DE EEMBODE Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 30 Nov. 1938 - No. Twee en Veertigste Jaargang 70 Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1,00. Bulten Amersfoort 11.10. Afzonderlijke nummers 10 cL KANTOORLANGEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DUjfSDAO- EN VRIJDAGM1DDAO Advertentfën 25 cL per regel, Bfligke Urfeven voor handel ei bQ geregeld adverteeren. Advertentlïn moeten Dinsdag en Vrijdag v 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Dit nummer bestaat uit 2 bladen EERSTE BLAD De koning heeft meer den raad noo- dig van den wijze dan de wijze de gunst van den keizer behoeft. De noodzakelijkheid van een Christelijk Ministerie. Door onze katholieke en christelijke bladen zijn dezer dagen merkwaardige staaltjes opgehaald over de crisisdagen van November 1918, hoe verschillende liberale bewindvoerders toen in hun schulp kropen voor de socialisten, u.i, burgemeester Zimmerman van Rotter dam. Ook de houding van het dagblad De Telegraaf, die bij monde van een lid der redactie den hoofdredacteur hun blad aan den socialist Vliegen te Am sterdam aanboden, omdat men meen de, dat een socialistische regeering na voor de deur stond, is weer eens onder de aandacht gebracht. Het lijdt dan ook geen twijfel, dat wanneer wij in die dagen geen begin selvast christelijk ministerie gehad had den, de door de socialisten op touw ge zette revolutie waarschijnlijk gelukt Er kan onzerzijds niet genoeg de na druk op gelegd worden hoe noodzake lijk het is, dat de verkiezingen van 1929 ons, zooal geen uitgesproken christelijk ministerie brengen, dan (och de recht- sclteii een zoodanige meerderheid doen behouden, dat ons ministerie in hoofd zaak uit geloovige mannen 'samenge steld is. Wij geven hieronder een gedeelte van een rede door den minister van Justitie (Mr. Dotiner, Anti-rev.) uitge- sprokerf Ter Vt'ü'ppniii.411 ■rsnHief 40* jarig bestaan van de Ned. Middcr- nachtzendings-Verecniging. Na herinnerd te hebben aan de ver anderde mentaliteit ten opzichte van de gereglementeerde prostitutie en de ze genrijke wet van 1911, van sprekers betreurden ambtsvoorganger, Mr. Re- gout, vervolgde Z.Exc. aldus: Zelfs de reglementeering ontkende tenslotte niet de onzedelijkheid van de prostitutie. In dit opzicht is de tijd dien wij beleven zooveel ernstiger. Hoe wordt nu aan de grondslage.! gewrikt. Wat tot dusver als zedelijkheid werd erkend, heet thans vaak verkrachting van de natuur. De strijd tegen den hartstocht wordt niet als plicht erkend, maar de rechten van het onbeteugeld verlangen- gepredikt. Spr. wees op de verzwakking van het zedelijk besef,'ten aanzien van het huwelijk. Het gevrees de woord „ouderwetsch" doet opgeld voor hen, die tegenover dit uitleven der natuur nog in allen eenvoud aan der plicht tot behecrsching der natuur dur ven vasthouden. Daardoor wordt het getuigen weder een zaak van bijzon dere noodzakelijkheid. Het „getuigen" der vereeniging gaat tot den grondslag der zedelijkheid, n.l. het gebod van God, terug. Als zonde moet gebrandmerkt blijven datgene, wat men thans recht van den mensch durft noemen. In het getuigen der vereeniging moet gewezen worden naai de bron van kracht, waarin-de moeilijke en bij dezen tijdgeest zooveel zwaardere strijd tegen de zonde kan worden gestreden. Dit getuigen is ook] voor de overheid van zoo bijzondere beteekenis. Tegen verwording der ze den staat zij zoo machteloos. Zij kan slechts uitwassen afsnijden en de uitcr- omtrekken bereiken. Tot' het hart vermag zij niet door te dringen. Waar zij machteloos moet toezien op ver schijnselen, die in hun doorwerking de kostbaarste volksgoederen bedreigen, waardeert zij te meer allen arbeid, die geschiedt om de zedelijke