Bel dan op No 42 Amsterdamsche Bank WILT U EEN EERSTE KLAS PIANO OF ORGEL R. K. Spaarbank - Amersfoort Amersfoort, DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort Dinsdag 24 Maart 1925 No. 102 en Omstreken Acht en Dertigste Jaargang Denk niet, dat gij uw vorderingen steeds en volledig gewaar wordt in vele opzichten gelijkt het streven naar volmaaktheid op den nachttrein, waarin de reiziger vooruitkomt, zonder het ie merken. De Kiezerslijst* Wij maken er onze lezers op a dat de nieuwe kiezerslijst op elke gemeentesecretarie ter inzage ligt en blijft liggen tot 21 April a.s. Ieder kiezer en kiezeres heeft gele genheid die kiezerslijst te gaan inzien en te reclameeren, als hij zelf of ander niet op die ijst voorkomt. Nu willen wij allerminst beweren, dat d: kiezerslijsten niet accuraat worden opgemaakt. Maar toch vergissen is menschetijk. En het blijft altijd mogelijk, dat een of ander persoon, hoewel kiesgerechtigd, niet op de Ijst zou voorkomen of ver keerd zou voorkomen. Dat zou het verlies van een stem kunnen beteekenen bij de aanstaande verkiezingen. Want wie niet op de kiezerslijst voor komt, kan niet aan de verkiezing deel nemen, is onherroepelijk uitgesloten. En daar nu elke stem bij de aan staande verkiezingen van groote waarde is en van één stem kan afhangen, of de katholieke partij een zetel meer of minder zal bemachtigen, sporen wij onze lezers aan van de gelegenheid om de kiezerslijst in te zien, gebruik te maken, In 't bijzonder richtten wij die aan sporing tot degeneD die zich pas sinds korten tijd in hun gemeente hebben gevestigd. Al degenen die zich vóór 1 Febr. van dit jaar in de gemeente hebben gevestigd en vóór 15 Mei aanst. den teeltijd van 25 jaar zullen hebben be reikt, moeten op de kiezerslijst voor komen. Wie zich na 1 Febr. in de gemeente heeft gevestigd, moet op de kiezerslijst geplaatst wordea van de gemeente, waaruit bij vertrokken is. Rechts en Cinhs. Dezer dagen bevatte bet Amers- foortsch Dagblad een politiek artikel, waarin de schrijver trachtte aan te toonen, dat de politieke scheiding tus- schen rechts en links onhoudbaar is, dat de rechtsche groepen zich moeten splitsen en «conservatief* en «demo craat* feitelijk de eenige varianten in het politieke leven zijn. We kunnen ons best voorstellen, dat de Vrijzinnige politiekers dolgaarne zouden zien, dat de rechtsche samen werking een einde nam. Sinds jaar en dag hopen ze, maar die hoop kan niet vervuld worden, omdat de rechtsche samenwerking niet haar oorsprong en einddoel vindt in louter materieele zaken, maar in een levensbeginsel, het welk lijnrecht ingaat tegen het vrijzinnig beginsel. «Wat is recht Ter vaststelling daar van moet het pro en contra worden overwogen, ter verkrijging van het even wicht op de rechlsschaal. Dit is de taak van heel de (volks-)vertegenwoordiging en eischt, bij hare vervulling, kennis der feiten, verstand, doorzicht. Ten slotte beslist de meerderheid, Doch nu komt de vraag heeft dan juist de meerderheid het bij het rechte eind Ja, zegt de belijder der beginseleo van de Fransche revolutie, want zij drukt den volkswil uitdeze is de bron van het rechtandere bron bestaat niet. Neen, zeggen wijdie meerderheid, die zoogenaamde volkswil, kan voor algemeen belang houden wat, wel be zien, niet anders is dan eigenbelang. Het volk, de massa, stelt zich zelf geen grenzen. Het kan Rusland levert ons het jongste