Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken MIJNHARDTs Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moei geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pry* per 3 maanden f 1.00. Builen Amersfoort f 1.10 De €embode Advertentiën 26 cent per regel. Billijke it voor handel en nijverheid by geregeld adver- ieeren. Advertenlièn moeien Dinsdag en Vrijdag vóór uur in den morgen zijn bezorgd. Kintoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Drie en veertigste Jaargang Vtrachijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-glro no. 44254 Vrijdag 12 April 1929 No. 4 Vrees en zorg en alle verwante gees telijke toestanden zijn voor ieder, 't zij man, vrouw of kind, te kostbaar o te onderhouden of te koesteren. Vrees verlamt gezonde werkkracht, zorgonder- mijnt en vernielt het organisme en zal het eindelijk vernietigen, Niets wint men er mee, maar alles verliest m door. Langdurig verdriet over 't een of andere verlies heeft dezelfde uitwerking. Elk verdriet veroorzaakt ongesteldheid van een bepaald type. Er is waarschijnlijk geen kracht, die ons in minder gewenschte toestanden brengt dan vrees. We moeten leven zonder ergens bang voor te zijn en we zullen zoo leven, wanneer ht ons zelf volkomen kennen. Godsdienst en Kerk Epistel en Evangelie. TWEEDE ZONDAG NA PASCHEN. Les uil den eersten brief van den H. apostel Petrus; II, 2'25. Zeer geliefden! Christus heeft voor ons geleden, u een voorbeeld nalatend, opdat gij zijne voetstappen zoudt vol gen, Hij die geene zonden gedaan heeft en in wiens mond geen bedrog gevonden werddie, toen Hij gescholden werd, niet wederschold, toen Hij leed, niet dreigde maar Zich overgal aan die Hem onrechtvaardig oordeelde; die zelf onze zonden in zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij der zonden afgestorven, der gerechtig heid zouden levendoor wiens strie men gij genezen zijt. Want gij waart als dwalende schapen; doch nu zijt gij bekeerd tot den Herderen Opziener uwer zielen. EVANGELIE volgens den H, Joannes; X. 11 16. In dien tijd sprak Jesus tot de Pliari- zeëen: Ik ben dc goede Herder. De goede herder geelt zijn leven voor zijne schapen. De huurling echter en die geen herder is, wiens eigen schapen het niet zijn, ziet den wolf komen en verlaat de schapen en neemt de vlucht en de wolf rooft en verstrooit de schapen. De huurling nu vlucht, om dat hij een huurling is, cn de schapen hem niet ter harte gaan. Ik ben de goede Herder; en Ik ken de mijnen, en de Mijnen kennen Mij, gelijk ik de Vader ken; en Ik geef mijn leven voor mijne schapen. Nog andere scha pen heb Ik, die niet van dezen schaap stal zijn; ook die moet ik toevoeren; en zij zuilen mijne stem hooren, en het zal worden één kudde en één herder. Liturgische Kalender. Week van 14-20 April. ZONDAG 14. April. 2e Zond. na Paschen Mis Misericordia, 2e geb. H. |ustinus, 3e H. H. Tiburtius, enz. MAANDAG 15. Mis als Zondag, 2e geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus. DINSDAG 16. Alles als Maandag. WOENSDAG 17. Plechtigheid v. d. H. |ozef met Octaaf. Mis Adjutor, Credo. "ef. H. Jozef. DONDERDAG 18. Mis als gisteren, 1>e geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus, Credo, Pref. H. Jozef. VRIjDAG 19. Mis enz. als Donder dag. ZATERDAG 20. Mis enz, als Don derdag. Aartsbisdom Utrecht. Z.D.H. de Aartsbisschop v. Ulrecht heeft den weleerw. lieer A. W. G. M. Wiegerink belast met het treffen van de voorbereidende maatregelen tot de oprichting eener nieuwe parochie te Bussum onder de Parochie van den H. Vitus aldaar en heelt benoemd tot kape laan te Ulrecht (O. L. Vr. ten Hemel- opn.) den weleerw. heer G. L. W. A. de Geus. die werkzaam was in de Missie van Noorwegen; tot kapelaan te