DE EEMBODE Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 1 Febr 1929 No. 88 Twee en Veertigste Jaargang Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke n KANTOOR; LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT D1NSDAO- EN VRIJDAOM1DDAO Advertentlln 28 ct. per regel. BIIIQke tarieven voor handel en nflverheld bQ geregeld adverteeren. Advertentlln moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Epistel en Evangelie. Zondag gtnotmd Sexagesima. Les uit den tweeden bilet vso der. H. apostel Paolus aan de Korlntbiers XI, 10XII, 9. Broeders I Gaarne verdraagt gij on- wQzen, daar gij zelf wQs zQtl Immers verdraagt gij het, als iemand u in sla vernij brengt, als iemand u verslindt, als iemand u aantast, als iemand zicb verheft, als iemand u in het aangez'cht slaat. Als oneer zeg ik het, als waren wij zwak geweest ouder dit opzicht I Waarop iemand duik roemen, (In on- wijsheid spreek ik) daarop durf ik het ook. Zijn zij Hebreün, ik ook; zijn zij lsrsSlieten, ik ook; zijn zij Abraham's geslacht, ik ook; zijn zij dienaats van Christus, (als een onwijze spreek ik) ik ben het meer; door zeer veel arbeid, door gevangenissen overvloediger, door slagen boven mate, door doodsgevaren menigmaal! Van de Joden heb ik vijf maal de veertig min ién ontvangen driemaal ben ik met roeden gegerseld; éér.s ben ik gesteenigddriemaal heb ik schipbreuk geledeneen nacht en een dag heb ik in de diepte der zee doorgebracht. Door menigvuldige rei zen, door gevaren op rlviereo, gevaren van roovers, gevaren van mijn eigen volk, gevaren van de heidenen, gevaren in de stad, gevaren in de woestijo, ge varen op zee, gevaren ooder valsche broeders; door aibeid en kommer, door veel oachtwakeo, door honger en dorst, door menigvuldig vasteo, door koude en Daaktheid. Behalve hetgeen vao bulten komt, mijne dagelijkiche bekom mernis, de bezorgdheid voor alle de gemeenten. Wie weidt zwak, zonder dat ik zwak worde.' Wie wordt gifir- gerd, zonder dat ik btande? Indien er geroemd moet worden, dan zal ik op mijne zwakheden roemen. God eo de Vader onzes Heeren Jesus Chris tus, die gez'gei d is in eeuwigheid, weet dat ik niet lieg. Te Damaskus bewaakte de stadhouder van den koning Aretas de stad der Damasceners om mij ge vangen te nemen; en door een venster werd ik in eene mand over deo muur nedergelaten eo ontsuapte aldus uit zijne handen. Indien er geroemd moet worden (het heeft wel geen nut), dan zal ik komen op gezichleo en openbaringen des Hee- ten. Ik ken eeucn mensch In Christus, die, veertien jaren geleden, óf in hei lichaam, ik weet het niet; óf buiten het lichaam, ik weet het niet; God weel betweggevoeid is geworden tot in den derden hemel; en ik weet dal die mensch óf in het lichaam ól buiten Int lichaam, ik weet liet uiet; God weet het; weggevoerd is ge worden in htt Paradijs en geheimvolle woorden gehooid heeft, d<e het geen mecsch geoorloofd is te spreken. We gens den zoodanige zal ik roemen; maar wegers mij zeiven zsl ik niet roemen, tcri/ij cp mijne zwakheden. Wat-.t ook i, dien ik zoude willen roe men, ik zou geen dwaas zijn, daar ik de waaihcid zou zeggen; maar ik laai het, opdat niemand mij schatte boven heigeen hij in mi) Ziet tf van mij hooit. En opdat de verhevenheid der open baringen mij niet trotsch make, is mij een prikkel mijns vleesches gegeven, een engel van Satan om mij in hst aangezicht te slaan. Weshalve ik den Heer driemaal heb gobeden, dat die van mij wijken niochlmaar Hij zeide tot mijMijne genade is u voldoende, want de kracht woidt in z» akheid vol komen. Gaarne zal ik dus op mijne zwakheden roemen, c pdat de kracht var Chiistus in inQ wone. EVANGELIE volgens