J. Qerritse
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 15 Febr. 1929 No,
Twee en Veertigste Jaargang
92
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prfls per
3 maander f i.OO. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 cL
KANTOOR: LANQEQRACHT 28, AMERSPOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAQ- EN VR1JDAQMIDDAO
Advertentlën 23 ct. per regel. Btll|ke tarieven voor handel en njverheld
bQ geregeld adverteeren. Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
De ware gezindheid van menigeen
zult gij eerst aan ervaren, wanneer hij
onafhankelijk van U wordt.
Epistel en Evangelie.
EERSTE ZONDAG VAN DE
VASTEN.
Lei uit den tweeden brief van den H.
apostel Paulus aan de Korlolh ërs;
VI, 1-10.
Broeders! Wij vermanen u, dat gj|
de gennde Gods niet te vergeefs ont
vangt. Want Hij zegt.' In den sarg--
onmen tijd heb Ik u verhoord en op
den dag des heils heb Ik u geholpen.
Ziet, nu is het de aangename tijdI Ziet,
nu is het de dag des heils! Aan Die
mand geven wj eenigen aanstoot, op
dat onse bediening niet gelaakt worde
maar In alles Bevelen wij oos aan als
dienaren Gods, dcoi veel geduld, In
verdrukkingen, in nooden, in benauwd
heden, iD slagen, in gevangenissen, in
oproeren, in arbeid, in waken, in vasten
door reinheid, door kenois, dooi lank
moedigheid, door miniaamheid, dooi
den Heiligen Geest, door ongeveinsde
liefde, door bet woord der waaibeid,
door de kracht Gods, door de wapenen
der gerechtigheid ter rechter- en ter
Unkertyde; onder eer en oneer, onder
kwaden en goeden Daamals verleiders,
en w) spreken waarheid; als onbelien-
den, en wi) rijn bekend; als stervenden,
en siet, wij leven I als grkasiijden, en
wij rijn Diet ter dood gebmchtals be
droefden, en wij riji altijd verheugd;
als armen, en «ij makr vrl n rijk
als die niets hebben, en wij besitlen
alles.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheus; IV, 111,
In dien tijd werd Jesus door den
Geest nsar de woestijn geleid, om door
den duivel bekoord worden. Nidat Hij
na veertig dagen cn veertig nachten
had gevast, had Hij daarna honger. E
de bekoorder naderde en sprak tot
Hem: lidien Gij Gods Zoon sijt, zegt
dan dat dese steenen brooden worden I
Doch Hij antwoordde en se>de: Er staat
geschrevende roensch leeft niet van
brood alleen, maar van alle woord, dat
uit Gods mond voortkomt. Toen nam
de duivel Hem op naar de heilige stad
en plaatste Htm op de tinne des tempels
en teide tol HtmI -dien Gij Gods Zoon
tijt, werp U dan naar beneden I wan
er staat gescb-eveoHIJ heeft sijnr
engelen aangaande u bevolen, en lij
zu'leu u op de banden nemen, opd-t
gij uwen voet soms niet stooten soudt
tegen eenen steen. Jesus zride hem;
Ook staat er geschreven: Gij suit dsn
Heer uwen God niet op de proef
stelten. Wederom oim de duivel Hem
op naar eenen seer boogen berg en
toonde Hem at de kont'k> ijken der
wereld en bunne pracht, en seide tot
Hem: Dit alles sal ik U geve", als
Gij, nedervallend, mij aanbidt. Toen
sprak Jesus tot hem: Ga weg, Satan I
Want er staat geschreven: Den Heer
uwen God tuit gij aanbidden en Hem
alleen dienen. Alsdan verliet de duivel
Hem; en ils, engelen naderden en
dienden Hem.
sich op aansporing van den H. Geest
naar de woestDn om sich aldaar dor r
waken, vasten en bidden tot sjn pred.k-
ambt en tot de voltrekking van het
-losslogswerk voor te bereiden.
