Ruwe Huid
KOM©
TWEE'l
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prfls per
3 maanden 1.00. Bulten Amersfoort 11.10. Afzonderlijke nummers 10 ct
Vrijdag 7 Dec 1918 - No 72
Twee en Veertigste Jaargang
KANTOOR: LANOEQRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOMIDDAQ
AdvertentlSn 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nQverheld
bij geregeld adverteeren. Advertenflën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Men moet zich niet erover verwon
deren, dat zij die dingen vragen en
zoeken, die niet geschikt voor hen zijn,
in ongelegenheden komen, welke zij
nooit verwacht hadden.
Epistel en Evangelie.
TWEEDE ZONDAG VAN DEN
ADVENT.
Les uit den brief vsd den H. apostel
Paulus aan de Romeinen; XV, 413
BroedersAlles wat geschreven werd
is tot onze onderrichting geschreven
opdat wij door de lijdzaamheid en di
vertroosting der Schriften de hoop mo
gen hebben. De God nu der lijdzaam
heid en der vertroosting geve u,
van gevoelen te zijn onder elkande
volgens Jcsus Christusopdat gij,
van slel, met cénen mond God en der
Vader onzes Heeren Jezus Cbri9tus
moogt verheerlijken. Daarom, neemt el-
kafider aan, gelijk ook Christus u heeft
aangenomen ter eere Gods. Want ik
zeg, dat Christus Jesus dienaar der be
snijdenis geworden is om wille van Gods
waarachtigheid, om de beloften aa
Vaderen gestand te doenen, dat dc
heidenen God wegens barmhartigheid
verheerlijken, gelijk er geschreven staat
Daarom zal ik U loven onder de bei
denen, o Heeren uwen naam lofzingen.
En wederom zegt zijVerheugt u, gij
heidenen, met zijn volkl En wederom
Looft den Heer, alle gij beidenen, en
maakt Hem gront, alle gij volken I E'<
weder spreekt Isaias: Daar zal zijn de
wortel van Jesse, en een die zal opstaan
om over de heidenen te heerscben op
Hem zullen de beidenen hopen.
De God nu der hoop vervulle u met
alle blijdschap en vrede in het geloc-
ven, opdat gij overvloedig moogt zij"
in de hoop en de kracht des Heiligen
Geestes.
EVANGELIE
volgens den H. Mattbeus; XI, 210
ln dien Iijd, toen Joaoues in de boeien
de werken van Christus vernomen had,
zond bij twee zijner leerlingen en zeidc
tot HemZijt Gij degene die komen
moet, of verwachten wij eenen anderen
En Jesus, antwoordend, zeide bun Gaai
en boodschapt aan Joanne9 wat gij ge
hoord en gezien hebtblinden zien,
kreupelen wandelen, melaatschen wor
den gereinigd, dooven booren, dooden
verrijzen, aan armen wordt het Evan
gelie verkondigd; en zalig is hij, die
zich aan Mij niet zal geërgerd hebben.
Toen zij nu beengingen, begon Jesus
tot de scharen aangaande Joboocs te
*eBgeD Wat zijt gij in de woestijn gaan
zien Een riet, door den wind heen en
weder bewogen? Maar wat zijt gij gaan
ziet Eenen menscb, gedost in zachte
kleederen Zie, die de zachte kleederen
dragen, zijn in de huizen der kooiogeu.
Maar wat zijt gij gaan zien? Eeneu
profeet? Ja, zeg Ik u, en meer dan een
profeet. Want deze is het, van wien
geschreven staal: Zie, Ik zend mijnen
engel voor uw aangezicht, die uwen
weg voor U bereiden zal.
Evangelieverklaring.
Ze Zondag van den Advent
De H. J-hannes, van wie het Evan
gelie bier spreekt, is Jobanoes de Dooper,
de Boe tgezant en Voorlooper des Heeren,
die doopte aan den Jordaan en wegens
zijo optreden tegen Herodes, die in echt
breuk en bloedschande leefde, in de
gevangenis gezet was en later onthoofd
geworden is.
Zijne leerlingen hadden vrijen toegang
tot hem in de gevangenis en zoo ge
schiedde het dat hij ben op zekeren
dag heenzond met de opdracht naar
Jezus te gaan en Hem de vraag te
stellen: »Zijt Gij degene die komen
moet of hebben wij een Bcdercn te
wachten.Niet alsof Johannes zelf daar
nog san twijfelde: bij zelf had immers
reeds den Zaligmaker aangewezen «Zie
daar het Lam Gods, ziet Hem, die weg
neemt de zonden der wereld»bij zelf
bad, toen bij den Zaligmaker doopte in
den jordaan, de stem des Vaders ver
nomen «Deze is miju welbeminde Zoon,
in Wien Ik mijo welbehagen heb.»