bewijs in »'t algemeen be lang* diefstal en moord verheffen tot recht. De groep, die de macht in handen heeft, laat zich enkel leiden door haar verstandig(l) inzicht, en principieel staat daartegenover geen andere groep, dan alleen de rechtsche, die welke gehoor zaamheid predikt aan een hooger gezag. In de erkenning van dit hooger gezag niet in het al of niet op den voor grond stellen van het eigenbelang ligt het principieel verschil tusschen rechts en lioks. Alle wijsgeerige overweging ter zijde latend kan men zeggen, dat nu feitelijk, als recht wordt erkend, o.m. wat door de meerderheid der vo'ksvertcgenwoor- diging gewenscht wordt. Maar d.idr zit het hem juist. Wat feitelijk als recht wordt eikend, n.l. de wensch van de meerderheid, is product van een wijsgeerig stelsel. En omdat bet bierbedoelde wijsgeerig stelsel een dwaalleer is, moest de vrucht ervan zijn een voos product. Wat feitelijk als recht wordt erkend is daarom niet altijd goed recht. Het liberaal beginsel der voikssou- vcreiniteit is niets ar.ders dan een nood zakelijk uitvloeisel van het rationalisme. Wie de godin van de Rede aanbidt, moet de volkssouvereiniteil onder een of anderen vorm aanvaardt n. Een andere uitweg is er voor hem Jean Jacques Rousseau heeft dat juist ingezien en op dien grondslag heeft hij de heerschappij van de helft plus één gebouwd. Het is dit ratii listische, a-religieuse beginsel, beginsel dat ook in Nederland door alle partijen van links wordt gehuldigd waarvan men nu in Frankiijk en elders de wrange vruchten plukt. De fout ligt niet in eea of ander kiesstelsel. Om haar bloot te leggen oet men dieper grijpen. De stelling, dat recht is, wat het volk wil, is onhoudbaar gebleken. Zij wordt thans, ook door sommige ijzinnigen verworpen. Men neigt tot de erkenning, dat er zoowel een ab solute waarheid als een absolute gerech tigheid is men eischt voor elk voorstel van nieuw recht een buiten den mensch gelegen objectieven rechtsgrond. Het rationalisme is thans ook in de staatkunde een overwonnen standpunt. Voor den vrijzinnige rijst nu de vraag waar is de absolute waarheid, waar de absolute gerechtigheid, waar de objec tieve rechtsgrond, waar het onveran derlijk ciiterium, waaraan elk voorstel nieuw recht kan en moet worden getoetstin ééj woordwaar is de bron van het Gezag Voor den geloovige is dat geea vraag. Wie met ons erkeot«alle gezag komt uit God*, kan daarnaast aanvaar den ten eerste, dat in het licht van de onveranderlijke door God gestelde beginselen alle gezag dient rekening te houden met de wenschen, nooden en behotften van het geheele volk en ten tweede, dat om daarmede rekening te houden directe of indirecte medewerking van het volk aan bestuur en wetgeving geoorloofd is en meestal gewenscht De objectiviteit en de vastheid der beginselen is slechts denkbaar bij de erkenning van God als de bron van het Gezag. Hei geloof in God en in Zijn geopenbaarde waarheid is de hoofdzaak. De medewerking van bet volk aan de uitoefening van bet gezag is voor ons dan ook een quaeslie van bijkom- stigen aard, waa mede geen eukel be giusel is gemoeidhet is in den grond een quaestie van techniek; het is een zoekea naar het beste stelsel, dat waar borgt ecu Gezagdrager, die regeett naar hoogerc, onveranderlijke beginselen en wiens streven krachtens de beginselen uitsluitend is gericht op de bevordering in het algemeen belang. Daarom blijft de rechtsche samen werking, al is er over detailpunten ver schil van inzicht. T. G. Amersfoort Oe eerste kwarteeuw van Flehltè. Door A. F. van Beutden. 