DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken ABONNHMBNTEN kunnen elke week in gun. doch oplegging na abonnement moet gctchicden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pr|i per drie maanden f 1.00. Bulten de gemeente Amersfoort 11.10. Afaondrrl|ke nummert 10 ct. 'rijdag 22 Jan. 1926 No. 83 Negen en Dertigste Jaargang KANTOOR: LANOEORACHT 28. AMERSFOORT, TELEPOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOMIDDAQ ADVBRTSMTlftM 29 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en n|verheld b| geregeld adverteeren. Advertentltn moeten Dinsdag en Vrijdag vöór a uur worden beiorgd. Een bepuldt plaats kan niet worden gegarandeerd. TWEEDE BLAD Godsdienst en Kerk Epistel en Evangelie. DERDE ZONDAG NA DRIEKONINGEN. Les uit den briet van den H. apostel Paulus aan de Romeinen; XII, 1621. Broeders I Weesl niet eigenwijs. Ver geldt niemand kwaad voor kwaad; be tracht het goede, niet slechts voor God maar ook voor alle menschen. Indien het mogelijk is, houdt vrede met alle menschen, voorzoover het van u af hangt. Wreekt u zeiven niet, zeer ge liefden maar laat plaats aan den toorn want er staat geschreven: Mij is de wraak; Ik zal vergelden, zegt de Heer. Maar als uw vijand hooger heeft, spijzig hem, als hij dorst beeft, geef hem te te drinkenwant door dit te doen zult gij kolen vuurs op zijn hoofd samen- hoopen. Laat u niet overwinnen door het kwaad, maar overwin het kwaad door het goed! EVANGELIE volgens den H. MatthtiL; VIII, 113. In dien tijd, toen Jesus van den berg was afgedaald, volgden Hem vele scharen. En 2ie, een melaatsche kwam en aanbad Hem, zeggende: Heerl als Gij wilt, kunt Gij mij reinigen] En Jesus strekte zijne hand uit, raakte hrm aan en sprakIk wilword gereinigd I En terstond werd zijne melaatscbheid ge reinigd. En Jesus zeide tot hem Zie toe dat gij het aan niemand zegtmaar ga, vertoon u aan den priester eo cffer de gave, die Mozes geboden heeft, hu» tot eene getuigenis. Toen Hij nu Kapharncüin was inge gaan, naderde tot Hem een hoofdman, die Hem bad, zeggende: Heerl mij' knecht ligt te huis verlamd, en lijdt zware pijnen. En Jtsus zeide hemIk zal komen en hem genezen. Doch de hoofdmaD antwoordde en zeide: Heer! ik ben niet waardig dat Gij onder roijr. dak ingaatmaar spreek slechts een woord, en mijn knecht zsl gezond wor den. Want ook ik ben een mensch. onder macht slaande, die soldaten onder mij htb en tot den eene zeg ikga en hij gaateu tot een anderkom en hij komten tot mijneu dienstknecht doe dil I en hij doet het. Toen nu Jesu: dit hooide, verwonderde Hij Zich er sprak tot die Hem volgdenVoor waar Ik zeg u: een ,66 groot geloof heb ik in Israel niet gevondenDoch Ik u, dat velen zullen komen van Oosten en Westen, en zullen met Abraham cn Isaak en Jacob in he Rijk der hemelen maar de kinderei des Rijks zullen uitgeworpen worden it de uiterste duisternisdaiir zal geweer zijn en gekners der tanden. En Jesus ziide tot den hoofdman Ga. en gelijk gij geloofd hebt, geschiede ul Eu dc knecht weid gezond op dat uur. MAANDAG 25. St Paulus Bekeering. 2e geb. H. Petrus, beide 25 Jan. Credo. Prefatie van de Aposielc. DINSDAG 26. H. Polycarpus. WOENSDAG 27. H. Joannes Ch-ys- sosthomus. Credo. DONDERDAG 28. H. Agnes. 2e Feest 28 JaD., 2e ea 3e gebed als 22 VRIJDAG 29. H. Franciscus van Sales, 29 Jan. Credo. ZATERDAG 30. Mis van den 4de.n Zondag na Driekoningen. Tijdeigen, 2e geb. H, Martina, 30 Jan., 3e geb. van de H. Maagd, Deus, qui salutis. (Fr. tioa). Gloria, Credo en Prefatie van de H. Drievuldigheid. Liturgische kalender. Week van 2431 Januari. ZONDAG 24. 3e Zond. na koningen, Tijdeigen, Mis Adoratc. 2e geb. H. Timothcus, 24 Jan. Prefatie van de H. Drievuldigheid. 