J. Qerritse Onbreekbare Trechters ITALIANO DE EEMBODE Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 8 Maart 1919 No. 98 Twee en Veertigste Jaargang Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden 11.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct. KANTOOR: LANOEGRACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAQM1DDAG AdvertentiCn 25 ct per regel. BlIIJke tarieven voor handel en nQverheid bQ geregeld adverteeren. AdvertentlCn moeien Dinsdag en Vrfjdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Ondervinding is zoowat de duurst mogelijke vorm van opvoeding, maar, zvoals de meeste kostbare dingen, is zij goed. Epistel en Evangelie. VIERDE ZONDAG VAN DE VASTEN. Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Galaten; IV, 2231 Broeders I Er staat geschreven dal Abraham twee zonen bad, eenen van de slavin en eenen vau de vrQe vrouw. Maar die van de slavin werd naar hei vleesch geborendoch die van de vrije vrouw krachtens de belofte, Dit nu is bij wijze van voorafbeelding ge zegd. Want deze zijn twee VerbondeD. Het eene op den berg Sina, dat tot dienstbaarheid baart; en dit is Agar. Want Sina is een berg in Arabid, die verwant is aan het tegenwoordige Jr zalem, dat nu is en met zQoe kinderen diensbaar is. Maar het Jeruzalem, dat omhoog is, is vrijen dit ia onse moeder. Immers staat er geschreven: Verheug u, gij onvruchtbare die olet baart I jubel luid en juich, gij die geen werdo hebt' Want talrijk rijn de klDderen der een zame. meer dan van haar die den mat beeft! Wij nu, broeders! zQn, volgens Isrilk, kinderen der belofte. Doch evenals toen hf, die naar het vleeach geboren was, degene vervolgde, die het naar den geest was, zoo ook nu. Maar wat zegt de Schrift DiQf uit de slavin en haren zoon, want de zoon der slavin zal niet erfgenaam zijn met den zoon der vrije vrouw, Derhalve, broeders I zijn wij niet zonen der slavir. maar der vrije vrouw met welke vrij heid Christus ons heeft vrijgemaakt. EVANGELIE volgens den H, Joannes; VI, 115. In dien iQd vertrok Jezus over de see van Galileo, welke die van Tiberias is; en Hem volgde eeoe groote menigte, omdat zQ de wonderteekenen zageo welke HQ deed aan ben, die krank waren. Jesus steeg dan op den berg en zat daar neder met zijn leerlingen. Paschen nu, de feestdag der Joden, w„ z:er nabij. Toen dan Jesus zijne oogen opsloeg en zag, dat eene zeer groote menigte tot Hem kwam, zeide hij tot Philippus: Van waar zullen wij brooden koopen opdat deze eten Dit nu zeide Hij om hem op de proef te stellen; want Hij zelf wist wat Hij doen zou. Philippus antwoordde Hem: Voor tweehonderd tienlirgen brood is niet voldoende voor ben, opdat ieder een weinig ontvange. Een zQner leerlingeo, Andreas, de broe der van Simon Petrus, sprak tot Hem Er is hier een knaap, die vijf geisle- brooden en twee visschen heeft; doch wat is dit onder zoo velen I Jesus zeide dan: Doet de menschen nederzittenl Er was nu veel gras op die plaats Zij zetten zich dan Deder, de mannen ten getale van omtrent vijfduizend. Jesus nam dan de: brooden en, na gedankt te hebben, deelde Hij ze uit aan| de nederiittendeneveneens ook van de visscbeD, zooveel zij verlangden. Nsdat sij nu verzadigd waren, sprak Hij tot zQne leerlingen: Verzamelt de brokken, die overgebleven zijn, opdat ze niet verloren gaan. Zij verzamelden ze dan en vulden twaalf korven rret brokken vao de vijf gerstebrooden, welke hun die gegeten hadden, waren overge schoten. Toen dan deze menscben bet door Jesus verrichte wooderteeken ge zien hadden, zeidea zij: Deze is waar lijk de Profeet, die in de wereld komen moet. Jesus dan, wetend dat zij wilden komen om Hem mede te voeren en koning te maken, ontweek weder op den berg. Hij sl'cé". met een even grooten ijver, vol langen, naar