F. A. TULP
Vulpenhouders
PIANO, ORGEL OF RADIOTOESTEL
Kantoorboekhandel
Grootste keuze
Luxe Vulpotlooden
[al
Luxe Postpapier
Comt U eens luisteren.
Pianohandel S. DUIJKER
Purol bij Ruwe Huid en Schrale Lippen
DE EEMBODE
R. K. Nieuws- en Advertentieblad voor
Amersfoort en Omstreken
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f i.10. Afzonderlijke nummers lOct.
Vrijdag 3 December 1926
Veertigste Jaargang
No. 71
KANTOOR LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 3U
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAOMIDDAG
Advertentiën 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid
bij geregeld adverteeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Om zich beknopt te kunnen uitdrukken
moet men over een grooten woordenschat
en veel tijd kunnen beschikken.
St. Franciscus Xaverius.
Gij, worstelaar en kampioen, die heden
Het barrenas hebt afgeleid omhoog,
En, uit den rijken boog
Van Gods gewelf, uw kindera hierbeneden
Van smarte worst'len tiet,
Verama hun beden niet.
Behaagt U dat uw voorbeeld onabevrijde,
Zoo kroon uw Eenwgetijde.
Joost van den Vondel.
St. Franciacua Xaverius was een held
heftig missionaris.
Als gezant des Pausen was Fran
ciscus Xaverius naar het Oosten ge
gaan, naar de meest veriatenen in het
Heidentand.
Als aanvoerder wilde hij zijn mede
broeders voorgaan io riddertrouw aan
Zijn gekruisteo Hemelkoning, als weg
bereider wilde hij Hem in heldbaftigen,
onbevreesden strijd een weg banen in
de vreemde wereld.
Zijn oproep tot den kruistocht vond
èt in Europa «a in 'tOosten weer
klank in vele begeesterde harten.
Zijn heerlijk voorbeeld sleepte zijn
gezellen mee in storm en strijd tot
altQddurenden arbeid.
Velen wekte bij op tot een bloedigen
maar glorierijken dood voor het heilig
Geloof. De gevolgen van zutke deugd
en arbeid bleven oiet uit. Na verloop
van 20 jaren telde de missie op de
Molukken 120 000 ChristenenJapan
na 40 jaren 150000 en de kruisbanier,
die de stervende hand van den Apostel
op Sancian ontzonk, werd opgenomen
door Fraociscus' medebroeders, die
haar zegevierend droegen naar alle
landen van het Oosten.
Cultuur.
Vaak waren we niet alleen kinderen
in dien sin, dat we in onze overgroote
'viteit at maar aan oa-aapteD, wat
i werd voorgehouden, we zochten
ook de oude lappenpop weer op.
De lappenpop nu van onze bescht-
ving ligt bij de nog unbesehaafden ol
halt-beschaafden.
De negers welen toch met zulk een
ding zich nog kostelijk te amuseeren en
niemand die het vreemd vindt, omdat
het zwartje met het moderne speelgoed
ig niet om kan gaan.
Iotusschen werd aan mze beschaving
tóó hard gewerkt, dat er een moment
scheen aangebroken, waarop de moge-
lijkheidsgrens (voor ons) moest zijn
bereikt. Althans, we staken, in figuur
lijken zin, de koppen eens bij mekaar
en gaven, in broederlijken zin, de kreet
door: «Wat nu
[n Amerika vond deze vraag (oiet
naar meerdere beschaving, maar
versche prikkels voor onze beschaafd
heid) blijkbaar het eerst anklang*. Bin
ten afzienbaren tijd was de internatio-
Langestraat 65 - Tel. 326
Parker, Watermans, Onoto, Wahl, Caw, enz.
Reparatie-inrichting voor alle systemen.
II
Parker, Eversharp, enz.
Groote sorteering
li
Spellen
Bockstandaards Leesboeken
K. L. M. Bouwprcnten
nate siiuatie overzien: we weren zóó
beschaafd, dat onze beschaving, met
waarden v p geestelijken aard, ona den
materialistischen keel ging uithangen.
En de Amerikaan, die de wieg der
civilisatie zoo dicht in de buurt had,
keek eer.B door zijn hoornen bril, zuchtte
eeni door zijn neus, en lanceerde de
Charleston.