den H. Lucas; VIII, 415. Ia dien tijd, toen eene groote me nigte samenkwam en uil de ateden tot Jesus toesnelde, sprak Hij in eene lijkenlsEen zaaier ging uit om zijn zaad te zaaien. En terwijl bQ zaaide, v il een gederlle largs den weg; en het weid veitrcden, en de vogelen des hemels aten htt op. En een ander ge deelte viel cp de rotsen opgeschoten zijede, verdolde her, omdat het geene vochtigheid had. En een ander gedeelte viel tusschen de doornenen de door nen, die tegelijk opkwamen, verstikten het. Eo een ander gedeelte viel iu de goede aaide, en het schoot op en bracht honderdvoudige vrucht voort. Dit zeg gende, riep Hij: Die ooren heeft om te booten, dat hij hoorei Zijne leerltogen nu vroegen Hem, wat dit voor eene gelijkenis was. En Hij zeide bun: Aan u is het gegeven de veiborgenheid van het Rijk Goda te, en, aan de ovrrigen echter in ge lijkenissen, opdat zij ziende niet zlm, hoorende niet verstaan. Dit ru is de gelijkeoUHet zaad is het woord Gods. En die langs den weg: het sijo degenen, die hoorendaarna komt de duivel en neemt het woord weg uit hun hart, opdat zij niet, geloovcnd, zalig worden En die op de rot»: zij, die, na gehoord te hebbeo, het woord met vreugde aannemen; maar zij hebbrn geenc wortels: zij gelooven voor een tijd, en ten tijde van beproeving vallen zij af. En wat lunchen de doornen viel: het zijn degenen, die gehoord hebben, maar door bekommeringen en rijkdom en vermaken des lever,s worden zij gaande weg verstikt, en brengtn geene vrucht voort, Eo wat in de goede aarduhet zQo degenen die, het wooid gehoord hebbeode, het in een goed en best hart bewaren en vrucht voortbren gen in lijdzaamheid. Evangelieverklaring. Zondag Sexagesima. Op aandringen v.. Zj leer lis,-en heeft de Zaligmaker zelf een veiklaiing gegeven van de gelijkenis. De Zoon Gods is de zaaier, die uitgegaan is om het zaad van zijn woord uittestrooien ia de harten der meoschen en dit nog dagelijks doet in zijne Keik door den mond zijner priesters. Onderzoeken we dan bQ ons zelven in welke aarde het zaad van Gods woord onder ons ge zaaid wordt, om te zien cf bet ook 'tuchteloos voor ons verkondigd wordt of dat wQ er vruchten uit trekken, Behooren we tot degenen die hel woord Gods minachten en niettegen staande Gods duidelijke voorschriften :ven volgens de beginselen dezer 'creld «Ken deel van het zaad viel ings dco weg en werd vertreden.» Het zaad kon zells den bodem niet indringen. S'uiten ook wQ misschien niet onze ooren voor de leer eau Christus cn Zijne Kerk om te leven volgens eigen iDiichten en verlangens Behooren we tot drgenen, die Gods woord wel aar hooren en er behagen in hebben, die zelfs tot goede vo.-r nemens gebracht worden b.v, om c r baar en zuiver te leveo, zachtmoedig te zQn of milddadig jegens d; arme voeren, omdat bQ de minste bekoring deze heilzame gedachten weer verdwij nen Dan <Qu wc als de steemois waarop het zaad wel ontkiemt msar door de aanhoudende hitte der zon en uit gebrek aan vochtigheid verdroogt en steift. Of behooicn we wellicht tot hen, die het woerd Gods met vreugde aanhoo- ren en liet aannemen maar door de oveitol ge bekommeringen over aaid- sche zaken en vooral door de zucht ijde'e vermaken hel Woord Gods onvruchtbrar laten? Voorzeker groot is het getal van waarvan de Zaligmaker zegt, «dat tuischen de doornen valt, zijn zij die nadat zij het woord gehooid hebben, door de bekommernissen, rijkdom meu en wellusten des levens gaandeweg ver shkriworden en geen vrucht doen rijpen», Ondeizoekcn we ons zelven eens hoe b~t komt, dat terwijl het Woord Gr ds reeds zoo d.kwQls aan ot verkondigd, het tot nu toe zoo weinig vrucht heelt gehad. Zijn we