fêDNl©
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 26 Oct 1928 - No. 60
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pr(|s per
maanden 11.00. Bulten Amersfoort 11.10. Afzonderlijke nummers 10 cL
KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOM1DDAO
Advertentldn 25 ct. per regel. Blllgke tarieven voor handel en nflverheld
b( geregeld adverteeren. AdvertentlBn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Gekochte vrienden zijn slechte koopjes.
Epistel en Evangelie.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus san de PhllippensecI, 6—11,
Broeders I Wij vertrouwen in den
Heer Jesus, dat Hg, die een goed werk
in u begoDnen heeft, het voleindigen
sal tot op den dag van Christus Jesus
gelijk het billijk is, dat ik dit gevoelen
heb ten aanzien van u allen, omdat ik
u in mijn hart draag, en gij alten, zoo
wel in mijne gevangenschap als in de
verded ging en bevestiging des Evan
gelies deelgenooten rijt van mljoe
vreugde. God toch is mijne getuige,
hoezeer ik u allen liefheb met de teedere
liefde van Jesus Christus. En dit bid ik,
dat uwe liefde meer en meer overvloedig
moge worden in kennis en in alle oor
deel, om te toetsen wat bet beste is,
opdat gij rein en zonder smet moogt
rijn tegen den dag van Christus, vol
zijnde van vrucht der gerechtigheid dcor
Jesus Christus tot eer en lof van God.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheus; XXII, 15—21.
Ia dien tijd giLgen de Pbariztën heen
en beraadsiaagdep, ten einde Jesus in
zijne woorden te vangen. En iQ zonden
hunne leerlingen met de Herodianen
tot Hem, zeggende: Meester wij weten
dat Gij de waarheid spreekt en den
weg Gods naar waarheid leert en nie
mand ontziet, daar Gij op den persoon
der menschen niet let. Zeg ons derhalve
wat U dunktis het geoorloofd den
keizer cijns te betalen of niet Jesus
nu hunne boosheid kennend, zeide
Wat stelt gij Mij op de proef, huiche
laars? Toont Mij den cijns-penning I
En zij toonden Hem eenen tienling.
En Jesus zeide tot hen: Van wien is
dit het beeld en bet opschrift? Zij zei
den Hem Van den keizer. Toen sprak
HQ tot hen: Geeft dan den keizer wal
des Keizers, en Gode wat Godes is.
Evangelieverklaring.
22ste Zondag na Pinksteren.
Er bestond destijds een geschil of de
Joden al dan niet gehouden waren aan
den Keizer schatting te betalen. De
Farizegrs hielden het er voor dat de
Joden, als bet volk Gods aan den hei-
denschen Keizer geene schatting ver
schuldigd waren de Herodianen, die
Herodes, een gunsteling des Keizers,
waren toegedaan, beweerden dat ieder
den Keizer schatting moest betalen.
Dit twistpunt nu kwam den Farizegrs
als een geschikt middel voor om Jezus
in zijn woorden te vangen door Hem
een beslisser d antwoord over dit be-
lapgiQke punt te vragen. Ze stelden
bun aar slag zeer listig te werk. Ze
Verschil in godsdienstig
bewustzijn.
Klimaat en landaard hebben invloed
op het godsdienstig leven van een volk.
Als men een vreemd land bereist, dan
valt dit verschijnsel aanstonds
oog. Het is een feit, dat menschen die
dezelfde godsdienstige belijdenis heb
ben, verschillend zijn in het besef en
gevoel van dien godsdienst en zeer ver
schillend in de wijze waarop zij dien
godsdienst aan den dag leggen.
Men kan dit onderscheid niet looche-
besluiten.
De religieuze opvatting, het godsdi
stig geloof, kan en zul meestal onge
rept blijven bij alle verscheidenheid
bijkomstigheden. Vooral mogen we
gen, is bij Katholieken die verscheiden
heid zichtbaar, terwijl zeker nergens el
ders zoo groote en zoo vaste eenheid te
constateeren valt in geloofs- en zeden
leer.
Deze godsdienst is een bov
lijkc godsdienst: dit wil zeggen: deze
godsdienst steunt op bove natuurlijke
openbaring, heeft waarheden en heil
middelen die bovennatuurlijk zijn. Maar
al het bovennatuurlijke wordt den
schen toegevoegd, gegeven naast d
tuurlijke gaven die alien eigen zijn: de
natuur wordt niet geloochend, niet weg
genomen.
