DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 25 Jan. 1929 No.
Twee en Veertigste Jaargang
86
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden I 1.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct
KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAQMIDDAO
AdvertentlSn 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid
bij geregeld adverteeren. AdvertentlCn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
In weinig dingen zijn de menschen
zoo goed van geheugen, als in een hun
gegeven en niet nagekomen belo/te. Men
houdt het hun nog na 20 en 30
jaren later
Epistel en Evangelie.
ZONDAG GENOEMD
SEPTUAGESIMA.
Lts uit den eersten brief van den
H. Apostel Pautus aan de Korinlhiërs
IX, 24-X, 5.
Broeders I Weet gij niet, dat ij die
in de renbaan loopen, wel a len loopen,
maar dat één den prijs ontvangt Loopt
gij róó, dat gij dien behalen moogt,
Ieder kampstrijder nu onthoudt sicb van
allesen sij nog wel om eene vergan
kelijke kroon te verwerven, wij echter
om eene onvergankelijke. Ik loop
atióó. niet als in bet onzekere ik kamp
alfóó, niet als in lucht slaande i
ik tuchtig m|jn lichaam en breng bet
tot dienstbaarheid, opdat ik soms niet.
na anderen gepredikt te hebben, self
verworpen worde.
Want ik wil niet, dat bet u onbekend
ij, broeders I dat onze vaders allen
onder de wolk zijn geweest, en allen
de zee zjn doorgegaan, en alleo in
Moses gedoopt zijn geworden in de
wolk en in de see, en alleo deselfde
geestelijke spijs hebben gegeten, eo
allen denzelfden geestelijken drank heb
ben gedronken (zij toch dronken van
eene geestelijke, hen volgende steen
rots de steenrots nu was Christus)
maar niet in het meerendeel van hen
heeft God welbehagen gehad.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheus XX, 116.
In dien tijd sprak Jesus tot zijne leer
lingen deze gelijkenisHet Rijk der
hemelen is gelijk aan een huisvader,
die vroeg in den morgeo uitging om
arbeiders voor zijnen wijngaard te huren.
Nadat hij nu met de arbeiders was
overeengekomen voor één tienling
daags, zond bij hen in zijnen wijngaard.
En toen hij omtrent het dï'de uur uit
2<ng, zag hij anderen op de markt ledig
sissn en zeide hunGaat ook gij in
mijnen wijngaard, en ik zal u geven
wat billijk is. El deze gingen. Acder
maal ging hij uit omtrent bet zesde eri
het negende uur en deed insgelijks. Ei
omtrent bet elfde uur ging hij uil en
vond anderen staan en zeide bun
Waarom staat gij hier den ganschen
dag ledig Zij zeiden tot hem Omdat
niemand ons gehuurd heeft. Hij zeide
hun Gaat ook gij in mijnen wijngaard.
Toen het nu avond geworden was,
zeide de heer des wjngaards tot zjnen
opzichter Roep de werklieden en geef
hun het loon, beginnend van de laatster
tot de eersten. Toen dan zij kwamen,
die omtrent het elfde uur gekomen
waren, ontvingen zij ieder één tienling.
Als nu ook de eersten kwamen, meen
den deze dat sij meer zouden outvan-
genechter ontvingen ook zij ieder
ééa tienling. En dien aannemend, mor
den zij tegen den huisvader, zeggende
Deze laatsten hebbeo ééu uur gearbeid,
en gij hebt hen gelijk gesteld met ons,
die den last van den dag en de hitte
gedragen hebben. Doch hij antwoordde
en zeide lot een hunnerVriend I ik
doe u geen onrecht. Zjt gij niet
één tienling met mij overeengekomen
Neem wat het uwe is en ga heen I ik
wil aan dezen laatste evenveel geven
als aan u. Of staat bet mij niet vrij te
doen wat ik wil? Is uw oog boos,
omdat ik goed ben Aldus zullen de
laatsten eersten, en de eersten laatsten
zijn. Velen toch zijn geroepen, i
weinigen uitverkoren.
Evangelieverklaring.
Zondag Septuagesima.
In deze geljkenis hebben we ts
punten te onderscheidenlo. de roeping
vao de werklieden in den wijngaard;
2o. de uitbetaling van bet loon.