Jezus' luistrren ons leerende den weg die leidt naar den hemel. Ten andere treft ons het groote mede leden en de zorg die de Zaligmaker voor het volk had. Hij zag die groote menigte die niet te eten had en Hij wilde ze niet ongespQid naar huis terug zenden. Leert ons dit niet in al a nood met een kinderlijk vertrouwt te zien naar Hem die al onze nooden kent en die ons dikwijls op wendetbare, onverwachte,wijze redden kan. gelijk Hij iq de woestQn vijf duizend mannen, zonder de vrouwen en kinderen te reke nen, heeft gevoed en gespQsd i Jezus nam dan de brooden, en «als Hij gedankt had« deelde Hij ze aan de schare uit. Het gebed dat Jesus hier verrichtte zij ons ten voorbeeld om, gelijk het ChristeneD be'asmt, steeds vóór en ook ra het eteD te bidden. Vóór het eten opdat God de tpQzen moge zegenen, opdat zij ons verster ken, ons verkwikken en onze afgematte lichaamskrachten weer vernieuwen. Na om Gods onze dankbaarheid te betu'gen voor de weldaden, met welke Hij ons gezegend heeft I Moch- we deze gebeden steeds met groo eerbied en aandacht tot God op zenden Dat itder buisoverste zijne onderhoorigen daarin meteen stichtend voorbeeld voorga eD zorg drage dal ieder lid vao bet buisgeziD deze oefe ning eltQd eerbiedig en aandachtig ver richt. Jezus spijzigde dan op wonderbar* wijs: de menschenmenigte. Dit mirakel is bet zinnebeeld van het veel grouter >onder waardoor Christus Zich zelf dagelijks aan duizenden en duizenden te nuttigen geeft in het H. Sacrament des Altaars. Wij hebben dus oneindig reel meer reden om Jesus dankbaar te iQn dan de menscben van het Evangelie die door Hem slechts naar het lichaam werden gespijzigd. Waardeereo we inderdaad dl* geestelijke spijzen der H Eucharistie Evangelieverklaring. Vierde Zondag in de Vasten. Vooreerst moeten we in dit Evangcli bewonderen den grooten ijver van het volk om bij Christus te wezen. Ter, getale van vijf duizend mannen waren ze Jezus gevolgd langs de oevers van het meer van Galilea tot ze in de woestijn kwameD, waar ze den gaoschen dag luisterden naar de woorden die van Jezus' lippen kwamen. Zijn ook wij zoo begeerig raar God's woord? Helaas hoeveleD zijn slechts bezorgd om swat zullen we eten en wat sullen we drinken* terwijl de eeuwige waarheden Gods hen onverschillig laten. Bedenken we het wel: dit alles gaat vooibQ, alleen bet eeuwige blijft. Mochten ook wij dan Overweging voor den Vastentijd. Zijn bloed komt over ons. Pilatus is dan bezweken voor den wilden dwang van het volk eo heelt Jesus overgegeven aan de soldaten om Hem te laten geeseleo. Men drukt Hem een doornenkroon op het hoofd en maakt Hem tot speel-, bal vao ruwe ktQgsknechteo. Daarna wordt Jesus' maagdelijk lichaam opengereten door de onbarm hartige slager, die in volle felheid en steeds heviger kracht op Hem neerko men, soodat de aanblik ervan doet getuigen: Er waa niets meer aan Hem, dat menschelQk was. Zoo komt Jesus eer in het paleis terug. De schare op het voorplein was op :n blijven drommen en Pilatus ziet el, dat ze nog meer van hem verlam gen. Maar hij zal nog eenmaal trachten, zijn slachti ffer vrij te geven, door op het medelijden van bet volk te specu- leeren. HQ laat Jesus dan Daar buiten bren gen en roept hen '.oeZiet den menschl En werkelijk, het rumoer verstorm :n oogenblik, de schare is besluite loos, totdat de oversten opnieuw ophit sen en dan klinken de kreten eerst onderdrukt, maar dan luider eD luider: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen 1 Aan het kruis met Hem I Hebben wij een vorige maal de treu rige houding van Pilatus gesien, die in weerwil van de stellige wetenschap, dat de Man, die voor hem gebracht wordt, onschuldig is, Hem toch laat geeaelen eo ten slotte ook den euvelen moed heeft, Hem te lateD kruisigen, thans