is. PIRATE n„
Meer Coupons
J. Qerritse
Onbreekbare
Trechters
ITAUANO
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden 11.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 et
Vrijdag 1 Maart 1929 Mo. 96
Twee en Veertigste Jaargang
KANTOOR: LANOEORACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAQM1DDAO
AdvertentlCn 29 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en n|verbetd
bj geregeld adverteeren. Advertenüën moeten Dinsdag en Vrfldag vóót
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Eén manier óm zelf niet omhoog te
komeji, is voortdurend anderen neer ie
halen.
Epistel en Evangelie.
DERDE ZONDAG VAN DE
VASTEN.
Lei uit den brief van den
H. spoitel Paului aan de
Epbesifirs V, 19,
Broeden I Weest navolgen van God,
als xeer geliefde kinderen, en wandelt
ita liefde' gelijk ook Cbristui
gebad en Zich selven voor ons gegeven
beeft all eene offerande en een slacht
offer Gode tot een aangeoamen geur.
Doch ontucht en allerlei onreinheid of
gierigheid worde selfs niet genoemd
onder u, gelijk bet heiligen betaamt;
noch schandelijke, ncch dwaze praat,
noch onbetamclgke scherts, die niet
past: maar veeleer dankzegging. Want
weet dit en beseft, dat geen ontuchtige,
noch 'gierigaard, hetgeen afgodendienst
is, eifdeel heeft in bet Rijk van Christus
in God. Dat niemand u verleide door
gdele redenenwant om die dingeD
komt de toorn Gods over de kinderen
des ongeloofs. Wordt dus hunne deel
genomen niet. Want gij waart eens
duisternis, nu echter licht io den Heer.
Wandelt als kinderen des lichts! de
vrucht toch des licht Is in alle goed
heid en rechtvaardigheid eïl waarheid.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XI, 1428.
In dien lijd dreef Jesns eenen duivel
uit, en deze was stom. En toen Hij
den duivel bad uitgedreven, sprak de
stomme, en de scharen stonden ver
baasd. Doch sommigen van ben zeiden
la Bci'zebub, den vorst der duivelen:
drfjft Hij de duivelen uit. En anderen.
Hem op de proef stellend, vroegen
van Hem een teeken uit den hemel.
Hij nu, hunne gedachten ziende, sprak
tot henElk Rijk, dat tegeo zich zelf
verdeeld is, zal verwoest wordeD,
het eene huis zal op het andere va
Indien nu ook de Satan legen zich
selven verdeeld is, hoe zal zijn Rijk
stand houden daar gij zegt, dat Ik in
Bc£ zebub de duivelen uitdiijfr. Doch
zoo Ik io Bcglzebub de duivelen uit
drijft. door wien dan drijveD uwe zonen
ze uit? Zij derhalve zullen uwe rech
ters zijn. Maar, zoo Ik door den vinger
Gods de duivelen uitdrQf, dan is waar
lijk het Rjk Gods lot u gekomen.
Wanneer een sterke, gewapend, zijn
hof bewaakt, is he'geen bij beslt in
veiligheid. Doch als een sterkere dai
hij hem overvalt en overwint, zal hij
hem al zijne wapenen, waarop
vertrouwdeontnemen en zijnen bult
verdeelen. Die niet met Mij is, Is tegeD
en die niet met Mij vergadert,
Wanneer de onreine geest van den
roentch is uitgegaan waait bij rond
door dorre plaatsen, zoekend naar rust;
en ze oict vindend, zegt bi; Ik zal
terngkeeren In roqn huis, van waar ik
beo uitgegaan. En gekomen einde,
vind bi het schoon geveegd en opge
sierd. Ai» dan gaat bi en neemt met
zich zeven andere geesten, boozer dan
bi self; en binnengegaan zijnde, wonen
zij daar. En het laatste van dieo meoscb
wordt erger dan het eerste.
Het geschiedde r.u, toen Hi dit sprak,
dat zekere vrouw uit de schare hare
stem verhief en tot Hem seide: Zalig
de schoot, die U gedragen heeft, en
de borsten, welke Gij gezogen hebtl
Doch Hi sprak: Ja, salig si, die Gods
woord hooren en het bewaren I
Evangelieverklaring.
