Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
J. Qerritse
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
De €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
teeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Lingegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234
Vrijdag 3 Mei 1929 - No. 10
Het leven is veel interessanter dan
Jwut en steenen, dan landerijen en bouw
terreinen, zelfs interessanter dan een
credit bij den bankier.
Epistel en Evangelie.
VIJFDE ZONDAG NA PASCHEN.
Les uit den brief van den H.
apostel Jacobus; I, 2227.
Zeer geliefden! Weest daders van
het Woord en niet slechts hoorders,
n zeiven bedriegend. Want als iemand
hoorder van het woord is en niet da
der, die zal vergeleken worden met
ecnen man, die zijn natuurlijk gelaat
in eenen spiegel beschouwt: deze
heeft namelijk zich zeiven beschouwd
en is heegegaan. en is terstond ver
geten hoe hij was. Maar die aandachtig
staart op de volmaakte Wet der vrij
heid en daarin volhardt, geen vergeet
achtig hoorder, maar dader des werks
geworden zijnde, hij zal door zijn doen
zalig zijn. Doch zoo iemand meent
dat hij godsdienstig is, terwijl hij zijne
tong niet in toom houdt, maar zijn
hart misleidt, diens godsdienstigheid
is ijdel. Zuivere en onbevlekte gods
dienstigheid bij God en den Vader is
deze: weezen en weduwen in hunnen
druk bezoeken, en zich zeiven onbe
smet van deze wereld bewaren.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; XVI, 23—30.
In dien tijd sprak Jcsus tot zijne
leerlingen: Voorwaar, voorwaar, Ik
zeg u: zoo gij den Vader in mijnen
naam iels zult vragen. Mij zal liet u
geven. Tot nog toe hebt gij niets in
mijne naam gevraagd. Vraagt en gij
zult verkrijgen, opdat uwe vreugde
volkomen zij.
Ik heb deze dingen in gelijkenissen
tot u gesproken. Het uur komt, dat
Ik niet meer in gelijkenissen tot u
spreke, maar u openlijk van den Vader
verkondigen zal, Op dien dag zult gij
ui mijnen naam bidden; en niet /.eg
Ik u, dat Ik den Vader voor u zal
vragen; want de Vader zelf heeft u
lief, omdat gij Mij liefgehad en ge
looid hebt, dat Ik van God ben
uitgegaan, ik ben van den
Vader uitgegaan en in de wereld
gekomen; wederom verlaat ik de we
reld en ga Ik tot den Vadei. Zijne
leelingcn zeiden tot Hem: Zie, nu
spreekt Gij opelijk en zegt geene ge
lijkenis! Nu weten wij, dat Gij alles
weet en niet noodig hebt dat iemand
ii ondervrage^ Daarom gelooven wij,
dat Gij van God zijt uitgegaan.
Liturgische Kalender.
Week van 5-11 Mei.
Maand., Dinsd.. Woensd.. zijn Kruis
dagen met de Groote Litanie
ZONDAG 5 Mei. 5e Zond. na P.
Tijdeigen, Mis Vocem, 2e ged. M. Pius
V, Pref. v. Paschen.
MAANDAG 6. Si Jan voor de
Latijnsche poort, 2e geb. en laatste
Evaiig. der Kruisdagen.
DINSDAG 7. H. Stanislaus. 2e geb.
v. Kruisdagen.
WOENSDAG 8. Ve scl j gil.
Michael, 2e geb. en laatste Evang. v.
d. Vigilie v. Hetnelv. 3e geb. v. Kruis
dagen, Pref. v Paschen.
DONDERDAG 9. 's Heercn Hemel
vaart met Octaaf. Tijdeigen, Mis Viri.
Credo, Prefatie enz. v. Hemelv.
VRIJDAG 10. H. Antonius, 2e geb.
Oct. Hemelv. 3e H.H. Gordianus enz,
ZATERDAG 11. H. Aufridus. 2e geb.
v. Oct. Hemelv. Credo, Pref. v. Hemelv.
en communicanles.
Evangelie verklaring.
5e Zondag na Paschen.
Evenals op de beide vorige Zonda
gen is ook heden het H. Evangelie
genomen uit de afscheidsrede, die Jezus
hield bij het laatste Avondmaal. Jezus
troostte zijn apostelen over zijn heen
gaan: vooreerst door hun te beloven
dat Hij den H. Geest zou zenden (het
evangelie van de vorige Zondag) ver
volgens door hun de verzekering te
geven dat ze alles zouden verkrijgen
wat ze Zijn Vader zouden vragen (het
evangelie van heden).
