'ÜRQL bij Ruwe Huid, Gesprongen Handen, Schrale Lippen DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 15 Jan. 1926 No. 81 Negen en Dertigste Jaargang I ABONNEMHNTHN kunnen elke week in gaau, doch oplegging van abonnement moet geachleden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. I Pr|a per drie maanden 11.00. Bulten de gemeente Amersfoort f 1.10. Afaonderllke ai KANTOOR: LANOEORACHT 28. AMERSFOORT. TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOMIDDAQ At>vuBTlfMTlta 39 cent par regel. BUI|ka lartaveo voor handel en Iverheld b( geregeld adverteeren. AdvertentlCn moetin Dtnedag en Vrgdag vödr uur worden baiorgd. Een bepaalde plaats kan nlel worden gegarandeerd. TWEEDE BLAD Godsdienst en Kerk Epistel en Evangelie. TWEEDE ZONDAG NA DRIE KONINGEN. LES uit den brief van den H. apostel Paulus aan de RomeinenXII, 6—16 Broeders 1 Daar wij gaven bezitten, verschillend naar de ons geschonkene genade, hetzij profetie-gave overeen komstig den regel des gelools; hetzij een dienstambt in het dienen; hctrij iemand leeraar is in het leeraren is hij vermaner in het vermanen die uitdeelt in eenvoudigheiddie overste is met ijverdie barmhartigheid doet met blij moedigheid. De liefde zij ongeveinsd. Haat het kwaad, hecht u aan het goed bemint elkander met broederlijke liefde voorkomt elkander in eerbetoonzijl niet traag in den flver; weest vurig in den geest; dient den Heer; verblijdt u in de hoop; zijt geduldig in de ver drukking volhardt in het gebedweest mededeelzaam voor de behoeften der heiligen oefent gaarne de gastvrijheid. Zegent die u vervolgen, zegent en vloekt niet I Verblijdt u met bijden, weent met weenendenzijt eensgezind onder elkan dertracht niet naar het hooge, maar hebt smaak voor het nederige I EVANGELIE volgens den H. Joannes; II, 1—11. In dien tijd was er eene bruiloft te Kana in Galitea en Jesus' Moeder daar. En ook Jesus en zijne leerlingen werden ter bruiloft genoodigd. Toen er nu gebrek aan wijn was, zeide de Moeder van Jesus tot Hem: Zij hebben geen wijn. Jesus zeide haar: Wat heb Ik met u, Vrouw el Mijn uur is nog niet geko men. Zijne moeder zeide tot de be dienden: Dcet alles wat Hij u zegge zal. Er stonden nu daar, ingevolge dc reiniging der Joden, zes steenen krui ken, houdende elk twee of drie maten. Jesus zeide hun: Vult de kruiken met waterEn zij vulden ze tot boven toe, En Jesus sprak tot hen: Schept tuen brengt het aan den hofmeester I En zij brachten het. Ais nu de hofmeester hel water, dat wijn geworden was, proefde, (bij toch wist tiiet van waar T" doch de bedienden, die het s schept hadden, wisten het)liep de bof meester den bruidegom en zeide hemIeder mensch stelt eerst goeden wijn op, en wanneer men goed gedronken heelt, dan den minderen doch gjj hebt den goeden wijn tot nt toe bewaard i Dit eerste der wonder- teekenen deed Jesus te Kana lilea; en Hij openbaarde zijne heerlijk heid, en zijne leerlingen geloofden in Hem. DINSDAG 19. H.H. Matii H. Canutus, 3t geb. va Maagd, Deus, qui salutis. DONDERDAG 21. H. Agnes. VRIJDAG 22. H.H. Vincentius en Anastatius, 2e geb. van de H. Maagd Deus qui salutis, 3e geb. voor de Kerk Ecclesiae, of voor den Paus Deus omnium, ZATERDAG 23. H. Raymuodus, 2e geb. H. Emerentiana, 3e geb. Deus, qui salutis. Liturgische kalender. Week van 17—24 Januari. ZONDAG 17. 2e Zond. na Driekn ningen, Tijdeigen, Mis Omnia terra, 2e geb. H. Antonius Abt, 17 Jan. Prefatie van de H. Drievuldigheid. MAANDAG 18. St. PelruB-Stoel te Rome, 2e geb. H. Paulus, 3e geb. H. P/isca. Credo. Pref. van de Apostelen. 