Derde Zondag hi de Vasten.
Uit dit Evangelie blijkt welk een
aikeer en haat de Fharistün. hadden
tegen Jezus. Toen Hi op sekeren dag
eeD ongelukkig mensch hielp door het
uitdoven van een duivel, waardoor
deze bezeten was, duifden si Hem
zelfs voor een handlanger van deD
duivel te verklareu, «Welk een boos
aardigheid I segt de H. Chrysostomus,
welk een afschuwelijke godslastering 1
Jesus den eeniggeboren Zoon Gods
voor een handlanger van den duivel
uit te scheldeoI» Doch welk een troost
ook voor alle vrome en rechtvaardige
zielen I
Want is het ziel waar dat de wereld
sinda de eerste dagen van bet Chris
tendom de volgelingen van Christus
ook beschuldigd hebben van allerlei
dutveUcbe haldelingen.? Weiden se niet
uitgeroeid als dieven, moordenaars,
brandstichters, oproermakers enz. Niet
alleen io vroeger dagen maar ook thans
nogin Mexico! Worden daar de priesters
en eenvoudige kloosterzusters niet be
schuldigd cu veroordeeld als aanstokers
van moordaanslagen en dynamiet-ont-
ploffingen I Worden in onse eigen om
geving oose goede werken door de
vijanden van God en Zijne Kerk niet
beschimpt, versmaad en-gehoond? O,
gij «rome en rechtvaardige sielen, troost
u dan ais giftige toogen uw goede
daden bedillen, u verkeerde bedoelingen
toeschrijven of u van misdadige hande
lingen beschuldigen waaraan ge nooit
gedacht hebt. Want ziel, uw Meester
is het niet beter gegaanook Hij werd
versmaad en gelasterd alt een hand
langer dei duivels omdat Hij veel goed
deed en ongelukkige roentchen van den
duivel verloste.
Bondig en ktlm weerlegde onse Za
ligmaker de godslasterlijke beschuldi
ging zijner vijanden. Een schoon voor
beeld voor ons, hoe wij onze betcbui-
igert moeten behandelenwij moeten
hen niet met schimp- en scheldwoorden
overladen, maar de lastering, die ons
onschuldig wordt aangewreven, met
bondige en bedaarde redenen weerleg
gen en verder deokeu aan 's Hceren
woord: «Zalig zljt gij wanneer men u
om Mijnentwille vervolgt en van allerlei
kwaad beschuldigt, verheug en verb'jjd
u, want uw loon zsl groot zijn In den
Hemelt.
Nadat Jezus nu de duivel had uitge
dreven, waarschuwde Hij zijn leerlingen
dat de booze vijand alle pogingen in
het werk zou stellen om terug te keereo
in bet huis (d.l, den mensch) dat bij
verlaten bad en mocht hem dit gelukken
de toestand van dien mensch verschrik
kelijker sijn sou dan vroeger. «Het
laatste vso dien mensch wordt erger
dan het eerste, a
O mochten sQ tlch daaraan spiegelen
die sich door berouw en boetvaardig
heid brkeerd hebben tot den Heer
hunnen God! Hun vijand, de duivel,
zal alles in het werk stellen om bet
verloren terrein te herwinnen, desnoods
andere geesten met sich medenemeo
die booier nog sijn dan hjl Dat zij
hiernit leeren op hun hoede te z§n, te
waken en te bidden, want hun hervallen
in de zonde is volgens de uitspraak
God erger dan hun eerste sonde.
Overweging voor den
Vastentijd.
Ik aal Hem laten geeselen en dan
vrijlaten.
Na het verhoor bij Csl'phas, die in
gehuichelde theatrale vertooolng zich
het bovenkleed scheurde, moet Jezus
voor Piiatut gebracht worden om van
hem bekrachtiging te verkrijgen van het
vonnis, dat de boogepriester reeds had
Pilatus weet geen taad met den Man,
in wien hij geen schuld kan ontdekkeo
en bij tracht sich van de netelige po
sitie, waarin de Joden hem brengen, af
te maken, door deD Gevangene naar
Herodes te zenden.
