TWEE'
d,rtik mm
Purol bij Ruwe en Schrale Huid
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 19 Oct 1928 - No. 58
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
traanden f 1.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 cL
KANTOOR: LANQEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT D1NSDAO- EN VRIJDAOM1DDAQ
AdvertentlEn 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid
bi) geregeld adverteeren. AdvertentlEn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Epistel en Evangelie.
EEN EN-TWINTIGSTE ZONDAG NA
PINKSTEREN.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Ephesërs; VI, 10-
Broeder» I wordt krachtvol in den
Heer en in de sterkte zijner mscht. Be
kleedt u met de wapenrusting Gods,
opdat gij bestand moogt zijn tegen de
lagen des duivels. Want wij hebben den
stiljd niet tegen vleescb en bloed, maar
tegen de vorBten en de machten, tegen
de wereldbeheerscher8 dezer duisternis,
tegen bet booze geestendom in de lucb'.
Doet daarom aan de wapenrusting Gods,
om ten kwaden dsge wi crstand te kun
nen bieden, en, in alles volmaakt zijnde,
te kunnen blijven staan. Houdt deihalve
stand, uwe lendenen omgord met
beid, het harnas der gerechtigheid
gedaan, en uwe voeten geschoeid heb
bende met bereidwilligheid voor het
Evangelie des vredesen neemt in alles
op het schild des geloofs, opdat gij
daarmede al de vurige pijlen des boozen
vgacds kunt uitdoovenneemt ook op
den helm der zaligheid en het zwaard
des Geestes, dat Gods woord is.
EVANGELIE
volgen» den H. Matib. üiXV1U,
23—35.
In dien lijd sprak Jesus tot zijne leer
hogen deze gelijkenis: Het Rijk der
hemelen is gelijk aan een koning, die
afrekening wilde houden met zijne die
naren. En toen hij begonnen was met
airekenen, werd er een voor hem ge
bracht, die hem tienduizend talenten
schuldig was. Daar deze echter niet bad
cm te betalen, gebood zijn heer hem,
zijne vrouw en kinderen en al wat hg
bezat te verkoopen, en te betalen. Doch
die dienaar viel neder en bad: Heb
geduld met mg, en ik zal u alles be
ulen. De heer tu ontfermde zich over
dten dienaar, liet hem gaan en scheld
hem de tchuld kwgt. Maar toen die
dienaar heenging, vond hg een rgaer
mededienaars, die hem honderd tien-
lirgen ichuldig was; en dezen aan-
gigpetd, neep hg hem de keel toe,
zeggende Betaal wat gg schuldig zgl I
Zgn medeknecht lu viel voor hem ne
der en smeekte hem, zeggende: Heb
geduld met mg, co ik zal u alles be
talen. Docb bg wilde niet; maar been-
gaande wierp hg hem in de gevangenis,
totdat hg de schuld zou betalen.
D005f1ERrtEN VAr
DUIFZEEP
HEBBEN NU ÖE WAAROTWr-i
EEN ZEEPPOEDERDUIFJE
IKON ZEEPfABR-DE DUIF DfN
DOLMRJ
De medeknechtcn nu, ziende wa
plaats had, werden zeer bedrotfd
zg kwamen en deelden hunnen heer
alles mede wat er gebeurd was. Toen
riep zga heer hem en zeide tot hem
Booze knecht I de geheele schuld heb
ik u kwgtgeschoiden, omdat gg mg ge
smeekt hebtmoest dan ook gg u niet
ontfermen/over uwen mededienaar, ge-
lgk ik mg ontfermd heb over u I Eo in
l ontstoken, leverde zgn heer hem
aan de beulen, totdat hg de ge
hrele schuld zou betaleD. Eveneens zal
mga bemelsche Vader u doen, in-
gg niet, ieder zijnen broeder, van
Evangelieverklaring.
ziste Zondag na Pinksteren.
De bedoeling welke de Zaligmaker
in de gelgkenis van bet Evangelie van
dezen Zondag had, was om Zg» lee:-
lingen en ook ons te leeren dat wg
altijd moeten bereid zgn om onzen
naaste alle ongelgk of beleediging, die1
bg ons heeft aangedaan, te vergeven
daar ook wg anders geeo verg ffenis
ixer_ zonden bg God te bopep hebben.