12 Bij de Indianen. Als men naar mij vraagt, zoek dan maar een uitviuchtje tc vinden, en verder moet je den overtocht der Sa bine verhinderen, zoolang je maar kunt. Over een goed half uur volg ik je. Williams verdween tusschen de struiken. Jackson echter sprong op het paard van den missionaris en greep een touw, waarmede pater Diaz was vastgebonden. Vloekend en schel dend dreef hij nu het paard en den gevangene vooruit. Eerst reed hij den weg, dien pater Diaz zooeven geko men was, een eindweegs terugdaarna sloeg hij rechtsaf. Het terrein werd daar voortdurend meer onbegaanbaar, en ondanks het razen en tieren var Jackson kwamen ze toch maar lang zaam vooruit. De arme pater bevond zich in een jammerlijken toesland. Zijn kleederen waren overal gescheurd, met stof en slijk bedekt, handen en gelaat door de puntige doorns op verschei dene plaatsen opengereten. Ook aar de voeten had dc arnte missionaris verscheidene wonden, Maar geen klacht kwain Item over de lippen, ofschoon de tong hem bijna aatt het verhemelte kleefde en hij bijna van dorst omkwam. Jackson voelde niet het minsle mede- fltmrsloortscb* Bedevaart. Door A. F. VAN BEURDEN. I. Dc middeleeuwen waren vol levendig, openbaar geloof. Men ging van alle kanten Amsterdam ter bedevaart naar de Heilige Stede, naar Rhenen naar St. Cunera, naar Amersfoort tot Onze Lieve Vrouwe Nood. Dc Heilige Slede aan den Amstel, ~;rootsche Cunerakerk te Rhenen, L. Vr. toren en Kapel, uitge groeid tot een Kerk, werden pelgrims oorden van beleekenis. Eeuwen lang ondervonden de steden den weldadigen invloed van de pelgrimages, ook in stoffelijken zin. Maar de nieuwere tijd en de refor matie gingen deze uitingen van volks geloof tegen, de H. Stede, de Cunera- :erk, de O. L. Vr. Kapel werden var de rij der Roomsche bedehuizen afge voerd, en in onzen zoogenaamd neu tralen tijd haalde men de H. Slede neer om den ouden en eerbledwaar- digen Roomschen kern der groote koop stad voor het nageslacht te vervagen. Dc katholieken hebben echter ge leerd in ecuwen lang lijden te ver dragen en zoo gingen die stormen ook voorbij, loeiend en verwoestend, maar innerlijk niet schadend. En zoo zullen ook dc hedendaagschc aanvechtingen voorbij gaan, evenals zoo velen uit den vóórtijd, het katholieke volk ver- eenigend in den druk en louterend door beproeving. Amersfoort trok voor vijf dadelijk na het uit het water ophalen van het O. L. Vrouwe-beeldje veel volk, dat hier hulde kwam brengen aan de Moeder des Heeren. Ter plaatse daar het voorn. Marien beeltgi is, zegt van Bemmel, blz. putgen gemaakt dat uit devotie door vele pelgrims ook bezocht werd. Over het herstel van het pulje in 1564 schrijf hij op. bl. 133. Er werd ook een groote, openbare processie gehouden, op Sint Stefanusdag, het eerst in 1446 en zoo voort ieder jaar op den Zondag vóór Pinksleren. Men noemde dien Zondag Vrouwen- vaertsdag. Ook in andere plaatsen, Boxmeer, Boxtel en elders noemt men halve sinds eeuwen Vaartdagen. Eer9t werd het vrijgeleide afgekondigd. Dan was er groote drukte in de stad. Dc doorgangshuizen en slaapplaatsen waren door de liefdadige verceniglngen gereed gemaakt voor de arme pel grims die van verre kwamen. De ogementen en taveernen hadden zich er op in gericht de gasten te ontvangen. De brouwerijen hadden afzonderlijk gebrouwd, om dun of smalbier, een goedkoopen volksdrank tc niaken, de cremers en kooplieden hadden hunne waren buiten onder de luive enopdc zitbanken uitgestald om koopers te trekken. Dan kwamen de pelgrims in lange rijen biddende en