wellicht ook van bet getal, dat door Jesus een harden weg, een steeniotsofdoorneu vergeleken worden Trachten we dan vao ons hart te maken een goede aarde, door ons hart te onthechten aan aard- sche goederen, aardrche eer en groot beid, en bet te richten op God, bei Hoogste Goed, bereid om uit liefde tot Hem offe s te brengen. Dan zal ons leven een verdienstelQk en welbe- «leed leven wordeo, dan zullen we be hooren lot hen, waarvan Jezus zegt «wat in de goede aaide valt, dat zQn zQ, die hel Wooid Gods met een goed en oprecht hart hooren en bewaren vrucht dragen in IQdzaambeid», Wie de tller.de heeft aanschouwd, dte echtscheiding en het weder huwen met een ander Ie weeg brengen, z»l erkennen, dal alleen de katholieke kerk het hier weer bQ het rechte eind heeft :t onvoorwaardelijk vast te houden n de onontbindbaarheid van het hu- IQk. Denkers van alle eeuwen, zooal» i. Aristoleles en de H. Thomas van Aguine verdedigen die onontbindbaar heid reeds om zuiver nstuurlQke mo rn Is er eenmaal een scheidirg tusschen echlgenooten tot stand geko men, dan is het met hun geluk en dat hunner kinderen meestal voor goed gedaan. Veelal sleept dit een stroom van verwikkelingen mee, waarop de licbtsinnigen te voren in het geheel Huwelijkstheoriën. Ii het nummer van vorige weck heb ben wQ de meering aangehaald van een paar mondaine menschen over het huwelQk. Het is heel goed verklaarbaar dat iemand, die g, brokeu heeft met het godsdrerst g karakter, hetiQ dan als Sacrament, zooals bQ ons of als kei- kelQke inzegening, zociali bQ de anders denkenden, er toe komt om de bur- gerlQke echtscheiding te verdedigen en metterdaad toe te passen, en dat m els uiterste conir «luentie zelfs de Inmi ging van den Staal afwQst. •MÜItiSCHEN, DIE HET WETEK verlangen, zeer terechf, juist daarom hef nieuwe hoestmiddel ltaliano, omdat zij zeker weten, dat het artikel zuiver s en aan alle eischen voldoet. 1TAIMMO slaat onder voortdurende controle va» Dr. v. Hamel Roos en Harmens en biedt den gebrui kers derhalve juist die zekerheid, welke ieder tegenwoordig eisclit. (n.l. sedert 6 Sept. i860), een heel gemak voor de Bsarniche relslustigen in die dagenhier, in Baarn, was «het Rechthuis» (thans Hotel Central) |de pleisterplaats. Ook weid daar van paar den verwisseld en zoo noodig voor de rel* van Amerzfoort naar Amzterdam ook bQwagens genomen, tomz wel drie te gelQk. De wagen kwam uit Amsterdam om streeks 12 uur 's middags te Amtrsfooit ao, en wsehtte daar de reizigers op, die er uit het Noorden (Zwolle, enz of uil 't Ooiten (Deventer, enz.) met ren anderen poztwagen arriveerden. Te half 2 vertrok bQ dan weer uit Amerz foort, zoodat hij tegen half 3 te Baam op Groeoeveld (later den Brink) aan kwam om dan om half 6 of 6 uur de Hoofdtlad te bereiken. Van Amsterdam uit kon men met dezen wagen duz op iia dag naar Baarn, Soezt en Amerzfoort heen en terug rQden, maar niet omgekeerd. Toen dan ook de Holl. IJscrea Spoorweg geopend werd (1874), waz de Snor wagen ten doode opgeichrevenhQ werd door het stoompaard «doodge- RIJWIELEN TEGEN FABRIEKSPRIJZEN vanaf f 37.SO MET VOI.I.E (JAHANTIR G. M. BEUKEN EEMNESSERWEQ 08 TEL. 491 BAARN haitelQk een dankbetuiging terug. Oude Glazenwagen, gij die 100jaren lang wel langs, maar nooit door de hekken van Soeztdijk waart gereden, zeker hadt gij nimmer gedroomd, dat g(| nog eenz zoo eervol uit uw vergeten nist zoudt gewekt worden om langs het Palcis sell, |a langs de VorstclQkc gastco te mogen rQdeo. Het oor u ook«Napels slen en dan n«. Immers lang tuit gQ hst na dien glorie vollen dag oicl meer gemaakt hebben, want het zou mQ niets ver wonderen, als esn ondankbaar nage slacht u