Dc genade bijvoorbeeld van heilig
making, waardoor wij kinderen Gods
worden in het doopsel, verheft den
mensch. neemt hem op, leidt hem bin
nen in een hoogere sfeer, m,
gingen niet zeiven meer zonden hun
leerlingen om alle schijn van lilt weg
te nemenie zonden met hen gelijk
tijdig de Herodianen, de voorstanden
der ichatting. Om det te stelliger een
openhartlge_uitspraak uit Jezus' mond
te verkrijgen, lieten ze de leerliogen
eeist zeggen: «Meester wij weten dat
Gij oprecht zQt en den weg Gods naar
waarheid leeit en dat Gij U aan nie
mand stoort*. Ja, dat hadden de Pha-
riteüo reeds zoo dikwijls ondervonden
als Jezus ten aanhoore van het
gansche volk hun onoprechtheid, schijn
heiligheid en huichelarij aan de kaak
gesteld bad. Maar die oprechtheid des
Heeren was voor ben juist de steen
des aanstoots gewordenjuist die op
rechtheid des Heeren had hen tot Zijn
bitterste vijanden gemaakt. En cu lieten
:t wederom voorkomen alsof ze
verheugden over die schoone
deugd I Die huichelaars.
«Zeg ons dan wat duokt U? Is het
geoorloofd den keiser schatting te be
talen of niet.* Icdien Hij verklaart, zoo
dschten ze, dat we schatting moeletr
betalen, dan zal HQ het volk tegen
zich ktQgenindien HQ verklaart dal
we dsartoe tiet gehouden zQn. dan
zullen de Herodianen Hem beschuldi
gen als een oproermaker tegen de
etten des keizers,
Dcch Jesus toonde hua weder voor
de zooveelste keer dat HQ hun meer
dere was en bun toeleg doorschouwde.
Wat beproeft ge MQ, huichelaars.*
•Toont MQ den cQospenning Op dien
cQnspenDing stond de afbeelding des
keizers en zQo naam, ten teeken dus
dat de keizer op dat oogenblik inder
daad gezag over hen voerde. De cQos-
penning zelve met de beeltenis des
keizers was het bewQs dat ze onder
worpen waren aan den keizer. «Welnu,
zegt Jezus hur, geeft dan ook aao den
keizer wat deo keiser toekomt.* En HQ
voegde er bQ «en aan God, wat God
toekomt*.
Leeren we hieruit vooreertlgcm op
onze hoede te xQa voor de strikvragen
dtr Pharizeio, die heden ten dage nog
navolgers hebben, en alles be
proeven om in gezelschappen of door
verderfelQke boeken en dagbladen de
omen eo eenvoudigen te misleiden
i tot twQfel te brengen. Weeat daar
)or op uwe hoede.
Vervolgens geven we den keizer wat
des keizers, en God wat Godes is
Gehoorzaamheid, eerbied en trouw aan
•ereldlQk gezag, maar in overeen
stemming met het woord des H. Geestes
dat wQ God meer moeten gehoorzamen
dan de menschen. Denken we hierbQ
Mexico, vooral op dezen dag van
het feest van Christus' Koniogschsp,
zoovelen moedig den dood zijo
ingegaan met de kreet op de lippen
Leve Christus Koning, omdat men
God meer moet gehoorzamen dan de
menschen.
Levenslessen.
Het geloof laat het hoofd niet han
gen, maar heft bet getroost omhoog
en Iaat den blik viQ en blQ over God*
wereld rondwaren.
Het kent niet den trots, die anderen
veracht, maar het heeft de vrQmoedig-
heid, die van geen menschenvrees weet
en welwillend hart, dat iedereen In
zQn geluk w'l doen deelen.
Het geloof verlangt niet, dat gQ u
alle vermaak ontzegt, maar alleen, dat
uw uitspanning welvocgelQk zQ in haar
aard, ordelQk in haar doel, matig io
haar toepassing, passend voor uw om-
staodighedeo.
Gun u zulke ontspanning met het oog
op God en uw medementchen. Stil u
niet als zonderling aan, maar tracht de
gezelligheid te bevorderen.
