I
ROM®
I
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 28 Sept. 1928 No. 52
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden 11.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct
KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINgDAQ- EN VRIJDAOMIDDAO
Advertentltn 23 ct. per regel. BIIIQke tarieven voor handel en nflvrrhetd
bQ geregeld adverteeren. Advcrtentiïn moeten Dinsdag en Vrfldag vdór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Het ts niet genoeg, dat iemand hard
werkt hij moet in de goede richting
werken.
Epistel en Evangelie.
ACHTTIENDE ZONDAG NA
PINKSTEREN.
Les uit den eersten brief ven den H.
Apostel I'au'us aan de Korinthifirs1.4-8
Broeders 1 Altoos dank ik uwentwege
mijnen God, voor de genade Gods, die
u gegeven is in Christus Jezusdat
gij in Hem rijk geworden zift in alle9,
in alle leer en in alle kennis, gelijk ook
de getuigenis aangaande Christus u
bevestigd is zoodBt u in geene genade
gave iets ontbreekt, terwijl gij de open
baring verwacht van onzen Heer Jezus
Christus, die u ook standvastig maken
zal ten einde toe, om zonder misdaad
te zijn op den dsg der komst onzes
Heeren Jesus Christus.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheus IX, 18.
In vdien tijd ging Jesus in het «chip
En zie, zij brachten tot Hem eeneo
lamme, die op een bed lag. En Jesus,
hun geloof ziende, 9prak tot den lrmme
Vertrouw, zoon I uwe zonden worden
u vergeven. El zie, eenigen van de
schriftgeleerden zeiden bij z'ch zeiven
Deze lastert God. Daar nu Jesus hunne
gedachten zag, sprak HijWaarom
denkt gij kwaad in uwe harten Wat
is gemakkelijker te zeggen uwe zonden
worden u vergeven, of te zeggen sta
op en wandel Doch opdat gij moogt
weten, dat de Zoon des menschen
macht heeft om op aarde zonden te
vergeven, sta op, sprak Hg toen
tot den lamme, neem uw bed op en
ga naar uw huis I En deze stond op
en ging naar zija buis. De scharen nu,
die het zagen, werden bevreesd en
verheerlijkten God, die eene zoodanige
macht aan de menschen gegeven had.
zijn onze
JONGENS-
JEKKERS?
Ook Ttw jonQen<s
draqpn *e,%
nietwaapr
"oz.jnDEDOM
UTRECHT-AflERSFOORT- ZEIST
Evangelieverklaring.
iSe Zondag na Pinksteren.
Als de Zaligmaker in het landschap
der Gerasrnen twee menschen, die van
de booze geesten bezeten waren
verlost had, voer Hg over hel
van Genezareth en kwam in zg<
genaamd Capharnaum. Deze stad werd
zgne stad genoemd wgi Jezui zich ge
durende de jaren van zgn openbaar
leven aldaar dikwgis ophield, waar-
schijnigk ten huize van Simoo Petrus,
Bg zgn aankomst stroomde een zoc
groote menigte volks tot Hem in hei
huis waar Hg was binnen getreden,
dat dit overvol was en de menschen
niet kon bevatten, En zie zg brachten
Hem ecnen lamme, die op een I
lag; en deze, gelijk de H. Lucas
bg veihualt, geen gelegenheid vindende
hoe zij hem, om de menigte des volks,
zouden binnen brengen, droegen hem
op het plat dsk en lieten hem met het
bed naar beneden zakken vóór Jezu
voelen. En Jezus hun geloof ziende e
het groote vei trouwen dat zg in Her
stelden, zeide tot den lamme: Betroui
zoon, uwe zonden zgn u vergeven.
Waarom vertroostte Jezus den larom
eerst met de vergeving zgier zonder
voordat Hg hem naar het 1 chaam ge-
Das Om daardoor te kennen te geven,
zegt de H. Augustinus, dat zijn kwaal
door zgn voorgaande zonden ontstaan
was. Als een verstandig geneesheer
zocht Jezus eerst de oorzaak
ziekte weg te nemen.
