PIANO'S
Motorseizoen 1928
N.V. Middenstands-Bank
Handboek voor den L eekenapostel
Voor de Schoonmaak
Bel dan op No. 42
DE EEMBODE
K. Nieuws- en Advertentieblad voor
Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 3 April 1928
Twee en Veertigste Jaargang
No. 1
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 11.10. Afzonderlijke nummers 10 ct.
KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOM1DDAO
AdvertentlCn 25 cL per regel. Billijke tarieven voor handel en nfjverheid
by geregeld adverteeren. AdvertentiSn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Bedenk, dat uw kind een mensch in
wording is en dat op zijn ontvankelijke
ziel daden en woorden grooten indruk
maken.
De Goede Week
ook wel 'Lijdensweek* of »Sli)lc weekt
genaamd, ia de onmiddellijke voorbe
reiding voor Paschen, waarin meer nog
dan in de andere weken van de Vasten
bet lijden des Heeren de alles beheer-
schende gedachte is. Zij brengt, zoo te
zeggen, de climax vbo hetgeen wij in
de meditaties over het H. Lijden des
Heeren langzamerhand zagen naderen.
Het evangelie van de Palmwijdirg!
hetwelk op Palmzondag van den kansel
wordt voorgelezen, geeft het verbaal
van de glorievolle intocht van Jezus in
Jerusalem. Deze lijdensweek ligt als het
ware tusscben twee gebeurtenissen van
verheerlijking; de spontane uiting van
eerbied en liefde op Palmzondag en de
Opstanding op Paascbzondag uit het
graf. Om de palmen der Joden te ver
vangen, nam men in het Noorden de
takken van den altijd groenen Buksboom.
De wijding en uitdeeling der palm is
dus een herinnering aan het «Hosanna,
der Joden. Laten wij het gebruik om
de palmtakjes te halen en mee naar
huis te nemen, altijd in eere houden.
De palmwijding geschiedt vóór de Hoog
mis. Aan het altaar wordt door den
Priester in stilte het lijdensverhaal vol
gens den Evangelist Mattheus gelezen,
hetwelk in de Missalen in het Neder-
land.ch vertaald iB opgenomen. Vooral
in den Paaschiijd is het gebruik van een
Missaal als kerkboek bijna onontbeer-
Iflk.
Het Evangelie van Maandag geeft
ons het verhaal hoe Martha met geurig
reukwerk Jezus' voeten zalfde. Judas
berispte haar over die verkwist ng, zeg
gende «Waarom dit reukwerk niet ver
kocht en de opbrengst aan de armen
gegeven?. Maar Jezus zeide: «Laat
haar begaan, want de armen zult gij
altijd bij U hebben, Mij echter nietr
altijd..
Twee tre ffende lessen liggen hierin,
De veroordeeling van de ongeregelde
zucht naar geld en tegelijk van het
stelsel, hetwelk streeft naar de gelijk
making der standen. «Armen zult eii
altijd bij U hebben». Is dit niet de
voorspelling, dat alleen de christelijke
liefdadigheid, waartoe ieder naar de
mate zijner middelen verplicht is, de
wensch van God is en redding vermag
te brengen.
Op Dinsdag en Woensdag
de evangelies volgens Marcus en Lucas
wederom het Lijdensverhaal. De lezing
daarvan door den priester aan het altaar
vordert circa een kwartier. Voor de ge-
loovigen een gelegenheid om in hun
Missaal het bitter lijden, de lichaams-
en zielesmarten, van den Godmensch
te overwegen.
In de droeve dagen van de Goede
Week is de Witte Donderdag een dag
van blijheid en geluk. Dien dag immers
herdenken wij de instelliog van het H.
Sacrament des Altaars, het grootste en
heerlijkste geheim van onzen H. Gods-|
dienst. Reeds meermalen had Jezus
daarover gesproken en vurig verlangde
Hij er naar zijn leerlingen te sterken
met zijn eigen vleescb en bloed tegen
de beproevingen van de komende dagen,
Hij wist immers hoe zwak en klein,
moedig zij waren, niettegenstaande Pe
trus' fiere zelfbewuste woorden. Hij wist
zoo goed hoe ze Hem noodig hadden
en niet zij alleen, maar ook wij kunnen
niet buiten Hem. Met Jezus in ons
kunnen wij strijden en overwinnen.
