^anapir""
Teiefunken Radio-Toestellen
Firma R. van den Burg
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Woensdag 19 Sept. 1928 - No. 49
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden f 1.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct.
KANTOOR: LANQEQRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VR1JDAQMIDDAO
Advertentlïn 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid
bij geregeld adverteeren. Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
TWEEDE BLAD.
De Zedeloosheid der
moderne Dansen.
Een brief van de Geestelijkheid van de
stad Utrecht over het dansen.
Een der meest schrikbarende uitwas
seri van de genotzucht is het dansen.
Onheilspellend is dit kwaad in de laat
ste jaren toegenomen. Het dansen heeft
zulk een gevaarlijke, ja schaamtclooze
gedaante aangenomen, dat wij met
kracht en klem en zonder eenig voor
behoud onze stem daartegen verhellen.
Daarom stellen wij de volgende over
wegingen vast:
I. In de laatste jaren is duidelijk
aan 't licht gekomen, dat het dansver-
maak ontaardt in danssvoede, die de
deur opent voor slechte dansen. In dit
stadium zijn we reeds gekomen. De
danswoede heeft zulke afmetingen aan
genomen, dat een restaurant niet meer
schijnt te kunnen bestaan zonder gele
genheid tot dansen te geven.
II. Danswoede voert tot slechte, ze-
deloozc dansen, omdat de mensch tot
't kwaad geneigd is. Dat dit gevolg
reeds een feit is, bewijzen de meest
hcidcnsche dansen, die overal zijn inge
burgerd. Deze dansen worden in de
meeste gevallen schaamteloos uitge
voerd. In particuliere woningen, familie
kringen, intieme gezelschappen, geslo
ten dansgelegenheden, openbare dans
huizen, ja publiek op de straten schaamt
de vrouw, het meisje, zich niet de
meest dierlijke lichaamshoudingen aan
te nemen. De vrije regels der dansvor
men stellen voldoende in de gelegenheid
de uitvoering van den dans zoo lieder
lijk mogelijk te maken. Zelfs welwillen
de dansleeraars zijn niet bij machte,
daartegen stelling te nemen. Ernstige
menschen, die in 't belang der zedelijk
heid een onderzoek hebben ingesteld,
verklaren, dat de lichaamsstanden tij
dens moderne dansen absoluut met de
wetten der zedelijkheid in strijd zijn.
Juist het feit ,dat danslustigen hun oor
deel voor absurd of overdreven verkla
ren, is hoogst bedenkelijk, omdat men
't bewijs levert, het kwaad niet meer te
voelen .of te willen zien.
III. Wal den modernen dans nog
gevaarlijker maakt is de moderne klee
ding. Is deze in gewone omstandighe
den dikwijls schaamteloos, ergernis
wekkend en voor velen een kwetsing
dór zedelijkheid, bij het dansen is dit
gevaar dubbel zoo groot. De vrouw en
liet meisje zoeken juist in het bal gele
genheid zich schaamteloos te ontklcc-
den, zoodat het voor verreweg de mees
te mannen en jongelingen een onmoge
lijkheid wordt, gedachten en begeerten
rein Ie bewaren. Wanneer bij bals aldus
én lichaamshouding èn zedelooze klee
ding samenspannen, om het dierlijke in
den mensch op te wekken, dan komt men
tot het besluit, dat elk modern bal voor
de meesten een bron van zonden wordt.
IV. Voegen we hierbij, dat verder
alles er op berekend is, om de danslus
tigen in een roes van zinnelijkheid Ie
brengen, n.l. de weelde der danslokalen,
de prikkeling der dranken, het fantas
tisch kunstlicht, nu en dan het totaal
gemis aan licht, lichtzinnige, ja harts
tochtelijke dansmuziek, het diep in der
nacht thuisbrengen, bedwelmd door 't
gesmaakte genot. Wie zal durven be
weren, dat het zwakke menschenhart
tegen dat alles bestand is? Waarlijk, wij
overdrijven niet met te beweren, dat
onze moderne, heidensche dansen een
afgrond van zonden zijn.
