dln.)
Prof. v. d. Loo, De Boeren en de
Handel
Sarton, Latjjnschc Spraakkunit.
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Been, 1813—1615. De Geschiedenit
van onze Vetlossiog.
Hooft, Ncderlandschc Historiën.
Pflugk—Hartlung, Geril. Geschiedenis
van den Vrjjheids-Oorlog.
Scheer, De Valther Brug.
Vorsterman van Oyen, De Oude
Kerkregisters in ons Land.
Wyn, Historische en Letterkundige
Avondstonden.
Burgemeester en Wethouders maken
bekend, dat op Woensdag 11 Maart
1925 des namiddags om 3 uur gelegen
heid tot koetelooze Inenting gegeven tal
worden in het voormalige Werkhuis
aan den Westsingel alhier.
Gewenscht it, trouwboekje of ge
boortebewijs mede te brengen.
De politic-rechercheur j. Dekker is
benoemd tot chef veldwachter te Drie*
bergeo.
Benoemd tot Griffier bij hei Kanton
gerecht te Amersfoort mr. L. J. A. du
Quesne van Bruchcm, thans te Ommen.
De rijkscommissie voor de keuring
van dekhengsten sal Woensdag 11 Maart
des namiddags 1 uur op Bitkhoven een
keuring houden van paarden van andere
rassen (o. a. harddraverhengsten). Er zijn
11 hengsten aangegeven.
Hedenavond, half acht, reeollce.ie
voor oud-retraitantea, leden van retraite-
pennlngvereenigingen en belangstellen
den in de parochiekerk vin den H.
Fratciscus Xavcrius aan het Zand.
9 Biiitm im Patir Vin Kliaiwitei.
Daarentegen hebben velen zonder
twijfel stiekem een kleine verstrooid
heid gehad wegens dal prachtige bis
schoppelijk gewaad van Monseigneur
die op 't Priesterkoor gezeten, de H.
Mis volgde men kon er niet genoeg
naar zien en dan kwam nog daarbij,
dat je bij elke beweging van Mon
seigneur op iets bijzonders gevat moest
zijn„wat zou er nu gaan gebeuren"
vroegen dan alle Kanakkcn-oogen
en als ze dan zagen dal Monseigneur
eenvoudig een kruis wilde maken, dan
was de nieuwsgierigheid weer voor
een oogenblik voldaan.
Na de H. Mis volgde de toediening
van hel H. Vormsel. Een vorige maal
was reeds 't H. Vormsel toegediend
aan een tiental jongens, de eerste
Katholieken van Manus. Van de vrouwen
was toen echter nog geen enkele Katho
liek geworden, zoodat de vrouw die
thans het eerste 't H, Vormsel ontving,
bij de toediening van 't H. Sacrament
aan de andere vrouwen, als meier
optrad.
Zooals reeds gezegd, hebben
Katholieken met verlangen uitgi
naar den dag waarop zij dit „Sacra
ment der kracht" zouden ontvangen
en het is gemakkelijk te raden welk
een vreugde hen thans vervulde,
zij deelachtig werden aan de Genade
van dit Sacrament. De Manus-inboor-
lingen zijn over het algemeen zeet
verstandig, en de Katholieken weten
ook zeer goed welke verplichtingen zij
met 't H. Doopsel op zich hebben ge
nomen. Doch de gevaren zijn groot;
en er behoort een groote wilskracht
en moed toe, om in de omstandigheden,
waarin zij leven steeds rech. voor hun
Geloof en overtuiging uit ie komen.
Dikwijls stellen de heidenen alles in
hel werk om hen weder lot afval le
brengenmen speculeert op de mensche-
lijke zwakheidmen gebruik! list er.
geweld, zoodat uit de middelen die
gebruikt worden, meermaal met schrik
aanjagende zekerheid kan opgemaakt
worden, dat hier geen onwetendheid
ten opzichte van de waarheid, maar
echt duivelsche boosheid in 't spel is.