Bemin en vertrouw steeds om God
zoek steun bQ goede menschen, maar
evenals de wQnrank niet gilQk hel
klimop, dat overal wortel schiet I
Steun nooit op eenig mensch, hoe
goed bQ ook moge wezen, zonder u
tevens met de andere hand vast te
klampen aan God.
Wees niet allemans vriend, want niet'
ieder, die u vriendelijk bijegent, is u
genegen. Leef in vrede met velen, maat
uw raadgever sQ één uit duizenden.
De Christen, die gehoorzaamt, ge
hoorzame als een mensch die sQn ver
stand gebruikt, niet als een hond, die
langs den grond kruipt.
Gehoorzaam aan alle rechtmatige
meerderen, niet uit menscbelQk opzicht
of omdat zQ over strafmiddelen be
schikken, maar erken in hen de plaats
bekleders van God.
Gehoorzaam als man en niet als slaaf.
Reken het u tot een eer, juist de be
telen van hen te gehoorzamen, wier
dwang gQ niet te vreezen hebt.
Leef met uwe meerderen in vrede,
spreek geea kwaad van hen en leen
het oor niet aan hun lasteraars.
Behandel uwe ondergeschikten steeds
o, dat zQ welgemoed en zonder te
klagen kunnen leven en God dicDen
met.blQ gemoed. Het scherpste oordeel
zal hen treffen, die boven anderen ge
steld waren.
De liefde tot uw gezin en uw ver
wanten ruste op godsdienstigen grond
slag en de aldus gegrondveste liefde
te koesteren en tc vermeerderen, zQ u
heilige plicht,
"et is niet voldoende de liefde in
het hart te dragen, zQ moet zich ook
tar buiten openbaren.
Uw gezin heeft rechteo op u, waar
in gQ uw zelftucht ter wille van uw
geweten moet opofferen.
Geen plichtsbetrachling zonder zelf
verloochening. T. P,
dert den natuurlijken aanleg van dien
mensch niet. Omdat die aanleg zeer
verschillend is, het karakter, de aard
verschillend, daarom zal deze gods
dienstige waarheid een verschillende
tandoening teweeg brengen bij de ver
schillende menschen. en vooral zal de
openbare belijdenis dier waarheid door
die geloovigen met groote verscheiden
heid plaats hebben.
Als wij dus zeggen dat er verschei
denheid is van religieus bewustzijn,
i gedeelte ten minste naar landaard
klimaat, dan beteekent dit volstrekt
t, dat onze geloofsbegrippen in volks
karakter hun oorsprong hebben, maai
dat dezelfde geloofspunten en dezelfde
begrippen een verschillenden indruk te
weeg brengen, en op verschillende ma-
'er zich naar buiten manifesteeren,
■ar den aard en karakter van den per-
Van den anderen kant zijn er gebrui
ken. riten, ceremoniën, die wij in alle
godsdiensten vinden, die wij als ge
meenschappelijke elementen van gods
dienstigheid aantreffen bij alle volken,
t bij alle godsdiensten.
Overal heeft men gebedsformulieren,
kniebuiging, offers en gaven; alle gods
diensten van eenige ontwikkeling heb
ben heiligdommen en tempels, offeran-
zegeningen, plechtigheden die
groote gebeurtenissen van het mensche-
lijk leven op bijzondere wijze heiligen
of wijzen op een verband tusschen den
mensch en de godheid. Waar de
schelijke natuur dezelfde is
den grond is die overal dezelfde daar
is het even natuurlijk als logisch, dat de
mensch op gelijke wijze zijne gedachten
Van „Lourdes-bedrog"
tot „Ave Maria".
Dezer dagen was bQ ona op bezoek,
helaas voor enkele uurtjea maar, een
jong aitieit uit het dioceea van Angou-
icae. Onlangs had er een bedevaart
«an daaruit naar Lourdes plaats gehad,'
waaraan hQ deel had genomen en 't
waa dus geen wonder dat Maria's bui
tengewoon genade-oord het onderwerp
van gesprek waa. En omdat ook
vele lezers van ona Blad de reis
door Belg 6 en FrankiQk hebben ge
maakt om hun heerlQk «Credo* te zin
gen aan de voeten van de Moeder Gods.
daarom ga ik U iets vertellen uit 't
gesprek met dese Fransche «pclerici.