V. Het kan niet uitblijven, dat der
gelijke uitwassen de meest schrikbaren
de gevolgen na zich sleepen. Wij wijzen
slechts in het kort op de uithuizigheid,
twist tusschen man en vrouw, opstand
der kinderen tegen 't ouderlijk gezag,
gemengde vei keeringen en huwelijken,
dronkenschap, echtscheidingen, onder
mijning van den arbeid en als gevolg
daarvan verslapping van het zedelijk
heidsgevoel, achteruitgang van maat
schappelijke welvaart, vernietiging van
het familieleven, vernietiging der maat
schappelijke orde, ondergang der chris
telijke beschaving door terugkeei tot
liet heidendom in de meest krasse w-
Bij Scheren
pcén Pijn en naschrijnen of stukgaan
der huid, Indien men vóór het inzeepen
de baardoppervlakte inwrijft met
Doos 30, Tube 80 ct, P U R O L
VI. Wat het ergste is, de moderne
dans en danswoede werken zóó harts
tochtelijk, dat zij, die er zich eenmaal
aan hebben overgegeven, slechts met
de grootste moeite van die kwaal zijn
te genezen. Ontelbaren hebben zich op
die dansen geworpen als op een dage-
lijksch brood en zinken steeds verder
weg in den poel van onreinheid, zoodat
een breken met die danswoede dikwijls
tot de zeldzaamheden behoort. De
groote H. Augustinus, die zich zelf eens
had verloren ut 't Romeinsche zingenot,
in dans en schouwburg, die zelf liet
slachtoffer werd der heidensche zede
loosheid, dus een onverdacht getuige,
schreef na zijn wonderbare bekeering
de geschiedenis van zijn vroeger zondig
leven. Onder tranen beweende hij zijii
vroegere uitspattingen. Hij brengt naar
voren, boe moeilijk het js de ketenen
van 't zingenot te breken en als hij door
de genade Gods bestraald behoefte ge
voelde den hartstocht te onderdrukken,
riep hij in vertwijfeling uit: „De ge
ringen in deze wereld veroveren den
hemel en wij met al onze talenten staan
machteloos". Als Augustinus zoo'n ge
weldigen strijd meemaakte, 0111 zich van
de banden der hartstochten te bevrij
den, hoe zal het dan met ons, arme
menschenkinderen gaan De H. Schrift
leert ons: „Die liet gevaar bemint, zal
er in vergaan!"
Ziehier, B. G., het ontzettend gevaar
en de dieptreurigc gevolgen vai
moderne dansvermaak. Het is eer
dat de uitspattingen, waaronder
dansen een niet geringe plaats
ile ondergang worden der zielen
christelijke maatschappij. De oude Ro
meinen en Grieken beleefden een bloei
tijdperk, toen zij matig, ernstig en zedig
leefden. Toen zij zich aan de weelde ei:
uitspattingen overgaven, gingen zij ten
gronde. De beroemde heidensche rede
naar Cicero waarschuwde tegen de toen
malige zedelooze dansen.
Als dus reeds het oude heidendom
zich tegen de uitwassen der dansver-
makelijkheden verzette, hoeveel meei
wij, Christenen, wij katholieken. In de
H. Schrift vinden we op meerdere
plaatsen de ellendige gevolgen van deze
inenschonteerendc kwaal. Wij wijzen
slechts op den wellusteling Herodes,
die door de schandelijke dansen van
Salome bedwelmd, de moordenaar werd
Joannes den Dooper. Geen wonder,
dat de reine Jezus voor hem geen blik
had. Zalig de zuiveren van harte, want
zij zullen God zien.
