^anapir""
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 17 Aug. 1928 - No. 40
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden f 1.00. Bulten Amersfoort 11.10. Afzonderlijke nummers 10 ct.
KANTOOR: LANOEQRACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VR1JDAOMIDDAO
Advertentlfin 25 ct per regel. Billijke tarieven voor handel en aiverheld
b9 geregeld adverleeren. AdvertentiCn moeten Dinsdag en Vrijdag vddr
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Er zijn menschen, die de helft
hun tijd zoek brengen met anderen te
beleedigen en de andere heflt met zich
voor hun grofheden te verontschuldigen.
Epistel en Evangelie.
TWAALFDE ZONDAG NA
PINKSTEREN.
LES uit den tweeden brief vsn dei
H. apostel Paulus aan de Korintbiërs
III, 4-9.
BroedersZoodanig een vertrouwen
hebben wij door Christus bij God. Niet
als waren wij uit ons selven genoeg
zaam om iets te denken als uit ons
zeiven; maar onze genoegzaamheid is
uit God, die ons ook bekwame bedie
naars gemaakt beeft van een Nieuw
Testament, uiet door letter maar door
den Geest; de letter immers doodt,
maar de Geest maakt levend. Iadien
nu de bediening des doods, met letters
In sleenen gegriil, in heerlijkheid ge
weest is, zoodat Isrsëi's zonen bet ge
laat van Mozes niet konden aaaschou
wen wegens de heerlijkheid zijas aan
gezicht!, welke te niet gaat, hoe zal
niet veel meer de bediening des Geestes
in heerlijkheid zijn. Want indien de be
diening der veroordeeling heerlijkheid
is, veel meer is de bediening der ge-
gerechtigheid overvloedig in heerlijkheid.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; X, 23—37.
In dien tijd Bprak Jesus lot zijne leer
lingen Zalig de oogeo, die zien wal
gij ziet 1 Want Ik zeg u, dat vele pro
feten en koningen verlangd hebben te
zien wat gij ziet, en zij hebben het niet
gezien en te hooren wat gij hoort,
zij hebben het niet gehoord.
En zie, zeker wetgeleerde stond op
om Hem op de proef te stellen en
zeideMeester I met wat te doen zal
ik het eeuwig leven bezitten En Hij
sprak tot hemWat staat er in de Wet
geschreven.' Hoe leest gij? Hij ant
woordde en zeide: Gij zult den Heer
uwen God liefhebben uit geheel uw
hart cn uit geheel uwe ziel en uit al
uwe krachten en uit geheel uw verstand;
en uwen naBste als u zeiven. En Hij
sprak tot hemGij hebt goed geant
woord doe dit en gij zult leven. Doch
hij, zich zeiven willende rechtvaardigen,
zeide tot Jesus En wie is mijn naaste
Jesus nu nam het woord op en sprak:
Zeker mensch ging van Jerusalem af
naar Jericho en viel onder roovers, die
hem ook uitschudden en wooden toe
brachten en heengingen, terwijl zij hem
halfdood lieten liggen. Hut gebeurde
nu dat een priester denzelfden weg af
kwam en, hem gezien hebbende, voorbij
ging. Ook een Leviet, toen bij nabij
deplaals was en hem zag, ging even
eens voorbij, Doch zeker reizend Sa
maritaan kwam nabij hem, en hem
ziende, werd hij door medelijden be
wogen. En toetredend, verbond hij zijne
wot dtn en goot er olie en wijn in, en
legde hem op zijn lastdier en voerde
hem naar eene herberg en droeg zorg
voor hem. En des anderen daags nam
hij twee tienlingen en gaf ze den waard,
zeggendeZorg voor hem 1 en wat gij
verder moogt te kosten leggen, zal ik
u bij mijne wederkomst teruggeven.
Wie van deze drie was, dunkt u, de
naaste van hem, die onder de roovers
gevallen was En hij zeideDie barm
hartigheid aan hem gedaan heeft. Eu
Jesus sprak tot hem: Ga en doe gij
onderwijs hooren want daarin zien, daar
in hooren wij Jezus. Over dit ons ge
luk drukt zich de Zaligmaker nog nader
uit ali HIJ tot zijn apostel Thomas zegt:
«Zalig zij die niet gezien cn toch
geloofd hebben».