vraagt o.a. de stemming van het volk onze aandacht. Die volksmassa uit haar bedreigingen i bloedeischen niet op eigen gezag, het zQn de leiders, die haar b ïivloeden en baar lateD zeggen en doen, wat hen belieft. Hier blijkt de groote verant- woordelQkbeid van allen, die geroepen iQo, gezag uit te oefenen, door hun voord of door bun daad. Het volk I Heefi de massa wel een gefundeerde meening? Kan men als talentvol spreker Diet een geheele ver gadering enthousiast maken voor een onbekend ideaal? En kan dan morgen een andere weer niet, met nog meer gaven, deze geestdrift in afkeer doen •eranderen? Is bet zoo moeilijk, het 'olk vandaag te laten juichen voor zijn 'onteobuis en morgen voor e«n repu blic? Ja, groote verantwoordelijkheid is gelegd in de handen van hen, die lot leiden geroepen zijn. Eo hoe vaak wordt deze macht niet misbruikt. Twee elementen oodericheiden zich hier bijzonder, bet geschreven en gesproker woord. Hoevele veideifbrergende iheo rlr öo worden er niet aan het papic toevertrouwd en in hoevele ooren wordi niet het vergif gedruppeld door bet mis bruikte redenaarstalent 0, meenten a len toch eens willet inzien, dat hun talenten tegelijkertijd eer groote verplichting met zich mede bren gen, den eiscb, ze te gebruiken ter eere Gods, tot opbouw vsd Zijn huis tot heiliging van h«n, die zoo gretig grijpen naar de vruchten, die enkeler met Gods genade kunnen doen iQpeD Het volk heeft Jeaus niet op he> schandhout gebracht, dat hebben de leiders gedaan. Hosanna den Zoon van David in het krui* roet Hem. En wilt gij, leiders van hel volk, de macht van Uw woord in volle diept* pelleo, hoor dan hoe Pilatuz met een simpel woord, U voor de aaogiijpende erkelQUheid zet: Ecce homo. Dan moet men wel een oogenblik ulveren bij zoo'o verantwoordlrg en ao moet bet beiluit toch wel opwellen it de harten: Wij zullen nimmer ver zaken aan onze booge plichten, die niet alleen onszelf, maar een ontelbare ■chare misschien, mede aansprakelijk maken voor ons heilloos initiatief. Kan het dan wel andera, of wij moe ten hierbij deoken aan de domineerendc krachten onzer dagenpers en radio. Staan ze niet beide in het middelpunt tener wereldbelangztelling en vormen is niet de wapenen, waarmede de Christus kan verdedigd of gegeeseid worden En is er, nu wij in 'n bran denden strijd staan, niet alle aanleiding m onze krachten samen te trekken, ipliats van door een uitspinnen var ndergescbikie belangen en belangetje* de moderne invloedskrachten in hun ontplooiing te beknotten Moet er t óór alles niet achter de lei derz worden plaats genomen, ioplaats i hun moeilijke taak nog zwaarder maken door een meedoogelooze critiek? Keeren wij oog een oogenblik terug naar Jesui, zooals HQ door Pilatus wordt voorgesteld aan het volk. Ziet den mensch I Als een andere Pilatus, maar dan niet als onrechtvaardig rechter, staat in onse dagen de priester voor bet verzamelde volk en toont ons onder de nederige gedaante, waaronder Jezus schuil wil gaan, den Zaligmaker der wereld. Zoo lief beeft God ons gehad, dat Hij zQo eeoigeo Zoon onder onz lici wonen en als dank voor den smaad, Dezen aangedaan, bleef HQ tuzscben het volk in, ook na ZQn hemelvaart. Tuischen ons in, op de altaren, waar HQ den stroom van genade last uit vloeien over allen, die van goeden wii ;Qn en ZQn liefde niet versmaden. Er, met het volk roepen wQ, neen smeeken onzen KoningUw bloed kome over 1, opdat het wegwissche de donkere plekken op onze ziel, waar de zonden hun teekenen achterlieten. Uw bloed kome over ons, opdat wQ U erkenoen mogen als onzen Verlosser, die den smadelQken dood des kruises met een liefde vsn een God heeft willen ondergaan om ons vrQ te koopen. Uw bloed kome over ons, opdat wQ ermede geteekend wordeo als Uwe vol gelingen en dit heerlQk teeken ons af houden van alle kwaad. Uw bloed kome over onz, opdat de wereld zien moge, dat wQ Uwer Diet schamen, maar fier den Gekruisigde belQdeo, waar het van onz gevraagd wordt eo aan wie het wil hooren. s een reinigend bad kome Jesus' bloed over ons, niet als een vloek. Het ons beschermen tegen de kwade ioeden, die ook ons belagen, het zal afwenden door de Godskracht, die erin schuilt. In ZQn kracht zullen wij sterk zQn i den goeden atrQd kunnen strijden Drogint. Lasnstr. 