In de eerste christeneeuwen was lie
voor de pas gestichte Kerk een heiligt
taak, alles uit te roeien, wat aan het
bedorven heidendom herinnerde. Met
kracht en energie ondernam Zij den
strijd tegen de zedelooze heidensche
dansen. Zij herhaalde steeds het woord
Christus: „Vae vobis a niundo,
st toch de wereld". Aan haar dan
ken wij dan ook de christelijke bescha
ving, vooral de vrouwen en meisjes,
haar zegepraal over het onbeschaamd,
harteloos, zedeloos nienschonteerend
heidendom. Om de Kerk daarin te doen
slagen, verwekte God, evenals in het
Oud-Verbond, profeten, de beroemde
kerkvaders, om onder verschillende
spattingen, de heidensche dansen
den schandpaal te slaan en uil
roeien. Het zou ondoenlijk zijn, hier
relaas hunner uitspraken te geven.
Tertullianus en de H. Cyprianus hebben
het dansgevaar heele boeken ge
schreven. Bepalen we ons verder tol
inkele uitspraken.
De H. Augustinus, de man van onder
vinding, nam openlijk stelling tegen de
toenmaals nog diep ingekankerde hei
densche dansen. Een zijner scherpste
veroordeelingen is wel: „Het is een veel
mindere zonde op Zon- en Feestdagen
zich moede te werken en zich af te
sloven, dan een dansgelegenheid bij te
len." Even sterk drukte zich de
Johannes Chysostoinus uit. Ver
nomen hebbende, dat enkele zijl
hoorders dergelijke dansgelegenheden
hadden bezocht, begon hij zijn predi
cate met deze woorden, tintelend v
heilige verontwaardiging: „Indien ik
kende, ik zou ze uit de kerk jagen
niet toelaten, de H. Mis bij te wo-
De H. Ephrem verklaardeWaar
gedanst wordt, daar worden de mannen
bedwelmd en vinden) de vrouwen hun
ondergang, daar weenen de Engelei
juichen de duivelen; men kan niet op
aarde dansen en eens in den hemel
vreugde smaken, want Christs heeft ge
zegd: „Wee u, die nu lacht, want eens
zult gij treuren en weenen." Vooral ook
trad de H. Ambrosius met alle kracht op
tegen de onzedelijke dansen van zijn
tijd. De dansen, zoo zeide hij, zijn de
grafzerken der onschuld en het graf der
schaamteloosheid."
Niet alleen de oude Kerkvaders, doch
ook de latere lichten aan den hemel
Gods Kerk hebben luide hun stem
verheven tegen de misbruiken van hun
tijd. De H. Carolus Borromeus durfde
te verklaren: „In 't midden der dansen
staat de duivel." De H. Franciscus van
Sales schrijft: „Danspartijen organi
seert men in den nacht, d.w.z. dat daar
door veel kwaads en duisters in de zie
len sluipt."
Stellen wij ons, B. G., tevreden met
deze oordeelvellingen uit 't verleden.
Sinds eenigc jaren hebben de heiden
sche dansen weer hun intrede gedaan
de wereld. Wij, die groot gaan op
onze hedendaagsche christelijke be
schaving en alles doen, vooral door
onze missionarissen, om de arme hei
denen onze beschaving te schenken, wij
vinden er ons vermaak in, hunne dier-
ijke uitspattingen tot ons gemeengoed
te maken. Wij christenen roeien bij de
heidenen dergelijke uitwassen uit, doch
nemen ze voor ons genot gaarne over.
Ziedaar een schandelijke inconsquentie!
In den laatsten tijd hebben hoog
staande mannen protest aangeteekend
tegen de moderne, ja dierlijke dansver-
makelijkheden, om aldus mee te werken
aan de uitroeiing van dit maatschappe
lijk onheil. Mannen van allen rang er
stand: katholieke hooglceraren in theo
logie, moraal, sociologie en geneeskunde
lan onze universiteiten of instellingen
•an hooger onderwijs, met juristen,
artsen en volksopvoeders van erkend
gezag. Allen erkennen, dat over 'i alge-
ernstig zedelijk en maat
schappelijk gevaar ons volk bedreigt.
Onder hen citeeren wij slechts, wat
de nieuwe Bisschop van Haarlem, Mgr.