verwording Ie stuiten. Met den wensch, dat in het tijdperk, dat de vereeniging in gaat naast den reddenden arbeid het getuigen voor de onveranderlijkegrond- slagen van het zedelijk leven een ruime plaats hebbe en dat God, ons volk ten zegen, wel doe gelukken, besloot spr. zijn toegejuichte rede. Dit zijn woorden van een christelijk, geloovig bewindsman, die openlijk Voor zijn overtu'giing durft uitkomen en die niet wit noemt, wat zwart is. Inder daad staat de overheid machteloos te gen de verwording der zeden, wanneer liet geloof en de door het geloof ge- -en -epgekgde«edeweNen-mt-de: harten der menschen gerukt worden. Toch maakt het nog wel een groot ver schil of die overheid bestaat uit over tuigd christelijke mannen of uit slappe liberalen, die bij een flinken windstoot oo gemakkelijk willen over geven aan de socialisten. Men zij gewaarschuwd. Levensles. Om te bewerken dat de groote massa in zwakke menschen zedelijk leven, noodig een hemel, een hel en een weinig liefde voor God Een zedenleer zonder lecrstclligen grondslag is een machtelooze leering. Om dc heerlijke, maar gestrenge mo- rpal te onderhouden is noodzakelijk,, volstrekt noodzakelijk, die hooge be krachtiging der zedenwi Loon en straf, voor het opvolgen van plichten en het verzaken van plich ten, door een onfeilbaren hoogstelt wet gever dit blijft een eisch. Noem dit banaat, dlledaagsch, ouder wetsch als ge wilt; aan dien eisch is niet te ontkomen. Met die leer op de lippen trail het Christendom in de wereld;-Het is de leer van Hcip die zegge/i mocht: Ik ben de weg, dé waarheid en hëfleVen. Maar dra verspreidde zich de geest der onafhankelijkheid en velen wierpen liet Christendom van zich af. En zij hebben gehaat en gelasterd de Kerk, die dc beschaving bracht. Juist de Kerk had het persoonlijk geweten, het diep besef van verantwoordelijk heid gevormd. Zij had gezegd: al wat tegen het ge weten gedaan wordt, is opbouwen voor j de hel. Maar het persoonlijk geweten van den enkelen mensch heeft noodig be stendige terechtwijzing, opwekking en verzekering, door vergelijking met hei lige en beproefde waarheden, die het Christendom in klare duidelijkheid voorstelde; zoo ongeveer, als de mensch zich regelt naar zijn horloge, dat hij bij zich draagt, maar dat bij tijds naar den zekeren normaaltijd der sterrcwacht moet geregeld worden. Met hun geloof verloren zij natuur lijk dien standaardregel der zeden. Wanneer een compas op oorlogs kepen wordt aangebracht is men er op bedacht de naald te isoleeren van alle magnetische storingen, die uit den metalen romp van het schip kunnen komen en de naald afleiden. Maar of het compas in den mensch, het prak- vidueel gewe- sforingen, die uit den romp des lichaams voortkomen, daarnaar werd niet gevraagd; men ging niet meer te rade bij die persoon lijkheid die boven alle storingen staat, bij Christus werd geen oriëntatie ge zocht. Nu zijn rede en geweten sehoonc dingen, maar zij falen zonder die Itoo- gcre leiding. Schoonheidsleer, aesthetica zoude alles aanvullen! Het mag goed zijn den schoouheids- n te ontwikkelen, op zich zelf en al leen kan aesthetica tot niets goeds lei den. De ware artistieke beschaving en 'orming kan alleen komen uit de har- monische eenheid van alle krachten der Een waar gevoel, een besef van kunst' en schoonheid zonder opwekking van Int geweten en vorming van het karak- tqi is niet mogelijk. ïEen gevaar voor het karakter is een- fldige aesthetische opvoeding. „Wie zijn aesthetische behoeften een* jtjilig aankweekt, lijdt schade aan zijne *l.,? Wij btenger-slëchTS In herintfe" lig dat jonge menscheh aan aesthe- ca-indrukken gewend gemaakt, meer ïnotzuchtig worden en innerlijk ver- jfwen. Die menschen hechten veel aan pil louter