Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nienw kwartaal. Pry*
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
De €embode
Advei tentifn 20 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel nijverheid hij geregeld adver-
teeren. Advertentièn moeien Dinsdag en Vrijdag
vóór 'V uur in denmorgen tijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag
Vrijdag 19 April 1929
Post-giro no. 44234
No. 6
Den grootsten dienst, dien we iemand
kunnen bewijzen, is hem te helpen,
zichzelf te helpen.
Epistel en Evangelie.
DERDE ZONDAG NA PASCHEN.
Les uit den eersten brief van den H.
Aposlcl Petrus; II. 11 19.
Zeer geliefden! Ik bid n, alsiiillan-
dingen en vreemdelingen, dat gij u
onthoudt van de vlccschelijke begeer
lijkheden, die strijd voeren tegen de
ziel; leidt cencti goeden levenswandel
onder de heidenen, opdat deze om
datgene waarom zij u als kwaaddoe
ners lasteren, wanneer zij u uit de
goede werken gadeslaan, God mogen
verheerlijken op den dag der bezoeking.
Weest dus om God onderdanig aan
alle menschelijke overheid, hetzij aan
den koning, als aan den opperste,
hetzij aan de landvoogden, als die door
hem gezonden zijn tot straf der boos
doeners en tot lot der goedenwant
aldus is het de wil van God. dat gij
door goed te doen, de onwetendheid
van dwaze menschen totzwijgenbrengt;
als die vrij zijl, doch de vrijheid niet
bezigt lot een dekmantel der boosheid,
maar als dienstknechten van uod. Eert
allenhebt de broederschap liefvreest
Godeert den koning! Gij dienstknech
ten, weest in alle vreeze onderdanig
aan uwe heeren, niet alleen aan die
goeden bescheiden, maar ook aan die
hard zijn. Want dit is loffelijk, in
Chrislus Jesus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes, XVI. 16—22.
In dien tijd sprak Jesus tot Zijne
leerlingen: Een weinig tijds. en gij zult
Mij niet meer zien; en wederom een
weinig tijds, en gij zult Mij zien; want
Ik ga tot den Vader. Sommigen dan
van Zijne leerlingen zeiden tot elkan
der: Wat is dit, hetgeen Hij ons zegt:
Een weinig tijds en gij zult Mij niet
zienen wederom een weinig tijds en
gij zult Mij zien; en: Want Ik ga tot
den Vader? Zij zeiden danWaf is dit,
hetgeen Hij zegt: een weinig tijds?
Wij weten niet wat Hij spreekt. Jesus
nu wist, dat zij Hem wilden onder
vragen en zcide tot hen: Gij vraagt
onder elkander daarover, dat Ik ge
zegd hebEen weinig tijds en gij zult
Mij niet zienen wederom een weinig
tijds, en gij zult Mij zien. Voorwaar,
voorwaar, Ik zeg ugij zult schreien
en weenen, doch de wereld zal zich
verheugen; gij echter zult in droefheid
zijn; maar uwe droefheid zal in vreugde
veranderen. Ecne vrouw, wanneer zij
baart, heeft droefheid, dewijl haar uur
gekomen ismaar als zij het kind ge-
1 baard heeft, denkt zij niet meer aan
de kwelling, wegens de vreugde, dat
er een mcnscli ter wereld geboren is.
Ook gij dan hebt nu wel droefheid;
doch ik zal u wederom zien, en uw
hart zal zich verheugen, lii niemand
zal u uwe vreugde ontnemen.
Voor ons zijn d#ze woorden
hel Evangelie niet moeilijk te verstaan
wijl wij de gebeurtenissen, die er op
volgden, kennen. Te verwonderen if
het echter niet dat de Apostelen des
tijds elkander afvroegen wat deze woor
den toch te beteekenen hadden. Later
zullen ook zij ze wel begrepen hebben.
Jezus gaf hun hier n.l. op voorzich
tige wijze te kennen dat Hij niet lang
incer bij hen zou blijven doch dat Hij
hen daarna spoedig zou wederzien.
