ITALIANO
R. K. Spaarbank - Amersfoort
H. ELZENAAR
Bel dan op No. 42
DE EEMBODE
K. Nieuws- en Advertentieblad voor
Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 7 Febr. 1928 No.
Een en Veertigste Jaargang
90
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne*
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden 1.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct.
KANTOOR: LANOEQRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG
Advertentlën 25 ct per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid
bij geregeld adverteeren. Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Wanneer een bloem het toppunt van
schoonheid heeft bereikt, dan is het
oogenbtik van verwelken nabij.
Theosofie.
Omdat in en om Ametsfoort veel
over Theost fie werd en wordt gerede*
neerd, en in de laatste maanden ook
gepropageerd, gingen we op verzoek
er toe over een paar beschouwiogen
te geven over die religie of liever
geestesrichting.
We hebben gezien, wat we te denken
hadden van de Theoscfi: als godsdien
stig stelsel en vervolgens aangetoond
hoe men, van wetenschappel^k stand
punt uit, de Theosofie moet beoor-
dcclen, als men met de logica op goeden
voet wil blijven.
In een derde artikel willen we eens
terugzien op de voorgeschiedenis der
hedendaagsche Theosofie.
Waaneer men het hedendsagsch theo
sofisch stelsel met de oudere theosofie
vergelijkt, valt het onmiddellijk op, dat
er pauw verband tusschen beiden be
staat en dat de tegenwoordige theo
sofie, voor hare voornaamste leerstukken,
onmiddellijk en hoofdzakelijk van de
theosofische stelsels der oudheid af
hangt. Zij steunen en berusten immers
op een en hetzelfde grondbeginselop
de r<'incarnatie der ziel.
Het woord Theosofie deelt het lot
van het woord mystiek. Beide bergen
een inhoud, die langs alle zijden uit-
eenvloeit, zoodra men zoekt hem nader
te bepalen.
Alle menschen nochtans verbinden
aan het begrip «theosofie* de min of
meer klare opvatting, dat dit stelsel
zich het voorrecht toedigent eenen ge-
heimoisvoUen en buitengewonen weg te
baneo, die leidt tot onmiddellijke be
trekkingen met een bovennatuurlijke
wereld en eindelijk met God zelf.
Het streven om met een bovenna
tuurlijke wereld, op eene buitengewone
wijze, ia aanraking te komen, verschuift
de gtenzen der theosofie in het gebied
der geheimvolle wetenschappen
spiritisme en het occultisme.
Het geheimnisvolle, zoowel als het
godsdienstige en het mystieke, maken de
hooldkaraktertrekken uit der theosofie.
Het is kenschetsend, in de Geschie
denis, dal wetenschap en beschaving
den mensch niet ten volle bevredigen
kunnen. Er leeft en beweegt in alle
volkeren van alle tijden een innerlijke
draDg, een zucht naar iets wat de weten
schap niet geven kan. Die innerlijke
drang der ziel stoot zich noodzakelijker
wijze aan de enge grenzen, getrokken
door de wetenschap en het zuiver proef
ondervindelijke, het stoffelijke, het licha
melijke.
De menschen en de volkeren zijn
onder den indruk van een onbepaald,
instictmatig geestelijk gevoelen als ware
hunne ziel iets zelfstandig", dat veel
verder en veel booger reikt dan het
lichamelijk leven met al zijn eischen.
Het is, als wilde de ziel haar geeste
lijkheid en onsterfelijkheid opnieuw tot
volle waarde brengen, tegenover
menigvuldige krachtinspanningen,
ze op gelijken voet te plaatsen
het lichamelijk leven. Ia dit spontaan,
grootendeels onbewust, protest der
menschelijke natuur tegen de gelijk
stelling der ziel met het stoffelijke,
straalt het instinktmatig gevoelen door,
dat lichaam en ziel van tegenoverge
stelde natuur zijn. De ziel gevoelt zich,
in baren drang naar het geestelijke,
belemmerd en verhinderd door bet
lichaam en de zinnelijke negingen.