L-eren we hieruit dat, als wD een
zaak van gewldht willen ondernemen
b.v, het verkiezen van een levensstaat
wD ons naar het voorbeeld des
Heeren daartoe behoorlDk voorbereiden
door godvruchtige oefeningen God
licht en bulpe bidden. Jezus,
onuitputtelijke bron van heiligbeid
si chap hsd voor Zich die vo
bereiding zeker piet noodrg, maar HD
beeft sulks willen doen om oos een
krachtig en opwekkend voorbeeld te
geven, De H. Apostel Paulus heef-
zich ra »ij" btkeering eenige jaren In
de woestijn teruggetrokken om s cb voor
te bereiden op het wereldapostolaat.
de woes'Dn vastte Jesus veertig
dagen. De H. Kerk stelde ons hier aar-
het begin van den hsiligen vasteolijd
s tot voorbeeld, opdat ook wD mei
bereidwillig en r ff.-r vaardig gemoed
veertlgdaagsche Vasten vclgect
den geest der H. Ketk beleven, nici
uit nood of dwang maar om de heil-
vruchten, die er uit voortkomen.
Met een tweevoudig doel n.l. moeten
we vBsten om het verleden en om d>
toekomst. Om het verleden, dooi dc
erving aan het vasten verbonden,
door de t ffrrs van zelfverloochening
en boete doen voor onse zon
den, gelijk we lesen in de H. Schnf
dat de Joden na ontrouw geweest te
tgn aan den Heer hunnen God telkens
door vasten h t bedreven kwaad trachi-
le herstellen. Om de toekomst
door de selfoveiwinnirgei
Evangelieverklaring.
EtrsU Zendag in de Vasten.
Nsdat de Zaligmaker door Johannes
in de Jnrdaan gedoopt wa<, begaf HD
Vasten-
en Onthoudingswet
I. Vastendagen iljn
1. Alle dagen van de veertlgdaag
sche Vasten, uitgesonderd de Zondagen
en Paatcb-Zaterdag na 12 uur 's mid
dags.
2. De Quatertemper-Woensdagen,
VrDdsgen en Zaterdagen door het jaar.
3. De Vigiliedagen van Pinksteren,
Maria ten Hemelopneming, Allerheiligen
en Kerstmis, behalve wanneer g$ op
een Zondag vallen.
Op al dese dagen sDn tot vi
verplicht sD. die bun 21ste jaar voleind
hebben en buu 60<te jaar oog nit
ingetreden, en niet om wettige reden
ontslagen »D". ZJ mogen op die dagen
slechts ëé:>maal daags een vollen maal-
tijd, des avonds een toogenaamde col
latie cn des morgens een stukje brood
gebruiken. Het volle maal mogen zij
Overweging voor den
Vastentijd.
Wien not kt gij
Se de pD'iiger-de klacht, tot tweemaal
ie herhaald te hebben, vindt de Mees-
r sDn meest geliefden wrderom sis-
pende.
ZD liji, zooals wij allen, wel van
goeden wille, maar de vermoeienis heefr
hen overmand en zij hebben wel al
v«ag begrepen, dat hier een tragedie
wordt ingeluid, doch ze b:z»ijkco des
tonden
sterk en krachtig maken voor den stifjd
tegen de sonde.
Door het-zich-ontzeggen van iets dar
zich geoorloofd i« tal de ziet krach
n verismelen om ook datgene tr
kunnen ontzeggen wat ongeoorloofd er
ondig ia. Vandaar de buitenge wonr
I'oote Heiligen. Ze deden dit in der
geest van boetvaardigheid maar meer
og om sich te trainen voor den soljei
•gen het kwaad. Het va9ten en d-
ersterving was voor hen het middel
it het doel: het lichaam met sDn booze
begeerlijkheden ten onder te brenger
aldus te zegevieren in den slr^d
-n bet lichaam tegen den geest.