Johannes zocd echter zijo leerlingen tot
Jezus opdat zij zelf uit Zijn mond zou
den vernemen dat Hij de lang ver
wachte Messias was. Hoe wenschelijk
ware het dat alle oversten den H. Jo
hannes hierin navolgen en evenveel
zorg hadden voor het heil hunner onder
danen. Hoe wenschelijk ware het dat
alle oversten hun kinderen en hun onder-
hoorlgen naar het christelijk onderwijs,
naar de predikatie's zonden om daar
Gods woord te vernemen.
De Zaligmaker nu gaf aan de leer
lingen op hun vraag geen rechtstreeks
antwoord wijl Hij niet enkel door woor
den van Zich zeiven getuigenis wilde
geven. Jezus wees hen op Zijne werken,
op Zijne wonderwerken, die het grootste
bewijs waren voor Zijn goddelijke
zending, vcor Zijn Messiasschsp, wijl
zij als zoodanig door den Profeet Isaias
>an den Messias waren voorspeld:
<Gaat cn boodschapt aan Joannes wat
gij gehoord en gezien hebt: blinden
kreupelen wandelen, doovco hoo
nt.» Leeren we hieruit dat we niet
door woorden maar vooral door onze
daden toonen wie we zijn. «Niet wie
zich zelf aanbeveelt (door woorden) is
goed bevonden maar dien God aanbe
veelt (om rijne werken)». Zoovelen zijn
er, die zich zeiven aanbevelen als
talentvol en deugdzaam méér dan ze
n de oogen van God in werkelijkheid
lijn om hunne werken en van God dien
lof, dien ze zicbzelven toekennen, niet
verdienen. Laten onze daden méér dan
woorden voor ons zeiven spreker,
Doen we ons best om door onze daden
God eenmaal dien lofspraak _te
verdienen, dien Jezus omtrent Johannes
gaf aan diens leerlingen. Jezus roemt
jobaones om zijn standvastigheid (Johan
nes was niet een riet door den wind
heen en weer bewogen), om zijn strenge
boetvaardigheid (Johannes was niet ge
huld in zachte kleederen), om dc waar
digheid van zijn ambt (deze is meer
nog dan een profeet, hij is Voorlooper
des Heeren). Mochten ook wij door de
wonderen des Heeren versterkt en be
vestigd worden in ons geloof zóó, dat
'ij niet slechts Katholieken zijn van
aam maar vooral van de daad.
Het eeuwig leven.
Dat de opstanding mogelijk is, zegt
het verstand.
Of kunnen door Gods almacht onze
t stof vervallen lichamen niet even
io gemakkelijk tot het leven opge
wekt worden, als ze weleer voor de
Dat de verrijzenis werkelijk zal plaats
hebben, weten wij met zekerheid alleen
uit de Openbaring.
Zeker is het, dat de lichamen der
irrezenen onder omstandigheden zullen
voortbestaan, die geheel verschillend
zijn van de tegenwoordige: «Gezaaid
wordt een dierlijk lichaam, verrijzen zal
:n geestelijk lichaam» (1 Cor. 15, 44).
Hoe echter de omstandigheden vaD
het hiernamaals zullen zijn, is ons min
der bekend.
>ln mijn vleesch zal ik God aan
schouwen, deze mijn hoop rust in mijn
hart» (Job 19, 27); heb dus te meei
achting voor uw lichaam, naar mate
de booze vijand u sterker tracht te
verleiden, om het te onteeren.
Maar zeggen dan niet vele mannen
:r wetenschap, dat met den dood alles
uit is, dat de meach niet eens een ziel
heefi
O ja, wat zegt men al niet, om de
nrust van het geweten te bedaren?
Niets staat vaster, dan dat het tegen-
'oordig leven slechts beschouwd mag
'orden als het oóibestaan vati een
leven hiernamaals; anders waren de
omstandighedeo des levens aan deze
zijde van het grsf letterlijk een bespot-
ting van waarheid en gerechtigheid.
