I
'f
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 15 Maart 1929 No. 100
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne
ment inoet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden 11.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummer» 10 cl.
KANTOOR: LANOEORACIIT 28. AMERSFOORT. TELEFOON 314
DE EEMBOOE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOMIDDAO
Advertenlllrf 23 cl. per regel. Blllfke Urleven voor handel er. nQvcrheld
hï ge"Re|d advertceren. Advertentlln moeten Dinsdag cn Vtjdag vddr
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaat» lun niet worden gegarandeerd
Epistel en Evangeli
PASSIE-ZON DAO.
Les uit den brief van den H. aposlel
Paulus aan de Hebreën; IX,
Broeders! Christus,opgetreden zijnde
als Hoogepriesier der toekomstige goe
deren, is door den grooteren en
volmaakten tabernakel, die niet
handen gemaakt, dat is, niet van
schepping is, cn niet door bloed
bokken of kalveren, maar door zijn
eigen bloed éénmaal in het heiligdom
binnengegaan, na eeuwige verlossing
verworven Ie hebben. Want indien het
bloed van bokken en stïcri
besprenkeling met de asch eener jonge
koe de besmetten heiligt tol reiniging
des vlecsches, hoeveel meer zal het
bloed van Christus, die door den llci-
ligen Ocesl Zich zeiven onbevlekt am
God heeft opgeofferd, ons geweien
zuiveren van doodc werken, om den
levenden God Ie dienen V lin daarom
is lllj Middelaar van een nieuw Ver-
boud; opdat, terwijl een dood lusschen-
belde kwam tot verzoening van de
overtredingen onder het vorig Verhond,
zij. die geroepen zijn, de belofte ont
vangen mogen der eeuwige erfenis, in
Christus Jesus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. JoannesVIII, 4(3 00,
In dien tijd sprak Jesus lot de scharen
der JodenWie van u zal Mij van zonde
overtuigen? Indien Ik u de waarheid
zeg. waarom gelooft gij Mij niet Wie
uit God is. hoort Gods woorden; daar
om hoort gij 'ze niet, omdat gij niet uil
God zijl. Ge Joden antwoordden dan
en zeiden Hem: Zeggen wij niet te
recht, dat Gij een Samaritaan zijt cn
eenen duivel in hebt? Jesus antwoordde
Ik heb geenen duivel; maar Ik vereer
mijnen Vader, en gij hebt Mij nnlcecl.
Echter zoek Ik mijne eer nieter is
iemand, die ze zoekt en die oordeelt.
Voorwaar, voorwaar. Ik zeg nindien
den dood niet zien in eeuwigheid De
Joden zeiden dan: nu erkennen wij,
dal Gij eenen duivel in hebt! Abraham
is gestorven en de Profeten; en GIJ
zegt; indien iemand mijn woord be
waart, hij zal den dood niet smaken
in eeuwigheid. Zijt Gij grooter dan
onze vader Abraham, die gesloivcn is?
Ook de Profeten zijn gestorven. Wien
maakt Gij U zeiven Jesus antwoordde
Indien Ik Mij zclven verheerlijk, is mijne
verheerlijking niets. Het is mijn Vader,
die Mij verheerlijkt, van wien gij zcgl
dat Hij uw God is. Maar gij kent Hem
niet; Ik echter ken Hem; en, zoo Ik
zeide dal Ik Hem niet ken. zou Ik aan
u gelijk zijn een leugenaar. Maar Ik
ken Hem en bewaar zijn woord. Abra
ham, uw vader, heeft zich zeer ver
heugd dat hij mijnen dag zou zien
hij heelt dien gezien en zich verblijd.
De Joden zeiden dan lot HemNog
geen vijftig jaren zijt Gij oud, en Gij
hebt Abraham gezien! Jesus sprak lot
henVoc
Ik z
r Abraham werd, ben Ik. Zij natnei
dan sleencn op om op Hein te werpen
doch jesus verborg Zich en ging ui
den tempel.
gedrag ondervond. „Indien gij op mijn
gedrag of persoon niets weet aan te
merken en Mij op geene wijze van
zonden kunt overtuigen, waarom neemt
ge Mijn leer dan niet aan Waarom
gelooft ge Mij niet, indien Ik u de
waarheid zeg?