Toen we goed en wel ook in
Europa vertrouwd waren met de
Charleston (al was 't maar in naam) zoo
als we vertrouwd zijn met onze Goud-
zche kaasjes, toen werd Fel zachtaan
duidelijk, dat wij bij de neger* te gast
geweest. Bij de negers te gait
gaan ia nog niet bij de duivel te biecht,
maar erg vleiend was het niet. Ook
geloofden we het maar half. Zeker, óók
die zwarte menscheckinderen sloegen
raar met der lui beenen en kraaiden
melancholieke geluiden uit hun
muziekinstrumenten, maar daarom be
hoefden wij het nog niet van hen te
hebben afgezien
Daarom is het jammer dat ra de
Charleston, de Black-bottom is gekomen,
want nu zijn we »er bij*. Nu is de laat
ste sluier gelicht over de herkomst van
onze ontzpanningskunsl en we moeten,
met de onverschilligheid den 1926er
eigen, bekennen: willen wij dansen, dan
moeten we eerit in de leer gaan bij
onzen zwarten broeder. Zelfkunuen
teer vinden. Zelf zijn we r
onze beschaving (te dien opzichte) dood
geloopcn. Wij moeten van vore
begionen. Black bottom I
De bewegingen, die de negers maken
et hun armen en bienen en dijen als
de modder kwijt willen raken, die
in bun ledematen kleeft, nadat ze de
rivier doorwaadden, die bewegingei
inviteeren we tusscbeo de muren, waar
aan onze schilderijen van Rembrandt
en Vincent van Gogh haogen. Dat is
niet zinnebeeldig, alsof we de modder
van onze hyper-cultuur van ons af wil
len trampelen, neen, dat is zonder meer
ons genoegen, onze smaak dat is de
»vcx populi* die roept om de modder,
welke te aanziet voor rijstebrei.
Door de rijstcbreiberg van onze
schijn cultuur hebben we net tonlang
heen gebeten, tot we uitkwamen bij de
negers en opgetuigd met Charleston'
en Black-bottom's, scheeve manieren e
aanwensels, hebben we de terugtocht
aanvaard naar onze binnenkamers, waar
onze pa'hefoon's lustig de laatste nigger-
songs draaien.
De IJveraars voor een verbroedering
tusschen black en bruin, tusschen black
and white, zien bun illusies op wel
merkwaardige wijze tot werkelijkheid
geworden. Want zoo gauw zagen de
»onbeschaafden« niet, dat zc bij Jm
•beschaafdens in den smaak vielen,
zij overschreden onze gewijde grenzen
en werden met opeu armen ontvaogeo.
Z zeiden zóó moeten jullie dansen en
zóó muziek maken en zóó schilderen...
waren euthousiast en riepen
Natuurlijk... zóó... zóó en ziet anders.
Merry go round I
We komen wel weer eens op ons
uitgangspunt terug. Als we eerst de
krijgsdansen, het kanibalisme en de
edespijp maar achter den rug hebben.
N. de P.
Overweegt ge de aanschaffing van een
Begin dan met liet aanvragen van onze geïllustreerde Catalogi
--r Gunstige leveringsvooiwaarden
Vertegenwoordigers der ERRES-TOESTELLEN
op Manui, (Zijae Exc. is eebter niet
van de Malaram afgeweest) daar een
groote beweging naar 't H. Geloof bad
teweeggebracht. Of Mgr. Bartholonéo
bet geloofd heeft, weet ik niet. Mgr.
atuurde in ieder geval zijn portret en
Zijn zegen: God bleas the M»ous
miaiionarie'a and the whole Catholic
Community I
Daarop is werkelijk een beweging
-ar 't H. Geloof ontataan. Mgr. Cattan-
neo tchreef nog meermaal, interesseert
zich beslist voor Manuien daar de
houdingen op 't oogenblik zoo zijn.
dat dan v. P. voorloopig nog geen
keik worden verwacht, en onze blad-
kerk slechter dan een kanakken hut
elkaar dreigt te vallen, heeft thans
Pater B. z:ch tot Mgr. Catanneo gewend
n een asbest kerk. De kleine Therèse
oet ook hier helpen.