Door den Koning, waarvan de ge
lgkenis spreekt, wordt de almachtige
God verstaan de dienaars met wie Hg
afrekening hield, beteekenea de men-
schen. Welnu hoe lankmoedig en barm
hartig handelde de Koning met deD
dienaar, die hem om uitstel vroeg, door
hem niet alleen het gevraagde uitstel
verleenen maar hem uit goedheid
geheel de schuld kwgt te schelden.
Welk een groot betrouwen mogen wg
alzoo stellen op den Vader van barm
hartigheid om verg ffeois onzer zonden
erkiggeo. Tienduizend talenten wer
den dieaaar kwgt gescholden, een
die door velen berekend wordt op
achlien millioen gulden. Voorzeker
ootzaglgke waarde. Moet ons de edel
moedige kwgtscheldiog van zulk
enorme schuld niet bemoedigen i
neer de zonden-schuldenlast onze
bezwaart? Welk een zondig leven
ook mochten geleden hebben, voor eet
ieder geldt 'sHeeren woord: »God wrf
den dood des zondaars niet, maar dal
bg zich bekeere eo levec.
Wie staat 'echter niet verbaasd
JUBILEUM
WIJ brengen gedurende het Jubileum 20 stuks
prachtige Schemerlampen vanaf f24.—
tot f 150.— per stuk
Een jubileum Huiskamerlamp f3.—
BUITENGEWONE AANBIEDING
Strijkbout compleet 14.-
WILLEM REITH
LAANSTRAAT 48 BAARN TELEF. 79
de onbarmhartigheid van dien knecht
die nadat hg zoo groote barmhartigheid
bg den koning gevonden bad, op zgi
beurt niet het geringste mcdelgden met
:gn medeknecht wilde toOnen? Immers
honderd tlenllogen, een waarde van,
omtrent dertig gulden, wat is dit in
vergelgking met de ontzaglgke
~in vele millioenen
Hoe treffend wordt ons bier
onbarmhartigheid onder het oog ge
bracht, wanneer wg onzen naasten niet;
willen vergeven I Want alle beleedi-
giogen die onze naaste ons toevoegt,
in boe groote zaak het ook zg, zgn
gering in vergelgking met het groote
onrecht dat wg God door onze zonden
hebben aangedaan. WgJJzgn' derhalve
die onbarmhartige knechten wanneer
wg aan onzen naaate het ongelgk, dal
bg ons heeft aangedaan, niet vergeven
nadat wg zelf van God door de kwgt
schelding onzer zonden zoo groote
barmhartigheid ontvangen hebber.
Ontvangen hebben... wellicht niet
ontvangen hebben, immers de Zalig
maker zegt het onsstadiën gg den
menschen niet vergeeft, zoo zal ook
uw Vader u uwe zonden niet verge-
Neen, maar Hg zal u zonder
barmhartigheid behandelen, Hg zal u
al de gestrengheid zgoer rechtvaardig
heid doen gevoelen, gelgk de oomee-
doogeode knecht ondervonden heeft
»Zoo zal
met u doen,
broeder, niet van harte vergeeft..
Levenslessen.
Het Is betreurenswaardig, dat
menschen soo goed weten, wat andei en
I èn, en zoo weinig, wat zg
anderen verschuldigd zgn.
Wees ignvoelend in den omgang
iedereeo. Denk u steeds in de plaats
van uw eveomensch en hem in uw
plaats, dan zult gg nooit onbillijk zgn.
Let zoo min mogelgk op den. last,
dien anderen u bezorgen, maar denk
dikwgls, dat ook gg anderen Iaat ver-
oorsaakt.
Waak er steeds voor, dat anderen
io min mogelgk moeilgkheid, verdriet,
leed om uwentwil te verduren hebben.
Laat nooit aan anderen, ook niet aan
|uw ondergeschikten, op kreukende wgze
meiken, dat gg moeilgkheden te dra
gen hebt.
Christus was altgd zachtmoedig, voor-
namelgk in zgo lijden.
Christus zegt. dat Hg alles, wat deo
naaste geschiedt, beschouwt als ware
het Hem Zeiven aangedaan.
Eerst rechtvaardig, dan weldadig.