„Al wat gij den Vader in mijn naam
zult vragen zal Hij u geven." De leer
lingen behoefden zich dus niet bezorgd
en beangst te maken als Hij niet meer
bij hen zou zijn: wanneer ze na Zijn
heengaan den Vader in Jezus' naam
zouden bidden, zouden ze eveneens
f 2000.—
te winnen met
Pleines'Jubileum-PuzzIe
Vraagt Gralis-Pu/zIe aan bij
4a Hen Zccpfabr. De Dell, Dan Doldar.
tvt/Séïïlei Aanóf
verhoord worden. Tot nu toe hadden
de leerlingen dit nog niet gedaan, ze
konden het ook moeilijk gedaan heb
ben, omdat men gewoojilijk nooit iets
vraagt in den naam van iemand die
zelf aanwezig is, doch wel wanneer
die persoon afwezig is. Wanneer Jezus
dus van hen was heengegaan, moesten
ze in 't vervolg in Zijn naam den Va
der vragen.
Aan het einde van zijn lange rede
gekomen zijnde, troost Jezus dan Zijn
leerlingen voor 't geval ze wellicht veel
van zijn woorden niet begrepen had
den, hun belovende dat het uur komen
zou dat Hij niet meer in gelijkenissen
maar klaar en duidelijk tot hen spreken
zou. Wanneer is dit uur gekomen?
Sommigen zeggen dat dit sloeg op de
tijd van 40 dagen tusschen Zijn ver
rijzenis en Hemelvaart, toen Jezus
meerdere malen aan Zijn leerlingen
verschenen is en met hen gesproken
heeft; anderen houden dat dit uur ge
komen is toen de H. Geest over hen
nederdaalde en Jezus door den H. Geest
tot hen gesprokenheeft.
Op dien dag, d. i. op den dag waarop
zij een duidelijke en klare kennis zullen
verkrijgen van alles wat hun nu nog
duister is. zullen zij den Vader in Zijn
naam bidden, en dan tevens een nieuwe
weldaad ondervindende liefde van
den Vader jegens hen. Immers, zoo
zegt Jezus hun, wanneer ge dan den
Vader iels vraagt in Mijn naam is het
niet noodig dat Ik zelf nog eens tus-
schenbeide kom: om uw geloof be
mint de Vader u dan en uit liefde tot
u zal Hij uw gebed verhooren. Wien
men lief heeft geeft men wat gevraagd
wordt, zonder dat de tusschenkomst
van een ander noodzakelijk is.
Op plechtige wijze bevestigt Jezus
zijn Apostelen dan nogmaals in hun
geloof: „Ik ben uitgegaan van denl
Vader en ben gekomen in de wereld"
en op duidelijke wijze voorspelt Hij
hun wat er gebeuren gaat „weder ver
laat Ik de wereld en ga tot den Vader".
Had Jezus tol nu toe steeds gesproken
dat Hij „heen ging dat Hij „tot den
Vader ging", woorden waatvan de
leerlingen de beteekenis niet goed be
grepen, zoodat ze tot elkander zeiden
„wat beteekent dit toch?", de uitdruk
king „weder verlaat Ik de wereld" deed
de leerlingen uitroepen: „nu spreekt
gij openlijk", nu weten wij ook dat
Gij onze gedachten en inwendige twijfel
en onzekerheid aangaande de beteeke
nis Uwer woorden kent „nu welen wij
dat Gij alles weet" en dit is voor ons
een nieuw argumenl om nog) vaster te
gelooven dat Gij door God zijn ge
zonden. van God zijt uitgegaan, gelijk
Gij zegt.
Mogen de woorden door Jezus hier
gesproken ons opwekken tot een vast
vertrouwen in het gebed verricht in
Jezus' naam, en ons troosten daar de
Vader hen bemint die in Jezus ge
looven.
Jeugdherbergen.
Hoe staan wij als Katholieken tegen
over den nieuwe beweging voor Jeugd
herbergen
Rector B. H. de Groot antwoordt in
„Dux" als volgt op deze vraag:
Het vraagstuk der „Jeugdherbergen"
is vrij snel zeer acuut geworden in
Nederland.