De Tapo-parochie is ook een Zuiter-
convent rijk e-1! blauwe Zuster en zes
zwarte, die een vjflig of misschieo
zeventigtal meisjes onderrichten. Het
schijnt dat dit getal weldra tot op de
helft zal verminderd worden. Men zou
werk gaao maken van jongens-
aten en meisjes-internen minder
talrijk opnemen.
Puike parochianen heeft de Pastoor
inTapo. a'tls mee een van de beste
parochie's* zei hij me zelf; en wanneer
men een beetje rond komt in 't Gazelle-
Schiereiland, geef je hem graag gelijk.
De kerk niet alleea op Zondagen ge
heel gevuld maar ook op werkdagen
druk bezocht. En wat vooral opvalt
hier en daar ook al om dc tegenstelling
met andere parochie's eerbiedige
houding van de Katholieken stilzwijgen,
Godvruchtig bidden Zaterdags trof me
de voorbereiding tot de H. Biecht, door
den Katechist gehouden.
Natuurlijk niet verstaan;
voordracht was bijzonder goed, vaderlijk
zou ik moeten zeggen, en de kindereD
luisterden diep aaodachtig. Ik heb de
metbode van algem, voorbereiding tot
de biecht terstond voor oaze bloot-
buikjes ingevoerd. Zondags hield de
pastoor een preek die klonk als
klok. Tot m'n spijt kan ik ze
na vertellen.
»De Julius* bracht ons tot onder
den berg bij Tavuiliu, hij had de niti
Torius in sleep, waarop een 40 tal
meisjes met eeoige blauwe Zusters, die
ook op bezoek naar Taliligop gingen.
De oude Torius, 't zij even vermeld
sloeg een klein halfjaar geleden bij
stormvlaag kapot op de riffen, door
nalatigheid van onzen vroegeren kano
commandant, die zich in v. P. had laten
aanwerven en zich daar tol.kapitcin van
den grooten hout kotter had opgewerkt.
Tot zijn voordeel zij echter nog gezegd,
dat de oude Torius hoog|noodig moest
vergaan zoo oud was hij niemand
betreurt hem drfb ook wel echter de
groote kostbare vracht hout, die r
verloren ging. Sindsdien is men
politiek veranderd en thans sleept
Julius alle hout vrachten van Koricdal
r Vunapopco, wat veel sneller gBal
goedkooper schijnt te zijnmaar
waardoor de Julius natuurlijk zeer in
beslag wordt genomenen daar de
Sudwig nu op N. Mecklenburg
sialiooneerd is, en cr dus geen groote
pinas geheel beschikbaar is vooi
groote reizen, zou het mij niet
wonderen, dat Mgr. bjj 2ijn terugkomst
Br. Plennlngmeier opdracht gaf
vor0 etn nieuwe, cog gr0ctere pinas.
Vooral ais de Missie zjch gaat uit
breiden, wanneer weldra de Duitsche
Missionarissen mogen komen, spreekt
dat van zelf, den is zoo'o nieuwe
pinas geen ovcibodige weeldeoverigens
heeft Mg', er reeds over gesproken.
(Wordt vervolgd]
Zonder eenige verplichting demonstreert men U gaarne de Radiotoestellen vanaf f 150.—
compleet met 4 Phllipslampen, Varta Accu, Dr. Nesper Luidspreker, enz.
DESVERKIEZEND GEMAKKELIJKE BETALINO.
Havik 29
Biimn van Pttar Vin Klirwttei.
in.
In Tapo was ik reeds vroeger geweest,
toen de Eerw. P. Sahler daar nog
pastoor was. Een boschstatiegeer,
splintertje vergezicht, laat stB»o de zee.
Maar een mooie asbestkerk, die ik zoo
Bundralis had willen verschepen
het idee asbest-kerk heeft me daar zoo
gepakt, dat er nu al een aanvraag raar
Zijne Excell. Mgr. Catanneo, Ap. Dele-
gaat van Australië, voor een asbest
kerk weg is. Mgr. Catanneo deed met
de Mataram na de Bisschopswijding
van Mgr. Vesters Papialai aan, sprak
er P. Borghardt, en bij die gelegenheid
werden ook eenige Maous-kalholieken
voorgesteld. Liter hebben berr, de
Str^lrr-paters ik weet niet hoe ze
er aan komen verteld, dat zijn komst
Binnenland
Aansluiten bij de R. K.
