Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
PllQI geneesten wtfiaaU de-fuud
Adverleiitiën 2'5 cent per regd. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid b(j geregeld adver-
teeren. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
De €embode
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
Ksntoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post giro no. 44234
Vrijdag 14 Juni 1929 - No. 22
Zeg niet dat gij 't niet helpen kunt
Als ge denkt; ik kan niet, is t
kans, dat ge niet kunt. Indien ge denkt
ik kan wel en in overeenstemming met
deze gedachte handelt, dan is er niet
alleen kans, dat ge kunt, maar, als ge
volkomen in overeenstemming er mee
handelt, dan is het absoluut zeker, dat
ge kunt en zult slagen.
Epistel en Evangelie.
VIERDE ZONDAO NA PINKSTEREN
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Romeinen; VIII, 18
Broeders! Ik ben van gevoelen, dat
het lijden van dezen lijd van geen
waarde is bij de toekomstige heerlijk
heid, die in ons zal geopenbaard
den. Want de verwachting van
schepsel verwacht de openbaarwo.ding
der kinderen Gods. Het schepsel im
mers werd der ijdelheid onderworpen,
niet vrijwillig, maar om Item die liet
onderwierp, op hoop, dat ook hel
schepsel zelf van de slavernij des be-
derfs zal wordnn vrijgdmaakt tot de
vrijheid der heerlijkheid van Gods
kinderen. Want wij weten, dat alle
schepsel zucht en in barensnood
nu toe. En niet alleen dit, maar ook
wij zeiven, die de eerstelingen des
üeestes bezitten, ook wij zuchten
ons zclven, verwachtend de aanneming
tot kinderen Gods, de verloss'
lichnams, in Christus Jesus onzen Heer
EVANGELIE
volgens den II. Lucas; V, 1-1
In dien tijd, toen de scharen
Jesus aandrongen om liet woord Gods
te hooren, stond Hij bij het meer Ge-
r.esareth. En Hij zag twee schepen
aan het meer liggen; de visschers
waren er uitgegaan en reinigden de
netten. En Hij klom in een der schepen
dat van Simon was. en verzocht dezen
een weinig van land af te steken. En
Hij zeile zich neder en leerde dc
scharen uit het schip.
Als hij nu ophield met spreken,
zeide Hij tot SimonVaar naar dc
diepte, en werpt uwe netten
vangst. En Simon atwoordde e
HemMeesterdeii geheelen nacht
door hebben wij gearbeid en niets ge
vangen; maar op uw woord zal ik
het net uitwerpen. Toen zij dit nu ge
daan hadden, vingen zij eene groolc
menigte visschen, en hun net scheurde.
Eu zij wenkten hunne gezellen, die in
het andere schip waren, dat zij zouden
komen en hen helpen. Deze nu kwamen
en vulden dc beide schepen, zoodal zij
bijna zonken. Toen nu Simon Petrus
dit zag, viel hij aan Jesus' knicïn ne
der, zeggende: Heer! ga uit van mij
want ik ben een zondig mensch. Wanl
bij de vischvangst, die zij gedaan had
den, waren hij en alien die mei hem
waren door verbaasdheid bevangen, en
evenzoo Jacokus en Joannes, de zonen
van Zebedeiis. die gezellen van Simon
waren. Jesus nu sprak tot SimonVrees
nielvan nu at zult gij menschen vang
en. En na de schepen op het iand ge
bracht te hebben, verlieten zij alles en
volgden Hem.
Liturgische Kalender.
Week van 16—22 Juni.
Zondag 16 Juni. 4c- Zondag na
Pinksteren, Tijdeigen, Mis Dominus,
2e geb. A. cunctis, 3e naar keuze.
Prefatie H Drievuld.
Maandag 17. Mis als Zondag zonder
Gloria, 2e geb. A. cunctis. 3e voor
Overledenen Fidelium.
Dinsdag 18. H. Ephraem, 2e geb.
H. H. M Marcus, enz. Credo.
Woensdag 19. H. Juliana, 2e geb.