Doch wilt ge dal Ik n de reden
uwe ongeloovfghcid ontdek? Welnu gij
veracht daarom mijn woord en gelooft
niet aan mijn leer omdat gij uiel uil
God zijt." Laat ons. Christenen, deze
woorden wél Ier harte nemen „die uit
God is, hoort Gods woorden" en onder-
we zelf uit God zijn cn
gaarne naar Gods' woorden hooren.
Helaas de Pharizetin worden nog hard
nekkiger en spraken legen Jezus de
gruwelijkste lasterwoorden„Zeggen
terecht dat Gij een Samaritaan
i. een niet oprecht Israëliet en
dal Gij een duivel in hebt?" Wat kan
tie haat en nijd en afgunst loeit den
menseh verblinden m zijn beoordeeling
•ntnensch! De edelste hande
lingen en edelste bedoelingen worden
teergehaald als dulvelsch en slecht
egeschreven aan zucht naar eer
en glorie, evenals Jezus zich verdedi-
;en moest: „Ik zoek mijn eer niet."
„aten ook wij dan evenals Hij onze
zaak Ier beoordeeling over aan God:
s er die oordeelt," en rustig
g<inn gaan.
opmerkenswaardig is liet dat
de Zaligmaker op den lijd zelfs dat
Hij door zijn vijanden gehoond en ge
lasterd word huil nog de eeuwige zalig
held beloofde indien zij zijne woorden
geloofden en zijn leer Opvolgden„Voor
ar Ik zeg uzoo iemand mijn woord
dciltoudt hij zal in eeuwigheid den
dood niet zien."
Doch de Pharizeëen vallen deze
Kirden op alsof Hij van den licha-
•lijken dood sprak. Ze beschuldigen
Hem daarom van leugen tu pralerij:
loe f Gij geeft 'voor dat zij, die uwe
er volgen, in eeuwigheid niet zullen
sterven? Zijn dan niet alle mensehen
den dood onderworpen Moesten
zelfs Abraham en de Profeten v,.t-
Zijl Gij meer dan onzen Vader
Abraham en de Profeten, dat Gij uw
irlingen tie onsterfelijkheid belooft?"
o worden de mvnschcn verblind als
zij haat en afgunst in hun hart voeden
tegen zekere personen, dat zi| hun
woorden ten onrechte uitleggen en dik
wijls een beteekenis daaraan geven
aaraan deze nooit gedacht hebben
Op de vraag: „Wien maakt Gij U
:lven Zijt gij dan grooter dan onzen
Vader Abraham", antwoordde Jezus:
„Voorwaar Ik zeg u. dat Abraham uw
Vader zich zeer verblijd heeft dal hij
mijnen dag zou zien", m.a.w. Ik ben
dus grooter dan hij, en „hij heeft hem
n.I. in een profetische» geest
komstigen Verlosser aanschou
wend. De Pharizeëen verstonden deze
echter in letterlijken zin cn
riepen uit: „Gij zijt nog geen 50 jaar
oud en hoe hebt (Jij cn Abraham el
kander dan kunnen aanschouwen",
>p rle Zaligmaker duidelijk Zi|n
eid te kennen gaf in deze woor-
Abraham werd ben Ik'
Evangclieverklaring.
e-Zondag worilei
Tooi
slecnigcit, ir
niet gekomen
uit luiu iniddc
nop o
i Hem
Wij kunnen er zonder dat kruis niet
komen Dan staan wij met ledige han
den en het rijk der hemelen moot ge
weld worden aangedaan.
Ik hel) Uw kruis gedragen cn daar
aan heeft de wereld mij herkend, wam
Gij licht 'I zoo gewild.
Kunnen wij zoo getuigen ol moeten
wij misschien gedwongen worden, niet
door Jezus' liefdedrang, maar door hel
onontkoombaar noodlot. Dragen wij
morrend, wrevelig, omdat er geen at
en 't ons onnut werk
lijkt.