Daarom zoekt zij het zinnelijke be-
geeren op het minste terug te brengen
en het lichBam tot een werktuig te
maken tot het hoogere en het
Zooals de menschen door hunne
natuur zelf de geestelijkheid en de on
sterfelijkheid hunner ziel gewaar worden,
zoo voelen zij ook om zoo te zeggen
instinktmatig, door de omgevende na
tuur, dat er een geestelijk leven moet
bestaan, dat aan de natuur het leven
beeft gegeven, maar zelf niet de
maar een geest is. De ziel zoekt in
nadere betrekkingen te komen met dit
wezen. En nogmaals treedt het stoffe
lijke op als een hioderpaal. De eigen
aardigste methoden werden verzonnet
om bet zinnelijke en het lichamelijk*
uit te schekelvD, om de ziel van al he
stoffelijke los te rukken en haar vrije
lucht ie geven In de wereld van het
geestelijke.
Pe theosofische drang, om door
Uw kinderen leeren thans beter
op school dan vroeger, doordat er tegenwoordig steeds meer naar
wordt gestreefd, het onderwijs in een aangenamen vorm te geven.
Het aangename oefent steeds aantrekkingskracht uit.
Zoo wert men ook, dat geneesmiddelen met veel meer succes worden
toegediend, wanneer daaraan een aangename smaak is verbonden.
Het beste is dit te zien bij
dat èn door de heilzame werking èn door den lekkeren smaak zulk een
algemeene verbreiding heeft gekregen, als afdoend middel tegen hoest en
verkoudheid. ITALIANO is verkrijgbaar in de bekende ltaliano-
zakjes h 20 ets. per ons en in rollen ft 10 ets.
hoogere keDDls het geestel$ke en bet
bovennatuurlijke te vatten, is daar overal
tot stand gekomen, waar de tegenstand
tusscben geest en stof, tusschen ziel en
lichaam het hevigst op den voorgrond
trad. De geschiedenis leert immers dat,
wanneer wetenschap en beschaving bij
de volkeren bun hoogtepunt bereikt
hebben, zonder de geestelijke eischen
van den mentch te bevredigen, er bij
die volkeren bittere teleurstelling en
diepe ontgoocheling opduiken.
Wetenschap en beschaving moeten
Immers berustea op eene harmonische
veihouding tusschen bet objekt en bet
subjekt, tusschen stof en geest.
De ontgoocheling richt zich onwille
keurig tegen het zinnelijke en de ziel
wordt bewust dat zij iets verhevener is
dan het zuiver stcffelgke.
Daaruit volgt dat theoscfi :che be
wegingen noodzakeijker wijze volgen
moeten op hooge mateiieele bescha
vingen en vc' dragende wetenschappen.
Zoo heeft het zich voorgedaan in
Griekenland en zoo is het gebeurd in
Indië.
De persoonlijkheid, waarin de greco
romeinsche theosofische drang tot haar
volste uitwerking kwam, is Piotinus.
Ia 204205 na Christus in Egypte ge
boren, legde hij zich eerst toe op de
philosopbie in Aléxandr later begaf
hij zich naar Rome, waar bijv pbiloso-
phiscbe besprekingen en voordrachten
hield.
Zijne ernstige, zedelijk gelouterde per
soonlijkheid oefende een onbetchrijfelij
ken invloed uit op zijne omgeving. Naar
bet voorbeeld van Pythagoras leidde
hij een leven van strenge onthouding
en versterving. In dezen persoon be
reikte de theosofische drang der antieke
wereld het doel van zijn verlangen
vereeniging met God langs de buiten
gewone wegen der kennis.
Noch vóór, noch na Piotinus heeft
ch een mensch, in het westersch hei
dendom, op dezelfde hoogten van de
geestesbeschouwlng bewogen.
Piotinus nochtans is niet het morgen
rood van een nieuw aanbrekende wc-
hij is veeleer bet avondrood
in schoonheid wegstervende
beschaving.
Hg was er in gelukt den dorpel van
:n wereld te bereiken, achter wiens
deur het eeuwig leven verborgen lag.
Haar hij vermocht niet die grens te
overschrijden.