H. H. Gervasius.
Donderdag 20. H. Silverius, 2e geb.
A. cunctis, 3e naar keuze.
Vrijdag 21. H. Aloysius van Gonzaga.
Zaterdag 22. Mis der Vigilie van
St. Jan zonder Gloria, 2e geb. H. Pau-
linus. Of: Mis H. Paulinus, 2e geb.
en laatsie Evatig. der Vigilie,
Evangelieverklaring.
Vierde Zondag na Pinksteren
Het Evangelie-verhaal van dezen
Zondag beschrijft ons de roeping van
den eersten Apostel Petrus, toen nog
Simon geheeten, en zijn beide metge
zellen Jacobus en Johannes, die de
zonen waren van een zekere Sebedeus.
Ze waren reeds leerlingen des Heeren,
Simon had reeds zijn woning te Caphar-
naum voor Jezus beschikbaar gesteld
maar tot nu toe waren ze nog niet
zijn volgelingen geweest.
Hun dagelijksclie [bezigheid was
het visch-bedrijf op liet meer van Ca-
phamaum en bij gelegenheid kwamen
ze wel eens naar Jezus luisteren.
Hierin zou nu verandering komen,
't Was Jezus bedoeling dat ze het
visch-bedrijf zouden slaken en met Hem
mede gaan naar dorpen en steden
Om hen op deze uitnoodiging voor te
bereiden verrichltc Jezus het groole
wonder van de wonderbare vischvangst.
Op zekeren morgen, nadat Siinon,
Jacobtis en Johannes den geheelen
nacht tevergeefs hun netten hadden
uitgeworpen, verscheen Jez.us aan den
oever van het meer, gevolgd door een
groote schare menschen. 'i Was nog
maar kort geleden dat hij door Johannes
in den Jordaan gedoopt was en zijn
openbaar leven begonnen was. Doch
door Zijn beminnelijkheid. Zijn goed
heid. Zijn hemelsclie wijsheid en vooral
door Zijn wonderwerken had Hij reeds
groolen naam gemaakt en velen tot
Zich gelrokkcn. "Dit blijki ook uil deze
jebeurienis. Als de menigte, begeerig
lijn woord le hooren, opdringt vraagt
Hij Siinon, die in zijn scheepje bezig
was dc nellen schoon le maken en
ip le hergen, van wal le steken, opdal
Hij van uil liet schip door dc menigte
beter gezien en gehoord kon worden,
en nederzillend leerde Hij liet volk
an uit het schip." Mogen wc hierin
niet reeds een bevoorrechting zien van
Simon Is liet schip van Simon, waar
van hij de bestuurder was, niet het
beeld van Christus' Kerk. waarvan hij
eenmaal het opperhoofd en Christus'
plaatsbekleeder worden zou
Als Jezus dan ophield met spreken
zeide Hij tot Simon-Petrus: sleek van
wal in volle zee cn werp uw netlen
uit ter vischvangst. Doch Simon ant-
oorddc en zeide Hem: Meester den
geheelen nacht hebben we gearbeid
niels gevangen, maar op Uw woord
zal ik het net nogmaals uitwerpen.
Bewonderen we hier hel groole geloof
an Simon in Jezus macht. Zeker,
vas reeds getuige geweest van enkele
wonderwerken, maar dat zelfs de dieren
Zijn wii gehoorzaamden, had Petrus
nog niet beleefd. Toen zij dan ook bij
het ophalen der netten zulk een me
nigte vingen dat hun nelten dreigden
te scheuren, werden ze zóó onsield,
dat Petrus aan Jezus voeten nederviel
en uitriep: Ga weg van mij, want ik
ben een zondig mensch, o Heer. Die
zielstoestand was door Jezus juist ge
wild. Zóó voorbereid ontvingen ze toen
Zijn uitnoodigingvoorlaan zult gij
niet meer visschen maar menschen niet
Mij vangen. En dat die uitnoodiging
niet te vergeefs geschiedde en het w
der effect had, blijkt wel uit de wt
:n ze brachten de scheepjes
ze verlieten alles en volgden
Hem".