Winterswijk den weleerw. heer J. A. van den Hoven en tot Kapelaan te Wegdam den weleerw. heer F. W. J. Kolkman, die tijdelijk kapelaan was te Meije-Zegveld in het Bisdom Haarlem. De invloed van slechte lectuur. naar B. ARENS, S.J. Bij de beantwoording der vraag welke lectuur op de jeugd den groot sten invloed heeft, komt uiteraard eerst die literatuur in aanmerking, welke zich rechtstreeks richt tot het gevoel, het hart en de phantasie. Deze immers spelen een overheerschende rol, door deze elementen wordt liet jeugdleven beheerscht. Dat de literatuur, welke hierop is ingesteld, ook bij ouderen en in meer algemeenen zin invloed uitoefent, be wijst de ervaring. Immers hoe weini gen zijn er. die dc werken van een rtarx, een Kant. een Schopenhauer, een Nietzche bestudeerd of zelfs maar gelezen hebben en toch vindt mer overal hunne aanhangers. Indien slechts dié hoeken hi'm wer ken bestonden, zouden er weinig „Uebermenschen", Niclzchianen,Socia listen, Bolchewisten bestaan. Het zijn echter de literatoren, die door allerlei kanalen en in allerlei vormen hun ver keerde ideeën verwerken in romans, gedichten en dramatische werken. Zij toch weten bij uitstek door hun kennis der psychologie van het men- schelijk hart, op welke wijze zij de stof moeten inkleeden oni haar ingang te doen vinden. De jeugd, het hart der jeugd, is wel het dankbaarst object. Zij is' maar al te spoedig geneigd vuur en vlam te vatten voor datgene wat onder den dekmantel van grootsche zelfverlooche ning, opofferende liefde en meer der gelijke schoone woorden wordt aange boden. De ongerepte, levendige phantasie, het in alle toonaarden kloppend hart, dat zich nog vrij en onbevangen geven kan en wil, worden door het boek aangegrepen, het is daarom een mach tige daadaansporende bron ten goede ten kwade. Smiles Kudow zegt in „De weg tot zelfopvoeding" „Het eerste boek, dat een diepen indruk op den jongenman inaakt, werkt dikwijls beslissend op zijn toekomstig leven, doordat het hem aanspoort, het gestelde doel met alle kracht na te streven, of doordat liet hem nieuwe wegen wijst, waarvan hij zich tol mt e niet bewust was." Al de edele eigenschappen die aan de jeugd inhaerent zijn, bieden immers tevens een voedingsbodem bij uitne mendheid voor de speculatie van kwade geesten, die in schoon literairen vorm hopelooze verwarring stichten. De jeugd is zonder zelfzucht, zij zoekt zich zelf niet in den zin, waarin een mensch een christelijk denkend en voelend mensch, gezond-egoïstisch zijn moet. Jeugd is niet in staat de grens van het normaal-gezonde en noodza kelijke voor zichzelf vast te leggen; in haar leeft de drang om hooger te gaan dan het gewone; liet bereikbare voldoet en ziet ze niet, alléén wat in haar levendige phantasie, in haar naar grootsche daden verlangend hart, in haar opofferende gezindheid in haar "igen wereld leeft, dat wil ze! Waakzaamheid gelijkt voor haar „vrees", terughoudend „lafheid", want twee groote elementen, zellbeheersching °i innerlijke tucht, zijn nog onvolgroeid. In het hart zelf van de jeugd leeft het gevaar. Zij beleeft, wat zij leest zij kan en wil niet anders, objectiviteit is uitgesloten. Bij den drang naar het avontuurlijke i in de koortsachtige spanning, waar mede de verbeeldingskracht alle op windende gebeurtenissen bij het lezen opneemt, vervaagt het onderscheid tus- sclten het goede en het minderwaardige. Het voortdurend inbeslag nemen van de phantasie door verhoudingen, toe standen en conflicten, leidt het gezonde normaie gevoelsleven af cn vestigt de aandacht op het ongewone. L'e ontwikkeling van het gevoels leven gaat met sprongen de physieke en psychische ontwikkeling voorbij. Deze rijpheid is praematuur en belem mert daardoor de