Als dan een wetgeleerde tot Hem
nadert met de vraag: «Meester door
wat te doen zal ik het eeuwig leven
bezitten laat Jezus hem zelf het ant
woord daarop geven door hem te ver
wijzen naar hetgeen reeds in het Oude
Verbond daarover geschreven stond
»God beminnen en zijn evennaaste»,
Op de vraag van den wetgeleerde:
«Wie is mijn evennaasteverhaalt de
Zaligmaker dan de heerlijk schoone er
treffende gelijkenis van den barraharti-
gen Samaritaan.
De Joden beschouwden alleen hun
geloofsgenooten, hun landsgeoooten en
hunne vrienden als hun evennaaste.
Vreemden daarentegen en die niet hunne
geloofsgenooten waren meenden zij,
volgens de verkeerde uitlegging die zij
aan de Wet gaven, van hunne liefde
behulpvaardigbeid te mogen uit
ten. Om deze grove dwaling der
Joden te weerleggen verhaalt Hij hun
hoe een slachtoffer van een roofaanval
ten slotte geholpen wordt door een
Samaritaan.
Jezus stelt hun de liefdedienst van
in dien man als voorbeeld voor oogen,
die ofschoon een Samaritaan tijode en
dus geen gelocfsgeooot (omdat de Sama-
litanen zich hadden afgescheiden van
den tempeldienst te Jerusalem) toch niet
aarzelde aan het ongelukkige slachtoffer
zijn diensten aan te bieden. Daardoor
wilde Jezus dus leeren dat ieder mensch,
Jood of Heiden, vriend of vijand onzen
naaste is, dien wij moeten beminnen
gelijk ons zelveo. Datzelfde heeft Hij
bij verschillende gelegenheden geleerd
en het bekrachtigd door zijn voorbeeld.
Niet alleen^ttit den Wetgeleerde maar
>k tot ons zegt Jezus: «gaat heen en
doet ook zoo». Ook wIj moeten het
beeld van dien barmhartigen Sama
ritaan navolgen door iederen hulpbe
hoevende met onze liefdediensten bij te
door iederen noodlijdende te
helpen. Liefde en hulp moeten wij ook
hun betoonen die ons geen dank weten,
ja zelfs aan hen die ons versmaden,
belasteren of met vijandschap br jegenen.
Aan onze menschelijke zwakheid over
gelaten zullen wij daartoe soms wel
niet in staat zijn. Daarom moeten wij
God dikwijls om zijn bijzondere genade
daarvoor bidden, overeenkomstig 't
woord van den H. Paulus»Ik kan
alles in Hem die mij versterkt».
Evangelieverklaring.
Vele Profeten en Koningen van het
Oude Veibond hadden gewenscht den
lang veiwacbten Messias met hunne
lichamelijke oogen te aanschouwen maar
zij beleefden het niet. Daar nu de leer
lingen des Heeren dit geluk haddeo,
sprak de Zaligmaker tot hen: rZalig
de oogen die zien hetgeen gij ziet». Dit
moeten wij echter niet verstaan omdat
zij Hem slechts met lichamelijke oogen
aanschouwden, want dan waren ook
de schriftgeleerden, Pharizeëen, Pilatus,
Herodes gelukkig en zalig geprezen;
maar wijl zij den Zaligmaker ziendein
Hem geloofden, zijn heilige leer uit
zijnen goddelijken mond aannamen en
daarnaar leefden. Bemerkt hier dat niet
alleen de leerlingen des Heeren maar
ook wij die behooren lot Jezus Kerk
zalig te prijzen zijn, als wij in de ware
Keik n et de geestelijke oogen van ons
gelooi Jezus aanschouwen, zijn heiligeD
levens wandel betrachten, zijn goddelijk
woord in de preek en het christelijk
heeft het begin van een juvenaat zijn
eigenaardige en groote moeilijkheden
en bezwaren. Deze werden echter voor
het grootste deel als in ééns overwon,
nen, toen op den dag der Bisschops
wijding van Mgr. Const, Jurgens, van
de MUsic-Congregatie van Scheut
Mgr. Arn. Diepen de Bisschop Conse
erator, 0ns het verlof tot oprichting
1 juvenaat toezegde; dit verlof werd
1 geschonken in de eerstvolgende
'ng vsn het Kathedraal-kapittel i
om ons juvenaat nu voorloopig..