Het gaat n.l. om een typisch «geval*,
dat xich afspeelde in een theater-zaal
Je stad Barbezieux (behoorend tot
genoemd diocees), enkele dagen r A het
br eindigen van de bedevaart. In die
zaal had een comité van vurige «vrQ-
dcnkeri* een publieke vergadering be
legd, om nu 'os voor eens en voor altQd
vast te stellen hoe de «onafhankelQke
wetenschap* tegenover Lourdes staat.
Behoudens een geselschap eerbiedwaar
dige vertegenwoordigers van het plaat-
•elQke Gilde der ViQmetaelaars, men
schen van de svrQe gedichte* en de
anti-^odsdienitbe weging, werd bet
overgroot gedeelte van het lokaal in
genomen door de Katholieken van
Barbezieux, bQoa allen pelgrims van de
laatste Lourdes-bedevaart.
Die kwamen er dus frisch van daan
wetenschap* er van te vertellen had I
De woordvoerder van deze, toch wel
heel speciale «wetenschap* was eeD
zekere meneer Lorulot, ter plaatse be
kend als een «bomme de lettres*, eigen-
IQk meer dan als een «homme de
science*, maar er fin: je moet er van
weten te praten!
ver zQn redevoering, die anderhalf
uur duurde, kunnen we kort sQn: bQ
deed niets anders dan herhalen 't geen
de menschen van zQn stiel al In deo
e beweerden (zonder 't te kunnen
bewQzeo), dat Beroadette een hysterica
wa», dat de s.g. genezingen alle natuur-
IQk kunnen verklaard worden, dat de
menigten (ah, les foutes de Lourdes 1)
door de priesters en door het Jjompeua
en grootscb aspect van Lourdes beïn
vloed worden, dal van het «heilig* eeD
handeltje wordtgemaakt(lLiter Lourdes
water voor 15 francs...), etc, etc. Het
applaus was zeer duo en meneer Lorulot
kroop terug naar zijo stoel zonder dat
bQ wat nieuws verteld had, laat staan
het licty van de wetenschap over de
mirakelen van Lourdes bad doen schijoen.
GclQk beloofd was I
Kón bQ immers niet I
Maar tóch kwam het mooie. De ver
gadering, die belegd was tégen Lourdes,
zou een triomf voor Lourdes en een
gevoelens openbaart. Overeenkomst
t gebruiken kan hier niet worden
aangevoerd als bewijs van origineel ver
band tusschen verschillende godsdien-
Evenmin als klimaat of levenswijze
van een volk een verklaring kunnen ge
ven van den oorsprong van zijn gods-
Pantheïsme. monisme, evolutieleer
vindt men veel in de Indische wereld,
maar ook in Duitschland en elders. De
leer der Brahmanen en Bouddhisten
gaat hier vrijwel evenwijdig met het
Duitsche Idealisme: aan de oevers van
de Spree en aan de boorden van de
Ganges heeft men Pantheïsten.
Dikwijls wil men niet erkennen, dat
landaard en klimaat invloed hebben op
het godsdienstig sentiment. Er komen
van een Italiaansche
roepen schandaal over de uiterlijke
godsdienstigheid in Italië. T a i n e zelfs
heeft al gesproken van sensualisme
decoratie der kerken, over het wereldsch
ijdel aanzien der gevels. De tempels
Italië zijn evengoed als de gothischr
Kathedralen van het Noorden „eer
godsdienst die spreekt", maar in eer
andere taal. De Italiaan houdt van kleur
en schittering: de glanzende
het Zuiden en de klare hemel, die zich
welft boven het schiereiland, doen het
n het goud van zijn t
urn heerlijk uitkomen. De bouwmeesters
in Italië hebben een aangeboren smaak,
een genie, om te profiteeren van
licht. Zij hebben dat getoond bijv.
den Dom van Florence, die den binnen
komenden verrast en overweldigt door
den majestueuzer! ernst der strenge
Y5S5FUNE WA5CH
DËVOORKÉÜn
KOU ZEEPMBR DE DUJP DEfi BOLDER
triomf voor Maria worden! Tweeman
nen, twee Katholieken, een Dr. Dar gei d
een Kanuonik Mgr. Petit, hebben er
het woord gevraagd en gekregen.