Het laven van deit christen is eer
strDd: de dienst van God, xooals Jezus
he van ons vraagt, vraagt strijdslechts
D, die zich geweld aandoer, zullen den
Hemel verwerven. Hoe troostend voor
is het dat Jezus zelf zich heef'
i bekooren I Hij heeft dit toegelaten
ons te tconen dat niemand vtD i"
bekoring, zelfs niet in de woestDn,
tusschen de stille kloostermuren.
HD beeft willen bek O'd worden om
ons aan te moedigen in den strDd tegen
de duivel, de wereld en het vleesch
HD heeft ons willen toonen hoe «D
den V'Dand moeten bevechten en over-
vinnen. HD ook heift ons willen doen
;<en boe God hen beloont die
luivel en »Dn aanlokkingen
<de Engelen kwamen en dienden Hem<
>a de overwinning vervult Gcd d<
harten met een zoeten troost en schenkt
m.-nschen hart een voldoening
vrede, die de wereld met al baar
scbD"Schuon niet geven kan.
:r ook 's avonds en de collatie tegen
het middaguur nemen.
II. Oüthoudingsdagen riji:
J. In de veertigdaagsche Vasten
Asch Woensdag, alle Visdagen, Q tater
temper-Woeosdag eu -Zaterdag ru de
eerste volle week en Paaieb-Zaterdag
tot 12 uur des middags. Op de
overige Ziterdsgen, b-haK-e de twee
genoemde, ontslaan WD krachtens bij
sondere volmacht voor dit jaar van de
onthoudingswet,
2. De Quatertemperdagen door het
jaar.
3. De bovengenoemde VigHledaget
behalve wanneer sD op een Zondag
4. Alle VrDdageo des jaars.
Op al dese dagen zDn tot onthouding
verplicht *D, die hun 7e jaar voleind
hebben en niet om wettige reden ont
slagen tlji. Zij mogen op die dager
geen vleesch noch jus uit vleesch ge
bruiken maar eieren, melk, boter, kaas
en spDsan met dierlik vet bereid, «Dn
Doen ook w$ niet evenzooZijn ook
tij niet heilig ca oprecht doordrongen
ran de slles overtrtflriide, grcnzelonze
irfde van ors GoddciD" Tco.ibeeld en
aten wD ondanks deze weter schap niet
-aak na, wat roti het volste rtcht van
ins gevraagd mag worden: oat wij al
:bans eenlger mate beantwoorden aan
t overweldigend lirfd'b ijk
O, als se uog twDlelen aan de feiten,
die zich gaan voltrekken, spoedig zal
de volle realiteit bun tegei.blikken in
een wild krDgsrumoer.
Daar nadert in de verte reeds een
lende k'Dgsknechlcn, met takkels hur,
imlijning aangevend. De gelaatstrekken
erkeiien i'ch al af tegen den donkeren
achtergrond en voorop gaat hun leider,
woest gebarend en twijfelaars canmoe-
d gend: Nu of nooit, thans moet de ilag
veslagen, drasli nu niet, de buit is ons.
't Ir nacht en »D hebben het volk niet
eezenDe leider gaat vcorop I
Nog voor enkele uren in het vreedzaam
cilieu van de zaal, waar het laatste
t vond maat was gehouden, waar dr
voorden voor alle eeuwen hadden wcer-
tlonken: »Doe dit ter MDoer gedach-
ems. Dit is MD» lichaam», stond Judas
hans met een k'Dgsbcnde gereed om
Hem, die sich zoo pas nog, ook voor
len trouweloozeo verrader had wegge*
'Chotikeo, te latei' boeien en wegvoeren
Maar wat heelt Jezus dao misdaan!
Waarom is dan de duivel in een van
aa'f uitverkorenen geslopen en boe
heeft hD vat kunnen krDgen op den
postelDe schriften moeten aan Hem
-C'vuld worden, maar wee het werktuig,
dat d,e vervutltrg zal bewerken,
hoe het mogelDk is, cch om de
selfde reden, waarom na 19 eeuwen
>cg de mer.sch de gevangene is van
'-Dn lusten. Hier om de geldzucht.