Leg er u op toe, niet zoozeer uw
oaaste welgevallig als wel hem nuttig
wezen.
De man, die door zgn moed men
schen uit dringend doodsgevaar redt,
wordt geprezenmaar veel meer te
pigten is de mensch. die in deze be
dorven wereld zgn best durft doen, om
slechte menschen tot beter insicht te
brengen.
Wilt gg een mentcb beter maken,
geef dan acht op het goede en gexonde
in hem en tracht met behulp daarvan
et verkeerde en zlekelgke te oser-
'innen.
doen, ondaDk daarvoor inoogsten er
niettemin voortgaan met beminnen ei
goed doen, dat Is de segepraa! van der
echten navolger van Christus bier op
aarde.
De geest van God ls niet ruw, maar
leert welwillendheid.
Bescheidenheid en welvoegelgkheid
zgn wel niet de deugd zelve, maar toch
haar bloesem. Welvoegelgkheid er
deugd behooreo bg elkanderzg ont
springen uit dezelfde bron van zelfver
loochening en xelfbebeerscbiogzg
hebben eeD gemeenschappelijke vgandin
de zelfzucht. T. P.
Lief en vriendelgk doen zonder op-
go bemelsche Vader ook "rechtheid is huichelaij en gdele be-
:D. •»-4ed»-rijB,|IWgTOeht; ma*r groote deugd en geen
huichelarij is het, uit liefde tot God lief
en vriendelgk te zgn voor personen,
die ons niet sympathiek zgn.
Verheug u, wanneer het anderen
goed gaat.
Afgunst heeft nog niemand rgk ge
maakt de afgunstige is tgn eigen beul.
Geef blindelings, ontvang ziende.
Wees voor alles hartelgk dankbaar.
Doe wat lof- en dankenswaardig is,
aar handel niet terwille van lof en
dank. Reken altgd op ondank, opdat
de ondank, dien gg mccht ondervinden,
-!-:t te zeer grieve. Anderen goed
Binnenland
Prov. Staten van Utrecht-
In de wlnterzitting der Prov. Stater
tn Utrecht beeft, nadat alle voorsteller
aren commissoriaal gemaakt of naar
afdeelingen verzonden, de heer
Mebius giïaterpelleerd over de veront
reiniging van de LuDterscbe Beek dooi
de Enka en de andere Veenendaalschc
fabrieken tegen welke verontreiniging
bg maatregelen verzoekt.
De heer Mebius betoogt, dat sinds
bg in de wintersitting van 1925 vrager
stelde inzake de waterverontreiniging
in de omgeving van Ede en Veenen
daal de toestand schromelgk is achter
uitgegaan. De waterverontreiniging ir
1925 was van dien aard, dat er schade
ontstond. Thans is de toestand zoo, dat
van een open riool moet spreker,
dat ernstige schade wordt toege
bracht aan mensch en dier. Wanneer
het laag water is, vindt men er aller
hande cadavers. De eenige vegetatie is
de zuivere rioolvegetatie, van levende
wezens vindt men geen spoor meer. In
de Bovencindsche Grift zgo allerlei
organ
losbaar en niet oplosbaar, alsmede
schuimvormingin bet water van d<
Veenendat lsche fabrieken wordt chloor-
zuur- en verfbaden geloosd. De bewo
ners voegen daar nog faccalifin en huis
afval bg, zoodat alle plantengroei in de
Luntersche Beek onmogelgk wordt.
De viscbatand io de omgeviog
Amersfoort is zóó achteruitgegaan, dal
het visscben voor beroepsvisschers geeo
loonend bedrgf meer oplevert, ea
hengelsport geen raisoo meer heeft,
gekkere smaak.
„Ik meende, dat ik geen
pepermunt lustte, maar se-
PEPERMUNT
heb geproefd, vind ik ze
heerlijk!"
dat terwgt vroeger in Amenfoort en
omgeving de paliogvisscheig bloeide I
Het Utrechtsch Landbouwgeoootschap
heeft gewezen op de schade voor het
ver. O.a. ia een koppel kalveren, die
het beekwater droakeD, Igdende aan
chronische ingewandsziekte, terwgl door
particulieren geklaagd is over vermin
dering van melkgift.