beginnen ie ons studie huis «Bisschop
Hamer» te Nijmegen en later definitief
het te vestigen in ons Missiehuis
iSparrendaal» te Vught.
Zoo is dan ons Hollandich Juvenaat
iu een voldongen feit. Een nieuwe loot
noemde ik het in den laten zomer aan
n nog jeugdigen stam.
De Missie-Congregatie van het On
bevlekt Hart van Maria, wier Moeder
huis te Scheut is, dateert toch eersl
van 1864. Bij de stichting richtte haar
Stichter, de ZeerEerw. Heer Théophile
Verbist, vooral het oog op het Chlner-
sche Mlllioenen-rijk, waar de Congre
gatie dan ook 4 |vicariaten telt en I
Apost. prefectuur. Doch ook In Belgisch
Congo bezit zij 3 vicariaten en heeft
Missies op de Philippijnsche Eilanden
en in Amerika aan de Mississlp: onder
de Roodhuiden. Met haar Missiegebied
onder deze verschillende volkeren en
verschillend klimaat biedt de Missie-
Congregatie van Scheut een vruchtbaar
arbeidsveld voor elke aanleg, elk karak
ter en elk gestel.
Zooals ik boven zeide't begin
is Hollandsch Juvenaat is er er
nieuwe scheut is ontsproten, doch het
plantje is nog teer en zwak. Io alle
opzichten heeft het nog zoo ooodig
dauw, ja regen liefst, van Gods liefde
zegen. Doch niet minder heeft het be
hoefte aan de warm-koesterende zonne
stralen van rympatbie en medeleven.
Wij beginnen dan ons Hollandsch
Juvenaat vol vertrouwen, dat dit alles
aan het jeugdig begin niet zal ont
breken onder de liefdevolle Moeder
zorgen van onze Lieve Moeder Maria,
die de Missie-Congregatie van Haar
Onbevlekt Hart zal blijven beschermen
oor haar den onmisbaren zegen
den Hemelschen Vader zal ver
kregen.
HEIN VAN DER VEER
Missionaris van Scheut.
Missiehuis «Spartendaal», Aug. 1928.
Waarheid.
cb van de waarheid doordringen
ls de eerste plicht van den redelijken
mensch.
In de waarheid ligt onze bestemming,
ize eer, ons geluk, onze redding.
Te denken, dat het onverschillig is,
men in de waarheid of in de dwaling
voortleeftdat het onverschillig is, wel
ken godsdienst men belijdt; dat het
onverschillig is, of men zijn leven in
richt overeenkomstig de grondbegin
selen van den waren godsdienst of van
de wereld, is:
le. een strafwaardige dwaasheid, als
bestond er geen waarheid, of als ware
de dwaling even goed als de waarheid
een zware zonde tegen God, die
en waar geloof gegeven, Christus
om dat geloof op aarde gezonden en
ware Kerk gesticht heeft
ons eigen ongeluk, want onze toe
komst richt zich niet naar ijdele theo
rieën, pasklaar gemaakt voor onze gril
len en hartstochten, maar naar de echte
rkelijkheld, die eenig is. T. P.
Een blij nieuws.
Jal düt la het nil, dit is het altijd,
wanneer er een nieuw leven ontstaat.
Als in het voorjaar het jeugdig groen
lrisch ontkiemt en er aan boom en
plant een nieuwe loot te voorscbijo
komt, geeft dit blijdschap en blije hoop
voor de toekomst. En grooter vreugde
en intenser blijheid is er, wanneer in
den laten zomer aan een nog jeugdigen
een nieuwe scheut ontspruit, waar
door er groote en grootsche verwach
tingen komen voor de toekomst.