34 Telefoon 564 Baar (Iets nieuws) (Iets nieuws) zrgeprn A V. Kerknieuws. Aartsbisdom Utrecht. Z D H. d-Aartsbisschop van Utrecht heeft b noemd. Tot paatocr te Zieuwent den wcleerw. heer L. I. D. B. Buve, Tot pastoor te Steggerda den weleerw. beer B. Lowes. Tot pastoor te Vriezen- •een den wcleerw, heer W. M. A. van De Vastenbrieven 1929 van het Nederlandsche Episcopaat. Mgr. A. F. Diepen, Bisschop van den Bosch, behandelt in sQn mandement bet huisgezin. Na er op gewezeD te hebben, dat in vele hedendaagsche huisgezinnen ontzettend geleden wordt, ook en vooral door het ontbreken van den christelQken geest, waardoor de goddelQke troost in kwellingen en tegen spoeden aan zulke gi /.innen onthouden blQfr, beveelt Z. H. vier deugden ter beoefening aan Godsdienstzin, onder- danigheid, arbeidzaamheid en onderlinge liefde. De overmoedige wereldling moge van zQn woning zeggen »mQn huis is aiQn burchtelke chrlstelQke familie bescbouwe hare woning allereerst alt heiligdom des Heeren. ZQ legge ch op toe, d l:ir baar God en Koning steeds bet-r te leeren kennen en te dienen, dóir Hem hulde, eerbied en liefde te bewQten. De gevolgde dagorde kenne en be- vordere het dagelQksch gezamenlijk gebed der buisgenooten, hun aanwezig heid bij het H- Misoffer en bet bQwoneD der H.H. diensten. Groei in godsdienstzin bevordere het christelQk huisgezin verder door het in hulselQken kring medevieren van de Zon- en Feestdagen of maanden des jsars. Nooit zal het toelaten, ook niet in dagen van IQden of beproeving, dal binnen zQoe muren gemord wordt tegen, gespot wordt met of critiek geoefend wordt op Gods beschikkingen, wetten of geboden, op de voorschriften van de H. Kerk of van hare bedienaren. Geschriften die dat doen, word d er zorgvuldig geweerd Men kent er alleeD goede couranteo en boeken. Verwerpt onze tQd allen eerbied voor eezag en wet, alle onderdanigheid aan God eo aan wie met Gods gezag in overheid gesteld is, bQ oogst ook, in onrust en opstandigheid, in haat, geweld en tranen de wrange vruchten dier ver watenheid. Het christelQk huisgezin daarentegen, dat zich biQmoedig voegt naar 't woord dei Heeren «Neemt mQn juk op u en leert van MQ I Want Ik ben zachtmoedig en nederig van harte*, vindt en geniet in dit leven de door-God beloofde ruit en vrede des Dat ondervindeo reed* de toekomstige stichters van zulk gezin, alz zQ tQdens de verkeering bun werk naar het heilig echtaltaar, gelQk weleer Tobias eo Sara, kiezeo langs het enge pad des Heeren, het pad des gebed*, der versterving en zedenreinheid I Dat ondervinden zQ later in hun buwelQkslever, als zQ dat naar Gods H. Wil, geheel stellen in den dienst van God, om mede te werken aan ZQn schepping!- en verlossingswerk en Id die dienstbaarheid dan ook de zoete vreugde smaken der christelijke trouw en der heiligheid des huwelQks I Zoo blQveD bun gespaard de wreede wroegingen, de folterende jaloezie, de bittere ontgoochelingen die het buwelQks- leven der moderne volgelingen van een ongebreidddeo zinnenlust maar al te vaak lot een hel maken voor tQd en Arbeidzaamheid noemt Z. D. H. als de derde deugd, welke in onzen tQd het IQden van h t christelQk huisgezin moet verwQderd houden eD «Qn vreugden moet helpen verzekeren en beveiligen. Helaas I de beproefde oude