Het evangelie verhaalt ons hoe Ji
zijo apostelen de voeten waschte i
het avondmaal. Welk een schitterend
voorbeeld voor ons van nederigheid
een waarschuwing tegen zelfverheffing
en hoogmoed. In het Epistel verhaalt
Paulus ons hoe Jezus het H. Sacrament
des Altaars instelde met de duidelijke
woordeu: «Dit is Mijn lichaam; dit is
mijn bloed*. Dus niet dit beteekent of
dit stelt voor Mijn lichaam en Miji
bloed, zooals onze andersdenkende
broeders beweren, maar i
lichaam. Duidelijk en klaar voor hen, d'i
gelooven en nederig het hoofd buigei
voor Christ'us almacht.
Op Witten Donderdag wotdt één H.
Hostie bewaard voor Goeden Vrijdag
In een processie wordt die H. Hostie
t een zij-altaar gebracht, het H. graf v
stellende. Daar branden den geheelen
dag kaarsen en staan witte bloemen,
De geloovigen komen Jezus in Ziji
heilig altaargeheim aanbidden.
Oe speciale King-
zakjes endenaamKing
op de verpakking der
rollen van 5 en 10 ets,
waarin
PEPERMUNT
wordt verkocht, zijn
waarborgen, dat U de
origineele King-peper-
munt ontvangt.
WIJ brengen U voor het komend Motor
eeizosn een schitterende serie Motor
rijwielen, allen de aisuwete modellen,
welke thans bij ons geëtaleerd zijn
Harley Davidson
Douglas
Matchless
Motobécane
Henderson
Aanbevelend,
NIC. BOVEE
LAVENOELSTRAAT 12 - TELEF. 1093
AMERSFOORT
keo, dat bosch- en heidebranden worden
voorkomen. Voorts belpe, wanneer brand
tlkeen zoo krachtig mogelijk
mede om dien te beteugeleo. Een
leidraad voor het blusschen is o.m. t
vinden in het vlugschrift «Bosch- e
Heidebranden cd het blusschen daarvan
uitgave, die bij de Directie van
Utrecht
Vervolgens komt de droevigite,
ook tegelijk waardevolste dag vs
Kerkelijk Jaar, de Goede Vrijdag, waarop
Christus Zijo leven voor ons gaf en den
hemel voor ons ontsloot. Op Goeden
Vrijdag is er geen eigenlijke H. Mis,
omdat het hoofddeel, de Consecratie,
ontbreekt. Op den dag, waarop het
bloedig cflsr herdacht wordt, wordt het
onbloedig t ffer niet opgedragen. Op
Goeden Vrijdag wordt door den priester
gebeden voo de H. Kerk, voor den
Paus, vcor de geestelijkheid, voor alleD,
die ia zorg of verdriet zijn, voor de
vijanden der kerk, voor de Joden eD
heidenen. Dan volgt de kruisvereeriDg.
Terwijl het koor de hymne «Adoro te»
zÏDgt, ontbloot de priester aan het al-
laar het kruis. Daarna vereeren priester
en misdienaars in diepen eerbied, onge
schoeid het kruis, door driemaal op de
knieën te vallen en het te kuBseir. Dit
gebruik van de kruisvereering
oud in de kerk en een van de tref
fendste en schoonste openlijke
Het is onze openlijke dankzegging
Jezus' kruisdood, voor Zijn onein-
tge liefdedaad. Laten wij met den
priester aan het altaar meebidden en ic
den geest het kruis, het teeken ODZei
verlossing, vereeren. Vervolgens wordt
in processie het Allerheiligste van het
rustaltaar gehaald en naar 't hoofdaltaar
overgebracht. Daar nuttigt de priester
de laatste boBtie en zegt nog ren kort
gebed. De zegeo wordt niet gegeven
bet Tabernakel blijft open staan, droevig
klinken de ratels, die voor dezen dag
de altaarscbeilen vervangen.
Op Paasch-Z-iterdag is de stemming
blijder en hoopvoller. De Paascbge-
dachte oveibeerscht in de harten der
menscben en ook in de liturgie der
kerk. Heel vroeg in den morgen wordt
de Paaschkaars gewijd, de profetiën ge
beden en de litanie van Alle Heiligen.