Hierin vinden we een schoone les
voor ons. Wg ook zgn dikwerf zelfde
schuld en oorzaak van vele ziekten
kwalen, die wij zelf te lijden hebben.
Ontstaan niet vele onzer kwalen uit
onmatigheid in eten en drinken, uit on-
kuischheid of uit hevige driften van
opvliegendheid en andere onbeteugelde
hartstochten Laat ons om daarvan
genezen te worden trachten tot Jezus
te kernen en Hem smeeken dat wi'
door Zijne genadige hulp eerst de O'
zaak mogen wegnemen door het v
beteren vnn onze zondige driften
ongeregeldheden. Laat ons tot herstel
onzer lichameigke ziekte eerst zorgei-
voor de genezing onzer ziel.
Toen de Schriftgelueiden uil den
mond vso den Zaligmaker geboord
hadden: Uwe zonden worden u ver
dachten sommigen vermits zg
geven dan God alleen
Dezelfde opwerping wordt dikweif
gemaakt tegen het H. Sacrament der
Biecht: Wie kan de zonden vergeven
dan God alleen.
Wij geven toe dat God alleen de
zonden vergeeft uit eigen macht. Maar
kan God die macht niet mededeelen
menschen om in Zgne nnam ver
geving te schenken t Staat er ook niet
in de H. Schriftuur dat God alleen
wondereD doel? En evenwel leest men
dat Mozes en andere dienaren Gods
vele wonderen gedaan hebben, niet
door eigen macht maar door de macht,
die zj van God ontvangen hadden. Aldus
ook de Priester, die bg de H. Absolutie
niet spreekt in eigen naam maar in
naam en krachtens de volmacht
Jezus Christus. Hoe du deigk spreekt
de H. Schrift van die verleende vol
macht I sGeigk de Vader Mg gezonden
heeft zoo zend Ik U. Ontvangt den
H. Geest, wier zonden gg vergeven
zult hebben die zgn hun vergeven».
Laat ons dan geigk die scharen God
danken dat Hg zgn eigen goddeigke
macht om zonden te vergeven geschon
ken heeft aan meoschen. Naderen we
dikweif met een boetvaardig hart tot
het Sacrament der Biecht, de redplank
na de schipbreuk, om uit den mond
des Priesters te vernemen
zoon, mgne dochter,
Neem het geloof in God uit de we-
eld, en voor een stuk geld, voor de
voldoening van een of anderen haits-
tocht, zullen de meoschen elkander
'ermoorden.
Zonder rechtvaardigheid, zegt de H.
Augustinus, zgn de staten niets anders
dan groote rooverbendeDen zonder
God geen rechtvaardigheid.
E'iideigk, wat het geweten duistert,
,t roept het hart ons toe door zgn
iwcerslaanbaar verlangen naar
maakt gelukdoor zgn honger, di
leen door het oneindige Goed gestild
kan worden.
't eenvoudigste bewgs voor
ian van spgzen is de honger bij
alle dier lijkc wezens.
Zouden wg niet eveozoo in het vurig
irlangan van alle edele harten een
bewgs moeten vinden voor het bestaan
in God
Alles wat noodig is om aan geheel
:t merischeigk geslacht een mensch-
■ardlg bestaan te verzekeren, moei
reeds daarom alleen ook ooodzakeigk
zgn. T. P.
Het Geweten.
ge
Hem niet alt God erkendeo Hg lasiert
God, Hg die alleen mensch is, wi"
zonden vergeven, wie kan zonden
Wat zegt de stem van het geweten
Zg vermaant ons eea onzichtbaren
reker van het kwaad te vreezen en
p een vergelder van het goede te
ertrouwer in ons geweten voelen wg
ns brtcugeld door een hoogere macht,
die alles overtreft daar worden bevelen
uilgevaardigd, die onschendbaar »go,
en opgevolgd moeten worden, al kostte
het de geheele wereld, al kostte het
ook ons le-en. Welk is die absolute
oppermacht f Waar is de mensch,
ch niet door zgn beter ik gedron-
voclt over de bctrekenis van hel
geweten na te deokeD En waar i9 dc
niet verblinde mensch, die door dal
nadenken niet tot bet inzicht komt, dal
het geweten uit God is?