schoonen schijn; aan de uit' (endige gedaante en worden te zieke- lk om de werkelijkheid en de waar- Éid van het leven ferm onder de oogen 1 zien en de dingen te nemen zooals fi zijn.. Somtijds wordt dit een recht reeksen gevaar voor de moraliteit, Bidat die menschen b.v de noodlottige .terzijde der dingen niet willen zien of niet meer kunnen zien, als die in bot sing komt met den poëtischen vorm. Onharmonische betrekkingen ineven- ivjcht brengen, ongeregelde driften be- Ifeqrschen, onaangename en harde om- handigheden dragen en in zegen ver anderen, dit is ware grootheid en die dJngen leeren is voliedig-aesthetische qprming! ♦Ook alleen menschen die dat geleerd hebben vatten het hooge en innerlijke van kunst en ware schoonheid. „Wie nooit zijn eigen blok leerde be werken, wie nooit den beitel tegen zich zeiven wist te voeren, die zal nooit het bezielde marmer van Michel Angelo verstaan. Voor den barbaar blijft het :en steen". Dit zegt Foerster. St. Paulus had gezegd: arbeid en Strijd en doe U zeiven geweld aan, en breng uw lichaam en uwe zinnen in be uwang „totdat Christus in U worde uit gebeeld in zijne volmaaktheden". Maar dit gaat volstrekt niet zonder Veel werd verwacht van de physieke opvoeding des lichaams. Carlyle heeft de aandacht erop ge vestigd, dat in de Teutonische stamtaal de woorden gezond en heilig denzelf- -n wortel hebben. Hoe dit zij, het is zeker, dat de in nige samenhang en diepe eenheid dier twee dingen schromelijk vergeten zijn; zelfs vele artsen verloren dit uit het oog. Evenzeer of meer dan eenzijdige aes thetica, is eenzijdige lichaamsontwikke ling een gevaar voor den mensch. Vooreerst omdat in de sterke phy sieke ontwikkeling van het lichaam de ziel in hare ontwikkeling wordt belem merd, als niet sterke karaktervorming daarmee gelijken tred houdt. Laat ons dit streven om ons naar de dierlijkheid terug te voeren niet als een yooruitgang beschouwen. Physieke ontwikkeling zonder even redige geestes-cultuur brengt physieke zelfgenoegzaamheid en gelijken aan was van driften en hartstochten. Men heeft met recht de sport be schouwd als een middel tegen vele ge- 'vafen in deli ontwikk'elingstijd* -déf jeugd; maar wordt een zekere grens overschreden, dan zal met den overdre ven eeredienst van het lichaam al het lichamelijke een nieuwe onbeschaamd heid verkrijgen en ook de zinnelijke driften,Vlie men ermee wilde intoomen. „Er is veel slecht volk in Attika, maar de slechtste kerels zijn de worste laars", zei reeds Euripides. Wij behoeven hierbij niet lang stil te staan. Wie het werkelijk leven gade slaat weet genoeg, hoe dikwijls in een zwak en ziekelijk lichaam, de hoogste geestesgaven en de edelste karakters leven, met een wilskracht die belden en heiligen maakt. T. G. Binnenland Dank om 31 December. Nu de Tweede Kamerverkiezingen van het volgende jaar voor de verschil lende instanties in de Katholieke Staats partij reeds groote bedrijvigheid vorde ren, schijnt het wel wenschelijk op een enkele bepaling van ons kiesreglement, waarbij een fatale datum wordt gesteld, de aandacht te vestigen. Die datum is de 31c December 1928; wie dan geen lid is van de R. K. Kies vereniging ter plaatse zijner inwoning, is van invloed op de samenstelling der definitieve candidatenlijsten uitgeslo ten. Aan de stemming toch over deze lijst die in Mei moet plaats vinden, mogen, ment, uitsluiten?) fteelnenféh dtfTl der R.K. Staatspartij, die hun lidmaat schap reeds bezaten op 31 December van het voorafgaand jaar. En in artikel 24-3e wordt uitgemaakt, dat leden van kiescomité's, welke zich de bevorde ring der verkiezing van een of meer be paalde candidaten ten doel stellen, slechts kunnen zijn wie reeds op 31 December van het voorafgaande jaar lid