Inderdaad gebeurde dit zoo. Hij werd
den volgenden nacht gevangen ge
nomen en na veel smaad en mishan
deling geleden te hebben ter dood
gebracht. Gedurende korten tijd dal
Zijn lichaam in hel graf rustte, zagen
zij Hem niet maar nadat Hij op Paascli-
morgen uit het graf verrezen was, zagen
zij Hem tegen den avond weder, toen
Hij zich aan hen vertoonde. Zijn vijan
den „de wereld" verheugde zich over
Zijn dood, zij echter waren in droef
heid doch na drie dagen veranderde
hun droefheid in vreugde. Hij verbleef
toen nog veertig dagen bij hen op
aarde, waarna Hij zichtbaar voor hun
oogen ten hemel klom, gelijk Hij voor
zegd had: „want Ik ga tot den Vader."
En hoewel Hij door Zijn hemelvaart
zijn zichtbare tegenwoordigheid aan
de leerlingen onttrok, duurde evenwel
deze scheiding slechts kort wijl zij
Hem, na enkele jaren hier op aarde
voor Hein gearbeid te hebben, voor
eeuwig bij Zijnen Vader in den hemel
zouden wederzien „en niemand zal u
ve blijdschap ontnemen
De afwisseling van droefheid en
eugde heldert Jezus hun op door de
gelijkenis van eene vrouw, die een
kind baart.
Afwisseling van vreugde en droef
heid is het lot geweest der Apostelen,
het lot van alle Christenen, en dal
n alle menschen. Geluk en ongeluk,
or-en tegenspoed;, blijde en treurige
gebeurtenissen wisselen elkander in
's menschen leven gelijk zonneschijn
en regen. Naar den menseh gesproken
zouden wij gedurig in voorspoed wen-
schcn te leven. Maar wij beseffen niet
dat dit ons niet altijd dienstig is en
wij moeten er ons van bewust zijn,
dat dat alles zoo geschiedt volgens
God's wijze beschikking. „En God zag
dat het goed was." Hoevelen zijn juist
in de dagen van tegenspoed tot God
teruggekeerd, hoevelen hebben juist in
de dagen van tegenspoed de ijdelhcid
ingezien van al het aardsche en zich toe
gelegd op de onvergankelijke, eeuwige
goederen. Zien we niet in de I I. Schrift
hoe God juist zijn beste vrienden met
vele kwellingen bezocht heeft? Laat
ons dan in dagen van ongeluk en
tegenspoed niet kleinmoedig worden
maar ons in alle voorvallen des levens
met een kinderlijk vertrouwen aan Zijn
Vaderlijke voorzienigheid onderwerpen,
gelijk de Apostel |zegt; uwe vreugde
zij (ook in dagen van droefheid) in
de hoop der toekomende dingen.
Liturgische Kalender.
Week van 21—27 April.
Zondag 21. 3e Zondag na Paschen,
Tijdeigen. Mis Jubilate, 2e gcb. H.
Ansclmus, 3c geb. H. Jozef. Pref.
van Paschen.
Maandag 22. H.H. Sotcr en Cajus, 2e
geb. ff. Jozef, 3e Concede, Credo.
Dinsdag 23. H. Georgius, 2e en 3e
geb. als gisteren, Credo.
Woensdag 24. Octaafdag der Plechtig
heid v. d. H. jozef. Mis als op het
feest, 2e geb. H. Egbertus, 3e geb.
H. Fidelis.
Donderdag 25. H. Marcus, Groote Li
tanie, 2e geb. uit de Mis der Kruis
dagen. Credo. Pref. der Apostelen.
Vrijdag 26. H.H. Cletus enz., 2e geb.
Concede, 3e geb. voor Kerk of Paus.
Pref. v. Paschen.
Zaterdag 27. H. Petrus Canisius, Credo,
Pref. v. Paschen.
Evanjiclieverktarlng.
De woorden, door Jezus ge
sproken worden door Hem tot Zijn
Apostelen gericht daags voor Zijn lijden.