Christus heult hef kruis tof een eere
teeken gemaakt, 't is Zijn sterfbed ge
worden en Hij heeft ons vandaar a
Zijn laatste lessen gegeven van llcfdt
vergeving. Maar dat harde kruis
oils soms Ier neder kan drukkei
.Ier zijn gewicht, willen wij dal ooi
dragen?
Belemmert ons in onze bewegin
gen, wij kunnen niet, zooals we soms
graag willen, liet kruis dwingt ons
Jezus dwingt ons ermede.
ereld lokl en verleidt, werp weg
Godsdienst is lastig, je mag
«Is je wil
ls herinnert ons steeds
dat wij er niet zijn ons de wercl
mis zeiven. Om dat
gewillige Christenen
elf Ie koopen voor onverdiend
gc'uk.
Dragen wij het met geduld, dan l<
het, dragen wij het met tegenzin,
haal het ons niet.
F.n dragen moeten wij het t<
Het kruis wijst ons den
het verruimt onzen blik
zitten achter al da
aartoe dat alles
Gaan wij nu, de I
•ens n
..eggen
lenigen
:r moet toch
wereldleed,
te maai nog
wij ons i
r dewijl Zijn uur
asgingflljonziehtbaaj
Overweging voor den
Vastentijd.
JEZUS' KRUIS OOK HET ONZE.
Andermaal gaat Jezus thn
lieden
de kruisen cn beelden
doek bedekt. Dit is een overblijfsel
liet vroeger gebruik gedurende d<
tijd het geliecle koor door een gordijn I straten van Jeruzaiem. liet gaat slecht:
af te sluiten van hel schip der geloo- langzaam. Jezus heelt al zooveel gelo
vigen. Dit gordijn moest de geloovigen den en nu nog dat zware kruishout op
er aait herinneren dat zij om hunne Zijn doorwonde schouderen,
zonden onwaardig waren voor hel aan- De soldalen zien dal en vreezen. dat
gezicht van God te verschijnen en ltd de marteling Hem
recht op den hemel verloren hadden; doen bezwijken. I
het was een aansporing tot versterving een landman aan,
en boetvaardigheid. Hu iswaarts keerde
In den Passietijd herinnert ons du den last van den Veroordeelde over
H. Kerk bijzonder aan hel lijden en J te nemen
sterven des lleeren. In het Evangelie i „Wie Mijn leerling wil zijn, neme
van dezen Zondag zien wc hoe de zijn kruis op en volge Mij na," Op
woede van Jezus'vijanden voortdurend dezen Simon van Cyrcnc wordt dit
aangroeit (ze namen sleencn öp om j woord wel letterlijk toegepast. Hij, de
i gelukkige, de ui (verkoren e, geen koning
i of aanzienlijke, maar een eenvoudig
'man, mag Jezus' kruit, dragen.
I Ln wij Hebben wij nicl allen ons
lorsen en weten wij niet.
zeg reeds
i houden
n zijn ak
dien ruwen balk,
i?r de bloeddruppel'' zich kronkelend
n weg banen naar de aarde. Geze
ilde plek van Golgotha.
Ie midden van twee hooswichten,
de Heilige der heiligen. God lusschen
Zijn verdorven schepselen. De twijfi
komt wel eens in '8 menschen hart op
Jooveel misdaan, zoozeer mijn Qo>
•crgclcn, voor mij geen vergeving meet
De moordenaar aan Jezus' rechter-
:ijde moet er wel zoo aan toe geweest
zijn. Schuw blikt hij terzijde cn een
straal van liefde ontmoet zijn oogen.
wel hoop. Hij zal althans
vragen. Hoort hem be
scheiden smeeken. niet om vergeving
redding, neen enkel Gedenkt mlj-
Hccr, wanneer Ge In Uw konink
rijk zijl gekomen.
i acte van geloof en betrouwen
Rechtvaardige zal Item niet ver-
n. Zoo wacht hij af en Jezus, aan
tide van Zijn anrdsche leven, zal
vergeving tegelijk. En van Zijn bran
dende tippen druppelt als balsem dat
.(woord, neen die belofle in hel
van den mede-gekruisigde,
oorwaar, Ik zeg uHeden zult ge
Mij zijn in het paradijs"
n alle mensehen verlaten, gehoond,
ogen, geslagen en opgeheven aan
een schandhout om er te sterven,
spreekt lllj ons van vergeving.