Judas bad z cb laten betaleD voor zyn
•cbauddaad. Zeg cnD. wat is HD u wasrd
:n ik zal Hem u overleveren.
En de weldoener laat zich verkoopen
door een ZD ter bevoorrechten,
e macht heeft de wereld van onze
dagen Diet meer, maar doet zD minder
dan Judas? Heeft bij ook nu nog niet
:D" trouwe volgelingen
Er was een l^d, dat de menschen
onder elkander huo wederzydsche be
hoeften uitwisselden, bet ruilverkeer lo
a. Gemakshalve is daarvoor het
geld in de plaats gr komen, niet om tot
doel te hebben, dit tegen eiken prD» te
bemachtigen, doch om de transport
middelen te brpeikcn en den inenscb
lieosiig te zDo by de instandhouding
ran sDi leven en deizelfs eischen.
li plaats van deze vereenvoudiging
ils nuttig element in de samenleving tc
vaardeeren en te gebruiken- binnen re-
dclDke grenzen, hebben velen bovenaan
op hun levensprogram »Üeld« geschre
ven. Et sooals Judas gegrepen is door
dezen demon, soo grDpt de wereldmacht
ook thans de individuen en volkscentra,
:r oorlogen om ontketenen zelf».
Als een vloek gaat de kreet van een
genot jsgende wereld dooi de lucht:
Geld! Door cfifert men alles aio op,
Een goeden naam, gezondheid, even-
meusch en ten slotte, zD'i slel en de
eeuwigheid, worden prD» g-geven om
dien lust te kunnen botvieren.
Dp le«»en, die in boekdeelen liggeD
neergeschreven tusschen den bof en het
kruii, hebben op velen heiaas geen uit
werking. Ah de wereld haar verlokkende
geluiden laat booreo, moet de Christus
zwijgen. ZDn leer wordt overstemd ook
dooi het rinkelen der geldstukken, die
den menrch als 't war: in een roes
ergen en hem doof n>*ken voor de
uwjgs waarheden, dit en grondslag
het einddoel van lijn 'even moeten
vormen.
J'tdss treedt dan nsar voren, drukt
'Q kus op het aar biddeJDk gelaat van
Zyn Meester, te.-wD'i bD er ain toevoegt:
Wees gegroet Rabbi, 't Was het afge-
iprokeo teckeoDien ik kussen zal,
lir. is het, grDpt Hem en voer Hem
behoedzaam weg.
O, Judas, dat ge Uw Meester hebt
'srgegeven aan *Dn beuleo, heeft u
gemaakt tot verkwanselaar van het
heiligst object, dat u slechts in handen
krrn komeD, maar dat ge het gedaan
hebt met de bu chelachtige liefdesuiting,
die door ren kus wordt verzinnebeeld,
heeft u gemaakt tot een Judas.
Die kus, die brandt opjezus' aange-
iebt, is echter niet meer in staat, deo
LDder tot meer dan de klacht te bren
gen: Verraadt pij den Zoon des meo-
achen met een kus. Het uur is gekomeD,
de Meester heeft zich als een lam over
gegeven aan ZDn vDandeo.
Neen, toch niet. Nog eenmaal zal
HD toonen, dat HD den weg naar Cal-
rariën vrDwillig betreedt. Wanneer Hij
ian de soldaten vraagt, wien zD zoeken
•n deze daarop antwoorden: Jezus vaD
Nazareth, werpt HD ze allen door ZDn
GoiPelDken wil ter aards.
Ook aan ons wordt ieder oogenblik,
bD het stellen van iedere daad gevraagd
Wren zoekt gD En gelukkig de meusch,
die daarop steeds me: de soldatea uil
iet Evangelie kan antwoordden: Jesus
ran Nazareth.
J dien te zoeken en naarstig te
rolgen, niet alleen door de straten vaD
Jeruzalem, maar ook op den weg, die
tot den berg der verlossing
oos aller dure plicht.
Moge de overweging van deze weinige
passages uit het grootste drama, det de
weicld ooit aanschouwd heeft, u bren
gen tot een meer aan de wereld ont
hecht leven.