De Zaligmaker verhaalt or.3 in
ste gedeelte, hoe de huisheer op
schillende uren van den dag uitgaat
naar het marktplein en daar arbeiders
huurt om Ie arbeiden in zijn wijngaard
Ze komen overeen één tienling loon
te zullen ontvangen. In dit gedeelte vaD
den parabtl wijst ons Jezus op het
groote geheim der uitverkiezing. De
verschillende uren van den dag, waarop
de aibeidcrs geroepen worden, duidt
op de verrchlllende leeftijden, waarop
God de Zijnen reept. Sommigen aibei-
den in Gods wijngaard sinds hun prille
jeugd, anderen geven aan Gods roep.
'stem gehoor op tateren leeftijd, weder-
anderen worden eerst in hun laat-
levensjaren door Gods genade ge
troffen. We zien dit heden ten dage,
en de geschiedenis der Kerk
op iedere bladzijdemannen eo
die God gediend hebben sinds de kin
derjaren, heiligen die eerst aan de wereld
hebben toebehoord, zondaars die ten
slotte op het steifbed tot inkeer geko-
en zijn. De leiding van Gods Voor-
migheid in het groote mysterie der
uitverkiezing I Reden voor ons om nooit
ver ons zeiven of over anderen te
'anhopen. Ook ter elfder ure kan God
og met zijn genade den zondaar tref-
:n en tot bekeering brengen.
Als tweede punt komt dan de uit
betaling van het loon. Krachtens over-
eenkomst ontvangen ze allen één tien
ling, dus hetzelfde loon. Dit is echter
niet naar den zin van de arbeiders, die
den geheelen dag gearbeid hebben i
de hitte en last van den dag gedragi
hebben. Als zij bi] de uitbetaliog zu
dat de laatsten ééa tienliog ontvangen,
te méér te zullen ontvangen
:n als dit niet gebeuit zijn ze
teleur gesteld. Doch ten onrechte, gelijk
de huisvader hun ook antwoordt. Zij
lijn overeengekomen voor één tienling
ren dag te zullen arbeiden eo bun ge
schiedt derhalve geen onrecht als de
huisheer uit louter goedheid en vrijge
vigheid ook aan de anderen eenzelfde
loon uiibetaalt. Wel moet dit voor
deze anderen een reden zijn van groote
dankbaaiheid.
De tienling nu, die aan het einde van
den dag als loon wordt uitbetaald, is
het beeld van het Eeuwig Leven, dal
de mensch aan het eind van zijn sard-
sche beslaan ontvangen zal als loon
lor zijn arbeid in het Rijk van God
Dat Eeuwig Leven zal gegeven wor-
n aan alleo, die aan Gods roepstem
beantwoorden, ook aan hen, die gelijk
de goede moordenaar reeds te sterven
liggen. Dit zij voor de rechtvaardigen,
die geheel hun leven God gediend heb
ben, geen reden tot morrenimmers
buu geschiedt daardoor geen onrecht,
maar dit zij voor allen een reden tot
vciheerljkirg van Gods Goedbvid en
Vrijgevigheid, en voor de zondaars een
reden tot bekeeriug. Ja! het is voor
den menech, zoolang hij leeft, nooit te
at. Altijd, op welk tijdstip van het
ven die bekeering ook moge plaats
rbben, zal hij Christus' belofte deel
acbtig worden: »et vitam aeternam pos-
sedebitis, gij zult het eeuwig leven be
Opvoeding.
Een punt van groot belang bij de
opvoeding der kinderen is wel: de
vriendschap.
De schoolgaande kinderen hebben,
nauwelijks als ze op school zij i, al bun
vriendjes. En zelfs voor dien lijd al.
't Zijn kinderen, met wie ze op dezelfde
bank zitten, of die in dezelfde straat
•nz. Ook vaak omdat ze een
ander aardig speelgoed bezitten, een
mooie kar, of een voetbal. Verschillende
dingen dus die oorzaak zijn van vriend
schappelijk: betrekkingen tusschen kin
deren. Kinderen moeten vriendjes heb
ben. Alleen met broertjes of zusjes
spelen gaat niet.
Maar, zooals boven gezegd is,
keuze van vriendjes voor de kinderen
gewichtige plicht in de reeks van
plichten ter opvoeding van de kinderen.
Vriendjes hebben op het kind of een
goeden of een slechten invloed. Eo op
alle omstandigheden, die voor kinderen
zoowel een goeden als eeu slechten
invloed kunnen hebben, daar hebben
de ouders op toe te zien. Dus ook op
de vriendjes; de ouders h-.bben toe te
zien welke vriendjes bun kinderen heb-
:n en wat die vriendjes lijn.