levens regelen «Bid en Werk*, «Vermaak na arbeid*, «Plicht vóór alles* dreigen zelfs in onse chrlstelQke gezinnen hunne waarde te gaan verliezen I Naast deD godsdienstzin toch onttroont en ootadelt bet moderne leven ook den arbeid: het toont zich wars van het juk der plichten en vraagt vóór alles zingenot en vermaken. Toch ia en blQft de arbeid, hetzQ dan banden- of geestesarbeid, een door God aan de mcnscbclQkt natuur, «n RIJWIELEN TEGEN FABRIEKSPRIJZEN vanaf f 37.50 MET VOLLE OARANT1E G. M. BEUKEN EEMNESSERWEG 68 - TEL. 451 - BAARN dus aan iederert mensch, opgelegde plicht, aan welken niemand zicb kar oottrekkeo een plicht, aan welken Gods goedheid, ook Da den zondeval, een vreugde, een zoetheid, en een bescher mende kracht tegen de zonde gelaten heeft, die eigenIQk niemand en zeker geen christelQk gezin in deze wereld iizen kan. Wat een zoet genot ia het niet voor o christelQk gezin, in navolging van het Heilig Huisgezin van Nazareth, zicb door eigen banden- of geestesarbeid bet noodzakelQke voor dit aardsch be- 'aao te verwerven I Wat een onbeschrQfelQke ellende eo verdriet, wat een droevig verval van staat treft men echter niet aan, als lui heid of vadsigheid van vader of moeder, of kinderen, daar binnentreden, als ouders of kinderen door plichtsverzuim, door overdreven weelde en verkwisting zich aan Gods geboden gaan vergrQpen 1 Dankbare vreugde daarentegen ver vult de christelQke woning, waar ouders en kinderen gesamenIQk, ieder op zQoe wQze, er van joDgt af hun arbeidsplicht vervullen en onder 's-Heeren zegen sachtjens aan den welstand doen toe- :n of, waar in latere jaren, de loooende arbeid der kinderen de huiselQke zorgen der ouders geheel komt verdrQven maar verdriet en IQden treden voor goed die christelQke woning binnen, als die kinderen naar moderne on christelQke opvattingen hun kinder plicht verzakend, de vruchten van hun arbeid als kostgangers voor zicb zelf gaan opeischeo, ~e vierde deugd, waarop het geluk het christelQk gezin wordt opge bouwd, is de onderlinge christelQke liefde. Zonder echte liefde lusschen de ouders onderling en tusschen hen eD huooe kinderen en hnisgenooten kan er selfs geen ware godsdienstzin, geen christelQke onderdanigheid, geen chris telQke arbeidzaamheid gedacht worden. Die liefde moet, om christelQk te zQo, als keur van echtheid, ook de eigen schappen vertoonen die de Apostel haar toekent, all bQ schrQftDe liefde is geduldig, is goedertieren, is dus ver draagzaam en toegevend de liefde Is niet naQverig, niet afguoitig, zQ ia niet opgeblazen, Diet trotscbzQ is niet eerzuchtig, zQ zoekt het hare niet, is niet egeïstiscb, is niet alleen bedacbi op eigenbelang; zQ rekent bet kwade niet toe, zQ kent geen wraaklustzQ verdraagt alles, hoopt alles, verduurt alles. Door haar leven in het christelQk gesin de leden daarom niet naast elkaar, maar voor eo met elkaar I Door haar sQn zQ steeds het woord van Paulus indschtig: «Draagt elkanders lasten, en zóó zult ge de wet van Christus ver vullen.* Door haar leggen ouders, kin deren eo ondergeschikten er zich op toe, allen ouderlingen twist of twee dracht, allen onderlingen afkeer of afgunst reeds in de kiem te verstikken. Door haar is het christelQk gezin in at nooit tot die droeve uitbarstingen komen, die bet huiselQb levensgeluk vergillen en die de in de laatste jaren ook onder ons, helaas, voortdureod toenemende alierjammerlQkste scheidin gen van huwelQksgemeenschap voor bereiden of voltooien. Hoe heerlQk wordt de onderlinge liefde beloond I Eén geest bezielt allen de geest van Jezus Christuséén over tuiging vervult allen, deze, dat ieder veraDtwoordelQk ia voor het welzQn eD bet geluk van allen. Eén weg wordi eensgezind bewandeld: de weg vao Gods geboden en verlangenséén doel beoogen