Na hem ontsproten in den schoot
der christenheid verscheidene sekteo
die langs den neoplatonischen weg tol
onmiddellijke vereeniging met God wil
den komen. Van dien stond af, werd
de theosofie als onchristelijk betiteld en
stond z9 vijandig tegenover het jonge
christendom. De theosofie immers leert
dat zij, door de natuurlijke krachten,
datgene kan bereiken wat, volgens het
christendom, enkel door de openbaring
i de genade verworven kan worden.
Indien wij het neoplatonisme als
theosofie betitelen, dan verdient zonder
twijfel en, met veel meer recht, die
naam gegeven aan een andere groote
wereldbeschouwing der voorchristelijke
tijdende Indische philosophic, De
grieksche theosofie was van haar aan
vang af meer wetenschappelijk aange
legd. Eerst later nam zij het theosofisch
element in zich op.
De hoogere geestsansckouwlog, de
zielsverhuizing, die twee echt theoso
fische elementen, verdwijnen bijna in
de groote trekken harer wereldbeschou
wing.
De Indische philosopbie, integendeel,
den vollen
twee bovengenoemdi
elementen staan zoodanig op den
grond van het Indische denken, dat het
philoscfiiche maar den achtergrond uit
maakt, op hetwelk het theoscfische
:h steunt om tot alleen werking over
gaan.
Niet de vraaghoe kom ik tot eene
harmonische vereeniging met het obj-kt,
is het groote thema der ladische phi
losopbie, maar de vraag hoe ruk ik
lij het volledigste los van het objekt,
an het lichaam, en terzelfdertijd van
bet lijden, er door veroorzaakt.
Het hoofddoel van het Indische strc-
in is zich meer en meer los te maken
in het str lïelijke, het zinnelijke, om
eh zelf bewust te worden als zuiver
onstcffrlijke geest. Op hut oogenblik
dat deze toestand bereikt wordt, is het
tur der verlossing geslagen.
Ia de Indische philosopbie is ook
ipraak van de karmawet en de her-
menschwording. Ieder handeling die in,
met en door het lichaam geschiedt, laat
in de ziel sporen en vlekken achter.
Hoe meer de ziel in het lichamelijke
en het zinnelijke opgaat, boe vaster zij
zich aan hen vastklamptmaar hoe
meer zij zich van bet licbaamlijke los
rukt, hoe meer zij gezuiverd en ver
geestelijkt wordt. Is zij van alle vlekken
der zinnelijkheid gezuiverd en gereinigd,
dan heeft zij haar einddoel bereikt ca
is de volkomene verlossing voltooid.
het sterven, draagt de ziel de sporen
de vlekken mede waarmede bet
lichaam haar heeft bezoedeld. Dat is
de Karma. Daar de ziel enkel als zuivere
geest zelfstandig bestaan kan, is zij ge
dwongen, door de meegedragen sporen
der lichaamlijkheid, een ander lichaam
ich zoolang voort, totdat het laatste
spoor der zinnelijkheid en lichaamlijk
heid uit de ziel verdwenen is.
Alhoewel de Indische philosopbie
hoofdzakelijk op het praktische gericht
is, een praktisch doel beoogt, namelgk
de verlossing van het lijden, is zij noch
tans in den loop der tgden ontaard in
bloote bespiegelingen en verbeeldiDgi
Om de helft der zesde eeuw vóór
Christus stond de man op, die
diepsten drang van Iad zijn oplossing
gafde volkomene verlossing van het
lijden door systematische, trapsgewijze
vergeestelijking van den inwendigen
mensch. Die persoon was Bouddba.
Hij slaagde trin den zielstoestand te
bereiken, waarin alle tegenstelling tus
schen stof en geest, tusschen lichaam
en ziel veidwijnt, waarin de ziel van
hare zuivere geestelijkheid bewust wordt,
en waarin de verlossing zich ali
voltrokken feit voordoet.
Bouddha noemde dezen toestand de
«oirvaoa*, die niets anders ia
volledige uitsluiting van alles wat stof
felijk en zinnelijk is en wat oorzaak is
van lijden.
Zoo verbeelden Piotinus en Bouddha
de twee toppunten, tot dewelke de
theosofische drang van het heidendom,
door zija eigen krachten, erin gelukt is
zich te verheffen, Ia hen kwam een deel
van 't menschdom tot het bewustzlj:
de geestelijkheid der zielen tot een
theïstische Godheid.