Onder de eeDe H. Mis die op dien
dag wordt opgedragen, wordt weer de
jubelzang «Gloria, gezongen onder
voortdurend schellen en bet luiden der
klokken. De blijde kreet «Alleluji
wordt voor bet eerBt geboord. De aa
staande veriijzenis bebcerscht alles, de
gelukkige gedachte aan Paschen, bet
triomphfeest van de Opstanding des
De gebeele liturgie van dien dag
doet reeds denken aan Paschen. 't Is
alsof de H. Kerk haar vreugde niet kan
bedwingen. Met Jezus heeft ze geledeo
en getreurd, maar nu komt de groote
vreugdedag voor allen.
gebied of van een land niet aan,
geologische gesteldheid tot grondslag
te nemen, tenminste niet voor een eigen-
t. Die eigennaam is een historisch
recht, en dit is bier nooit gewijzigd
Daarbij komt, dat Baarn en Sueatdijk
zich geologisch aansluiten by de heuvel
reeks door oostelijk Utrecht loopend,
eD die zich voortzet in het Gooi, Geo
logisch zou het geheele Gooi bij Utrecht
moeten behoorenhet maakt
oostelijk Utrecht één geheel ui',
Maar daar gaat het niet om bij den
int van jeen gebied. Baarn behoort
niet tot het Gooi, en by de beslissing
rer die vraag heeft geologie geen recht
t medespreken.
Iets anders is het, als men Nederland
wil verdeelen in natuuriyke eeobeden.
Maar dan zou schier geen enkele ge-
ite of provincie behouden biyveD.
En ook dat zou met grenzenlooze ver
warring en onzekerheid gepaard gaan.
Daarom is bet noodig, dat wy de
historische named, waaraan 'vele rech
ten verbonden ztjo, in stand houden.
De indeeling in gouwen, provinc ön
gemeenten was historisch werk, geeD
geologisch werk, en moet daarom ook
historisch verklaard worden en toegepast.
Binnenland
Ligt Baarn in het Gooi?
Prof. Dr. H. Blink antwoordde op
bovenstaande vraag
Het Gooi is ontstaan uit de gouw of
bet graafschap Nardinclant.
Sedert 1285 is NardinclaDt of het
Gooi aan de Grafeiykheid van Holland
gebleven.
Tot het Gooi behoorden de dorpt
Huizen, Blaricum, Laren, Hilversum,
Graveland, Bussum en Muiderberg.
Baarn daarentegen lag in Eemland,
_:n deel van de gouw Flehite. Het dorp
Baarn werd omstreeks 1350 door den
Bisschop van Uirtcbt als stad erkend
en in 1426 is dit opnieuw geschied.
Baarn en ook Soestdyk hebben
Holland behoord, zyn er noi
gerekend.
Nu gaat het bij den naam vi
Waakt legen bosch- en heidebrand.
De Directeur van het Staatsbosch
beheer schrijft ons
Tijdvakken van droog
schralen Oosteniyken wind, die vooral
voorjaar voorkomen en die wy
pas hebben gehad en misschien
ipoedig terugkrijgen, brengen
bosschen en heidevelden een byzonder
gevaar met zich. De grassen eo heide
struiken, die deo vorigen zc
tl :urig groen stonden en bloeiden, zyn
dan nog dor en door den schrslen
wind en den zonnescbyn zeer droog.
Onder die omstandigheden is een enkel
vonkje voldoende om buntgras en heide
in vlam te zetten en de wind zorgt
dan wel voor, dat het vuur zich snel
verbreidt, waarby het op zyn weg alles 1
irnielt, wat het tegenkomt. Hierin ligt
groot gevaBr voor onze bosschen
vooral voor de denDenbestanden
opgesloten. In het byzonder zyn de
joDge aanplantingen aan brandgevaar
blootgesteld en daarmede dreigen bos
schen verleren te gaan, waarin veel
geld voor den aanleg is gestoken, zon
der dat reeds opbrengsten zijn verkre
gen. De statistieken, die jaarlijks doorl
de Nederlandsche Heidemaatschappij
het Staatsboscbbeheer over bosch
heidebranden openbaar worden ge
maakt, leeren, dat in de laatste zeven
jaten voor niet minder dan f 8000001
door boschbrand verloren Is gegaan
Het groote aantal berichten over
bosch- en heidebrand, die ons de laatste
weken bereiken, doet vre
1928 wederom belangryke schade zal
worden geledeD.
Van enkele branden kon de oorzaak
dadeiyk worden vastgesteldbet stoken
van een vuurtje door jongens, het
achteloos wegwerpen van een brandende
sigaret, e.d. Gelukkig konden deze bran
den, die zich ernstig lieten aanzien,
door de spoedig aanwezige blusscbers
nog worden bedwongen, vóó dat zy
groote schade hadden aangericht. D>k-|
wijls gelukt het echter niet de oorzaak
vast te stellen, al zyn er gewooniyk
wel vermoedens, dat er onvoorzichtig
heid met vuur en wel in het bijzon
bij het rocken in het spel is.