Nadat reeds jaren lang in Rotterdam
een jeugdherberg bestond van de Duit-
DROGIST
Laanstr. 34 Telefooa 564 Baarn
Elastieke kousen,
-Voeten en Knieën
Reis Irigatoren in luxe uitvoering
sche gymnastiek- en roeivereeniging
zijn deze instellingen sinds den laat-
sten zomer mei verrassende snelheid
uit den grond gerezen en heeft ook
de korte ervaring bewezen, dat zij aan
stonds veel belangstelling zijn gaan
trekken.
Te Blaricum N.H,. werd medio Mei
de Jeugdherberg „De Dotter" opgericht
en deze trok dezen zomer circa 1500
bczoekers(slcrs). De Jeugdherberg „de
Weideheuvel" Ie Ouderkerk volgde en
herbergde bijna 1000 jeugdigen. Te
Petlen N.H. werd eveneens een Jeugd
herberg „de Zevensprong" in exploi
tatie gebracht, terwijl voorbereidingen
voor de oprichting worden getroffen
te Zandvoort, Kampen, Arnhem, Zut-
phen, Twente, Haarlem en 't Gooi.
Verwonderen zou het niet, wanneer
met den aanstaanden zomer reeds een
tiental Jeugdherbergen in ons land
zullen zijn gevestigd.
Laten we beginnen met eerlijk te
bekennen, dat het niet gemakkelijk is,
zoo maar aanstonds, zonder meer, te
bepalen, hoe in dit vraagstuk te han
delen.
Toch zijn er wel enkele uitgangs
punten, die ons een richting kunnen
wijzen bij de bepaling van ons stand
punt.
Was hel vraagstuk der Jeugdher
bergen louter een theoretisch vraag
stuk, het antwoord zou niet zoo moei
lijk zijndoch liet beweegt zich hoofd
zakelijk op hel gebied van de praktijk,
die althans voor ons land nog geheel
nieuw is en dus nog plaats voor allerlei
mogelijkheden openlaat. De ervaring,
die hier eigenlijk een afdoend antwoord
zou kunnen geven, kan nog niet in
het pleit worden betrokken, omdat we
hier nog alle ervaring missen.
Objectief beschouwd, zullen we goed
doen met niet al te groot enthousiasme
deze nieuwe beweging te begroeten;
zullen we zelfs veiliger handelen, wan
neer we eenigermafe sceptisch blijven
slaan tegenover de paedagogische resul
taten van deze beweging.
De wandelsport is in zich uitstekend
we moeten ze in ons jeugdwerk veel
meer propageeren. dan tot heden hel
geval was.
Doch de wijze, waarop de Jeugd
herbergen de wandelsport bevorderen,
kan onze sympathie niet wegdragen.
De Jeugdherbergen werken het reizen
en trekken van jeugdigen op gemakke
lijk overmatige wijze in de hand; ze
bevorderen de uithuizigheid en maken
den familieband losser; practisch leiden
ze tot een ongecontroleerde bewegings
vrijheid der jeugd.
't Is wel typeerend, dat noch in
Duitschland, nóch in ons land de op
richting van jeugdherbergen van de
georganiseerde Jeugdbeweging is uit
gegaan. Ze zijn ontstaan onder den
drang van de ongeorganiseerde, vrije
Jeugdleiding.
Wat echter het vraagstuk nog meer
gecompliceerd, maar ook bedenkelijker
maakt, is de omstandigheid, dat het
systeem der Jeugdherbergen in zijn
toepassing allerlei moeilijkheden en
gevaren kan meebrengen, en in ieder
geval allerlei mogelijkheden schept,
waarvan de gevolgen niet te voorzien
en moeilijk te voorkomen zijn.
Bij de exploitatie der Jeugdherbergen,
is practisch alle verantwoordelijkheid
gelegd in de handen van een herberg
vader of -moeder.
Welke opvatting hebben zij omtrent
dieverantwoordelijkheid?Welkeeischen
stellen zij aan hun gasten uit moreel,
godsdienstig en paedagogisch oogpunt?
Welken waarborg hebben we, dat de
leidende personen in die richtingen
die leiding zóó uitoefenen dat aan hen
zonder voorbehoud de zorg over de
jeugd kan worden toevertrouwd?