harmonische ontwik keling van versland en hart. De ingeboren zin voor wat recht onrecht is, raakt verward, zij kwetst zichzelf en daardoor anderen in hare omgeving. Het normale gevoel wordt ten koste van al de edele eigenschappen op de spits gedreven en ontaardt in eer prikkelende sensitiviteit, die ware le vensblijheid en degelijke karaktervor ming in den weg staan. Die bedroevende gesteldheid wekt >p en bevordert een alkeer om te Ieeren". Het beeld van de werkelijk heid de drang naar hooger, de beoefe ning der deugd, verdieping van het geloofsleven, raken op den achtergrond en vertroebelen, En dit alles geschiedt in een perio- waarin de jeugd vraagt en zoekt naar houding, steun cn leiding Ineen periode, waain alle verwekte stemmin gen hun invloed in meer of mindere mate kunnen uitoefenen >»p een vastere omlijning van toekomstplannen. In een periode, waarin het werkelijke leven den jongen geest gaat bezighouden en liet mannelijke krachtbewuslzijn zich moet ontwikkelen. De leeftijd, waarin de jongen „man" wil zijn, maar de nog kinderlijke phantasie kinderlijke aanhankelijkheid en geloof steeds bot sen met de werkelijkheid en tot inner lijke conflicten aanleiding geven. In het hart twee zielen, die van het kindjen den man die om den voorrang strijden waarin het opstandige jeugdideaal plaats moet maken voor het streven, het ernstig streven naar bezonken volwaardigheid. Welke een ontzettende macht gaat dan uit van het minderwaardige boek, van de zinnen prikkelende lec tuur juist in dien tijd. Jules Valés zegt het kort: .Het slechte boek is het monster, dat moeders tranen doet storten en' den rechter werk verschaft!" Hoevelen zijn er niet al willen zij dit niet openlijk toegeven en die het toegeven hebben in de eerlijke erkenning nog de kracht van de weder geboorte gevonden die hun geloofs leven, hun deugd hebben zien ver doezelen en wegkwijnen door het lezen 'erkeerde lectuur. Overspannen Nerveus, Onrustig en Slapeloos, Gebruik hiertegen dc Zenuw- stillende cn Zenuwsterkende MIJNHARDTs ZENUWTABLETTEN Buisje 75 cl, Bij Apoth. cn Drogisten Opschriften van Torenklokken. Door T. Pluim. Mag ik u uitnoodigett om in eenige dorpen van Gooi- en Eemland den toren te beklimmen en de opschriften der klokken te lezen? Vergun mij dan een kort woord ter inleiding. Reeds vroeg kwam de gewoonte in zwang om den klokken een naam te geven, vooral als de toren er meer dan één bezat; men bad dan een gemakke lijk middel om de klokken van elkaar te onderscheiden. Ee^st waren het we- reldsche namen, maar later werden die aan den Bijbel of aan hoogc Heiligen ontleend, want zegt een oud schrij ver „het scheen godvrugtiger te staan door de stemmen van een Heylige ter kerke genood igd te worden", dan door die van een wereldling. Dat naamgeveti der klokken, tevens haar wijding, geschiedde voorheen met groote plechtigheid, veel overeenko mende met de ceremoniën „dewelcke bij het doopen der kinderen gebruy- ckelick sijn", zoodat de inzegening ook wel het doopen der klokken genoemd wordt. (Ongedoopte klokken werden, naar men dacht, door den duivel weg gehaald). Behalve een naam dragen de meeste klokken ook nog een of andere spreuk of een historische herinnering, 't zij in 't Latijn, 't zij in de volkstaal. Zoo is vooral bekend geworden het opschrift, dat Schiller als motto boven zijn mees terlijk „Lied von der Glocke" plaatste en dat hij op een Zwitsersche klok vond, n.l.