Een zweminrichting in Amersfoort
heeft 12 dagen moeten sluiten en moest
tenslotte overgaan tot het boren van
een wel. Eea dame~moest zich na het
zwemmen wegens een ontsteking aan
de huid aan een medische behandeling
onderwerpen. Ook de Veenendaalschc
zwemiorichtiDg moeit eenige dagen
sluiten, terwgi er eenige gevallen van
ziekte zijn geconstateerd als gevolg van
het baden in verontreinigd water. Ook
de stank wordt onhoudbaar. Zoo ziet
men dat de huidige toestand ernstige
schade toebrengt aan mensch en dier.
De Voorzitter zeide toe, dat Ged.
Staten in de volgende vergadering ant
woord zullen geven.
De R. K. Universiteit.
„Alleen een voortgezet offer kan ons
werk in stand en op peil houden. Ik
spreek de hoop uit, dat Katholiek Ne
derland niet zal nalaten om wat heden
is begonnen, zoo spoedig mogelijk te
voltooien."
Aldus Mgr. Henricus van de Wete
ring op 17 Oct. 1923 bij de opening
der R. K. Universiteit.
Met groote dankbaarheid zien de
Katholieken van Nederland neer op de
totstandkoming van de R. K. Universi
teit. Het is de voltooiing van een werk.
waarvoor een halve eeuw is gestreden.
Wij zijn begonnen met onze eigen la
gere school te veroveren, nu hebben we
ook de eigen Hoogeschooi. Tenminste
voor een deel.
Veel inspanning heeft dit gekost,
zoowel aan lien, die het werk moesten
verrichten, als aan de Katholieken, die
daarvoor hun hulp hebben verleend.
Dankbaar zijn wij. Maar er is nog
enorm veel te doen. De Paus zei in een
audiëntie aan de Nederlanders: „Gij
hebt door de stichting der Universiteit
een groot werk verricht, maar gedaan
is het werk nog niet."
Neen. gedaan is het zeker nog niet.
In de eerste plaats zou uw Universi
teit niet kunnen voortbestaan, als gij
niet. jaar in jaar uit, man voor man
uw offertje bijdraagt.
Dan, zooals het nu is. mag het niet
blijven. Er wordt nog maar in drie fa
culteiten (a(deelingen) onderricht ge
geven n.l. in de Rechtsgeleerdheid, waar
o.a. Rechters en^Advocaten worden ge
vormd: vervolgens in d cTaal- en Let
terkunde en de Wijsbegeerte, om d<
studenten de verschillende talen en d«
geschiedenis grondig te doen bestudee-
ren en het verstand te ontwikkelen en
te scherpen. Tenslotte in de Godge
leerdheid. waarbij Priesters een diepere
studie maken van alle godsdienstige
Nii is een Universiteit pas volledig
r vijf faculteiten zijn. Behalve de
drie genoemde moet er nog een afdee-
ling zijn. waar onze toekomstige dok
ters opleiding kunnen ontvangen, en
eindelijk een afdeeiing voor de Wis- en
Natuurkunde, waar de natuurkundige
:schijnselen worden bestudeerd, wat
a zoo'n invloed kan zijn op de le
vensbeschouwing.
Op de derde plaats is er steun noo-
dig voor studiebeurzen voor minvermo
genden, voor de Bibliotheek en talrijke
andere zaken.
Steun is dus noodig voor instandhou
ding en voor noodzakelijke uitbreiding.
Is de zaak Uw steun waard?
Neen. Ze is niet alleen uw steun
aard. maar het is een ernstige gewe
tensplicht voor U allen. Katholieken van
Nederland, groot en klein, rijk of min-
derbcdecld. geleerd of ongeletterd, dit
allergewichtigste werk te steunen.
Niets heeft zoo'n invloed op de sa-
lenleving als de Universiteit. Alle
stroomingen, niet het minst de verkeer-
i de maatschappij hebben hun oor
sprong in de Universiteit gehad of zijn
er door gegroeid of in bepaalde richting
geleid. En onze Katholieke levensop
vatting kan niet naar behooren door
werken in de samenleving als wij geen
eigen Universiteiten hebben. Dat is de
electrische centrale. Vandaar uit gaat
ons geloof langs advocaten, rechters, fa
brikanten, leeraren, dokters, afgevaar
digden en allerlei leiders en geleerden
tot in alle rangen en standen van onze
maatschappij.