De eerste heeft, aan de hand van de
betrouwbare gegevens van het «Bureau
de* Constatations*, met feiten dus, de
eenige waarheid omtrent Lourdet aao
bet licht gesteld. (De heer Lorulot was
nooit in bet Bureau geweest, bekende
hijzelf, en wist amper welke zware
eiscben aan 't onderzoek van een ge-
;zing werden gesteld
En de tweede heeft op een sublieme,
aar niet minder wetenschappelQke wQze
de kleine Bernadette verdedigd legen
het grove ongeloof en de brute on
wetendheid van mannen, die zich vrQ-
denkers noemen, maar die met handen
en voeten, met hoofd en hart gebonden
liggen aan hun vooroordeelen en hun
haat. Kanunnik Petit sprak van de
duizenden en duizenden zieken naar
lichaam en geest die bQ Marie, zQ 't
niet steeds genezing, dan toch een alle
IQden vergetende troost en een boven
natuurlijk vertrouwen hebben gevonden
te Lourdes en eindigde met een buide
aan Maria, het witte en glorierQke
Middelpunt van dit alles, een hulde,
welke een gebed werd
Eo een daverend applaus brak loa...
En heel de vergadering, de vernederde
woede van enkelen ten spQt, zong spon
taan en opgetogen het «Ave Maria*
van Lourdes I
Zoo was deze curieuze gebeurtenis
eer een nieuw bewijs voor het feit,
dat al wie tegen de waarheid wil vech
ten, vroeg of laat bedrogen uitkomt.
Nóg wint geloof het van ongeloof, óók
in onze dagen en géén is er
vroeg of laat slechter aan
bQ, die Maria in Haar eer te na komt.
Ave Maria I
Ea ziet nu hoe die arme meneer
Lorulot door een achterdeurtje de zaal
verlaat, enkele vriendjes achter de slip
pen van sQn deftige jas, waarin diep
geborgen in een binnenzak, de aantee-
keoingeo steken van zQn dwaas
itierig gedaas
N. de P.
Medische controle
Wia ar prijs op stelt slechts
artikelen te gebruiken, wel
ke naar hun oorsprong en
bereiding op de grootste
zuiverheid kunnen bogen,
verlangt alleen
PEPERMUNT
welke onder voortdurende
medische contröle staat
van Dr. van Hamal Roos
A Harmens te Amsterdam.
Binnenland
Liefdadig heldspoi Ize gels.
Evenals andere jaren zullen ook dit
ar in December weer weldadigheids-
postzegels wordeu uitgegeven ten be
hoeve van de bescherming- en hulp
behoevende jeugd. De postzegels zullen
vrtkiQgbaar gesteld worden van 10
December tot 10 Januari. ZQ zullen de
afbeelding dragen van 4 uitvinders
Minckelers, Boerhaave, Lorentz en Chr.
Huygens.
De zegels zullen worden uitgegeven
ln de waarden van l1/,, 5, 7'/, en 12'/,
cent. De verkoopprQi der zegels zal
bedragen 2 8, 10 en 16 cent.
Ook zullen door den Nedertandschen
Bond tot kinderbescherming in hetselfde
tijdvak worden uitgegeven twee series
kinderbriefkaarten, naar schilderijen van
Nederlandsche schilders, n.l. een serie
van Frans Hals en eenlserieivan Jan Vetb,
Bepaald is dat de nieuwe weldadig
heidszegels, welke zooals bekend aan
het eind van dit jaar zullen verschQnen
met een frankeer waarde van 1 5, 71/,
en 12'/j cent, een verkoopwaarde zullen
bezitten van resp. 2'/j, 8,10 en 16 cent.
De toeslag bedraagt dus in totaal
per serie 10 cent. De Bond van Kin
derbescherming zal ook dit jaar weder
met de regeling en de verdeeling van
de opbrengst worden belast.
kunst. Onder de hand der kunstenaars
zijn de kerken geworden dichtstukken
in mozaïek: een spel van goud en kleu
ren orgelt de overwinningen des ge
loofs. De Sint-Pieter in Rome. De Sint-
Paulus buiten de muren, zijn triomf
bogen. gewijd aan de gedachtenis der
groote apostelen.
is de vroomheid der Italianen
geneigd naar het vlugge, blijde.