„Vivosvoco, morluos plango, fulgura frango", d.w.z.: „de levenden roep ik (n.l. ter kerke), de dooden be klaag ik (bij de uitvaart), de bliksems breek ik". Dit laatste ziet op de ge woonte, dat men bij opkomend onweer dikwijls de klok liet luiden, meenende daardoor den bliksem af te wenden. Menig klokluider is van dit volksgeloof het slachtoffer geworden, daar niet zel den het hemelvuur insloeg en langs het touw den man bereikte. De oudste onzer liedcndaagsche klokken hangen natuurlijk althans in den regel in de torens der Ilerv. Kerken, daar deze meestal nog uit den Katholieken tijd dagteekenen. Die torens zijn in den Franschen tijd met de klok ken het eigendom der burgerlijke ge meente geworden, al bleven ze ook in gebruik bij de kerkelijke gemeente. Wij beginnen met Hilversum. De beide klokken op den Kerkbrink be vatten al dadelijk in haar opschrift een groote merkwaardigheid zij herin neren ons n.l. aan den ontzettenden brand van 1766, die kerk, pastorie, school, raadhuis en meer dan 200 win kels in de asch legde. De beide klok ken waren naar beneden gestort en haT gesmolten; uit de rest werden twee nieuwe gegoten. Lees maar: „PieterSecstAmstelodami anno 1768 me fecit" (d.i. P. Seest, een beroemde klokkengieter, van Amsterdam heeft mij 'ti jaar 1768 gemaakt); Ik ben door last van die hieronder [staan vergooien En uit verbrande stof en puinhoop (weer gesprooten.' (Volgen de namen der leden van "t gemeentebestuur.) En op de kleine klok slaat: „Pieter Seest Amstelodami anno 1768 me fecit." ,0 volk van Hilversum, verlaat uw [booze sonden, Eerdat uw sterfdag komt en wij uw [dood verkonden. Al ben ik kleiner dan mijn maat en min- [der in gewichl, Nogthans wek ik hei volk en roep ze [fot hun plicht. Des avonds op zijn tijd word ik ook [weer geluyt, Het werkvolk zeidDecz dag is om, [schey uyt." (Deze klok werd n.l. voorheen ge luid om voor de vele wevers van Hil versum 's morgens 't begin van den werktijd en 's avonds het einde daar van aan te geven.) in den toren van Blaricnm heeft de klok dit opschrift: Pieter Seest Amstelodami anno 1757 fecit. Doe deese kiok gegooten is was schout en kerkmeester Aaron t en buurmeester Hendrik R.„.... 'eze klok heeft een andere vervan gen met dit geschrift (nog uit den ka tholieken tijd, dus vóór 1580): „Maria is miin naem. Henricus de Bosch me fecit. Anno Domini 1514." Misschien was deze klok uit den kerkbrand van 1696 gered (want in 1714 heeft iemand ze nog zien hangen en 't opschrift genoteerd), maar ver moedelijk had zij zooveel geleden, dat het in 1757 opgaf. De klok van Nieuw-Loosdrechl geeft weer een historische herinnering. Oor spronkelijk woog ze 6000 pond, voor een dorpsklok eeu buitengewone om vang: haar geluid klonk dan ook ver over den omtrek heen. Maar in 1672 werd zij door de Franschen uit moed wil verbrijzeld. Twee jaar later werd uit de scherven een nieuwe, veel kleinere gegoten, die tot opschrift had: „'k Werd van 6000 pond door't Fransch [geboeft tot gruis; 'kWeeg 1700 nu en dien opnieuw [Gods huis. 1674." Kortenhoej mag er roem op dragen de oudste klok uit Gooiland te bezit ten. '(Opschrift luidt n.l.: „Ave Maria, gratia plena, Oominus tecum. Amen. M11D." Dit jaartal is 1498, immers de II vóór de D beteekent, dat men 2 van de 500 inoet aftrekken, zoodat men dan leest 1000 498= 1498. De kerk was eertijds een bezitting .li 't Kapittel van St. Marie te Ulrecht, vandaar dat de klok zeer toepasselijk den naam van de Moeder des Heeren draagt en den groet van den Engel. De andere klok van Kortenhoef ver toont aan de eene zijde het familie wapen van de Van Rcede's, verbonden met dat van Oem van Wijngaarden en Vreeland, terwijl de andere zijde het wapen van Kortenhoef draagt met 'tgeschrift; „Verbum t'omini manet in aeternam, 1641. Johannes Dop me fecit", d.i.Het woord des Heeren blijft in eeuwigheid; waarna de namen der leden van dorps- en kerkbestuur volgen. (Wordt vervolgd.) Binnenland De politieke bijeen komst te Amersfoort. Zaterdag en Zondag is, voor de derde maal, in het