Gelijk ik aan de spraak een mei
eiken, ofschoon ik hem niet zie,
erkent eenieder God aan deze in'
dige stem.
Mgn verstand verkondigt de wet en
past haar toe op verschillende gevallen.
Maar dc hoogste weigever ia het ver
stand niet, Vanwaar anders de angst,
die ons na booze handelingen overvalt
Vanwaar het bewu9tzgo een heilige,
boven ons staande macht te hebben
getrotseerd, die ons ter verantwoording
zal roepen
Als de mensch geweten vreesl,
dan vreest bg niet zich zeiven, ma u
een hoogeren Rechter en Vergelder.
Geen geschapen macht is in staal
met zulk gezag wetten uit te vaardigen,
als waarmede het geweten zgn wet aan
alle menschen stelt.
Alle goede menschen luisteren naar
de stem van het geweten op het ge
weten berust de orde in de mensche-
lijke maatschappij en het geweten zou
ons bedriegen
e meeningen der menschen veran
deren met de hartstochten en dwaas
heden der menschen.
Slechts daar, waar de overtuiging be
staat, dat het God is, die de onderlinge
verhoudingen in de menschelijke maat-
schappg geregeld heeft, verafschuwl
men het onrecht en acht men recht es
r.chtvaaidigheid heilig.
De vrouw in de naaste
toekomst.
Do vrouw van onzen tijd is in ieder
opzicht een veel zelfstandiger wezen
die van vroeger. Zij tieeil zich
laats veroverd in betrekkingen, wa
roeger nooit een vrouw werd toegcln-
:n, Als sociaal wezen dus, heeft liet
karakter der vrouw een diep ingrijpende
verandering ondergaan; juist door liet
karakter der uitbreiding en omvorming
welke tiaar werkkring heeft verkregen,
is zij burgeres geworden in denzellden
socialen en zelfstandigen zin, als wa
de ambtelijk en maatschappelijk w
kende en producoercnde man Inirgei
(Prof, Beysens).
Wc hebben gezien hoe de ontwikkcl-
vrouw vrij en onafhankelijk door het
leven gaan kan, hoe zij naast den man
komt te staan in de samenleving en
langer beschouwd mag worden als
De vraag rijst dan vanzelf of dc
vrouw dan niet dezelfde rechter'
komt als den man. De arbeidende
wen hebben het recht ook voor haar
arbeid beschermende wetten te vragen,
li deze niet alleen te vragen, docli door
polilleken invloed rechtstreeks tot stand
te brengen.
De veranderde houding in sociaal en
economisch opzicht moest noodzakelijk
een wijziging brengen in liet rechtsle
ven. Waar de vrouw vroeger buiten
stond, komt ze nu mee in aanraking, en
wal haar vroeger niet schelen kon, is nu
van groot belang voor haar geworden.
De sociale wellen moeten zich over haar
uitstrekken, zij moeten haar beschermen
legen haarzelvc en tegen anderen. Ook
"limit ze meer in aanraking met liet liur-
;crlijk wetboek en wordt zij er miér
ifhnnkclijk van naarmate haar positie in
het burgerlijk leven zelfstandiger en on
afhankelijker wordt.
Dr. Bavinck zegt in zijn werk: „De
Vrouw in de Hcdendaagsche Maat
schappij: „Als men de ganscho maat
schappij voor de vrouw openstelt, is liet
op den duur onmogelijk het beperkte
terrein der politiek 'voor iiaar gesloten
te houden. Het kiesrecht der vrouw is
eenvoudig de konsekwentie van de ver
overingen, welke zij sedert ongeveer het
midden der vorige eeuw op heel liet
openbaar leven heeft behaald.'"
Hel is immers duidelijk, dat waar dc
vrouw als burgeres van den staat mag
bclchouwd worden ten gelijken titel
al* arbeidende kracht als de man, zij i
recht moet hebben op medezeggenschap
in het politieke leven, dal niet als een
deal, maar als dc samenvatting van het
werkelijke economische, burgerlijke en
sociale leven dient beschouwd te wor
den.