Drie, die reedt veel van Jesus ge
hoord heeft, besluit Hem tot vermaak
zijn hofhouding te gebruiken en
Hem daarna weer naar zijn ambtgenoot
terug te zenden.
Zoo staat Pilatus weer opoieuw voor
het dilemma: Jesus vrijlaten cd der
Joden aanklacht bJJ den keizer trotsee-
en of toegeven aan het onrechtmatig
•erlangen van het volk en
Godsmoord zich bezoedelen.
De zwakkeling gaat schipperen: Ik
zal Hem laten geeselen en dan vrjlaten.
Maar Pilatus, hoe Is het mogelijk?
Weet ge wel, wat ge daar besluit.'
Ge vindt geen schuld in Hem ei
suit Hem laten geeselen I
De Pilatutfiguur leeft nog steeds voort
onder ons. Wanneer wij ons christenen
noemen, volgelingen van den Onschul
dige, die thans aan ons geestesoog
voorbijgaat, dan erkennen wij daarmede,
dat de aanklacht tegen Hem een val-
sche is, ook wij vinden geen schuld in
onzen Verlosser, maar blikken in eer
biedige, be wondering op oaar dat reine
gelaat met dien verdragenden, liefde
vollen blik, om ouzentwiile.
Maar wanneer wij tegelijkertijd het
■Non lerviamt (Ik dien U niet) in onze
daden demonstreeren en den blik af
wenden, waar wij dezen van Ji
verdragen kunnen, dan geven wij Hem
over aan den smaad der wereld,
Zijn .vijanden.
Minder te sparen!
Waarom tijd te verliezen met het sparen van andere sigaretten-
coupons, indien U voor hot halve aantal PIRATE punten
hetzelfde, of een beter cadeau kunt bekomen?
If Coupon bij 10 Sigaretten,
3 Coupons bij 20 Sigaretten.
De hoogste kwaliteit Virginia Cigarettes
Vraagt door onderstaanden bon onzen gratis catalogus met
5 Vrije Coupons
(Iets nieuws)
Wandel onze show
rooms eens rond en be
zichtig de collectie van
meer dan 1000 prach
tige geschenken.
Geen Tijdverlies!
Inwisseling van cou
pons met prompte af-
BO N (te petten io op«a enveloppe, port» 1 I
Aan de BATCO
Postbus 716. Amalerda
It. (t-Khenken mei 5 Vrije Coupons.
Pilatus is een Romein, die niet in Hem
gelooft, wj gelooven wel in Hem.
Stasn «5 dsn niet vrel meer schul
dig De rollen sijn gelijk, waar de land
voogd de Joden vreest, ook wij vreezen
de wereld; masr wij als belijders van
de leer, die Jezus ous bracht, c ff er en
Hem op aan den drang, die de kwade
hartstochten op ont uitoefenen. £o wij
weten, dat wij God zulks aandoen, wat
Pilatus niet wist.
O. Jezus heeft het wel niet verdiend,
mssr wij zullen Hem laten geeselen
door Zijn vijanden. Wij hebben immers
allen tijd, om terug te komen op onze
heillooze besluiten. Wij zullen eerst toe-
geven aan genot en uitspatting en dan...
dan zullen wij Jezus vrijlaten.
Dan keeren wij terug op onze scbre
:o en Jezuz, die vergeet en vergeeft,
zoosls niemand dat ooit zal kunnen, zal
ont weer diukken aan Zija bloedend hart.
Om U heb Ik dit allet verduurd, val
toch niet weder terug in de zonde,
maar gedenk Mijner, wanneer het stormt
misschien io uw ziel en het kwaad
worstelt met bet goed om den voor
rang. Gedenk Mijner, die zooveel voor
U leed en geef Mij een weinig terug
ian de liefde, die Ik io uw hart heb
neergelegd.