waren van de Katholieke Staats partij. Wenscht men dus individueel invloed uit te oéfenen op de vraag, welke per sonen als candidaten of plaatsvervan gers der Katholieke Staatspartij zullen worden aangewezen, dan is het lid maatschap der kiesvereeniging en wel vóór 31 December a.s. de conditio sine que non. Doch naast deze individueele zijn er overwegingen van organisatorische!! aard, die een zoo groot mogelijk leden tal meer dan gewenscht maken. Voor eerst kan alleen dan de zeer democra tische opzet van ons kiesreglement tot zijn recht komen; het geheele georga niseerde kiezerscorps neme aan de canüidaatstelling deel en als dat kie zerskorps dan zoo groot mogelijk is, dan kan het niet anders of de tenslotte aangewezenen kunnen zich als de can didaten van alien beschouwen en is een opgewekte stembuscampagne te ver wachten. Dr. Schaapman fond». Over de inzamelingen voor het Dr. Schaepman-fonds werd ter vergadering van den partijraad medegedeeld, dat vaak afwijzend werd beschikt, met de volgende motiveering: Voor alle goede zaken ben ik gaarne bereid het mijne bij te dragen, voor St. Vincentius en St. Elisabeth, voor altaar, of raam of preekstoel in dc kerk, voor de missiën, voor een pries ter-student, voor den stillen arme. Maar voor de politiek, daar geef ik geen cent Het waren soms niet de eersten de besten, die zóó redeneerden. Er waren er bij, die aangewezen waren in deze actie mede vóór te gaan. Hun allen zou men willen toeroepen oordeelt toch niet zoo oppervlakkig en lichtvaardig. Zij die zoo oordeelen, denken aan de klein-menschelijke factoren, die in ver- kiezings tijden wel eens om den hoek komen gluren. Zij denken aan ai dan niet vermeende aantasting van eigen belangen, of wat men daarvoor houdt. Doch men mag vragen: veroordeelt daarom en daarmede onze Katholieke staatkundige actie toch niet. cultuurleven j speelt de staatkundige, de politieke fac tor een allergewichtigste rol. Groote nationale en groote katholieke belangen staan daarbij op het spel. Onze Katholieke Partij-organisatie moet haar taak op staatkundig terrein kunnen vervullen. Daarom worden de middelen gevraagd, door den tegen- woordigen tijd geëischt. O zeker, de politiek is niet de eenige, zelfs niet dc voornaamste cultuurfactor. Maar wij, katholieken, weten het toch voldoende uit de lessen der historie, dat die cul- tuurfactor niet ongestraft door ons kan worden verwaarloosd. Rme Huid PLIROU Epistel en Evangelie. EERSTE ZONDAG VAN DEN ADVENT. Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen; XIII, 1114. Broeders I Wij weten, dat het uur reeds daar is om uit den slaap te ont waken. Want nu is onze zaligheid meer nabij dan toen wij het geloof aannamen. De nacht is voorbijgegaan, en de dag is genaderd. Laat ons dan efleggen de werken der duisternis en aandoen de wapenen des lichtsLaat ons, als bij dag, eerbaar wandelen, niet in brosse- tijen en (Mmkenschap, niet in slaap- veitrekken en oneerbaarheden, niet in twist en afgunst; maar doet Heer Jesus Christus. EVANGELIE voigens den H. Lucas; XXI, 2533. In dien lijd sprak Jesus tot zijne leer lingen Er zullen teekenen zijn aan son en maan en sterren, en op de aarde ontsteltenis der volken door vervaard heid wegens het biuisen van zee en golven, als de menschen uitdroogen van angst en verwachting wat der ge heele wereld zal overkomen; want de krachten der hemelen zullen geschokt worden. En dsn eulleD zij den Zoon des menschen zien komen in eene wolk, met groote macht en majesteit. Wan neer r.u deze dingen begi men te ge beuren, ziel dan naar omhoog en hefl uwe hoofden op, want uwe verlossing is nabij. En Hij xeide hun eene gelij kenis Ziet den vijgeboom eo al de boomen; als tij reeds vrucht uit zich doen vooitkomeo, dan