Zulk» gebeurt tii voor de Missie
congregatie van Scheut, nu op 17 Sept.
b.s, ons Juvenaat zal beginnen met een
eerste klas van La'ijn.
Hel heeft lang, misschien wel hl te
lang geduurd eer dit begin er was.
Waar echter «alle begin moeilijk is»
Het Olympiade-bedrijf.
De laatste week der O. S. gaf ons
sportieve kampen van velerlei aard en
gehalte te zienze hoorden tot het
interessantste, wat deze IXe Olympiade
ons heeft geboden. Er was van edele
sport te genieten, die vlug, lenig en
krachtig lichaamswerk verelschte, naast
knap hersenwerk, zooals tijdens het
grootsche roeifestijn in Sloten, in de
Olympische schermzalen, in het Stadion
bij de gymnasten, en ook in het zwem
bassin. Maar over het algemeen misteo
deze demonstraties en wedstrijden toch
de belangstelling van «bet» publiek.
Zeker, in Sloten was er eenig mondain
gedoe naast de roeibaan, en nieuws
gierigheid naar de prestaties van Zus
Braun had heel wat menschen naar het
Zwembassin gelokt, maar de schitte
rende demonstraties der gymnasten mis
ten volkomen de belangstelling, en de
publieke waardeering van het elegante
schermen was ai even miniem. Sport-
enthousiasten wenschen niemand iets
kwaads toe, maar ze verlangen voor
goede geld althans de kans om
renner door zijn fiets te zien zakken,
afstandslooper aan de eindstreep
bewusteloos te zien neerzijgen, ol een
bokser met toegeslagen oogen le zien
vloeren.
In het gebouwtje voor de boktsport
as het dan ook geregeld tjokvol. De
Amsterdammers hebben het te «daDken»
de Olympiade, dat ze deze edele
sport volop genieten konden, want het
bekende hoofdstedelijke boksverbod is
voor deze gelegenheid tijdelijk opge
heven. Amsterdammers, die eikaars
magen en kaken wilden bemeppen,
Uw Haar
wordt gezond en alerh
het krijgt mooier glans
het wordt vrij van rooa
het bljjft beter zitten
bet velt niet meer uil
indien gij des morgens een weinig PUROL
tusschen de handen wrijft en dit door de
haten uitstrijkt, 't Voldoet Iedereen.
die liefhebberij vroeger,
vermoedelijk ook In de toekomst, In
Zaandam gaan beoefenen. Het Amster-
damsche boksverbod is, naar we meeuen,
ingevoerd, toen eenlge jaren geleden in
Schevenlngen bij een «amateur-partijtje»
een bokser zijn tegenstander doodsloeg.
Dergelijke «ongevalletjes» hebben in
hét buitenland trouwens meer plaats
gevonden, en In Rotterdam loopt nog
een jonge man rond, wiens llchtlooze
oogen herinneren aan zijn vroegere
prestaties en die zijner tegenstan
ders! in den ring.
De verslagen van den kamp om het
wereldkampioenschap, onmiddellijk aan
de O. S, voorafgegaan, hadden het
publiek er nog eens attent op gemaakt,
hoeveel spannends en sensationeels men
bij een boksmatch kan genieten. Uit
h«t Handelsbladverslag ^b.v. halen we
de volgende zinsneden aan
«Heency's gelaat is met bloed be-
ddrt.» (Vierde ronde).
•Het bloed stroomt Heeney uit den
lus.» (Vijfde ronde).
«Heency schijnt op het linkeroog te
zijn getroffen en wijkt, zijn linker oog
met de handschoen bedekkend.» (Acht
ste ronde).
Heeney bloedt steeds meer uit den
neus en is aan het oog gewond
bij weet zich nog staande te houden,
hoewel bet bloed hem over het gelaat
loopt.» (Negende ronde).
«Heency bloedt steeds meer, doch
strijdt verder.» (Tiende ronde).