1878-1903. In de volgende regelen willen wij een overzicht in krooiekvorm geven de Vereeniging en 't Museum Fle- hité over de eerste vijfentwintig jaren, toeu ijverige beschermers, leiders en medewerkers met het groote aantal ge leden de handen ineen sloegen, om het bloeiend en interessant te maken. De tweede kwarteeuw loopt hard naar het eiude, maar ze heeft niet de kracht gehad van de eerste. Het ledental zichtbaar geslonken, de belangstelling liep terug, zoodat eene opfrissching noodig is. Ieder Amersfoorter n daaraan medewerken voor het aan der stad zelf. Moge dit overzichtje daar toe bijdragen. D= Vereeniging is gesticht en opge richt in 1878. De Eerw. Heer W. F. R. Rootselaar was de eerste president, :ne oude stad als Amersfoort was dergelijke vereeniging van groot nut voor het behoud van 't antieke. De eerste drie, vier jaren verliepen in zorgen en werken. A. A. J. van Rossum srcretaris vanaf de oprichting, vertrekt in 1882. De gemeente geelt 100 gl. subsidie jaatlijks. Reglement 27 Juli 1882 Kon. Goedgekeurd, zie Staats Ct. 14 Oct. 1882 No. 243, door finantieele bezwaren toen niet afgedrukt. 27 Dec 1882 werd als nieuwe secretaris gekozen de heer Schulman, die echter weci dankte. 29 Mei 1883 onderzoek van de graf heuvels op den Leusderberg en het gerecht. 1884: adres over de restauratie der Koppelpocrt, Het bestuur klaagt over gebrek aan ruimtehet gaat niet aan er een pakhuis van te maken en hei begint er beel wat op te lijken, zegt het verslag. 1885. Men wil een gedeoksteen ir het huis van Oldenbarneveld plaatsen in Wijk F. 48. Men verzoekt aan het Gemeentebestuur het schilderij van Jacob van Campen «het laatste oordeel de bodekamer van het Stadhuis, gevlochten ijzerdraad te bedekken. Dank betuigd aan den heer H. O. van Thol, kunstschilder te den Haag voor zijn schilderij de Koppelpoort, Eemzijde. De platen worden in portefeuilles geborgen. Onderzoek op 5 Januari van oud Vloos- wijk en gedeelten van den Am. Berg. 1886. De Koppelpoort is hersteld door Dr. Cuypers, architect der Rijksmusc W. H. Kam. Men handelt over de ver betering van den Monnikendam. Klacht over gebrek aan ruimte in het Museum. De Catalogus wordt volgens art. 8 vxn 't reglement bijgehouden. Behalve de leden krijgen ook de logés door intro ductie toegang. 1887. De secretaris is afwez<g. Ver zoek over den Monnikendam wordt af gewezen. De secretaris der Gemeente- boekerij heeft ruimte noodig voor zijn boeken, daarom verzoekt hij de museum voorwerpen te verwijderen. Het Ge meentebestuur maakt echter dit lokaal voor bet Museum vrij. Er wordt weer gegraven op deu Leusderberg. 1888. Men geeft een opsomming van de plaatsing der voorwerpen aan den ingang: de afbeelding vao O. L. Vr. toren, tegen muurzijde zandhuisgods dienstige voorwerpen, afbeeldingen Am. gebouwen, portretten Amersfoorters aan de slraatzij gebrand glas. Aan den wand: Baron Snouckaert, drie broozen wijnkannen, een kast met charters. Tegen den zijmuurijzeren kist, munten en penningen, een gildebord. Tegen den binnenwand: schoorsteensteen, antieke kistjes. Op den grond: gebeeldhouwde gevelsteenen. urnen. In eene vitrine tegels, gedenkpenningen, bokalen. 