Moge de gedachte, dat wy wel in de
wereld, doch nut van de wereld zDn,
s de kracht geven, ons beginsel hoog
dragen boven de boefden van ce
smalend mecschdom.
Moge de tegenstelling Jezus en Judr
is doen besluiteD, de eenige keus te
maken, die geschraagd wordt door bet
geloof in Hem, die ons geprepareerd
beeft op de zee van teleurstellingen die
ons wacht, indien wD den Gekruisigde
navolgen, door de woordenZD hebben
My vervolgd, ze zulten ook u vervolgen.
Maar daarnaast ook Zijn troostwoord
is niet onthield:
alk zal met u *D"«- A. V.
III. Indien op vastendagen vleesch
toegestaan, mogen sD, die tot v. sier
gehouden zijn, slechts éóimaal daagt
wel alleen bD hun ho. fd-.r.aahij'l
:escb en jus uit vleesch gebruiken
zD, die van de verplichting tot vasten
ontslagen zDn, mogen meermalen diag!
vleesch en jus uit vleesch geb utker,
allen mogen vleesch en jus uit vleesch,
i visch nemen bD deozelfdeo maaltijd
IV. Indien buiten de veertigdaagsche
Vasten, een geboden feestdag op eeo
vasten- of ontboudiogsdag valt, houdt
daardoor vanzelf dien dag de vat
en onthoudingswet op; en indien
Vigiliedag op Zondag valt, behoeft hD
oiet op Zaterdag vervroegd te worden.
V. Krachtens bijzondere volmacht
staan WD voor dit jaar bet gebruik vao
vleesch en jus uit vleescb toe op alle
dagen, behalve alleen op Goeden VtD-
dag, aan de volgende personen, ook
Droglat.
Laanitr. 34 Telefoon 564 Baaro
SPECIAAL ADRES voor
Verband en
Verplegingsartikelen.
De Romeinsche kwestie
opgelost.
Alle Pauseo handhaafden sinds 1870
bD den onwaardigen toestand waarin
zij zich bevonden, bun protest tegen
RIJWIELEN TEGEN
FABRIEKSPRIJZEN
vanaf 137.50
MBT VOLLE OARANTIE
G. M. I. BEUKEN
EEMNESSERWEO 60 - TEL. 451 - BAARN
het onrechtmatig in bezit nemen va"
hun gebied, en volhardden in de hou
ding, door Pius IK eenmaal aangeno-
ner. De seer talrDke uitlatingen van
''us IX, Leo XIII, Pius X. Benedictu»
<V en Pius XI over de Romeinsche
twestie luiden in den grond alle hetzelfde.
Waarin bestond dan voor ben de
kern der kwestie
Niet in het terugvorderen van het
geheete geroofde gebied. Het wereldIDk
gebied wis slechts een noodzakelDk
middel om den grondslag te vormen
essentieel was, n.l. de souve-
reioiteit, dat is de volslagen ooafhsn-
kelijkheid van elk ander gesag. De
hoegrootheid van bet gebied is in dit
opzicht bDkomstig. Niet aanstonds sleo
D weliswaar dezen eisch formeel pr$s
gegeven, maar er wordt op den duur
eenvoudig over gezwegen. Wat de
Pausen eischen, en steeds onafwDsbiar
bIDven eischen, dat issouvereinitel',
dus' eenig onaf hankelDk grondgebied,
nt zonder dat is de snuvereiniteit io
de tegenwoordige omstandigheden niet
gewaarborgd,
s souvereine onafhatikelDkbeid Is
den Paus inderdaad absoluut nood
zakelDk, Een Paus, die onderdaan is
vbd den Staat, js zelfs een Paus wiens
onafhankelDkheid slechts bestaat bD de
gratie en welwillendheid van een we
reldIDk gouvernement, materieel zoo
veet machtiger dan bij, sulk een Paus
i onmogelijk de taak kunnen uitvoe-
i, die hem door Christus is opgelegd
het vrye, onafhankelDkc bestuur over
de gebeele Kerk een bestuur, waatbD
het belang van godsdienst, zedelDkheid
recht gaat vóór alle andere over
wegingen een bestuur, dat handelt
sonder aanzien van persoon of n.