I n wij, Wanneer wij liefde en op
offering zelfs van onzen eveiimcnsch
in ruime mate hebben ondervonden,
dan is vaak een enkel verzuim, een
misplaatst woont voldoende, om alles
tilt te wisschen, alles te doen vergeten
en ons alleen nog maar beleedigd te
gevoelen. Dan is met één slag verge
ten, wat die naaste voor ons. misschien
jaren lang geweest is.
Wij wenden iu eigenwaan het hoofd
al, men heelt ruts te kort gedaan, men
is onze eer tc na gekomen.
Wanneer er Iemand ooit tekort is
gedaan In deze wereld, is 'I toch zeker
wel de Christus en nog dagelijks wordt
Hem onthouden, waarop Hij zoo on-
Maar Jezus
t den
I kan
iel
7IJII
ho'.sheid niet zijn,
hem, wanneer hij
icdig hart openlegt
e op Hem te werpen), weldra zu
ze hun goddeloos plan volvoeren
Jezus ter dood brengen.
De gebeurtenis uit dit Evangelie
plaats omstreeks zes maanden v.'
lijden toen Jezus op liet Loofhutten- dal Jezus het op onze schouders heeft
feest liet volk te Jerusalem in den gelegd Ja, Zijn kruis op nn/cschou-
tempel onderwees en naar gewoonte ders. 't Is wel een zware last. maar de
van de Farizeeërs veel tegenspraak en poorten des hemels moeten er ook
bittere lastering over Zijn leer cn Zijn mede gerammeid worden.
Wij bidden lederen dagVet geef ons
onze schulden, gelijk wij vergeven
Wanneer hel geen lippengebed is,
ons hart er aan deel neemt, moeten
wij ons er toch ook naar gedragen en
de hand, die misschien wordt uitge
stoken door hem, die zich niet eens
schuldig gevoelt, maar zich laai lelden
door den plicht van verzoening, dank
baar aannemen en zelf vergeven, wat
ons misschien misdaan is.
Verbandgaas
Zwachtel-
Watten
Verbandlinnei
Boorwater Boor/al f
Pletten Bn& enz.
UMANINT geneest keelpjjn
.mettings-gi
irkomt
y Vrrkrjjgliaar hjj
IJ. GerritseI
Lasnslr. 34 Telefoon 564 Haam
Ten slotte moge de Moeder van
marten in onze herinnering gebracht
worden, waar Zij staat aan den voet
des kruisen. Hoort, hoe Jezus haar in
de zorgen van Zijn geliefden leerling
aanbeveelt: Zoon ziedaar Uw Moeder.
Uw Moeder en ook de onze, Maria hier
de Moeder der christenen, ons aller
Moeder. A. V.
.De Vastenbrieven 1929
van het Nederlandsche
Episcopaat.
Mgr. i'. Hopmans, bisschop van
Breda, behandelt iu zijn mandement
den Eucharistische» Kruistocht, die
vjmral in hef diocees Breda lot grooten
tjloei gekomen is,
Daar de waarheden, die Mgr. naar
voren brengt, voor eiken katholiek
gelden cn ieder daarmede zijn voordeel
kan doen, geven wij hieronder, verkort
ecu paar gedeelten weer, De Eucharis
tische Kruistocht toch heeft ten doel
het gelooi te versterken, lief bijwonen
der II, Mis en liet veelvuldig ontvangen
van de H. Communie Ie bevorderen.
liet algemeen doel Is, op volmaakte
wijze beleven liet gewoon christelijk
leven, (I- i. het Evangelie in beoefening
brengen, Het bijzonder doel is, de
ifl-uguen lieren beoefenen, die slaan
tegenover de ondeugden of kwalen van
onzen tijd, n.l. naturalisme, dat op
eigen krachten steunt en den mensen
voor zich en voor de wereld doet
leven; materialisme of slofvergoding,
dal het geluk zoekt in geld en goed
zingenot, dat den menseh in zinnelijke
afdoeningen doet opgaan en doet ge
nieten al wal er te genieten valt.