Pensionaat St. Louis te Amersfoort de „politieke bijeenkomst" der R. K. Staatspartij gehouden, die door een aantal bestuursleden, afge vaardigden en adviseerende leden van den Partijraad, vertegenwoordigers der R. K. Pers en andere genoodigden werd bijgewoond. Voorzitter der bijeenkomst was jhr. mr. Ch. J. M, Ruys de Beerenbrouck. Zaterdag hield de rector magnificus der R. K. Universiteit, Mgr. prof. dr. J. Hoogveld, een rede over: „Politiek en ethiek", waarin de spreker de poli tiek van een hooger plan beschouwde en er den rechtsgrond voor vaststelde. Een geanimeerde gedachtenwisseling gaf den inleider aanleiding, zijn betoog nader te verduidelijken en op de con crete feiten toe te passen. Zondag Raf de heer L. G. Pastor, ondervoorzitter der Indische Katholieke Partij, tijdelijk hier te lande vertoevend, een beschouwing over: „De staatkun dige taak der katholieken in Neder- landsch-lndië". Op deze inleiding volgde een uit gebreide cn diepgaande meeningswis- seling, welke ter oriëntatie van groote beteekenis mocht worden genoemden het vraagstuk in al zijn breedte en! diepte binnpn den kring der bespre king trok. Een wonder van techniek. Onze Nederlandsche koopvaardij vloot is een nieuw schip rijker gewor den en wel in den vorm van een pas sagiers-schip van de Holland-Amerika- lijn, genaamd; Statendam. Wij gelooven graag, zoo lezen wij de R.K. Transportarbeider, dat dit voor de betrokken onderneming een geweldig evenement is en het verwon dert ons dan ook niet in de dagbla den over dit schip, zijn proefvaart en deszelfs inrichting, ellenlange versla gen te lezen. Wat ons wel verwondert is, dat ir. het meerendeel van deze pers-verslagen geen kik wordt gegeven omtrent de wijze, waarop de bemanning van dit schip zai worden gehuisvest. Wel wordt omtrent de huisvesting van de passagiers alles cn nog wal medegedeeld en vanzelfsprekend de tekst van de verslagen met fotografiën van de verschillende inrichtingen ver lucht. Het handelt hier ookomhetfeit.dat dit schip een kleine 2000 passagiers kan vervoeren, respectievelijk in 4 klassen, maar het bagatel van 600 leden der bemanning en dier huis-1 vesting is schijnbaar niet al Ie veel inkt waard voor het leveren van een beschouwing. Het eenige, wat wij daarover hebben gelezen, is dan ook, zooals dit op andere nieuwe schepen geschiedt, dat de logies der bemanning iels beter zijn; dat ze wat ruimer en geriefelijker zijn, maar dat ook op dezen luxe-stoomer van onze Nederlandsche koopvaardijvloot ieder comfort in de logies van de bemanning onthreekt. nuttigheids-basis is ook hier schering en inslag, en de bemanning is tevreden, omdat men vergelijkt met wat bestaat. Dit beteekent dus, dat nog altijd de oude traditie wordt gehandhaafd, dat de bemanning van een schip voor een goed deel eigenlijk bij de ballast wordt gerekend". BIJ het schelden. Prof. Veraart, wien het onmogelijk gemaakt werd gemaakt in de Tweede Kamer terug te keeren, heeft zich uit het actieve politieke leven terugge trokken en ook bedankt als voorzitter van den R. K. kieskring 's Gravenhage. Hij hield een groote afscheidsrede en gaf daarbij ook het volgende ten beste „Ik zal altijd met de grootste hoog achting over het werk van de Tweede Kamer spreken. Wie dit werk aanpakt, mag zicli waarlijk wel tien maal be denken. Het is een zeer moeilijk, maar ook zeer de moeite loonend werk. Nog altijd helaas vergaapt een groot deel van ons volk zich aan de openbare zittingen. Nog altijd heeft men de visie van spreektournooien, waar hij het meeste presteert, die het meest het woord vraagt. Van het eigenlijke werk der Kamer in commissies, in de af- deelingen en als rapporteur ziet het volk niets. Dit werk wordt ook niet door de massa der