In die van ras-echt heidendom door
drongen omgeving, die bij alles en
altijd haar eischen stelt en hun een
kwelling en verleiding is, staan onze
paar katholieken met hun overtuiging
van iets beters, met een dikwijls won
derbaar heimwee naar een hooger
christelijk leven, dat ze bij 't onder
richt hebben leeren kennen en be
minnen met hun ingeboren trots om
vol te houden en te overwinnenmaar
ook niet hun te menschelijke neigingen
en zwakheid.
Voor ons was het dan ook geen
vraag, of zij het voorrecht begrepen,
waaraan zij thans deelachtig werden
ze hadden zich reeds meermaal zoo
over dit Sacrament uitgelaten, dat
eerder verwonderd waren over hun
eenvoudig sterk Geloof en de werking
der Genade in de zielen van die pas
bekeerde Kanakken. En toen. na de
toediening van het H. Sacrament, Mon
seigneur hun nogmaals de betoekenis
van dezen dag verklaarde, hen mei
begeesterende woorden schilderde, hoe
trotsch zij er op moeien zijn, zich lid
maat der Katholieke Kerk, en thans
ook soldaat van Christus le kunnen
noemen, en hen opwekte om nog
meer als voorheen. Apostel (e zijn voor
hun heidensche landgenooten toen
werden zijn woorden werkelijk o
vangen als de woorden van een V
aan zijn zoon, vóór deze zich weer in
strijd en gevaren begeeftWe zouden
het toch later uit de gesprekken onzer
katholieken onderling opmerken, met
welk een eerbied en dankbaarheid zij
den Bisschop aanhoord hadden.
Het was feest, dien dag, voc
katholieken van Manus! en een leest
dat niet besloten werd met de kerke
lijke plechtigheid. Nauwelijks waren
de katholieken uit de kerk gestroomd,
of daar verschenen de twee Paters,
die den Bisschop bij zijn bezoek aan
Manus begeleidden, met hun photo-
toestel op het heuvelplein, en zagen
gewichtig en vorschend om naar een
geschikte plaats voor hun „driebeen."
Terstond schoolde de zwarte jeugd
te zamen tegenover 't toestel, terwijl
ook de volwassenen voorzichtig naar
die richting heen schoven, even be-
gccrig als de kleinen om gekiekt te
worden; maar dat behoeft men toch
niet aan een ieder te laten blijken
Dat zich photografeeren laten was
reeds een interessanl iets voor onze
zwarten, 't gebeurt niet eiken dag dat
ze er gelegenheid toe hebben, en zc
glommen reeds van blijdschap bij de
gedachte, weldra hun knappe figuur in
beeld te zien. Maar de blijdschap steeg
eerst ten top, toen Monseigneur zich
buiten op een stoel neder zeilen cn
aan elk van hen persoonlijk een schitte
rende medaille uitreikte. Weldra zag
men groot en klein, niet zonder inner
lijke voldoening, rondwandelen, met de
groote stralende medaille op hun borst.
Alsof de H. Oecst, dien zij vandaag
ontvangen hadden, ook naar buiten
uitstraalde I Het was een katholieken
dag, dien dag, de eerste katholieken
dag van Manus. Nu merkte men het
eerst goed, nu allen dit uiterlijk teeken
van Katholicisme op hun borst hadden
gehangen.
De heuvel van Bandralis, waarop
onze pastorie ligt, geeft een wijd uit
zicht over hel gele zee-strand en over
de kokos-planting in het dal. Overal
zag men Kanakken op en af wandelen
of in groepen Ie zamen staan, en overal
ook zag men telkens ccn flikkering van
het felle zonnelicht in de nieuwe
medailles, men zou zeggen, een telkens
opstijgende juichkreet van dc ccnc
groep naar dc anderewij zijn katho
lieke, wij zijn katholiek
Monseigneur Vcsters heeft als ccn
Vader voor zijn kinderen in Manus
gezorgd, cn niets vergelen, wat voor
hen dezen dag tot een feestdag kon
maken.
Zooala wij reeds zelden, komt het
grootste gedeelte van onze katholieken
van eilanden en dorpen, op grooten
afstand van Bandralis verwijderd, cn
het is voor de mccsten zeer bezwaar
lijk zelf hun eten voor meerdere dagen
mee te brengen.
(Wordt vervolgd.)