Opvallend is jaarlijks het groote aantal
branden op Zon- en feestdagen, als
velen naar buiten gaan I Dit is wel een
duidelijke aanwyzing, dat het buiteu
Sproeten komen vroeg
het voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alie Drogisten
bet Staatsboscbbeheer
belangstellenden op aanvrage kosteloos
'erkrygbaar is.
Jichlwst.
De Minister van Bionec laodsche Zaken
i Landbouw, beeft bepaald dat
t. bet zoeken, rapen en buiten open
bare wegen en voetpaden vervoeren
van eieren van kemphanen, wulpen,
scholeksters, grutto's, tureluurs, meer
koeten en waterhoentjes Is toegestaan
t en met 28 April 1928;
b. het ten verkoop in voorraad heb-
to, te koop aanbieden, verkoopt
leveren en langs openbare wegen
voetpaden vervoeren van eieren v
onder a genoemd wild is toegestaan
n met 30 April 1928
bet zoeken, rapen, ten verkoop in
voorraad hebben, te koop aanbieden,
koopen, tfl :veren of vervoeren van
ren van .wilde eenden en ander
waterwild als genoemd oader
toegestaan.
Rijwielpaden.
Er bestaat een Rywielpadvereeniging
Utrecht Met Omstreken.
De U. M.O.-vereeniging beeft aangelegd I
n in beheer en onderhoud 100K.M. ry-
'ielpad. By deze paden zijn geplaatst
200 wegwyzers en 350 borden.
Van leder goed U.M.O.-lid dient
opvoedende kracht uit te gaan om
verkeers-egeïsten te overtuigen van
dwalingen huns weegs. Dit geldt den
voetgaoger, die op de U.M.O.-paden
loopt, den motorryder, die maling heeft
i de borden, den automobilist, die
het boscb gaat picniccen en zyn
wagen gemakshalve op het rywielpad
deponeert, den voerman die op z£o
kar zit en niet bemerkt, dat
wielen op het rywielpad r^dt
vernieltden ruiter, die om zyn «peerd-
te sparen het rywielpad als een manege
gebruikt, waarvan by geen aandeel-j
houder is, en ten slotte den fietser, die
de regels van den weg niet kent
die van de U.M.O.-paden gebruik maakt,
zonder door z'o lidmaatschap te steil
Bijna alle U.M.O.-paden loopen
rreinen van particulieren. De grond-
eigenaren klagen er vaak over, dat het j
publiek, dat door de toestemming voor'
den aanleg van het rywielpad op hun
bezittingen wordt toegelaten, deze mede
werking zoo weinig waardeert. Het
boekje eindigt met de waarschuwing
toch voorzichtig te zyn met vui
s aan boomen, struiken, planten
beschadigen en eerbied te hebben vc
de levende natuur.
Gebr. Perzioa. Hofleverancier van H. M. de Koningin
Pianohandel S. Duijker
Luchtvaart.
De K. L. M. organiseert wederom
in 6 tot 9 April vanuit Soesterberg
tn reeks pleziervluchten,. zooals dat
ook vorige jaren is geschied. W(J twy
felen niet of deze vluchten, die immer
een succes bleken te zyn, zullen zich
ook nu weer in een groote belangstelling
mogen veiheugen.
Da Pont.
Met ingang van 2 April 1928 zullen
de Postkantoren op werkdagen ook
15 uur geopend biyven voor het a
nemen van girostortingen, waarv
ipoedbehandeling wordt verlangd, z
mede voor het uitbetalen van cbèq
lker adviezen ten centraal giro-
kaotoie spoedbebandeling is toegepast,
ander tot het tydstip van sluiting
en apaarbatykdiensl (nl. 19.30).
vertoevende publiek nog steeds Diet de
ooodige voorzichtigheid in aebt neemt.
In bet belang van onze bosschen,
die wy in ons boutarme land niet kun-
missen en die ook zooveel bydra-
Amersfoort
Burgemeester en Wethouders maken
bekend, dat zy voornemens zyn
Raad een voorstel te doen tot het
trekken aan den publieken dienst
een gedeelte van het pad «het Zelsler-
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange dracht no. 4 - Telefoon no. 304
Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten
Verhuring van Lips safe-loketten
Verzilveren van coupons Handelscredieten -
Spaar-deposito's rente 4 pet.
Zoo juist verschenen:
Deel I.Kath. Beginselen op Sociaal gebied
door Prof. Kanunnik J. D. j. AENQENENT.
Deel II.: Eenige Kerkrechtelijke Bepalingen
door Prof. J. H. VISSER.
Belde deelcn in één band f2.90 Franco per post f3.05.