Niets is zekerder, dan dat zich de
mensch door de onsterfelijke ziel van
het dier ooderscheidt. Of twijfelt gij
aan uw verstand, uw vrijen wil, uw
geweten? Wel zijr de krachten van
den menschelijken geest zwak genoeg,
om te doen inzien, dat bij geen ver
schijningsvorm der Godheid is (waartoe
hem de pantheïsten willen stempelen)
rij zijn echter ook machtig genoeg, om
op de meest ondubbelzinnige wijze aan
tooDen, dat de mensch niet enkel
dier is (waartoe hem de materia
listen willen verlagen).
De mensch leeft, voelt, neemt wsar,
denkt: hierdoor openbaart zich duidelijk
het bestaan van de ziel. Want wat is
de ziel anders, dan de oorsprong d zer
'~vcnsuiliDgen
De menschelijke ziel denkt over het
onstoffelijke na en streeft naar het boven-
aelijke en wel met vrijheid en over-
komstig bet richtsnoer van het ge
weten hierdoor geeft zij getuigenis
hare onstr (lelijkheid, d. i. van hare
afhankelijkheid van de slof.
En daarom zijn alle denkende men
schen het er over eens, dat onze eiger.
lijke waarde niet op bet gebied vat
het stoffelijke, maar op dat van den
geest gelegen is. De meoschelijke ziel
is zich bewust van baar onztt ffrlijkheid
en dus ook van haar onsterfelijkheid.
Zou God, die zija wil in zoo duidelijke
trekken heeft uitgedrukt, een hopeloos
verlangen, dat nooit kan bevredigd
worden, in ons ba"i hebben gelegd?
Een beroemd natuuronderzoeker zegt
«Wanneer men het ongeluk van
deugdzame en de welvaart van
booze ziet, dan wordt de behoefte
een toekomstige vergelding diep ge
voeld, want men ziet niet, dat de
Schepper der Datuur eer.ig ander deel
van het heelal aan een dergelijke wan
orde heeft piijsgegeven.»
Denk er dikwijls aan, dat na dit leven
■ol teleurstelling, Bmart en onrecht
'aardigheid, een ander, eeuwigdurend
leven volgt, waarin «een iegelijk zijn
loon zal ontvangen naar zijnen arbeid»
(1 Cor. 3, 8). T. P,
Bestrijding
der Danswoede.
Voor eenlge weken werd in de kerken
in Utrecht een waarschuwend schtij-
:n voorgelezen tegen de beerschende
danswoede. Dit is nu ook geschied in
Tilburg, 't Is hard noodig, want de
groote menigte van jeugdige personen
is door de danswoede aangegrepen.
Geen Zondag of er moet gedanst
En dan de manier waarop, 't Zijn
danseo, die de hartstochten opwekken
i tot zonde brengen.
In het Utrechtsch schrijven wordt er de
aandacht op gevestigd.dat enkele katho
lieke vereenigingen aan allerlei samen
komsten en vergaderlogen dansen ver
binden. Het schijnt er bij te hooren om
volk te trekken. Na afloop bal.
De R. K. Bond voor groote grzin-
n wendde zich nu tot de andere R K.
VereeDigiogen om dit misbruik te gaan
bestrijden.
«Het bestuur onzer vereenlging
i vereeniging van R.K. Ouders, mede
de eerst aangewezene tot bestrijding
dezer moderne danswoede heeft ge
meend een actie te moeten op touw
n waarbij aan dit schrijven der
Eerw. Geestelijkheid zoo groot moge
lijke kracht wordt bijgezet.
Wij ontveinzen ons niet dat een
ilgeheele bestrijding een werk van
langen adem worden zal, doch zien
raast uiet over 'l hoofd dat elke
doelmatige actie resultaat hebben kan
itn eerste stap welken wij allen
kunnen zetten is voor onze eigen
Vereenigingen een besluit te nemen in
de toekomst geen eokele feeBtvergade-
ring of Jubilé-herdenking met het geven
van ba) te besluiten.
Ofschoon vele Uwer Vereenigingen
uiteraard reeds tegenstanders zijn van
het geven van dansgelegenheid, valt hel
niet te oDtkennen dat er ook tal van
K. Vereenigingen zijn, die tot nu
toe op dit gebied meer toegevend waren
in de zoogenaamde moderne eischen.
Nu echter uit het schrijven der Eerw.
Heeren Pastoors onzer stBd uitdrukke
lijk het gevaar blijkt dat het moderne
dansen met zich brengt, is het tijd dat
Besturen zich op dit punt bezin-
en twijfelen wij er Diet aan of ook
Uw Bestuur zal een besluit nemen als
:t onze o.l.Geer dansen meer na
it voor bijeenkomsten ook.