„Een weinig tijds en gij zult Mij
niet zien de wereld zal zich
verblijden maar gij zult in droefheid
zijn en wederom een weinig tijds en
gij zult Mij zien en uw droef
heid zal in vreugde veranderen, want
lk ga tot den Vader."
Aartsbisdom Utrecht.
Z.D.II. de Aartsbisschop van Ufrecht
heeft den WclEerw. heer H. A
Geertmau belast met het treffen
de voorbereidende maatregelen tot de
oprichting ecner nieuwe parochie te
Enschede onder de parochie van den
H. Jacobus aldaar en heeft benoemd
kapelaan te Enschede (H.Jacobu:
i wclecrw. heer G. J. A Leussink
tot kapelaan te Doorncburg den
weleerw. heer W. H. Knuif.
Voorts heeft Z. D. H. belast met het
treffen van de voorbereidende maat
regelen tot de oprichting eener nieuwe
parochie te Haalderen onder Bommel
den weleerw. heer T. van der Wcij
en benoemd tot kapalaan te Vianen
den weleerw. heer Th. G. J. Spelthuis.
God op zulk een gevoelige wijze in
grijpt, wij troosten ons toch met de
gedachte: het wordt je niet door men
schen aangedaan. En dal is een heelc
troost, dat is zeker! Immers, we weten,
dat er dan geen zelfzucht in 't spel is,
geen hooze opzet maar integendeel
hartelijk gemeende liefde van den kant
van God en zorg voor ons heil. De
Goddelijke Voorzienigheid draagt zorg
r ons welzijn; dit staat boven alles
En deze overtuiging houden wij
ondanks liet feit, dat wij niet begrijpen
kunnen, waarom daartoe dergelijke
slagen noodig zijn. God's wijsheid is
er ons borg voor, dat hel werkelijk in
is belang is. Maar hoe daar welen
e verder niets op te zeggen en laten
e het er dan maar bij.
Toch kunnen we nog wel wat ver-
:r in dat ons onbekende doordringen.
Wij beseffen tenminste, dal Gods in-1
:icht hierin in veel gevallen anders'
noet zijn als het onze.
Letten wij eens op. hoe wij te werk
gaan als wij over dergelijke zware
slagen gaan oordeclen. Wij bezien ze
aak uitsluitend in verband met de
'Ogenblikkelijke noodtoestand, die er
dikwijls uit volgt en houden te weinig,
rekening met de toekomst om de een
voudige reden, dat deze ons te onbe
kend is.
Bovendien legt O. L. Heer een veel
nauwer verband tusschen dit leven en
het leven hiernamaals. Door God is
dit leven hier bestemd tot voorberei
ding voor het latere. Ook dit verliezen
wij vaak uit het oog, al weten wij het
£zoo goed.
ezc twee feiten kunnen den mensch
in dergelijke omstandigheden heel wat
verder doen denken. En hoewel zij hem
nog volstrekt geen volledige verklaring
waarom Gods Voorzienigheid
incnsch soms zoo gevoelig aan
pakt, het maakt toch. dat wij met nog
heel wal meer berusting kunnen zeggen:
„liet wordt ons niet door menschen
ingedaan".
De zekerheid van Gods Bezorgdheid
ior ons en Zijn helpen in den nood,
doet ons het kruis dragen inet opge
wektheid en met volledige berusting
n Gods Wil. Dan kunnen .we naar
lesus met de lippen, meer nog met het
ïart zeggen„Vader, indien het moge
lijk is, laat het lijden voorbijgaan
doch niet mijn, maar Uw wil geschiede".
P, J.
Het wordt Je niet door
menschen aangedaan
Het gebeurt zoo vaak, dat men in
moeilijke omstandigheden raakt en dat
er zware slagen vallen; slagen, die,
hoewel door de Goddelijke Voorzienig
heid toegebracht, toch nog dikwijls
zwaar aankomen.
Hoe dikwijls is het niet zoo, dat wij
met al ons verstand maar niet begrij
pen kunnen hoe zoo iets mogelijk is
en waartoe het toch dienstig kan zijn.