J. D. J. Aengenent daarover schreef:
„Het is mijn besliste overtuiging, dat
de omstandigheden, waaronder tegen
woordig gedanst wordt, wel degelijk
zoodanig zijn, dat er niet alleen kan.
maar moet gesproken worden van een
moreel en sociaal gevaar. Deze mee-
ning steunt op de uitspraken van man
nen van ervaring der meest uiteenloo-
pende richtingen. Nog onlangs vernam
ik, dat de directeur van een ziekenhuis
onze groote steden verzekert,
dat het grootste percentage der ziekten,
die het gevolg zijn van mislukten abor
tus, ontstaat door de dansgelegenheid."
Niet alleen werd een enquête inge
steld bij R. K. deskundigen, maar i
ook een rapport uitgebracht door
neutrale commissie. Dit vooral schuiven
voren voor hen, die misschien
een katholieke enquête van overdrijving
beschuldigden. Deze neutrale commissie
verklaart o.m. het volgende: „Met ligt
de hand, dat het verkeer in lu-
i ingerichte danszalen een behoefte
opwekt aan luxe en het opvoeren
uitgaven, welke weer een streven naar
loonsverhooging meebrengt. Loonsvor-
hooging, uitsluitend voor vermaaks-
doeleinden kan de welvaart niet bevor
deren. Is het gebrek aan een familie
band een der oorzaken van het bezoe
ken van danslokalen, wederkeerig
zwakt dit veelvuldig bezoek wat er
aan gezinsleven over is; het verz
de zedelijke kracht en veroorzaakt de
daarmee gepaard gaande gevolgen als
nervositeit, vermindering van het ver
antwoordelijkheidsgevoel enz., terwijl
de door het vele dansen en het geregeld
laat opblijven veroorzaakte vermoeienis
sen de menschen minder geschikt maakt
voor hun werk... Vooral de „dan-
jcings" der z.g. eerste klasse-inrichtingen
wekken zucht tot uitgaan en modieeuse
kleeding; de wijze waarop veelal ge
danst wordt, is van ongunstigen invloed
op de moreele en sexueele opvattingen
van het publiekvoor moreel zwakken
kunnen de openbare dansgelegenheden
beschouwd worden als voorportalen der
prostitutie... Gehuwde vrouwen be
zoeken de dancings zonder haar echt-
genooten en knoopen met de manne
lijke bezoekers, die veelal niet tot de
degelijksten behooren, connecties
die tot funeste consequenties kunnen
leiden. Hetzelfde kan gelden ten
van gehuwde mannen. In 't alge-
n zal de meer ongebonden \v"
omgang tusschen de geslachten
ongunstigen invloed op de sexualiteit
hebben en het verantwoordelijkheids
gevoel doen verminderen; de invloed
van een veelvuldig bezoek der dan
cings op het huwelijk kan dan ook
niet anders dan ongunstig genoemd
worden, het vernietigt het idealisme
van het huwelijk en moet wel meer
en meer leiden tot echtscheidingen."
Resumeerende komen wij tot
de slotsom, dat de moderne dans een
ramp is voor geloof en zeden en wel
vaart. Mogen wij daarbij stilzitten? Als
zelfs menschen, die op godsdienstig ge
bied zich neutraal verklaren, zoo af
doende de moderne dansmanie hebben
gebrandmerkt, dan ligt het voor de
hand, dat wij, uwe priesters, nog meer
dan zij u ernstig vermanen en waar
schuwen. Wij veroordeelen daarom
zonder éón uitzondering, eiken moder
nen dans, onder welken naam hij zich
ook aanbiedt en verklaren als gevolg
daarvan, dat dergelijke dansgelegen
heden vrijwillige en naaste gelegenhe
den zijn tot zonden. De katholieke leer
zegt ons, dat wij in geweten plicht heb
ben de vrijwilligen naaste gelegenheid
te vluchten, zoodat het zondig is, daar-
vrijwillig te blijven.