Een vriend is iemand met wie mcD
veel omgaat en voor kinderen is dat
zeker waar. Eo met iemand omgaan
van iemand gewoonten, gevoelens
daden overnemen, zoowel goede als
verkeerde.
»Die met verstandigen omgaat, zal
verstandig zijn, maar degene die met
dwazen verkeert, zal op hen gelijken*.
Heel dikwijls komen de kinderen thuis
aanzetten met bastaardvloeken, ruwe
woorden, regels van straatdeunen, die
ze in hun onschuld aanzien voor iets
aardigs en dan ook voor de aardigheid
bezigen. Vrasg dan maar eens,
dat geleerd hebbeo. Bijna altijd
3 kameraadje, met wie ze
speeld hebben. Natuuilijk snappen
hier of daar op straat ock wel er
wat op. maar in de meeste gevallen
zijn toch de kameraadjes onderling de
leermeesters. Dit fijn nog betrekkelijk
onschuldige dingen, maar kinderen
leeren van elkaar ook Dog wel
andere dingen.
Er zijn heel wat kleine zenuwachtige
stumpers, die door hun nerveuze aanleg,
al heel vroeg sommige zonden bedrj
ven, die hier niet nader behoeven te
worden aangeduid. En eer. kerngezonde
jongen loopt gevaar door vriendschap
met zoo'n stumpertje. Niet onder het
oog der ouders. Maar rijn ze daar altijd.
Hoe vaak ziet men niet kleine peuters
op buiteawegen zwerven.
Eo laat daar eens wat van bovenge
noemde kinderen bij zijn of een enkele,
die wat ouder misschien, door andere
kameraden «wjs* gemaakt is.
't Is natuurlijk nooit goed te praten,
it men de kinderen maar laat zwerven,
gaan ze wandelen of speten, weet
iel
Toezicht op de keuze van vrienden
ten de ouders, zooals reeds gezegd
ill jd houden, maar zeker en ia ver
scherpte mate, wanneer bun kinderen
man* beginnen te worden. Dan la
goede, degelijke vriend schatten waard,
maar een verkeerde vriend het aller
grootste kwaad.
Tieft men op 1617 jarigen leeftijd
nog wel echte vriendschap aan l
Heel vaak is het waar, dat een
troepje jongens, elkaar vriend* noe-
ets aoders is, dan ccd clubje,
op zomeravonden en Zondag
middagen langs de wegen slentert,
elkaar onderrichtend in dat «wat des
duivels is*.
Vrienden lokken elkaar vaak naar de
bioscoop, naar café's en danciDgs. Eén
boefl er maar te xjo. die de zinnelijk
heid zoekt en allen gaan mee, in verre
weg de meeste gevallen. Men wil elkaar
niet mishagen, -Ikaar geen oogenoegen
doeD, en men gaat mee. Weerstand
bieden in die jaren I
Weinigen kunnen het.
Daarom h-.bben de ouders de strenge
plicht nauwkeurig toe te zien op de
Hoevelen weten welke de vrienden van
hun kinderen zijn f
Wie heeft zich afgevraagd of ze goed
ijn voor zijn kind-
Waakt uok over de lectuur, die de
'rienden onder elkaar lezen. Er zij
leesclubs* Maar vaak zij0 het zulke,
raarin de duivel de baas is. De ge
neenste, laagste lectuur wordt verspreid
Ge hebt ze nooit gezien 1 NeenMaar
houdt ge maar eens een klein onder
zoekje, vaak zullen U leeljke diDgen
in handen vallen.
Steunt Uw kinderen bij de keuze vao
n vriend. Helpt hem zoeken, naar
n vriend, die een goeden invloed
beeft.
Weest bezorgd
Huwelijkstheoriën.
Een Amerikaansche dame, Mcj, Freda
Kirchwiy, heelt aan verschillende be
kende personen, zoowel mannen
vrouwen, gevraagd hoe zij denken
het huwelijk. Zij beeft de antwoorden
samen gevat en uitgegeven in een boek
getiteld aOnze veranderde Zeden.
Het is verbijsterend te lezen welke
meeningen leidende persoonlijkheden,
zoowel in Amerika als in Engeland, over
de verhoudiog tusschen man en vrouw
durven neerschrijven.