We weten 't niet te achterhalen,
waarom 't zoo moet.
Hoe raadselachtig het echter in
dergelijke gevallen ook is, wanneer
Lectuur.
Onze modern genoemde lectuur vloeit
over van ongezond pessimisme, omdat
zij geen ware christelijke levensvreugde
kent, omdat zij het leven niet zien
vil in het licht van 's menschen doel
n plicht, omdat zij al haar energi
verbruikt aan de vergoddelijking van
de „ikheid" zonder God.
De moderne lectuur kent geen
geen zicle-cultuur.
Zij vermaterialiseerl, verafgoodt hare
gecrciterdc, inderdaad tragische, figu
ren die niet boven, maar aan den
zelfkant van het leven staan: zij
kweekt bij de jeugd steeds nieuwe
„Junge Werlher" die aan „Welt-
schmerzen" ondergaan in martiale zelf
verheerlijking.
Jeugd laat zich niet gaarne leiden, zij
streeft naar persoonlijkeid! Maar hoe
weinig beselt zij kan zij ook be
seffen dat de persoonlijkheid juist
al haar grootte wordt aangekweekt
door het nict-lezen en dus geen lei
ding aanvaarden van alles wat onder
haar bereik komt.
Jcdert jaren roepen duizende man
nen en vrouwen uit alle kringen naar
meer wettelijke verordeningen, die de
jeugd beschermen moeten tegen zeden
bedervende lectuur. Een kreet dit
dringerder en steeds angstiger weer
klinkt bij de droeve gevolgen, die
zich zoo veelvuldig openbaren,
Zeker: de jeugd dient daartegen
beschermd te worden, maar de oude
ren moeten ook de hand in eigen
boezem steken. Met de grootste zorg
en angstvalligheid moeten zij op eigen
lectuur toezien, niet alleen om eigen ziel
en zaligheid te dienen, maar ook om door
meer dan zorgzuldige keuze voor zich
zelf, uit eigen rein zielelevende klaar
heid te doen geboren worden, die aan
anderen jongeren, den weg wijst, dien
ook zij dienen te gaan.
Een i
Opschriften van
Torenklokken.
Door T. Pi.ijim.
r wljdlooplg opschrift draagt
- 'ie blljk-
in aan den ijlenden dood).
Ook de overige 31 speelklokken
hebben allerlei opschriften, In de eerste
plaats den naam van den gieter (25
Schoonmaak
gech menige huisvrouw en dienstbode ruwe
en roode werkhanden. Deze worden wederom
spoedig gaaf, zacht en blank door Purol.
dc klok van Oud-Loosdrecht, die
baar uit een veel oudere kerk afkom-
sitg is. (Dc tegenwoordige dagtcckcnt
van 1848.) Men Iccsl n.l.:
„In den naam van Jezus, Maria cn
St. Joseph zijn wij omgesmolten cn
opnieuw opgehangen met toestemming
van (volgen 10 namen). Léonard Hervé,
beeldhouwer en klokgieter, heeft mij
gemaakt in 't jaar 1661."
liet klokje van Ankeveen is ook al
id en heeft een zeer ongewone spel-
ig „Joannes Baptist is min Nacin,
die Krisle-Minscn Roep ic lot God,
'540".
Van Ecmnes-htnnen draagt dc groot
ste klok ook een merkwaardig opschrift
„Sinte Plctcr is miin naem,
Tot Godcs dienst bin ick bequacm.
Den levendige rope (d i. roep) ick.
Die doden overlude ick.
Evcrhardus Splinter me fecit; Enc-
husae (d.i. Enkhuizen). Anno 1637."
Dit opschrift staat rondom de beel
tenis van St. Petrus, den patroon der
kerk, met een sleutel In dc eene, en
een haan in de andere hand. Blijkbaar
is de klok van 1637 getrouw naar een
vorig inodel uit den Katholieken tijd
gegoten. De klok geeft een prachtig
zwaar geluid en wordl ver in den
omtrek gehoord.