Nu is het waar, dat Heeney en Tunney
n een vei mogen streden en zulks wel
eenige heftigheid kan verklaren, maar
ofschoon de inzet der Olympiade, blij
kens de afgelegde eed, alleen de glorie
A Jï sport en de eer der natie was,
de gevechten er nu en dan niet
minder bloederig om, Heel twat smette-
loose truitjes zija er in bloed gesopt,
OBder' de lulde en heftige sanmoidl-
gingen van bet talrijke publiek.
Waren de wedstrijden nu en dan nog
il opwindend van aard, de luidruchtig
heid der toeschouwers giog meermalen
in een soort razernij over, als de be
slissingen der jury werden bekend ge
maakt, met welke het publiek het als
regel niet eens was.
Ten laatste was de spanning in het
bokslokaal zoo groot, dat de politie
een aantal toeschouwers naar buiten
moest werken. Tenslotte is het gebouw
ontruimd, maar daar het ontevreden
publiek buiten bleef samenscholen, heeft
de politie de menschen met den gummi-
'ok uiteengeslagen. De politie won
:zen Olympiscbcn slag.
In 't Ruitertournooi hebben onze
Iandgenooteo, evenals te Parijs, een
goed figuur gemaakt. Zc wonnen deD
sameogestelden wedstrijd,- waarin de
Nederlandsche luitenant Pabud de Mor-
tanges het persoonlijk kampioenschap
behaalde.
het aantal landenoverwin-
ningen nagaat, dan heeft Nederland
tenslotte, door de sportieve successen
van de laatste week, geen slecht figuur
gemaakt. Amerika is onbedreigd eerst
geworden met 21 overwinningen, tweede
werd Duitschland met 9 overwinningen,
en Nederland bezet met Finland de
derde en vierde plaats.
Telt men niet Blleen het aantal kam
pioenschappen tesamen, doch brengt
de tweede en derde prijzen even-
in de waardeeriog, dan komt
Nederland eerst op de negende plaats,
en tot nog grooter bescheidenheid wor
den we gestemd, als ook de uitkomsten
der winterspelen worden medegeteld.
Zondag is het Olympisch touroooi
beëindigd, waarbij tot sommiger
verwondering de Koninklijke familie
aanwezig was. Nadat op dieu dag Spar je,
Polen en Zweden nog een eindsucces
in het ruitertournooi hadden behaald,
had de plechtige prijsuitreiking en sluiting
p asts.
Dcch daarover vertellen we volgende
Het oudste kerkhof
van Baarn.
Het was op een donkeren voorjaars-
oud, Zaterdag 5 Maart 1921, dat de
heer H. A. van der Heijde, Mr. kleer
maker in de Kerkstraat, mij kwam be
richten, dat er dien morgen naast zijn
tuin een oud kerkhof was aangegraven.
HQ bad mij al meermalen allerlei we
tenswaardigheden over oud Baarn mee
gedeeld, zoodat hij wel wist, dat zijn
mededeeling niet «ter griffie zou worden
gedeponeerd,» Ik haastte mij dan ook
den volgenden morgen deze belangrijke
ontdekking van naderbij te bezien.
Men was bezig de fundamenten te
graven voor de St. Bonifaclusschool,
waarvoor men 't perceel en den tuin
van de familie Van der Flier bad aan
gekocht. Nu waren de grondwerkers uit
Laren in den morgen van boveoge-
noemden 5 Maart aan 't spitten geweest
en hadden eenige doodsbeenderen aan
gegraven. Aanvankelijk wist men niet,
waarmee men te doen had, maar alras
bleek hier een oud kerkhof gelegen te
hebben. Daar het contract met den
aannemer luidde, dat de zwarte grond
tot het witte zand moest worden uit
gegraven, kwamen weldra duidelijk de
beddingen van vroegere graven voor
den dag. Het voorste deel van 't ter
rein (van de Kerkstraat af gerekend)
stond vol water en had een zwarten
grond, maar op de plaats der bedoelde
graven had men er geen last van.
Blijkbaar en dit is van gewicht
is daar de grond opzettelijk met wit
zand opgehoogd, om dus als begraaf
plaats te dienen.