sposdlg daarna ter vurc heeft gedoemd. (Slot volg'.) grzieo, die bun igen kinderen, welke aan de andere partij bQ scheiding waren toegewezen, dagelQks ZBgen passeeren, zonder dat ze het waagden ze ook maar aan te spreken, omdat nu eer, andere mar. of 'rouw, die met de gescheiden ech'.ge, oo'(e) getrnuwd was, de ouderlijke narlit over her uitoefende. Men heeft de leer der katholieke kerk, die echtscheiding onder BÜe om- tandighedcn vei werpt en het samen- vontn der echtelieden, behalve wanneer lil om gewichtige redenen absoluut tnmrgelQk i», steeds werscht, wel eers hard en wrred genoemd. Het lQkt ook inderdaad zoo, wanneer wQ huisgezinnen niet r.ccurdeeren en elkander, zoo »ger, riet uil kunnen staan. Wat wij echter in de prakiQk dikwQls gebeuren Dat dezulken na eeolgen lijd of soms na jaren, tof inkeer komen goed huwelijk het slot is (vooral r een van de partijen zijn gods dienst blijft beleven) ock al is het be gonnen onder oinstand'gheden, waarop aanvankelijk de zegen Gods niet rusten kon. Ntet zelden gebeuit het, dat zulke echtgenoot en elkander op dea duur leeren verdragen en hua kinderen zeer goed opvoeder, Z uden zij gescheiden zijn, dan ware alles verloten geweest Oneindig harder eti wieeder jQn dt echtscheidingen In hun gevolgen, vooral ten opzichte van de kinderen, Hoe schoon en verheven is daarentegen het voorbeeld van zoovele huwelQken in oude en Goddank ook nog iu onze tQden, waarin de echtgenooten alles leden, alles verdroegen, soms 40, 50 en meer jaren lang, en de heiligheid van hun verbond hoog hielden. Zoo iets wordt tegenwoordig als ouderwetsch uitgekreten, maar men vergeet, dal zulke huwelQken, met meestal een gfote schaar van kinderen, de steunpilaren waren van Keik en MnatschnppQ. «For better and for worse» (voor goede eo slechte lijden) zegt de F,'i gelsche huwelijksformule. en zoo moei het zQn. Dat God ors katholieke volk er voor beware, dat de moderrf? theo- riBn ook bij o- s ingang zouden vinden Houden wij vast aan de gezonde prin cipes, die onze ouders en voorouders er op na hielden, L)buwelQksbaod is heilig eo brave katholieken en ook andersdenkenden zullen daarnaar leven en hecht zal die baDd blQven, wat hun ook in de wereld overkomen moge en welke rampen hen moge treffen. Het huwelQk is een ernstige zaak, die goed overwogen en nooit lichtzinnig mag worden aangegaan en waar Gods bQstand misschien meer dan in welken anderen levensstaat ook, noodig Is. De oude Postwagens op Amsterdam. uook T. PLUIM. Voordat de sponrlQo de Kemstad door «Qseteo banden» met Amsterdam verbond, dus voor 1874, was de com municatie net de Hoofdstad al zeer ongeriefelQk, Wie dan ook ccoigazins op rijn «underdanen» kon vertrouwen, reisde deibalve liever «per pedes opos- toloium», dut te voet. Wel be>tonder> er, sooals biQken zal, drie verschillende wagecdiensten, maar alle ginger, (voor onze begrippen althans) teer lang- tasm, kostten veel geld en radbraakten oms de reizigers. Ja, toen er nog geen waalweg, lag. alleen een holle landweg' (dot so6' 1815), moesten de reiziger» soma onderweg uilztappen en werden sQ ultgenoodigd den wagen door de modder te helpen duwen. Eo óént 'erden zQ door een sneeuwjacht over- vallea vlak bQ de R. K. Pastorie van Eemnes, waar zij in die Pastorie een gastvrQ nacbtverblQf vondati. Er bestonden voor 't traject Amerz foortBaarn —Eemnez—Laren—Muiden Amsterdam en omgekeerd drie gendier.steo (postwagens), waarovr air elk wat zal mcedeelen, zooals het iQ verteld is. 1. Floor's Snorwagen, Aldus heelte de diligence, glazen- wagen of postwagen, die dagelQks (let wel) van Amsterdam naar Amersfoor heen en terug reed. Deze wagen vormd onderdeel van