weet gij dat de zomer nabij is. Zoo ook gij, als gg deze dingen zult sieo geschieden, weet dan, dat het R$k Gods nabij is. Voorwaar, lk zeg u: dit geslacht zal niet voorbij- gaao, totdat alles geschiede. Hemel eo aarde suUeo voorbggaao, maar mijne woorden lullen niet voorbijgaan. Evangelieverklaring. re Zondag van den Advent. Het Kerkelijk jaar neemt een aan vang met den H. Tijd van den Advent. Dit woord beteekent komst of aankomst de Kerk wil ons in deze dagen her ieren aan den tijd waarin het Jood- sche volk wachtte op deo komst van den beloofden Messias. Vier duizend jaren hebben de vromen Israel's naar Hem verlangd, hetgeen aangeduidjwordi door den tijd van vier weken, een tijd van voorbereiding op den komst des Heereo, Vandaar dat de drie volgende Zondagen telkens ik de Evangeliën de H. Johannes den Dooper, de Voorlooper van Christus, ous voorgehouden wordt, roepende Bereidt den weg des Heeren. Vandaar dat op dezen eersten Zondag Moeder de H. Kerk ons eerst nog wijst op den tweeden komst des H> bij het laatste oordeel, opdat wij een heilzaam vreeze worden opgewekt tot boetvaardigheid als voorbereiding op de eerste komst des Heereo op het Hoogfeest van Kerstmis. Om deze oorbereiding gepast te doen, zijo de openbare vermakelijkheden en bruilof ten in den Advent voor Katholieken verboden. Het Evangelie zelf is ongeveer ge lijkluideod aan dat van deo laatster Zor dag van het Kerkelijk jaar, alsoo ook de Evangelieverklaring. We willen echter nog het volgende opmerken De woorden des Heeren Hemel en aarde zullen voorbij gaan enz.* geven aan sommigen wel eens de gedschte in»de hemel is toch onvergankelijk, eeuwig, hoe kan Jezui dan zeggenHemel en aarde zullen voorbijgaan Het antwoord hierop is heel eenvoudigmet dien Hemel, die 'ergaao zal, bedoeld de Zaligmakei niet de verblijfplaats der Heiligen en Zaligen, den onzichtbaren Hemel, maar de zichtbare Hemel bestaande in zon, an en sterreD. 'Hemel en aarde nu zullen vergaaD, ar mijne woorden zullen niet voorbij- in.* Zulk een taal in den mond eens menschen zou de hoogsle uiting van zelfverheffing, van zelfoverschatting zijn Welke geleerde heeft ooit zoo durven zeggen Jezus, de nederige bij uitnemendheid, heeft die woorden dur- spreken omdat Hij de mensch ge worden God was. Wie, die de geschie denis der eeuwen na Christus kent, zal cog twijfelen Ban de uitkomst, de ulling dezer uitspraak? Dat wij allen lin met een bereidwillig hart luisteren aar de woorden die uit Zijnen mond vloeien, als naar de woordeu dei Eeuwige Waarheid dat Zijne uitspraken norm en lichtsnoer zijn onzer daden, niet onze eigen kortzichtigheid en Amersfoort In eeo goed bezochte vergadering in CoDCordia, zette de heer Snoek de bedoeliog der convocatie uiteen komen tot eeo afdeeling van den tiohaleo Bond tegen Revolutie. De heer Van Batenburg gaf een uit eenzetting van de noodzakelijkheid daar van, door een uurtje te spreken over het werk van het communisme, anar chisme en socialisme; over de actie ook in Nederland van revolutionnaire zijde gevoerd in de fabrieken, waar het arbeidersvolk op advies vao Rusland moet worden opgestookt den patroon zooveel mogelijk te benadeeleoin de openbare scholen, waar de kinderen door den communistizchen onderwijzer moeten worden opgevoed in minachting voor gezag eo vorstenhuis en zedelijk heid; over hel leger, waar men als anarchist dienst weigert, als communist tracht uit te blinkeD als een goed mili- r, totdat de massa-dienstweigering komt; over dc film-propaganda van Moskou en het treurig feit, dat vroeger slechts twee of drie vao die opruiïags- rolprenten in Nederland werden afge draaid, mBiir nu de centrale filmkeuring in den Haag met keuren begonnen is, er achttien van die producten in ons