Daartegenover leert de Eucharistische
Kruistocht leven, werken en lijden uit
nnntiiurlijk inzicht, leert tl ont
hechting aan aardsehc goederen, leert
zelfverloochening cn versterving, welke
zich bijzonder moeten openbaren door
erdraagzame, dienende cn opofferende
icfdc.
Wij beginnen onder uwe aandacht
tc brengen de woorden van onzen
Goddelijken Leermeester: „ZonderMg
unt gij nicls doen", en de daarmee
iverecnstemmende woorden van den
II. Paulus: „Alles vermag ik in Hem.
die mij versterkt."
Daaruit blijkt, dat wij, afstammelln-
en van Adam, met onze geneigdheid
>t hel kwaad nicl iu staal zijn met
nze eigen zwakke krachten het Evan
gelie te beleven. I lel wordt ons duidelijk
gemaakt, dat wij de onmisbare hulp
neten zoeken hij Christus, onzen Ver
losser en Zaligmaker.
>e wij die hulp. die genade, welke
wij niet kunnen ontberen, moeten ver
krijgen, wordt ons weer nadrukkelijk
<r Jezus zelf geleerd„Al waf gij
het gebed met geloot zult vragen,
zuil hel erlangen."
let smeekgebed, mei levendig geloof
vol vertrouwen verricht, ziedaar het
tile middel om volgeling en navolger
Christus te kunnen zijn, om Christus
itis te doen loven en opdat wij in
Christus zouden leven:
Niet alleen 's morgens en 's avonds
octen wij aan God hulde brengen
t zijn zegen afsmeeken, maar nog
eermalcn ut den loop van den dag
ereenkomstigdc vermaning van jcztis:
Wen moei altijd bidden cn niet op-
nidcn," WIJ moeten met God ver-
■nigd leven, dikwijls aan Hem denken,
kwijls ons hart Hem verheffen
i Hem opnieuw de betuiging onzer
L'ldc aanbieden en verzekeren, dat
c voor Hem onze bezigheden blijven
•irielilen. Maar bijzonder moeten we
:n smeek- cn dankgebed ten hemel
zenden vddr cn na de maaltijden 't is
God, die ons alles geelt wat wc
ns levensonderhoud noodle heb
ben Laten wc ons toch nooit uit ntcn-
schclijk opzicht, uil vrees voor een
spotlachje van ongodsdienstige men
schen van dal oud-christelijk gebruik
afbrengen.
Om ons leven Ie heiligen zullen we
RIJWIELEN TEGEN
FABRIEKSPRIJZEN
vanaf f 37.50
MKT VOLI.K OARANTIB
(j. M. J. BEUKEN
EBMNESSEKW&O TF.l. 451 - HAAKN
echter hoven alles de noodfge kracht
zoeken in de II Mis. Bij die verheven
en heilige handeling zullen wij den
priester "p den voet volgen BIJ dc
II. Offerande zullen wij al onze moei
lijkheden met de hostie np de pateen
of het gouden schaaltje leggen om ze
aan God op te offeren en vast beloven,
dat wc de ons overgezonden kruisen
ter liefde van Jezus cn te zijner na
volging met opgewektheid zullen dragen
zonder klagen en dat wc bi) de olfcr»,
die wi) gedwongen moeten brengen,
uil eigen beweging nog andere zullen
voegen teneinde ons zelve Ie vormen
tot ware offerzlclen.