14 Bij de Indianen. De bandieten omsingelden nu de expeditie en stormden van alle kanten er op los. Het was een geduchte over macht, cn na een wanhopigen tegen stand werden mr. Allen en de zijnen dan ook overmand en gevangen ge nomen. „Waar is die bruine pij-drager?" riep roodc Jack. „Met hem,vooral heb ik nog wat af le rekenen. Hij wou on den boel bederven, maar zijn Adday' kwamen te laai." Jackson trad op den kapitein toe en deelde hem mede wat er dien morgen gebeurd was. „Ha zoo, uitmuntend," riepdekapi tein. „Van avond nog zullen we de monnik aan zijn eigen koord ophangen Hij riep twee van zijn mannen e gelastte hen, pater Diaz terstond te gaan halen. Maar nauwelijks hadden deze twee het dal verlaten, of opeens daar klonk als een rollende donder het krijgsgeschreeuw der Kicbi's. Quayhamkay had, na de blanken verlaten te hebben, zich snel zuiden gewend en zijne Kichi's spoe dig gevonden. Hij kende nauwkeurig de verschillende boschpaden nabij de fltmrsfoortscbe Bedevaart. Door A. F. VAN BEURDEN. III. Aldus hebben wij gezien, hoe de Vrouwevaarlproccssie.die in Amersfoort gehouden werd, tot een deel van het volksleven der stad groeide, maar later, onder den druk van buiten langzamer hand bijna geheel verdween. Doordat de Hervormde leer tot staats godsdienst verheven werd, was de vrije uitoefening van den Katholieken gods dienst in Amersfoort aah banden ge legd en werd deze slechts oogluikend toegelaten. De Katholieken waren van alle ambten en betrekkingen, waarin maar iels Ic besturen en te bevelen was, uitgesloten. Het is daarom geen wonder, dal velen, die deze vexatiën moede waren, de stad verlieten om zich te vestigen in streken, waar men rui mer opvattingen huldigde. Het zal daar aan ook toe te schrijven zijn, dat de oude gegoede Roomsche families, de stad verlieten en nieuwe Hervormde families zich inde stad vestigden, waar hun zoo goede kans geboden werd, vooruit te komen. De Katholieke families van Hees, van Zijll, Soest, van Schadijck, van Ze- vendcr, van Meerven, van Lommetsum, Snuell, Poeijk en anderen keer de stad den rug toe, vooral toen in 1652 de Raad besloot, dat deze alleen zou be slaan uit de gcqualificeerste, rijkste, vrecdzaamsle en verstandigste borghers, zijnde van de waare christelijke Gere formeerde religie (Van Beminel blz. 48). Hiermede waren de enkele oude brug gen voor goed afgebroken en de leden van den Katholieke landadel uil den'om- Irek, die huizen in de stad hadden, buiten het bewind gezet. Dat heeft; aldus voortgeduurd tot aauden Fran- sche revolutie. Die lange materieele achteruitstelling heeft ook nadcelig gewerkt op de wel vaart van het Katholieke deel, dat ging, waar zich betere perspectieven openden, terwijl) de toewas van buiten niet uit weelde hier heen kwam. De strenge bepalingen ten opzichte van de kinde ren uit gemengde huwelijken deden op den duur ook menige naam van de Katholieke parocliielijsl verdwijnen, terwijl de armelijke inrichting, het uit zicht en het onderhoud der Roomsche kerken genoegden toestand teekenden. Echter hielden de Katholieken goeden moed, zij zochten troost in de beproevingen in hun geloof en hielden stand. Toen zij hier alleen de herinnering behouden hadden van de bloeiende Vrouwevaart en de hooge toren nog alleen in zijn vormen die groote tijden levendig hield, zochten de Katholieken in andere streken O. L. Vrouw „te visiteeren" en trokken zij ter pelgrimage o*p naar Kevelaer, in Pruisisch Gelder gelegen, waar onder het bestuur der Pruisische Koningen, althans genoeg zaam vrijheid bestond in de uitoefe ning van den godsdienst. Van de Amersfoortsche processie naar dal genadeoord willen wij tot voortzetting dezer bedevaartsbeschou- wingen mededeelingen doen. Deze zullen tevens geschikt zijn, om eeningen omtrent den voor rang der uit deze streek daarheen gaande Processies ten opzichte van den begintijd