Mocht tot nu toe onwetendheid of
goede trouw u misschien verontschul
digd hebben, na deze ernstige
schuwing houdt alle onwetendheid op
en drukt op ieder de zware en volle v~~
antwoording, de moderne dansen
vluchten.
Katholieken, bezwaart dus uw
weten niet en slaat de handen ineen
de maatschappij te redden van deze
zedelijke inzinking. Heeft de Roomsche
Kerk ons eenmaal de christelijke be
schaving geschonken, werkt dan mee ze
in stand te houden. Als elke bescha
ving van boven af door de rangen er
standen der maatschappij dringt, dan
zijn de menschen van meerderen invloed
hoogergeplaatst op de eerste plaats
geroepen een goed voorbeeld te geven.
Zegt niet, dat enkele moderne dansen
kunnen geduld worden; wij iiioett
kwaad met woitel en al uitrukken,
zóólang men concessies doet, de onder
vinding leert hef, werkt men op den
duur het kwaad toch weer in de hand.
-^Gij vooral, Ouders, hebt de zware
verantwoording voor uw kinderen.
Weest op dit punt onverbiddelijk; later
zullen de kinderen u zegenen en dank
baar zijn. Geeft geen gelegenheid voor
kinderbals, want daar leeren zij
vroegsten leeftijd het zingenot
zucht naar dansen.
Weest voorzichtig in 't gevi
verlof aan uwe zonen en dochtc
i danscursus mee te maken; verbiedt
ten strengste neutrale of verdachte
dansgezelschappen te bezoeken, veroor
looft het niet lid te zijn van een z.g.
katholieke club, waar onderricht gege-
•ordt in de bovengenoemde mo
derne dansen. Ouders, bezoekt zelf niet
de dansgelegenheden, geeft aldus
goed voorbeeld en maakt uw huis
een voor uw kinderen aangename wo
ning. Prent ze reeds vroegtijdig in een
levendigen afschuw voor moderne dan-
dan zult ge hun deugd bewaren en
Drmen tot degelijke menschen in de
maatschappij.
Gij, besturen van R. K. Organisaties,
die voor alles het godsdienstig en zede
lijk belang uwer leden beoogt, weert
uit uw vereenigingeu de gelegenheid tot
dansen, welke worden aangekondigd
onder den naam van „gezellig samen
zijn." Tracht langs andere wegen er
die zijn er genoeg uwe feestve'gade-
ringeu gezellig te maken, dan zal van
u een opvoedkundige kracht uitgaan.
B. G. Geve God u een goeden v
om met ons mee te werken; dat Hij i
verstand verlichte, om den waren weg
voor 't geestelijk en stoffelijk geluk
beter te leeren kennen; daarom eindi
gen wij met het bekende woord
H. Schrift: „Wat baat het den mensch,
indien hij heel de wereld wint, en scha
de lijdt aan zijne ziel."
Een drie-lamps toestel, geheel compleet met luidspreker, enz.
leveren wij voor f 128.00
Alleeneertegenwoordlgers voor Amersfoort en omstreken
AMERSFOORT - UTRECHTSCMESTRflRT - Afd. RADIO
heiligsten Vei losser. Vijf jaren later
ntvlng hij de H. Priesterwijding. Hij
'ijdde zich tot 1921 aan de zielzorg
door bet geven van retraites en hel
prediken van missies. Bij lijn priesterlijke
werkzaamheid vond bij oog gelegenheid i van onvermogenden te zenden, U zendt
x$o rechtsstudie voort te zetten en zoo uw kiod naar de B-school, waar derelfde
verscheen in 1919 sijn bekend werk leerkrachten, dezelfde leermiddelen wor-
- tjeQ jjjbruitt, dezelfde speelplaatsen
Burgerlijk Recht en Zielzorg
lij de jongste Grondwetsherziening
d bij benoemd tot lid van de Com
missie tot herziening van de Grondwet,
Hoofdstuk Godsdienst.
De nieuw benoemde professor is ook
I van de Vereeniging ter beoefening
in de Wijsbegeerte van het Recht,
Van 1921 tot 1927 was bij te Wittem
professor in de Moraal Theologie.