In brcedcrcn kring heeft dit vraag
stuk in alle landen veel stof gegeven
tot besprekingen en veel pennen in be
roering gebracht; vrijwel is men het eens
niet liet logische dezer cischcn, maar bij
de vraag, hoe deze praktisch in te wil
ligen, bleef men hier en daar nog slaan.
Het Is een feil, dat, zoo er vele
vrouwen zijn die liet kiesrecht verlan
gen, deze toch slechts in een zeer gering
aantal zijn tegenover haar die er volko
men onverschillig tegenover staan. Het
zijn sommige vrouwen uit de arbeiden
de klasse en hieronder meest zij die
cenigc politieke voorlichting ontvingen
in haar vakvereeniglng en enkele
méér-ontwikkelde, bestudeerde vrou
wen die er voor ijveren. De middenstand
en de burgerij, de groote massa, weet
cr nog weinig van en interesseert er zich
maar matrg voor.
Het is ook een feit, dat juist
dc Katholieke Vrouwenorganisaties zicli
slechts in zeer geringe mate bekomme
ren om de politieke voorlichting liarcr
leden. Wel worden er voordrachten over
gegeven, lessen over staatsbestuur en
staathuishoudkunde in studiekringen,
de vrouwen worden niet warm gemaakt
voor de zaak. Deze houding is zeet vei
kkarbaar. cr is nog zooveel anders te
doen, de vrouwen moeten op gebied van
godsdienst, zeden en nlgemecnc ont
wikkeling geleid worden, men moet haar
als het ware her-opvoeden, alleen maar
om in liet gewone dagclijksche leven
beter en bewuster te zijn. Ook de ma
gen, de verbetering op eko-
Hcdcn en morgen -zij liet dan ook
i en over tien, twintig jaren staan
dichter bij elkaar dan men oppervlak
kig denkt; hiervan ook moeten we heter
bewust worden en dc vrouwen heter be
wust maken.
W.
Binnenland
mimisch gebied, houdt haar bezig. Vóór
alles moet de Vrouwenorganisatie prak
tisch werken: zij kan niet aan alle
vraagstukken tegelijk dezelfde aandacht
wijden. Toch zou het wenschelijk zijn
langzaam-aan, nu dc vrouwen toch
:ds heel wat verder zijn in ontwik
keling, ook dit vraagstuk in haar pro
gramma op te nemen, niet alleen méér
als bijkomstig cn onvermijdelijk
doch als een noodzakelijk en aktuccl
punt. In alle aangelegenheden van nio-
reelcn aard. opvoeding, zedelijkheid,
weldadigheid, kinderzorg, schoonheid,
gezinswelv.iarl, moet de vrouw een stem
hebben; hier ligt haar gebied. Daai
moet de vrouw cr op gewezen
Maakt front voor onzo Psrs I
Nog aligd <ga waar de woorden van
p.fr. K J. B. Jansen, O P, «I» hg over
ie Roomsche Pers het volgende zegt
ja, als wg weiken en steden voor
te Katholieke Pers, dao werken en
gdrn wg voor een heilig goed, voor
t behoud van ona geloof, voor de
r van God, voor de kroon dee levens I
Gg «llen, wie gg ook »gn moogt,
doet ean de wapenrusting Gods, ntssi,
ledenen omgord met het panteer der
gerechtigheid en geschoeid met de be
reidvaardigheid voor het Evangelie dea
vredee, voor het Evangelie der Katho
lieke Parate
Tot soover Pater Janeen.
Gf ellen segt Pater Janaen. Gg
allen. Doch de een tal in de gelegen
heid ign daarvoor beter te kunnen ar
beiden dan de ander.
En het is vanielisprekend, dat
de Katholieke Mlddenatandsgroepen bg
de propaganda voor de R. K. Pers een
Inderdaad schitterende laak kunnen vol
brengen, mils »g willen.
Bg de propaganda voor de R.K. Pen,
denken wij allereerst aan abonnementen
op de R.K. couranten daarbg kiui de
middenstander een goed voorbeeld
geven o.a. aan ign penoneel. Indien
toch de middenstand» patroon voorgaat
een R.K. Courant te leien en te pro-
psgeereg, dan kan het niet aoden oi
■gn personeel, dat toch in de tnMden-
atandseaak veel meer met deo patroon
meeleeft dan in een gioot bedrgf het
geval kan sgn, lal het goede vooibeeld
ilgen.