recht te stellen. Wanneer men de oude Amersfoortsche Kerk van O. L. Vr. Hemelvaart of de Elleboogskerk betreedt, zie men aan de Evangeliezijde een merkwaardig gebrandschilderd raam; het iseenge- dachtenisraam van de viering van het tweehonderd en vijf-en-zeventig jarig bestaan der Amersfoortsche bedevaart naar Kevelaer ter vereering van O. L. Vrouw als Consolatrix Afflictorum als troosteres der bedrukten. Men ziet de processie trekken, ter wijl de geestelijke leidsman aan 't hoofd eerbiedig neerknielt. Het is eene kleurige, levendige voorstelling. Amersfoort heelt zich, toen hier de 'ervolging drukte, opgemaakt naar den Nederrijn naar het aanvankelijk kleine Kevelaer, om daar troost te zoeken. Want van geloofsvrijheid was in het Sticht geen sprake zoodat wij boven reeds verhaalden. Het ontstaan der Kevelaersche ver- ecring toont aan, dat Amersfoort een der eerste plaatsen uit deze streek inoet ge weest zijn, waar men de verre pelgri mage aandurfde. De geschiedenis var Kevelaer is de volgende. Een vrouw uit Geldern kocht in 1642 eene sümpel prentje van het Luxemburgsche Genadenbeeld. Het kostte slechts 20 penningen. Haar man Hendrik Buschtnan bevestigde het aar een hagelkruis bij Kevelaer. Hagel kruizen zijn kruisen, opgericht om dc voorbijgangers een ge bed te vragen voor de ziel van een ter plaatse door een ongeluk overledene. Het prentje was klein, gedrukt en op een plankje bevestigd. Spoedig trok dit bezoekers, die daar gingen bidden. In 1643 bouwde men een kerk de Oratorianen namen in 1646 de ziel zorg voor het toenemende getal pelgrims. In 1647 reeds bevestigde de synode van Venlo acht bewezen wondervolle genezingen. In 1654 bouwde men de zeshoekige bedevaarts-kapel. In 1664 en in 1681 werd het beeldje in e zilveren omlijsting gezet. Tal van werken en werkjes zijn den loop der tijden verschenen, waarin de geheele geschiedenis van de pel grimage van af de helft der XVIIe eeuw tot op onzen tijd nauwkeurig verhaald wordt. Men vindt die opgegeven in Stephan Beisscl„Wallfahrten zu U. L. f. in Legenden und Geschichten II, bl. 364. STEENTJES VOOR DEN BOUW DER OPVOEDING TIENDE STEENTJE VAN HET DERDE TIENTAL. Waaneer een kind aan zich zelf woidt overgelaten, dus niet door het verlichte verstand der ouders wordt geleid, dan ordt het een afgrond van eigen ge- xbtigheid en eigenliefde. Het moeilijkste weik bij de opvoeding, ontegenzeggelijk het breken der eigen zinnigheid cd koppigheid der kinderen. Om dit werk met goed gevolg ten einde te breugeD, dient men er bij het kind reeds in zijn prille jeugd mee te beginnet). Een kind, dat nog niet spreken kan, dus zijn verlangen nog niet door woor den kan kenbaar maken, moet men niet lang van honger of dorst latea schreien, anders leert het door schreien lijn wil door te zetteo. Vóór dal het kind kan spreken, be- teekent zijn schreien, vragen. De moeders zullen daarom verstandig bandelen, als zg het kind, dat om voed sel schreit, spo-.dig helpen. Als uw verstand U echter zegt, dat zijn verzoek niet moet of nog niet ingewil ligd kan worden, iaat 't dan stil schreien, totdat het van zelf ophoudt. Wijst dan het cischen en dwingen direct af, dan zult gij later minder last van bet kind bebbeD. Zoodra gij een aanval van ei_ zinnigheid of kwade luim bij uw kind bespeurt, neemt dan een koele, on- erscbillige houding Banwordt dan kloof en spoedig waren deze door zijn Kichi's bezet. Rustig hadden dezen vanaf de hooge heuvelen het gevecht aangezien cu eerst, nu een deel der bleekgezichten dood of gevangen ter neder lap, en een ander deel in dron kenschap de overwinning vierde, was hun tijd gekomen. Zonder eenig gedruisch waren ze de heuvels afgedaald. Plotseling gaf Quay hamkay het teeken tot den aanval en als een wervelvind sloven de Kichi's op hun vijanden