allen God te dienen op aarde en in en door dien dienst eens den hemel te bereiken I Groei In godsdienstzin, groei in on derdanigheid, groei in arbeidzaamheid, maar bovenal wasdom in onderliDge liefde, zQ dan het oprechte streven van elk christelQk huisgezin. Binnenland Officieel» verklaring der Neder landsche Regeerleg. De Rcgeeiiog hes ft in de Tweede geneeskrachtig - en lekker Kamer een officleele verklaring afge legd inzake bet geheim Fiantch Belgisch militair verdrag. Achter de Ministerstafel had het ge heele Ministerie plaats genomen. De voorzitter van den Raad van Ministers, de heer De Geer, zeide het volgende Naar aanleidiog van een diep treurig incident, dat de laatate tien dagen de goede verstandhouding tusachen de volken dreigt te verstoren, wenzcht de Regeetit g een verklaring af te leggen. ZQ wenscht daarbQ allereerst mede te deelen in hoeverre zQ zelve in de zaak is gemoeid geweest. De eerste maai, dat ik persoonlQk van de zaak hoordt, was op VrQdag- avond 22 Februari te kwart over elf, toen de Minister van Buitenlandse!» Zaken mQ bezocht en mededeelde, dat blQkeos door hem verkregen inlichting den volgenden avond, Zaterdag 23 Februari, een opzienbarend stuk zou verschijnen in het «UtrechUch Dag blad*. Daar hij den volgenden ochtend naar Londen zou gaan voor een bezoek aan de tentoonstelling, stelde bQ er prQs op, mQ daarop voor te bereiden. HQ deelde verder medé, dat dit stuk een paar weken geleden door deD beer van Beuningen te Rotterdam «in original!* san den Secretaris-Generaal van zQn Departement waa getoond, terwQl een afschrift daarvan waa achtergelaten. Dit afschrift waa hem getoond. HQ bad het voor ondersoek in deskundige handen gesteld en In afwachtlog daarvan geen isDleiding gevonden aan de zaak ver dere aandacht te wQden. Later had hem :n mededeeling van het «Handelzblad* bereikt, dat het document aan dat orgaan ter publicatie was aangeboden, maar dat het dit had geweigerd. Dienselfden dag Vrijdag 22 Fe bruari had bQ echter vernomen, dat het den volgenden avond in het »U. D.« sou verschQnen. Door mQn ambtgenoot en mQ werd dit vooruitzicht zeer betreurd, maar wQ waren belden overtuigd, dat geen in- g'Qpen van de Regeering publicatie zou kunnen voorkomen. Het ecnige wat ge daan kon worden, was de Buitenland se!» Regeering oomiddellQk in de ge legenheid te stellen sich c (fideel tegen over onze Regeering te verklaren en op deze wQze de schadelQke werking aan de publicatie zooveel doenlQk te itnemen. Een onvriendelQke bedoeling wat hierbQ natuurlQk uitgesloten. Dit blQkt ten overvloede uit het feit, dat, waar het verzoek om informatie slechts ge richt was tot de beide Regeeringen, wier Generale Staven volgens bet docu ment zouden hebben geconfereerd, zeer kort na de publicatie, de Engeliche Regeering, die ook in bet document >as genoemd, eigener beweging aan nze Regeering de informatie kwam aanbieden, welke aan de beide anderen verzocht. De RegeeriDg heeft den inhoud van de ÏDgekomen antwoorden aan de Kamer medegedeeld, in ant woord op de vragen van mr. Heemskerk. Verdere bemoeienis heeft de Regee- ring met het document niet gehad, af gezien dan van een voorloopig onder zoek, na de publicatie Ingesteld door :n Minister van Justitie. De Regeering voegt hieraan toe, dat zQ overtuigd ii, dat ons land van geen enkele andere natie eenig gevaar be dreigt en zQ spreekt den innigen wensch en het vurig vertrouwen uit, dat deze rampzalige dagen spoedig zullen zQn vergeten en dat ona volk na de droeve ervaring tfaaoa opgedaan zich meer dan ooit zal voornemen alle kiem van inter nationaal wantrouwen uit te bannen en in de oude vriendschap met dc andere volkan samen te werken aan den op bouw van vrede en welvaart.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1