:en bestuur oiet te vergeten
waarvan iedereen weet en diep over-
uigd is, dat bet is onafhankelDk, on-
partDdig, staande buiten en boven de
nationaal-politieke strevingen.
In ééa woord, dit was steeds de
leuze der Pausende Paus moet in
kelykbeid onafhankelDk rDn, ei
onafhankelDkheid moet duidelDk
de heel: wereld blijkea. Zelfs de schlja
afhankelijkheid zou noodlottig zyn
de juiste uitoefening vao liet
KerkelDk bestuur. De geschiedenis heeft
dit genoegzaam bewezeo. En die onaf
hankelDkheid moet hem als een recht
worden toegekend, niet als een gunst
worden toebedeeld.
Maar, heeft meo wel gezegd, i
laatste zestig jaar is bet aanzien der
Pausen toch enorm gestegeD, en bebben
zD steeds nadrukkelijker hun heiliDken
invloed op de wereld kunnen doen
Vooreerst zy opgemerkt, dat de Pausen
zich toch voortdurend onvrij en belem
merd gevoelden in de volle uitoefening
van bun hooge ambt. Dit bebben zD
telkens openIDk verklaard, en niemand
kan het beter weten dan zy zelve
Docb vervolgenswaarop bet
dat inderdaad sterk gestegen aanzien
Waarom verdacht nierraod den Itali-
aanschel Opperherder van natiooaai-
Iraliaanscbe bDbedoelrngen bD al zijn
regeerirrgfdaden Omdat iedereen wist,
dat de gevangece via bet Vaticsftn
leefde io een voortdurenden toeatand
van cotflict niet Italië. Zoodra bDsor-
der meer de éésxDdige Gawntiewet had
aanvaard, zou »Da universeels invloed
hebben opgehouden en ware hD voor
de oogen der wereld een Ilaliaansch
prelaat geworden, geiDk de patriarchen
van Moskou en Constantinopel niets
meer dan nationale kerkoversten zijn
of wareo. En dit sou volkomen strijdig
zyn met zDn aanstelling door Christus
tot hoofd van alle Katholitken, onder
alle naties der wereld verspreid.
Doch iedereen ziet ook, dat zulk een
toestand van cot d ct tegenover een in
groote meerderheid katholieke volk
onwaardig en abnormaal was, en dar
het dus een hoogst vetbIDdend feit is
voor alle katholieken en voor Italië io
bet bDzonder, dat de Pau9 thans alt
souverein is hersteld, dat is dus vol
komen en openIDk onafhankelDk wordt
elk meriicbelDk gezag.
als zD buiten ons Aartsbisdom verblD-
1. Aan de Militairen, Marechaussees
of Gendarmen, Douaniers of Tolbeamb-
lovertc des: atleen in actieven
dienst zDo, alsmede aan het Politie
personeel. als het denzelfden zworen
arbeid beeft te verrichten als d: Gen
darmen en aan bunne genood'gdeo.
2. Aan de gevangenen.
3. Aan het personeel der stoom- of
electri-icbe booten, treinen en trams,
namelijk d: stokers, machinisten, con
ducteurs. seinweike's, postbeambten en
4. Aan de arbeiders, die doorgaans
of bovenmate zwaren of zeer ongezon
den arbeid verrichten, zooals bDvoor-
beeld de arbeiders der kolenmDnen
(zoowel onder- als boverigrondscbe) de
stokers en arbeiders bD ring-, gas-,
aardewerk-, porceleln- en glasoveos
de glasblazers en glasslypers, de z.g.
falenciers; de arbeiders, die in de
papierfabrieken onder een seer boogen
warmtegraad werkende arbeiders der
suiker- en zinkwilfabriekende st
bakkers en de gravers en kruiers
natten turf. Deze dispensatie geldt even
eens voor de huisgesinnen, waarvan de
vader of een ander inwonend lid boven-
genoemden arbeid verricht en ook
Inwonende dienstboden.