Wilt ge bewijzen? Waardoor is
vooral het ongeloof verspreid? Door
Universiteiten! Wie hebben vooral de
christelijke opvattingen van rechtvaar
digheid. van familieleven, van gezag
ondermijnd? De geschiedenis kan het
intoonen: de Universiteiten.
Waarom willen onze Vlaamsche'
broeders een eigen Universiteit? Zij be-
grijpen, dat zij nooit voluit groeien.1
zoolang zij die missen. Dat begrijpen
ook hun tegenstanders maar al te goed.
Waarom stichtte een handjevol Joden
Palestina in 1925 een Universiteit?
Ze hebben het zelf gezegd: ze moesten
een centrale hebben voor de ontwikke
ling van het eigen geestesleven. Ieder
land dat zelfstandig wordt, begint met
:en Universiteit te stichten, het middel
punt van hooger geestesleven.
Hoor wat „Het Volk" indertijd
schreef bij den dood van prof. Pekel
haring: „Zijn lessen over het socialis
me brachten zijn arbeid voor de socialis
tische gedachte over in de hoofden
harten van vele jongeren. Van veler
werken heeft hij daardoor de
richting bepaald."
Wat er van Roomsch Nederland zal
'orden, hangt voor een zeer groot deel
de Universiteit.
echter mijn vurige en innige wensch.
dat gij dit groote werk. van zoo'n enorm
belang voor uw land en uw geloof, tot
n goed einde zult brengen."
Doe uw medemenschen en Uzelf
goed door uw Universiteit te steunen.
dat alleen de buitengewoon begaafden
in een omgeving als de onze zich kun
nen handhaven zonder het schenden
der natuurlijke zedenwet.
Zoo is het bijna onmogelijk, nog in
op de menschen te leven.
Vertrouwen.
Vóór alles hebben wij in ons 1
en noodig. Want als sociale
■erlangen wij naar een deelna-
mze belangen, zooals wij goed
willen zijn voor onze medemenschen.
n dan gaan wij verder: wij
eigen hart verbreeden door het
Het Geld.
Wat een zegen kan daarvan uitgaan
>or de edelste natuurlijke menschelijke
cultuur-goederen. Wat een goed kan
daarvan uitgaan voor waarheid, recht
vrede! Voor het consequent beleven
n ons heilig geloof!
Neen, de Universiteit is er niet voor
de rijkeren, ze is er evengoed, nog meer'
misschien, voor den minderen man!
Zooals de eenvoudige lamp in het Huis jgend: dat
van den gewonen burger evengoed de onscheidbare vereeniging.
centrale noodig heeft als de deftige
kroon van den rijke, zoo hebben alle
Katholieken zonder onderscheid hun
belang bij de Universiteit, die aan allen
behoort.
Om het geestelijk en tijdelijk welzijn
van ons Katholieke volk in 't bijzonder
en van onze geheele Nederlandsche
samenleving in 't algemeen zijn onze
Bisschoppen tot stichting onzer Uni
versiteit overgegaan.
Doe dus ook dit jaar weer uw plicht
als men-bijdragen komt vragen.J
Maak het woord van onzen Paus
Pius niet te schande! Hij zeide op een
audiëntie, die wc boven ai noemden,
ook dit:
„De Nedeclandets staan bekend als
goede werkers, vasthoudend, volhar
dend en taai. Zij zullen ook het werk
der R. K. Universiteit voleinden. Maar
het eischt ai hun inspanning. Het is
opnemen van een ander hart
Hiervoor is nog veel meer dan voor
de verzorging onzer gewone menschen-
belangen vertrouwen noodig: de ver
wachting, dat wij door onszelvcn ge
heel te geven mét onszelf nog veel meer
zullen terugontvangen.
De wet der liefde: in schijn zelfzuch
tig. maar in het wezen der liefde lig-
Sén worden in
Maar het leven is een harde leer
school, en dezelfde oogen, die vroeger
op een welwillend woord lichtten van
blijdschap en hoopvolle verwachting,
gluren thans angstig rond, of wij we
derom een offer moeten worden van
menschelijke zelfzucht.