Wees geen Pilatus, die iu liffs slap
heid, den volkswil niet durst trotseeren
Mij liet kruisigen, die geen andere
schuld had, dan de zondenlast der men-
scheo op Mijn doorbloedde schouders.
Wat zou bet wereldbeeld er ander9
uitzien, wanneer wij de inspraken van
ons geweten durfden volgen en onze
omgeving niet vreesden.
Maar er is een voordeel mede ge
moeid, indien wij kleur bekennen, wij
krijgen dien post niet, waaneer wij uit
komen voor ons beginsel, wij kunnen
eigenlijk dien vuilprater niet uitstaan,
■ar wij willen zijn gunst niet verspelen.
Wij zouden die omgeving gaarne
mijden, want wij gevoelen telkens weer,
'at we er ons geloof in de waagschaal
•ggen, maar wij zouden bevreemding
wekken en onz moeten verklaren
dat nooit.
Wij zouden wel gevolg will ingeven
aan dien drang, die op ons wordt uit
geoefend, om onze krachten in dienst
te stellen van de goede zaak,
vreezen, dat men ons er op zal aanzien
en ons voor const quenties plaatsen.
Alsof niet juist net goede werk tot
celfheiiiging moet voeren, vreezen we
onze critici, die het zich zooveel ge-
LL..it Banme,tjn.
in en zelf geen hand uitsteken.
En toch zjo ze ont van dienst. Zij
ons werk dringen ons naar een
streven van volledige overeenstemming
tuzschen woord en daad. En dat kan
onz alles waard sjjn, Indien wij geen
zelfgenoegzaamheid bg ons willen
ook gaarne doen met de herderlijke
brieven van de 4 andere bisschoppen,
maar plaatsgebrek belet onz dit.
Daar de brieven echter teer vrcl
uttigs bevatten, waarop de aandacht
niet genoeg gevestigd kan worden,
zullen ag de voornaamste punten in
zkortc uittreksels behandelen:
Mgr. Aengenent, bisschop van Haai
en heeft als onderwerp van sja ver
maning gekozen«Hel liberalisme».
Dit is een geestesrichting, die alt grond-
princiep huldigt de absolute vrijheid
van deo mensch, zoowel op staatkundig
als op economisch terrein. Ook van
een autoriteit bij het leergezag wil het
liberalisme niet weten. Het gezag io
den staat komt volgens dit leerstelsel
niet van God, maar wordt louter door
deo wil der staatsburgers opgedragen
bepaalde personen, die het bewind
en zoolang het met des wil der
burgen overeenkomt. Iets xeer vaagt
en ootztandvastigs dus. Op economisch
terrein huldigt het liberalisme bet eigen-
belarg alt de eenige drjfveer. Vrije en
ongebreidelde mededinging dus; de
ijzeren wet van vraag en aanbod regelt
alles. Geen wonder, dat dit harde stelsel
tot verschrikkel^ke toestanden geleld
hcefr, waarbij de christelijke naasten
liefde geheel en al oolbrafc. Kinder-
kweeken. Wij zouden wel meer vrede
met onze omgeving wentchen, maar
en moest eens denken, dat wj ons
■twoord niet gereed hadden.
Wij maken ons zelf wijs, dat plicht
is dwingt, iedereen de waarheid te
seggen en wij vergeten, dat de naasten
liefde van ons eischt, dat wij vrede
houden met alle mensch en, voor zoover
:t van ont afhangt.
Ook al wordt onz huichelarij verwe
ten, omdat wij niet op al het onaan
gename ingaan, dat onz wordt aange
daan. moeten wij weten te zwijgen en
liever onze gemoedsrust trachten te be
waren, door het ontloopen van bemoei
zieke menschen, die eerlijk willen beeten.
Wij kunnen Jezus en het volk niet
vriend boudeo, want dan verlaten wij
Hem om bet volk.
Soo sou de wereld het pleit winneo
de Christns wel alt wereldfiguur bij
uitnemendheid in ons midden staan,
ondanks alle verguizing, maar met de
klacht op de lippen: «Wat heb Ik u
misdaan
lar van nu af aan willen wij breken
die halfslachtigheid. Wij willen
breken met de wereld, waar se van ons
'raagt Jezus bij baar achter te stellen.