Wonderlijk mag het nochtans heeten
dat de hedeadasgsche theoscfi che be
weging niet de minste aansluiting zocht
bij het neoplatonisme, maar uilsluitend
uit de Indische philosophic geput heeft.
De hoofdoorzaak ervan ligt in de spi
ritistische en occultlsche neigingen der
theosofie, die doelmatiger gediend wi
den door de Indische philosophic d
door het neoplatonisme.
Jbr. Mr. 0. F. A M. van Nlipon iot
Ssvenaer.
Kon. Bcslu' t is benoemd tot buiten
gewoon gezant en gevolmachtigd
minister bij de hoven van België en
iburgjhr. mr. O. F. M. van Nis-
1 Seveoaer, thans in gelijke hoe-
eid te Weenen en daarvoor ge-
lische philosophie, integendeel, f_p,-r'C
haar saovaog af theost fie in I wl\jttH ARU Q -
:n zin van het woord. Ja, de|™W', AVfcfeHeN
-engenoemde echt theoscfiiche W" 'Tt tabi-H-TT
go.. tecjerijfe^toppmg
Binnenland
«nder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond
Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit dd. 14 Maart 1913, no. 68
De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw
BREEDESTRAAT bfj de LANGEGRACHT
des ZONDAGS van 12 tot t uurWOENSDAGAVONDS van 7
ot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur.
Dadelijk Ingaande rente 3*/io pCt.
Spaarbusjes gratis verkrijgbaar.
Kassier: Amsterdamsche Bank.
Wateriohappsn-
Vorig jaar werd mededeeling gedaan
van het plan de polders
1. Waterschap de Bunachoter en Duli-
teruitwateriog in zee
2. Waterschap «De Haar*
3. Waterschap «De Hond*
4. Waterschap de gecombineerde
stoombemaling van de Zeldertsche
5. Oosterwaterschap;
6. Noorderwaterachap
7. Bikkerswaterschap
8. Vereenigd St. Nicolaas en Rik-
vlssscherswaterscbap
9. Duister Nieuwland waterschap;
10. Waterschap Blokland
11. Waterschap «Overzelderd*
12. Waterschap «Necrselderd*;
13. Waterschap «De Slaag*.
14. Waterschap «Eemland*
tot twee waterschappen te vereenigen.
De autoriteiten bleken echter later
dvze reorganisatie onvoldoende
achten en van Gedeputeerde Staten
ontwerp-besluit ingekomen,
deze waterschappen te vereenigen tot
een groot, genaamd Waterschap «Be
rsten de Eem*.
Genoemd ontwerp-besluit wordt door
de verschillende waterschappen voor
belanghebbendenter inzage nedergelegd.
Bezwaren kunnen schriftelijk wordeD
gericht tot de Ged. Staten maar moeten
worden ingeleverd bij de besturen der
bedoelde waterschappen die voor door
zending zorg dragen.
De zetel van bet bestuur wordt te
Buoschoten gevestigd.
Het doel is vereenvoudiging
Tegen het vloeken.
Ingevolge gedane toezegging hebben
en W. van Borculo aan de hoofden
i leiders van bedrijven in die gemeente
_jn circulaire getonden, waarin zij er
de aandacht op vestigen, dat de in den
Raad gevoerde en op hoog peil staande
debatten hebben aangetoond, dat de
geheele Raad het vloeken ten sterkste
afkeurt, al waren de opvattingen om
trent den aard en de gevolgen van het
vloeken zelf en de wegeD, om die uiting
van gebrek aan beschaving tegen te
gaan, verschillend.
De circulaire gaat dan als volgt verder:
»B. en W. twijfelen niet, of ook U
zult mogen worden gerekend onder hen,
die bet vloeken beschouwen als zeer
afkeurenswaardig. Het is daarom, dat
eg het op hoogen prgs zullen stellen,
indien U zoo noodig en mogeigk
aeer dan tot nu toe met de naar
iw zienswgze gepaste en toelaatbare
middelen in dezen een gunstigen in
vloed zoudt willen uitoefenen, om het
vloeken en het spreken van zedenkwet-
sende taal naar uw vermogen tegen
te gaan.*
Amersfoort
Vrgdag herdenkt de Weleerw, heer
W. Tempelman, kapelaan der parochie
van den H. Franclscus Xaverius, aan
het Zaad, den dag waarop hg. 12'/,
jaar geleden, de H. Prlesterwgding
mocht ontvangen.