zingende de stad in en offerden was in platlen beeldvorm, die later lot kaarsen om gesmolten werd. Dc Reforcijnen of rhetorikers, die toen nog niet, zooals een goede eeuw later, hunne kerkelijke afkomst verzaakt hadden, voerden in 't openbaar spelen op ter eere der Moeder Gods. Nog in 1558; wat uit de rekeningen van da' aar te zien Is, waar aan EvertJansz. levelhebber der Retorcijncn twee pond en tien stuijvers uitbetaald wordt om dat hij op Vrouwenvaertdég zekere spelen had doen opvoeren. De processlewasvolgenseenvastplan samengesteld en volgde vaste wegen. Daaraan namen deel de stads magistraat, de oude raad en raads- vcrwantcn, de nieuwgekozen raad, de zestien voornaamste burgers, die Ie loot gegaan waren en mede hielpen aan het tot sland komen van den raad, de Gilden, het Kapittel van Sint Joris de Kloosterlingen, de Broederschappen zoowel de weldadige als de biddende en dan al de poirters en de pelgrims. Men kan begrijpen, dat dc stoet lang was, door al dc vanen en vendels kleurrijk, door dc verschillende en volksdrachten boeiend voor het oog. De weg, die dc processie volgde, was steeds dezelfde. Zij trok uit de O. L. Vrouwe Kapel, naar den Singel voorbij het O. L. Vr. Gasthuis, waarbij men er rekening mede moet houden, dat dit vroeger in dc Muurhuizen lag. Dan ging men over den Singel door de Kamperbinnenpoorl de Langeslraat 0 was, trok men driemaal oin het O. L. Vrouwe-kerkhof dus om de Kapel en onder den boog door, die de Kapel met den toren verbond en de Kapel binnen. (Wordt vervolgd. Candbouwnieuws. Veevoeder. De goede resultaten, verkregen met vleeschmeel bij varkenimetten, vooral ook het tegengaan van s.g. stijfheid, iQn sedert lang bekend. Toch ia het vleesch- en ook het vWchmeel nog niet overal ingeburgerd. Vooral over het vischmeel heerachen verschillende mee- nlogen. Velen sjjn bang he.t te gebruiken, daar gij vreegen de kwaliteit van hun slachtvarken ernstig tr btnadeelen. In derdaad zijn ook zulke gevallen voor- nog de dagen der bedevaart kortheids- gekomen. Vooial vergelijkt men lijden. Zoo snel mogelijk reed hij door de doornstruiken, welker takken on barmhartig het gelaal van den ge vangene zweepten. Onrustig Hei Jackson dc oogen in het rond goan als om iets tc zoeken, dat hij maar niet vin den kon. Eindelijk hield hij zijn paard in en steeg af. In de nabijheid stond een groote wilde mesquiloboom. Daar voerde hij de gevangene heen. „Ziezoo monnik", sprak hij, terwijl hij den goeden pater met de armen aan den boom vastbond, „misschien zul je je nu hier wel een beetje ver velen, maar daar kan ik niets aan doen. Als de roode Jack er niet op gestaan had, je persoonlijk te leeren kennen, zou ik korte metlen met je gemaakt cn mij al deze moeite bespaard heb ben. Je mond zal ik vrijmaken, anders stik je misschien nog. Nu. wc zien elkaar gauw terug, hoor!" Hij steeg opnieuw te paard. Mei ernstig gelaal riep pater Diaz hem toe: „Denk aan uw arme ziel! God zij u genadig, maar weerzien zullen we elkander niet." Jackson lachte hoonend. maar het was toch een gedwongen lach. Een rilling was hem bij de woorden des priesters door dc leden gegaan. „Bah, niets dan onzinnig bijgeloof," een» het vlaehmeel met de in den oorlogr- tijd vaak aangewende haring, waarvan de onaangename reulc cn «maak sterk merkbaar wzreo in het vleeach. Echter mag daar direct ieta tegen- ter gezet worden. In de kwaliteit van '1 viichmeel komen groote verschillen voor. Zoo wordt in den handel ge bracht z.g. «ontvet» viichmeel, welk meel van veel hoogere kwaliteit ia, en pracliich geaproken ge.