Aan deD voet van den geeselpaal,
gegrepen door den ontzettenden aaDblik
an het werk van Jezus' beulen, zullen
'ij voor altijd onze goede voorm
nederleggen, om Zijo pijnen te vi
deren en Zijn wonden te heelen.
Zoo hebben wij het nimmer gewild
i wij zullen het door een beter leven
ongedaan maken.
O, lieve Jezus, Wiens aanblik
bet diepst der slele roert, wij sidderen
van ontzetting, nu we de gevolgen zien
'an onze zonden. Wij klemmen de han-
len ineeD en io vervoering laten wij
ons gaan, om diep in te leven, wat hier
ons geschiedt. En dan is voor altijd
i heilig voornemen gemaakt, U nim-
r meer door het kwaad te bedroeven,
pijnigen, te geeielen. Dan rest ons
slechts uw hulp af te smeekeo, opdat
wij staande blijven en na den goeden
strijd gestreden te hebben, getrouw
U» wet, die wij ons zeil levendig voor
den geest roepen, mogen verder gaan
in dit leven. Help ode, opdat wij U«
Rijk mogen binnen gaan, waarvan Gij
ons de poorten door een zee van smi
ten heen, hebt beropend. A. V.
De Vastenbrieven 1929
van het Nederlandsche
Episcopaat.
Het mandement van Mgr. den Aarts
bisschop van Utrecht hebben wij, alt
oodsrhoorigen van het aartsdlocees, in
tfn geheel opgenomen. Wij zouden dit
Drogist.
Uanslr. 34 Telefoon 564 Burn
RIJWIELEN TEGEN
FABRIEKSPRIJZEN
vanaf f 37.50
MET VOLLE OARANTIB
G. M. J. BEUKEN
EEMNESSBRWEG 68 - TEL 451 - BAARN
(leis nieuws)
regelen of het moest in het
den werkgever zjn, absoluut eenzijdige
vaststelling van bet loon zonder mede-
zeggingschap van den arbeider, ver
schrikkelijke lange werkdagen enz. De
ouderen onder ons herinneren zich die
toestanden, gevolg van het liberalisme,
nog zeer goed. Het U een feit, dal
ook katholieke werkgevers van den
ouden stempel het economisch libera
lisme oog aanhaogco, tenminste in bun
it.
Mgr. Aengenent komt er tegen op,
dat aan de kerk verweten wordt, dat
dit afschuwelijke stelsel verdedigt.
Men verwart daarbjj den strijd vac
kerk voor het privaatbezit met het
dedigeu van «de brandkast». Zeker
kerk neemt den persoonleken eigendom
in bescherming, omdat deze wortelt in
het natuurrecht van den mensch, maar
of nimmer beeft de kerk het libera
lisme verdedigd of goedgepraat, integen
deel. Wanneer de rijken en machtigen
dezer aarde zich tegenover hun onder
geschikten slechts gedragen volgens de
leer en den wensch der kerk, dan
de sociale kwestie opgelost. De wet i
naastenliefde moet gecD ijdele klank zijn.
Ons streven naar aardsche goederen
is alleen dan redeljk, als wij trachten
te verkrijgen wat passend is om te
leven in den stand, waarin God ons
plaatste, terwijl wij ont daarbij dan nog
ernstig hebben al te vragen, of dc
eiscben, die men tegenwoordig aan zijn
stand steil, niet opgevoerd worden tol
een peil, dat boven het redel§ke uitgaat,
ten koste van de bear
hen, die in onsen dienst arbeiden.
Een goede maatschappelijke orde is
alleen dan denkbaar, als de liefde hare
En daaraan
ontbreekt nog veel te veel tengevolge
het doorwerken der liberale begin
selen in de economische verhoudingen.