los. Dc roovers grepen naar hun geweren i trokken zich achter dc snel bijeen gedreven dieren terug, om zoo dekking te vinden en indien mogelijk de kans op een terugtocht in het woud te krij gen. Maar Quayhamkay begreep hun bedoeling en zond hun een deel zijner Kichi's in den rug. Roode Jack zag zich door de India nen omsingeld, en slechts een koen waagstuk kon hem nog redden. „De geweren op! In de richting van het woudkommandeerde hij. „Vuur!" De kogels boorden in de dichte rijen der aanstormende Kichi's, en een ge huil van woede klonk uit de kelen der Indianen, toen een aantal hunner dood of gewond ter aarde zonk. Ze stortten zich in wilde woede op den vijand, die geen tijd meer had om opnieuw te iaden. Het werd een gevecht van man tegen man, messen tegen geweerkolven. Quayhamkay stormde vooruit. Zijn reusachtige bijl hieuw alles neder, wat hem in den weg kwam. Opeens stond hij stil en keek rond. Daar stond Jack son: zijn uui was gekomen. Met een kreet van wilde vreugde stortte de In- dianenhoofdman zich op hem. Nog beproefde de blanke in koortsachtige haast zijn geweer te Iaden, maar het, was al te laat. „Sterf, valsch bleekgezichtriep de Indiaan. Sissend vloog de bijl door de lucht en Jackson stortte met een luiden kreet ter aarde. „Ge hebt de waarheid ge sproken, monnik," fluisterde hij in zijn doodstrijd. „God zij mijn ziel genadig." De Indianen bleven meester van het slagveld. In wilden wraaklust boog Quayhamkay zich over zijn slachtoffer en scalpeerde hem. De overige blanken, onder wie ooki Roode Jack, werden gebonden en bij elkander op den grond geworpen. „De duivel hale die roode schelmen," bromde Roode Jack, aan zijn koorden trekkend. „Erken hierin de straffende hand van God," klonk naast hem een stem. eer vriendelijk, dan nadat het z'n eigenzinnige of koppige houding heelt Toont het kind door houding, ge baren of woorden, dat het akwaadc op u is, tracht het dan vooral niet door zoete en lieve woordjes te winnen o( te bevredigen. Zet het eenvoudig in den hoek en stoort u zoo weinig mogelijk aaa dat'kind. Alvorens het vriendelgk toe te spreken, moet het eerst vriende lijk naar u toekomen en beleefd ver zoeken wat het verlangt. Als een uwer kinderen het er op toe legt u te trotseeren, door bijv. van drift met de voeten te stampei» of te trap pelen, of door zich op den grond te werpen en dan te blijven liggen, blijft dan zoo bedaard mogelijk en dient het dan gerust een kasijjding aan den lijve toe, liefst op het zitvlak met de vlakke hand, maar zóó, dat het de kastijding ook voelt. Ziet het dan verder met min achting aan over zijn onbetamelijk ge drag en laat het niet als de andere kinderen bij u komen, alvorens het zijn houding ten goede heeft veranderd. Weest in dit geval want ook jonge kindereD kunnen geruimen tijd in hun onbehoorlijke houding jegens hun ouders blijven volharden standvastig, zon der veel woorden te verspillen. Het uiterste waattoe ge dan gaan kuot is, dat anderen aan uw eigenzinnig of koppig kind zeggen, wat het doen Hoedt u in zoo'n geval voor twee uiterBten: maak zijn hoofd niet harder door dwaze of Ie strenge cischen, en laat niet toe, dat anderen voor het kind partij trekken en bij wijze van protest tegen uw handelwijze, het kind vriende tijk toespreken. PATER FAMILIAS. De groote nieuwe pelgrimskerk is in gewijd A°. 