Kamerleden ver richt en helaas moet worden gezegd dat aan velen voor dil moeilijke werk de kwaliteiten ontbreken. Wordt er hard gewerkt in de Kamer, men mag niet vergeten, dat er ook zijn, die er de kantjes afloopen. Het is mij deze vier jaar ook dikwijls een raadsel geweest, hoe verschillenden den moed hebben, het hooge ambt van volksvertegen woordiger te aanvaarden, terwijl zij toch niet in slaat zijn, zich van negen- tig van de honderd onderwerpen, die' daar aan de orde komen, ook maar een RIJWIELEN TEGEN FABRIEKSPRIJZEN vanaf f37.50 MET VOLLE OARANT1E G. M. J. BEUKEN eemnesserweg 68 - tel. 451 - baarn eenigszins redelijk begrip Ie vormen." Wanneer het waar is, wat Prof. Veraart daar beweert, en we mogen zijn geloofwaardigheid niet in twijfel trekken, dan blijkt daaruit wel zeer overtuigend, dat het roekeloos candi- daat stellen van personen die weinig meer kunnen praesteeren dan een aar dig praatje maken, niet in het belang van het land is; geen enkele groep ten voordeel kan strekken. En dat goede en eerlijke, onbevoor oordeelde voorlichting bij personenkeus onmisbaar is. Op Reis. De Ned. Spoorwegen zullen binnen kort tot een belangrijke tariefswijziging overgaan. Met ingang van 1 Mei 1929 zullen n.l. maandkaarten en halvemaandkaar- ten worden afgeschaft, terwijl met in gang van 6 Mei 1929 worden inge voerd weekkaarten derde klas, geldig op werkdagen in de tot dusver voor houders van maandkaarten toegankelijk gestelde treinen en kostende f 0.12 per K.M. met opwaartsche afronding op veelvouden van f0.05 en met een mi nimum van f 1 per weekkaart. De week kaarten worden niet op naam gesteld en zullen aan de stations onmiddellijk verkrijgbaar zijn. Als overgangsmaatregel zullen wor den verkrijgbaar gesteld kaarten, gel dig in vorengenoemde treinen op 1,2, 3 en 4 Mei en kostende f 0.08 per K.M. met opwaartsche afronding op veel vouden van f0.05en meteen minimum van f0.65 per kaart. Burgerlllke Stand der gemeente Baarn. Geboren: Marretje, d. v. G. v. der Kieft en P. v. Zijst Engelbertha Maria, d. v. W. J. v. Ruitenbeek en W. G. Roef Betty, d. v. M. Bijl en M. Tibbe Pieter Maria Theresia, z. v. J. Majoor en G. M. Kenkel Alberl, z. van Y. J. Timmer en Ph. J. F. v, Brummelen Johanna, d. v. E. Hil- horst en A. v. Ginkel Jan Remdert, H. J. Hovestad en J. v. Manen. OndertrouwdG. F. Bibo en A. H. de Zwart P. v. Nimwegen en A. C. Fakkeldij D. N. M. Bavinck en J. Muts. Gehuwd: W. v. Gooien en J. C. Sandtmann H. J. Noppen en E. Rekswinkel H. Hagen en A. P. C. v. Kesteren. Overleden: Willem de Boer, 66 j., echtg. v. M. C. Halkamp. Gemengde Berichten Een viertal, uit een circus ont snapte, olifanten heeft het stadje Reut- lingen op stelten gezet. Een der bees ten liep de straat op en bracht een bezoek aan verschillende winkels. Eerst trapte hij de deur van een lampen- winkel in en snuffelde de heelen win kel rond, zonder veel schade te be rokkenen. daarna verbrijzelde hij een groote kast vol brillen en optische in strumenten; ook in een muziekwinkel hield het dier geweldig huis. Vervol gens sloeg hij het etalageraam van een winkel in horloges in en onder weg trapte hij nog een fiets en een motorfiets stuk. Tenslotte kon het beest door zijn bewakers worden gepakt; een van de bewakers werd daabij gewond. Door een grooten brand is het dorp Poctung bij Sjanghai grootendeels ver woest. Er zouden ongeveer 300 per sonen in de vlammen zijn omgeko men. Vijf gemaskerde en met revolvers en buksen gewapende roovers deden te Chicago een inval in een synagoge. Zij beroofden de aanwezigen van geld en kostbaarheden, tesamen voor een waarde van ongeveer 7000 dollar. werken zonder kramp of pijn. Poos 60cent. -

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1