land ongestoord bezig zijn de bevolking op te zetten tegeo het gezag. Is het geen schande, dat hier in Amersfoort, waar groot garoizoen ligt en waarschijn lijk honderden jonge mannen de bios coop bezoeken, verleden weck de Po- :mkim-hlm mocht vertoond worden? De rede werd gevolgd door een inte- rssante tentoonstelling, die menigeen rover io verwondering bracht, dat hier in Holland zoo hard wordt gewerkt om alles in de war te sturen en de Russi sche toestanden te loggen. Bijna alle aanwexigen gaven zich als lid op. Tut bestuursleden werden ge- koten de heereo Bast, Roggeveen, J Visser, Kapelaan Brouwer en Dominee Gerritsen. Burgerigke stand. 23 Nov. GeborenJacobus Everardus, i. v. J. H. M. Coroelissen en D. W. Gits. 24 Nov. Geboreo: Maaltje Johanna, d. v. J. C. Suvaal en E. Wgnands Willy, d. v. W. Mienio en A. E. C. v. Wengen Rosa, d. v. P. J, Butsclatr en M. Fluit. 26 Nov. GeboreoGerrlt, s. v. J. A. Atlers en E. v. Ecden Willy Cor nelia Jannette, d. v. W. Jansen en C. v. Zanten Hermine Johanna Gerard», d, v, H. J. Spoel en B. v. Aken Geertruida, d. v. E. Kronenburg en F. v. Bendegem. j Overleden: Maria H. Brons, 88 j, Jan Rgnders, 79 j„ wed. B. v. Zijl Herman Overeem, 39 Iechtg. v. J. Staal Theodoras A. Voorburg, 20 dagen. In deze maand, November, is 't 50 jsar geleden, dat de Oudheidkundige Vereeniging «Flehite* werd opgericht, 't Bestuur meende dit feit niet geheel zonder herdenking te moeten voorbg gaan en kwam nu op de gedachte elk lid der Vereeniging als herinnering een origineele kopergravure uit 't jaar 1693 aan te bieden. Op geheel bgzondere «gze was 't bestuur daartoe in de ge legenheid. In 1693 toch werd door Antooius Matthaeus, hooglecraar aan de Leidsche academie, de uitgave be zorgd van een tweetal onuitgegeven beschavingen over Amersfoort. De eerste van Theodoras Verhoeven, Amersfoorter van geboorte de andere an eeo ongenoemde. Deze uitgave Rerum Amorfortiarum scrip,-ores inediti* werd door Prof. Matthaeus voorzien van een schat van aanteeke- ningen. In dit boek, dat alleen nog antiquarisch verkrggbaar is, behoort een uitslaande plaat, gezicht op Amersfoort, kopergravure van den teekenaar en graveur T. - Doesburgh. De koperen plaat, waarvan deze gravures gedrukt »gn en die dus ruim 235 jaar oud is, bevindt zich in 't bezit van het museum •Flehite*. En nu heeft 't bestuur een aantal afdrukken van dese koperen plaat, die buitengewoon goed gecon serveerd bewaard is gebleven, doen vervaardigen door den heer J. Germros, ctsdrukker te Haarlem. Enkele exem plaren, die nog over »go, stelt het be stuur bg deo secretaris beschikbaar tegen den pr$s van f5.per stuk. De fraaie gravure sal door de leden stellig dankbaar worden aanvaard als waardevol souvenir aan bet ge- Letterbanket lste kwaliteit 24 et, p, ons Speculaas 16 cent per ons Gevulde Speculaas 24 cent per ons FondantBorstplaat 15 cent per ons Aanbevelend, G. van der Veer KRQMMESTRAAT 12 In de Memorie van Antwoord be treffende de Waterataatsbegrooting kan de Minister mededeelen dat de regeering met het nemen van een besluit .Inzake de verbinding van Amsterdam met den Boven-Rgn niet lang meer zal wachten. Zoodra die beslissing genomen is zal een wetsontwerp worden ingediend. De rgiustraatweg Ameisfoort—Apel doorn zal in den loop van 1 29 op omvangrgke schaal worden verbeterd. De R. K. Werklieden ver. St. Jozef houdt eene ledenvergadering op Don- derdag 6 Dec. 's avonds 8 uur ln| het bondsgebouw.De agenda vermeldt o.m.: Installatie en behandeling agenda Cen trale Raadsvergadering. De leden wor den er aan herinnerd dat Zondag 9 Dec. een Kaartconcour» gehouden 'wordt! Opgave bg den Concierge. Aanvang 8 uur precies.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1928 | | pagina 1