Wat opviel, was, dat in deze graven
zeer wéioig resten van geraamten ge
vonden werden, en toch wees de aanleg
er duidelijk op, dat men hier met een
begraafplaats te doen had, ook reeds
hierom, doordat de graven alle van 't
Oosten naar 't Westen lagen.
Hoe groot dat oude kerkhof was,
kon niet gezegd worden, daar het terrein
slechts voor een gedeelte bewerkt be
hoefde te wordenmisschien strekte
het zich nog over de Penstraat uit. Er
waren omstreeks 20 graven blootgelegd,
d.w.z. een rij van 20 graven. De bed
ding (of bodem) was niet diep, hoog
stens konden er twee Ijken boven
elkander geborgen zijn. Ook waren zij
zeer smal, zooals bijv. de grafruimten
op 't^Bt. Janakerkhof bij Laren.
Natuurlijk rees üe vraag r~#at was
dat voor een kerkhof?
In de Baarnsche archieven vond ik
van deze begraafplaats nergens gewag
gemaakt. Een Protestantsch kerkhof kon
het niet zijn immers sedert de Her
vormden de kerk op den Brink kregen
(Kerstnacht 1580), hebben tij in en om
de kerk begraven. Een Israëlietisch
kerkhof kon het ook niet wezen, daar
erst in 1752 zich hier een Joodsch
gezin kwam vestigen en tot in onze
dagen toe de eenige Joodsche familie
in Baarn gebleven is (n.l. de familie
Meijers, die in genoemd jaar alhier in
de Nijverheidstraat een slagerij opende,
thans de firma Sohl Hoksbergen).
Bleef dus over aan een Katholiek
kerkhof le denken. Nadat de Katholieken
in genoemden Kerstnacht aan de Her
vormden de kerk hadden afgestaan,
moesten zij toch in de Hervormde Kerk
hun dooden begraven. (Eerst in 1830
kregen zij een eigen kerkhof op Zand-
voort, naast hun kerkje aldaar.) Nu
meende ik te moeten aannemen, dat
't ontdekt kerkhof door de Katholieken
in stilte was gebruikt om er hun dooden
te begraven, te meer, daar het terrein
indertijd eigendom van een Katholiek
ingezetene was, n.l. de familie Schim
mel, die op de huidige boerderij van
Paridon bij den Baarnschen Tol woonde.
Wel bleven hier ook nog eenige vra
gen open (bijv, waarom niemand zich
meer van zulk een geheim kerkhof
r herinnerde), maar.... 't was de
eenige mogelijkheid, naar mij dacht.
Eerst in 1926 zou het raadsel worden
opgelost. In dat iaar ontdekte dr. J. H.
Holwerda, onze groote ontgraver, tus
schen Putten en Voorthuizen een uit
gestrekte begraafplaats, waarin drie
soorten onderscheiden werden: hei-
densche (die Noord Zuid loopeo, Chris
telijke met heidensche herinneringen
(o.a. een muurtje van steenen of een
houten koepelgewelf, en met allerlei
bijgaven) eindelijk zuiver Christelijke,
die Oost-West liepen en nabij niets van
versierselen bevatten, alleen soms een
enkel kruisje. Weldra werden ook op
de andere plaatsen o.a. bij Wageningen
dergelijke gaven (niet bij een kerk) ont
dekt, die er op wezen, dat het de eerste
Christelijke graven in ons land waren,
Wegens hun hoogen onderkom (plm.
1000 jaar) zijn de geraamten zoogoed
als geheel vergaan.
Zoo is dunkt mij ook 't raad
sel van 't kerkhof in de Kerkstraat
opgelosthet is een oude, Christelijke
begraafplaats, de eerste van dien aard.
Wonderwel stemt daarmee overeen, dat
't doopvont, in 1888 bij de kerk op
den Brink opgegraven, er op wijst, hoe
in den Karolingschen tijd, dus een 1000
jaar geleden, reeds in Baarn een Christe
lijke kerk stond, zoodat de gevonden
begraafplaats ook uit dien tl|d stamt.