Wij verzoeken U beleefd aan het
bovenstaand adres te wilier, berichten
of U aan onze Vereeniging adhaesie
igt met het genomen besluit en of
U voor Uwe Vereeniging een soortge
lijk besluit heeft genomen.
Wanneer gezamenlijk door al onze
katholieke organisaties wordt opgetre-
'en is een eerste en ongetwijfeld ge
lichtige stap gezet op den weg tot
kentering en tot Uiteindeljkeo afweer
der moderne danskwaal.
Als op deze wijze eenmaal de men
taliteit der katholieken gewijzigd zal zijo
en de modernvulgaire dans uit de
Utrecbt8che katholieke samenleving zal
zijn verdwenen, is een werk van gr
sociale beteckeDis nsar bet w
van Z.D.H, Mgr. Aengenent verricht*.
In andere steden kan hetzelfde ge
daan worden.
Dan komt er 'n algemeene beweging,
een gezamenlijke strijd tegen dit modern
Volksadel.
Binnenland
Wilonchappen In Utrecht.
De Staten van Utrecht hebben opge
heven de waterschappen: «Bunscboter
en Dulsteruitwatering in zee», het wa
terschap «de Haar», het waterschap «de
f^ond», het waterschap de gecombi
neerde Stoombemaling van de Zelder-
«che wetering, het Oostwaterschap, bet
Noordwaterschap, bet Bikkerswaterschap
het vereenigd Sr. Nicolaas en Rikvis-
«cherswaterscbap, het waterschap Duist-
Nteuwcland, het waterschap Blokland,
hel waterschap Overzelderd, het water
Itchap Neerzelderd, het waterschap de
Blaag en het waterschap Eemland, en
Jeze alle vereenigd tot een groot water
schap, het waterschap beoosten de Eem,
met ingang van 1 Jan. 1929.
Tol voorzitter is benoemd A. J. Loox-
ra» van Weideren Baron Rengers te
Amersfoort.
Tot secretaris W. Geuchies te Spa
kenburg en tot peoningm. J. v. Eydeo
te Hooglaod.
Dit groote waterschap is in 2 dis-
èicten verdeeld.
f Tot heemraden in district 1 zijo be
noemd W. Heuveling, Bunschoten; K,
Huygen Hz., SpakenburgM. Nagel Rz.,
Bunschoten; J. v. d. Pol, Spakenburg;
Schaap Joh.z., Spakenburg en in het
le district C. Brouwer, BaarnJ. vaD
Ésveld, Hoogland; A. v. 't Klooster,
Öoogland; A. Koyer, Hoogland; A.
Voskuden Tz., Hoogland.
Tot hoofdingelanden van district 1
G. ter Beek Gz., Bunschoten; J. ter
Beek Pr., Spakenburg; W. Beekhuis As.,
Bunschoten W. Beukers, Bunschoten
E. Veldhuizen Az., Bunschoten J. Ver
steeg, Eemdijk en in het 2e district A,
Brouwer, G. v. d. Hengel Jr., J. van
den Hoven, T. Huurdeman Ant.z., G.
Voskuilen Gz., C. de it, allen te
Hoogland.
Kanaalplannen.
Ten opzichte van bet Amsterdam
Rijnkanaal, seide de Minister van Wa
terstaat in d: Tweede Kamer, dat, waar
nog g"n plan is gedeponeerd er
er deze zaak feitelijk nog Diet kan
worden gesproken. De minister wenscht
en hoopt, dat de zaak nog in dit zit
tingsjaar zal kuonen worden beslist. Er
is eeD tracé gekozen, dat in elk geval
de instemming van Amsterdam heefr.
Kinderpostzegels.
De centrale commissie voor de kin
derpostzegels en de kinderbriefkaarten
maakt bekend, dat de kinderpostzegels,
die van 10 Dec. tot 10 Jan. a.s. sullen
worden uitgegeven in strijd met de
hieromtrent tot dusver ontvangen toe
zeggingen niet in de z.g. roltanding
zullen verschijnen.
Het formaat der nieuwe z:gels blijkt
zulks Diet toe te laten, en herstel is
niet mogelijk. Ten zeerste wordt be
treurd, dat ann zegels waarvan de op
brengst geheel aan bet hulpbehoevende
Nederlandsche kind ten goede komt, niet
allereerst die eischen worden gesteld,
die een algemeen gebruik mogelijk
maken. Het ontbreken van zegels mei
roltanding zal misschien niet nalaten
ren orgunstigen invloed op de opbrengst
ie oefenen.