Pater Duynstee was ook eenigen lijd
:i bonden aan het St. Alfonsus Retrai-
tenhuls te Amersfoort.
Tol-mlsarie.
Blijkbaar wil een aantal auto-eigenaren
de regeeriog ten aanzien van de oprui
ming van den Muidertol tot meer
spoed aanzetter, maar daartoe bestaan
gerchikter middelen dan die, welke zij
i aanwenden.
De Muider-tol wordt door de demon
stranten terecht een middel-eeuwrch
opstakel geheeten, maar hun middelen
in actie zijn het niet minder.
Het opzettelijk veroorzaken van ern-
!e verkeersbelemmeringen is het uit
enen van een terreur ten opzichte
van de vele autobestuurders, die over
minder tijd beschikkende dan de de
monstranten, gaarne, zelfs ten koste
van een dubbelije tolgeld, het beroemde
Muiden zouden passeeren om het doel
na te streven, dat voor hen misschien
veel belangrijker is dan heel de tol-
Binnenland
5o. Maar, geachte huisvader, indien
U geen toeslag wenscht te jbetaleD,
behoeft U dit volstrekt niet ook al
weer een verkeerde meeniog. U behoeft
iw kind daarvoor niet naar de school
Ingezonden.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Geachte Redactie.
Gaarne wordt eenige plaatsruimte in
Uw blad gevraagd voor een antwoord
in seen huisvader*.
Hoewel het de gewoonte niet is
het ook niet op den weg ligt van
schoolbestuur, door courantengeschrijf
polemiseeren over bestuurszaken,
it indien het bestuur op alle geschtijf
inging, zou het zoo zachljes aan wel
dagwerk kunnen kiijgCD, toch wil het
dezen keer van die gewoonte afwijken.
Het is zeer gemakkelijk een bestuur
tekortkomingen of onbillijkheden
wrijven, als men zich laat leiden door
meeningen en nog wel door meeningen
gebed bezijden de waarheid.
lo. De meening dat het cc
schen ouders en schoolbestuur geheel
ontbreekt, terwijl het toch overbekend
niet, het toch zeer gemakke
lijk te weten te komen is, dat ouders
of verzorgers zoo goed als ten alien
tijde, maar vooral op den zitdag, des
Woensdags, zich kunnen wenden tot
den vertegenwoordiger v»n het Bestuur
om inlichtingen enz. enz. te bekomen
het contact is dus evenals bij het elec-
trisch licht of een radiotoestel, zeer
gemakkelijk te verkregenwenscht men
ODtact niet rechtstreeks, dan kan
dit zijdelings verkrijgen, door met
het hoofd der school te spreken. Het
al of niet contact hebben, ligt dus ge
heel bij de ouders (van den zitdag wordt
veel gebruik gemaakl).
De toeslag regeling is naar uw
zienswijze onbillijk, maar wie zegt dal
uw zienswijze, uwe meening de ware,
de goede is Wie zegt dat hierin niet
rekrniog gehouden is met verschillende
toestanden in de gezionen Wie zegt,
dat indien men persoonlijk overleg pleegt
met het bestuur, niets gew$zigd kan
worden Huisvader, maak slechts
tact!
3o. Wie mokken of mopperen tegen
een toeslag, die aan bijna alle scholen
ook van andere gezindten om verschil
lende redenen moet worden gehevr
Alleen zij, die niet op de hoogte
van de toestanden of redenen.
4o. Uw meening dat Gemeente of
hetzelfde onderwijs wordt gegeven,
óo. Bovendien is deze toerlag zeer
gering; op de openbare school wordt
geen toeslag geheven, maar dan moet
u ook genoegen nemen met de school
waar de gemeente uw kind wenscht te
plaatsen. Indien u genoegen neemt niet
plaatsing op de B school betaalt u ook
geen toeslag; indien u, uw kind op
den school b.v. aan de Oldebarneveld-
laan wd geplaatst zien, zal u voor een
lij wat grooteren toeslag komen te
7o. Bij slot van rekening worden de
schoolbesturen door de separatiegeest
ran de meeste ouders gedwongen tot
iplitsiog van een A- en B school en
dientengevolge tot eeoige schoolgeld-
hrtfiag.