Men vergete daarbij niet, dat in een
jeugdherberg samen komen en den
nacht doorbrengen jeugdigen van ver
schillende levensopvatting en begin
selen jongeren uit en buiten de geor
ganiseerde Jeugdbeweging; jongeren
van beiderlei geslachtdat de jongeren
daar samen zijn, niet in de sfeer van
KANTOORBOEKHANDEL
■I F. tl. TULP i*
Lang**trut 66 t.o. Krommtstrut TEL. 326
KANTOORBOEKEN in alle lioiaturen
SCHRIJFMACHINES
VULPENHOUDERS
de eigen Jeugdvereeniging en onder
den eigen leider, zoodat zij zich van
zelf gebonden gevoelen aan traditie
en gezag van liet eigen milieu, maar
in een voor hen nieuwe omgeving
onder vreemde leiding, in de min of
meer romantische en vrije sfeer van
het avontuurlijke buitenleven. En wat
voor waarborgen geeft een eventueele
legimitatic-kaart. wanneer de jeugdigen
zich alléén daardoor toegang kunnen
verschaffen
Over de ontwikkeling van het Jeugd
herbergensysteem in Duitschland is
men in verschillende kringen nu juist
niet zoo bijster enthousiast en we
kunnen begrijpen, dat meer dan een
ernstig paedagoog en jeugdleider zich
afvraagt, waar het met de zwervende
en trekkende jeugd heen moet.
Objectief daarom bezien, zouden we
den raad willen gevenlaten wij als
katholieke jeugdleidcrsons verre houden
van het systeem der Jeugdherbergen
en in het belang van de normale ont
wikkeling van de jeugd en van het
werk der vrije Jeugdvorming een krach
tige actie inzetten, om de oprichting
en verbreiding van Jeugdherbergen zoo
intensief mogelijk tegen te gaan.
Mochten we daarbij kunnen rekenen
op den steun van het naast ons geor
ganiseerde jeugdwerk, niets zou ons
aangenamer en meer welkom wezen.
Omdat we intusschen gevoelen, dat
leiding in dit zoo beteekenend vraag
stuk moet worden gegeven, zouden
we liever zien, dat de Centrale Jeugd
raad zich deze zaak aantrok en tijdig
maatregelen nam, om ongewenschte
gevolgen of ontaarding te voorkomen.
Van dit lichaam zai bij het treffen
van maatregelen meer gezag uitgaan
en behoeven we ook niet te vreezen,
dat ongewenschte invloeden de over
hand zullen krijgen.
Plaatselijk en gewestelijk zullen we.
als katholieke Jeugdleiders, goed doen
ons van hel instituut der Jeugdherber
gen afzijdig te houden.
We kunnen geen verantwoordelijk
heid op ons nemen, omdat we een
voudigweg de grenzen en de gevolgen
van die verantwoordelijkheid niet kun
nen overzien. Daarenboven zouden we
door medewerking ongewild propa
ganda maken voor een beweging, die
we in haar huidigen vorm ondoelmatig
en niet zonder gevaar achten voor de
ontwikkeling van de rijpende jeugd in
Nederland.
Wordt dus plaatselijk of gewestelijk
onze medewerking gevraagd voor de
oprichting of het beheer van een jeugd
herberg, dan zullen we goed doen in
beginsel ons afzijdig te houden, tenzij
we in samenwerking mei erkende Jeugd
organisaties de oprichting kunnen
keeren.
Wat eventueel nationaal gedaan zou
moeten worden, is een andere vraag.
Nationale belangen kunnen het tot
plicht maken, dat we als katholieken,
aan een eventueele oplossing van dit
zoo ingrijpende vraagstuk medewerken.
Daarover ligt echter de beslissing in
hoogere instantie."
R. K. Vereeniging voor
Meisjes Bescherming.
Hier volge een overzicht van de
organisatie en de werkwijze der Fe
deratie van de R. K. Vereenigingen
ter Bescherming van Meisjes in Neder
land gevestigd te Ulrecht.
Het adres van het Secretariaat is
Ginnekenweg 112 Breda. Het Centraal
Bureau houdt kantoor Roelof Hartplein
2. Amsterdam.
De R.K. Vereeniging ter bescherming
van Meisjes is internationaal en heeft
haar hoofdzetel ir Freiburg (Zwitser
land. Met zooveel landen is ook Neder
land daarbij aangesloten.
Het doel der Vereeniging is: alleen
staande meisjes en vrouwen te be
schermen tegen de gevaren, die in het
bijzonder hare zedelijkheid bedreigen.