Levensvreugde.
Er komen in 't leven oogenblikken
voor, waarop men vervaarlijke aan
vallen te verduren heeft van kwetsen-
den tegenspoed en ontmoedigend mis
lukken, naast dc talrijke, kleine en haast
dagelijksclie gebeurtenissen, die ons
zoo gemakkelijk tot droefgeestigheid
doen overslaan. De werkelijk blijde
zonnestralen komen toch zoo zelden
beetje vreugde werpen in hel lij
dende menschenhart! En bij het voelen
van de scherpe levenspijn, wordt 'de
mensch dan weer bewust van de leem-
zijn bestaan: en stuwt hem een
geheimzinnige drang opwaarts, op zoek
naar gezonde vreugdebronnen.
Troost en vreugde, daaraan heeft
iedereen een dringende behoefte. Op
bepaalde oogenblikken voelt de mensch
afkeer van liet zwoegen en het
bijeenverzamelen van wat geld en komt
hij tot de overtuiging dat er met goud
geen gezondheid noch zielenadel kan
gekocht worden, want hiertoe wordt
er een ander soort kapitaal vereischt
En dan vlucht hij de moderne stad
met haar koortsig gedoe en haar cner-
veerende „modes"gezonder lucht wil
hij inademen, ver van alle geveinsd
heid en bedrog, te midden der ver
sterkende natuur. De natuur namelijk,
met haar gezonde lucht en harmoni
sche lijnen, verblijdende bloemen en
rijke veldinozaïek, heeft hier een be
langrijke rol te vervullen, naast de
andere vruchtba-e vreugdebronnen.
Het Opperwezen vereeren en ziji
geboden onderhouden, de liefdadigheid
beoefenen, zijn plichten stipt naleven
het lijden verdragen met verslervirgs-
geest en met moed, de kunsischatien
waardeeren, de natuur liefhebben,
bronnen van levensvreugde voot
menschen van goeden wil, die zich
weten los le rukken van de laaie alle-
daagschhcid en bewust zijn van de
noodzakelijkheid ecner rijkere L.cns-
ontplooiïng.
In de rijke verscheidenheid van lijnen
kleuren, vormen en levensuitingen
van hel landschap, kan de natuurvriend
duizendc kiemen van vreugde in zich
opvangen. Door zijn longen stroomt
•erfrissclicnde lucht, zijn oogen be-
voiideren hel bonte gewemel derdin-
;en, zijn verbeelding omtoovert alles
ot vreugdevolle beelden.
Wie zou niel willen aanschouwen
den wijden horizon van de uitgestrekte
vlakte, de warme kleuren van de dei
nende graanvelden, de stuivende zand
wolken op de heide? Wie heeft nooit
geluisterd naar liet lied van den wini
in de kruinen der boomen en desym
phonic van verscholen zangvogels
Wie zou den geur niet opsnuiven van
dennebosch en lindeboom, van boom
gaard cn bloemenhof.
Wie heeft niet eens getrild van aan
doening bij hel aanbreken van den
blijden dageraad en nieuwe levens
kracht in zich opgevangen bij liet be
wonderen van een zonsopgang? Wie
is niet blijven vertoeven vóór de ko
mende avondschemering om zich daar
na te laten doordringen van de
van een viedigen avondstond?
Wij beminnen de natuur met al haar
tinten en gestalten, haar geuren en
klanken, haar rust en haar werk; wij
beminnen ze, in lentetooi cn zonnehitte,
herfstkoelte en winterkoude, omdat
zij ons altijd schoonheid weet te bie
den en in ons vreugde wekt.
KANTOORBOEKHANDEL
■B F. fi. TULP i
Langstraat 65 t o. Kroromestraat TEL. 326
ALLE 8EN00CIG0HE0EN VOOR
VEREENIGINGEM
Gezondheidstoestand, temperament,
bezigheden, gewoonten, levensopvat
ting, enz. zijn zooveel factoren welke
en verschillenden invloed uitoefenen
p den aard van onze betrekkingen
tot de naluur.