De kleine klok heeft tot opschrift:
„Evcrhardus Splinter me tecif. Enc-
husae. Anno 1637", en als omschrilt:
„Deus pro nobis, contra nos?" (Als
God vóór ons is, wie is dan tegen ons?)
De torenklok van Baarn (Hcrv. kerk)
zegt alleen: „Me fecit Pieter Sccst,
Amslelodami, 1772", njaar de klok der
lidth. kerk heeft een niet alledaagscli
opschrift, n.l.:
Een geschenk gegeven ter gedach
is van het 25-jarig huwelijk van
(volgen de beide namen). De Echte
lieden en hun dankbare kinderen. Baai
7 |uni 1878."
En aan dc achterzijde onder de boel-
lenis van Jezus aan 't kruis, staat:
„Petit et Frilsen ine fuderunt" (hebben
mij gegoten).
Het kleine Angelus-klokje heeft al
leen „Pclit et Fritsen me fuderunt,
Anno 1823 Het is nog afkomstig uit
't vorige Roomsche kerkje in 't bnurlje
Santvoort, welk kerkje nog tot I860
heelt dienst gedaan. Dit Angciusklokje
verving een andere, kleinere met liet
opschrilt „Soli Deo Gloria, 1756"(al
leen Gode de eer). Het bestaat nog.
troude k|0k bc/j| fag!. 2fj
i vier eeuwen oud cn draagt
aan haar rand duidelijk bewijzen, dat
zij in tijden van gevaar door woest
geklep heel wat geleden heeft. Het
opschrift (in één regel onderaan, zóó,
dat dc eerste letter tegen dc laatste
weer aansluit, alleen met een f er tns-
schen) luidt als volgt (er zijn geen
hoofdletters gebruikt, liet is nog 't oude
kerkschrlft)
Jhcsus, maria, ioannes ba(p)lista is
iln naem; miin gheluut is vor god
bequaem. den levende roep ic, den
doode overlude ic. Wilhelmus de wou
tecit anno domini 1506". (Willem
i Wou was een beroemd klokken
gieter).
De kleine klok geeft te lezen: „Lau-
date Dominuni et Rcgem. Claes Noor
den en Jan Albert de Grave me fece-
runt. Amstelodami Ao. 1709 (d.l. Looft
den Heer en Koning; enz.).
Verder heelt Soest voorheen nog een
Angelus-klokje gehad met het opschrilt:
„Soli Deo Gloria"; het werd in 1853
door de Herv. Gemeente aan dc bur
gerlijke gemeente geschonken en staat
thans op een brandspiiitenhuisjc.
Ook 't kapelletje van Issctt bezit
nog een klein kerkklokje, met het op
schrift: „Soli Deo Gloria, 1717"
De groote (de htelslagklok)
O. L. Vrouwentoren te Amersfoort heeft
tot opschrift: „f Zoo menigmael
hoort den heldrcn clocke-slach, gedenk
acndachtelyck aen uwen jongstcn dach.
H. van Schaack, rentmr. en H. van
Ommeren dispens, dezer Cappel (d.
der O. L. Vrouwenkapel, die bij den
toren stond, maar in den Franschen tijd
in de lucht vloog). Anno 1663, Amers
foort.
De halfslagklok draagt het opschrift
„f Dum campana sonor properantem
advertite mortem. Franciscus Hemony
me fecit. Amstelodami, Ao 1662" (d.w.z.
ik, klok, geluid wordt, denkt
aartal, terwijl dc eerste 6 nog een
„atljnschc spreuk dragen, n.l. in de
Ncd. vertaling):
No. 3. Aangenaam is mijn muziek
aan dc koren der Engelen.
No. 4. Zoeter weerklinkt de lucht
door mijn schallende lonen.
No. 5. Ik zal den naam des Heeren
loven met gezang en Hein in mijn lof
verheerlijken.
No, 6. Zingt den Heer een nieuw
gezang
No. 7, Oczegend zij dc naam des
Heeren.
No. 8. Looft den Heer in wellui
dende cymbalcn.