Dit priester-jubilé zal echter worden
gevierd op a.s. Zondag. Ia het volgend
nummer zullen wg hierover nadere
bizonderheden publiceeren.
- De maandeigksche Godadlenstoefe-
iing voor de R. K. Militairen der ver
schillende Wapens en rangen in bet
garnizoen wordt gehouden door den
Heer Aalmoezenier op a.«. Donderdag
en Vrgdag, 9 en 10 Febr.; resp. Don
derdagsmiddags half-4 uur de conferen
tie. Gelegenheid tot biechten van half-7
tot 8 uur en Vrgdagsmorgentomhalf-8
H. Mis, met preek en algemeene
H. Communie.
- Naar wg uit den Haag van zeer be
oegde zgde vernemen is bet bericht,
olgens hetwelk het balf-regiment li urn
en, dat thans te Amersfoort ligt, naar
Zutphen zal worden overgeplaatst en
het le regiment veld-artlllerle uit Utrecht
naar Amersfoort zal vertrekken, van
allen groQd ontbloot.
In een dezer dagen gehouden ver
gadering der Vereeniging voor piysieke
hulp aau bet kind werden de Statuten
vastgesteld. Het bestuur wordt gevormd
door J. Kruithof, voorzitterT. Boer,
Ad. ter Cocq, Dr. J. Frima, J. G.
Lsogendonk, D. Mulder en H. Tempel.
van der Hoiven sprak een woord
n dank san het gemeentebestuur en
n Raad voor de vlotte wgxe, waarop
ingegaan op het verzoek om een
subsidie van f 1000 voor heilgymnastiek.
Het getal werkloozen begiot gelukkig
te verminderen. Waren op 2 Februari
1927 als werkloos ingeschreven 424
personen, op 2 Februari 1928 was dit
getal 319.
Wanneer bet weer goed blijft, zal
een opleving In de bouwvakken het
getal werkloozen ongetwgfeld nog sterk
doen afnemen.
De Vereeniging tot Besteding der
Tuberculose te Amersfoort komt nog
eeDS haar belangen bepleiten bij de
ingezetenen.
Disrrëli zeide reeds jaren geleden:
«Openbare gezondheid is de basis,
waarop 't Geluk van een volk en de
Kracht van een natie berusten. De zorg
>or de openbare gezondheid is ééa
lier eerste Plichten.*
Ais Gg nu hoort, dat deze nuttige
treeniging wcér in fiaancieele moeiigk-
heden verkeert, zoudt Gg, die nog geen
lid zgt of begunstiger, dit willen worden
Lidmaatschap f2 50 minstens 'sjaars.
Begunstigers f 1.— minstens 'sjaars.
Vele kleintjes maken ééa groote, Het
gaat hier om de besteding van een
ziekte, die ons geheele volk aantast.
Veel is reeds verbeterdde sterfte
aan de ziekte zelfs zéér verminderd,
maar de aangetasten moeten herstellen
zóó ver, dat zg zich wcér opgenomen
gevoelen in de maatschappij. Hiertoe
zgn de Sanatoria opgericht, die spreken
van de offervaardigheid van ons volk.
Maar ook de lighallen onzer plaat-
:igke vereeniging doen goed werk en
moeten kunnen bigven bestaan.
Wg noodigen uit tot een bezoek
dagelijks, behalve des Zondags, 's na
middags na 3 uur eD na dat bezoek
wordt stellig ieder Uwer, lid of begun-
stigei van een Vereeniging, wier Plicht
bet is, de openbare gezondheid te hel-
pen bevorderen.
Dat *g zool I. H. P.
- Nieuwe boeken in de R. K. Open
bare Leeszaal en Bibliotheek aan de
Nieuwstraat
Acta et decreta concilie prdvincialis
ultraiectenaia anno 1924 celebratl.