Op de tweede plaats kan bg het ver-
torgen van zgn reclame-campagne de
R. K. Middenstander voor de R. K.
Pers een ontiagUjkc steun beteekenen.
Daaibg behoeft de •liefdadigheids ab
soluut geen rol te spelen. Indien maar
altijd aan de R. K. Pers gedacht wordt,
dan volgt de rest vanzelf. Het gebeurt
menigmaal, dat de R. K, Pers
.poli-
«%vreden winkeliers
In da rapportan van onza
vorkoopnrn staat dikwijls
vsrmald :„King pspsrmunl
la san succas voor koopsrs
an vorkoopera." Dit ga«H
indardnad de werkelijk*
toaatand waar.
PEPERMUNT
wordt door da winkeliers
mat genoegen verkocht,
want de tevredenheid hun
ner klanten straalt terug
op henzslven.
Zenuwachtig, Overspannen
en Slapeloos
Mijnhardt'9 Zenuwtabletten
zullen Uw zenuwen kalmecren en sterken
en Uw slapeloosheid verdrijven
Buisje 75 cent. Bij Apolh, en Droglslsn,
lick" wel degelijk te bemoeien,
neer zij zelve (leze belangen Ier harte
neemt zal liet mogelijk zijn tot ecu meer
harmonisch geheel te komen in de uit
voering der beschermende wetten die
nog vele leemten laten.
De sociale arbeid der vrouwen en
meisjes kan eersl recht vruchtbaar wor
den wanneer zij den steun hebben
het recht, en om deze te verkrijge
dig dat achter haar de vrou
Iers staan.
rouwcnprogramina beoogt v
al die maatregelen welke haar en haar
kinderen cn indirect dus de toekomstige
maatschappij, ten goede komen. Hen
omvangrijk programma, voorwaar, op
voeding, hygiëne, bestrijding van dei:
handel in vrouwen en kinderen, van hc
alcoholisme, de hervorming van dc wel
dadigheid, dc vredesactie, en nog vele
andere.
Ecnige jaren geleden werd door oen
blad, dat zich meermalen anti-feminist
toonde, de bewering geuit, dat, waar de
toch geen dienstplicht hebben,
als gelijke van den man in dc
maatschappij kon beschouwd worden.
oil cenigc beteckcnis kunnen lieb-
indien hel kiesrecht alleen voor
behouden werd voor heil die lum mili-
iren dienst gedaan hebben. Dit is
liter niet het geval, want buiten licri
die om gezondheidsredenen van dezen
worden vrijgesteld, wordt hel kiesrecht
niet onthouden aan lien die omwille van
hun funkties of om bijzondere redenen
et behoeven tc dienen.
We zullen den fijd niet vooruitloopen
e zijn nog in het heden dat genoeg
vraagstukken op te lossen en regelingen
ie treffen heeft. Doch dc dag van mor
gen nadert, en de vrouw moet zich
reeds nu daarop voorbereiden.
nog loo rr
bewust of onbewuit wordt voortge
gaan in gevallen, dat de R. K. Per» U
igoed of beter van dienat tal ki
■gn dan de nlet-kalholieke Per».
Wg weten bgv. dat een katholiek patroon
eene aanvrage voor een jongate he
diende liet plaataen uitsluitend in de
-katholieke pen. Waarom ia dit nu
noodig? Door een advertentie in de
Katholieke Per» toch had hg evengoed
of beter ign doel bereikt. Bedoelde
patroon vreeade heelemaal niet dat bg
plaatsing In de Katholieke Pers op een
dergeigke.advertentie niet genoeg sollci
tanten louden komen. Zelfs zocht hg
een Katholieke bediende. De plaatalng
In de nlet-kalholieke per» wa» dan ook
alleen geichied, omdat dien dag toe-
vallig een colporteur van het niet-
katholieke blad bg hem waa gewecit.
Ziet eensdergeigke dingen kunnen
zoo gemakkeigk veranderen. Indien de
katholieke patroon maar een» me
de K. K. Pers denkt.