Er zijn lieden die een wandeling
doen om een stroom zuurstof door hun
lichaam te jagenanderen, die aan de
natuur wat rust komen vragen; nog
anderen voor wie het landschap is als
een teedere moeder, die haar kinderen
troost en moed inspreekt. Sommigen
loopen zoekend en peinzend rond, om,
door wetenschappelijk overleg, de wet
ten van het natuurleven op le sporen.
Fijngevoelige zielen schijnen door liet
landschap te zweven, gedragen op beel
den van schoonheid en vrede.
een pessimist zal het landschap
anders inwerken als bij een optimist.
Voor een christen is de naluur een
heerlijk meesterstuk, een milde gitt van
den Almaclitigen Schepper, en ook een
tranendal, waarin het geschapen wezen
als banneling niet zoeken mag wat er
niet in te vinden is. Bij een pantheïst,
zal de naluur weer heel andere ge
voelens doen ontstaan, en voor een
onverschillige zal ze een gesloten boek
en een levenloos iets blijven.
Uit 't bovenstaande blijkt dus dat
de houding van den mensch van hooge
beteekenis is bij het opnemen van na
tuurindrukken en voor het wekken van
'reugde.
Naast de twee reageerende factoren
nl. van natuur en metisch kan de op
voeding heel watveranderingbijbrengen.
Door de aandacht te vestigen op een
onopgemerkt feit: de gevoelens te
zuiveren bij 't opvangen van bepaalde
indrukkenhet versland te ontwikkelen
door het vetklaren van een niet be
grepen verschijnsel, door dat alles, kan
uit het rijkgeschakeerde landschap tncer
vreugde opgedolven worden.
Trouwens, hoe hooger het kuituur-
peil bij den mensch stijgt, des te rijker
worden indrukken en gevoelens.
Opvoeden bestaat hoofdzakelijk in
orde te brengen bij de betrekkingen
(tisschen den enkeling en de buiten
wereld, die op hem inwerkt. De op
voedkunde is vooral een bewustmaking.
Hoe dikwijls zou men telkens een slap
vooruit koinen met enkel hei bewust
zijn le vestigen op een of ander onop-
~"".crkt feit.
oo is het algemeen bekend dat de
sch onverschillig blijkt te zijn voor
het naluurschoon van eigen streek;
omdat hij in dal alledaagsche
niets bijzonders ziet. het kenmerkende
trof nooit zijn aandacht, hij was cr
et in bewoitde-ing voor blijven staan.
Wie derhalvt werkelijk iels mee-
dt3gen wil van zijn wandelingen, wie
zijn levensgenot wil zien aangroeien
cn verdiepen, loope niet als een on
verschillige door de natuur, maar hij
opene oog en oor. hij kijke met zijn
geest cn voele met de fijnste snaren
van zijn ziel. om dan luisterend hel
rijke leven op te vangen van het
vreugdewekkende natuurlandschap.
Naar de Stembus.
Woensdag 3 Juli is het stemdag voor
e Tweede Kamer.
Alle Katholieken van Nederland stem-
ten dan in alle kieskringen nummer
één van lijst 8!
Katholieke Urankbe-
strl|ding.
In zijn schrijven van 23 April 1914
aan den President van de Internatio
nale Katholieke Vereeniging tegen het
alcoholisme werd door Z. H. Paus
Pius X de Katholieke Drankbestrijding
genoemd een werk van groote betee
kenis voor het geestelijk en stoffelijk
welzijn der volkeren.
Zijne Heiligheid vestigde er de aan
dacht op, dat de strijd door deze ver
eeniging tegen het alcoholisme gevoerd
niet tot een overwinning zal leiden,
tenzij deze wordt gesteund door de
Genade des Hemels, verkregen in het
Gebed en het ontvangen der H. H.
Sacramenten en in de algeheele be
oefening der Christelijke versterving.
Voor den bloei der Natholieke Drank
bestrijding wordt dan ook ieder jaar
een bijzondere gebedsactie gevoerd in
de novene, die van 15 tot 24 Juni
wordt gehouden, als voo; bereiding tot
het feest van haar Patroon St. Jan den
Dooper.