Als afschrikwekkend voorbeeld boe-
ir het in de mondaine wereld gekomen
is, geven wij hieronder in bet kort twee
antwoorden weer. Het geheele boek is
als het ware met derzelfden gerst dom
trokken; slechts een er.kele durft nog
de onontbindbaarheid van het huwelijk
Elsie Clews Parsons, lectrice in de
sociologie aan de Harvard Universi'
vertelt van een gezin vader, een
kend advocaat, moeder, gehuwde doch
ter en een vriend vat: den huize,
dominee:
Wat denk je over de echtscheiding
werd er gevraagd.
Wel, zei de predikant, ze is en blijft
Dat vind ik ook, zei de dochter, die
niet zoo beel lang geleden was ge
trouwd en een klein kindje had, echt-
snhtiding moet aileen in het uiterste
geval mogelijk rijn. Zoo, zei ma, jullie
vindt dus, dat het huwelijk maar moet
voortduren, ook tusschen menschen, die
uletbij elkaar hooren. Welnu (let wel:
het is oog wel de moeder, die hier
preekt) lk heb liever brooze waarheid
Jan laaie leugen, liever gemakkeljke
:c*tt«cbeidiog. dan een niet of moeilijk
te| verbreken huwelijk.
-Oe schrijfster gaat hiermede blijkbaar
volkomen accoord.
Bertrand Russell, wiskundige, leeraar
isp de Universiteit van Cambridge, zegt
ba nog platter, als volgt:
Onze oordeeleo zijn nog middel-
:euwsch.
Wat ervoor in de plaats moet komen
en gedeeltelijk reeds kwam, is een
voudig: Liefde tusscben volwassenen
is een privé aangelegenheid, waarmee
ftiat noch openbare meening zich dient
te bemoeien (van de kerk wordt bier
n»ar niet gesproken),
(Een huwelijk, waarin de liefde ont
breekt, dient zonder veel moeite te
wtuden ontbonden een op zonderlinge
gepegenbeid gebaseerd samengaan van
mka eo vrouw in bet leven moet moge-
ijk en gerespecteerd worden zonder
bijrgeljke-standsformahteiteD, (erger dus
ncjg dan in Rusland, waar temmste nog
:e{t kleine formule noodig is).
Zoo gaat bet door; wij moeten ons
cdlter beperken.
Wat valt hieruit voor ons te leeren?
Dat de heiligheid van het huwelijk,
zooalt wij katholieken dat kennen eo
houden, bj veel van die moderne (ooge-
loovige) menschen absoluut niet meer be
kend is. Het is noodig, dat wij ons
rekenschap geven van de groote ge
varen, die de wereld bedreigen, wan
neer de huwelijksband nog losser ge
maakt wordt en vooral moeten w j ons
'spenen om niet door die verderfelijke
tbeoriën geïnfecteerd te worden. Overal
Ktyrdt gemorreld, geschud en geplukt
aan bet instituut van het christelijk
huwelijk, den onverbreekbaren band.
zoolang de echtgenooten in leven zjn,
waardoor de wereld beschaafd en ge
lukkig geworden is, in zooverre dat
hier beneden mogelijk is. Wat er van
de kinderen teiecbt moet komen van
tulke gescheiden ouders, daarover laten
de beantwoorders van de vraag zicb
liever niet uit. In een volgend
artikel hopen wij te bewijzen, dat alleen
de katholieke leer over bet huwelijk de
san zijn tegen de totale ontwricb
nnzer maatschappij.
MIJNHARDTs
Hoofdpijn-Tabletten60 cl.
Laxeer-Tabletten 60 Cl.
Zenuw-Tabletten.75 ct.
Staal-Tabetten 90 ct.
Maag-Tabletten75
Bij Apotta. en Drogisten
Binnenland
Unie van Utrscht
De herdenking van het sluiten der
Unie van Utrecht werd te Utrecht
plechtig herdacht. De Koninkljke familie
kwam naar Utrecht en woonde de
der-kirgsplechtigbeid bij.
Prof. Kernkamp en oud-minister De
Visser hielden redevoeringen w
nationaal karakter der Unie-herdenking
sterk werd uitgesproken.
De gerestaureerde Dom-toren werd
door de Kon. familie bezichtigd.
Ingenieur C- Lely.