-n invloed ten nadeele heeft op de kwaliteit van vleeach en spek. Doch alleen dit ontvette viach meel heeft desc gunstige eigenschap, Uiterlijk kan men gern verschil zien tuaachen ontvet en niet ontvet meel de verkooper dient du* wel degelijk in te staan voor «ontvet». Viachmeel be vat bovendien nog eeo hoog gehalte -an aachbcatanddeelen (25—30 pet.), 'oornamelijk kalk en foaforzure zouten, welke zouten mede oorzaak zijn van het tegengaan van stijfheid. Het hoofd bestanddeel van vischmeel iajcehter het eiwit, cn bevat het ongeveer 60 pet. zoo noodige stof. Noodlg vooral voor jongere meatvzrkena, daar het In staat stelt tot vleochvorming. Groote hoeveelheden kan men co be hoeft men niet te geven, daar door hooge eiwitpercentage het viich meel in een kleine_ hoeveelheid toch veel eiwit bevat. Zoo zijn hoeveelheden van_, 100— 500 gram per dag jjvoldoende. Deze hoeveelheden hangen af van den leef tijd. Jonge" varkena kan meo wel tot 120 130 gram geven. Oudere, vooral zwaardere varkens meer. Naar verhou ding krijgen de jonge dieren dan meet als dc oudere, doch zij hebben ook neer noodig voor den groei. Men beginne met kleine hoeveelheden rn weene de dieren er eerst aan. Een handvol» viachmeel zal ongeveer 40-50 ;tam wegen. Voert men dus b.v.,3 maal daag», dan lederen keer een handvol. Goed mengen door bet andere voer (maïsmeel, cocosmcelerwten hoeft men-nu niet te geven, gerat kan wel). V'schmeel bevordert zeker vlug meiten, doordat het mede helpt eeo gunstige verhouding aan te brengen tuaachen het benoudigde eiwit en de andere niet- itnehtige stiffen. Aanbevolen wordt in den ailerlaatlten tijd voor het slachten geen vischme- meer tc geven, dit is meer te beschouwen als veilig heidsklep, die bi) ontvet viachmeel vrij wel niet noodlg zal zijn. Vleeschmeel iz van geheel andere her komst. Het i* het overachot van de b-,uillonfabrlc»ge en bevat veel eltwit (tot ruim 70 pel Als het goed bereid ia, ia het uitstekend voeder, niet alleen voor vaiken», maar ook voor rundvee. Het heeft dus ongeveer dezelfde functie het viichmeel, n.l. aanvulling van het eiwit-tekort. Groote hoeveelheden vocre dus niet. Het bevat niet zooveel cn als viachmeel. Voert men du» zout arm voedsel, (b.v. veel mal», aardappelen e.d.) dan mag een «Xtra gift van foaforzure kalk wel nuttig zijn. Men kan aan varken», al naar d-.-n Ifeftdd, gaan var. 50—200 gram, (pet 1C0 K.G. levend gewicht) Ook geldt wzer: bij jongere varkens naar verhouding meer dan bij oudere. De kleur moet niet te donker sijr. Men tij, evenals met vlzchmzel, voor zichtig met bewaren. D.w.z. men make geen opslag voor langen tijd, tenzij men bet op een zeer droge plaats kan bewaren. Bedorven vlach- en vleesch meel mogen wij wel tot dc vergiften rekenen (rottend eiwit). Naar Frankrijk. Door den Staat der Nederlanden iz et een in Frankrijk gcvcstigdcn Neder- landzchen landbouwer een overeenkomst aangegaan, waarbij deze zich verplicht, ;eregeld een beperkt aantal personen, itj voorkeur uit landbouwkringen, die zich wen«ch»o te bekwamen in theorie praktijk van den Fcaoschrn land bouw, al» leerlingen of als werkkrachten op zijn bedrijf te laten verbiijvro. en voor kott, inwoning en bewanching te zorgen. De leerlingen, die zich telkens voor drie maanden verbinden, zullen alle vooikomende werkzaamheden In het bedrijf hebben te verrichten. Zij zullen rden onderricht in de Frausche taal in de administratie van het bedrjf. Onder leiding van den bcdrgfleider zul len landbouw-en veeteeltbedrijven, land bouwtentoonstellingen, fokveedagen