Vieicten in de Eem.
Voor eecigen lijd heeft het Baarnsch
raadslid Van Dregt, den burgemeester
inlichtingen gevraagd over diensten, die
de politie verrichtte in het belang van
particulieren voor de bewaking van
ischwater aan bet Zuidereind.
Zooals bekend is, heeft de voorz. vaD
den Raad van Baarn geweigerd aan her
verzoek te voldoen. Deze kwestie is de
ige week in de Tweede Kamer ter
9prake gebracht door Kleerekoper.
Deze zeide o.m,«Dat echter de
politie geroepen zou zijn dat vermaak
te beschermen, doet mij pijnlijk aan. Ik
heb mededeeling gekregen van een
partijgenoot Jie Baarn, die schrijf', dat
is bezuinigd op de Rijkspolitie,
dat tu de gemeentepolitie moei
medehelpen ter bewaking van het vlsch
water op de Eem, omdat daar soms
den dag, waarop de pleizicrvisschers
komen, het viichwater b'ijkt leeggevan
gen te zijo. Het is misschien niet oor
baar het te zeggen, in een geordende
schrale lippen en gesprongen
handen verzacht men direct
en geneest men spoedig n
Doos 30,60, tube 80 ct.
PUROL
Ouden van dagen
Ouden van dagen nemen
gaarne van die kleine ge
woonten aan, waarvoor
jongeren geen tijd of aan
dacht hebben.
Onmiskenbaar is daarbij
ook de gewoonte steeds
PEPERMUNT
mede te dragen. Het dage-
lijksch gebruik van deze
origineele pepermunt be-
teekent steeds opnieuw
een genot en aangename
tijdpasseering.
Kerknieuws.
Aartibiidom Utrecht.
Z.D.H. de Aartsbisschop van Utrecht
heeft beDoemd tot kapelaan te Arnhem
(H. Hart) den weleerw. heer H. A.
Schurink; tot kapelaan te Bornebroek
den weleerw. heer N. S. van Dijk en
assistent te Oud-Zevenaar den wel.
iw. heer F. G. van der Meer.
maatschappij zeg ik dat goed of
niet maar ik meen, dat de visch dan
terechtkomt, waar in verband met
ik straks zeide, zij met het meeste
recht ter dood wordt gebracht. Daarom
wordt dat vischwater bewaakt. Ik be
schik niet over de micht eo de midde
len om het te onderzoekeo, maar ik heb
gehoord, dat de eigenaren van het visch
water f300 hebben beachikbaar gesteld
an de politic daarvan premiën uit
te keeren bij eveotueele bekeuringen
hetzelfde feit dus, dat de Minister
leden jaar, ten aanzien van de Rijks
politie, zoo nadrukkelijk beeft afgekeurd.
De Minister heeft echter bij deze
zaken zeggenschap zoowel over
Rijks- als over de gemeentepolitie
daarom nu hoop ik, dat de Minister
tegen dergelijke feiten zal waken.
De Minister van Justitie heeft hierop
o. m. geantwoord: «Dat men echter de
politie excessief (buitengewoon) in de
richting van de handhaving juist
deze wet zou drijvea, kan ook ik
tuurlijk niet goedkeuren en daarom heb
ik het stelsel van premiën, nBar gelang
het aantal bekeuringen, ook be-
De kwestie van dat vischwater zal
ik ooderzoeken en wanneer de Rijks
politie bij de premie betrokken zou zijn,
dan mag dit zeker niet doorgaan.»
De heer Kleerekooper Interrumpeerde
oenU mag het toch voor de ge-
neenlepolitie ook verbieden in dit ge
'al. dat staat toch onder uw gezag I
De Minister vervolgde daarop: «Dat
wil ik eerst eens onderzoeken, in boe-
Ik over de gestie van de ge
meentepolitie in dezen kan beslissen.»
Burgerlijks Standsn.
BAARN
Burgerlijke stand.
Geboren: Hendrikus Teunis z. v. H.
d. Kuil en T. v. Kooien Friedrich
Karl, z. v. K. A. Maier en B. Cosijose
Adriana Maria, d. v. C. J. Dijkman
H. Kuijer Nicolaas, z. v. G. v.
Buuren en C. H. Fakkeldij Everdina
Wilhelraina, d. v. B. v. Kouterik en P
d. Berg Jaolious Jan Hendrik,
r. F. v. Slooieo en J. Huberts Boris
Eric Marie, z. v. A. Moitzer en H. v.