O, kenden wij dc gave Gods, hoe
zouden we ons beijveren en hoeveel
opofferingen zouden wc ons getroosten
om zoo dikwijls als het maar cenigs-
zirts mogelijk is. de H. Mis hij ie
wonen, willen wij bijzondere gunsten
van God verkrijgen, gaan wij naar de
kerk om met den priester de H Mis
op te dragen en God zijn geslacht-
offerden Zoon aan Ie bieden met al
üe verdiensten van zijn lijden en ster
ven. Iu de H. Mis en bijzonder in de
H. Communie zullen dc ouders de
onschuld hunner kinderen aan Jezus
aanbevelen en Hem dringend smeeken.
dat Hij over hun deugd moge waken
In de H. Mis en bij de H.1 ommunle
moet gij inet den Goddelijken Kinder
vriend onderhandelen over dc toekomst
uwer kinderen, llcni dringend vragen,
dat zij met dc hulp zijner genade rein
cn godsdienstig mogen blijven, dat zl|
naar zijn voorbeeld onderdanig mogen
blijven aan hun ouders en In behaag
lijkheid bij God en dc menschen
mogen toenemen, Eiken dag opnieuw
moet gij Jezus over die allergewich
tigste zaak, het heil, de toekomst uwer
kinderen, lastig vallen.
Allerlei omstandigheden maken hef
moeilijk, soms onmogelijk om het huis
gezin op werkdagen Ie verlaten. Maar
wat voor zeer veel huisgezinnen wel
uitvoerbaar is. is dat eiken morgen
minstens één lid van het huisgezin
bij het H. Misolfer het geheclc huis
gezin vertegenwoordigt om dan uit
naam van allen eu voor allen Gods
zegen Ie vragen over hun persoon en
luin ondernemingen.
Het Jubeljaar.
SCHRIJVEN VAN
I). II. MOR. H VAN DF. WETERINO,
AARTSBISSCHOP VAN UTRECHT.
(Verkort.)
In dc Apostolische Constitutie van
6 Januari j.l, spreekt Z.il. dc Paus zijn
grootc vreugde uit over de vele blij
ken van hartelijke belangstelling, welke
Hij bil de Intrede van het 50ste jaar
van Zijn Priesterschap heeft mogen
ondervinden.
Om deze reden kondigt Z. H. voor
dl gttalll K.ilhnlii-ke wereld een
buitengewoon en algemeen Jubilé af.
Krachtens deze buitengewone gunst
kunnen alle geloovigen gedurende dit
gehcele jaar twee ol meermalen een
vollen aflaat d.i. de volkomen kwijt
schelding van alle tijdelijke straffen der
icdrevenc zonden verdienen, welke zij
laar believen op zich zelf of op de
ielen In het vagevuur kunnen toepassen.
De voorwaarden zijn voor al degenen,
lie buiten het Diocees Rome verblij
dt, voor eiken aflaat als volgt:
1. De verplichting van tweevasten-
n onthoudlngsdagen. Deze dagen,
vclke men naar eigen keuze kan vast
zeilen, mogen echter nicl samenvallen
act dagen, waarop hel vasten en ont
loudingsgcbod of een van de beide
ceds vcpliehtend is. Zij, die krach-
ens hun leeftijd nog niet of niet meer
of vasten verplicht zijn, kunnen met
ivec onthoudlngsdagen volstaan.
2. Waardig biechten en comntuni-
ccercn. Da jaarlljkschc biecht cn Paascli-
commiinic kunnen daarvoor nicl In
aanmerking komen.
3. Het geven van een aalmoes ten
bate van een ol ander godvruchtig
werk, ieder naar zijn vermogen en
godsvrucht en gehoord den raad van
zijn biechtvader De werken tot Voort-
Elnnting des geloof» ett tot het bo
und des gcloofs te Rome worden
daarvoor bijzonder door Z. H. aanbe
volen. De leden van deze werken
kuiuieu niet volstaan met het storten
der la.irlljksche contributie
3'. liet godsdienstig afleggen van
twee bezoeken, hetzij op den-zelfden
dag. hctzl| op verschillende dagen, in
drie kerken ot openbare bedehuizen,
waarin de H. Ml» gewoonlijk wordt
opgedragen, aan te wijzen door of op
last van den plaatselijkeu Ordlnaris.