De ingenieur C. Lely, oud-minister
in waterstaat, die als adviseur der
Zuiderzee-vereenigiog een beduidend
aandeel nam in de voorbereiding der
Zuiderzeewerken, is in den Haag plot
seling overleden.
Voetgangers.
Ook voor de voetgangers «ja ter
b ^vordering van een vei'ig verkeer be
palingen vastgesteld. Wil de voetganger
'et worden aangereden of niet met den
'afrechter in aanmerking komen, laat
b j dan zorgen
le. Steeds gebruik te maken
ter rechterrijde van den rijweg gelegen
trottoir of wandelpad.
2e. Steeds den rijweg vrij te laten.
3e. Bij het oversteken van een rijweg,
dit zooveel mogelijk in loodrechte Ijn
le doen, daarbij eerst naar links kjkendr
en dan naar rechts.
4e. Steeds bet rjwielpad voor wiel
rjders vrj te maken.
5e. Niet op boeken van straten, hetzj
op trottoir, hetzj op den r jweg te gaan
Schoolgaande
Kinderen
hebben met guur weder vaak last
ruwe en springende huid van handen
gelaat en lippen. Dit is dadeljk te
verzachten en spoedig te genezen met
PÜROL
voor kinderen
6e. Nimmer op den rjweg te gasn
Vele ongelukken zjn reeds
door bet oversteken van straten en
pleinen, zonder acht te slaan op
verkeer. Wanneer een ongeluk
gebeurd is komt het berouw, doch dan
t te laat. Voorkomen is beter dan
genezen.
Wilt ge onaangenaamheden voor
komen, volgt dan steeds de bevelen
der politie op. Daarmede dieot ge uw
cigeD belamgen, uw eigen en anderer
'eiligbeid.
Poit-glro.
De directeur-generaal der posterjeo
:n telegrafie maakt bekend, dat met
ingang van 1 Februari 1929 voor reke-
gbouders bj den postcheque- en giro
dienst de gelegenheid wordt opengesteld
om door ben te betalen postquitaoliën
in giro te verrekenen. Op een daartoe
bj de aanbieding van eene quilaotie
gedaan verzoek wordt bet bedrag dier
quitaotie ambtshalve van de postreke
ning van den schuldenaar overgeschre-
op de postrekening van den direc
teur van het postkantoor ter plaatse.
Nadat de overschrjving is geschied,
'ordt de q litantie aan den rekening
houder toegezonden.
Kan om een of andere reden aan
bet verzoek tot overzchrjving niet wor
den voldaan, dan worden de betrek-
keljke quitantiën all «geweigerd* aan
gemerkt. Nadere inlichtingen kunnen
ten postkantore worden verkregen.
Radio-Raad.
Kon. Besluit zjn benoemd tot
leden van den Radioraad dr. J. Th.
de Visser te 's Gravenhage, tevens voor-
'itermevr. B. Boon-van der Starp,
Gravenhage A. J. da Costa te Am
sterdam D. Crommehn, Bloemendaal;
J P. Fockemi Andreae, bu'ge-
:ster van Utrechtmr, B. de Gaay
Fortman, Amsterdam mr. P. G. Ger-
brandi te S «eekprof. mr. R. Kranen
burg te Leiden prof. W. Nolet, hoog-
ir aan het Groot-Seminarie te
WarmondM. A. Philips, voorzitter
Wetkgevers te 's Gravenhage dr.
Th. Stoop, arts te Doidr ebtmr. Th.
J, Verschuur te Bed»; J. W. de Vries,
hoofdbestuurder Fabiieksarbeiders te
Bussuro. Tot secretaris E, P. Weber
Gravenhage.
Kerknieuws.
Aartsbisdom Utrecht.
Z.D.H. de Aartsbisschop v
Vele kinderen lusten niet
gaarne pepermunt. Een
uitzondering hierop vormt
PEPERMUNT
omdat deze, dank zij de
origineele samenstelling,
geen scherpen ot bitteren
bijsmaak heeft.
Utrecht
heeft aan den Weleerw. heer W. G. J.
Hoogveld op diens verzoek om
zondheidsredenen eervol ontslag v
ieend als pastoor te Westervoort
heeft benoemd tot pastoor aldaar den
Weleerw. heer H- H. Kamerbeek
pastoor te Nieuwe-Pekela den
Weleerw. heer H, F. M. Morselt.