e.d. worden bezocht. Desverlangd zal de bedrijfsleider hun behulpzaam zijn bij het zoeken van plaatsing op boerderijer. De eigenaar van het bedrijf behoudt volledige vrijheid ten aanzien van da vergoeding voor kott, iowoaing en onderricht. Gegadigden zullen zich te dezer zake vooraf met den eigenaar het bedrijf in vcrblndtog kunnen stellen. Voor zoover daartoe de gelegenheid zal bestaan, zullen daarnaast jonge Nedcrlandsche landbouwers io dc ge legenheid worden gesteld op het be drijf te komen werken, ten einde met de Frantche toestanden op dc hoogte te geraken. Firma VAN DEN BURG AMERSFOORT wildernis. Uitgeput van vermoeienis j neergezakt zijn, als de touwen hem niet met geweld slaande gehou den hadden. „O mijn God, niet mijn, maar Uw wil geschiede", bad de goede pater. HIJ was tot stervens toe vermoeid. Wat zou er van Item worden Welke dood wachlle hem? Zou de dolk van c moordenaar hem treffen, of moest omkomen onder dc knagingen van den honger? En zijn vrienden vermoed den dezen, in welk gevaar hij ver keerde Maar dc zelfverloochening, die hij heel zijn icvcn beoefend had, verliet hem ook in deze bange ure nlctl „Neem dit sterfelijk leven van mij weg, mijn God," zoo bad hij. „cn geef mij en de mij toevertrouwden de zalige eeuwigheid 1" Plotseling scheen het hem toe, dat zijn banden vctbroken waren, Droomde hij Neen, het was werkelijkheid. Zijn handen en voeten waren vrijdc touwen lagen doorgesneden op den grond. Een oogenbllk hief dc pater in stillen eerbied de bebloede handen ten hemel, daarna wendde hij zich om Naast hem stond Wunncslon, dc pad vinder der Kichi's. „De Groote Oeest heeft Wunncslon een dankbaar hart gegeven," zoo be gon de Indiaan. „GIJ hebt mij het leven en de vrij heid teruggegeven; nu is het mijn beurt om u tc redden." Vol dankbaarheid greep de pater dc hand van den indiaan. „Hoe komt mijn roode broeder Wuneston hier"'" vroeg hij. „ik was in de nabijheid der bleek- gezlchten cn weet wat zij willen. Ik heb gezien, hoe zij u gevangen namen cn ben u hierheen gevolgd." „Moge de Groote Geest u zegenen en u tot zijn kind maken. Maar waarom volgt gij het spoor der bleekgczlchtcn?" De Indiaan zweeg een «ogenblik en antwoordde toen; „Dc bleekgezlchten lijden als slangen door het woud. laar de roode man zal dc slangen vertreden cn den buit mee naar zijn wigwam voeren." „Kent gc dc bleekgezichtcn van Nacogdoches, die nu aan de Sabine- rivicr hun kamp hebben opgeslagen?" De Indiaan antwoordde beveatlgcm „Welnu, hun leven wordt bedreigd. „Dnl weet Ik," sprak dc indiaan eenvoudig. „O mijn broeder, waarschuw en red hen dan." De Indiaan schudde het hoofd. „Wat Ik doen kon, heb ik gedaan," sprak itij. „Meer mag ik niet doen, Ik moet de bevelen van onzen hoofdman op volgen. Dc Kichi's haten de blcckgc- zichten, en niet zonder reden heeft de Oroote Oeest den Roodhuiden de tomahawk gegeven en hun arm krach tig gemaakt. De Roode mannen zullen hun rechten handhaven en alle on recht wreken." ,Dan moet ik zelf naar hen toe," zuchtte de pater. „Dc ongclukklgen zijn bijna zeker verloren. O mijn God, neem mijn leven, aar spaar het hunne". De warme stralen der morgenzon hadden dc vermoeide slapers aan dc Sabinertvlcr doen ontwaken en nieuw leven gebracht In het kamp. De vuren werden opgepookt en de waterketels er over heen gehangen. De knechts dreven de dieren naar de rivier om tc drinken, daarna werd alles voor de voortzetting van den tocht In gereed heid gebracht. Wordt vervolgd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1926 | | pagina 5