In onzen tijd waarin karaktervorming
t wilssterking zoo noodig zijn, om
de algemeene genotzucht te kunnen
weerstaan, is ongetwijfeld de offerge
dachte in de Katholieke Drankbestrij
ding van groote beteekenis.
Samenleving, gezin en individu zullen
er ten zeerste bij gebaat zijn, indien
algemeen nog beier begrepen en nog
meer beoefend wordt het echt Christe
lijke offer der onthouding om wille van
God en den naaste.
De Drankbestrijding, goed begrepen
en beleefd, heeft een diepen onder
grond, omdat zij medehelpt herstellen
in Christus wat door onchristelijke
genotzucht vernietigd dreigt te worden.
Het is daarom, dat ook dit jaar de
Federatie Sobriëtas haar leden aan
spoort, de Novene getrouw te houden
n ook van de andere Katholieken
raagt, den steun van het gebed voor
den bloei van haar werk.
Deze dagen worde door duizenden
den lande gebeden
.Almachtige, algoede God, die ons
de liefde als hoogste wet gegeven
hebt, zie genadig neer op het liefde
werk der Katholieke drankbestrijding.
Zegen de pogingen, welke wij tot Uwe
glorie en tot heil van den evenmensch
aanwenden om het veelvuldig gebruik
an bedwelmende dranken, de oorzaak
an zooveel zonde en ellende, uit te
roeien, en verleen goedgunstig, dat
mede door ons voorbeeld de christe
lijke matigheid in eere hersteld worde,
door Christus onzen Heer. Amen".
Onze Vader. - Wees gegroet.
De Heer Die den wasdom moet
geven, moge Zijn rijksten Zegen over
de Katholieke Drankbestrijding doen
neerdalen.
Namens de Federatie Sobriëlas.
schenking van Ansfridus. En daarin
wordt o.a. genoemd: „tusschen de
landgoederen Hese en Zoys (Hees en
Soest) veertien boerenplaatsen met al
de hoorigen (d.i, de slavendie wer
den dus ook weggeschonken. (Inter
villas Heze et Zoys quatordecim man
sos cum omnibus familüs.)
Verder wordt er in dezelfde oorkonde
nog bevestigd de gift van zes en een
haive hoeve in Soest. (In Zoys sex
mansos et demidium).
Op grond van dit oude charter kan
Soest dit jaar feest vieren, als reeds
900 jaar bekend. (Baarn komt pas in
1360 voor, al moet het reeds omstreeks
900 een kerk gehad hebben).
Maar hoor ik zeggen vergist
u zich niet? De oorkonde is n.l. ge
dateerd: 3 Febr. 1028, dus Soest
komt een jaar te laat. En toch is de
zaak in orde, al schijnt dat een puzzle.
Immers oudtijds begon het jaar met
Paskhenviel dus in 't jaar van onze
oorkonde Paschen op bijv. 29 Maart,
dan begon op dien dag het jaar 1029,
en Febr. werd nog tot 1028 gerekend,
ofschoon wij het nu 1029 zouden
noemen. Ziet U, alles is maar een weet.
T. PLUIM.
Soest gaat iublleeren.
In Augustus a.s. zal Soest groote
feesten houden, ter herdenking (zooais
het in de dagbladen heet) van zijn
900-jarig bestaan. Nu moet men dat
„cum grano salis" nemen, dat wil hier
zeggen, niet al te letterlijk. Want Soest
is veel ouder dan 900 jaar, het
werd n.l. 900 jaar geleden vóór 't eerst
in de oorkonden verm.ld, of: nog
beter: de oudst bewaarde oorkonde,
waarin Soest genoemd wordt, dateert
van 3 Febr. 1028: wie weet, hoeveel
nog oudere brieven verloren zijn geraakt,
in elk geval moet het toen al korter
of langer bestaan hebben.
Ter wille van onze goede nabuur
schap willen de lezers zeker van dat
feit wel iets meer weten.