5. Aan de samenwonende familie
leden en de inwonende dienstboden
de onder 1. 3 en 4 genoemden, al«-
rt de huisgezinnen, wr
vader of eenig ander hoofd niet kalbo
lick is. Met inwonende dienstboden
'orden gelDk gesteld alle dagbedienden,
als zy den kost des huizes gebruiken,
sar «D in dienst zDn.
6. Aan allen, die op rei
hotel of restauraat hun maallDd gebrui
ken met dien verstande, dat Onze
ooderhoorigen ook buiten Oos Aarts
bisdom van deze dispensatie gebruik
kunnen maken.
7. Aan de zeevarenden, voor zoo
verre rij alt Onze ooderhoorigen kun
nen besehouwd worden, docb sleebta
wanneer zD zich bedienen
Binnenland
Prevlnclals Staun v«n Utrecht.
tn de onder leiding var. den Com
missaria der Koningin, dr. H. Th.
'ajacob gehouden buitengewone zitting
der Provinciale Staten van Utrecht
werd als opvolgster van mevr. Bakhuis-
Wolters als lid van Provinciale Staten
gciaBtalleerd mevr. Wolthers-Arnoldi
(S.D.A.P.).
Over de mededeeting van Gedepu
teerde Staten, houdende het verslag
van de hoogwaterperiode in November
1928,had een gedachtewisseling plaats.
Debecr Fryda vroeg of Gedeputeerden
bereid zDo in de Zomerzitting mede-
deeling te doen van de resultaten van
bun onderzoek naar de mogelDkhedcn
om zulk een ramp in de toekomst te
voorkomen.
De beer Middelberg wees er op, dat
door de wDt'g'08eu ln 4e bemalings-
inrichtingen langzamerhand een toestand
geschapen, waarvan thans de conie-
q lenties worden ondervonden.
Er ia nu in de afgeloopen hoogwa-
lerperiode als het ware eeu wedstrijd
geweest in snelheid van bemaling. De
hooge waterstand in den boezem eo de
zeer groote gevaren welke daardoor
ontstonden, zDn hoofdzakelDk een ge
volg geweest van de nieuwe methode
in bemaling.
De heer Knigge merkte op, dat men
de polders niet in de bemaling moet
beletten. Men vindt zelfs op vele plaat
sen io de polders de waterstanden nog
te hoog.
Ten slotte heelt de voorzitter met
eenige waardeerende woorden toege
sproken deo heer van Gaasbeek, die
wegens vertrek naar elders, voor het
laatst als Statenlid aanwezig was.
De vergadering werd daarop ver-
aagd tot Dinsdag 26 Februari.
Zomertijd.
Er is bepaald, dat in 1929 de ver-
roeglog met ééi uur van den wette-
lijken tijd, bedoeld in artikel 1 der wet
23 Juli 1908, zal aanvangen 15
en zal eindigen 6 October.
scheepskost, en dan alleen gedurende
VI. Degenen, die op de Zaterdagen
de Veertigdaagsche Vasten, krachtens
Onse dispensatie, vleescb of jus uit
vleesch gebruikeD, zullen op elk dier
Zaterdagen zeveomaal het Onze Vader
en het Wees Gegroet met de Twaalf
Artikelen des Geloofs bidden, of met
l'aschen minstens 15 cent offeren.
Ten slotte vermanen WD alle aan
Onze torgen toevertrouwde geloovigeo,
om door aalmoezen en andere goede
weiken aan te vullen, wat door bet
gebruik maken van de door de Kerke
lijke Overheid ingevoelde verzachtiogen
en verleende dispensation aan hunne
boetedoening ontbreekt. De offers en
aalmoezen zullen gestort worden in de
bus, die daarvoor tegen Paschen in de
kerk zal worden geplaatst.
De Aartsbisschop van Utrecht,
f HENRICUS