Kieevereenigingen.
De heer van Hazendonk, lid
Bondsbestuur in den R. K. Rijks-kies-
kriog Utrecht, vroeg publicatie van
volgende opwekking om te komen
een algemeene aansluiting bij de R.
Kiesvereenigiog
»Nu de Provinciale Statenverkiezing
aantocht is en de werkzaamheden reeds
aanvang hebben genomen, kan
misschien zijn nut hebben, eens te wijl
op het nut eener R. K. Kiesvereenigi
Volgens onze kieswet worden
onze kiesgerechtigde Nederlanders
schillende rechten toegekend, door
kunnen deelnemen aan de stemmingen
voor Kamer, Staten en Gemc
Amersfoort
Hoe zullen nu de rechten, welke wij
kregen hebben en moeten gebruiken,
't best tot zijn recht komen? Nu,
kan niet anders en niet beter dan
door en in de R. K, Kiesvereenigiog.
Vaak maken sommige kiezers aan
merking, dat men bun grieven in de
politiek zoo weinig rekeniog wordt ge
houden, maar als zij een* in zich zelf
trden, zouden zij ervaren, dat het
meestal hun eigen schuld, ja s<
eigen wil is, want zij staan buiten elk
organisatorisch verband, zij staan op
bet politiek terrein buiten hun vereent-
giog. Begrepen de kiezers meer hel
groote belang en nut eener goede R. K
Kiesvereenigiog, dan zouden zij vanzelf
Als wij eens even nagaan, welke werk
zaamheden de R. K. kiesvereeniging
verricht, dan zien wij, dat iemand,
staande buiten de kiesvereenigiDg, bijna,
ik zou baast zeggen, in 't geheel geen
invloed heelt. In de kiesvereeniging
worden de eventueele candidalen naar
gebracht, daar kan een ieder zijn
oordeel of wenschen omtrent candidalen
of vertegenwoordiging gerust openbaren.
En als de verschillende candidalen zijn
binnengekomen, dit vooral met het oog
op de aaDstaar.de Prov. Statenverkie
zing, worden al de candidateD, welke
zich beschikbaar willen stellen, op
lijst geplaatst, waarover weder in
kiesvereeniging, een stemming wordt
gehouden en na gehouden stemming
wordt de candidateolijst vastgesteld.
Dus dan weten wij reeds hce onze
R. K. caodidatenlijsl, welke zal worden
igediend, er uit zal zien.
Thans kunnen wij zien, welke invloed
uitgaat van de kiesvereeniging. Op
eerste plaats deelname aaD de can-
didaten-opgaaf en vervolgens door
stemming de definitieve Ijst maken,
En wat kunnen tij, die buiten de kies
vereeniging staaD, thans nog bereiken?
zoo goed a's niets Met hun wenschen
kan natuurlijk in de vereeniging geen
rekening worden gehouden, want men
kent ze niet en zij kunoen niets bereiken,
Tevens leert men zich in de kiesver
eeniging vereenigen en zoo goedkoop,
op de meeste plaatsen voor 25 ets.,
nog minder, dat is dus g(
- om geen lid te zijn of te worden.
Is men nu nog de kort geleden
verschenen arlikelen^in de groote bladen
gelezen heeft over deo geloofsafval in
de steden, en gezien beeft hoe ook de
R. K. Kiesvereenigiog het zijne er toe
kan bijdragen, om dat te verhinderen,
welk een schoon werk ligt dan ook hier
op den weg der R. K. kiesvereeniging,
al is het dan slechts voor een klein
gedeelte. Voor zulk een doel wil, kan
en moet ieder rechtgeaard R. K. kiezer
meewerken, door de leden op te wekken
en aaa te sporen aan alle werk
zaamheden deel te nemen, zoowel op
politiek als cp sociaal terrei
En dan, hoe vaak hoort men geen
klaagtoou, dat er voor openbare functies
zoo weinig personeo te vinden zijn.