Want wij blijken ons vergist te heb
ben aan allen en iedereen: gelukkig de
gene, die een waren vriend gevonden
heeft, doch verreweg de meesten onzer
voelen zich alleen nog rustig in het bij
zijn van een ernstigen vader of een goe
de moeder. Het leven slaat ons gewel
dig; en zonder bovennatuurlijke opvat
ting is er geen antwoord op de vraag:
Waarvoor leven wij?
Wanf het doel van het zuiver natuur
lijke leven is maatschappelijke welstand,
en ondanks de verzekeringen van libe
ralisme en socialisme blijkt de mensch
zóó bedorven, zóó zelfzuchtig en laag.
Er wordt weieens geklaagd, dat onze
industrie zoo afhankelijk is van de geld
markt.
r is veel van waar en daarom loont
het de moeite eens te vergelijken, hoe
der grootste Amerikaansche groot-
industricelen, Henri Ford, dit probleem
heeft opgelost.
De tegenstanders van Ford zeggen,
dat hij zijn heele economische moraal
pas achteraf heeft opgesteld, nadat zijn
bedrijf eenmaal zoo gunstig geworden
was: voorts dat het hem zijn afwijkend
standpunt veroorlooft en dat hij er een
ingenieuse reclame mee maakt.
Of dit juist is. mogen anderen be-
oordeelen; zeker is in ieder geval, dat
de feiten er voor een groot deel mee in
strijd zijn en dat er. geheel afgezien van
de zedelijke waarde van Ford's begin
selen. stellig zooveel commercteef-juiste
opvattingen in zitten, dat deze iedere
zaak. die volgens die beginselen wordt
bestuurd, ten voordeel moeten komen.
Sommige van Ford's beginselen zijn
ware goudkorrels.
Als Ford zegt, dat winst niet de
grondslag maar slechts het gevolg van
dienst kan zijn; dat de hebzucht allen
dienst onmogelijk maakt: dat men den
werkman een loon moet geven, dat hem
van alle financieele zorgen vrij maakt:
dat loonen in de menschwereld brood
trommels en kolenemmers en wiegen en
scholen beteekenen, dan spreekt hij
groote levenswaarheden uit, die war
men weerklank vinden in het menschen-
hart.
Ford is absoinut onafhankelijk van
bankiers en hij heeft herhaaldelijk tegen
hen gevochten, zich volkomen vrij wil
lende houden van de boeien der geld
macht. Wat hij van de geldmacht zegt
is buitengewoon scherp. Hij noemt hét
groote euvel in de economische wereld
onzer dagen: de afhankelijkheid der in
dustrie van de geldmacht en bij ge
volg daarvan het ondergeschikt ma
ken van den levenden arbeid aan de
Het geld moet uit de onderneming
komen, niet uit de bank. zegt hij. en het
economisch leven zou een gansch ander
beeld vertoonen, zoo alle ondernemers
zoo verstandig (en in staat!) waren ge
weest, dit beginsel in hun onderneming
toe te passen.
Wij hebben niets tegen geld en ban
kiers. zegt Ford. maar wij hebben véél
tegen elk pogen, dat geleend geld de
plaats wil doen innemen van het werk.
De doorsnee-bankier moet in een on
derneming niets te zeggen hebben, zegt
Ford. want „het vrijwillig verminderen
van prijzen is iets. dat boven hun be
grip gaat". En scherper nog typeert hij
het wezen van de geldmacht, waar hij
haar krachtens haar wezen en streven in
tegenstelling brengt tot het wezen en
streven eener productieve onderneming.
„De bankiers denken alleen in geld-
aarden. Zij beschouwen een fabriek
als een geldmakerij en niet als een goe-
dcrenmakerij. Zij willen niet de pro
ductie der onderneming regelen en ver
beteren. maar de financiën. Zij be
schouwen een prijsverlaging als een
wegwerpen van winst en niet als een
opbouwen en versterken der onderne
ming."
Dit alles is treffend van juistheid en
komende uit de pen van een Amerikaan-
schen groot-industrieel is het toch wel
zeer verrassend en buitengewoon be
langwekkend.
Maar of daarom alle stellingen van
Ford juist zijn. ook in haar consequen
ties, is een andere vraag.
T. G.