Eigenlijk is er al een oorkonde van
16 Nov. 1006, waarin Soest (als Sous)
genoemd wordt, maart bleek onlangs
dat die oorkonde valsch was; ze werd
eerst omstreeks 1250 opgesteld om
den eigendom op verschillende land
streken te doen gelden, in dien tijd,
(n.l. 1006), stichtte de H. Ansfridus,
18e Bisschop van Utrecht, op den
heuvel Hohorst (Heiligenberg) bij
Amersfoort een klooster en schonk er
allerlei landgoederen aan. Een halve
eeuw later werd 't klooster door Bis
schop Beniulphus naar Utrecht over
gebracht, waar het als de St. Paulus-
abdij tot groot aanzien kwam.
Zeker is het, dat Ansfridus allerlei
goedeten aan 't nieuwe klooster op
den Hohorst schonk; pas in de oor
konde van 3 Februari 1028 leeren wij
die kennen, want dan bevestigt Keizer
Koenraad (in een echte oorkondede
Binnenland
DE NUMMERING DER LIJSTEN.
Het Centraal Stembureau voor de
verkiezing der leden van de Tweede
Kamer, heeft een openbare zitting ge
houden ter nummering van de inge
diende candidatenlijsten.
Bij loting werd de uitslag voor wat
de kieskring Utrecht betreft als volgt
vastgesteld
No. 1 lijst Speelman, Nat. Boeren-
en Tuindersbond.
No. 2 lijst Wijnkoop, Comm. Partij
Holland.
No. 4 lijst Kersten, Staatk. Ger. Partij.
No. 5 lijst H. Visscher, A.-R. Partij.
No. 7 lijst Schokking, Chr. H. Unie.
No. 8 lijst Suring, R. K. Staatspartij.
No. 9 lijst Fl. Vos, Middenpartij voor
Stad en Lande.
No. 10 lijst Braat, Plattelandersbond.
No. 11 lijst Bouterse, Alg. Bond KI.
Winkeliers en Middenstand.
No. 12 lijst L. de Visser, Comm.
Partij (Comm. Internationale).
No. 13 lijst v. d. Brug, Chr. Dem. Unie.
No. 15 lijst Marchant, V. D. Bond.
No. 16 lijst N. Dekker, Ned. Chr.
Arb. Partij.
No. 20 lijst Lingbeek, Herv. Geret.
Staatspartij.
No. 22 lijst v. d. Mijle, Verbond van
Nationalisten.
No. 23 lijst v. d. Waerden, S.D.A.P.
No. 24 lijst v. d. Ploeg, Soc. Dem.
Volkspartij.
No. 26 lijst SneevlieJ, Rev. Soc. Partij.
No. 29 lijst Busch, Democr. Partij.
No. 31 lijst Knottenbelt, Lib. Staats
partij Vrijheidsbond.
No. 32 lijst Ter Hall, Fed. Verbond.
No. 34 lijst P. M. Arts, R. K. Volks
partij.
Hier volgt een vergelijkend overzicht overzicht over de heffing
lende gemeenten.
Belasting betalen.
nkomstenbelasting en opcenten i
GEMEENTEN
Aantal Aantal Gemeente-Inkomstenbelasting verschuldigd bij een inkomen van
Opc. Opc.
Pers. Bel.Verm.bel. f 1000 f 2000 f3000 f 5000 f8000 f 10000 f 20000 f50000 f 100000
Apeldoorn
Deventer
'sQiavenhagc
Groningen
Leeuwarden
Leiden
Nijmegen
Rotterdam
Utrecht
50-110
50-110
65-115
90-130
5 65 138 291 560
5 64 134 278 528
4 59 128 279 550
12 81 161 343 679
3 58 138 344 737
- 30 72 161 320
1 48 111 245 482
62 127 284 604
5 66 132 276 545
1 41 94 207 412
- 2f, 74 170 371
2 48 114 288 568
3 46 101 238) 514
5730
6412
5416
14930
13612
12276
11029
12697
10746
12453
12942