Men begroef blijkbaar toen nog niet in
cn om de kerk, maar op eenigen af
stand er vandaan. Zoo schreef mij In
dertijd de heer Dudok van Heel, dat
hij op sijn buitengoed bij Valkeveen in
«Graetfenvela» ook een begraafplaats
bad blootgelegd, waarvan hij evenmin
de herkomst kon vermoeden. Thans
kunnen wij het toeschrijven aan de
verdwenen stad Naaiden, die er een
klein half uurtje vandaan stond (thans
op de plaats, door de zee ingenomen).
Jammer, dat wij niet reeds in 1921
wisten, wat wij thans weten; dr. Hol
werda zou zeker zich gehaast hebben
om dit oude kerkhof in de Kerkstraat
nader (c onderzoskeo.
De gevonden resten uit dit kerkhof
zijn, zooals de heer Walraven mij mee
deelde, met alle piëteit op 't R. Katb.
kerkhof begraven, tegelijk wonder
lijk toevallig met de resten van 't R. K.
kerkhof op Zandvoort. Immers bij de
inwijding der nieuwe R. K. kerk in de
Kerkstraat (1861), werd 't oude kerkje
op Zandvoort afgebroken. Het kerkhof
bleef ongebruikt tot hel jaar 1921, toen
het (oa 60 jaar) ontruimd werd en aan
de gemeente werd verkocht voor een
terrein van 't nieuwe pompstation. De
n in de graven zijn toen naar 't
kerkhof in de Kerkstraat overgebracht.
Baarn. T. PLUIM.
Uit den Omtrek
EEMNE5
Mej. van Klooster alhier, die op weg
was naar Laren, kwam met haar rijwiel
in aanrijding met een auto. Het r^wiel
word door de beide voorwielen van de
auto gegrepen en totaal vernield. Mej.
van Klooster werd ter z$de van den
weg neergeworpen.
Nadat dokter Holtman de wonden
verbonden had werd de onfortuinlijke
wielrijdster met een passeereode auto
naar de ouderlgke woning te Binnen
dijk vervoerd.
H. M. te Buitendijk, die met sijn
hondenkar onder weg was, maakte zich
zóódanig bevreesd voor een hollend
paard van C. v. d. W., dat bij zijn hond
met kar in den steek liet en op den
dijk vluchtte. Op zijn beurt ging nu ook
het hondje met de kar aan den haal.
Toen M. eenigszius van den schrik be
komen was... kon hij zijn eigendom
liefst heelemaal op het einde van
Buitendijk terug halen.
De eerste dag van het muziek- en
zangconcours, uitgeschreven door het
Fanfarecorps «De Eendracht» werd in
gezet met een toespraak van den loco
burgemeester, wethouder A. Stouten-
burg, in de Raadszaal van het ge
meentehuis, alwaar het gemeentebestuur
de heeren eere-leden, jury-leden, dlrec-
:n en voorzitters der deelnemende
vereenigingen cfiicleel ontving en de
eerewijn werd aangeboden.
Het was een gulle en hartelijke ont
vangst, welke een hoogst aangenamen
indruk maakte.
SOESTERBERG
Het feestprogramma voor de te
Soesterberg op 31 Augustus e.k. te
houden Oranjefeesten is thans vastge
steld en luidt als volgt
Voorm. 7 uur reveille door de R.K.
fanfare.
Voorm. 9 uur aubade door de school
kinderen, daarna optocht naar het feeat-
Namiddag 2.30 volksspelen, bcstaan-
uit ringrijden per rijwiel voor dames
i heeren, tonsteken (als vorig jaar),
hanengevecht en bakerschaken.
Des avonds een groot concert van
de drie plaatselijke zang vereenigingen,
onder leiding van den heer Wegman
:o het Chr. f anfarecorps uit Huizen.
Tot slot bet muzikale karakterstuk
De slag b$ Waterloo».
Het feestcomité zal ook trachten niet
alleen den ouden van dagen (door een
'orit dwars door Soest een prettige
dag bezorgen, maar ook hen, die door
ziekte niet van de feestvreugde zulleu
kunnen genieten.
JQ! ■"f tabletten
bij Hoofdpijn en Kiespijn