Aengenent en v. Bouwdgk Bastiaaose,
Psycho-analyse volgens Freud.
Brom-Struick, Reidansen, nieuwe
bundel.
ChestertOD, Kerk en bekeering.
Cornel en de Winter, Het methodisch
technisch schetsen ten dienste van
Ng veiheidsscholen.
v. Gelder, De on verschrokken Oceaan
vlieger; het leven van een dapperen
held (Lindbergh).
Halliburton, Een wereldreis
Kantoorboekhandel
Kantoormeubelen
Schri|fmachinoe
Langestrut 84 - Telef. 528
Speciaal adres voor Uw Kantoor-
School-, Schrijf- en Teekenbenoo-
digdheden. - Advertentie-Bureau
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort
Hooyman, Sint BonifaUus.
Kaarsgaren, Het Zangersboek.
Nederlandsche ambachts- en ng
heidskunst.
Rocco, De Staatstheorie v.fa. fascisme.
Sturso, 1' Italië et le fascisme,
de Vries van Heekellngen, Het
fascisme en zgn resultaten.
Zimmerman:], Amerika, Nederland,
Italië; indrukken van den dag.
Nieuwe telefoonaansluitingen.
1107 Badings, Jacob Catslaan 32.
1104 Buma, Luit. Huz., Regentessel. 9.
1118 v. Doorn, expeditie, Westsingel
22-23.
1113 Engeltjes, Maj. Inf., HuygenBl. 3.
1105 Holtboorn, Luit,lof., Borgesiusl.26.
1123 Ingenieursbureau E. Nootmen, v.
Marnix'aan 19.
1117 v. Loenen, St. Anfridusstr. 14.
1114 Joustra, Randenbroekerweg 11.
1110 Scheick, Arnhemscheweg 97.
1114 Bgenteelt, Randbroekerweg 11.
1119 Worp, logen., A. Paulownalaan 7.
849 Wolf, St. v. d. Hagenlaan 14.
724 Dwars Verhey, Ingen.-bureau,
Tesselscbadelaan 4.
417 de Groot, Deurw., Kortegracht 20.
Concert „St. Cecilia" op Zondagavond.
We willen het nan het samenvallen
met liefst twee PatronaatsuitvoeriDgen
(St. Jozef en St. Ger. Maj.) wgten, dat
dit concert den Heer Helmich en z'n
koortje ook nog deze teleurstelling
baarde'n handjevol toehoorders.
Kan dan alleen een neutraal of Chris-
teigk zangkoor volle zalen trekken in
Amersfoort t
Lazen we nog niet pas in de Eem-
bode, dat er over de 10,000 Katholieken
binnen onze veste zgn en zouden die
dan niet meer dan 600 muziekliefheb
bers tellen, noodig om voor tenminste
twee avonden St. Aechten te vullen t
't Is en bigft een raadsel.
Ook nog deze teleurstelling
Wie Ibs niet voor eenige weken den
noodkreet van den heer Helmich om
toch St. Cecilia in het leven te houden
Z'n beroep op onze Roomsche Kerk
zangers was niet vergeefsch en het zou
onzen zin voor Roomsche saamhoorig-
heid nog meer gestreeld hebben, zoo
alle atadskerkkoren even flink waren
bggesprongen als dat van St. Henricus.
Ware de exodus op St. C. wat vroe
ger geschied, er zou met deze assis
tentie nog beter vorm en uitvoering
gegeven zijn aan de origineele gedachte
den Dirigent, om in z'n programma
voornaamste kerkeigke feesten van
jaar weer tegeven. Nu droeg nood-
zakelijkerwgs het geheel alle kenmerken
van het met kunst- en vliegwerk, klaar
gespeeld zgn.
De korea hadden alle de verdiensten
van toomuiverheid en mogeUjk dat de
tenor-solist na laog-geooeg in het koor
te hebben meegezongen ook het zuiver
zingen aanleert. Trouwens de heer
Croete kan nog heel wat sanleeren. De
Sopraan Mej. van Maanen doet het als
dilettante niet kwaad. Onder deskundige
leiding en met gverige studie is o.L
haar stem- en zangtechniek best tot
grootere volmaaktheid op te voeren.