de reis onderneming (relsposi). die een zekere J. Floor Vreeland op touw had gezet, zooals voor 't goederenvervoer nog altijd Van Gend Loos bestaat. Deze diligence heette daarom «Floor's Snorwagen», want hQ «snorde», d.i. snoof langs der, weg met een snelheid van wel 10 K.M. per uur, voor dien tQd ren record I (E n fiels.Qder kan grmskkelQk 15 K M doen) HQ had dus 4 4 5 uur noodig voor den weg van AmersfoortAmster dam (en 5 kwnrri'r van Amersfoort r.nar B.arr), E ken voorm'dJag omstreeks 11 (maar reken er op, dat het op kwartier of half uur niet aankomt) el morgen om 11 uur kwam bij vooi Hotel Groeneveld (o weet wel ren half uur gaans van den B ink te Baarn) uil Amsterdam aan, Hier stegen de relzi g:rs voor Baarn uit ('f anders een kwartier verder aan den Oranjeboom), want door 't dorp Baarn ging ItQ aan vankelQk nog niet. Reizigers uit Baarn naar Amersfoort stegen dan op een van de beide halten in. Om daar niet In regen cf wind een kwartier of langer te moeten wachten, kon men in 't Hotel Groeneveld in de gelagkamer gaan, en dit kon ook gebeuren aan de herberg «de Or-"jtboom», waar de neg den vun Baarn naar Hilversum kruist. Het uithangbord aldaar vertoonde 'n Orar Je- boom, zeer gepast wegens de nabQheld van 't Paleis SoestdQk. Enkele jiren vóór zijn dood de postwagen ia n.l. doodgereden I deed hQ ook den Brink van Bsarn 1) ln dit opstel heb Ik de monde linge gegevens van een Baarnscher ingezetene verwerkt, die meermalen ,ne die postwagens geteisd heeft. Zoo komt het, dat ik ook Baarn telkens o, 2. Schimmel'* Glazenwagen. Het wat dus weoschelQk, dat men ao Amersfoort, Soest eo Baarn uit óók op één dag naar Amsterdam heen en terug kou rQden, Voor zulk een dagelijkachen dienst evenwel waren, aar bet scbQot, geen reizigers genoeg, rel voor een paar maal per week. Daarom werd door den logementhouder Schimmel, aan de Varkenemarkt te Amersfoort, eiken Maandag en Woens dag een dient! op Amsterdam geopend. Deze wagen werd ora rijn vele ruiten (dat was voor den uitkQk) de «Glaien- wagen» genoemd, hQ reed morgene om half 5 al van de Varkenemarkt af, glog door Soest, laags SoettdQk, hield niet aan den Oranjeboom op, n stopte wel op Groeneveld. Om 9 bQ dan in Amsterdam (natuurlQk de noodige speling) en hQ vertrok vandaar weer om half 6, zoodat Hoofdstad ruim 8 uur tc schikking had, 's Avonds half 9 was hQ weer op Groeoeveld, 9 uur io Soest (KerkenQk) en half 10 in Amersfoort. Een enkele reis van Baarn naar Am sterdam kostte 1 50 (wat nu met f 6. overeenkorr.ilvoor Amersfoort—Am sterdam zal dus f2,— gerekend zQn. Ook deae dienst werd in 1874 door :n trein «doodgereden». Toch is de oude gele wagen later nog i dag uit sQrr rustige ruste te voorschQn gehaald, om triomfantelQk door Baarns straten, ja zells langs 't bordes van 't Paleis SoettdQk te rQ Het was n.l. op 31 Augustus 1 toen de jonge Koningin haar lóen jaardag vierde. BQ die gelegenheid vormde sich le Baarn ren Feestcom missie, om o.e. een Historischen Op tocht uit Baatns verleden te houden. (Ik was secretaris, zoodat ik thaut eigen ervaring spreek.) NatuurlQk mocht in dezen stoet ook de onde Glazen wagen niet ontbreken. Gelukkig bad de heer Schimmel (Hotel dz Ztvaun, Amersfoort) zQn oude dili gence nog ongerept bewaard; het voer- luig werd wnt opgekalefaterd en reed torn naar Baarn om in den feeststoet mee le doen. Het was ztlfs gelukt den ouden pos tiljon nog op te sporen, die dan ook met hoorn op den bok troonde. Als passagiers (in den feeststoet) mochten meerijden acht oude vjouwtje mannen uil Baaro, die dezen dag gratis rit door Banrn hadden, ja selfa de jarige Konirgin mochten zien, daar de stoet verlof had gekregen