Niet het egeïime van het liberalisme,
ook niet het groepsegoïsme van hei
socialisme, hetwelk io wezen er niet
van verschilt, maar alleen de naasten
liefde van hel Christendom kan de ge
schokte maatschappij redden. En het is
de plicht der Katholieken, daai
co daarvan aan anderen bet
voorbeeld te geven. De Katholieke
kapitaalbezitters moeten bezield zijn
met de streving om ook aan degene
die io bun dienst zjjo, een inkomen
verschillen, dat hun een menschwaardig
bestaan versekert. Zij moeten zich het
woord herinneren van Benedi
dat de economische verhoudingen veel
meer moeten geregeld worden door de
naastenliefde dan door de rechtvaardig
heid. Zij moeten daarom het streven
der arbeiders naar verbetering van
levensvoorwaarden met welwillendheid
tegemoet komen en hun lidmaatschap
geneeskrachtig
en lekker!
een er ordel$ke vakvereeniging niet
tegenwerken, maar veeleer begunstigen.
Want bet streven der arbeiders naar
ite fftlijke welvaart is volstrekt niet
materialistisch. Zoolarg dat streven zich
beweegt binnen rcdelfkc grenzen co
ondergeschikt b!$ft aan de behartiging
der geestelgkc belangen, ligt het geheel
en ai binnen het bestel der Goddetykc
Voorzienigheid, Die den mensch schiep
alleen met een onsteifefijke ziel,
r ook met een «loffelijk of materieel
lichaam. Maar dan ligt bet ook io Godz
bedoeün g, dat beide deelen, waaruit de
mensch botaai, <p pstictde «jielot
ontwikkeling worden gebracht ea op
passende «ijs* verzorgd worden. 2$
moeten ten slotte leeren inzien, dat
ook zij verplicht zijn om zich katholiek
te organizeeren, omdat alleen door
middel van organisaties invloed kan
worden uitgeoefend op de richting,
waarin de maatschappij zich ontwikkelt.
Eo dit allee zal des tc gemakkelijker
geschieden, naarmate wij ons meer ber
inneren, dat de arbeidcrssiel in de
oogen van God even grootc waarde
bezit als de ziel van dengene die meer
met aardsche goederen bedeeld iz, en
dat ook de arbeiders door hel bezit
der zelfde onsterfelijke ziel evengoed
io zich omdraagt het beeld van God,
den gemeenscbappelijkeo Vader van
alle menschen, die daarom allen broe-
Binnenland
Ontsiering vu Matuorzchoo».
De Directie van P.U.E.M. heeft be
sloten voor haar electriich bedrjf een
bovengrondscben kabel van 100.000
volt aan te leggen van Utrecht naar
Amersfoort. Voor dezen aanleg zullen
ijzeren palen gebruikt worden
20 M. hoogte, die o.a. in bet
schoonste deel der gemeente Soest
zullen worden geplaatst.
Volgens inlichtingen zal dese leiding
aangelegd worden van de Lage Vum-
scbe ai dooi de bosschen van Pijnen
borg, dwars door de Soesterduinen en
bosschenover de bekende heuvclrij
achter de Van Beuningeolaan en ver
volgens door weilanden naar den straat
weg SoestAmersfoort,
Het spreekt van zelf dat deze aanleg
bet natuurschoon in de provinde en
niet het minst dat van de gemeente
Soest op ergerlijke wijze zal ontsieren.
Naar w| vernemen heeft het gemeente
bestuur van Soest reeds tja protest
laten hooreo, terwijl van particuliere
zijde een comité is gevormd om deze
heillooze plannen te voorkomen.
It de Statenvergadering hebben W.
H. de Beaufort, van den Brink en Ver -
mooten met klem het college van Ged.
Staten geadviseerd alles te doen wat
mogelijk is om deze leiding ondergronds
te doen aanleggen. Zij hebben daarbij
natuurlijk gewezen op de ontsiering van
het natuurschoon, die een eventuede
boveogrondsche aanleg met zich zal
brengen, terwijl de heer van den Brink
bovendien wees op de groote gevaren
verschillenden sard, niet het minst
voor de vliegers te Soesterberg, die
een noodlanding moeten maken of met
mistig weer te kampen hebben.
Namens Ged. Staten deelde de heer
Van Andel mede, dat het college allés
zal doen om het natuurschoon In dese
provincie te behouden.