1864. Het getal processies, dat jaarlijks naar Kevelaer trekt is groot, zooals1 kan blijken uit onderstaande opgave. Jaar 1820—190: 1842-248; 1858- 288; 1859-287; 1860-290; 1861 2791862-291; 1863—302 1864— 306; 1865—309; 1866 (oorlog)166 1867—316; 1910-539; 1912—562. Dikwijls kwamen op één dag 20—30 processiesden 8 September 1885—27 te gelijk, in 9 September 188620. In 1842 vierden 206.000 pelgrims het jubileum ie 1863 kwamen 300.000 pelgrims, in 1910—600.000, op een dag zelfs 30000. Uit dit alles kan men zien, dat Kevelaer een zeer druk bezochte bede vaartsplaats is, waaruit weer het groote vertrouwen der geloovigen in de Troosteres der bedrukten spreekt. Men heeft het wel eens betwist, dat Amersfoort de eerste bedevaart uit deze streken naar O. L. Vr. van Kevelaer gezonden heeft. Daarom trok het mij aan, eens degelijk te onderzoeken, of,er ook grond voor dien twijfel be staat. Men beweerde dat de processie van Achterveld eigenlijk de oudste is, en deze dus de eer toekwam de grond slagen gelegd te trekken voor den jaar- lijkschen pelgrimstocht, die nog steeds: zooveel toeloop trekt. Wij sloegen daarvoor den besten weg in, door de oude geloofwaardige stukken ter hand te nemen en zullen^na bestudeering en vergelijking eene uit spraak te doen. Vooral voorde Amersfoortsche vrien den en deelnemers der bedevaar! zal het van waarde zijn te weten of zij het jubileum van 275 jaar n.et recht gevierd hebben.(Wordt vervolgd.) „Ha, zijt gij hel, mr. Allen!" riep Roode Jack spottend. „Ik ben wezen lijk in goed gezelschap. Wat zou hel mij genoegen gedaan hebben, u en den monnik naast elkaar aan een boom te en bengelen!" „Wat heeft pater Diaz u gedaan?" „Ha, ha! Vraagt ge dat nog? Ge weet toch wel, dat men niet ongestraft de Indianen op mij afstuurt! Demon- nik is goed opgeborgen, hoor!" „Dus hebt ge hem gevangen geno men?" ,Wel natuurlijk. Hij wilde u bezoe ken, en dat konden wc hem nu een maal niet toestaan. Hij wacht nu op mij aan de Sabine-rivier en als ik niet kom, zal het hem daar aan den boom, waaraan hij vastgebonden is, wel een beetje beginnen te vervelen!" „Wat, moet hij daar dus verhonge ren! Dat is onmenschelijk!" „Och kom," spotte de bandiet, „zoo'n monnik is immers aan het vasten ge woon „Man, denk toch liever aan uw dood." „Ho, ho, mr. Allen! Zóó ver zijn we nog niet. Denkt ge dat mijn mannen hun kapitein in den steek zullen laten En als de Indianen mij eenvoudig had den willen scalpeeren, zouden ze het wel terstond gedaan hebben. Blijkbaar Gemengde Berichten Te New-Yoik heeft een botsing plaats gebad lusschen twee onder- groD dsche treinen, wa.nbij 34 passagiers gewond werden. De rijksmiddelen bedroegen over dc afgeloopen maand f6 79 millioen meer dan over December 1924ovsr het jaar 1925 f 26.85 millioen meer over 1924. Een jongetje van 3 jaar van den landbouwer van Ginkel, te Veenendaal, van zija stoel in een pot met kokend water. Het ventje is aan de brandwonden overleden. Zaterdag zakte de 73 jarige varkens- koopman Meijenberg te Zwolle ineen. In een poütiewachtpost werd hij binnen gedragen, waar geconstateerd werd, dat hij aan een hattverlamming is over zijn ze wat anders van plan. Dat zul len we morgen wel merken!" In de kloof waren de vuren ontsto ken. Lachend en drinkend zaten de Kichi's bij elkander en na eenigen tijd stonden de jongeren op om den scalp- dans te beginnen. Weinig vermoedden de Kichi's dat eenige oogenblikken later het bloed vergieten opnieuw zou beginnen. De woeste scalpdans, die een naboot sing van het pas geleverde gevecht moest voorstellen, was ten einde, en voor een korte poos legden de India nen zich ter ruste. Reeds vroeg in den morgen echter werden de lastdieren weer bepakt, de gevangenen er op vastgebonden en de paarden bijeengedreven. Daarna ging het in gestrekten draf de vlakte in. De Kichi's vormden een der talrijk ste Indianen-stammen van Texas, of schoon ze tegenwoordig allang uitge storven zijn. Hun wigwams stonden in het oostelijk gedeelte van Texas aan de oevers der Beneden-Sabine. De hoofdtrek van hun karakter was list en sluwheid, en door de overige in dianenstammen werden zij diep veracht. (Wordt vervolgd.)

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1926 | | pagina 5