Zij hebben hunne muziek, die afwijkt
andere naties: zij hebben hunne
wijze van bidden enz. Zij zijn
selijker in hun tempels dan de Noor-
sche volken. Wij moeten ons niet erge-
als de arme vrouw uit het volk te-
een pilaar zich nederwerpt
bidden en eenige vruchten eet, on
der het bidden door.
Zij hebben evengoed een bijzondere
anier van kerkversiering als zij een
eigen schilderkunst hebben bijvoorbeeld.
Nog veel meer is te zeggen van de
eigenaardige gewoonten en het eigen
aardig godsdienstig sentiment der
Spanjaarden. En zóó ver behoeven wij
liet eens te gaan: het is in ons eigen
•aderland reeds waar te nemen. En het
verschil tuschen den godsdienstigen
Vlaming in België en den even gods
dienstigen Fries in Noord-Nederland i:
r sprekend. De Duitsche Katholiek
de Fransche van gelijke ontwikke
ling en gelijken godsdienstzin zullen in
godsdienstig bewustzijn verschillen, er
dat verschil z^J uitwendig zichtbaar zijn
voor iedereen.
Het is een psychologische fout. die
groote gevolgen kan hebben, een volk
met zijn particuliere mentaliteit te wil
len stellen als model voor een ander
volk: het is immers de natuur onrede
lijk geweld aandoen en het volkskarak-
r loochenen.
Dezelfde godsdienstige gezindheid
openbaart zich in de rijke verscheiden
heid van de menschelijke natuur.
De godsdienst loochent niet den ge
zonden aard van verschillende volken
of afzonderlijke personen.
De godsdienst, de ware godsdienst,
regelt en zegent de natuur, verheft en
heiligt de natuur.
De ware godsdienst is de kroon der
menschennatuur; moge het menschdom
dit meer en meer begrijpen.
Onze R. K. Staatspartij.
Onze partij omvat alle rangen
standen, alle zienswijzen, beïnvloed door
afkomst, milieu, belang en tal
dere factoren.
Uiteraard, en gelukkig, dekken die
enswijzen elkander niet. maar ze lig-
:n niet zoover uiteen, dat er
eikaar over te praten is en dat
met goeden wil, met nuchteren
de praktijk, cn met begrip var
misbaarheid onzer eenheid
ineenschappelijk practisch politiek be
id te komen is.
Onze eenheid van diverse rangen en
standen geeft alleen dan politieke
macht, wanneer zij tot regeerkracht in
staat is; demonstreert dan alleen de
sterkte van het beginsel, wanneer zij
de draagster is van een en dezelfde
practische politiek.
Die practische politiek is de resul-
nte van tal van stroomingen, meenin
gen, zienswijzen, die elkaar afvijlen en
aanvullen, om zoo tot een gemeenschap
pelijke gedragslijn te komen.
Maar die gemeenschappelijke ge
dragslijn moet dan ook worden bereikt!
Ik heb dezer dagen ergens gelezen,
dat in de ware democratie verschil van
meening invloed moet kunnen hebben
op het staatsbestuur.
Daar zal toch bijgevoegd moeten wor
den, dat wil de ware democratie een
stelsel zijn. waarbij regeeren mogelijk is,
wil dus de ware democratie niet hope
loos falen het verschil van meening
uiteindelijk zal moeten plaats maken
•or de positieve daad.
Ook onze Partij is een ware democra
tische partij; maar wil zij overeenkom
stig haar getal-sterkte beteekenis heb
ben, dan zullen de verschillende mee
ningen ten slotte samen moeten loopen
n één bedding; anders houdt men voor
ieder onderwerp een groep die ja. en
een die neen zegt. en eet men zijn eigen
kracht op.
Geen constante zienswijzen dus. op
straffe van het wezenlijke verlies der
ééne Partij!
De Katholieke partij kan niet buiten
vrije en trouwvolle gedachten-wisse
ling tusschen alle groepen, die zij om-
Dat behoort tot haar wezen van partij
in onvolmaakte menschen uit alle ran-
:n en standen, die in het staatsbeleid
het algemeen belang tot zijn recht wil
len doen komen en daarvoor de mede
werking uit alle volksdeelen behoeven.