De geloovigen zullen daar gedurende
eentgen tlju godvruchtig bidden tol
intentie van 7. H den Paus d i tot
rderlng van den bloei van hel
gelool. tot verbetering der zeden en
al om de geestelijkheid tot honger
laaktlieid op Ie voeren, en Ifl RÜ
algemeen voor de bekeering der zon
daren, lol uitroeiing van dc ketterijen
eu scheuringen voor den vrede cn de
eendracht van alle vorsten, opdafzon-
doende gemakkelijker verkregen worde
do verheffing, de voorspoed cn dc
/rijheid der Katholieke Kerk en van
t.inr Opperhoofd, den Pl.mlsbcklccder
ran hrfttua
Wanneer ergens nicl zooveel kerken
:!jn, dan moeten drie bezoeken aan
twee of m aan één kerk worden af-
gelegd.
"tl is nief noodzakelijk de aango
oi kerk of kerken van dc eigen
plaats te bezoeken. De kerkbezoeken
mogen deels in één bisdom en deels
in een ander worden afgelegd, en in
hetzelfde bisdom deels in één plaats
deels in een andere, mits In iedere
plaats dc daar wettig aangewezen kerk
ol kerken worden bezocht
Gebruik makend van de Ons loegc-
kende bevoegdheid het aantal bezoeken
Ie beperken voor alle geloovigen, die
gezamenlijk onder leiding v.m den
pastoor of van een ander aangewezen
priester deze bezoeken volbrengen
verminderen Wij liet aantal van zulke
proces» tegewijie te brengen bexotktn
tot één, Indien dilc kerken bezocht
moeten worden, tot twee, waar twee
kerken te bezoeken zijn en tot dra-
als slechts één kerk te bezoeken is
De geloovigen, die om welke recht
matige cn billijke reden ook, verhin
derd zijn ofwel een of ander der op
genoemde werken of ook alle werken
behoorlijk te volbrengen, kunnen bij
de biechtvaders dispensatie verkrijgen
met dien verstande, dat de voorge
schreven werken iu een ander werk
orden veranderd.
Om het storten der aalmoeien der ge
loovigen te vergemakkelijken, schrl|vcn
Wij voor, dat van nu af gedurende dit
Jaar in elke openbare kerk twee offer
blokken zullen beschikbaar zijn, één
mei hel opschrift /ublli-gave voor hel
werk lol V'imrlphinling des geloofs en
oen tweede met het opschrift Jubilé-
guve voor hel werk lol behoud des ue-
loo/s te Rome,
Gedurende het Jubeljaar houden de
tderc aflaten, gegeven voor werken,
e onderscheiden zl|n van de werken,
lorgeschrcvcn om het Jubilé Ie ver
enen, nicl op. Integendeel heeft 7. H.
de Pans welwillend toegestaan, dat alle
geloovigen, gedurende den loop van
dit jaar. een aflaat kunnen verdienen
zeven jaren cn zeven uiiadragenen,
dikwijls zij voor het H. Sacrament
des Altaars, ook als Ons Heer niet is
tgesteld, eenlgeo lijd godvruchtig
bidden volgens de intentie van 7. H,
ui wel met behoud van de aflaten die
tan hetzelfde werk reeds verbonden
i|n. Alwie 'n heele week lang eiken
lag dat godvruchtig bezoek doet. kan
mder dc gewone voorwaarden een
often aflaat verdienen,
leder Jubeljaar, dat door de Pausen
vordl uitgeschreven, Is een tijd van
bijzondere genade en stelt zich ten
doel hel godsdienstig leven der men
xclicn te verdiepen, Vandaar dat de
werken, welke tot het verdienen van
den Jubilé-aflaat worden voorgeschre
ven. zondanig worden gekozen, dat zl)
ulttcranrd geschikt zijn het voorgestelde
doel te bereiken. Vasten, bidden, aal
moezen geven, waardig biechten en
mmmunleecren zijn immers eventoo-
vele werken, welke ieder het hunne
er toe bijdragen om den menseh In
tich zclven te doen keeren, zijn ge
dachte van het aardsche af te trekken
en op liet hemelsche Ie vestigen, den
gebedsijver aan te wakkeren cn den
geest van geloof tc verlevendigen
:t is dan ook Onze vurige wensch,
dat al Onze D.ocesanen zich beijveren
dc voorgesenrevtn werken met grooten
godsvrucht te vervullen. Dan alleen
mag worden verwacht, dat de ver
hoopte vruchten van het Jubilé zullen
worden verkregen.