Kempen. OodertrouwdM. v. Hei
ningen Naoninga en A. G. Esser
J. L. Vlaanderen en D. F. de Zoete.
Gehuwd: C. S. Brouwer en L. A. J.
Schoonderbeek W. Vossestein en
M. J. Labots H. K. C. Foeken en
A. de Zoete A, v. Ginkel en M, v.
Ginkel.
EEMNES
Burgerlijke stand.
GeborenAartje, d. v, J, Mol en H.
H. de Vente. Overleden: Hendrika J
Valkenet, 47 j., echtg. v, H. J. Luijl.
D005MEPHENV/AI
DUIFZEEP
NEBBEN NU DE WAAfiDFWN
EEN ZEEPPOCDERDUIFJE
"BE OUIFBESrELLEE
ALS ME/freLLEff
1 HON ZfEPFABR 0E DUir DEM DOLDfPf
Leeken-apostolaat.
Z. D. H. dc Bisschop van Haarlem
heeft, xoobIs bekend is, bepaald, dat
in alle parochies van het bisdom clubs
imité's moeten worden gevormd
in zooverre dat voor een leek
mogelijk is, de priesters in de zielzorg
behulpzaam te zin.
Met dit eerste voorschrift, kort na
tijo verheffing op den bisschoppelljken
zetel, stelt Monseigneur Aengenent een V
daad zoo kloek en vol beteekenis, dat
wij er verzekerd van kunnen zijo dat de
instelling van het georganiseerd Jeeken-
apostolaat ook van uit de andere bis
dommen van Nederland met belang
stelling zal worden gevo'gd.
Wij kunnen ons voorstellen, dat de
groote liefde van den socialen bisschop
jegeDS God en de aan hem toever
trouwde kudde, waarvan zijn eerste
brief aan de geloovigen reeds dadeigk
getuigenis aflegde, tot dezen maatregel
heeft geleid. Het lijkt ons niet onmo
gelijk, dat het leeken-apostolaat een
lievelings denkbeeld van Mgr. was, waar?
het voor en tegen reeds rgpelijk
wogen was toen hg nog geenszins
kon denkeo, dat hg de macht zou
krggen hel in een daad om te zetten.
Inderdaad het is tegenwoordig, bij
de geheel veranderde toestanden, voor
vele parochie-geesteigken een onmo-
geigkbeid om persoonigk voldoende
contact met de aan hun zorgen toever
trouwde katholieken te onderhouden.
Het adviseurschap van de verschillende
vereenigingen en vele andere plichten
eischen zooveel tgd, dat voor een intens
en geregeld huisbezoek geen gelegen-
heid meer is. Hier moeten leeken bg-
springen, mannen en ook vrouwen, be
zield met een heilig vuur voor de uit
breiding van bet Gods-rgk op aarde.
De wereld is langzamerhand in een
toestand gekomen van modern heiden
dom. Evenals in de igden van den
H. Willibrordus en H. Bonifacius moet
het menschdom gekerstend worden
lor Christus, maar nu op een andere,
n nieuwe wgze.
Wie huivert Diet als bg de ver
woesting door de gemengde huweigken,
alleen burgerigk gesloten, de echtschei
dingen, de gruweigke ontevredenheid
door het socialisme veroorzaakt, enz,
I. Het is een zoeken en tasten bg
ie andersdenkende broeders en zus-
i naar de waarheid, een onvoldaan
heid en leegheid over de doodschbeid
van hun leer; hoevele katholieke kin
deren bezoeken niet de neutrale scholen
en hoeveel joDge mannen tgn nog lid
van een neutrale club. Hoevelen, ook
en vooral onder de betere standen,
iezen nog een neutrale krant.
Hopen en vertrouwen wg, dat de
verwachtingen van Haarlem's Kerk
voogd niet beschaamd zullen worden.
Katholieken, die beseffen welk een schat
ig in hun heilig geloof bezitten, welk
:en rust zg hebben in de onverander-
lijke zedewetten en hoevele genaden zg
krggen door de H.H. Sacramenten,
waarvan anderen verstoken bigveo,
worden vanzelf vurige propagandisten
voor dat geloof. Zg moeten wel van
zelf wenscben eo er ook moeite voor
doen, dat de goede en liefdevolle
Vader in den hemel door allen gekend
gediend zal worden.