Baarn. April 1929.
Katholiek. Nederland
cn het Vatlcnnn.
Te Ulrccht werd in een buitenge-
woncn Algcmccncn Ncderlandschen
Katholiekendag de oplossing gevierd
van het Romclnsclic vraagstuk,
Onmiddellijk na het bekend worden
der gebeurtenis, welke dc zevende
verjaring van de Pauskroning van Paus
Plus XI onvergetelijk heeft gemaakt,
werd in Katholieke kringen algemeen
dc wcnsch te kennen gegeven een
Pausmccting te beleggen, waar Neder
land zijn vreugde zou kunnen uiten,
nu Paus Pius XI de Souvereinitcit vol
ledig zag erkend. Het Hoofdbestuur
van de Ncdcrlandsche Katholiekendag
nam het initiatief cn zoo was Katho
liek Nederland in een buitengewonen
Katholiekendag, te Utrecht bijeenge
komen om in tegenwoordigheid van
den Pauselijken Internuntius, Mgr. L,
Schioppa en het Ncdcrlandsch Epis
copaat in een „Te Deum" zijn liefde
te betuigen aan den Opperpriester te
Rome.
Nadat Mgr. Schioppa met den Aarts
bisschop en de Bisschoppen hadden
planjs genomen bracht het koor van
het Utrcchlsch R K. koorcomité het
„Sacerdos et Pontifex" 'van Joh. Win-
nubst ten gclioorc.
Baron Van Wijnbergen opende de
samenkomst met den l'hr.slelijken groet
en gaf dan het woord aan Mgr. den
Aartsbisschop die een bcgroctingsrcdc
richtte tot den Pausclilkcu Internuntius.
Mr. A. Baron Van Wijnbergen sprak
daarna de openingsrede, die luide werd
toegejuicht.
Daarop was tiet woord aan Alfons
Laudy, hoofdredacteur van De Tijd,
die een magistrale rede, vol schoon
heid, mei vete schitterende passages,
hield, getiteld: „Het Te Deunt van
Rome en Nederland."
Tweehonderd dames cn heeren mede
werkenden van het Utrcchlsch R, K.
koorcomité voerden na deze rede met
begeleiding van het Utrcchlsch Stede
lijk Orkest onder leiding van den diri
gent Joh. Wlnnubst het „Te Deum
Laudamus" van Alph. Diepenbroek uit.
De soli werden vertolkt door Jo van
Ijzer-Vincent (sopraan). S. Luger-Bougc
(alt), L. v. Tulder (tenor) cn J. Dekker
(bas).
Mgr. Schioppa sprak dc vcrgadcr-
len in liet Fransch toe en uitte zijn
groote dankbaarheid voor het groote
teit van het herstel der betrekkingen
tusschen Het Vaticaan en het Itallaan-
sche gouvernement.
„Aan U, o Koning der eeuwen", door
allen aangeheven, was dc slotzang,
I let was een grootschc cn waardige
belooging van de Nederlnndsche Katho
lieken, geheel in overeenstemming met
de betcekcnis van hel groote histori
sche feit.
RIJWIELEN TEOEN
FABRIEKSPRIJZEN
vanaf f 37.50
M8T VOI.I.B UAHAMTIM
a M. J. BEUKEN
'.MNRMBRWBQ - TBI «t - BA Al
Beroepszoeker», die omstreeks dez*«
tijd geregeld een goed loon konden
verdienen, maken van het jaar slechte
zaken. Bovendien is de prijs laag.
Burgerlijke stand.
Geboren: Nelly, d. v. I. Jongerden
cn A. v. Rouwendaal.
SocntdIJk
De Missic-naaiverccniging der pa
rochie Socstdljk, hield een tentoon
stelling der vervaardigde goederen, in
't gymnastieklokaal der Mariascbool
Doordeskundigen werd liet gemaakte
als om strijd geroemd We zagen er
altaarkleeden, kleeden voor de commu
niebank, een drietal Misstelten enz.
't Geheel getuigde van veel arbeid on
der voortreffelijke leiding.