In Nederland bestaat allereerst een
federatief Bestuur, samengesteld uit 5
leden, elk één Diocees vertegenwoor
digende, met een Geestelijk Adviseur
vervolgens uit 5 Diocesane Besturen,
gevormd uit bestuursleden der plaat
selijke afdeelingen, die onder het Dio
cees ressorteeren, met elk een Geeste
lijk Adviseur: dan de plaatselijke afd.
zijnde de voornaamste plaatsen van
elk Diocees, met Bestuur en Geeste
lijk Adviseur en ten slotte de Corres
pondenten, n.l. de dames, die op de
kleinere plaatsen de belangen der Ver
eeniging behartigen.
De adreslijst, die jaarlijks uitkomt,
vermeldt de namen en adressen van
alle Dames Bestuursleden, Correspon
denten, Tehuizen en Bemiddelings-
Bureaux. De Vereeniging heeft een
iegen Orgaan dat maandelijks uitkomt
en geredigeerd wordt door Mej. Tine
van Ketwich te Santpoort.
Tot het werk der Vereeniging be-
hooren
le Het Stationswerk, waarvoor de
regeering een jaarlijksche subsidie
geeft; 2e De Tehuizen; 3e De Door
gangshuizen; 4e De Bemiddelings-
bureaux; 5e Het Stadsonderzoek6e
De Patronaten.
Het Stationswerk heeft aan de trei
nen, voornamelijk op de grensplaatsen
en grootere steden, gesalarieerde of
vrijwillige posten, die contröle uitoefe
nen op gaande en komende, vooral
onbedreven reizigsters. Ook aan de
booten van de Holl. Lloyd, die op
Zuid-Amerika varen wordt contróle
uitgeoefend.
De Tehuizen verschaffen logies te
gen zeer maiige prijzen aan vrouwen
en meisjes, die plaatselijk onbekend
zijn of liever niet in hotels logeeren.
In het Doorgangshuis vindt de on
gehuwde moeder voor haar en haar
kind liefdevolle opname en verzorging.
De Bemiddelingsbureaux verleenen
bemiddeling tusschen dames en dienst
boden, geven en nemen informaties
en houden daarvoor speciale zittings
uren.
HetS/arfsó/uferzocfrcontroleertdienst-
meisjes in hare betrekkingen gaat na
of deze al of niet goed geplaatst zijn
en of zij gelegenheid hebben hare
plichten te vervullen.
Bij geval van verhuizingen wordt
hiervan kennis gegeven aan de corres
pondente der nieuwe woonplaats, om
zoodoende een geregelde contróle te
houden; voor geval een meisje in
minder goede omgeving is terecht ge
komen, wordt hiervan aan hare ouders
kennis gegeven.
In de Patronaten, waarvoor ook
veelal de Tehuizen gebruikt worden,
wordt gelegenheid gegeven aan de
meisje:? om nuttige en gezellige
avondjes door te brengen.
Elk jaar wordt verslag uitgebracht
van de werkzaamheden der Vereeniging
dit zoowel door de Federatie als in
het Diocees in de plaatselijke afd.
Aan de meeste stations hangen kaarten
met waarschuwingen voor alleen-rei
zende meisjes en deze vermelden te
vens de adressen der Bemiddelings
bureaux en Tehuizen of namen der
personen, die bereid zijn fer plaatse
inlichtingen te geven en hulp te ver
leenen.
In alle kerken ibangen kaarten met
waarschuwingen, waarop men insge
lijks vindt de adreasen der Bestuurs
leden vzm die plaats en de Corres
pondenten der afdeelfng.
De kleuren der Vereeniging zijn wit
en geel.
Leieéuur.
Al zou een volle nog zoo godsdien
stig zijn, het godsc'ienstigste zelfs ter
wereld, al zou dit volk zich geregeld
om den predikstoel scharen en naar
de schoonste preelceti luisteren: leest
dat volk slechte boeken en bladen, na
30 jaar zou 't een volk van goride-
loozen en oproerlingen zijn geworden.
Menschelijkerwijs gesproken is er geen
prediking die het uithoudt tegen de
slechte pers.
Kardinaal PIE, Bisschop v. Poitiers.
KerknLeuws.
RETRAITENHUIS, AMERSFOORT.
Gelegenheid tot Retraite bestaat er
in de maand Mei te Amersfoort:
Voor mannen 18-21 Mei, verg. f6 50.
Voor vrouwen 6-9 Mei, verg. f6.50.
Voor meisjes 6-9 Mei, verg. f6.50.
Voor meisjes 22—25 Mei, verg. f 6.50,
Voor jongel. 18-21 Mei, verg. f6.50.
Voor ongeh. dames 31 Mei - 3 Juni.
verg. fia—