8o. Tot slot nog dit: Indien u zich
gewend had tot het Bestuur, zou u be
kend zijn gemaakt dat het Bestuur wel
buitengewone uitgaven heeft, die niet
worden vergoed door Rijk of Gemeente,
om maar eens iets te noemen, een
onderwijskracht die niet door Rijk of
Gemeente wordt vergoed, maar ten
koste komt van het Bestuur en nog
veel, veel meerdere uitgaven, die, door
de geringe toeslag lang niet worden
gedekt.
Verder wordt hierbij nogmaals eraan
herinnerd, dat, indien ouders iets meenen
te hebben aan te merken, of hebben
gewenschte ver
anderingen, of in hun oog verbeteringen,
nog nimmer overlegpleging is geweigerd.
Onder dank voor de verleende plaats
ruimte.
Het Bestuur der R. K. Jongensscholen
aan de Schimmelpenninckstr. en -kade
en Breestraat.
Prof. Duynstee.
Mr. H. J. A. J. Duynstee C.
nieuw benoemde opvolger vi
W. Pompe, als hoogleeraar in het straf
recht en strafprocesrecht aan de R. K.
Universiteit te Nijmegen, werd 6 Sept,
te Sittard geboren. Hij was de
toon van het Tweede Kamerlid mr. Tb,
J. A. Duynstee, die van 1916—1919
het vice-presideatschap bekleedde aan
het Gerechtshof le 's Hertogenbosch.
In 1904 begaf bij zich naar Amsterdam,
n daar aan de Gemeente Universiteit
de Rechten te studeeren.
Zijn verstandelijke gaven wekten de
bewondering van professoren en
denten. Professor mr. M. Treub vi
spelde deo studax een schitterende
rièie. Io 1908 promoveerde bij op stel- tv. v
lingen iu de Rechten en trad hetzelfde Rijk alle uitgaven vergoeden, is ook al
in de Congregatie van den Aller- een geheel verkeerde meening.
Koninginnedag en Excelsior.
Ia het kort willen wij antwoorden
op het ingezonden stuk van den heer
J. J. v. d. Linde van Dinsdag j.l.
Het geldt hier een prlncipieele kwestie,
waarover wij alleen hebben te oordeelen.
En dat de heer v. d. Linden schreef:
-het Iverwonderde .ons geenzins een
afkeurend oordeel te moeten lexenc,
daaruit kunnen wij besluiten, dat ook
de heer v. d. Linde begrgpt, dat wij
a geheel aDder standpunt innemen.
De Katholieke opvatting is deze, dat
ij met al die omkleedingen zijn op
het hellende vlak en wanneer wij niet
bijtijds een waarschuwend halt laten
hooren, dan weten wij ten slotte niet
isr het einde is.
Waarom moeten wij Hollanders altijd
-o ver mogelijk gaan
Wij hebben het ook gezien op de
Olympiade.
Bij de rbytmische gymnastische oefe
ningen waren alle nationaliteiten zeer
decent gekleed, behalve natuurlijk de
Hollsndsche turnsters.
Op de goedkoope uitnoodiging van
den Heer v. d. Linde om kaartjes of
briefjes hem toe te zenden gaat natuur
lijk geen ernstig mensch in. De heer
v. d. Linde weet ook wel dat ons
Hollandsche volk niets voelt voor een
dergelijke comedie.
Nogmaals dan, wij handhaven vol
komen ons standpunt en wij blijven de
uitvoering van Excelsior vinden een
onwelvoegelijke en ongepaste ver-
looning, —waan weldenkende Katho
lieken aanstoot hebben geoomen. K.
^CH'wrtabletter>
bij Hoofdpijn en Kiespijn
Si-S
I