N.V. FUTURA - Janskerkhof 24, Utrecht - Qiro no. 38640
Amersfoort seciie C. no. 3120 en 166 bis
zulks in verband met eeD voorgenomen
omlegging van het Zeisterspoor, zooals
dit is aangegeven op een ter Gemeente-
Secretarie ter visie liggende teekening
13 April des n.m. om twee uur zal
tea Stsdhuize zitting worden gehouden
tot het aaohooren van bezwaren tegen
dit voorstel
Schrifteiyke bezwaren kunnen vóór
genoemden datum worden ingezonden
aan den Burgemeester.
De voorgenomen omlegging van het
zoogenaamde Zeisterspoor houdt ver
band met de stichting van een grootache
inrichting voor de verpleging van gees-
tes-krankeD, op terreinen gelegen op
de grens der gemeente Amersfoort af
komstig van Roos Vlasman. De stichting
gaat uit van de Ned. Herv. Gemeenten
te beschouwen als een pendant]
de Gereformeerde Stichtingen te
Ermeloo-Veldwijk.
Het aantal ïyders aan geestesziekten,
verpleegd in Nederlandsche inrichtingen,
heeft onlaDgs voor het eerst de 20.000
overschreden. In 1914 bedrag dit aan
tal 15.000 in 1909 10.000 in 1885 5000,
zoodat het aantal in byna 20 jaar tijds
erdubbelde.
Da Gemeenteraad
komt in openbare vergadering bijeen
op Woensdag, 4 April des middags om
Kastpapier met rand Punaises, enz., in
ruime sorteering voorhanden bij Boekhandel
H. ELZETJAAR
LftNGESTRflflT 84 r TEL. 528
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort,
De agenda vermeldt
Installatie nieuwe Raadslid J. de Mots.
Benoeming lid Commissie voor ge
organiseerd overleg en lid commissie
gemeeote-rekeniog (vacature-J. Muilwyk) I
Wijziging Raadsbesluit verkoop Ne-
deiberg met nieuw bouwplan.
Wyzigiog Raadsbesluit verkoop van
:n terrein aan de Barcbman Wuytlers
an, hoek Konioginnclaan.
De voorsilter van den Landspelraad
De Witt Huberts en de folklorist Van
der Ven, syo onlangs komen spreken
ook hier een landspel jaariyks op
oeren in samenwerking n
nigingen. Dezer dagen werd
samenkomst gehouden en thans sljn dr
vereenigingeo aangeschreven voor deel-
«Treeker Bergje, der maatschappy
Zandbergen is geopend.
Aanwezig waren behalve het bestuur
i de medewerkers vau Zandbergen,
enkele genoodigden, onder wie wet
houder Ruitenberg als vertegenwoordi
ger der gemeente Amersfoort, pastoor
Sandkuyl, dr. Schreuder en de heer v.
Hoogevest, architect.
Het nieuwe paviljoen ligt vlak naast
het Treeker Bergje in de bosschen. Het
tiet er goed uit in xyn modern geschil
derde kleuren. Er kunnen 10 pat ëoten
-orden opgenomen, in 2 kamers met
wee en 2 kamers met drie bedden,
alle uitkomende op een groote waranda
.n de voorzyde.
Door deze aanwinst is Zandbergen in
sat om behalve de eigen patientjes
ook buitenpatiënten tegen een matig
tarief op te nemen. Het phvi'joen biyft
onderdeel van het herstellingsoord.
De R. K. Tooneelvereeniging Ons
Genoegen zal op Zondag 15 en Zondag
22 April, des avonds half acht, in het
gebouw St. Jozef uitvoeringen geven.
Opgevoerd zal worden het tooneelspel
Het idee is een stoet samen te stel-[in 3 Bedoven «De Poülie-ka». van
ten, die van uit de stad zal optrekken I Jan van Grosfeld.
naar Birkhoven, waar het Landspel j
plaats vindt. Het verleenen van stad.- i
rechten aan Amersfoort door bisschop V FOUWenn£tn<lCn
Hendrik van Vimndu (1259), gesymbo
liseerd in het overreiken der stadssleu-
telen, sal een der deelen vormen.
Het gebouw voor tuberculose-be-1
welke door huishoudelijken arbeid
ruw, rood ol beschadigd zijn, worden
weder gaaf, zacht en blank door
gen tot bet natuurschoon, doeD wy een spoor., voor zoover dit loopt over de Het gebouw Doos 30 en 60, tube 80 ct. PllPOl
beroep op een ieder om mede te wer- perceelen kadastraal bekend Gemeente [stading van het Herstellingsoord!w.iuoeuuct. X UTUI