Maakt front voor onze Perz
kan in deze dagen niet genoeg her
haald worden. Dat ook de midden
stand» groepen dit mogen begapen
d. Bi
Mond- en Klauwzear.
Waar vele veehouders lo den laatsten
igd werden verbaltseerd, wegens
der toestemming vervoeren v
mond- en klauwseer igdend of van die
ziekte verdacht vee. In de meeate ge
vallen uit onwetendheid aangaande de
xtteigke bepalingen daaromtrent, mee-
en «g de veehouders er in hun belang
p te moeten wgzen, dat, volgens de
bepalingen der Veewet, het verboden
is zl:k ol verdacht vee te vervoeren.
Onder »ilek of verdacht vee« v
staat de wet het vee, dat aangetast
verdacht is van veepest, longziekte,
mond- en klauwzeer, miltvuur, honds
dolheid e.d.
Van dit verbod kan de burgemcesti
der gemeente, waar het vee geweid
wordt, na het districtshoofd van den
vee.trtsengkuudigcn dienst te hebben
gehoord, onthr fling verlernen. Men
denke er dus steeda aan nimmer tonder
verkregen ontheffing van den burge
meester ziek of verdicht vee te vervoe
ren, daar dit tot rechterUfke vervolging
aanleiding kan geven. Tgdig wende men
zich du» steeda tot den bnrgemccttct
Doet zich het geval voor, dat het vee
van de eene gemeente naar de andere
moet worden overgebracht, dan zat
men slch tot de burgemeesters van balde
gemeenten voor het vetkiggen der oood-
ikeigke ontheffing moeten wenden.
Landelijk» tuinbouwtentoonstelling
te Utrecht.
De stad Utrecht heeft aan de Crocsc-
laan een marktenenmplex orellcbt,
mede behooren een nieuwe
groenten- en fruitveiling en de nieuwe
veemarkt.
gelegenheid van dc opening
nieuwe markten worden er op
dat uitgestrekte terrein groote tentoon-
lellingrn gehouden door den Tuinbouw
cn ook door den Vcehoudere- en ilagert-
bond. Van 3—6 October tal In het
nieuwe vcilingagebouw. dat de geweldige
afmeting van 80 bg 33 Meter heeft en
bggebouwen, alsmede op het
omliggend terrein, een groote landeigke
tuinbouwtentoonstelling worden gehou-
De leiding van deze tentoonstelling
la in handen van de Provinciale Com-
missie van Gelderland, Utrecht en Over-
gssel, terwgi een zeer uitgebreid eere-
comiié gevormd is.
Het doel van deze tentoonstelling li
een beeld te geven van de vorderingen,
en niet het minst van de belangrgke
ilbreidingen, die de tuinbouw de laatste
iren heeft ondergaan. De tentoonstel-
ling zal eeD maatstaf vormen voor allen
tien, hoe hoog dc cultuur In de
verschillende streken van het land staat,
terwgi tevens gedemonstreerd tal wor
den door dc inzendingen de beteekenia
der cultuur voor onze volkswelvaart en
daardoor voor ona volksbestaan.
Weg met de tollen.
Woensdag wordt in hotel Trier te
Soestdgk een vergadering gehouden van
aandeelhouders van den weg De Bilt—
Soestdgk. In dese vergadering komt een
voorstel aan de orde tot liquidatie van
de administratie van deten weg. Hieruit
mag worden geconcludeerd, dat deze
'eg ten spoedigste overgenomen tal
worden door de provincie Utrecht. Bg
de vaststelling van het wegenplan voor
de proviccie Utrecht in 1027 deelden
Ged. Staten mede, dat in dc eerste
plaats de weg Hilversum—Ulrecht In
aanmerking kwam voor overneming
door de provincie en daarna de straat
weg Utrecht Zeist—Soestdgk, met als
gevolg onniiddeligkc opruiming der sicll
daarop bevindende tollen. De llquldatic-
vcrgsderlng beteekent dus dat de tollen
binnen zeer korten igd sullen verdwgnen.
\V\OtST-l
v»>o\eVtco__
l