langs het bordes van het palets te mogen trekken. Dat was een vroolijk vrachije, die oudjes in dat oudje van een diligence. NatuurlQk had dese wagen veel bckQks de ouderen in Baarn zagen een goeden b kerde na 20 jarett weer terug ru de jocgertn waren een en al verbazing, dat die gele, glazen kast vroegtr ais «-pooitrein» voor Baarn had dienst Toen bet oude vehikel op het ge. wichtige oogenblik langt het Kooit,klQke bordes reed, waar de Koningin en Haar Moeder reeds stondeo (ik was getuige van), liet de oude postiljon een extra saluut uit sQn oude hoorn wei klinken. Onder het gewuif der oudj< die op deze wQze hun jonge, jarige Konlngio wilden huldigen, moesten Moeder en Dochter hartrlQk om dit aantrekkelijk feestnummer lachen wulfden ZQ vao het bordes af Bestuurders van Motorrijtuigen. (w.o. ook begrepen twee- eo driewielers). Evenals sulk» is geschied voor voet gangers, wielrijders en wleliQdatcrs, tQo ook voor bestuurders van motorrQtui- gen verscheidenr- bepalingen vastgesteld, welke dienen te worden cagcleefd, willen de bettuurs niet de veiligheid van het vetketr In gevaar brengen en ala gevolg daarvan met de politie In aanraking komen. Beituurderi van motoiiQluigeo (dua ik twee- en driewielers) sorgt: le. dat ge steeds In het bezit zQt van n te Uwen name staand geldig rQ- bewQs 2c. dat ge steeds in het besil zQt in het aan den eigenaar of houder afgegeven nummerbewQt; 3e. dat de op het door U bestuurde motorrijtuig aangebrachte kenmerken steeds duidelijk zichtbaar zQn 4e. dat ge steeds, wanneer ge van voornemen sijt plotseling vaart te ver minderen, stil te houden of van richting te veranderen, hiervan op duidelQke wQze buiten het voertuig doet blQken. (Dit moet dut ook geschieden, al is er geen ander verkeer) 5e. dat ge steeds de rechterzijde van den weg houdt, teniQ ge moet uitwQ- ken bQ het inhalen van motorrijtuigen, óe. dat ge oiat passeert bij het in halen, indien van tegenovergestelde richting verkeer nabQ is 7e. dat ge niet ala bestuurder op treedt, wanneer ge veikeert onder in vloed van alcoholhoudender) drank 8e. dat ge niet rijdt op zoodanige ij ze of met zoodanige zoelheid, dat ge daardoor de vedigheld co de vrQhctd an het verkeer in gevaar brengt; 9e. dat ge in bochten steeds de rcchieriQdc houdt (passeeren ie du* zoo goed alt uitgesloten io bochten) 10e. dat ge Uw motoriQtuig niet op of nabij hoeken van wegen laat staan. (Plaatst Uw motorrijtuig steeds op minstens 10 Meter afstand daarvan,) 11e. dat ge nimmer Uw moiorrQluig zoodanig plaatet, dat ge daardoor bel verkeer op den weg belemmert, (Plaatst dus Uw motorrQtuig steeds sooveel mogelijk ter rcchtersQdc op den weg]': dat Uw motorrQtuig voonien is tn nauwkeurig werkend stuur- toeatel 13e. dat Uw motoriQtuig is voorzien n een of meer op duldelQk zichtbare laats, waarop ttjn aangegeven de ibriek en het fabrlektnummer van het onderstel, het vermogen in paardckrach- ten van den motor of het aantal en de boring der cylinders en het eigen ge wicht van het rijtuig 14e. dat Uw motoirQluig of meer dan drie wielen, van grootereo radstand 2 M. of zwaarder dan 350 K.G. tien is van een inrichting om achterwaarta te rQden; 15e. dat Uw motorrQtuig voorzien ia m tenminste tiuee onafhankelijk van kaar krachtig werkende, onder Uw bereik zicb bevindende remmen, met van het rQluig iader oogenblik tot stilstand kan worden gebracht 16e. dat Uw motoriQtuig of meer dan drie wielen is voorzien van eene inrichting in staat om tcifs bQ het be stijgen van steile hellingen tarugloopen geheel te beletten, doch alleen In geval een der remmen aan dezen eiech niet voldoet

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1