1889. Voorzitter L. van Rootse laar, penningmeester W. Hcijligers, secretaris Rolandus Hagedoorn. Deze beide laatsten treden af. Men wil de oude I' firmerie voor een museum aan- koopenonderzoek der irfirmerie. Hel bestuur wordt gemachtigd tot den aan koop van het gebouw ad f1200; het krijgt een crediet van f800 tot herstel het gebouw er wordt een hypo theek op gevestigd van f2000 ten name van Mr. H. Crookewit. Den ?en D c. 1889 heeft de overdracht plaats der voormalige infirmerie voor notaris Mr. J. M. Richelle. Voor het herstellen was bij aanneming f394 noodig. Er werd een ontwerp gemaakt van de statuten der Oudheidk. Vereen. Flehite. 1890. De Vereeniging komt in het bezit van een eigen gebouw en alles werd hierheen overgebracht, de Infir merie herbouwd en veranderd. De voor werpen werden geplaatst als volgt kelderverdieping: urnen, kaarten op de groote zaal: kast met zegels, vitrine met munten, de antieke schoorsteen, model O. L. V. torenop de boven zaal: alles over handel en nijverheid. De zerken zouden tegen den scbuttiog geplaatst worden. De trappen worden veranderd. 21 October 1890 wordt het officieel geopendvan deo aanvang af sedert 12 jaar, had de Z.Ew. Heer Rootselaar aan het hoofd gestaan dit genootschap doen bloeien. Als Be stuur gekozen op 4 Nov. 1890de Eerw. Heer van Rootselaar president; penning meester J. R. van de Gumster; W. Crockewil W.A.zn. secretaris. 1891. Bestuurslid de heer Tromp v. Holst. In October neemt de heer W. Croockewit W.A.zn. ontslag als secre taris. De Voorzitter neemt de werk zaamheden van secretaris op zich. De rekeningen zijn niet op tijd ingediend. Muurschilderingen in de St. Jorlskerk ontdekt. Ite Amersfoort Kortegracht 16 Kapitaal f5S.000.000 Reserve f42.500.000 I Alle Bank-, Kassiers- en Effectenzaken, Deposito's Verhuring van SAFE-LOKETTEN INSTRUMENT TEGEN LAGEN PRIJS VRAAGT DAN EENS PRIJSOPGAAF VAN EEN BIJ S. DUYKER HAVIK 29 - AMERSFOORT - DIPLOMA TOONKUNST MAGAZIJN BOVEN - GEMAKKELIJKE BETALING - LANGDURIGE GARANTIE onder controle Centrale Accountantsdienst Ned. Boerenbond De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAGAVONDS van 7 tot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur Dadelijk ingaande rente 3*/io pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. Zalen tegen zeer billijk tarief te huur. Inlichtingen bij den concierge 1892, Op den 20 April eene verga dering uitgeschreven er waz van het Bestuur alleeo de Voorzitter tegenwoor dig. Er waren 2 gewone leden present. Op de vergadering van den 16 Mei werd gewezen op het wegsluiten der voorwerpen in vitnncs en vooral op bet catalogiseeren. De buitengevels van bet gebouw moeten gerestaureerd worden een nieuw lokaal aangebouwd. Het werk wordt door L. van Achterberg degelijk uitgevoerd. Er wordt aan een nieuwe opstelling der voorwerpen be gonnen. Men dringt er op aao, dat bet moest zijn een Amersfoortsch Eene bibliotheek zal, aan het toegevoegd worden, bestaande uit geschriften over Amersfoort, over Oldenbarneveld en werken van Amersf. schrijvers. (Wordt vervolgd). Geloof en Watenschap. et eene diepzinnige rede over«Hel bestaan van God in verband met het kwaad op de wereld* boeide de Wel eer w. Zeergeleerde Pater Felix Often zijn talrijk gehoor op Vrijdagavond 20 Maart 1925. Pater Oiten, die zich reeds cokele malen voor de Leden van G. en W. te Amersfoort als een begaatd spreker aangenaam causeur deed kennen, had ihans op uitaoodiging van het Be stuur hel biervoren genoemde