Ook dat euvel, dunkt mij, kan door eer.
goede R. K. KiesvereenigiDg worden
:ggewerkt. Hoeveel goede krachteD
schuilen er zoo hier en daar Liet, als
eens tot uiting kwamen en die
komen vaak tot uiting in en door een
goede R. K. kiesvereeniging. Alweer een
mooi weikterreio voor de kiesvereeni-
mg; te zorgen dat d: goede krachten,
welke tot dusver nog verscholen waren,
uit bun schuilhoeken te voorschijn
komen.
'ij aldus trachten om de R. K.
kiesvereeniging op een zoo hoog moge
lijk peil te brengen, door te zorgeD, dat
iedere R. K. kiezer lid wordt van de
R. K. kiesvereeniging en dat ieder op
de vergadering rij a meening zegt
de zakea aldus goed worden bekeken,
zullen wij na eenigen lijd, dunkt mij.
:r voor de moeielijkheid komen
dat onze R K. kiezers geen
menschen kunnen vinden, die zich be
schikbaar wilien stellen tol het ver
vullen van een openbaar ambt, Dan
krijgen wij ook, als iedere R. K. kiezer
lid is van zijn vereeniglDg, een krachtige
R. K. Staatspartij. Eb zoo kan iedere
K. kiezer er toe mee werken met
i weinig moeite en geringe kosten,
onze R. K. Staatspartij zsl groeien
en bloeien en een groot en krachtig
instituut zal worden tot heil en zegen
van Kerk en Staat.
Hopende door deze weinige woorden
eenigszms te hebben meegewerkt, dat
alle R. K. kiezers straks, 1 Januari 1927,
lid zijn van onze R. K. kiesvereeniging.
EEN TROETELKIND
van elke hulsmoeder vormt altijd
de fijne wasch. Indien ze maar
een zeepsoort gebruikt, waar
mede haar fijnste linnengoed
zonder slijtage verrukkelijk
friscb en helder blijft, Is
al het overige kinderspel.
Daarom vormt Dubbel
tjes Zeep en Dubbeltjes
Zeeppoeder een uit
komst voor de nauw
gezette huisvrouw.
U kent de verpak
king, nietwaar
Blauw met roo-
de streep.
Waschollnefabrlek Amersfoort.
K. 8. A.
Nu tot opheffing vhn het Centraal
Bureau voor Katholieke Sociale Actie
Leiden op 1 Jao. 1927 besloten is
er een aanmerkelijke som noodig
blijkt om tot behoorlijke liquidatie te
komen, acht het bestuur van het R. K.
Werkliedenverbond het overeenkomstig
zijne raoreele verantwoordelijkheid daar-
,n f4250 voor zijn rekening te nemen.
De voorzitter verklaarde dat de ka
tholieke arbeidersbeweging in de jaren
1921—'25 f 18.000 heeft bijgedragen.
Protest tegen de Godsdienstvervolging
In Mexico.
In de te Utrecht gehouden vergade*
ring van het R. K. Werkliedenverbond
werd besloten het volgende telegram
verzenden
Aan de Mexicaanscbe Regeering.
Hlet R. K. Werkliedenverbond in
Nederland, namens 110.000 arbeiders
algemeene vergadering bijeen
kennis genomrn hebbende van de
Pauselijke Encycliek omtrent de houding
der Mexicaaosche Regeering tegenover
de Katholieke Kerk in Mexico;
oit van machtsmisbruik ten
overstaan van volksrechten en volks-
rijheden veroordeelend, op de eerste
plaats aanranding der godsdienstvrijheid;
stelt er piijs op te verklaren, dat het
Pausen beroep op de publieke opiBie
>0 krachtig mogelgk steunt, en besluit
deze verklaring in de wereldpers te pu-
bliceeren.
Voor het kind.
De Nederlandsche Bond tot Kinder
bescherming, geeft uit een reeks van 6
prentbriefkaarten, afbeeldingen van kin
deren uit schilderijen van Jan Steen
deze kaarten worden verkocht ten bate
den arbeid voor het bulp- en be
scherming behoevende kind, de op
brengst wordt gevoegd bij die van de
weldadigheidspostzegels. De kaarten zijn
veik:ijgbaar bij de eomité's voor de
weldadigheidspostzegels, die, gelgk men
weet, in verschillende plaatsen deze
zegels verkoopeo.