Pater Orth. missionaris in Afrika, zal
zeer verheugd zijn als het tentoonge
stelde in zijn arme missie arriveert.
De tentoonstelling mocht zich in een
druk bezoek verheugen,
Naar wij vernemen, js H. M. de
Koningin-Moeder voornemens vóór
Pinksteren tiaar verblijf te Den Haag
te beëindigen. H. M. wordt Vrijdag l(»
Mei a.s. ten paleizc Socstdijk verwacht
om, naar gewoonte, daar dc zomer
maanden door te brengen.
8oc«torberg
Op dc Hccrungcrweg te Venlo is het
militaire vliegtuig, gemerkt 113, uit
Soestcrberg neergestort, Luitenant Klm-
Ijzer werd op slag gedood, terwijl lui
tenant Schoté de Vries ernstig gewond
werd. Beide slachtoffers zijn overge
bracht naar het ziekenhuis te Venlo.
Hel vliegtuig is totaal vernield.
Hel toestel maakte een gewone ver
kenningsvlucht, Onmiddellijk na ont
vangst van het bericht omtrent het
ongeluk te Soestcrberg, is een militair
vliegtuig naar Venlo vertrokken.
Utrecht
Er heeft op liet Centraal Station een
ernstig ongeval plaats gevonden. Een
59-jarïg persoon uit Amsterdam stapte,
terwijl dc trein nog een snelheid had
van ongeveer 5 K.M., uit de coupe en
raakte bekneld tusschen den steencn
rand van het perron en do treeplank.
Dc trein werd door middel van dc
noodrem onmiddellijk tot stilstand ge
bracht. Men moest den ongelukkige
door uitzagen uit zijn benarde positie
bevrijden. Per auto is de man naar het
St. Antonius Ziekenhuis vervoerd, waar
hij is overleden.
Kles-comltó.
In den Rijkskicskring Utrecht heeft
dc groep werknemende middenstan
ders, welke groep tot dusverre nog
geen afgevaardigde in de Tweede
Kamer bezat, bekend met de belangen
van die groep, een kicscomlté gevormd
om de verkiezing van den heer Lucas-
sen te de Bilt tc bevorderen.
Uit den Omtrek
Eemnes
Het zoeken van kievitseieren levert
weinig resultaat op. Er vertooncn zich
veel minder kieviten in den polder dan
andere jaren, hetgeen aan 't aanhou-
Gemengde Berichten
De sneltrein Parijs Brussel Is nabij
Hal bij Brussel in botsing gekomen
met een goederentrein.
Voor zoover bekend, zijn 16 perso
nen gedood cn 23 gewond, van wie
verscheidene ernstig. Er bevinden zich
onder de slachtoffers geen Nederlanders.
Dezer dagen werd door 'n inwoner
van Nicuwcr-Amstcl een rat in 'n klem
gevangen. Dc man ging bij het opt-
ncn der klem onvoorzichtig te werk,
waardoor hij door het ondier in een
der handen werd gebeten. Hieraan
werd eerst geen aandacht geschonken.
Later zwol dc hand dermate op dat
hij zich in een der ziekenhuizen liet
onderzoeken, waar ernstige bloedver
giftiging werd geconstateerd.
Uit het St. Laurentiusgesticht te
Ginneken is een meisje ontslagcn.dat
in December 1926 twee dagen cn twee
nachten in. een bosch met haar bcenen
het ijs gelegen had.
Na twec-en-ccn-half jaar kan zij de
inrichting verlaten met 2 kunstbeenen.
Na uitvoerige discussie heeft de
Raad van den Haag zich verecnlgd
met een voorstel om het Haagsche
stadsvuil onder staatsgarantie naar
Drente tc vervoeren.
Bij het boomen rooien op den
Haagweg tc Lelden had een arbeider
liet ongeluk een medearbeider op een
hand te hakken, waardoor dit lichaams
deel nagenoeg werd doorgehakt. Door
het vele bloedverlies is dc toei
van den getroffene zeer ernstig.