onder werp te behandelen, dat hij zelf moei lijk noemde en dat bij de uitwerking de volle aandacht der toehoorderessen der toehoorders zou vrageD, terwij na beëindiging zijner rede gelegen heid zou zijn tot het stellen van vragen. De gevraagde aandacht werd hem van beide zijden gaarne geschonken en menige vraag werd gesteld en uaar te vredenheid beantwoord. Voor de leden vau G. en W. be hoefde de Spreker niet het beslaan van God te bewijzen, zoodat alleen het ver- baad tusschen het Godsbestaan als Schepper van het heelal en het be staande kwaad op de geschapen wereld behandeld werd. In de ziel van eiken mensch heeft God een draDg naar geluk geschapen n de reden, waarom die drang naar .ardsch geluk slechts zelden bevredigd wordt is te vinden in het doel der scheppingGod schiep hemel en aarde tot Zfloe eigen verheerlijking en deu mensch om God te kennen en Hem hiernamaals eeuwig te aanschouwen. Niet dus voor het verwerven van een blijvend geluk op de aarde is de mensch op deze oiidetmaansche wereld, doch om door het verwerven van de kennis van God en door Hem te dienen in de gelegenheid te worden gesteld eeD eeuwig hemelsch geluk te verwerven. De middelen, welke God daartoe uit kiest, zija vaak voor ons onnaspeurlijk tlebt U een Taxi of auto noodig en menigmaal blijkt het, dat hetgeen wij als een ons aangedaan kwaad be schouwen (ziekten, rampen, ongevallen e. d.) slechts middel was om uit het kwade het goede te doen geboren worden. Dergelijk kwaad komt dan op de wereld omdat het in zijne gevolgen dienstig is voor het doel der schepping, gelijk het buiten de oevers treden eener rivier later het oodergeloopen land met nieuwen wasdom heeft verrijkt. Iets anders is het met het zedelijke kwaad: de zonde. Dit kwaad kan God niet uitkiezen en dus niet willen, omdat .n den aaru van zijn wezen strijdt het doel der Schepping en met Gods eigen verheven Zijn. Hoogstens zal God het kwaad als zonde niet be letten dus toelaten hel aan den igen vrijen wil van den mensch over latende om zijn eigen geluk misschien weinig op de airde, doch zeker eeuwig in den hemel te vei- nietigen door zondigen opstand tegen Gods geboden. De zonde bevat dus geen schijn van bewijs tegen het be slaan van God, doch wordt door Hem toegelaten, omdat zij in haar gevolg niet stiijdt tegen het doel der Schepping immers, ook de verdoemden veibeer- lijken God door het erkennen Zijner echtvaardigheid in de ben opgelegde eeuwige straf. Uit dit korte verslag waarin wij .ar wij hopen de bedoelingen van den spreker juist hebben weergegeven, zal het duidelijk zijn, dal het onderwerp inderdaad niet gemakkei ijk was en daar om juist eene nuttige afwisseling bracht in de bijeenkomsten van Geloof en Wetenschap, waar het Geloof toch het hoofddoel van onze vereeniging is, Dat Pater Otten het onderwerp volkomen behccrschte behoeven wij bier niet te zeggenhet weid van hem verwacht en die vetwachtiug is schitterend be- Oozc Modeiator, de Weleerwaarde Heer IF. J. Tempelman, vertastte alle aanwezigen met eene gevoelige tesre- denheidsbetuigiog over de goede resul taten der vereeniging in de laatst ver- loopeu jaren. Eene aanmoediging, om op den in geslagen weg vooit te gaan en dus roepen wij aan hel einde van dit korte verslag allen Leden toe: «Tot het volgende winterseizoen 1* J. W. HENDERSON, Secretaris.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1925 | | pagina 1