Mgr. Stroomer. f
Mgr. Stroomer, pastoor van het Ba-
gjnhof en deken van Amsterdam, ii
een korte ongesteldheid overled.ro.
De besluiten van de Diocesane
Synodee.
In de kerken en kapellen van hei
Aartsbisdom Utrecht is Zondag 13 Jan
het onderstaande schrijven voorgelezen
in Mgr. H. van de Wetering,
Wj brengen ter kennis van al onze
geloovigen dal met ingang van den
Febr. a.s. voor geheel het Aarts
bisdom in werking treden de besluiten
verordeningen van de Diocesane
Syoode, die Wj den 23en en 24en
October van het vorig jaar
metropolitaankerk te Utrecht hebben
gehoudeD.
Terwjl Wj het aau de zorg Uwer
geesteljke herders overlaten, U tjdig
ook van andere voorschriften mede-
deeling te doen, achten Wj het ge-
weoscht zelf U in te lichten omtrent
eenige der genomen beslissingen, die
meer rechtstreeks voor U van belang
zjn.
le. Voor de geldigheid van het peter-
schap bj bet H. Doopsel wordt
ciscbt, dat peter cn meter het peter-
schap vóór het Doopsel van bet pete
kind hebben aanvaard. Is dat niet
geschied, dan zal de priester zelf een
van de aanwezigen als peter of meter
bj bet toedienen van bet H. Doopsel
oiet tegenwoordig zjn, dan moeten xj
i bepaalden persoon als hun plaats-
vanger aanwjzen die srèl bj het
doopsel van hun petekind aanwezig zal
zjn. Verder is het voor de geldigheid
van het peterscbap ook noodig, dat
peter en meter bj bet doopen per-
soonljk of door hun plaatsvervanger
den doopeling vasthouden of aanraken,
of hem, oomiddelljk na den Doop, uit
de doopvont of de banden van den
bedienaar opheffen of aannemen.
2o. Opdat de geesteljkheid op pas
sende wjze in haar ond.rboud kunne
voorzien, heeft zj recht op een aalmoes
a dengene, die een H. Mis wensebt
doen opdragen. Het stipendium vpor
niet gefundeerde H.H. Missen bljft als
gewoon vastgesteld.
Wj zja ervan overtuigd dat de ge
loovigen zullen voortgaan geheel vrj-
willig in het onderhoud hunner geeste
lijken te voorzien. Het is daarom ge
oorloofd den geesteljken bj bjzondere
gebeurtenissen vrjwillig een gift ter
band te stellen.
Hoewel het onze wensch is, beminde
geloovigen, dat vooral zj, die meer met
aardsche goederen gezegend zjn, door
dergeljke giften of op andere wjze
bijdragen in het onderhoud hunner
Geesteljken, behoeft bet wel geen nader
betoog, dat zj, die zulks niet kunnen
of zulks niet wenschen, even goed aan
spraak kunnen maken op de geesteljke
bediening. En opdat niemand zich zou
laten weerhouden van het dikwjls ont
vangen dezer H.H. Sacramenten, is het
niet geoorloofd bj de gewone Zieken
communie en bj het ontvangen van
bet H. Sacrament der Biecht iets te
geven.
De Paasehtjd.
3e. De Paasehtjd zal s
alle geloovigen van ons Aartsbisdom
vier weken duren, n.l. van Passie-Zon
dag tot en met tweeden Zondag db
Pascben. Alle geloovigen kunnen bj
gevolg gedurende dien gebeden tjd
hun Paaschplicht vervullen. Wj verzoe
ken ben dringend de Paascb-Communie
iir eigen parochie te ontvangen zj die
dit elders hebben gedaan, dienen bun
eii;eu Pastoor daarvaD ,ro kennis te
stellen. De zieken, de gevangenen en
de kinderen die op de eerste H. Com
munie worden voorbereid, kunnen hun
Paaschplicht vanaf den vierden Zondag
der Vasten tot en met Drievuldigheids-
Zondag vervullen.
4e. Voortaan zal aan bruid en brui
degom vóór de eerste afkondiging door
den Geesteljke tegen betaling van een
geringen pij» een boekje ter hand wor
den gesteld met korte onderrichtingen
en nuttige wenken aangaande het hu-
weljk, bet Doopsel, de gezondheid en
de opvoeding der kinderen, terwjl de
inboud van dit boekje mondeling nader